Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Oude baanplannen die niet mogen verloren gaan

Gestart door spoorz zaterdag 06 april 2024, 22:57:34

Re: Oude baanplannen

Carpe diem

Fem, hartstikke mooi die kopstations uit het verleden.
En met een beetje hedendaagse fantasie lukt het ook wel met 1 kopstation. (of als spitzkehrenbahnhof)
spoorz
gast

Ook in het westen lustten ze destijds wel een baantje waar het vooral om exploitatie gaat, als voorbeeld dit baantje uit Faller brochure 840 Track Layout Plans van 1970 (Engelstalige versie):
spoorz
gast

In de Nederlandstalige uitgave stond er een gelijkaardig maar eenvoudiger baantje, zonder haven, zonder 2de station onderaan en zonder keerlus.

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

Nostalgie ten top met deze oude baanplannen. De meeste vond ik totaal ongeschikt en fantasieloos om na te bouwen. Maar ja het waren vaak wel dingetjes die op 2 m² gerealiseerd konden worden. Zelden dat een dergelijke baan langer was dan vier meter.
Hetgeen ik in dit draadje eigenlijk wel mis zijn de totaal fantasieloze plannetjes zoals die door Fleischmann werden voorgesteld. Zoveel mogelijk sporen in parallelle ovalen was het geëigende thema daarbij. Die dingen waren echt fantasieloos.
spoorz
gast

Voor mijn part mogen de ovaal binnen ovaal baantjes gerust ontbreken, ik zoek juist oude plannetjes waar wel op kon gerangeerd worden en waar wel een zinvol treinverkeer op mogelijk was. Voor scenery liefhebbers niet veel aan te beleven, voor liefhebbers van exploitatie pretparken 😉 En die vooral tonen dat veel plaats hebben helemaal niet nodig is om plezier te kunnen beleven aan een baantje.

Dat snap ik wel. Maar je zou er als contrast en voorbeeld van hoe het niet moet er eens eentje tussen kunnen zetten. Ter lehring ende vermaeck.
spoorz
gast

Was de Lima baan nog niet erg genoeg?  ;)

:) Nee, dat zijn slechts twee ovaaltjes, een dubbelsporige baan. Het kan nog veel en veel erger.  :)
spoorz
gast

Allez, omdat je er zo een fan van bent, eentje van Fleischmann, niet helemaal wat je bedoelt maar toch een hele mooie, het M1 boekje voor beginners, jong geleerd is oud gedaan!  ;) 

Fan? Hhaha, ik vind ze afgrijselijk. Maar zie je nu wat ik bedoel? Vier (4!) ovaaltjes op twee vierkante meter.
spoorz
gast

Märklin wilde natuurlijk niet onder doen voor Fleischmann  ;)
Ook uit een beginnersboekje, ja, daar kon je wel iets van leren...

Jongens, het niveau daalt... Wat een flutbaantjes!

Banenboek 0390 bevat ook ergens een grote platte plaat met vier of meer ovalen in elkaar en dan nog een prak kopsporen in het midden. En overal bovenleiding, lekker meegebogen in de bochten.

Om te huilen.

Groet,

Peter

BLIJ dat ik analoog RIJ

Citaat van: Lobomotion69 op donderdag 02 mei 2024, 16:52:15Fan? Hhaha, ik vind ze afgrijselijk. Maar zie je nu wat ik bedoel? Vier (4!) ovaaltjes op twee vierkante meter.
Ik zie er maar 3 (drie!), Henk!

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

Citaat van: spoorz op donderdag 02 mei 2024, 15:07:22In de Nederlandstalige uitgave stond er een gelijkaardig maar eenvoudiger baantje, zonder haven, zonder 2de station onderaan en zonder keerlus.

Da's bijzonder: ik heb hier de Nederlandse versie van Faller 840 en daar staat het volgende baanplan in:

Image_2024_05_02_17_43_25_0.jpg

Image_2024_05_02_17_43_25_1.jpg

Groeten,

Erik

Carpe diem

Met die anlage 16 kun je wel wat mee, tenminste als je een beetje fantasie hebt. Dat binnen ovaal kap je af en maakt er een bergbaantje van en de achterste 2 sporen camoufleer je met een tunnel. Er zijn natuurlijk fantasieloze ontwerpen, maar als je als bouwer niet zo fantasieloos bent .....

