Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Windhovense projecten - Kinderdijk molen De Blokker

Gestart door NL-modelspoor donderdag 16 mei 2019, 21:07:02

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: 🌬️ Windhovense projecten - Van alles door elkaar
Is ook nog een optie.
Zelf heb ik hem nooit 10 minuten aangehad. De crashes welke ik er mee had kwamen bij mij uit een gare gebeugenkaart die problemen had met constant lezen.
Andere crashes welke ik ook wel heb gehad is als er een afbeelding tussen zat welke corrupt was.
Re: 🌬️ Windhovense projecten - TFT-scherm stopt
Ik gebruikte de sketch die Johan op pag 1 plaatste, ik heb er niets aan gewijzigd, zou ook niet weten wat ik eraan zou moeten wijzigen want hij werkt. Maar als geheugen vol geraakt, hoe kunnen we dit oplossen?
Re: 🌬️ Windhovense projecten - Van alles door elkaar
Ik ben deze functie aan het testen:


int freeRam () {
  extern int __heap_start, *__brkval;
  int v;
  return (int) &v - (__brkval == 0 ? (int) &__heap_start : (int) __brkval);
}


(bron: https://playground.arduino.cc/Code/AvailableMemory/ )


Wordt aan het eind van loop() eenmalig aangeroepen, en geeft dan het vrije geheugen op de serial monitor. Probeer dat ook eens? Dan weten we of het een geheugenprobleem is. PS.: Kan helaas geen TFT_bgr.h vinden, anders was ik wel verder gegaan met testen.
Re: 🌬️ Windhovense projecten - We maken reclame
Citaat van: NL-modelspoor op woensdag 10 juli 2019, 22:03:43
Ik heb de code hier neergezet.

Jammer dat er nog veel ongebruikte code in zit, dat maakt het lastig te lezen! O.a. dit:


  bmpDraw("image_1.bmp", 0, 0);
  delay(5000);
  bmpDraw("image_2.bmp", 0, 0);
  delay(5000);
  bmpDraw("image_3.bmp", 0, 0);
  delay(5000);


En dit:

// This function opens a Windows Bitmap (BMP) file and
// displays it at the given coordinates.  It's sped up
// by reading many pixels worth of data at a time
// (rather than pixel by pixel).  Increasing the buffer
// size takes more of the Arduino's precious RAM but
// makes loading a little faster.  20 pixels seems a
// good balance.

#define BUFFPIXEL 20


Citeer
kan je de aangepaste TFT library van Arduino hier vinden.

Helaas, daar staat niets (meer?)...
Re: 🌬️ Windhovense projecten - Van alles door elkaar
Met de standaard Arduino TFT library moet het ook werken, maar heb je alleen verkeerde kleuren.
Het commentaar in de code komt van de verschillende voorbeeld codes.
Binnenkort zal ik er hopelijk weer eens een blik op werpen.
Re: 🌬️ Windhovense projecten - We maken reclame
Citaat van: Erik Baas op maandag 23 maart 2020, 00:39:11
Citeer
kan je de aangepaste TFT library van Arduino hier vinden.

Helaas, daar staat niets (meer?)...

Vreemd, vanmorgen zag ik hem ook niet meer staan. Maar ik kijk nu net en zie hem weer gewoon.
Re: 🌬️ Windhovense projecten - Van alles door elkaar
Citaat van: NL-modelspoor op zondag 22 maart 2020, 17:29:31
Zelf heb ik hem nooit 10 minuten aangehad.

Inmiddels heb ik hem 30 minuten aangehad zonder ook maar één vastloper en dat met dezelfde code als in op Github. Zou het kunnen liggen aan de bestanden op de geheugenkaart? Misschien een afbeelding welke corrupt is, een vreemde bestandsnaam of misschien de mappenstructuur? Zelf heb ik mijn afbeeldingen allemaal in de hoofdmap van de geheugenkaart.
De afgelopen dagen ben ik nog wat aan het spelen geweest met de code voor dit scherm en heb wat bibliotheken gebruikt die de afbeeldingen sneller laden. Een nadeel is dat ik daarbij een bibliotheek heb gebruikt waarbij ik code moest aanpassen omdat het beeld anders in spiegelbeeld was :?.

