Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Windhovense projecten - Kinderdijk molen De Blokker

Gestart door NL-modelspoor donderdag 16 mei 2019, 21:07:02

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Windhovense projecten - Kinderdijk molen De Blokker

Windhoven is een fictieve modelspoor stad/gemeente in schaal 1:87 op basis van het Marklin 3rail systeem en naar Nederlands voorbeeld. Er zal geen vast tijdperk worden gehanteerd. Een deel zal geïnspireerd zijn op gebouwen, voertuigen en/of plaatsen die echt bestaan, maar er is geen vast onderwerp wat voor de hele baan wordt gebruikt.

Geschiedenis
In 1990 begon het allemaal met het eerste startsetje. Door verminderde interesse in de hobby is het een paar jaar ingepakt geweest. Om vanaf +/- 2000 de hobby weer op te pakken. Toen met een simpele rechthoek van 2 x 1,20 met daarop een vrij standaard ovaal met zijspoor. In 2002 deed zicht de mogelijkheid voor om het groter aan te pakken. De eerste plannen waren ambitieus maar bleken lastig te realiseren.
In 2007?? moest het toen opgebouwde tijdelijk worden afgebroken vanwege een verbouwing. Na deze verbouwing zijn er een aantal aanpassingen gemaakt aan het eerste idee.
Echter bleven enkele knelpunten die met het huidige ontwerp lastig te verbeteren zijn.
Samen met een verhuizing heeft dit ertoe geleid dat de tot toen nog naamloze baan werd afgebroken om opnieuw te beginnen.
Vanaf 1 april 2017 (geen grapje) is daarvoor in de plaats een start gemaakt met een geheel nieuw plan 'Windhoven', met als bedoeling een frisse start door een frisse wind te laten waaien over alles wat in de afgelopen jaren is bereikt.


Foto van rond 1994 exacte datum onbekend.

Naamgeving
De gemeente Windhoven dank zijn/haar naamgeving aan het feit dat het daar altijd wel waait. Door het winderige karakter is Windhoven een plaats waar veel (wind)molens te vinden zijn. Momenteel drie eeuwen oude molens en zullen er nog een aantal worden bijgebouwd. Ook de luchtballonnen maken dankbaar gebruikt van de immer aanwezige wind.

Dit topic zal voorlopig bestaan uit losse projecten welke later ooit in een nog nieuw te ontwerpen en bouwen baan 'Windhoven' zullen worden ingepast.

Vaak wordt er alleen in het weekend aan Windhoven gewerkt. Hierdoor gaat het bouwen aan de projecten niet altijd even snel. Ook lopen er meerdere projecten tegelijkertijd doordat er bijvoorbeeld moet worden gewacht op onderdelen. Sommige werkzaamheden zijn minder spannend. Hierdoor kan het best voorkomen dat er niet elke week een update zal komen op dit topic.

[edit]
Even kijken hoe de afbeeldingen zich houden, anders moet ik ze misschien ergens anders gaan hosten
[/edit]
Re: 🌬️ Windhovense projecten
De oude naamloze baan eind 2016 nog even op de foto gezet voordat deze werd afgebroken:












Re: 🌬️ Windhovense projecten
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: 🌬️ Windhovense projecten
dat ziet er toch uit als een leuk baantje. nederlandse bovenleidingsportalen en ik zie daar ook nederlandse seinen staan. de aral luchtballon op de 3e foto en de witte luchtballon op de 5e foto zien er wel groot uit. op de 5e foto zie ik ook een mat 64 (?) verstopt staan achter de gebouwen. wat rijd nog meer in windhoven of wat gaat er rijden in windhoven?
Re: 🌬️ Windhovense projecten
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: 🌬️ Windhovense projecten
 B) Nou, dat is toch best een mooie baan waar een hoop tijd in is gestoken denk ik zo maar.
En je hebt iets met (model) auto's zo te zien. 8) :thumbup:
Op de modelspoorbaan staat het verkeer ook aardig vast, ik snap wel dat je het hebt afgebroken. :D

Dirk-Jan

Re: 🌬️ Windhovense projecten
Citaat van: marklintim op donderdag 16 mei 2019, 21:41:53
de aral luchtballon op de 3e foto en de witte luchtballon op de 5e foto zien er wel groot uit. op de 5e foto zie ik ook een mat 64 (?) verstopt staan achter de gebouwen. wat rijd nog meer in windhoven of wat gaat er rijden in windhoven?

De Luchtballons zijn de standaard Faller modellen. De witte moet nog worden voorzien van de Marklin decals. De Aral luchtballons zullen niet die kleur blijven, Dat worden ooit nog de PH-ENS en de PH-ICR.

De mat 64 (Fleischmann 1472) daar midden op de baan is deze.