Die Fleischman M1 is een moeilijker verhaal, daar moet je veel meer doen om er iets zinnigs van te maken en dat is dus echt een draak van een baanplan.

BLIJ dat ik analoog RIJ

Citaat van: BlikkenTinus op donderdag 02 mei 2024, 17:29:34Banenboek 0390 bevat ook ergens een grote platte plaat met vier of meer ovalen in elkaar en dan nog een prak kopsporen in het midden. En overal bovenleiding, lekker meegebogen in de bochten.
Om te huilen.
Groet, Peter
Je bedoelt vast dit smaakvolle ontwerp:
IMG-20240502-WA0001.jpgIMG-20240502-WA0002.jpg 

Hierop kan je 4 treinen volgas rondjes laten racen op de 4 buitenste ovalen terwijl je op het witte ovaal met het keerkruis en alle kopsporen heerlijk kunt rangeren. Speelplezier ten top >:-D .

@citaat Yep... Die bedoelde ik! Verschrikkelijk

BLIJ dat ik analoog RIJ

Je vroeg er zelf om >:-D .
spoorz
gast

Citaat van: Nieuwenhuis op donderdag 02 mei 2024, 17:48:01Da's bijzonder: ik heb hier de Nederlandse versie van Faller 840 en daar staat het volgende baanplan in:
Dan heeft het niets met de taalversie te maken maar aan de ouderdom zeker? De scan die ik hier toon komt vermoedelijk uit een oudere Nederlandstalige uitgave gezien de layout.
spoorz
gast

Nog zo een pareltje uit een oude Marklin Magazin van de tijd dat de lezers hun eigen baan mochten voorstellen:

BLIJ dat ik analoog RIJ

Zeker een "pareltje", en dan ook nog met 5120 industriebogen in het doorgaande spoor 8o .
spoorz
gast

Dat wordt gecompenseerd door 5200 in de opstelsporen  ;)

BLIJ dat ik analoog RIJ

Ah, gelukkig maar O:-D ...
spoorz
gast

Tussen al mijn baanplanboeken heb ik inderdaad 2 verschillende Faller 840 brochures gevonden, beiden in het Nederlands maar heel afwijkend van formaat, die met de grootste bladeren vierkant en duidelijk veel ouder dan de nieuwere kleinere rechthoekige uitgave op glans papier en meer kleuren. De ontwerpen overlappen gedeeltelijk. Vreemd dat ze hetzelfde nummer hebben.
spoorz
gast

Ter afwisseling en om het niveau weer wat op te trekken een baantje waar een heel interessant treinverkeer op mogelijk is, 2 kopstations waartussen kan gependeld worden maar die beiden aansluiten op een soort ovaal om de treinen een tijdje 'kwijt' te zijn in de kopstations.
Uit de oudste Faller 840 brochure, maar origineel blijkbaar uit een Trix banenboek.

Best grappig om te zien hoe de stijgingen (en dalingen) elkaar opvolgen. Leuke plannen Fem, bedankt voor het delen!

Grappig dat je veel beter de kabelbaan kan pakken dan de trein. Kun je even naar het cafe en weer terug want bij het even hoog gelegen treinstation is toch niks te beleven.
En het is wat onbegrijpelijk dat het achterste deel van het ovaal zichtbaar is. Zou juist leuk zijn als je de trein bij het ene kopstation liet vertrekken, rondje maken over het paradespoor en dan deels onzichtbaar klimmen om in het andere station uit te komen.
Maar het idee is weer leuk!

Groet,

Peter

BLIJ dat ik analoog RIJ

Je moet de kabelbaan wel nemen want tussen het hooggelegen station en de berg (die mogelijk nog veeeel hoger is) ligt een onmetelijk diep ravijn waar de trein door rijdt.
Ik zou het zelf nog wel een idee vinden om de op de tekening bovenaan gelegen bogen -onder de goederenloods door- met elkaar te verbinden. Dan is de lange route voor het oog echt anders dan de korte. Nu is de trein op de lange route 2x zichtbaar op hetzelfde baanvak (de boog tussen de tunnels). Als je het rechterwissel op +1 vervangt door een linkerwissel in de boog op +4 kost het ook geen extra wissels.
spoorz
gast

