Nieuws:

LAATSTE PAAR EXEMPLAREN! De 3railforum jaarkalender 2026 met 12 foto's van en voor forumleden!!

nu gewoon Rudiesheim am See : dagelijkse perikelen

Gestart door Rudibeer donderdag 29 december 2022, 15:51:44

Re: nu gewoon Rudiesheim am See : dagelijkse perikelen

En toch al lid sinds 19 maart 2012, hoe kan dat.

Mooi hoor die red light area  :P

zonder fantasie ook geen creativiteit

Heel erg mooi gedaan Ruud, de foto geeft sfeer.  :thumbup:

Als het maar Zwitsers is.

Sfeervol Ruud heel sfeervol. :thumbup:

Groet Michel

doe maar een treintje

De  :thumbup: is fijn om te horen en geeft de mens kracht om door te ploeteren  :D
Ze zijn niet goedkoop die viessmann sluitverlichting maar wel mooi gedetailleerd om te zien.

groetjes, Ruud
Ik loop een beetje achter Ruud. Dat nachtfilmpje vind ik wel meevallen waarbij ik rekening heb gehouden met de eenvoud van je camera. Iemand suggereerde iets over licht van de railbus en dat zou wel eens kunnen kloppen. Het lijkt er op als die frontverlichting weerkaatst wordt het cameraatje over de zijk gaat.
Maar evengoed heb ik wel genoten want er zaten goede sfeerrijke stukken tussen.
Dan daarna nog een aantal foto's en daar ben ik nog vrolijker van geworden, maar dat is ook omdat ik met mijn andere oog zie dat Max al aardig opgeschoven is.

doe maar een treintje

@citaat de mini spy camera schakelt automatisch over naar infrarood en dat is niet uit te zetten.
Achter de camera staat op een wagonnetje een klein zaklampje voor de verlichting en als deze zaklamp uit staat filmt de camera zowat alles in infrarood, dus het is zoals het is.
Soms laat de eenvoud van zo'n cameraatje je een beetje in de steek. :D

groetjes, Ruud

Fantasietjes op de baan

Machtig  :thumbup:

Meine (Landkreis Gifhorn)

Ruud,

Ik zeg: de wagon is het aanschouwen waard bij de stamtafel. Die sluitlantaarn wil ik wel van dichtbij zien.

Meine

doe maar een treintje

@citaat
die neem ik mee voor de volgende stamtafel.  :)
Er zit trouwens een functiedecoder in voor het aan- en uitschakelen

groetjes, Ruud

doe maar een treintje

Deze keer een (langdradig) filmpje van het rangeren van 2 goederenwagons bij de goederenloods.

Maar dat ging niet zonder slag of stoot, want in iTrain is het nodig om goed te kunnen rangeren dat er korte bezetmelders in de opstelsporen staan want als het opstelspoor volledig gedetecteerd wordt weet de lok niet waar de wagon(s) staan en dat was ik destijds vergeten en ja hoor de 2 opstelsporen voor de goederenloods zijn volledig gedetecteerd.

Om dit probleem te tackelen heb ik de wagons voorzien van gelijkstroomwielen zodat ze niet te zien zijn op de opstelsporen en om iTrain een beetje om de tuin te leiden is de wagonlengte verkort naar 2 cm.

Het instellen van de stoplocaties en het langzaam aan- en uitkoppelen koste best wat tijd en moet her en der nog gefinetuned worden.
Zeker op het hele korte opstelspoor en dat ik ga oplossen door dit spoor met 3 cm te gaan verlengen.
3 cm lijkt weinig maar het maakt wel een verschil of de lok rustig stopt of niet.

groetjes,

Ruud

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

Dag Ruud.

Fijne film hoor en überhaupt niet langdradig!  :thumbup:
Het wegzetten van de eerste wagon ging best wel
ruw tegen het juk, zijn de buffertjes nog heel?  :lol:

Groeten,

Erik.

Zeker niet langdradig Ruud de 7 minuten waren zo voorbij. :thumbup:
Knap hoe je dat allemaal weet in te stellen. :thumbup:

Groet Michel

doe maar een treintje

@citaat waren het 7 minuten  ;)  maar fijn om te horen dat ze snel gingen  :thumbup:
 @citaat  @citaat vandaar dat dit spoor met 3 cm verlengd wordt om het juk een beetje heel te houden, maar vergeet niet het is lastig rangeren ook voor software op zo'n kort stukje rails  :D

Rangeren is en blijft toch een hele uitdaging zeker als het volledig automatisch moet gebeuren.
Wat je nu laat zien is een mooie oplossing maar wel jammer dat er aan het begin geen korte melder zit.
Dan kan je gebruik maken van de optie in de blokeigenschappen "Sta rangeren in bezet blok toe"
Wellicht is er nog een mogelijkheid om dit aan te passen, stukje rail los halen en daar een korte bezetmelder van maken dan kan je met alle wagons daar het rangeren toepassen.

