Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

nu gewoon Rudiesheim am See : aanklooien met groen

Gestart door Rudibeer donderdag 29 december 2022, 15:51:44

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
nu gewoon Rudiesheim am See : aanklooien met groen
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
nu gewoon Rudiesheim am See : aanklooien met groen
Een jaar na de verhuizing en de bijbehorende verbouwing is de spoorkamer ook eindelijk klaar en het lijkt me leuk om na de sloop van m'n oude baantje (rudiesheim) een nieuw topic te beginnen.
Het baanplan is klaar op hoofdlijnen en voorlopig gaat het baantje "Mittelstadt" heten totdat ik wat beters weet.
De lengte van de kamer is ruim 7 meter doordat de tussenmuur tussen de twee slaapkamers is verwijderd en dat is voor mij voldoende.
Ik had ook nu de kans om wat mantelbuizen onder het laminaat te leggen voor de kortere kabelroutes van en naar de centrale.Ook heeft de weliswaar kleine werkplek zijn plekje gekregen.
Het schaduwstation wordt langgerekt met een enkelsporig dal- en een stijgklimspiraal en aan de dal helix wordt nu gewerkt.Valbeveiliging, rails, bezetmelders e.d. staat nog op de planning.
Ik ga geen gebruik maken van geluiddemping want de maximale snelheid door de helix zal niet hoog zijn.Daarnaast is de rijhoogte door de uitgerekte vorm 10 cm zodat de pantograaf lekker omhoog kan blijven staan.

gr. Ruud
Re: nieuwe baan en voorlopige naam “Mittelstadt”
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: nieuwe baan en voorlopige naam “Mittelstadt”
simpel 2 mm kurk geeft al heel wat demping want je zal versteld staan hoeveel lawaai er zelfs bij lage snelheid opgewekt wordt.Zeker dat je baan op parket staat.
Re: nieuwe baan en voorlopige naam “Mittelstadt”
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: nieuwe baan en voorlopige naam “Mittelstadt”
ook hier maar een afbeelding.
De constructie moet nog omhoog zodat het schaduwstation op zo'n 35 - 40 cm komt te staan
Re: nieuwe baan en voorlopige naam “Mittelstadt”
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: nieuwe baan en voorlopige naam “Mittelstadt”
 @citaat  @citaat
de rails worden daarnaast geschroefd dus kurk heeft dan weinig zin, denk ik
Re: nieuwe baan en voorlopige naam “Mittelstadt”
Bent u niet bang dat u tegen de poot van het werkblad stoot?  Bij mij gebeurt zoiets als er wat kwetsbaars op staat, daarom zou ik er een plankdrager onder zetten.
Re: nieuwe baan en voorlopige naam “Mittelstadt”
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: nieuwe baan en voorlopige naam “Mittelstadt”
mijn rails zijn ook geschroeft maar enkel tegenaan en niet totaal vast gedraaid.Maakt enorm verschil uit.Ik heb k rails en met c rails heb je nog een betere geluidskamer onder de rails.
Re: nieuwe baan en voorlopige naam “Mittelstadt”
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: nieuwe baan en voorlopige naam “Mittelstadt”
 @citaat je bedoelt naast de railbedding schroeven?...is ook een optie
Re: nieuwe baan en voorlopige naam “Mittelstadt”
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: nieuwe baan en voorlopige naam “Mittelstadt”
 @citaat  @citaat
nee niet nodig, de tafel is aan de muurzijde vastgeschroefd  :D
Re: nieuwe baan en voorlopige naam “Mittelstadt”
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: nieuwe baan en voorlopige naam “Mittelstadt”
nee gewoon door de rails.Maar niet hard vastdraaien.Gewoon ertegenaan dan blijven de rails netjes op hun plaats maar is het contact minimaal.Heb het zo gedaan in het volledige schaduwstation en geluidsdemping is prima.De kurk vastgelijmd met spuitlijm.
Re: nieuwe baan en voorlopige naam “Mittelstadt”
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: nieuwe baan en voorlopige naam “Mittelstadt”
Citaat van: Rudibeer op donderdag 29 december 2022, 15:58:25de rails worden daarnaast geschroefd dus kurk heeft dan weinig zin
Inderdaad, maar ik begrijp niet waarom je de hele helix al in mekaar zet als je de rails er nog op vast moet schroeven. Dat is veel makkelijker wanneer je het laag voor laag op bouwt.