Het idee is zeker leuk en heel interessant naar exploitatie toe (mijn ding...).
In wezen net het zelfde als de 2 kopstations aangesloten op een rondje, wie gevolgd heeft, mijn eerste 'tafel' baantje, vandaar dat ik fan ben. Maar dit kan toch al wat beter aangekleed worden  ;)
En die kabelbaan, die had ik in eerste instantie zelfs niet opgemerkt, dat heeft in mijn ogen niets met de treinen te maken, je kunt daar toch zetten of niet zetten wat je wil zonder de mogelijkheden van het baantje aan te tasten?
spoorz
gast

Als een baantje nu aanspreekt of niet, je kunt er wel altijd iets uit leren dat op een andere baan kan toegepast worden. Op dit laatste wordt handig gebruik gemaakt van het over elkaar heen laten lopen van een stijgend en een dalend spoor, dat halveert de lengte van de helling om voldoende doorrijhoogte te creëren, komt dikwijls van pas in een andere situatie.
Ook interessant is de uitvoering van het rondlopend spoor, eens geen perfecte cirkel of perfect ovaal zoals op de meeste baantjes, altijd weer uitgelokt door het slaafs volgen van de 'railgeometrie', het 'blokkendoosgehalte' is hier zeer laag en zal een veel mooier beeld geven van de rondrijdende treintjes.
spoorz
gast

De oudste Faller 840 brochure bevat nog wel wat interessante kleine ontwerpen waar meer op te doen valt dan doelloze rondjes rijden.
Hier voor het gemak met 1 kopstation.
De aankleding zal natuurlijk niet ieders smaak zijn, maar 't gaat hem hier over het baanplan en niet over de opsmuk van de baan.

@citaat Dat is inderdaad een hele leuke!  :thumbup:

Groeten,

Erik.

Over de laatste uit de Faller brochure, uit welk jaar komt deze Fem?
Voor die tijd modern want dergelijke plannen staan heden ten dage nog steeds in Märklinmagazin maar dan met C en  K-rails.
En we zijn toch ca. 60 jaar verder......

@citaat Tijdloos dus ;)
spoorz
gast

Deze Faller brochure kwam uit in 1960, de periode dat ik dat gekregen heb van ouders. En ik heb dat vandaag nog altijd, wel versleten en zelfs in losse bladeren, maar ik heb die een paar jaar geleden opnieuw gekocht in perfecte staat. Iets om te koesteren  ;)

Carpe diem

Voor de liefhebbers van zowel oude danwel wat jongere catalogussen met Marklin Gleisplane:
https://dermodellbahnblog.de/maerklin-gleisplaene-gleisanlagen.html
spoorz
gast

In de Faller brochure 840 van 1960 staat hoe wij destijds onze baanplannen tekenden, met passer, gradenboog, potlood en papier  ;)
Ook nog altijd eens het lezen waard door wie denkt dat je daarvoor perse een CAD programma nodig hebt...

Citaat van: spoorz op maandag 06 mei 2024, 17:56:04In de Faller brochure 840 van 1960 staat hoe wij destijds onze baanplannen tekenden, met passer, gradenboog, potlood en papier  ;)
Dat gebeurt nog steeds door een enkeling. Of op een digitale manier in PowerPoint :)

if we don't try we will never know

De breedte van het baanplan uit de Faller 840 brochure met 1 kopstation is voor mij net niet te lezen Spoorz. Zou je dat nog even kunnen berichten. Het sporenplan spreekt mij zeker aan en met een kopstation ben je ook verzekerd van rangeerbewegingen.
De lengte van de baan ligt binnen mijn mogelijkheden. Die zou ik zelfs nog tot 270 kunnen verruimen.

Groet, Wim
spoorz
gast

De breedte die ze opgeven is 1m20 maar ik denk dat je dergelijk baantje kunt bouwen met een heel ruime marge, zowel meer of minder breed.
spoorz
gast

In 1966 kreeg ik voor mijn 10de verjaardag het nieuw uitgekomen oranje rail sjabloon. Passer en gradenboog konden aan de kant, papier en potlood bleven nodig, maar 't was een grote stap vooruit, niet in creativiteit maar in uitvoeringssnelheid om mijn ideeën vast te leggen, tekenen met een sjabloon gaat ongelooflijk vlot. Ik weet niet of iedereen daar met een CAD programma tegen op kan  ;)
spoorz
gast

In een oude Trix brochure van 1962 vond ik een mooie voorstelling van wat mogelijk is op een ontzettend eenvoudig baantje met slechts 2 wissels!
Voor klein behuisde is een baantje met 1 of 2 kopstations toch wel het overwegen waard.
KISS  ;)
Toch allemaal duiding en wijsheid die je bij Märklin moest missen...

