Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Windhovense projecten - Kinderdijk molen De Blokker

Gestart door NL-modelspoor donderdag 16 mei 2019, 21:07:02

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Re: 🌬️ Windhovense projecten - Willekeurige frutsels
Bedankt, ik ga hiermee aan de slag, hopelijk krijg ik beeld op het tft-scherm
Re: 🌬️ Windhovense projecten - Willekeurige frutsels
Als je helemaal geen beeld krijgt kan in theorie het backlight nog stuk zijn. ;)
Re: 🌬️ Windhovense projecten - Willekeurige frutsels
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: 🌬️ Windhovense projecten - Willekeurige frutsels
Van het aansluitschema begrijp ik nix, Johan  :D

De wisselende verlichting in de huizenrij is des te indrukwekkender  :thumbup:
Ben benieuwd, wanneer de Marsmannen landen en hoe dat er uitziet.

Grtz Tony
Re: 🌬️ Windhovense projecten - Willekeurige frutsels
@citaat Met wat sneaky-snakes als je die op de goede plaatsen vastknoopt dan kan je dat er mee maken. Nuttige beestjes hoor.

Afgelopen weekend weinig tijd, komend weekend weinig tijd. Weekend daarop naar Houten (weer weinig tijd). Lijkt erop dat het wat rustig zal blijven in het topic wat betreft de bouw updates.
Re: 🌬️ Windhovense projecten - Plan T?
In de afgelopen maanden zo niet jaren was ik op zoek naar een kopbak van een Roco Plan T of V. Gisteren kreeg ik een mooi setje aangeboden. Vandaag had ik hem in huis.


Nu kan ik eindelijk een plan gaan proberen uit te voeren wat ik al een paar jaar over na aan het denken ben.

Dit weekend helaas behoorlijk verkouden, dus even geen kleine frutsels doen welke ik aan het huizenblok nog moet doen om het af te maken. Daarom maar alvast een begin aan dit iets wat ambitieuze project. Vooral meten, rekenen en tekenen.
Re: 🌬️ Windhovense projecten - Plan T?
Een paar jaar terug had ik deze al gekocht. Niet helemaal de juiste schaal, maar we gaan er wat leuks van proberen te maken.  ;)
Re: 🌬️ Windhovense projecten - Plan T? Air Crash Investigation?
Deze foto van de werkzaamheden van dit weekend zou zo uit een aflevering van 'Air Crash Investigation' kunnen komen.
Re: 🌬️ Windhovense projecten - Plan T? Air Crash Investigation?
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: 🌬️ Windhovense projecten - Plan T? Air Crash Investigation?
Zo aan de delen te oordelen die je laat zien (je bent aan het knippen geweest lijkt me) moet het geen Boeing 747 worden die je gaat bouwen. Ik ben benieuwd wat je er wèl van gaat maken.
Re: 🌬️ Windhovense projecten - Plan T? Air Crash Investigation?
 @citaat @citaat
Dit toestel heb ik op schiphol nog kunnen bewonderen toen Barrack Obama naar nederland kwam. Prachtig toestel, kun je nog wat leuks van maken. :thumbup:
Re: 🌬️ Windhovense projecten - Plan T? Air Crash Investigation?
Dat wordt een plan T met vleugels. :D
Re: 🌬️ Windhovense projecten - Plan T? Air Crash Investigation?
Ik zie de voorbeeld puzzel nergens op de foto,s  :D
Re: 🌬️ Windhovense projecten - Plan T? Air Crash Investigation?
@citaat ik vermoed eerder een plan T met vliegtuigneus >:-D.
Re: 🌬️ Windhovense projecten - Plan T? Air Crash Investigation?
Citaat van: Steem op maandag 18 november 2019, 00:33:36
Dat wordt een plan T met vleugels. :D

Helemaal correct.

Inspiratie hiervoor is de oude reclame campagne 'Spoorbaan naar Startbaan' welke werd gebruikt bij de opening van de Schiphollijn.

bron: Marktplaats jaren geleden.
Misschien dat iemand dit model ooit wel eens heeft gezien. Heeft niet veel detail, maar ik vond het altijd wel een grappig ding.

