Dit weekend een klein beetje aan de molen kunnen doen. En tussendoor aan een andere molen gewerkt of eigenlijk windturbine.
Die windturbine zou eigenlijk een vrij simpele klus worden echter liep dat anders dan de planning was. Voor een habbekrats kocht ik een windturbine welke door de vorige eigenaar redelijk mishandeld was en verkocht werd als waarschijnlijk incompleet. Incompleet was hij zeker, onder andere de koppeling van de as aan de kop ontbrak. Deze had ik echter nog over van een andere. Omdat de vorige eigenaar de windturbine gedemonteerd had om hem weer in de doos op te kunnen bergen waren alle rotorbladen afgebroken. Het enige wat echt ontbrak en ik geen reserve voor heb zijn de kleine windmolentjes welke achter op de gondel zitten, maar zonder staat het ook goed. En de antenne welke voor op de gondel zit had ik er ook nog één over van een andere bouwpakket.

Alle 'rommel' in de doos. De vakwerkmast gebruik ik niet, gelukkig is de dichte mast ook aanwezig (inclusief de deur).

Kegel met de afgebroken rotorbladen.

De afgebroken stukjes van de rotorbladen haal ik door middel van uitboren uit de kegel. De gaten in de kegel heb ik moeten vullen met wat putty en de gaten opnieuw geboord omdat de wieken er anders toch nog te los in zaten.

In de rotorbladen heb ik op de plaats waar normaal de pin zit welke in de kegel moet komen een gat geboord. De pinnen zijn 2mm diameter. Ik had geen styreen staf meer van 2mm, dus ben gegaan voor 2mm rond messing (geeft meteen wat meer stevigheid).
In de onderzijde van de mast boor ik gaten zodat ik de bodemplaat met bouten vast kan schroeven aan de mast.
Tijdens de bouw complicaties. De motor werkte, maar die rotorbladen kwam maar geen beweging in. Tijdens het zoeken naar het probleem maakte de motor er een einde aan door van het bureau te vallen en zich te verhangen aan zijn draden.

Tja toen zat er niets anders op dan de Faller motor maar te demonteren, ook omdat ik wist dat hij voor de val gewoon werkte.

Door de val was één van de aansluitdraden bij de spoel losgebroken. Met het herstellen ging later de andere ook. Na het nodige soldeerwerk heb ik de motor kunnen repareren. Om de aansluitingen te isoleren had ik de draden ingesmeerd met Kristal Klear. Dit heeft een vrij lange droogtijd en om toch door te kunnen aan de windturbine maar een reserve motor ingezet.
Ook toen kreeg ik nog geen beweging in de rotorbladen. Het kleine tandwiel van de as waar de kegel op zit klemde niet meer op de as. Dit geprobeerd te verhelpen met wat secondelijm, werkte niet. Toen wat meer secondelijm en toen was er wat lijm tussen de tanden gekomen waardoor er een punt zat waar de rotorbladen vastliepen.
In de doos met onderdelen uit China vond ik nog een tandwiel met juiste diameter en aantal tanden. Alleen een groter gat 1,9mm. Dus ook hier weer van de 2mm messing staf een nieuwe as gemaakt waar het tandwiel netjes op klemt.
Maar uiteindelijk is er dan toch weer een werkende windturbine bij.

Over een tijd gaat deze windturbine, net als zijn andere twee broertjes, nog een keer uit elkaar om van een beter passende kleur te worden voorzien.
Een nieuw bouwpakket kopen had makkelijker en sneller geweest. Maar op een of andere manier geeft dit net wat meer voldoening.