Nieuws:

Bekijk onze beroemde Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

nu gewoon Rudiesheim am See : het wordt wel wat

Gestart door Rudibeer donderdag 29 december 2022, 15:51:44

Re: nu gewoon Rudiesheim am See : aanklooien met groen

zonder fantasie ook geen creativiteit

Bijen vliegen nooit tegen de wind in. Dus van het spoor af....
denk dat raps = raapzaad

Swiss rail .. what else?

Google translate:

raps = koolzaad

Wikipedia:

Wat is het verschil tussen raapzaad en koolzaad?
De verschillen tussen de koolzaadplanten en raapzaadplanten zijn erg klein. Hoewel het twee verschillende variëteiten betreft, worden de beide namen in de praktijk door elkaar gebruikt. Koolzaad is een landbouwgewas terwijl raapzaad van oorsprong een inheemse wilde plant is.

Groeten,
Wico

The meaning of life is to give life meaning!

Hallo Ruud,

Mooi hoor dat groen! Daar ziet het er ineens heel anders van uit! En nu maar rap(s) verder met poten van gewassen! >:-D

Prachtig stuk spoor :thumbup:

doe maar een treintje

een eerste filmpje van de zelfbouw overweg met slagbomen.
Ik ben redelijk tevreden met het resultaat na al dat geploeter met de servo-onderbouw en het aan de praat krijgen van de servo-decoder.
alleen krijg ik nog niet de snelheid van de slagbomen naar beneden aangezien ik niet de decoder kan uitlezen en de benodigde CV instellen kan veranderen.
De CS3 geeft steeds een "CV leesfout"

overweg
Mooi filmpje maar inderdaad de snelheid.
Weet verder jouw opstelling niet maar indien CS3 een DCC adres uitgeeft is het met een Arduino makkelijk op te lossen

doe maar een treintje

@citaat de decoder heeft een DCC adres en deze kon ik met de CS3 veranderen middels een wissel-commando
Ah ok, dus intelligentie bij de spoorbomen.

Voor de wissels gebruiken wij DCCnext met Mardec SW. maar dat werkt ook prima met Mardec en een Arduino Uno met een opto ervoor om het DCC adres Arduino vriendelijk te maken. Heb er zelf recent een print voor gemaakt.
Dan kun je simpel de snelheid aanpassen en de spoorbomen ook laten bouncen. Het is ook nog een keer een goedkope oplossing.

Maarieder zijn ding  :-)

doe maar een treintje

het is een "slimme"  decoder van de firma Etecmo waarmee je diverse CV instellingen kan veranderen zoals bereik en snelheid van de 2 servo-uitgangen.
Van Arduino heb ik geen kaas gegeten en dat is echt niks voor mij.
In ieder geval bedankt voor het advies

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

Bj het opengaan van de bomen vind ik de snelheid nog wel aannemelijk maar het dichtgaan is nogal snel en schokkerig.
Als dat een slimme decoder voor moet stellen is de CS3 dan een domoor dat hij deze niet kan uitlezen? Of is die decoder niet half zo slim als deze zou moeten zijn? That's the question dear Watson.
Rudi, ik wil je echt niet ompraten maar wellicht verduidelijken:
DCC next van Arcomora is in feite een Arduino met connectoren en een DCC ingang. Daarvan heb ik een compacte versie gemaakt.
Het gaat dan om de (gratis) Mardec software. Die kan eenvoudig geladen worden op de DCCnext ( of mijn printje of wat anders) DCCnext kost rond €10, zelf solderen, is niet moeilijk, mijn print met componenten de helft ongeveer ( heb geen commercieel belang)

Vervolgens hoef je niets te programmeren, alleen wat in te stellen, bijvoorbeeld snelheid van de servo's, de minimaal en maximale uitslag, eventueel bouncen. Max 12 servo's per print.

