Nieuws: Treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!
+  3rail Forum
|-+  Modelbaanbouw & Scenery
| |-+  Modelbaanbouw
| | |-+  De baan van Trainhenk; ombouw project
0 leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: 1 ... 23 24 [25]   Omlaag

Auteur Topic: De baan van Trainhenk; ombouw project  (gelezen 155885 keer)

Jan22

  • Vaste Inboedel
  • ****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Dwarsliggers op de rails sporen niet
Re: De baan van Trainhenk
« Reactie #1200 Gepost op: woensdag 06 juli 2022, 22:12:16 »


Op een foto vrij aan het begin van je draadje (uit 2017) staat deze foto. Duidelijk 2x 2271, met 2x 2275.
2271L=2272 (22715), 2271R=2273 (22716). Je vindt op dit forum een draadje over het Verschil tussen de 2272 & 2273 en de 22715 & 22716, en daarin staat ook een doorverwijzing naar 2275 (slanke engelsman) en 2257 (slanke kruising) .

In het eerste draadje geef ik aan dat ik de strijkregels (Radlenker) het liefst hou op 7-9 bielzen lang.
Maar er zijn ook slank K-rails wisselombouwers die 5-6 bielslengte ideaal vinden. Een daarvan heet Udo Nitzsche.
Hij heeft een eigen site (onbeveiligd): http://www.pickelfahrer.de/.

En hij is actief (of actief geweest) op het stummiforum.
Ik wijs hier op 2 foto's in 2 draadjes, om je een idee te geven:


6 bielsen lange strijkregels
Bron: (meine Anlage, Udo Nitzsche, 2014)


5 bielsen lange strijkregels
Bron: (Frage zum Umbau der "alten" schlanken K-Weiche, Udo Nitzsche, 2008)

Overigens brengt hij de lijm aan met een wattenstaafje (die dingen om oren mee uit te peuteren), en daarom lijmt hij nooit z'n vingers aan elkaar; zelf neem ik liever een saté stokje, om geen pluk watten aan de rails te lijmen.

Ik zou je graag mijn omgebouwde wissels laten zien, maar mijn huis staat in de steigers, en de treinbaan zit in dozen tot het dak is vervangen en ik kan nergens bij (tot ergens eind september, of zo, ik hoorde net vandaag dat het allemaal misschien nog wat opschuift wegens ziekte van het personeel).
« Laatst bewerkt op: woensdag 06 juli 2022, 22:17:42 door Jan22 »
Gelogd

Trainhenk

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
  • Marklin H0 + Intellibox + Ecos2 + iTrain
Re: De baan van Trainhenk; ombouw project
« Reactie #1201 Gepost op: donderdag 07 juli 2022, 20:44:59 »

Dag Jan,

 @citaat

Dank voor je reactie en de foto's.
Ik heb in ieder geval weer wat leeswerk.
De komende weken wordt het toch heet dus dan ga ik mij daarmee bezig houden.

Je uitnodiging accepteer ik graag en ik kom er in oktober nog wel op terug.

Voor de andere lezelaars van mijn topic; Jan kom ik regelmatig tegen in andere topics en als het zo uitkwam werd daar over het ombouwen van wissels met een flexibel puntstuk naar een vast puntstuk gesproken.
Dan werd er ook steevast gemeld dat wissels met een vast puntstuk beter functioneren.

In een partij k-rails die ik ooit gekocht heb zaten ook een tiental wissels met flexibel puntstuk en het kost mij teveel om die te vervangen.
Dus ik heb Jan een pb gestuurd en gevraagd hoe hij de wissels omgebouwd had.
Ik had toen nog wat vragen en een andere idee over de lengte van de strijkregel en ik heb Jan om foto's gevraagd.

Die staan nu hieronder.

Van de ombouw zal ik t.z.t. foto's plaatsen.
 
