Nieuws: Neem ook eens een kijkje in de enige echte 3railforum shop voor allerhande 3railforum artikelen!
+  Stichting 3rail Forum
|-+  Modelbaanbouw & Scenery
| |-+  Modelbaanbouw
| | |-+  Testrijden
0 leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: 1 2 [3]   Omlaag

Auteur Topic: Testrijden  (gelezen 10239 keer)

Marklinbaan.nl

  • Vaste Gast
  • **
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
    • Youtube Marklinbaan
Re: De treinen komen de helling niet op!
« Reactie #100 Gepost op: dinsdag 13 september 2022, 08:33:37 »

Hallo,

Nog even iets over de hellingen.
Ik heb niet goed kunnen zien of het hier ook van toepassing is.
Ik zie bij spoorbanen heel veel overgangen van vlak naar helling waarbij er een nieuw stuk hout genomen word waar de helling begint.
Op die manier krijg je altijd een soort van knik.
Je moet een soort van overgang creëren.
Ik doe dit meestal door het laatste stuk vlakke spoorbaan en het begin van de helling uit een stuk plaatmateriaal te maken.
Dan kun je het uiteinde van die plaat / helling omhoog buigen en krijg je eigenlijk al een soort van vloeiende overgang.

Groeten Martin
Gelogd

Lobomotion69

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2019
Re: De treinen komen de helling niet op!
« Reactie #101 Gepost op: dinsdag 13 september 2022, 12:29:58 »

Waar dit echt een probleem was heb ik de M-rails met gepast geweld wat gebogen zodat t allemaal wat geleidelijker gaat. Of dit ook met C-rails kan weet ik niet.
Veel succes én plezier met testrijden!

Dat gaat met C-rail nog beter als met M-rail. Maar dan moet je de bedding, van onder af, wel wat inzagen anders breekt deze ook met weekmaker.

Effe een spannende tijd gehad dus, Henk.  ;)
Gelogd
Vriendelijke groet, Henk

feniks

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2017
  • doe maar een treintje
Re: De treinen komen de helling niet op!
« Reactie #102 Gepost op: dinsdag 13 september 2022, 13:31:11 »

ik deed het met korte railstukjes aan elkaar tpv de overgang of wat van de onderzijde bedding wat wegfreezen/slijpen. 
Gelogd
nieuw huis, nieuw begin

BR 66

  • Vaste Gast
  • **
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • Try not. Do or do not. There is no try.
Re: De treinen komen de helling niet op!
« Reactie #103 Gepost op: donderdag 15 september 2022, 15:55:34 »

Bij mijn vorige baan liet ik voordat ik de railspiraal inging eerst 1 rechte 1% stijgen en vervolgens 1 rechte 2% en dan in de spiraal zelf was er een stijging van 3,3%. Dit was nodig, omdat anders mijn BR 38 (dit is de lastigste loc m.b.t. stijgingen die ik heb) niet omhoog ging..... Zo eindigde ik ook aan het eind van de spiraal.

Ik gebruik(te) C-rail, en er gingen geen stukjes daardoor af, omdat de knikken op deze manier niet te groot werden
« Laatst bewerkt op: donderdag 15 september 2022, 15:57:55 door BR 66 »
Gelogd
Met vriendelijke groet,

Marco

Hanzi

  • Vaste Inboedel
  • ****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2014
  • BLIJ dat ik analoog RIJ
Re: De treinen komen de helling niet op!
« Reactie #104 Gepost op: vrijdag 16 september 2022, 08:04:41 »

Als je daar de ruimte voor hebt is dat de prima standaardoplossing. Echter, niet in alle baanplannen heb je die ruimte. Kwestie van eigenlijk te veel willen op een te klein oppervlak. Des te leuker als het dan uiteindelijk toch lukt om alles probleemloos te laten rijden :).
Gelogd
Groetjes, Hans.

M-rails; analoge besturing; deels relais-geautomatiseerd; geen tijdperk als er maar M****** op staat.
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=54026.0

Marklinbaan.nl

  • Vaste Gast
  • **
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
    • Youtube Marklinbaan
Re: De treinen komen de helling niet op!
« Reactie #105 Gepost op: vrijdag 16 september 2022, 10:11:38 »

Misschien is het ook een kwestie van heel rechtlijnig denken.
Niveau is helemaal vlak en precies na dit punt moet de helling beginnen.
Je zou hier ook wat mee kunnen spelen!
Bijvoorbeeld het uiteinde van het schaduwstation al licht laten stijgen.
Daar zijn volgens mij ook mogelijkheden voor een vloeiender verloop.
Gelogd

Jongslog

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
  • Zwitserland fan
    • www.jongslog.nl
Re: De treinen komen de helling niet op!
« Reactie #106 Gepost op: zondag 18 september 2022, 20:32:22 »

Allemaal goede tips en trucs die werden genoemd. De meeste ook wel toegepast maar ik ga niet zover dat ik de rails ga inzagen om die te buigen. Het ligt nu mooi vlak en dan nog zijn er van die koppelingen die vinden dat ze los mogen raken. In alle gevallen bleek het toch wel aan de rails te liggen. Alleen te zien als je met wagons er overheen rijdt en je ziet dan toch ergens een gekke beweging door een hobbel of een kuil. Inmiddels al die punten wel op kunnen lossen met een stukje karton of kurk eronder. De lange wagons met vaste assen ontsporen het snelste volgens mij en die hebben er het meeste last van als de rails niet vlak ligt. 

De wissels weigerden hier en daar ook dienst. Vervuilde rails, een lamme aandrijving, of gewoon nog niet aangesloten. Dat is nu ook voor elkaar.