Het instellen van de snelheid van een servo is niets anders dan de wachttijd tussen de afzonderlijke stappen te vergroten. En dat is met een Arduino inderdaad heel makkelijk. Maar ja, dat moet je wel in een programma doen en programmeren is niet iedereen gegeven. Op zich niet erg, ieder zijn meug. En daarvoor is een DCC-Next dan weer een prachtige uitkomst, dat is niets anders dan een gepimpte Arduino waar de software al helemaal klaar in zit. Door deze in setup mode te schakelen kunnen diverse parameters ingesteld worden zoals draaihoek en draaisnelheid. En dat is bij alle andere servo decoders eigenlijk niets anders. Er kunnen tot 12 servo's mee bediend worden, afhankelijk van andere wensen of eisen (relais gelijktijdig mee schakelen). De prijs van een DCC-Next is €25,- compleet gebouwd. Geen idee wat die slimme decoder moet kosten maar voor 2 servo's vast niet minder. Denk eigenlijk dat de ESU servo switch nog een betere keuze was geweest, maar dat is slechts mijn mening.

doe maar een treintje

@citaat
weet je ... ik word dat gedram een beetje zat.
Je staat maar vanaf de zijlijn te roeptoeteren "hoe je het moet doen en wat ik zou doen en wat het allemaal niet kost zoals jij het doet en wat ik doe is goedkoper"
Zonder het idee hoe ik er in staat met de vaardigheden die ik wel heb en die ik niet heb.
trouwens die domme servo-deocoder koste mij € 17,5 

Oeh, het lijkt wel alsof je je persoonlijk op de tenen getrapt voelt. Sorry  hoor, van mij zul je geen last meer hebben. Houdoe.

doe maar een treintje

@citaat Inderdaad want ook al ben ik een grote jonge, kan ik (ongevraagd) advies zeer zeker waarderen, maar gaat het mij om de manier waarop.
Ik zal me ook niet meer bemoeien in jouw draadje, dus uiteindelijk ben ik met de uitkomst tevreden 

doe maar een treintje

CiteerVervolgens hoef je niets te programmeren, alleen wat in te stellen, bijvoorbeeld snelheid van de servo's, de minimaal en maximale uitslag, eventueel bouncen. Max 12 servo's per print.
deels citaat van Bert,

Ik ga me een beetje inlezen c.q verdiepen in deze materie
Prima, vragen zijn welkom, demo kan ook hier, niet naast de deur maar ook niet heel ver weg  ;)
Zie "het ding" maar als een black box.
Ik kan beamen dat Arcomora DCC Next buitengewoon simpel is in te stellen met de gratis software. Verder wil ik zeggen: lief zijn voor elkaar..

Groet, Arie

doe maar een treintje

@citaat

Misschien moet ik dit niet doen,  maar soms moet je een keuze maken.
Als je bijna 65 jaar bent, zijn er bij mij de scherpe kantjes er wel van af en ik gun iedereen zijn mening en hobby en ook ik weet donders goed dat een geschreven woord heel anders is dan een gesproken woord waar je direct in de ogen van de ander tussen de lijnen kan lezen.
Echter de afgelopen tijd kreeg ik onderstaand van Lobomotion69 (Henk) in mijn draadje en het enige wat ik als rode draad zie is de sarcastische en belerende ondertoon die telkens geventileerd werd en dat werd ik uiteindelijk zat.

Zie onder wat (deel) zinnen uit mijn draadje en natuurlijk mag Henk hier zijn wederwoord geven.

