Nieuws:

Onze Stichting 3rail Wiki bevat een bron van informatie! Bekijk eens een willekeurig artikel in de Stichting 3rail Wiki.

Windhoven Baan en projecten - Dagelijkse therapie, bouwt rustig verder

Gestart door NL-modelspoor donderdag 16 mei 2019, 21:07:02

Re: Windhoven Baan en projecten - Dagelijkse therapie, bouwt rustig verder

Märklin fahren-ärger sparen

Het "inkijkstraatje" richting witte molen vind ik erg leuk, Johan  :thumbup:
En de bomen maken er meteen meer modelbaan van !

Grtz Tony
Deze week kwam er een pakket binnen met daarin wat nieuwe aanwinsten en ook een oude bekende. Na een lange tijd is verfmolen De Kat weer in mijn bezit. De molen heeft de nodige restauratie werkzaamheden maar na de eerste inventarisatie lijkt het haalbaar om hem te herstellen zodat hij nog een ronde mee kan. Deze molen is even een tussendoor project welke uiteindelijk niet eens op de baan zal komen te staan omdat ik zelf ook al een exemplaar van deze molen heb staan. Dus mocht iemand op voorhand interesse hebben in deze molen dan kan dat via een privébericht.

Direct uit de doos.

Alle delen demonteren.

Voor dit soort gevallen is het altijd handig om de overgebleven onderdelen van bouwpakketten te bewaren als reserve.

Afgebroken onderdelen die niet meer aanwezig zijn en waar geen reserve exemplaar van was worden opnieuw gemaakt uit styreen plaat/strips.

Grootste deel van het herstelwerk aan de afgebroken/ontbrekende onderdelen alweer gedaan.

En voor fans van de spin. Hiervan ontbrak de rotor, hier zelf een vervanger voor gemaakt die fijner is uitgevoerd dan die van Faller. Deze aanpassing zal ook nog worden doorgevoerd bij de De Kat molen welke wel op de treinbaan staat.

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

Dag Johan.

Citaat van: NL-modelspoor op zaterdag 21 februari 2026, 10:16:54Deze week kwam er een pakket binnen met daarin wat nieuwe aanwinsten en ook een oude bekende. Na een lange tijd is verfmolen De Kat weer in mijn bezit. De molen heeft de nodige restauratie werkzaamheden maar na de eerste inventarisatie lijkt het haalbaar om hem te herstellen zodat hij nog een ronde mee kan. Deze molen is even een tussendoor project welke uiteindelijk niet eens op de baan zal komen te staan omdat ik zelf ook al een exemplaar van deze molen heb staan.

Nu ben ik toch nieuwsgierig naar het verhaal erachter: je gaat een bouwpakket herstellen, wat niet op jouw modelbaan komt omdat je het al hebt staan ... ?

Groeten,

Erik.
Daar zit een hele geschiedenis achter. Deze molen is één van een tweeling welke beide door mij zijn gebouwd. jaar of 15 terug heeft HobbyTime / Faller de verfmolen De Kat opnieuw uitgebracht toen voor de Nederlandse markt. In die tijd had ik er één gekocht voor op mijn modelspoorbaan. Na aan de bouw te zijn begonnen en een bezoek te hebben gebracht aan de Zaanse Schans heb ben ik wijzigingen gaan maken aan het bouwpakket en is de droogschuur erbij gemaakt.

Deze tweede molen van de tweeling is ontstaan omdat de eerste molen steeds meer op het origineel ging lijken. In etalages zag je in die tijd ook nog wel eens van die Faller diorama's met de Zaanse huisjes en/of Nederlandse molen en ophaalbruggetjes. Dat gaf het idee om ook een diorama te maken maar dan specifiek alleen met de De Kat molen. Er werd een tweede bouwpakket gekocht en in elkaar gezet. Omdat de tweede molen op het diorama kwam te staan is ook de bodemplaat om de molen heen aangepast een wijziging die ik later ook nog heb doorgevoerd aan het exemplaar dat ik op de baan had staan.
En zo is deze tweeling ontstaan.

Het diorama heeft ongeveer een jaar plaats gehad in een etalage van een winkel welke uitzicht had op de Zaan.

Inmiddels dus weer terug in mijn bezit. De eigenaar dacht dat ik hem nog wel zou kunnen gebruiken al was het maar voor onderdelen. Alleen voor onderdelen leverancier vond ik hem nog te goed daarom de restauratie. Waarom nu als je er verder geen plannen mee hebt? Simpel als de molen weer in elkaar staat dan raken de losse onderdelen niet snel meer weg. En qua ruimte voor opslag maakt het geen verschil.

Tijdens de bouw van de tweeling (mei 2011).

Nog even op de foto vlak voordat hij naar de winkel ging (oktober 2011).