Re: 🌬️ Windhovense projecten - Van alles door elkaar
Ja ja het is 1 april. De dag dat Windhoven weer een jaartje erbij krijgt. Omdat er veel project zijn die half af zijn maar even een terugblik op een stukje van de baan hoe deze er in 2016 uitzag voordat deze in verhuisdozen belande.
Re: 🌬️ Windhovense projecten - Van alles door elkaar
Vorig weekend aan begonnen en vandaag maar even afgemaakt. Een lantaarnpaaltje.
Re: 🌬️ Windhovense projecten - Van alles door elkaar
 8) Ik dacht eerst mmmhh...... dat lampje moet meer in het midden, maar dat was nog maar het opstarten, toen ging het echt branden. :D
Erg mooi, bijzonder realistisch. B) :thumbup:

Dirk-Jan
Re: 🌬️ Windhovense projecten - Van alles door elkaar
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: 🌬️ Windhovense projecten - Van alles door elkaar
Johan,

Mooi gemaakt zeker met het opstarten van de lamp.

Groet Michel
Re: 🌬️ Windhovense projecten - Van alles door elkaar
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: 🌬️ Windhovense projecten - Van alles door elkaar
Dag Johan.

Citaat van: NL-modelspoor op zondag 05 april 2020, 14:24:51
Vorig weekend aan begonnen en vandaag maar even afgemaakt. Een lantaarnpaaltje.

Wat een geweldig realistisch opstart-effect van een natriumlamp :idea: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Een eigen ontwerp of middels een voorbeeld? Graag wat meer informatie hierover :roll:

Groeten,

Erik.
Re: 🌬️ Windhovense projecten - Van alles door elkaar
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: 🌬️ Windhovense projecten - Van alles door elkaar
Dat ziet er goed uit Johan  :thumbup: :thumbup:

Dit doet me denken aan een demonstratie diorama van Leon van Perlo, hier stuurde de OC32 de verlichting aan.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: 🌬️ Windhovense projecten - Van alles door elkaar
@citaat @citaat Een eigen ontwerp. Basis hiervoor zijn Viessmann straatlantaarns 6722 (bouwpakket). Het micro gloeilampje is niet gebruikt maar vervangen door 1 rode SMD LED 0603 en 3 amber/oranje SMD LED's 1206. De aansturing bestaat uit een ATTiny2313 welke 8 uitgangen aanstuurt (3 voor rode LED en 5 voor de oranje LED's). Door met een microcontroller eerst de rode LED aan te sturen en dit langzaam over te laten gaan in amber/oranje krijg je een beetje het idee van het ontsteken van een natriumlamp.


De 4 LED's aan elkaar gesoldeerd. Daarna een laagje Krystal Klear over de achterkant en zijkant en dat goed laten drogen voor het inbouwen, zo krijg je geen kortsluiting met de metalen lampenkap.

@citaat Ik heb het nooit gezien maar denk inderdaad dat een OC32 hiervoor ook wel gebruikt kan worden.

Voor het vliegtuig project was ik nog bezig geweest om een begin te maken met het herstellen van de weggeschuurde paneellijnen. Dit doe ik met lakdraad 0,05mm dik welke ik met een paar kleine druppels secondelijm op hun plaats vastzet. Kijken of dit het gewenste resultaat gaat geven uiteindelijk.


Voor de molen nog bezig geweest met de kap. Hier moest nog een rand onder welke overhangt over de balken.