In die tijd is er ook een tekening gemaakt voor posters en folders.

bron: retours.eu

Deze tekening laat veel meer detail zien. Kijkende naar de tekening probeerde ik erachter te komen welk vliegtuig er gebruikt zou zijn (Boeing 747-100), gezien de tijd 1981 ook meest logische keuze. Met die informatie eens gaan kijken naar vliegtuig schaalmodellen. Als snel kom je er dan achter dan een 747 in 1:87 (als die al bestaat) veel te groot zal zijn. Met een foto van een 1:144 versie waarbij ook een liniaal afgebeeld stond had ik wat knip en plakwerk gedaan in een fotobewerkingsprogramma. Op dat moment had ik alleen een Fleischmann Plan V als donor en dan kom je erachter dat dat model nu niet bepaald een goed uitgangspunt is. Je zit met bagageruimte en de lengte van het model kwam niet lekker overeen met de tekening. Op basis van een zijaanzicht van een Roco model en omrekenen van de lengte had ik toen voor mezelf het volgende voorbeeld getekend.


Inmiddels ziet het als ik de delen los bij elkaar leg er ongeveer zo uit.
Re: 🌬️ Windhovense projecten - Plan T? Air Crash Investigation?
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: 🌬️ Windhovense projecten - Plan T? Air Crash Investigation?
Hi Johan,

Hartstikke leuk.

groet
Harald
Re: 🌬️ Windhovense projecten - Plan T? Air Crash Investigation?
Langzaam bouwen we verder.
Pasvorm van het Revell bouwpakket valt mij erg tegen. Veel van de delen passen niet lekker in elkaar en hebben veel extra afwerking nodig (kieren vullen).


De twee helften van de versmalde onderkant zit aan elkaar. Het interieur heeft een 'nieuwe' bodemplaat en achterwand. Draden voor de verlichting zijn aangesloten.


De verlichting in de vleugels wordt aangesloten met stekkertjes zodat de vleugels demontabel blijven (voor opslag).


Om de neus van de trein goed aan te laten sluiten op de neus van het vliegtuig dacht ik gebruik te maken van de front-schortplaat van de Roco Plan V. Omdat ik ook nog een Fleischmann Plan V had voor donor onderdelen en de front-schortplaat daarvan zo goed als gelijk is aan de Roco heb ik gekozen om die van Fleischmann te gebruiken (van die ik heb gebruikt warende klik punten afgebroken zodat deze niet meer in de kap bleef hangen). Het kan zijn dat ik later alsnog de koppeling eraf haal en de losse koppeling van Roco plaats.


Grofweg aftekenen op de neus van het vliegtuig wat eraf moet om de neus van de trein ertegenaan te plakken.


Passen en meten....

... vastplakken en vullen.
Re: 🌬️ Windhovense projecten - Plan T? Air Crash Investigation?
toen ik nog auto's in elkaar knutselde liet ik Revell links liggen,moeilijk deftig in elkaar te krijgen;


mvg,
Michel
Re: 🌬️ Windhovense projecten - Plan T? Air Crash Investigation?
 8) Erg leuk project. B) :thumbup:
Ik heb zelf een origineel exemplaar, ooit gekregen van de vader van een vriendje, zijn pa werkte bij de NS.
Suc6 met de verdere bouw, zo te zien gaat je dat wel lukken.

Dirk-Jan
Re: 🌬️ Windhovense projecten - Plan T? Air Crash Investigation?
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: 🌬️ Windhovense projecten - Plan T? Air Crash Investigation?
Een spannende en mooie uitdaging, Johan  :thumbup:

Uiteindelijk krijg je iets heel bijzonders én zelf gemaakt  ;)
Gaat vast goed komen !

Grtz Tony
Re: 🌬️ Windhovense projecten - Plan T? Nee, Plan Vliegtuig
Een weekend verder en daarin het volgende gedaan.