Dag Johan.

Mooi verhaal (lekker kort :P)!
Bedankt voor de uitleg :thumbup:

Groeten,

Erik.
Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

Hoi Johan,

Ik liep behoorlijk achter met het lezen van jou topic, mooi dat je de verlichting via je cs3 kunt bedienen  :thumbup:

Je hebt al heel wat gebouwen op je baan staan en met passen en meten.....
De gevangenis is mooi ingebouwd en al in gebruik genomen  :)

Mvg,

Peter Degeluidsman
En gewoon omdat het mogelijk is de baan weer eens vanuit het oogpunt van een machinist bekeken. Nieuwe aanwinst de RFO 1828 gespot met een wel hele korte containertrein (beide nieuwe tweedehands aanwinsten nog van het afgelopen jaar). Een compleet rondje rijden kan momenteel niet meer daarvoor moet eerst het schaduwstation nog worden afgerond. Maar tot die tijd af en toe heen en weer pendelen is ook leuk.
Leuke filmpje om naar te kijken Johan. :thumbup:
Al zou ik persoonlijk niet voor die roze verlichting gekozen hebben en bij de eerste seconden viel mij meteen het bordje van mijn eerste auto op de Opel Kadett. :thumbup:

Trouwens mooie aanwinsten. :thumbup:  :thumbup:

Groet Michel

Dag Johan.

Op de film is meermaals de dag/nacht cyclus te zien:
valt dat nog te koppelen met de verlichting op de baan?
Onderhoudend filmpje trouwens  :thumbup:  :thumbup:

Groeten,

Erik.
@ Michel de roze verlichting is avondrood. Die Opels op die borden zijn voor mij twee van de Opels uit de tijd dat mijn vader er zelf ook had en hij bij een Opel dealer in de garage heeft gewerkt. Op de vanaf de baan niet zichtbare kant van de baan hangen ook nog wat andere metalen bordjes (waaronder een BMW M3) om die kale 'wanden' wat op te fleuren.

@ Erik de  verlichting van de baan (huis- en straatverlichting) zal ooit nog gekoppeld moeten worden aan de dag-nachtcyclus alleen nog even de vraag hoe dat zal gaan gebeuren.

Normaal zou de molen nu wel zo'n beetje weer klaar zijn geweest. Maar deze week was geen week om kleine pruts dingen doen. Gelukkig was er ook een pakket ontvangen met daarin 36 platen stoeptegels (de welbekende van Auhagen). Dat is ruim voldoende om de perrons te kunnen maken. En daar dan ook een begin mee gemaakt.

Wat nog wel voor de molen die op de baan staat is gedaan was het aanpassen van de spin.
Prachtige stoeptegels Johan die schitterend staan bij de mooie lange perron(s). :thumbup:

Groet Michel
Met het maken van de perrons moet ook de planning voor de indeling van de perrons verder worden uitgewerkt. Waar komen de trappen en waar de liften? Het meest waarschijnlijk zal het de volgende indeling worden. De gevel delen (restanten van de Mercedes dealer) komen in de tunnel en worden de winkels die ook vaak in de tunnels te vinden zijn. Nu liggen de geveldelen even op de perrons om te kijken hoe ze uitkomen qua afstand.

Er is alvast verlichting geplaatst in de tunnel/stationshal.

Omdat de indeling van de straten nu wel zo goed als vast staat is 'De Mol' uhhh boormachine weer aan het werk gezet om de straatverlichting te plaatsen. De molshopen moeten nog worden opgeruimd straatverlichting is al wel (tijdelijk) aangesloten.

Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

Deze foto serie geeft een mooi overzicht van je baan Johan  :thumbup: :thumbup:

Mvg,

Peter Degeluidsman
Zomaar omdat het kan even wat zwaailampen voorzien van een ledje. In dit model niet de allergrootste uitdaging. Laten knipperen komt wel als het model zijn uiteindelijke plaats op de baan heeft. Voor de foto even beide op een vaste voeding aangesloten.

Op de baan is dat dan leuk te combineren met een High Tech model van Herpa (of een Wiking) als het maar een model is met te openen motorkap.