De voor en achterkant zijn nu ook voorzien van alle panelen, daarop de plamuur weer aan laten sluiten en schuren.
Re: 🌬️ Windhovense projecten - Van alles door elkaar
Dit weekend weer veel gedaan aan de molen.


Nog één laatste keer de hele kap in de plamuur en schuren. Op deze foto een helft voor het schuren en een helft na het schuren.


Om daarna nog een paar luiken op de kap te plakken. En om deze aan te laten sluiten was er toch weer plamuur nodig.

Ook heb ik nog een paar paneellijnen op het vliegtuig gedaan zoals in de vorige post. Echter ben ik toch niet tevreden of het resultaat wat ik daarmee haal. Dus volgende keer een andere techniek proberen. En mocht dat ook niet lukken dan toch maar alle paneellijnen verwijderen.  :(
Re: 🌬️ Windhovense projecten - Van alles door elkaar
Verder met de molen. De randen om de luiken geschuurd. Kap van zijn kleur voorzien. Alle balken van kleurtje voorzien. Toegangsdeur op maat gemaakt zodat deze na verven geplaatst kan worden (zit er nu voor de foto wel los tussen). Nog niet alles netjes in één keer dekkend dus de schilder moet nog een keer terugkomen. Maar het geeft alvast een idee van de uiteindelijke kleuren.





Re: 🌬️ Windhovense projecten - Van alles door elkaar
Dit weekend een klein beetje aan de molen kunnen doen. En tussendoor aan een andere molen gewerkt of eigenlijk windturbine.
Die windturbine zou eigenlijk een vrij simpele klus worden echter liep dat anders dan de planning was. Voor een habbekrats kocht ik een windturbine welke door de vorige eigenaar redelijk mishandeld was en verkocht werd als waarschijnlijk incompleet. Incompleet was hij zeker, onder andere de koppeling van de as aan de kop ontbrak. Deze had ik echter nog over van een andere. Omdat de vorige eigenaar de windturbine gedemonteerd had om hem weer in de doos op te kunnen bergen waren alle rotorbladen afgebroken. Het enige wat echt ontbrak en ik geen reserve voor heb zijn de kleine windmolentjes welke achter op de gondel zitten, maar zonder staat het ook goed. En de antenne welke voor op de gondel zit had ik er ook nog één over van een andere bouwpakket.


Alle 'rommel' in de doos. De vakwerkmast gebruik ik niet, gelukkig is de dichte mast ook aanwezig (inclusief de deur).


Kegel met de afgebroken rotorbladen.


De afgebroken stukjes van de rotorbladen haal ik door middel van uitboren uit de kegel. De gaten in de kegel heb ik moeten vullen met wat putty en de gaten opnieuw geboord omdat de wieken er anders toch nog te los in zaten.


In de rotorbladen heb ik op de plaats waar normaal de pin zit welke in de kegel moet komen een gat geboord. De pinnen zijn 2mm diameter. Ik had geen styreen staf meer van 2mm, dus ben gegaan voor 2mm rond messing (geeft meteen wat meer stevigheid).
In de onderzijde van de mast boor ik gaten zodat ik de bodemplaat met bouten vast kan schroeven aan de mast.

Tijdens de bouw complicaties. De motor werkte, maar die rotorbladen kwam maar geen beweging in. Tijdens het zoeken naar het probleem maakte de motor er een einde aan door van het bureau te vallen en zich te verhangen aan zijn draden.  :-(
Tja toen zat er niets anders op dan de Faller motor maar te demonteren, ook omdat ik wist dat hij voor de val gewoon werkte.