Neus weer in vorm gebracht na de putty behandeling. Verdere afwerking komt als neus weer vast zit aan het vliegtuig.




De reeds versmalde staart voorzien van nieuwe zijwanden en gevuld met putty (kan het weer een weekje uitharden). De bovenste rondingen zijn ook wat dikker gemaakt zodat ze beter aansluiten bij de ronding van de kap van de Plan T.




Bodem versmallen. Hiervoor zijn de zijwanden aan de binnenzijde iets dunner geschuurd waardoor ze soepeler worden. Zo zijn de zijwanden makkelijker iets dichter naar elkaar te brengen zodat de breedte gelijk wordt aan de breedte van de Plan T kap. De schuifmaat staat op de juiste breedte en door de onderzijde van het vliegtuig ertussen te klemmen tijdens het vastlijmen zou de breedte ook juist moeten blijven.
Re: 🌬️ Windhovense projecten - Plan T? Nee, Plan Vliegtuig
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: 🌬️ Windhovense projecten - Plan T? Nee, Plan Vliegtuig
Kortom: een lijmklem met maataanduiding :P.
Re: 🌬️ Windhovense projecten - Plan T? Nee, Plan Vliegtuig
Dit weekend eindelijk de bestelde Viltrox L116T kunnen afhalen op het postafhaalpunt. Om daarna de ouderwetse bureaulamp met gloeilamp te verbouwen met de nieuwe led 'schijnwerper'. Lichtsterkte en Kleurtemperatuur zijn regelbaar.


En met het kleine beetje tijd wat nog over was heb ik de zijkanten van de staart van het vliegtuig alvast weer wat in vorm gemaakt. Om daarna de staart op de bodem te passen. In de bodem heb ik nu een steunbalk geplaatst waar de staart op rust. Op die manier kan ik later van staart en bodem als het meezit weer één stevig geheel maken. Hoogteverschil tussen staart en bodem overbruggen zal de volgende uitdaging worden.
Re: 🌬️ Windhovense projecten - Plan T? Nee, Plan Vliegtuig
Inmiddels zit de straat op zijn plaats.

Het grootste deel van de ruimte tussen staart en bodem is opgevuld met een skelet met daarover heen plastic plaat.


Daarna veel grote gatenvuller erover in meerdere laagjes zodat ik het later in vorm kan vijlen.
Re: 🌬️ Windhovense projecten - Plan T? Air Crash Investigation?
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: 🌬️ Windhovense projecten - Plan T? Air Crash Investigation?
Citaat van: Dirk-Jan op zondag 01 december 2019, 17:46:38
8) Erg leuk project. B) :thumbup:
Ik heb zelf een origineel exemplaar, ooit gekregen van de vader van een vriendje, zijn pa werkte bij de NS.
Suc6 met de verdere bouw, zo te zien gaat je dat wel lukken.

Dirk-Jan

Een origineel exemplaar? Heb ik nog nooit gezien! Kun je daar eens een foto van plaatsen? Als TS het goed vindt natuurlijk.
Re: 🌬️ Windhovense projecten - Plan T? Nee, Plan Vliegtuig
staat hoger in het topic
Re: 🌬️ Windhovense projecten - Plan T? Nee, Plan Vliegtuig
@citaat @citaat
Dat is de eerste foto in deze post. Een leuk modelletje, alleen iets te klein voor het mooie en veel minder details.

Voor nu is er geen weg meer terug.

De kap van de Roco Plan T moet het doen zonder de opstap treden.
Re: 🌬️ Windhovense projecten - Plan T? Nee, Plan Vliegtuig
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: 🌬️ Windhovense projecten - Plan T? Nee, Plan Vliegtuig
Het verlies van de opstap treden van de kap, lijkt mij een traumatische ervaring. Ik vraag me af of er hier niet een aanslag wordt gepleegd op de identiteit van het model.
Is het model nu gender neutraal?

mvg
Jurrien
Re: 🌬️ Windhovense projecten - Plan T? Nee, Plan Vliegtuig
Trein is mannelijk, vliegtuig is onzijdig. Dus als de trein gender neutraal wordt door het verwijderen van de treden dan zal het geheel waarschijnlijk ook onzijdig worden (ook is het grootste deel van het model het vliegtuig).