CiteerBent u niet bang dat u tegen de poot van het werkblad stoot?  Bij mij gebeurt zoiets als er wat kwetsbaars op staat, daarom zou ik er een plankdrager onder zetten.
In principe heb je gelijk maar een plankdrager kan niet hetzelfde gewicht dragen als een vaste poot. Daarom adviseer ik de poot schuin te zetten vanaf de rand van de tafel (waar de poot nu bevestigd is) naar de vloer tegen de plint.

Die buizen onder de vloer door is wel lekker handig, je hebt laminaat? Mooie ruimte trouwens, daar kun je je lekker uitleven.

De derde foto toont alleen een grijs vlak. Moet dat nog iets voorstellen?
Re: nieuwe baan en voorlopige naam “Mittelstadt”
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: nieuwe baan en voorlopige naam “Mittelstadt”
 @citaat met een korte schroevendraaier is het geen probleem ( en al eerder gedaan) en eerst de helix op de juiste hellingshoek krijgen en uitlijnen is zonder rails makkelijker.
uh ik ga niet op het werkblad zitten  :P en geloof me... het is vakkundig aan de muur vastgeschroefd  :)
ja dat grijze vlak ..als je er op klikt zie je toch de foto
Re: nieuwe baan en voorlopige naam “Mittelstadt”
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: nieuwe baan en voorlopige naam “Mittelstadt”
plankje tussen de poot en de muur en dat beweegt niet meer.Of een kabelgootje is nog beter.
Re: nieuwe baan en voorlopige naam “Mittelstadt”
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: nieuwe baan en voorlopige naam “Mittelstadt”
die 2 mm kurk is besteld  ;)
Re: nieuwe baan en voorlopige naam “Mittelstadt”
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: nieuwe baan en voorlopige naam “Mittelstadt”
ik  lijm hem met spuitlijm.Makkelijk want gewoon beide delen inspuiten,15 min wachten en aandrukken.Is zelfs nog vrij makkelijk los te halen later als er wat mis gaat :)
Re: nieuwe baan en voorlopige naam “Mittelstadt”
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: nieuwe baan en voorlopige naam “Mittelstadt”
de helix staat nu op z'n pootjes en de eerste rails liggen op hun kurkje  :D en dat is voor mij een heugelijk feit dat na 3 jaar er weer schot in zit.
Re: nieuwe baan en voorlopige naam “Mittelstadt”
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: nieuwe baan en voorlopige naam “Mittelstadt”
Hoi Ruud,

Leuk dat je weer een nieuwe baan gaat bouwen, je hebt een prachtige ruimte om er iets moois van te maken  :thumbup:
De eerste rails ligt op zijn plaats, nog 300 meter te gaan?


Mvg,

Peter Degeluidsman 
Re: nieuwe baan en voorlopige naam “Mittelstadt”
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: nieuwe baan en voorlopige naam “Mittelstadt”
 @citaat geen idee maar nog heel veel meters te gaan  :)
Re: nieuwe baan en voorlopige naam “Mittelstadt”
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: nieuwe baan en voorlopige naam “Mittelstadt”
de helix is nu af en het grotendeel van het hout voor de onderbouw ligt nu in de garage, zoals iedereen in Drenthe nu ook eindelijk eigenaar van een aanhanger en dan kan je hout halen. :D
Het bouwen van de helix ging zonder noemenswaardige problemen en ik ben tevreden met het resultaat.
Zaten toch dingen tegen...ja zeker ...ondanks de aansluitvoorbeelden van LDT krijg ik de HSI USB niet werkend en op de ouderwetse manier met de CS2 dus wel, maar dit is voor later.
Dus we gaan van kiet met het schaduwstation.

groetjes,

Ruud

Re: nieuwe baan en voorlopige naam “Mittelstadt”
Persoonlijk vind ik de constructie van de helix nogal overtrokken.
Dat geldt zowel voor het formaat/afmetingen van de toegepaste houtprofielen als het aantal draadeinden.
Aanzienlijk minder had geen enkele afbreuk gedaan aan de constructie en functie van de helix.
De helix hoeft immers niet de spreekwoordelijke olifant te dragen.