Door de val was één van de aansluitdraden bij de spoel losgebroken. Met het herstellen ging later de andere ook. Na het nodige soldeerwerk heb ik de motor kunnen repareren. Om de aansluitingen te isoleren had ik de draden ingesmeerd met Kristal Klear. Dit heeft een vrij lange droogtijd en om toch door te kunnen aan de windturbine maar een reserve motor ingezet.
Ook toen kreeg ik nog geen beweging in de rotorbladen. Het kleine tandwiel van de as waar de kegel op zit klemde niet meer op de as. Dit geprobeerd te verhelpen met wat secondelijm, werkte niet. Toen wat meer secondelijm en toen was er wat lijm tussen de tanden gekomen waardoor er een punt zat waar de rotorbladen vastliepen.
In de doos met onderdelen uit China vond ik nog een tandwiel met juiste diameter en aantal tanden. Alleen een groter gat 1,9mm. Dus ook hier weer van de 2mm messing staf een nieuwe as gemaakt waar het tandwiel netjes op klemt.

Maar uiteindelijk is er dan toch weer een werkende windturbine bij.

Over een tijd gaat deze windturbine, net als zijn andere twee broertjes, nog een keer uit elkaar om van een beter passende kleur te worden voorzien.

Een nieuw bouwpakket kopen had makkelijker en sneller geweest. Maar op een of andere manier geeft dit net wat meer voldoening. O:-D
Re: 🌬️ Windhovense projecten - Van alles door elkaar
Omdat het dit weekend Nationale Molendag was heb ik maar helemaal niks aan de molen gedaan. Wel weer wat aan het opruimen geweest en kwam daarbij weer een half af bouwpakket tegen.

De Douglas C-47 van Roco Minitanks. Ook te bouwen als DC-3. En dat is dan ook wat ik er mee van plan was. Dus ditmaal gewoon het bouwpakket volgen.



Micro DC motortjes 6mm diameter, volgend de omschrijving 1,5 - 3 Volt. Maar bij ongeveer 0,5 Volt gaan ze al draaien en met 1 Volt al mee op snelheid.


Ruimte voor de motortjes gemaakt en alvast wat van de verlichting geplaatst.
Re: 🌬️ Windhovense projecten - Van alles door elkaar
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: 🌬️ Windhovense projecten - Van alles door elkaar
Fraai model! Leuk ook dat je 'm gaat motoriseren.

Ik ben bang dat je van dit model zonder hak- en breekwerk (jou niet onbekend weten we inmiddels ;)) geen DC.3 van kunt maken... De vrachtdeur zit je in de weg. Je kunt er wel een civiel gebruikte C-47 van maken.

DC.3:

www.sunshineskies.com

Civiele C-47:

Wikimedia Commons

Na de oorlog zijn er (bijna?) geen DC.3's meer gebouwd, omdat de civiele markt overspoeld werd door massaal gedumpte C-47's, C-53's, R4D's etc.
Re: 🌬️ Windhovense projecten - Van alles door elkaar
Zal waarschijnlijk de PH-PBA gaan worden in de oude KLM kleuren. Origineel inderdaad een C-47. Dus wat verwarring omdat ze die namen door elkaar gebruiken.

bron: WikiPedia

Leuk weetje bij het Roco bouwpakket zitten beide varianten. Dus simpel een helft omwisselen als je andere variant wil maken. Is een bouwpakket wat een zeer goede pasvorm heeft.
Re: 🌬️ Windhovense projecten - Van alles door elkaar
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: 🌬️ Windhovense projecten - Van alles door elkaar
Dat is wel luxe :) :thumbup: Ik heb nog niet eerder gezien dat er een complete romphelft wordt meegeleverd voor een tweede variant. Deze is 1:87?
Ik heb zelf ooit een C-47 van Italeri gebouwd in 1:72. Die is ook prima qua pasvorm trouwens.
Re: 🌬️ Windhovense projecten - Van alles door elkaar
Ja is 1:87. Roco Minitanks 1009. Schijnt een kit van Walthers te zijn maar dan in een Roco doos. Het is een kit die je niet vaak tegenkomt. Wat meer informatie is hier te vinden Roco = Walthers = Airpower87 (ziet er allemaal zelfde uit).
Re: 🌬️ Windhovense projecten - Van alles door elkaar
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: 🌬️ Windhovense projecten - Van alles door elkaar
Ik heb destijds overwogen dit toestel te maken:



https://www.aviationmegastore.com/dc3-dda-dda001-dutch-decal-dd72dda-dutch-military-decals/product/?action-prodinfo&art=1739