De terugmelders aansluiten is nog een hele klus. Flink wat montagedraad verbruikt en nu twee S88 modules aangesloten.

Je moet er wat voor over hebben om uiteindelijk automatisch te kunnen gaan rijden. Ik maak van de bedrading ook niet altijd van die mooie kunstwerkjes zoals je op het forum wel ziet maar het moet wel betrouwbaar vast zitten en vooral ook niet niet in de weg zitten. Een grote treinbaan vereist toch wel dat je de boel wat degelijker aansluit want storing zoeken is geen pretje.

Het was een weekend klussen met veel resultaat maar weinig zichtbare voortgang.

« Laatst bewerkt op: zondag 18 september 2022, 22:28:31 door Jongslog »
Gelogd
Hartelijke groet,
Henk

Maarten Marklin

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2008
  • Gepensioneerd NS'er
    • St. Martin
Re: De treinen komen de helling niet op!
« Reactie #107 Gepost op: zaterdag 01 oktober 2022, 20:59:32 »

Hoi, de slechte stukken heb je opgelost met stukjes karton en zo. Dat deed ik bij mijn vaste modelbaan ook. Maar je blijft dan bezig want waar de ene wagon dan weer goed overheen gaat heeft de ander weer problemen. Het is beter om de ondergrond goed vlak te leggen anders gaat het je een keer frustreren.
Gelogd
Met vriendelijke groeten, Maarten. 
Mijn modelbaan: https://forum.3rail.nl/index.php?topic=73285

Jongslog

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
  • Zwitserland fan
    • www.jongslog.nl
Testrijden
« Reactie #108 Gepost op: zondag 02 oktober 2022, 16:31:44 »

De treinen rijden inmiddels soepel en wagons ontkoppelen niet meer spontaan. Dus wat vooruitgang geboekt.

Ook de terugmelders zijn nu allemaal aangesloten. Ongeveer een kilometer draad gebruikt! Ik heb er nu 114 van de 128 melders in gebruik. Ik wil er nog een aantal overhouden voor mijn scenery-projecten.

Eerst de hele baan maar eens handmatig van blok naar blok afgereden om te controleren of alle melders in orde waren. Ik heb blijkbaar moeite met tellen en moeite met links en rechts want ik haalde er nog heel wat fouten uit. Er is hier al eens opgemerkt dat de kleuterschool een belangrijke opleiding is voor de treinenhobby :)
De fouten in de aansluitingen en in de configuratie in Koploper zijn hersteld. Ik denk nu dat alles klopt maar ik weet eigenlijk zeker dat er nog wel een deadlock kan ontstaan bij het automatisch rijden. Maar dat houdt het spannend.

Waar ik nu tegenaan loop is dat het schakelen van de wissels niet altijd betrouwbaar is. Twee wissels geven af en toe storing, gaan dan niet helemaal goed om en dan loopt de boel in de soep. Ik heb de spookmeldingen in Koploper nu nog uit staan. Die instellingen aanzetten voorkomt straks botsingen maar nu wil ik eerst de oorzaken nog aanpakken.

Dus nog weer verder met testen voordat ik meerdere treinen kan laten rijden en misschien zelfs wel een filmpje kan maken.

Gelogd
Hartelijke groet,
Henk

Degeluidsman

  • Forum Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • A member of the Duurstede Group®
Re: Testrijden
« Reactie #109 Gepost op: zondag 02 oktober 2022, 17:40:14 »

Als je de spookmeldingen aan hebt staan, merk je ook gelijk wanneer er een rijweg niet juist is, of dit nu komt door een schakel fout of een foutje bij het instellen, je weet gelijk waar er iets zit wat aandacht behoeft.


Mvg,

Peter Degeluidsman
« Laatst bewerkt op: zondag 02 oktober 2022, 22:41:32 door Degeluidsman »
Gelogd

Anne W

  • Vaste Inboedel
  • ****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.
Re: Testrijden
« Reactie #110 Gepost op: zondag 02 oktober 2022, 21:36:16 »

 @citaat @citaat

Heb je de eindschakelaars in de wisselaandrijvingen overbrugd?

Groet, Anne W
Gelogd
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, automatisch bedrijf (Raptor), voor de bouw en demontage van mijn baan zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647

Jongslog

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
  • Zwitserland fan
    • www.jongslog.nl
Re: Testrijden
« Reactie #111 Gepost op: zondag 02 oktober 2022, 22:35:07 »

@Degeluidsman: De spookmeldingen kan ik dus beter wel aanzetten. Ik werd er een beetje gek van dat de boel steeds stil viel. Maar inmiddels zijn de fouten er wel uit denk ik dus dan werkt de detectie van foute terugmeldingen ook beter.
@AnneW: Ja bij de aandrijvingen de eindschakelaars overbrugd. Dat werkt goed. Deze wissels hebben blijkbaar mechanische problemen waardoor de wissel niet soepel wordt omgelegd. Misschien is het gewoon vuil. Ik heb ze gereinigd dus ik hoop dat ze nu wel werken.
Gelogd
Hartelijke groet,
Henk

Anne W

  • Vaste Inboedel
  • ****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.
Re: Testrijden
« Reactie #112 Gepost op: zondag 02 oktober 2022, 23:48:22 »

En ze moeten mechanisch spanningsvrij liggen, dus er mogen geen buurrails tegen aan drukken of er aan trekken.

Groet, Anne W
Gelogd
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, automatisch bedrijf (Raptor), voor de bouw en demontage van mijn baan zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647
Pagina's: 1 2 [3]   Omhoog
 

Powered by MySQL Powered by PHP SMF 2.0.19 | SMF © 2019, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.026 seconden met 37 queries.