Cees
Re: nieuwe baan en voorlopige naam “Mittelstadt”
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: nieuwe baan en voorlopige naam “Mittelstadt”
Kijk dat is wat ze noemen een goed begin.
En een goed begin is het halve werk toch.
We gaan het volgen.
Re: nieuwe baan en voorlopige naam “Mittelstadt”
Mooie helix :thumbup:

Je hebt er een volger bij.
Re: nieuwe baan en voorlopige naam “Mittelstadt”
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: nieuwe baan en voorlopige naam “Mittelstadt”
 @citaat  @citaat  @citaat
ah een verschil van mening de 2x5 mm gelijmde multiplex platen buigen wel degelijk door en de bovenbouw gaat zeker op deze constructie rusten.
buiten dat beter iets te veel dan net iets te weinig  :D 
Re: nieuwe baan en voorlopige naam “Mittelstadt”
Ik zie ieder geval een valbeveiliging.  :thumbup:  Zouden meer mensen moeten doen, velen denken "ach wat kan er nou mis gaan......" totdat het peperdure treinstel er toch af duikelt.
Re: nieuwe baan en voorlopige naam “Mittelstadt”
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: nieuwe baan en voorlopige naam “Mittelstadt”
Citaat van: Pt2/3 op zaterdag 07 januari 2023, 17:18:09Persoonlijk vind ik de constructie van de helix nogal overtrokken.
Dat geldt zowel voor het formaat/afmetingen van de toegepaste houtprofielen als het aantal draadeinden.
Mwah, ik vind dat een ietwat voorbarige conclusie aangezien je geen enkel idee of aanwijzing hebt wat er verder nog aan- of opgebouwd gaat worden. Mijn helix heeft nog meer draadeinden maar ik heb dan ook een achthoek gebouwd in tegenstelling tot deze zeshoek. Daarnaast heb ik weliswaar iets dunnere poten maar dat zijn wel staalprofielen die vele malen sterker zijn dan hout. Maar ja, mijn hele baanframe is van staal. Ik kan er niet alleen in staan, ik kan er ook op staan of zitten. En dat is ook wel eens handig.
En mijn gelijmde 2x4,5mm triplex platen (hardhout) buigen niet door. Die zijn zo stijf als de spreekwoordelijke plank.
Re: nieuwe baan en voorlopige naam “Mittelstadt”
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: nieuwe baan en voorlopige naam “Mittelstadt”
in dit geval buigt het ( niet hardhout) multiplex aan de dwarsrichting door omdat de draadeinden grotendeels aan een zijde zitten, vandaar het aantal en gebruik van carrossiere ringen
Re: nieuwe baan en voorlopige naam “Mittelstadt”
Citaat van: Lobomotion69 op zaterdag 07 januari 2023, 17:57:06Ik kan er niet alleen in staan, ik kan er ook op staan of zitten. En dat is ook wel eens handig.
Maar jij hebt nog kans dat er een olifant door je huis komt rennen ;)
Re: nieuwe baan en voorlopige naam “Mittelstadt”
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: nieuwe baan en voorlopige naam “Mittelstadt”
wat hier rond loopt zijn 2 poezen ( katachtigen dus )
Re: nieuwe baan en voorlopige naam “Mittelstadt”
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: nieuwe baan en voorlopige naam “Mittelstadt”
Citaat van: basjuh1981 op zaterdag 07 januari 2023, 18:11:44
Citaat van: Lobomotion69 op zaterdag 07 januari 2023, 17:57:06Ik kan er niet alleen in staan, ik kan er ook op staan of zitten. En dat is ook wel eens handig.
Maar jij hebt nog kans dat er een olifant door je huis komt rennen ;)
Ja inderdaad, ook al is die kans heel klein. Kom er zo nu en dan wel eens een tegen in de stad. En dat rennen moet je met een flinke korrel zout nemen. Die beesten sjokken meer, hoewel ze wel kunnen rennen. Sneller dan de mens in ieder geval.
Re: nieuwe baan en voorlopige naam “Mittelstadt” en testrit pantograaf omhoog helix
een volledige testrit gemaakt met de pantograaf omhoog door de helix en het ging goed.  :D
zie filmpje