•   En dat is met een Arduino inderdaad heel makkelijk. Maar ja, dat moet je wel in een programma doen en programmeren is niet iedereen gegeven
•   De prijs van een DCC-Next is €25,- compleet gebouwd. Geen idee wat die slimme decoder moet kosten maar voor 2 servo's vast niet minder.
        Denk eigenlijk dat de ESU servo switch nog een betere keuze was geweest, maar dat is slechts mijn mening.
•   Als dat een slimme decoder voor moet stellen is de CS3 dan een domoor dat hij deze niet kan uitlezen? Of is die decoder niet half zo slim als deze zou moeten zijn? That's the question dear
        Watson.
•   Oei weet je dat niet? Lijkt op koolzaad, bloeit prachtig geel en er wordt olie van gemaakt, net als zonnebloemen.
•   Aha, die Viessmann tekening ken ik niet. Daar spannen ze beide draden af, nou ja maakt niet uit, kan ook.
•   Waarom gebruik je niet de Holzfellerbäume van (ik dacht) Vollmer. Die zijn aan een servo-armpje bevestigt en wanneer je heel hard TIMBERR!!! roept vallen die om. Dan kan het raam gewoon open.
        Het is maar een idee.
•   Overigens wel bij het thema UV straling. Heb je nog iets om die ramen te verduisteren? Want al dat UV licht dat daar frank en vrij frivool naar binnen stroomt is niet best voor je baan. Alles
        wordt er flets van.
•   Dat zijn toch meest rechte sporen, wat is daaraan het probleem? Alleen de wisselstraten moet je even goed uittekenen, verder is het recht toe rechtaan.
•   Dat ziet er al leuk uit Ruud, alleen je kleurkeuzes heb ik wat moeite mee.
•   Ten eerste de rotsen zullen waar het water tegenaan stroomt eerder zwart dan groen zijn. Het groen vind je dan aan de stroomafwaartse zijde van de rots.
•   Ten tweede de bodem van je beek is iets te blauw. Water lijkt blauw bij grote oppervalkken (meren) waar een strakblauwe hemel in weerspiegeld. Een klein oppervlak van een beek of riviertje zal
        dat niet doen. En zeker niet een snelstromende beek waar het wateroppervlak niet spiegelglad is. Dan zul je de kleur van de bodem zien.
•   Dat de Faller wegdekverf voldoet is zeker. Alle andere methoden zijn leuk maar of ze ook voorbeeldgetrouw zijn is een vraagteken. Bedenk hoe groot de structuurkorrel van Asfalt is, een paar
        millimeter. Ja? Deel dat door 87 en je houdt een heel klein getalletje over. Bv. een korrel van 7mm omgerekend naar H0 wordt 0,08mm, achthonderdste mm. Kun jij een korrel van die grootte nog
        met het blote oog waarnemen? Dan ben je Superman. Neen, dat kun je niet meer zien. Maar inderdaad, de mens ziet bij asfalt een korrelstructuur dus "moet" dat in model ook zo zijn. Het zit
        allemaal tussen je oren.

groet,

Ruud
Rudi, ik denk niet dat het de bedoeling was van Henk om belerend over te komen. Het cynische gedeelte lijkt me humoristisch bedoeld.
Vervolgens vind ik je reactie wel begrijpelijk, want het zou verkeerd over kunnen komen, maar er is ook de mogelijkheid om dat via de berichtenbox te doen. Dat lijkt me meer op zijn plaats.
Op deze wijze wordt het draadje verpest.

doe maar een treintje

In Itrain kan je ook decoder programmeren en nu voor het eerst een "accessoire" namelijk de servo-decoder geprogrammeerd.
POM werkte niet, dus een tijdelijke kabel van de programmeer-uitgang naar de decoder aangelegd en inderdaad kan ik nu de CV's aanpassen.
De slagbomen lopen nu langzamer, alleen is de vrije ruimte waar de veerstalen in de slagbomen zitten beperkt en dat zie je aan de schokkerige beweging.
Hier moet ik of de veerstalen verbuigen of de opening iets vergroten.
In ieder geval ben ik wat verder.

overweg 2

gr. Ruud
De snelheid lijkt me nu wel goed Ruud (maar dat is mijn mening). En waarom het "schokkerig" ging heb je ook gevonden. Het gaat vast goed komen in "overweg 3".

Märklin fahren-ärger sparen

Hoi Ruud,

Ben weer bij gelezen en dat was de moeite waard  :thumbup:
Wat betreft de scenery bij de ramen; heb je weleens overwogen om losse stukken scenery te maken die op de vensterbanken rusten en er overheen "hangen" ?
Voor frisse lucht het raam in de kantelstand en om ze te wassen, scenery wegpakken en raam naar binnen draaien.

Grtz Tony

doe maar een treintje

@citaat dat overheen hangen gaat helaas niet want onder beide ramen zitten de CV radiatoren en die warmte moet bovenlangs weg.
Zit er wel aan te denken om een grasmat op de vensterbank zelf te plakken met wat struikjes.

gr. Ruud

doe maar een treintje

Ben nog wel een beetje aan het spelen met de CV waarden 545 in combinatie met de 547/548.
de standaard snelheid van de servo's stond op 1 en die staan nu op 10 en de standaard waarde voor de puls-pauze staat op 78.
Ik denk dat hoe lager de servo snelheid is, de puls-pauze kleiner moet worden, want anders krijg je waarschijnlijk een schokkerig effect.
is deze aanname juist?
De servo-decoder is trouwens van firma Etecmo

gr. Ruud
Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

Hoi Ruud,

Met de cv instellingen kan ik je helaas niet helpen, maar met alle kennis hier op het forum en jou doorzettingsvermogen gaat dat vast goed komen.
Hij gaat in ieder geval al minder snel naar beneden, het lijkt dat de achterste slagboom die bij het raam zit net te ver naar beneden gaat, slagboom wordt een beetje rond geduwd.