Soms moet je weleens drastische maatregelen nemen om wat toe te passen, dat gebeurt in het echt ook en daar heeft het veel meer impact dan op de modelspoorbaan.
Leuk klusje voor de donkere dagen voor Kerst  :-)  :-)  :-)

doe maar een treintje

@citaat
hoi Tom,
ik kreeg ondanks "sta rangeren in bezet blok toe" steeds de foutmelding "trein niet op tijd aangekomen" dus of de optie van nu met een heel kort wagonnetje van 2 cm zonder alles open te breken of de werkhandschoenen weer aan. :(
Wat ik wel snel ga doen is het hele korte opstelspoor wat verlengen zodat de lok daar ook wat minder abrupt stopt.

wat trouwens wel op het programma staat voor die donkere dagen is het laten rangeren van stoomloks die de BW binnenrijden en dan stoppen voor water- kolen- en zandinname.

Ja die foutmelding komt meestal omdat lengtes niet kloppen of in wisseleigenschappen de snelheid is aangepast.
Standaard is rechtdoor onbeperkt en afbuigen beperkt.

Sommige van jouw wissels staan niet meer standaard ingesteld daar zou je dan eens naar kunnen kijken.
Beperkt betekent dat er een snelheidsbeperking is en het sein zal een toestand met snelheidsbeperking tonen (zoals Hp2)
Het werkt alleen in combinatie met een werkend sein wat snelheidsbeperkingen aangeeft.
Ik had het zelfde op mijn vorige baantje ook en heb toen alles weer standaard gezet en was het probleem over.

Tevens staat je route om mee te rangeren al op Rangeren en rangeren staat standaard bij je instelling al op 20km/h
Is het wat om het idee van Tom uit te proberen met wat losse stukjes rails? Dan weet je ook de mogelijkheden en of het misschien verstandig is de baan aan te passen.
Leuk film(pje) Ruud, het ziet er mooi strak uit en mooi ingeregeld. Het is toch altijd even afwachten of het koppelen en ontkoppelen lukt, maar hier piekfijn gedaan.

Luc

doe maar een treintje

@citaat deze keer tijdens het filmen ging het goed maar het ging ook vaak niet goed.
De M* kortkoppelingen moeten ook precies in elkaar verlengde staan en zijn zo wie zo heel gevoelig.

gr. Ruud

doe maar een treintje

@citaat  @citaat  @citaat  @citaat
hoi Tom,

Ondanks dat de wissels zijn aangepast komt de trein jammer genoeg nog steeds niet op tijd aan en volgens mij werken de rangeerseinen zoals het hoort te zijn, namelijk Sh0 en Sh1.
Ook nog de wagonposities gecheckt en de rangeersnelheid wat hoger en lager gezet maar zonder resultaat.

Je kan niet alles hebben en met het foppen van iTrain met de 2 cm wagonlengte ben ik voorlopig tevreden.
Misschien dat itrain ooit met een update komt die dit probleem tackelt waar nodig.

Ik had trouwens de snelheid van de wissels aangepast met het idee dat de lok dan niet al te veel moest optrekken en afremmen want tussen de blokken zitten 3 gewone wissels en een engelsman.
Misschien dat dit ook een reden kan zijn dat de trein niet op tijd aankomt want de totale lengte van de engelsman en de wissels = 75,2 cm.

In ieder geval dank voor het bekijken van m'n baan-layout  :)

groetjes,

Ruud   

Märklin fahren-ärger sparen

Met bewondering het automatisch rangeren bekeken, Ruud .
Dat heb je knap voor elkaar gefietst  :thumbup:

Grtz Tony

doe maar een treintje

Filmpjes van loks die naar een BW rangeren en daar verzorgd worden zie je niet zo vaak, dus ik dacht laat ik er één maken.

Ook hier is het met behulp van een besturingsprogramma en in dit geval  met iTrain redelijk eenvoudig te doen.Met acties starten en stoppen van het rangeren.
Het precies op de juiste locaties laten stoppen was echter wel een langdurig klusje.

De wachttijden zijn in dit filmpje natuurlijk flink ingekort. ;)   

groetjes,

Ruud

The meaning of life is to give life meaning!

Ha Ruud,

Erg netjes! Lekker rustig het rondje afwerken maar dan zonder de lange wachttijden die bij dit werk nu eenmaal nodig zijn.

Top! :favorite:

Met plezier de leuke film bekeken, Ruud  :thumbup:  :thumbup:
Dat de wachttijd behandelingstijd ertussenuit is bevorderd het kijkplezier, maar hoelang zijn die tijden eigenlijk?  :roll:
En behoort waterinname niet tot de loc verzorging of vindt dat plaats op een ander deel van de BW?

