Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Oude baanplannen die niet mogen verloren gaan

Gestart door spoorz zaterdag 06 april 2024, 22:57:34

Re: Oude baanplannen die niet mogen verloren gaan
Goed speelgoed kwan ik redelijk vaak voor alle soorten modelbouw. Bestaat niet meer in die hoedanigheid.
Lijstje van zaken in Oost-Vlaanderen?
Menige zijn doorheen de tijd ter ziele gegaan, ik kom regelmatig in MCRonse en CC Rails in Berlare maar in Oostende en Sint-Niklaas zijn ook winkels.
In het Gentse geen hobbyclub winkels meer :(

BLIJ dat ik analoog RIJ

Die winkels achterin dat boek waren dan waarschijnlijk sponsors ervan oid want het lijstje is verre van volledig. Ik mis bv alle winkels in Den Haag en Delft; daar waren er toch ook diverse gevestigd!
Vreemd lijstje inderdaad, en zonder enige vermelding waarom ze er in staan.
Nog vreemder dat ze in de tekst over de laatste havenbaan van die tandarts zaliger, die ook op de cover staat, een winkel vermelden die rollend materiaal ter beschikking heeft gesteld voor de foto's, inclusief lijstje van dat materiaal, en die winkel ook niet in dat overzicht van modelspoor winkels achteraan in het boek staat...
HPscan15112025.jpg
Misschien waren die zaken betrokken bij de verkoop van het boek?
Citaat van: Lapjeskat op vrijdag 14 november 2025, 06:37:30Het baanplan van Bernd Schmids Profi-Tips ook eens gefotografeerd:
Ja, dat is 'em! Als het goed is heb je er ook een uitklapbare versie bij het boek zitten op - ik meen - A3 formaat.
 @citaat 't Is inderdaad dat groot plan uit het boek achteraan dat ik gefotografeerd heb.
Als kerstbaantje heeft dit wel iets ;-)
bewerking van een mo_resize.png
Citaat van: Lapjeskat op woensdag 19 november 2025, 08:40:47En nog iets Yves, mijn duimpje waar je over spreekt ging hem over je opmerking dat je de boel al een beetje had gefatsoeneerd, dat valt toch toe te juichen, maar zeker niet over de middelen die je daar voor gebruikt hebt...
Nu nog beter! Ipv het duimpje had je toen net zo goed je ellenlange bedenkelijke bedenkingen kunnen posten, het duimpje ging over de foto dus met bindruggen, wie A zegt moet B zeggen, niet moeilijk toch?
Anders heeft het geen zin iets te waarderen als dit achteraf in een ander draadje in vraag gesteld wordt door dezelfde die het waardeerde in een vorig draadje.
Onthoud je dan in eerste instantie van een waardering of plaats er meteen je achteraf bedenkingen bij om het eenvoudig te maken.
Vermoedelijk uit een MIBA, toen nog Miniaturbahnen van de jaren 50 van de vorige eeuw:
Schermafbeelding 2025-11-20 202929.png
Schermafbeelding 2025-11-20 202721.png
Schermafbeelding 2025-11-20 202840.png
Schermafbeelding 2025-11-20 202803.png
Alleen al de moeite omwille van de mooie tekeningen.

Wat een schitterend plan... Lijkt erop dat er alleen maar heen en weer gereden kan worden? Dat mag echter de pret niet drukken, zo lijkt me. Ontzettend veel mogelijkheden!
Heen en weer, net echt hé  ;)
Maar wel een hele lange rijweg.
Volgens mij hoort bij het plan hierboven nog een onderplan (de reden waarin in #430 die opmerking gegeven wordt) want bij letter A rechtsonder wordt gesuggereerd dat het spoor ergens leidt naar een letter B maar deze vind ik niet. Bij letter A verdwijnt het spoor maar waar verschijnt het weer? Nu loopt het dood bij A.

Grüezi midänand!

Als jij bij baanplannen ergens een letter A ziet staan bij een onderbreking van het spoor, dan moet je naar de corresponderende letter A in de tekening zoeken, niet naar letter B! Zie bijvoorbeeld #391.

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

Citaat van: yves op vrijdag 21 november 2025, 07:13:50Volgens mij hoort bij het plan hierboven nog een onderplan (de reden waarin in #430 die opmerking gegeven wordt) want bij letter A rechtsonder wordt gesuggereerd dat het spoor ergens leidt naar een letter B maar deze vind ik niet. Bij letter A verdwijnt het spoor maar waar verschijnt het weer? Nu loopt het dood bij A.