... maar toen het verongelukte vond ik dat niet kies. Het zal voor de 1:87 'PBA niet meevallen de juiste decals te vinden...
Re: 🌬️ Windhovense projecten - Van alles door elkaar
Klopt decals zal ik waarschijnlijk zelf moeten tekenen.
Re: 🌬️ Windhovense projecten - Van alles door elkaar
Een kort weekend, en daardoor niet heel veel gedaan. Komend weekend wat extra tijd.


Even wat draadjes in de Dakota gemaakt en een mooie plaats uitgezocht voor de Arduino Nano. De Arduino zal het zonder USB aansluiting moeten gaan doen.

Alvast wat voorbereidend werk voor nog weer een ander project zodat dit later zo van een kleurtje kan worden voorzien.

Van de aangegoten handgrepen naar messingdraad, staat toch net wat beter.
Re: 🌬️ Windhovense projecten - Van alles door elkaar
Je hebt wel eens van die weekenden dat er ineens wat anders wordt gedaan dan de planning is.
De dakota heeft last van een kromme vleugel, die is daarom even de vleugel aan het strekken. En wacht op onderdelen uit China (project loopt dus weer standaard 6 weken vertraging op).

Naast treinen verzamel ik ook 1:87 modelauto's en kwam deze Marlboro klok + raceauto tegen. Helaas moest er iets meer aan gebeuren dan de planning was en daardoor een groot deel van het weekend er mee bezig geweest, maar nu doet hij het weer zoals het hoort.

Zie ook 'Klokken expert gezocht' voor meer informatie en filmpje.

Verder nog een begin gemaakt om een Scania aan te passen.

De twee basismodellen van Brekina. Wat opvalt is dat het zeil van de aanhanger zo'n 2mm hoger is dan die van de vrachtwagen. Dit is eerst opgelost door een strook styreen van 2mm en 0,5mm dik onder het zeil te plakken.

Om het gewenste effect te krijgen van het model wat ik na wil maken  was het idee om het zeil van de huif hoger te laten lijken door een paar rijen planken van de bak weg te plamuren.
Re: 🌬️ Windhovense projecten - Van alles door elkaar
Even een weekend zonder een echte bouw update.
Dan maar een klein projectje uit de oude doos laten zien. Zo kwam ik deze weer eens tegen wanneer hij exact ontstaan is kan ik niet meer terugvinden maar is dacht ik geweest ergens tussen 2013 en 2015. Opa Flodder ontstaan uit twee verschillende Preiser poppetjes doorgesneden rond het middel en toen weer samengevoegd. Dat hij nog op de modelspoorbaan stond verbleef hij tussen een groepje treinspotters en hij kan niet wachten tot hij daar weer tussen mag gaan staan.

Re: 🌬️ Windhovense projecten - 1001 projecten door elkaar
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: 🌬️ Windhovense projecten - 1001 projecten door elkaar
Hoi Johan,

Deze opa is heel bekend, als je iemand verteld over je hobby denken ze altijd dat je achter je treinbaan zit met een pet op en ze refereren altijd naar opa Flodder  :D


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: 🌬️ Windhovense projecten - 1001 projecten door elkaar
Als we dan toch al met een molen bezig zijn, waarom niet meteen nog een oude molen weer eens erbij pakken (begonnen in 2015 en daarna in een doos verdwenen tot nu).

Re: 🌬️ Windhovense projecten - 1001 projecten door elkaar
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: 🌬️ Windhovense projecten - 1001 projecten door elkaar
Verfmolen "De Kat"?
Re: 🌬️ Windhovense projecten - 1001 projecten door elkaar
Nee, 'De Kat' heb ik al twee keer gemaakt. O:-D Waarbij ik ook de droogschuur erbij heb gemaakt.