Was een model in slechte staat. En dus onderweg naar de sloper.

Op het moment rijdt er helemaal niks. Wat er gaat rijden is vrijwel al het Nederlandse Marklin materiaal wat er in uitgebracht na 1990 (met uitzondering van alle reclame wagens). En natuurlijk ook Roco Plan V en T, Fleischmann Plan Y. Dat natuurlijk niet allemaal tegelijk.
Re: 🌬️ Windhovense projecten
Hallo

voor mij zijn de foto's niet zichtbaar. Als ik erop klik vraagt men naar mijn Google account maar die heb ik niet.

Luc
Re: 🌬️ Windhovense projecten
 @citaat idem.
Re: 🌬️ Windhovense projecten
Weinig foto's te zien.
Re: 🌬️ Windhovense projecten
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: 🌬️ Windhovense projecten
  @citaatGisteren waren ze nog te zien; tamelijk klein, maar wel zichtbaar  :?
Re: 🌬️ Windhovense projecten
In Firefox krijg ik een zwart/wit versie van het "niet inrijden" bord te zien.
In Google Chrome: Helemaal geen afbeelding.
Re: 🌬️ Windhovense projecten
in firefox ook een soort stopbord, op mn tablet in android gevraagd naar google account
Re: 🌬️ Windhovense projecten
helaas hier ook een rijverbod  :error:
Re: 🌬️ Windhovense projecten
Citaat van: Dickie op vrijdag 17 mei 2019, 15:48:10
helaas hier ook een rijverbod  :error:
Idem hier.
Re: 🌬️ Windhovense projecten
Ik ga er van het weekend even naar kijken waar ik de foto's ga plaatsen. In de goede oude tijd kon dat makkelijk bij Google dat ze nog picasa hadden.
Re: 🌬️ Windhovense projecten
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re: 🌬️ Windhovense projecten
Heren ik zie alles maar betaal wel mn abo en provider  :D :P

Gr. Jan

Appel aaipet
Re: 🌬️ Windhovense projecten
De afbeelding in het eerste bericht is nu wél zichtbaar.
Re: 🌬️ Windhovense projecten
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: 🌬️ Windhovense projecten
Ik kan ook alles zien en dat ziet er leuk uit  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: 🌬️ Windhovense projecten
Nu alles zichtbaar. Ga ze bewonderen

Edit.  Die Zaanse schans vindt ik mooi.
Re: 🌬️ Windhovense projecten
Ook ik kan de foto's nu zien

Zag er een leuke baan uit

Luc
Re: 🌬️ Windhovense projecten
 @citaat Idem.
Bedankt voor de aanpassing :important:
Re: 🌬️ Windhovense projecten
Citaat van: Dickie op vrijdag 17 mei 2019, 15:48:10
helaas hier ook een rijverbod  :error:
Inrijverbod ;)
Re: 🌬️ Windhovense projecten
In 2014 ben ik al eens bezig geweest met een draaiorgel. Een paar weken terug vond ik dit oude project weer terug en dacht ik ik zal eens kijken wat ik er nog allemaal aan moet bouwen. In eerste instantie dacht ik dat alleen de bovenopbouw nog afgemaakt moest worden.
Met wat passen en meten ontdekte ik dat er helaas toch nog een fout zat in de tekening van het draaiorgel. Hierdoor zal in ook het onderstel opnieuw moeten bouwen. Het scheelt iets meer dan een millimeter, maar genoeg om het niet lekker te laten passen.

Voor de duidelijkheid: Dit zijn de oude tekeningen welke ik nog aan moet passen.




Binnenkort dus maar opnieuw aan beginnen.
Re: 🌬️ Windhovense projecten
Na een weekendje snijden en plakken is het eerste begin aan het 'nieuwe' draaiorgel er. Als het goed is kloppen de afmetingen nu.
Re: 🌬️ Windhovense projecten
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: 🌬️ Windhovense projecten
Leuk project, Johan  :thumbup:

Nederlandser kun je het nauwelijks hebben  ;)

Succes en grtz,
Tony
Re: 🌬️ Windhovense projecten
Leuk, de zelfbouw.
Kant & klaar ===> klik
Re: 🌬️ Windhovense projecten
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: 🌬️ Windhovense projecten
 B) Johan, dat is een knap stukje snijwerk, succes met de verder bouw.