Henk
Gelogd
Henk

De dingen simpel houden is vrij moeilijk.
De dingen moeilijk maken is daarentegen vrij simpel.
[De baan van Trainhenk]

Jan22

  • Vaste Inboedel
  • ****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Dwarsliggers op de rails sporen niet
Re: De baan van Trainhenk; ombouw project
« Reactie #1202 Gepost op: donderdag 07 juli 2022, 21:21:01 »

Gisteren was er 1 man ziek, vandaag 3. Alsof de C in de maand zit.
Ik ben overigens t/m oktober op vakantie, want ik hou het hier niet uit.
Maar daarna ben ik er weer.
« Laatst bewerkt op: vrijdag 08 juli 2022, 07:35:29 door Jan22 »
Gelogd

ACTS.zuid

  • Gast
Re: De baan van Trainhenk; ombouw project
« Reactie #1203 Gepost op: vrijdag 08 juli 2022, 07:28:21 »


Voor de andere lezelaars van mijn topic.....


Ieder z'n ding maar ik snap niet dat je met die oude rommel aan de gang gaat. Je gaat er spijt van krijgen, ga voor kwaliteit zou ik zeggen, je treintjes zullen je dankbaar zijn.

Gr, Ben.
Gelogd

Jan22

  • Vaste Inboedel
  • ****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Dwarsliggers op de rails sporen niet
Re: De baan van Trainhenk; ombouw project
« Reactie #1204 Gepost op: vrijdag 08 juli 2022, 07:36:38 »

ga voor kwaliteit
of voor peco of weinert ...
Gelogd

ACTS.zuid

  • Gast
Re: De baan van Trainhenk; ombouw project
« Reactie #1205 Gepost op: vrijdag 08 juli 2022, 08:08:04 »

 @citaat Da's 2rail en Henk is 3railer.
Gelogd

Trainhenk

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
  • Marklin H0 + Intellibox + Ecos2 + iTrain
Re: De baan van Trainhenk; ombouw project
« Reactie #1206 Gepost op: zondag 10 juli 2022, 16:40:11 »

Ieder z'n ding maar ik snap niet dat je met die oude rommel aan de gang gaat. Je gaat er spijt van krijgen, ga voor kwaliteit zou ik zeggen, je treintjes zullen je dankbaar zijn.

Gr, Ben.

12 wissels vervangen gaat ongeveer € 350,-- kosten.
Dat ga ik op dit moment niet redden.
2e hands kopen gaat veel te lang duren; op Houten kan ik ze in ieder geval niet meer vinden.
Op ebay Duitsland staat ook niets.
Dus ben ik genoodzaakt om voor deze oplossing te kiezen.

Mocht het niet werken dan kan ik altijd nog in etappes gaan vervangen.
Is alleen mijn baan een paar jaar later klaar.  8o

Groeten,

Henk
Gelogd
Henk

De dingen simpel houden is vrij moeilijk.
De dingen moeilijk maken is daarentegen vrij simpel.
[De baan van Trainhenk]

Trainhenk

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
  • Marklin H0 + Intellibox + Ecos2 + iTrain
Re: De baan van Trainhenk; ombouw project
« Reactie #1207 Gepost op: zaterdag 30 juli 2022, 12:18:41 »

Afgelopen week zijn we bij de (klein)kinderen in Limburg geweest.
Meestal gaan we dan naar Gangelt in Duitsland (vlakbij Brunssum) om te tanken en boodschappen te doen.

Nu had ik daar al een paar keer een bordje naar een museumtreinbaan gezien en ik vond het wel eens tijd om wat nader onderzoek te doen.
Mijn vrouw en schoondochter bij de DM (drogisterij) afgezet en ik ben gaan tanken en op zoek naar de museumspoorlijn gegaan.

En dit is hem dan:


Bij aankomst trof ik daar een paar mensen aan en ik begon in mijn beste steenkolen Duits te vragen of het een museum was.
Het eerste antwoord wat ik kreeg was, je kunt gewoon Nederlands praten.
Bleek een Nederlandse vrijwilliger te zijn.
Hij droeg een Marklin shirt dus dat schepte gelijk een band.

Hij legde uit dat er alleen in het weekend gereden werd en vervolgens kreeg ik een rondleiding over het terrein en in de loodsen.