De gatenvuller wat meer in de juiste vorm gevijld.


De bodem voor het interieur en interieur vastgezet aan elkaar zit voor grootste deel vast op dezelfde punten als Roco ook had bedacht. Wanneer dit in de kap wordt geplaatst is het weer één geheel.


Omdat de opstap treden toch al van de kap af waren ook maar een gaatje in het dak gemaakt voor de beacon verlichting. De LED steekt nog wat ver boven het dak uit, misschien kort ik hem in of misschien vervang ik hem voor een ander type met een ronde top. Op de foto is alle verlichting te zien welke in de trein zit. De verschillende lichten zijn apart schakelbaar. Ik had nog het idee om de sluitseinen te vervangen door warm witte LEDs als een soort schijnwerpers, maar toch niet gedaan vanwege de rode lichtgeleider en omdat de reclame poster ook de rode lampen nog toont.
Re: 🌬️ Windhovense projecten - Plan T? Nee, Plan Vliegtuig
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: 🌬️ Windhovense projecten - Plan T? Nee, Plan Vliegtuig
Citaat van: Wilco69 op woensdag 18 december 2019, 11:55:57
staat hoger in het topic

Ach ja, overheen gekeken. Valt wel op dat er significante verschillen zijn tussen model en poster. TS werkt nu op basis van de poster en dat gaat er goed uitzien. Denk ik dan toch.

Oh ja, trein is mannelijk maar lokomotief is vrouwelijk, tesamen met een onzijdig vliegtuig kom je dan aardig gender neutraal uit.  :)
Re: 🌬️ Windhovense projecten - Plan T? Nee, Plan Vliegtuig
Een paar stappen verder gekomen.


Bijna alle verlichting is nu aangesloten.


Een videootje om te laten zien wat er zoal mogelijk is met de verlichting.


Om de dag af te sluiten nog even het model los in elkaar gezet.
Re: 🌬️ Windhovense projecten - Plan T? Nee, Plan Vliegtuig
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re: 🌬️ Windhovense projecten - Plan T? Nee, Plan Vliegtuig
Geweldig Johan dat je idee tot leven komt, hoed af.
Succes met de verdere bouw, leuk effect van de strobe lights  :thumbup:

Gr. Jan
Re: 🌬️ Windhovense projecten - Plan T? Nee, Plan Vliegtuig
Een lange kerst en week luisteren naar de Top 2000 verder, maar lijkt net of er niets gedaan is. Vooral veel plamuren en schuren niet echt het melden waard.


De plastic bolletjes op de uiteinden van de vleugels zijn eraf gehaald en vervangen door een stukje van een doorzichtige gietboom welke in vorm is gemaakt. Ook zijn de LEDs binnen de vleugel vlak achter het doorzichtige plastic vastgezet.


Nog even een overzicht van de inhoud van de vleugel voor ik de helften op elkaar lijm.


De vleugels hebben bouten gekregen en in de zijkant van het vliegtuig een paar gaten. Zo kan ik het model demontabel houden en toch stevig in elkaar zetten.


Achterkant ook voorzien van wat meer detail rond de APU.


Runway turnoff lights toegevoegd aan het neuswiel. En alvast wat delen in de verf gezet zoals landingsgestel en de binnenzijde van de motoren. Helaas werkte de verf niet erg mee, het was zo dik als stroop en droogt slecht dus dat wordt een nieuw potje halen.

De afgelopen week kwam nog een pakketje uit China binnen met daarin een SC16IS750 breakout module. Met deze module heb ik een extra UART kunnen realiseren op de Arduino Nano waardoor ik een DF Player mini heb kunnen toevoegen. En wat dat kan? Ik heb nu een UFO met geluidseffecten.  ;)
Een filmpje van de UFO komt volgend jaar als deze helemaal af is. Voor nu blijft het even bij een foto van de spaghetti welke ik in de Busch UFO moet proppen.