Groeten,

Erik.

doe maar een treintje

@citaat
de waterkraan staat vooraan bij de inspectieput maar het leek me geen goed idee om handmatig de kraan te verdraaien naar de tender aangezien m'n hand en arm in beeld zouden komen.
Zelf heb ik geen idee wat de diverse behandeltijden waren; waarschijnlijk 10 minuten voor waterinname en pakweg 30 minuten om de vuurkast te openen en te legen? 

Dat ziet er zeer realistisch uit Ruud dat verzorgen van de stoomloc. :thumbup:

Groet Michel

@citaat  @citaat
Nou, maar goed dan dat die tijden
ertussenuit zijn in het filmpje ... :thumbup:

Groeten,

Erik.
Mooi man  :thumbup:

Swiss rail .. what else?

Ruud,

Ik ben niet zo van het rangeren, maar dit vond ik wel een leuk filmpje :thumbup:. Stiekem zat ik te wachten dat de loc op de draaischijf zou keren en dan weer het BW verlaten. Dus het einde kwam toch nog onverwacht.

Misschien volgende de keer een filmpje van de draaischijf in bedrijf?

Groeten,
Wico

doe maar een treintje

@citaat
dat filmpje gaat er zeker komen :)
Dit was meer een testfilmpje en het idee is dat een stoomlok op het station afkoppelt en dan rangeert naar het begin van het inspectiespoor (waar ook de lok stond in het begin van dit filmpje)
Dan de BW verzorging, stalling in de loods en daarna via het uitrijspoor de BW weer verlaat.

groetjes,

Ruud
Het depot is efficiënt ingericht en de behandelingen kunnen mooi na elkaar uitgevoerd worden zonder veel rangeerwerk. Ook mooi in beeld gebracht!

Hoe lang het allemaal duurt om de diverse behandelingen uit te voeren, hangt van nogal wat factoren af. Kolen laden gaat bij een bunker veel sneller dan handmatig met mandjes of met een kraan en zogenaamde honden.

De rookkast kan bij slechte kolen flink vervuild zijn en dan is er langer werk.

Maar ik heb eens aan het einde van de dag staan kijken in Wernigerorde waar alle tenderlocs van de Harzquerbahn binnen kwamen in het depot. Het liep daar op rolletjes. Ongeveer elk half uur werd een loc 'geknipt en geschoren'.

Of je dat ook op je modelbaan een echt half uur laat duren, is aan jezelf. Er zijn argumenten de tijd sneller te laten lopen en een uur om te zetten in bijvoorbeeld 6 minuten.

Groet,

Peter

doe maar een treintje

@citaat zelf dacht ik aan 60 seconden per afhandeling dan is de totale "reistijd" vanaf het binnenrijden tot aan het stallen in de lokloods zo'n 300 seconden, dus pakweg 5 minuten echte tijd
Rudi,

Wat laat je hier toch weer mooie dingen zien. Ik ben erg jaloers op jouw iTrain skills, lijkt mij veel gepuzzel te zijn geweest. Hier ook een tijdje bezig geweest met prutsen met wachttijden en acties, voor nu even geparkeerd. Waar ik eigenlijk wel benieuwd naar ben is hoe jij dit in iTrain hebt geconfigureerd. Zou je misschien een aantal screenshots kunnen plaatsen of het bestand willen delen?

Erg grappig om herkenbare items op jouw baan te zien zoals de loods bij het rangeren.

Groetjes Bart

.....en dan t.z.t. de waterkraan laten draaien door een Servo met de DCCNEXT of met een stappenmotor en Arduino wat nog mooier werkt. :-)

doe maar een treintje

@citaat dat staat ook op m'n verlanglijstje  :)
@citaat  @citaat alleen hoop ik dat het te lezen is.
en ik heb 3 verschillende acties gemaakt om het een beetje overzichtelijk te houden
Citaat van: Rudibeer op zaterdag 06 december 2025, 09:57:47@citaat zelf dacht ik aan 60 seconden per afhandeling dan is de totale "reistijd" vanaf het binnenrijden tot aan het stallen in de lokloods zo'n 300 seconden, dus pakweg 5 minuten echte tijd
Men wil inderdaad beweging zien op een modelbaan... en als er iets te lang stistaat, is het gauw bekeken en is de interesse ook verdwenen, ook al duurt het -in het echt- wel langer!
Dat waren een paar mooie fillumpjes Ruud, van genoten.
 @citaat idem dito...  :thumbup:
Erg leuk om te zien! Geautomatiseerd en zonder haperingen. Knap!
Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

Hoi Ruud,

Met veel plezier je filmpje bekeken complimenten  :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Mvg,

Peter Degeluidsman

Fantasietjes op de baan

Net je filmpjes bekeken Ruud, prachtig gedaan.