Deze lok is nog niet rijvaardig. Daar hebben ze een miljoentje of zo voor nodig:
























Aan deze lok moet nog het nodige gebeuren:



Dit is de meest recente aanwinst en komt uit Zwitserland:



Deze ketel wordt binnenkort gekeurd en wordt er gekeken of de wanden van de ketel nog dik genoeg zijn:












Gelogd
Henk

De dingen simpel houden is vrij moeilijk.
De dingen moeilijk maken is daarentegen vrij simpel.
[De baan van Trainhenk]

iTom

  • Vaste Inboedel
  • ****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2021
  • Het is geen kwestie van kunnen maar van doen
Re: De baan van Trainhenk; ombouw project
« Reactie #1208 Gepost op: zaterdag 30 juli 2022, 12:36:26 »

Dat was een leuk uitstapje Henk.
Leuke foto's die zeker her en der (voor mij meer der) inspiratie geven voor de scenery.

Komen er ook nog foto's van de nieuwe DN drogist aankopen.
Lekker voordelig getankt maar ja, dan kom je weer thuis en is de helft alweer op.

Je kan in ieder geval weer terug kijken op een leuk uitstapje.
Gelogd
Met vriendelijke groet.
Tom (iTom)

DR5000 | Rocoline | iTrain | Rosoft | DCCNext

Degeluidsman

  • Forum Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • A member of the Duurstede Group®
Re: De baan van Trainhenk; ombouw project
« Reactie #1209 Gepost op: zaterdag 30 juli 2022, 12:59:31 »

Dat is veel leuker dan naar de DM drogist Henk, ik snap wel dat je de dames daar even achterliet en op onderzoek uitging.
Ook fijn dat je daar in het Nederlands kon spreken en ze nog verstonden ook  :)

Ik zag dat ze daar maar een buffer op de loc’s hebben dat had ik nog niet eerder gezien.


Mvg,

Peter Degeluidsman

Trainhenk

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
  • Marklin H0 + Intellibox + Ecos2 + iTrain
Re: De baan van Trainhenk; ombouw project
« Reactie #1210 Gepost op: zaterdag 30 juli 2022, 13:18:18 »

Tom,

Dat was een leuk uitstapje Henk.
Leuke foto's die zeker her en der (voor mij meer der) inspiratie geven voor de scenery.

Fijn dat je uit mijn foto's inspiratie kunt halen.

Komen er ook nog foto's van de nieuwe DN drogist aankopen.

Helaas, de ballotagecommissie heeft je verzoek afgewezen

Lekker voordelig getankt maar ja, dan kom je weer thuis en is de helft alweer op.

De winst is nu 40 cent op een liter en bij 40 liter is dat toch € 16,--.
Ik probeer er altijd zo leeg mogelijk heen te rijden.
Heen en weer rijden die je toch dus je neemt je voordeel toch mee.
En je mag toch niet harder dan 100 km per uur en dan rijdt mijn auto zo'n 1:22 en verbruik ik zo'n 10 liter.
Daarnaast nog de winst bij de DM.
Een voorbeeld, een fles Guhl haarshampoo kost daar 1/3 van wat we hier in Hoofddorp betalen.

Peter,

Dat is veel leuker dan naar de DM drogist Henk, ik snap wel dat je de dames daar even achterliet en op onderzoek uitging.
Ook fijn dat je daar in het Nederlands kon spreken en ze nog verstonden ook  :)

Zeker weten!  :thumbup: :thumbup:

Ik zag dat ze daar maar een buffer op de loc’s hebben dat had ik nog niet eerder gezien.

Dit is een smalspoorbaan en daar heb ik mij nooit erg in verdiept.
Ik weet dus niet of het gebruikelijk bij smalspoorbanen is, maar bijzonder is het wel.

Groeten,

Henk
Gelogd
Henk

De dingen simpel houden is vrij moeilijk.
De dingen moeilijk maken is daarentegen vrij simpel.
[De baan van Trainhenk]

iTom

  • Vaste Inboedel
  • ****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2021
  • Het is geen kwestie van kunnen maar van doen
Re: De baan van Trainhenk; ombouw project
« Reactie #1211 Gepost op: zaterdag 30 juli 2022, 13:25:20 »

Volgens mij hebben alle smalspoor locomotieven en wagons altijd maar 1 buffer.
Maar waarom dat is geen idee, heb wel een klein vermoeden, iets met bochten en kleine radius.
Gelogd
Met vriendelijke groet.
Tom (iTom)

DR5000 | Rocoline | iTrain | Rosoft | DCCNext

Tony

  • Vaste Inboedel
  • ****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2014
  • Märklin fahren-ärger sparen
Re: De baan van Trainhenk; ombouw project
« Reactie #1212 Gepost op: zaterdag 30 juli 2022, 15:26:27 »

Leuk en leerzaam uitstapje en fraaie foto's, Henk  :thumbup:
Die LEDlamp in de koplamp van de V11 vind ik wel komisch  :P
Hoop niet, dat de dames al die tijd in de DM winkel hebben moeten vertoeven  :?