Dit is mosterdmolen 'De Huisman', maar dan de versie van voordat de voorraadschuur verhoogd werd.

De handleiding om een houten model te kunnen bouwen heb ik ooit gevonden op een braderie in Wormerveer. De totale maten kloppen aardig voor 1:87. Ik hoef dus niet alles opnieuw te bedenken. Maar toch zijn er wat technische uitdagingen omdat ik hem met plasticplaat bouw en er ook een motor in wil hebben.
Re: 🌬️ Windhovense projecten - 1001 projecten door elkaar
En maar weer verder klussen.
Even een paar ramen maken. Ik heb er nu één die zo goed als klaar is, van deze maat nog vier te gaan. Leuk is anders, maar het moet nu eenmaal toch een keer gebeuren.


Tussendoor voor de afwisseling maar andere onderdelen aan het maken, zo zit nu ook de deur er alweer in. De opbouw ben ik opnieuw begonnen omdat ik er bij de bouw van de vorige geen rekening mee gehouden had dat een deel van de motor erin zou komen en nu geeft het me ook de mogelijkheid om er verlichting in te plaatsen.
Re: 🌬️ Windhovense projecten - 1001 projecten door elkaar
Een dag verder, weer wat ramen erbij gemaakt (niet op de foto) en de aandrijving van de motor naar de kap op zijn plaats. Ook het geraamte van de kap voor het grootste deel in elkaar gezet.

Het werd zo donker buiten dat ik er voor vandaag maar weer even mee stop. Daarom de foto maar met flits gemaakt.
Re: 🌬️ Windhovense projecten - 1001 projecten door elkaar
 @citaat2 heb je geen verlichting ? :D


mvg,
Michel
Re: 🌬️ Windhovense projecten - 1001 projecten door elkaar
@citaat Met licht erbij moet ik alsnog flits gebruiken. En dan worden de foto's niet veel beter.
Re: 🌬️ Windhovense projecten - 1001 projecten door elkaar
Een weekend waarbij veel kleine details zijn gemaakt. Maar waardoor het soms lijkt alsof er heel weinig gedaan is. Zo zijn inmiddels alle vervelende ramen uitgesneden.


Balkjes maken en met houtlijm vastlijmen op de tekening zodat de plasticlijm rustig kan drogen.


Alle balken samenvoegen.


Op de schuur geplaatst ziet het er dan zo uit.


Volgende stap is de planken aan elkaar plakken zodat die op de balken kunnen.
Re: 🌬️ Windhovense projecten - 1001 projecten door elkaar
Project binnen een project. Een begin gemaakt met de eerste wiek. Ditmaal plak ik hem niet met houtlijm op de tekening maar met dubbelzijdig tape. En dan morgen maar hopen dat de tape eerder loslaat dan de lijmverbinding.
Re: 🌬️ Windhovense projecten - 1001 projecten door elkaar
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: 🌬️ Windhovense projecten - 1001 projecten door elkaar
Knap werk weer, Johan  :thumbup:

Grtz Tony
Re: 🌬️ Windhovense projecten - 1001 projecten door elkaar
Vandaag het spannende moment of de eerste wiek zonder schade van de tape af zou komen. Gelukkig ging dat goed dus ook de andere drie wieken maar geplakt.


En het volgende rijtje planken.
Re: 🌬️ Windhovense projecten - 1001 projecten door elkaar
Even de UFO's er weer eens bij gepakt voor de afwisseling.
Re: 🌬️ Windhovense projecten - 1001 projecten door elkaar
En als we even niet verder kunnen gaan we weer door met de molen.