Succes met de puntjes op de i  :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Mvg,

Peter Degeluidsman

doe maar een treintje

@citaat klopt, de veerstaal ietsjes losser gezet, zodat die achterste slagboom minder doorzakt.

gr. Ruud

doe maar een treintje

Zo, ik ben nu beland in de andere hoek van de mancave waar het "haltepunkt" met de railbussen komt te staan.
Daaronder loopt een gebogen tunnel met een dubbel- en enkelspoor en omdat de kans op ontsporing aanwezig is, ook hier een uitneembaar gedeelte gemaakt.
Verder de boel nog aangekleed met groen en o.a. pijnbomen en zoals eerder gezegd een foto zegt meer als duizend woorden, dus vandaar.  :P

gr. Ruud

doe maar een treintje

nog een kleine aanvulling, was dat alweer vergeten;
als dit hoekje klaar is , dan ga ik me verdiepen in de bovenleiding-problematiek van het stationgedeelte met de hulp van de Sommerfeldt aufbauableitung. :) 

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

Ruud, leuk die overweg en in versie 2 dacht ik er gelijk aan dat ze met de handbediend worden.
Nee niet door jou maar door de baanwachter van het baanwachtershuisje.
Misschien een idee om zo'n Preisertje er bij te zetten en als je het aandurft om 1 armpje er af te hakken en die te vervangen door een stukje krimpkous dan zou je dat armpje ook nog beweegbaar kunnen maken.
Het is dan alleen nog de vraag of je dat wel goed zal zien maar het kan wel een leuke uitdaging zijn denk ik.

doe maar een treintje

@citaat jazeker is dat een optie en ook een leuk idee :thumbup: .
Want als je baantje zo goed als zeker af is, wil je naast treintjes laten rijden ook nog es wat te doen hebben en dat is dit soort projectjes de kersen op de taart.  :)

gr. Ruud

Dat zijn de leuke vooruitzichten Ruud.
Als je straks de baan klaar hebt en de 70 passeert (das geen type Loc hoor :-) ) dan zijn dat soort kleine zaakjes extra leuk om af te maken en je zal zien dat er dan nog genoeg te doen is.(ervaring deskundige  :) )

Even over de DCC-Next.
een geweldig ding, ik had er 3 onder mijn baantje waarmee ik servo's aanstuurde, verlichting welke langzaam aan ging en ook op die zelfde manier uitging. Zelfs MP3 spelertjes aansturen ging prima en daarmee krijg je nog meer leven en herrie op je baan.
Moeilijk is het niet, als ik het kon kan jij het zeker Ruud.
En voor de prijs hoef je het niet te laten want het is niet alleen een leuke prijs maar je kan er zo verdomd veel mee.

doe maar een treintje

@citaat Als het zover komt dat de DCC next als alternatief in zicht komt, ga ik zeker dat overwegen en mettertijd ga ik me ook beetje inlezen in de materie.
Dat beloof ik! :)

groetjes,
Ruud uit het mooie Drenthe (Rolde)

doe maar een treintje

Zo er is weer een hoop werk verricht, zoals de tunnelingangen, de pantograafvangers, bedrading voor licht- armseinen, straatlantaarns en natuurlijk het echte zichtwerk,
zoals de zelfbouw perrons, slingerweg,  een heuveltje met daarop de sparren.
Alles compleet onnatuurlijk maar het smoelt wel lekker.

Aan de linkerzijde is het dubbelspoor in de bocht naar het station te breed voor een standaard dubbelspoor tunnelportaal en dit is opgelost door een zelfbouw beton portaal.