Re: 🌬️ Windhovense projecten - Plan T? Nee, Plan Vliegtuig
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re: 🌬️ Windhovense projecten - Plan T? Nee, Plan Vliegtuig
Je gaat lekker Johan, onder de uitlaat van de apu is ook een flashlight op het horizontale gedeelte aanwezig

Gr. Jan 
Re: 🌬️ Windhovense projecten - Plan T? Nee, Plan Vliegtuig
Klopt. Is ook rekening mee gehouden. De SMD LED 0603 ligt al klaar met lakdraad eraan. De gaatjes (0,4mm) voor doorvoer van de draad zitten ook al in de achterkant net boven het horizontale deel. De elektronica is er ook al ruimte voor gereserveerd. Maar het plaatsen daarvan doe ik pas als al het plamuur, schuur en verfwerk af is.
Re: 🌬️ Windhovense projecten - Van alles door elkaar
Gisteren even naar Enschede geweest om de VW Transporter T6 ProRail "Incidentenbestrijding" op te halen. Een prijzig maar zeer mooi model geworden. Nadeel dat het een heel kort weekend werd om te knutselen.

Voor wat betreft de vliegende trein. Dit blijft voorlopig vooral plamuren en schuren om het mooi strak te krijgen. Zodra ik daar weer een stap mee verder kom zal ik dat hier plaatsen. Mocht iemand de gouden tip om de opliggende paneellijnen te kunnen herstellen dan hou ik mij daarvoor aanbevolen. Ik zat zelf te denken aan smalle strookjes tape te gaan plakken, maar ben bang dat zelfs dat nog te grof zal worden.

Omdat tussen plamuren en schuren door ook nog gewacht moet worden maar even een ander oud project er weer eens bij gepakt. We stappen in op het punt waar ik in april afgelopen jaar gestopt was om even wat andere projecten tussendoor te doen.

De molen met rondom de tekening met de posities van de stenen en ramen om te kijken of deze op de juiste plaats zitten.


De aandrijving op zijn plaats


En de eerste muur voorzien van stenen. Op de plastic plaat worden alle steentjes met de hand ingekrast dit omdat bij een plaat met steentjes motief het motief niet goed doorloopt wanneer het om de rondingen van de molen wordt gebogen. Nog veel steentjes te gaan de plaat voor de bovenste helft moet nog.
Re: 🌬️ Windhovense projecten - Van alles door elkaar
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: 🌬️ Windhovense projecten - Van alles door elkaar
Dag Johan.

Citaat van: NL-modelspoor op zondag 05 januari 2020, 14:29:12
Mocht iemand de gouden tip om de opliggende paneellijnen te kunnen herstellen dan hou ik mij daarvoor aanbevolen. Ik zat zelf te denken aan smalle strookjes tape te gaan plakken, maar ben bang dat zelfs dat nog te grof zal worden.

Ik kon op jouw foto's niet echt herkennen wat je hiermee bedoeld :roll:
(ik dacht dat er tussen de panelen groeven zitten i.p.v. opliggende lijnen)

Om een heel weinig opliggend hoogteverschil te krijgen in een vlak
kun je strookjes vloeipapier met verdunde houtlijm aanbrengen.
Ook zou je hier een enkel koperdraadje uit een snoer goed voor
kunnen gebruiken en deze op het plastic fixeren met secondelijm.

Groeten,

Erik.
Re: 🌬️ Windhovense projecten - Van alles door elkaar
Op de fuselage zit er tussen de panelen een opliggende lijn.Bij de vleugels is het veelal een verdiept liggende lijn. Omdat de naad aan de onderzijde van het vliegtuig vrij groot was mis ik daar dus een heel deel van de lijnen doordat ik met het wegschuren van het plamuur ook de lijnen weghaal.
Het idee met een koperdraadje is nog niet eens zo'n heel slecht idee en het proberen waard. Scheelt me vrouwen met lang haar lastig te vallen.  O:-D
Re: 🌬️ Windhovense projecten - Van alles door elkaar
Kleine update voor Plan Vliegtuig deze keer.