Re: nieuwe baan en voorlopige naam “Mittelstadt”
Mooie ruimte Ruud en interessant om te gaan volgen!
Re: nieuwe baan en voorlopige naam “Mittelstadt”
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: nieuwe baan en voorlopige naam “Mittelstadt”
Netjes! Maar zou je de volgende keer je phone(camera) in landschap stand willen houden en niet in portet stand. Dat levert veel beter bekijkbare filmpjes op.
Re: nieuwe baan en voorlopige naam “Mittelstadt”
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: nieuwe baan en voorlopige naam “Mittelstadt”
goede tip, zal ik zeker doen  :thumbup:
Re: nieuwe baan en voorlopige naam “Mittelstadt”
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: nieuwe baan en voorlopige naam “Mittelstadt”
ff een sneak preview van de bouw van het schaduwstation, met alle rommel wat er bij komt  :D
Zo zie je maar weer wat voor spullen je eigenlijk allemaal gebruikt. :O
Ben nu even klaar met al het hout verzagen en ga nu beginnen met het plaatsen van de eindrij-wissels en deze aansluiten op de wissel-magneetdecoders.

groetjes Ruud
Re: nieuwe baan en voorlopige naam “Mittelstadt”
 :) Dat ziet er heel netjes uit, ondanks de rommel eromheen. :thumbup:
Dat is toch zo, het moet eerst een rommeltje worden en een hoop spullen gebruiken om een modelbaan te bouwen.
Ga je nog zonwering aanbrengen voor de ramen?
Want zon en treintjes en huisjes zijn geen goede combi.

Dirk-Jan
Re: nieuwe baan en voorlopige naam “Mittelstadt”
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: nieuwe baan en voorlopige naam “Mittelstadt”
Nou Ruud, dat schiet lekker op je hebt de (sneltrein)vaart er goed in zitten. Je treintjes zullen het toch niet te warm krijgen met al die radiatoren er achter? En het belangrijkste gereedschap staat prominent op de foto, de stofzuiger. Waar zouden we zijn zonder.
Re: nieuwe baan en voorlopige naam “Mittelstadt”
Het is toch niet nodig om uitrijwissels te voorzien van een wisselaandrijving en deze aan te sluiten op decoders ?
De uitrijdende trein rijdt het wissel toch open ?
Althans bij mij wel en ik vind dus het daarvoor aanschaffen van wisselaandrijvingen en decoders zonde van de centen (weggegooid geld dus)

Cees
Re: nieuwe baan en voorlopige naam “Mittelstadt”
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: nieuwe baan en voorlopige naam “Mittelstadt”
 @citaat
Cees je hebt gelijk, ik bedoelde de inrij-wissels  :)

 @citaat  @citaat
ter plaatse van de radiatoren is de valbeveiliging hoger zodat de treinen niet in contact staan met de stralingswarmte

 @citaat  @citaat  @citaat
nee de ramen zijn al voorzien van buiten-zonwering, alleen is het dan wel gelijk donker  ;) 
Re: nieuwe baan en voorlopige naam “Mittelstadt”
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: nieuwe baan en voorlopige naam “Mittelstadt”
Ik heb de onderbouw fase inmiddels achter me liggen, maar de foto's en de rommel die daar bij hoort zijn heerlijk herkenbaar. Inmiddels zit ik zelf volop in de scenery, maar de stofzuiger maakt nog steeds overuren ;).

Er wordt mooi en degelijk gebouwd, daar ga je straks zeker plezier van hebben :thumbup:.

Groeten,
Wico
Re: nieuwe baan en voorlopige naam “Mittelstadt”
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: nieuwe baan en voorlopige naam “Mittelstadt”
mooie vorderingen.Mss een klein ideetje : steek kurk onder de pootjes (dwarsliggers op vloer) voor geluidsdemping.Heb ik ook gedaan want mijn baan staat op parket (met ondervloer en isomo isolatie op beton) en dat scheelt een pak geluid
Re: nieuwe baan en voorlopige naam “Mittelstadt”
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: nieuwe baan en voorlopige naam “Mittelstadt”
 @citaat
goed idee, dank je wel  :)
Re: nieuwe baan en voorlopige naam “Mittelstadt”
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: nieuwe baan en voorlopige naam “Mittelstadt”
Hi Rudi,

Het "gejatte" LED-strips verlichtings idee al gemonteerd ?