En in de zoektocht naar de ANWB auto kwamen ook een paar Ferrari modellen tevoorschijn en die maakte er meteen maar een toertocht van naar het automuseum.
En na de oranje leds nog maar even verder gegaan met de blauwe leds. En wat details een andere kleur gegeven dan dat het model van Rietze had zodat het net iets dichter bij het origineel kwam.
Als als kleine weekend bonus nog eentje.
Mooi Johan heel erg mooi gedaan. :thumbup:
Leuke Opel dit model was mijn eerste auto waar ik op mijn 17de begon auto te rijden. :favorite:

Groet Michel
Vandaag even niet echt een bouwupdate maar meer een tip die het delen wel waard is. Om krassen in doorzichtig plastic weg te poetsen maakte ik gebruik van een tube Displex wat eigenlijk is voor het verwijderen van krassen uit displays van bijvoorbeeld telefoons. Dat werkte altijd goed maar die tubes zijn vrij duur in vergelijking met de hoeveelheid inhoud. De afgelopen week kwam ik bij de Action iets vergelijkbaars tegen namelijk Valma Headlight restore & sealant. Op de tube staat dat het voor kunststof koplampen werkt. En voor de prijs maar een tube meegenomen en uitgetest op wat doorzichtige plastic onderdelen en moet zeggen het werkt eigenlijk net zo goed als het duurdere spul. Als bonus. Je kan dit soort spul ook goed gebruiken om de opdruk van de doorzichtige delen eraf te poetsen.

Märklin fahren-ärger sparen

Goedemorgen Johan,

IK ben weer bij in je draadje en vind vooral de 2 stadsgezichten (dag/nacht) heerlijk om te zien  :P
Geeft echt het stads-inkijkgevoel  :thumbup:

Grtz Tony
Veel te lang stil geweest hier en zal nog wel even weinig aan projecten of de baan worden gedaan. De afgelopen weken stonden in het teken van de bouwsteentjes. Hoewel de BR 01 nu af is moet die nog wel een plaatje krijgen of beter gezegd een plaats 8o . Uiteindelijk een mooie plaats gevonden maar daarvoor moeten eerst wat kasten en andere dingen van plaats wisselen. Dus eerst nog even wat grotere klussen voordat er weer aan kleine dingen zal worden geklust.

Tussendoor nog wel even iets anders aangepakt wat ook al lange tijd een wens was. Met de Arduino's is het wel makkelijk als je ze via de usb van stroom kan voorzien maar het is in dat geval niet altijd nodig om ze te programmeren. En waarom zou je dan de pc aanzetten alleen om de Arduino van stroom te voorzien :? . Dit opgelost door een usb poort in te bouwen in de labvoeding. Zo is er altijd een vaste 5 Volt en ook de standaard regelbare stroom/spanning van de labvoeding.

@citaat Slim gemaakt, Johan :thumbup:
En precies voldoende plek!  :cool:

Groeten,

Erik.
@ Erik ik had verschillende van die inbouw USB poorten besteld bij de Chinees. Ook combinaties van USB A en USB C. Echter was dit de enige variant die er goed tussen kon.

Omdat de werkplekken nog steeds een puinhoop zijn onder andere door het verwisselen van de kasten maar even iets heel kleins gedaan.
De weg bij de bouwplaats en de tunnel onder de sporen door had een lantaarnpaal staan aan één kant van de weg maar omdat de weg daar breder wordt richting de tussen was het plan er een dubbele lantaarn van te maken. Hiervoor was een Viessmann 6723 gekocht. Helaas tegenwoordig alleen nog te koop als led variant met kunststof lampenkappen. In de rommeldoos lagen nog twee lantaarnpalen met metalen lampenkap. Dus lampenkappen omgewisseld en dat kan gelukkig gewoon tussen de oude en nieuwe variant. En daarna de lantaarn zelf van led verlichting voorzien met de led filament zoals ook bij de enkele palen al was gedaan.

De nieuwe paal staat al op zijn plek en is aangesloten. De oude paal is afgekoppeld en zal binnenkort nog weg worden gehaald.
Even een verzameling aan kleine updates van de afgelopen weken plaatsen.

Het café staat op zijn plaats. Hiervoor was een redelijk groot gat in de baan nodig vanwege alle elektronica in de kelder van het gebouw.

Een Toyota AE86 van MicroCity 87 helemaal in onderdelen uit elkaar gehaald. Dit om makkelijker te kunnen verven. Wat mij nog niet bekend was voordat het model in onderdelen was dat het model koplampen heeft die open/dicht kunnen.  8o

Omdat het model met de zwarte motorkap bijna nergens meer te vinden is deze zelf maar zwart gemaakt. En om het model meer op de auto uit Initial D te laten lijken de velgen ook maar zwart gemaakt. Misschien ooit nog de kentekenplaten aanpassen, maar is wel een heel klein detail.

De straatverlichting bij de achterste rotonde ook geplaatst en aangesloten. En ook meteen maar even de rotonde zelf een asfalt kleur gegeven.

En inmiddels ook de landingstoren midden op de rotonde geplaatst.

Let niet op de extra gaten rond de rotonde, maar vier lantaarnpalen was iets te veel van het goede dus aangepast naar drie.

Dag Johan.

Ik moest toch even nazoeken wat Initial D is.
Maar het blijkt een Japanse strip te zijn!
Nooit geweten dat dit zo populair was. :wink:

Groeten,

Erik.