Om te zorgen dat het vliegtuig en de kap van de Plan T goed op elkaar aan gaan sluiten smeer ik de naad die er tussen beide zit zo veel als mogelijk dicht met putty. Door de Kap van de Plan T in boterhamzakjes in te pakken hecht de putty daar niet aan en blijft deze 'schoon'. Nadat de putty hard was kon de kap van de trein eraf. De putty heeft dan een afdruk van waar de kap gezeten heeft en zo kan ik de overtollig putty weg vijlen en schuren. Dit zelfde kunstje gaan we laten nogmaals herhalen bij de vleugels.
Re: 🌬️ Windhovense projecten - Van alles door elkaar
Korte weekenden en veel van hetzelfde, toch maar weer eens een update.


Steentjes krassen. Nog niet op de helft. Denk nog wel 2 weekenden te gaan waarbij ik niet constant bezig ben met steentjes te krassen maar het afwissel met andere dingen.

Voor het vliegtuig trein ding blijft het vooral veel bij plamuren en schuren. Gelukkig wordt het resultaat wel steeds wat gladder en strakker.




Kleine stapjes komen we er wel. Heb er geen haast mee verder.
Re: 🌬️ Windhovense projecten - Van alles door elkaar
Met het lekkere Hollandse weertje in het weekend weer wat verder gegaan aan zowel de molen als Plan Vliegtuig.


Het krassen van de steentjes was klaar. Meteen de muren maar om de molen heen gespannen.


Begonnen om de motoren (4 stuks totaal) in elkaar te zetten. Gedeeltelijk moeten deze al geverfd worden omdat je er als de motoren in elkaar staan later niet meer bij kunt. Ik plak eerst de onderdelen in de ene motorhelft, later kan dan de andere helft er zo op. Wanneer beide helften op elkaar zitten kan ik de buitenzijde van de motoren de naad weg plamuren en schuren.
Re: 🌬️ Windhovense projecten - Van alles door elkaar
Minder gedaan dan gehoopt. Maar wel weer lekker aan het plamuren geweest. Ditmaal de naad tussen de vleugels en de romp aan het vullen.
Re: 🌬️ Windhovense projecten - Van alles door elkaar
 :) Leuk al die projectjes door elkaar heen, kan je doen waar je op dat moment zin in hebt. :thumbup:
Zo lang je het overzicht maar houdt, anders wordt het een vliegende molen. :o) :-)

Dirk-Jan
Re: 🌬️ Windhovense projecten - Van alles door elkaar
Ik probeer er een beetje overzicht in te houden. Maar beter 10 projecten tegelijk dan 1 project en dan maar wachten tot bijvoorbeeld de plamuur of verf droog is. Die tijd probeer ik nu nuttig op te vullen.
Wordt daardoor wel een beetje een rommel topic. Maar als ik ooit weer een knappe webruimte heb dan zal ik een site online zetten waar het per project terug te lezen en zien is.
Re: 🌬️ Windhovense projecten - Van alles door elkaar
Dit weekend vooral aan de molen gewerkt. Na het uittekenen van de nodige onderdelen van de kap van de molen ook maar een begin gemaakt met het uitsnijden van de onderdelen.



Allemaal nog ruwbouw, later nog netter afwerken.

En voor het vliegtuig de volgende laag plamuur voor de aansluiting met de vleugels.
Re: 🌬️ Windhovense projecten - Van alles door elkaar
Nu eens even niet aan het bouw maar aan het 3d tekenen. Nog niet klaar, missen nog wat details. Maar idee is wel duidelijk.


Dit zou de opbouw moeten worden voor de Unimog in deze eerdere post. Aangezien ik zelf geen 3d printer heb zal ik dit waarschijnlijk wel een keer laten printen bij Shapeways. Hopen dat er niet te veel details wegvallen dan.
Re: 🌬️ Windhovense projecten - Van alles door elkaar
Maar weer even een update plaatsen.