groet
Harald
Re: nieuwe baan en voorlopige naam “Mittelstadt”
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: nieuwe baan en voorlopige naam “Mittelstadt”
nog niet Harald.. ben nu hard bezig om de eerste 5 inrij-wissels in het schaduwstation aan te sluiten met de bijbehorende bezetmelders.
maar die ledstrips die komen er wel  ;)

groetjes, Ruud

PS

mijn ex-schoonzoon gaf mij, na een hele gezellige avond met het hele gezin (lees veel lol en lachen), de bijnaam "Rudibeer" en die vond ik lief en leuk...vandaar
Re: nieuwe baan en voorlopige naam “Mittelstadt”
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: nieuwe baan en voorlopige naam “Mittelstadt”
Het moet eerst een rommeltje worden voor het beste resultaat Rudi, en dat gaat jou goed af, nu lekker bezig met de inrij wissels  :thumbup:

De uitrij wissels heb ik ook zonder aandrijving, ik heb zelfs de veertjes eruit gehaald, dan blijft de wissel-tong op zijn plek liggen zonder dat tikkende geluid en mocht er in de spiraal iets losschieten dan rijden de wagons weer naar hetzelfde spoor terug.


Mvg,

Peter Degeluidsman 
Re: nieuwe baan en voorlopige naam “Mittelstadt”
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: nieuwe baan en voorlopige naam “Mittelstadt”
 @citaat
klopt een paar keer gehad dat een trein vastliep of ontspoorde en dan kan je de trein (handmatig) terugsturen over diezelfde wissel  :thumbup:
Re: nieuwe baan en voorlopige naam “Mittelstadt”
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: nieuwe baan en voorlopige naam “Mittelstadt”
Zo..........bijna einde van deze maand, dus maar weer een updaatje.
2 van de 3 opstelblokken in het schaduwstation (in de langsrichting) zijn klaar qua aansluiting op de ringleiding en bezetmelders.

Wat ik ook deed, de LDT HSI-USB gaf geen krimp dus hup naar de fabrikant en daar is t'ie gerepareerd en op weg weer naar huis.
Ben trouwens dat liggend solderen van de stroomdraden op de ringleiding onder het schaduwstation wel een beetje zat nu.

De "daal" helix was als eerste klaar en de "stijg" helix met de R3 bochten is nu qua houtwerk bijna gereed en deze is globaal op zijn plek gezet zodat de rails aansluiting ook past.
Nu nog kurk, de rails en de valbescherming aanbrengen.

Het blijft toch geweldig om na al die jaren weer wat loks een stukkie te laten rijden.

groetjes, Ruud
Re: nieuwe baan en voorlopige naam “Mittelstadt”
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: nieuwe baan en voorlopige naam “Mittelstadt”
Ruud,

Ziet er allemaal goed en solide uit. En heel herkenbaar dat blije gevoel als de treinen weer kunnen rijden :thumbup:.

Groeten,
Wico
Re: nieuwe baan en voorlopige naam “Mittelstadt”
Mooie vorderingen Ruud!
Kan me het soldeer issue voorstellen, daar hebben wij ook mee te maken.
Mijn voordelen:
1. Zoon Rutger doet dat.(nog.... :D )
2. De verrijdbare ligbank is een enorme uitkomst.

Zie uit naar jouw volgende stap!
Re: nieuwe baan en voorlopige naam “Mittelstadt”
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: nieuwe baan en voorlopige naam “Mittelstadt”
Lekker bezig Ruud, ja het kabelwerk is voor de meesten van ons niet het favoriete klusje maar hoort er nu eenmaal bij.
Je krijgt een mooi schaduwstation met lange lengtes, veel plezier bij het rijden van de treinen.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: nieuwe baan en voorlopige naam “Mittelstadt”
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: nieuwe baan en voorlopige naam “Mittelstadt”
 @citaat
ja met de afmetingen van het schaduwstation ben ik wel erg blij mee, 6 sporen breed met een bloklengte van 2,33 m1 en dat met 3 blokken achter elkaar.

 @citaat  @citaat
had ik ook nog aan gedacht, zo'n verrijdbare ligbank, maar daar is helaas het schaduwstation te laag voor.
Re: nieuwe baan en voorlopige naam “Mittelstadt”
Kunnen personenrijtuigen wel de bocht om op de spiraal?
Groet, Henk