Dag Fem.

Citaat van: spoorz op maandag 06 mei 2024, 19:53:06... tekenen met een sjabloon gaat ongelooflijk vlot. Ik weet niet of iedereen daar met een CAD programma tegen op kan  ;)

Een CAD-programma is secuurder is mijn ervaring en wanneer een hele wisselstraat moet worden opgeschoven in het ontwerp gaat dat ook wel sneller.

Toch had de oranje tekenmal ook mijn hart gestolen: als we in het weekend naar oma gingen, nam ik deze, een vulpotlood, een gum en het schetsboek mee en verveelde mij geen moment!

Groeten,

Erik.
spoorz
gast

Secuurder en makkelijker om iets te veranderen is een CAD programma zeker, maar je wil niet weten hoeveel van die CAD programma's gekocht worden en nooit of nauwelijks gebruikt worden, de drempel om er mee te leren werken is voor velen te hoog, veel te hoog zelfs, terwijl met een sjabloon iedereen uit de voeten kan.
Mijn oranje mal heb ik nog altijd, ook iets om te koesteren.

Frappant dat Trix 1:90 vermeld, nooit geweten, waren de modellen eigenlijk kleiner :help:
Zo hield sowieso Fleischmann maar ik dacht ook Märklin nog lange tijd een grotere schaal aan dan 1:87(!)
Dat was zo 1:82 ongeveer.
Bij Fleischmann handhaafde men die grotere schaal nog tot in dit millenium, hun enigszins beruchte vertolking van de NS1200 locomotief en andere modellen.

In tegenstelling met wat wel eens op dit forum werd beweerd vond ik Trix altijd wat "innovatiever".
Trix Express was, hoewel qua rails en wielflenzen wat lomp uitgevoerd, een 3 treinensysteem.
En Trix EMS een electronisch meertreinensysteem, zeg maar de voorloper van de digitale systemen, in de locomotieven een electronische "ontvanger".

Fem, ik durf het haast niet te vragen....maar pakte Trix hier in deze publicatie nog uit met een "megalomane" baan volgepropt met wissels, engelse wissels, kruisingen enz.
zoals de voorbeelden waarvan we nu al hebben genoten van Märklin en Lima?
Indien ja mag ik dan een verzoeknummer indienen en dat jij er één plaatst naar jouw keuze?

spoorz
gast

Uit een Trix baanplanboek van de 60-tiger jaren, wie kon dat betalen?  ;)
spoorz
gast

En dan nog een detail uit een grote baan met een heel grove fout maar die in meerdere uitgaven onveranderd bleef...

Leuk baanplan met heel veel rangeer mogelijkheden en industrie aansluitingen. Daarop kan een rangeerder zich volledig uitleven. Slechts één spoor gaat door als een ovaaltje. dat is niet te veel. Maar die grove fout van jou zie ik niet. Als je doelt op de onderbreking in het hoogspoor over het rangeerterrein heen. Dat is geen fout! Beide einden van het hoogspoor, aan weerszijden van de wisselstraat, worden afgesloten met een breeklijn (slingertje). Dat geeft aan dat daar een stukje tussenuit is 'gebroken' om de wisselstraat beter te laten zien.
Of bedoel je wat anders?
spoorz
gast

Klopt natuurlijk Henk, maar ze hadden dat veel beter kunnen voorstellen door er 1 spoor meer bij te betrekken, nu lijkt het op een tunnel en brug terwijl het allemaal brug moet zijn, enfin, zo zou ik het doen, maar geen mens die er zich aan stoort  ;)
Het mooie aan de baan is weer de opzet van 2 kopstations waarop je heel leuk en op een interessante manier kunt over en weer rijden, iets dat destijds blijkbaar veel meer in trek was dan nu.
spoorz
gast

Voor wie zoals ik vooral geïnteresseerd is in exploitatie nog een elementaire voorstelling van dergelijk grote baan met een grafische voorstelling van de exploitatie, uit het 1:90 boek van Trix.