Citaat van: nobody op maandag 27 mei 2019, 10:03:42
Kant & klaar
:o) Nee, nee, misschien wel "kant", maar niet "klaar", het is een bouwpakketje. :D

Dirk-Jan
Re: 🌬️ Windhovense projecten
mooie baan

en leuk om dat orgel weer op te pakken, ben benieuwd naar het eindresultaat.
Re: 🌬️ Windhovense projecten
Kleine frutsels maken voor op het draaiorgel. Kastje waar de aggregaat in zit en een beginnetje aan de aandrijving om het orgel te op eigen kracht te verrijden.
Deze week zullen wel meer kleine frutsels volgen. Soms is het tijdens het bouwen nog best even uitzoeken op foto's hoe iets nu eigenlijk in het echt in elkaar zit. En dan weer terug naar de (bouw)tekening om het nodige aan te passen.
Op deze foto staan de onderdelen nog los.

Re: 🌬️ Windhovense projecten
Een weer een dag bouwen verder. Lekker aan het kitbashen met restjes van Kibri (vrachtwagen)bouwpakketten en gietbomen.
Re: 🌬️ Windhovense projecten - project Draaiorgel
De eerste kleurtjes verschijnen. En nog meer kleine frutsels. Trommeltje hier, trommeltje daar.


Re: 🌬️ Windhovense projecten
Gisteren niet heel veel gedaan door het sombere weer te weinig licht om goed te werken. Vandaag gelukkig wat meer kunnen doen.

Bij mijn poging in 2014 gebruikte ik dus styreen met daarop een op papier geprinte afbeelding. Door de lijm op het dunne styreen trok dat toen krom. Nu heb ik de afbeelding geprint op decalpapier en op het styreen geplakt, daarna nog een keer blanke lak erover gedaan. Ik hoop dat dit met het uitsnijden van de vorm goed gaat werken.
Re: 🌬️ Windhovense projecten
Ben den Hollander
gast

Re: 🌬️ Windhovense projecten
Leuk leuk. :thumbup: :)
Re: 🌬️ Windhovense projecten
Leuk projectje!  :thumbup: Net zo leuk als de versie van AVT  :D

Groet Ronald.
Re: 🌬️ Windhovense projecten - even wat anders dan draaiorgel
Dit weekend niet heel veel gedaan. Zaterdag veel regen en niet de juiste verf in huis. De zondag nog even wat gedaan aan mijn straatje huizen zodat die misschien voor het einde van het jaar ook nog eens af zullen zijn. Na de aanpassingen aan het dak een tijd terug moest het dak opnieuw in de verf worden gezet. Ook een begin gemaakt om de wat raam- en deurkozijnen in de verf te zetten.


[edit]Afbeelding aangepast[/edit]
[edit2]Grappig dat ik nu weer afbeeldingen heb die maar een korte periode 'zichtbaar' zijn. Ik hou het in de gaten.[/edit2]
Re: 🌬️ Windhovense projecten - even wat anders dan draaiorgel
 @citaat 'k Zie géén afbeelding, buiten dit:
(Firefox 76.0.2 64 bit)
Re: 🌬️ Windhovense projecten - even wat anders dan draaiorgel
 @citaat Hier hetzelfde resultaat, maar in Chrome.
Re: 🌬️ Windhovense projecten - We maken reclame
Vandaag een wat ouder project werkend gemaakt en verder in elkaar gezet. Een vrachtwagen met mobiel reclame scherm. De afbeeldingen worden vanaf een SD kaart geladen. Het scherm is een 1,8" met 160x128 pixels. Aansturing vind plaats met een Arduino Nano welke in het model 'verstopt' zit.


Re: 🌬️ Windhovense projecten - We maken reclame
Leuk gedaan :exclaim:
Lijkt me wél ietwat zijwind gevoelig. ;)
Re: 🌬️ Windhovense projecten - We maken reclame
 @citaat @citaat Lol. :thumbup:
Re: 🌬️ Windhovense projecten - We maken reclame
Ja, gaaf!  :-)
Re: 🌬️ Windhovense projecten - We maken reclame
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re: 🌬️ Windhovense projecten - We maken reclame
Leuk bedacht en mooi gemaakt  :thumbup:

Gr. Jan
Re: 🌬️ Windhovense projecten - We maken reclame
Mooi gemaakt !!!
Re: 🌬️ Windhovense projecten - We maken reclame
Citaat van: nobody op woensdag 26 juni 2019, 15:37:59
Lijkt me wél ietwat zijwind gevoelig. ;)

Ja door het gebruikte beeldscherm is het iets hoger dan hoe zo'n scherm er in het echt uit zou zien. Maar echt veel kleiner dan een 1,8" rechthoekig kon ik niet vinden of ik kwam uit op een 0,96" wat weer veel te klein was. En de maten er tussen waren allemaal vierkant.

Misschien toch wel leuk om nog even te laten zien wat er nu allemaal in dat ding zit gepropt.

Het model waar ik mee begon. Eigenlijk was het eerste plan om een Mercedes Sprinter met een laadbak te gebruiken, maar die bleek toch te klein.