Yves, de letter A staat zowel links-boven als rechts-onder op het sporenplan :wink:
Een zeer fraai plan Franky, en zeker ook de bijbehorende tekeningen  :thumbup:

Groeten,

Erik.
Citaat van: Nieuwenhuis op vrijdag 21 november 2025, 08:01:56Yves, de letter A staat zowel links-boven als rechts-onder op het sporenplan
gezien, was me ontgaan. Dus van A naar A een verborgen boog.
Overigens zou ik zelf in de plan ergens een draaischijf opnemen, minimaal in één van de eindstations. Als ik toch de ruimte had...
Ik heb ook nog wat midden jaren 60 boekjes over baanplannen en seinen, met de daarvoor toen beschikbare onderdelenlijst. Er staan mooie plannen in die eigenlijk best geactualiseerd zouden kunnen worden. Ik kan ze wel niet allemaal tonen, slechts een voorbeeld.
Citaat van: Laenderbahn027 op vrijdag 21 november 2025, 08:51:08Overigens zou ik zelf in de plan ergens een draaischijf opnemen, minimaal in één van de eindstations. Als ik toch de ruimte had...
U vraagt? Wij draaien  ;)
Uit een oude Loco Revue van 1979:
IMG_7939_resize_resize.PNG
IMG_7940_resize_resize.PNG 
Citaat van: yves op vrijdag 21 november 2025, 10:18:42Ik heb ook nog wat midden jaren 60 boekjes over baanplannen en seinen, met de daarvoor toen beschikbare onderdelenlijst. Er staan mooie plannen in die eigenlijk best geactualiseerd zouden kunnen worden. Ik kan ze wel niet allemaal tonen, slechts een voorbeeld.
Het bovenste baantje staat dan wel ondersteboven, ik ben er echt niet ondersteboven van...
Het 2 de baantje is een Märklin klassieker, dat wel, maar was een van de eerste in dit topic, lang lang geleden...
Apart om met je loc door de locloods heen, door de coulissen, terug te komen op het spoor!

Voor de rest is deze natuurlijk maar saai tov de vorige variant ;-).

Overigens, is het inderdaad zo dat wanneer iets van vóór 1995 is (dus 30 jaar oud), je het gewoon mag plaatsen? Ga ik ook eens neuzen...  :thumbup:
Ik heb het ooit eens gevraagd aan Sacha en hij vertelde mij dat die 30 jaar geldt voor Märklin publicaties.
Voor die andere weet ik het niet maar ik probeer dat toch ook te respecteren en zet er waar nog mogelijk de bronvermelding bij.
Citaat van: Lapjeskat op vrijdag 21 november 2025, 12:35:53Het bovenste baantje staat dan wel ondersteboven, ik ben er echt niet ondersteboven van...
Er zijn wel complexere interessante plannen uit 1965 in te vinden.
Deze is m.i.interessant omwille van de legio keermogelijkheden.
 @citaat Voor mij is deze interessant omdat het er eentje is met een kopstation. Daat gruwde jij toch van?
Nog eentje voor Yves, met kopstation en veel keerlussen.
In al zijn eenvoud zit het eigenlijk toch wel knap in elkaar.
Uit een hele oude Märklin brochure:

Schermafbeelding 2025-11-21 155823_resize.png
Schermafbeelding 2025-11-21 155740_resize.png 
Terwijl we het toch hebben over Märklin plannen met kopstations en keerlussen nog eentje uit 1955, dat ondanks zijn typische stijl van die jaren en de beperking aan beschikbaar railmateriaal toch vrij aardig in elkaar zit.
Ik lust dergelijke plannetjes wel, niet direct om na te bouwen maar ze brengen je soms op nieuwe gedachten. Er zitten vaak zaken in die ik in moderne plannetjes niet meer zie, het kopstation op zich bijvoorbeeld al, dat wordt zeker bij Märklin tegenwoordig een beetje stiefmoederlijk behandeld.

Schermafbeelding 2025-11-21 161054_resize.png
Schermafbeelding 2025-11-21 161207_resize_resize.png 
Citaat van: Lapjeskat op vrijdag 21 november 2025, 14:59:40@citaat Voor mij is deze interessant omdat het er eentje is met een kopstation. Daat gruwde jij toch van?
Dat klopt maar ik fixeerde me op de keermogelijkheden.
Indien het plan wat opgerokken wordt kan het station langsheen de lange baan.
@citaat Zonder kopstation heeft het kunnen keren op dergelijk klein baantje waar een trein nooit uit het zicht verdwijnt toch geen enkele zin? Nu zitten de keerlussen er net in om terug te keren naar het kopstation.
Maak er geen zootje van a.u.b.
 @citaat goed ik volg
Na wat typische Märklin baantjes weer hoog tijd voor een knap baantje uit MIBA Special 14 van 1992:
Schermafbeelding 2025-11-22 112627_resize_resize_resize.png
IMG_7675_resize_resize.PNG 

Toch heel wat anders  ;)