Het werk in de hoek was toch lastig qua bereikbaarheid maar ondanks dat is alles gelukt wat ik wilde.
Nu langzaam naar het echte werk, de bovenleiding boven het stationsgebied, maar eerst is het Hbf eilandperron aan de beurt.

groetjes,

Ruud

zonder fantasie ook geen creativiteit

Ha Ruud, onnatuurlijk of niet, het ziet er heel mooi uit. Alle reden trots te zijn op het resultaat en er van te genieten!  :thumbup:
Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

Dat ziet er toch prima uit Ruud, lekker doen wat jezelf mooi vind  :)

Mvg,

Peter Degeluidsman 

doe maar een treintje

@citaat  @citaat thx maar met name de vogel- en wildkijkhut staat op een plek waar je geen vogel of haas tegen zal komen.  :P 

@citaat inderdaad gewoon lekker aanklooien met groen  :P

Swiss rail .. what else?

Ruud,

Zoals altijd weer met veel plezier naar je voortgang en resultaten gekeken. En met dezelfde insteek als die ik zelf hanteer: het moet geloofwaardig zijn, maar het is geen 1:1 afspiegeling van de werkelijkheid. Het is en blijft jouw fantasiewereld. Dus die vogelkijkhut is daar misschien wel neergezet voor treinspotters die zo een mooi uitzicht hebben op de lager gelegen sporen :D.

Groeten,
Wico
Citaat van: Rudibeer op woensdag 20 maart 2024, 15:09:05Alles compleet onnatuurlijk maar het smoelt wel lekker.
:) Er is helemaal niks onnatuurlijks aan, het is sfeervol, fantasievol en het smoelt inderdaad lekker. B)
Het is helemaal des modelspoorbaanbouw getrouw, dus vooral op deze voet doorgaan. O:-D

doe maar een treintje

dank allen voor de fijne reacties, geeft de burger nog meer moed.  :thumbup:
en ja treinspotters die vind je overal, dus ook daar.  ;)

groetjes, Ruud
Ziet er goed uit hoor! Het smoelt inderdaad prima en het is geloofwaardig.
Nog wel een beetje clean voor echte natuur maar het wordt vanzelf vies van stof en andere bouwwerkzaamheden als het wat langer staat :)

doe maar een treintje

@citaat klopt en de verdere aankleding met strooisels en struikjes moet nog gebeuren, net als de preisertjes en hun afval  ;)

Niks mis mee toch.
Prima opgelost en je weet het met die vogels en konijnen toch nooit of ze bij jou een plek zoeken.
Misschien een paar hazen er bij zetten, tenslotte is het bijna Pasen.  :)

Als het maar Zwitsers is.

Mooie vorderingen Ruud. :thumbup:
Ziet er goed uit.

Groet Michel

doe maar een treintje

@citaat  @citaat hazen Ok  :)  zolang het maar geen duiven-advies wordt, want dat zijn vliegende ratten  :D 
excuses alvast aan de duiven melkers onder ons
Ziet er heel mooi uit Ruud, verdere details komen later wel. Ik zie dat je ook al inmiddels met wat bovenleiding begonnen bent.

doe maar een treintje

een deel van het paradespoor en een stuk enkelspoor is al voorzien.
Op het dubbelspoor de zg. mittelmasten gebruikt i.p.v. 2 afzonderlijke enkele masten.
Dit is een beetje luiheid.  ;)

gr. Ruud
Vanavond in 1 keer je complete baan verslag gelezen. Prachtig! en wat een tempo heb al verslagen gelezen met 30 pagina,s en dan kijk je nog naar een houten skelet 10 jaar later en jij doet het in een paar jaar.
En over die op en aanmerkingen er is maar een die belangrijk is en dat ben jij als jij (ok je vrouw is ook belangrijk) het mooi vind dan is het goed genoeg! En als je je je ooit verveeld (denk het niet) mag je zo bij mij senery maken , ben wel de makelijkste klant mij hoor je niet klagen.

groet Henk

Swiss rail .. what else?

Citaat van: Rudibeer op woensdag 20 maart 2024, 20:57:27Op het dubbelspoor de zg. mittelmasten gebruikt i.p.v. 2 afzonderlijke enkele masten.
Dit is een beetje luiheid.  ;)

Daarnaast scheelt het bij een grotere baan ook behoorlijk in de centjes, die mastjes zijn behoorlijk duur geworden de laatste jaren. Ook in Donnerwetter Alm wordt het dubbelspoor van deze masten voorzien :).

Groeten,
Wico