Re: 🌬️ Windhovense projecten - 1001 projecten door elkaar
Het ziet er strak uit! Mooi die voortgang te zien omdat ik hier dezelfde bouwdoos nog heb liggen. Kan ik al wat vooruit genieten.  :D
Re: 🌬️ Windhovense projecten - 1001 projecten door elkaar
@citaat Bouwdoos? Die molen is geen bouwdoos. Voor de UFO klopt, dat is een bouwdoos. Alleen de UFO welke nog niet af is was een halve bouwdoos, daarbij heb ik het gehele staartstuk zelf gemaakt.  ;)
Re: 🌬️ Windhovense projecten - 1001 projecten door elkaar
Oh sorry, ik dacht dat ik windmolen De Kat zag ontstaan maar die zag ik in een ander draadje. De gelijkenis is er enigzins maar het werk zal hier wat meer zijn. Petje af hoor!
Re: 🌬️ Windhovense projecten - 1001 projecten door elkaar
Geeft niet ik snap de verwarring wel. De enige gelijkenissen met de 'De Kat' molen zijn dat het een molen met een schuur onder is en dat het ook een Zaanse molen betreft. De afmetingen van 'De Huisman' zijn aanzienlijk kleiner. Ooit gaan ze naast elkaar op de modelbaan staan. Maar dan moet er wel eerst weer een modelbaan zijn. Dromen mag. Misschien dat ik tussendoor nog eens de mogelijkheid heb om ze naast elkaar te laten zien. Dat zal best een gek beeld zijn. Net alsof je een N schaal molen naast een H0 model zet.
Re: 🌬️ Windhovense projecten - 1001 projecten door elkaar
Maar weer wat verder gewerkt aan de kap.



De kap bekleden we weer met dik papier. Zo kan er later weer een laag plamuur overheen welke in de uiteindelijke vorm wordt gemaakt.
Re: 🌬️ Windhovense projecten - Ziet ze vliegen 👽
Het is een paar dagen stil geweest met de bouw van de molen. De reden daarvoor was dat ik er afgelopen weekend achter kwam dat het 2 juli (vandaag) Wereld UFO dag is. En omdat de UFO toch alweer even voorbij gekomen was dacht ik laten we daar maar eens verder mee gaan.



Deze UFO is gebouwd op basis van het Busch 1010 bouwpakket. Waarbij de staart van de UFO geheel zelf is gebouwd met als inspiratie de foto's van het handmodel welke op de bouwdoos stond.
Alle elektronica uit het bouwpakket is vervangen door eigen elektronica. Een Arduino Nano 3.0 voor de aansturing (waarvan de code direct zonder de Arduino bootloader in de Atmega328p is gezet). Een SC16IS750 om de Atmega van een extra UART te voorzien welke nodig is voor de DFPlayer Mini welke de UFO voorziet van geluidseffecten. De verlichting wisselt willekeurig van kleur naar kleur en op willekeurige momenten wordt een geluidseffect afgespeeld.

Het model zal uiteindelijk in de modelspoorbaan boven een weiland komen te hangen wat de vliegende koe zal verklaren.

Re: 🌬️ Windhovense projecten - 1001 projecten door elkaar
De wieken moesten terug naar de tekentafel. De handleiding had ze in spiegelbeeld getekend in de eerste tekening, latere tekeningen wel goed.


Tussendoor weer schuren en plamuren.


De kap van de molen begint ook al aardig in vorm te komen.


En als we dat even los allemaal opstapelen.


Re: 🌬️ Windhovense projecten - 1001 projecten door elkaar
Wiek-end update, want dit weekend is er weer eens aan de wieken gewerkt.
Het wiekenkruis is gemaakt.



Van de twee balken die het kruis vormen moet wat materiaal verwijderd worden.


Verder nog wat balken en latjes toegevoegd.
Re: 🌬️ Windhovense projecten - 1001 projecten door elkaar
Wat balkjes hier.


Wat latjes daar.


Nog wat onderdelen voor de wieken.