De molen is weer zo'n 7 á 8 mm hoger geworden. De kruiring waar de kap op draait is gemaakt en voorzien van een kleurtje.


Ook is er een begin gemaakt aan het dak van de kap (afneembaar zodat ik mocht het nodig zijn bij de tandwielen kan).

Voor het vliegtuigproject is het plamuur bij de vleugels zover afgewerkt dat de vleugels zo strak als mogelijk tegen de romp kunnen worden gemonteerd.

Volgende stap is de motoren afwerken zodat die aan de vleugels kunnen.
Re: 🌬️ Windhovense projecten - Van alles door elkaar
Weer even verder geklust aan de kap van de molen.



Nadat de kap is dichtgemaakt met karton wordt deze ingesmeerd met grote gatenvuller. Later zal de grote gatenvuller dan in de ruwe vorm worden gemaakt om hem daarna af te werken met fijnere plamuur.
Re: 🌬️ Windhovense projecten - Van alles door elkaar
Na een weekje bouwen is de stand voor deze week na veel schuren en plamuren.


Grote gatenvuller na in vorm schuren. Daarna bewerken met een fijnere putty.


Om het daarna in de autoplamuur te zetten.


En tussendoor de staart plus de schoren gemaakt.
Op de omloop liggen ook nog wat onderdelen welke alvast zijn gemaakt zoals de toegangsdeuren en baard.
Re: 🌬️ Windhovense projecten - TFT-scherm stopt
Hallo vraagje: mijn tft-schermpje met een 10-tal foto's doet het nu een paar maanden, maar na 10 minuten stopt het afspelen en blijft het hangen op een foto, heb je hier soms ervaring mee? Ik moet het steeds heropstarten en dan doet ie het weer voor een 10- tal minuten.
Re: 🌬️ Windhovense projecten - Van alles door elkaar
@citaat Heb ik in zover ervaring mee dat ik het ook tegen ben gekomen. Het kunnen verschillende dingen zijn.
- Spanning stabiel?
- Heb je de weerstanden gebruikt tussen de Arduino en de SD cardreader?
- Een andere geheugenkaart?

Dit weekend weer lekker met twee dingen tegelijk bezig geweest.
De bestelde tandwielen waren al binnen. Dan ook maar direct geplaatst.




Het stukje tape is gebruikt omdat er nog geen wieken zijn en om wel te kunnen zien hoe snel de motor draait.



Daarna ook weer verder gewerkt aan de kap. Zowel voorkant als achterkant zijn nu 'dicht'.


Verder ook een oud project weer eens uit de kast gehaald. Dit project heeft een kleine introductie nodig.
Viessmann heeft schijnwerpers in zijn assortiment welke bij Conrad ook als bouwpakket te koop zijn/waren. Dit bouwpakket is standaard voorzien van een micro gloeilampje. Wat ik heb gedaan is het micro gloeilampje niet gebruikt, maar een RGB LED in SMD 3528 behuizing. Met minimale aanpassingen aan de schijnwerper past dit erin. De ombouw van de schijnwerpers zelf had ik alweer een heel tijdje terug gedaan. Nu was het tijd om de aansturing af te ronden.



Een kijkje in de schijnwerper, hierbij een blik op de RGB LED.


De elektronica welke wordt gebruikt voor de aansturing. Het kleine printje links van de foto is de elektronica voor de schijnwerpers. De grote print vooraan kan worden gebruikt om lampjes op afstand te besturen, eventueel met een audio signaal waarvan een voorbeeld in onderstaand filmpje.

Re: 🌬️ Windhovense projecten - TFT-scherm stopt
Citaat van: georgevandamme op zondag 22 maart 2020, 15:17:04
na 10 minuten stopt het afspelen

Het eerste waar ik aan denk is dat de Arduino crasht door een teveel aan stringmanipulatie, waardoor het geheugen "volloopt". Kan dat? We zouden dan eigenlijk de sketch moeten zien.