De Arduino Nano (cloon) en het 1,8" scherm. Om het beeldscherm compact te houden zijn de aansluitingen aan de linker- en rechterkant eraf gezaagd en de randen van de printplaat net zo groot gemaakt als het witte plastic dat om het scherm zit. De aansluitdraden zijn op de printplaten gesoldeerd door wat van de isolatie van de betreffende printsporen weg te krabben en daar de draden te solderen. Ook heb ik de weerstandswaarde van het backlight aangepast naar mijn wensen, dit zou ik later nog redelijk eenvoudig aan kunnen passen door het regelbaar te maken via de Arduino als ik het aan zou sluiten via een I/O.





Arduino Nano iets kleiner gemaakt door de aansluitingen eraf te vijlen. Uiteindelijke plaats bepaald.
Re: 🌬️ Windhovense projecten - We maken reclame
En deel 2 want het kon niet in 1 bericht.

Met de onderkant van het platform aangepast is er niet veel meer te zien van de print. Om het geheel weer aan elkaar te kunnen bevestigen moest ik iets verzinnen om de onderste helft aan de bovenste helft vast te kunnen maken (en bij problemen ook te kunnen verwijderen). Hiervoor heb ik holle styreen buisjes gebruikt en om ook de draden weg te werken heb ik er voor gekozen om tussen de onder en bovenhelft een strip zwart gemaakt styreen te plaatsen.




In het originele plan dat ik had wilde ik de SD kaart van onder in de vrachtwagen kunnen stoppen. Omdat dit veel problemen zou opleveren met de stevigheid van het model zocht ik een andere oplossing. Deze oplossing gevonden in de ruimte onder de dakspoiler. Als de dakspoiler op het model zit is bijna niet te zien dat de SD kaart daaronder verstopt is. Ook heb ik de SD kaart en het SD slot een kleur gegeven die zo goed als mogelijk gelijk is aan die van de cabine.


De onderkant met bij de vooras de aansluiting voor een voeding van 5 volt. De USB aansluiting kan worden gebruikt om de code op de Arduino van een update te voorzien. Hiervoor is de achterbumper demontabel (zit in de USB aansluiting gestoken door wat styreen strips welke aan de achterbumper zijn gelijmd.
Re: 🌬️ Windhovense projecten - We maken reclame
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: 🌬️ Windhovense projecten - We maken reclame

Petje af, Johan  :thumbup:

Dat is een mooie blikvanger op je baan en een knap staaltje knutselwerk  :P

Grtz Tony
Re: 🌬️ Windhovense projecten - We maken reclame
Heel erg gaaf !
Zou je de Arduino code ook willen delen ?
Re: 🌬️ Windhovense projecten - We maken reclame
Kunnen we meer gegevens over het beeldscherm bekomen, waar is dit te koop?
Heel interessant idee.
Re: 🌬️ Windhovense projecten - We maken reclame
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: 🌬️ Windhovense projecten - We maken reclame
dat zijn erg leuke projectjes. dat vrachtwagentje vind ik ook erg leuk gemaakt. wat een knutselwerk. :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: 🌬️ Windhovense projecten - We maken reclame
Citaat van: Roelie001 op dinsdag 09 juli 2019, 16:11:08
Heel erg gaaf !
Zou je de Arduino code ook willen delen ?

Waarom niet, heel bijzonder is het niet. Ik heb de code hier neergezet. Bij de code alleen wel er op letten dat ik een aangepaste library voor de TFT heb gebruikt.
#include <TFT_bgr.h>
Eventueel aanpassen naar de standaard library TFT.h, of als je hetzelfde beeldscherm gebruikt als dat ik heb gebruikt en je loopt tegen een probleem aan en dat is dat de kleuren niet kloppen dan kan je de aangepaste TFT library van Arduino hier vinden.

Citaat van: georgevandamme op dinsdag 09 juli 2019, 21:13:03
Kunnen we meer gegevens over het beeldscherm bekomen, waar is dit te koop?
Heel interessant idee.
Beeldscherm heb ik van Aliexpress. 1.8 Inch TFT LCD Display Module ST7735S Controller 128x160
Omdat ik hem zo klein mogelijk wilde hebben hele stukken van de printplaat afgehaald en ook het Micro SD slot moest eraan geloven. Bij het verwijderen van het Micro SD slot ging dat niet helemaal goed waardoor de pinnen los gingen zitten en ik daarvoor nieuwe heb besteld. Micro SD card slot
Voor de aansturing: Arduino Nano 3.0 cloon

Meer informatie over het gebruikte beeldscherm is hier te vinden. Dankzij deze informatie kon ik ook vinden hoe ik de backlight kon aanpassen (door weerstand te vervangen).
Re: 🌬️ Windhovense projecten - We maken reclame
Bedankt voor het delen van de info, nu nog zelf uitproberen en knutselen