Grtz Tony
Gelogd
66-jarige digibeet en dit vind ik leuk; schilderen, gitaar spelen, analoog en met MS-1 mijn banen handmatig  bedienen en met Carl van ouwe troep iets nieuws maken.

Topic;  https://forum.3rail.nl/index.php?topic=49787.0   index op blz 1

Trainhenk

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
  • Marklin H0 + Intellibox + Ecos2 + iTrain
Re: De baan van Trainhenk; ombouw project
« Reactie #1213 Gepost op: zaterdag 30 juli 2022, 15:35:42 »

 @citaat
Tony,

Nee hoor, er zijn daar ook nog andere winkels waarin ik liever niet kom.  :D :D :D
Toen mijn vrouw klaar was belde ze mij en ik reed toen net de parkeerplaats bij de winkels op...... :-)

Henk

Gelogd
Henk

De dingen simpel houden is vrij moeilijk.
De dingen moeilijk maken is daarentegen vrij simpel.
[De baan van Trainhenk]

ACTS.zuid

  • Gast
Re: De baan van Trainhenk; ombouw project
« Reactie #1214 Gepost op: zaterdag 30 juli 2022, 18:01:19 »

Mooie foto's van een leuk depot. Eigenlijk verdient het een eigen topic Henk zodat het te vinden is en anderen het kunnen aanvullen. Er is zo veel meer te zien en te doen daar. :)

In het najaar is er de MEF van Gangelt, ook leuk om te bezoeken als je daar weer in de buurt bent: https://www.mef-gangelt.de/

Gr, Ben.
Gelogd

ajw

  • Toffe Gast
  • *
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
Re: De baan van Trainhenk; ombouw project
« Reactie #1215 Gepost op: zaterdag 30 juli 2022, 20:17:17 »

Henk, ik zie het nog gebeuren dat je nog verhuisd naar het zuiden...   B)

(Of mag dat niet van Patrick)
Gelogd
Groeten,

Alfons

Deelnemer MIST3nl Stamtafel Mijnstreek, Koploper, CS1, CS2, LDT

Trainhenk

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
  • Marklin H0 + Intellibox + Ecos2 + iTrain
Re: De baan van Trainhenk; ombouw project
« Reactie #1216 Gepost op: zondag 31 juli 2022, 16:24:21 »

Ben,

Mooie foto's van een leuk depot. Eigenlijk verdient het een eigen topic Henk zodat het te vinden is en anderen het kunnen aanvullen. Er is zo veel meer te zien en te doen daar. :)

In het najaar is er de MEF van Gangelt, ook leuk om te bezoeken als je daar weer in de buurt bent: https://www.mef-gangelt.de/

Gr, Ben.

KLIK: Zoiets?


Dag ajw,

Henk, ik zie het nog gebeuren dat je nog verhuisd naar het zuiden...   B)

(Of mag dat niet van Patrick)

Nee hoor, dat gaat niet gebeuren.
We hebben er wel over gesproken en Patrick zou het toejuichen maar het gaat niet gebeuren.
Nog een paar jaar werken en dan ga ik met pensioen.
Ik ben lid van een treinenclub in De Rijp en bemoei mij intensief met de Stamtafel Noord Holland.
Verder hebben we in Hoofddorp en Amsterdam vrienden en familie en ons sociale leven en dat zouden we dan allemaal achter moeten laten en in Limburg weer moeten zien op te bouwen.
Daarnaast hebben we nog een zoon in de buurt van Rotterdam wonen.
 
Henk
Gelogd
Henk

De dingen simpel houden is vrij moeilijk.
De dingen moeilijk maken is daarentegen vrij simpel.
[De baan van Trainhenk]

Trainhenk

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
  • Marklin H0 + Intellibox + Ecos2 + iTrain
Re: De baan van Trainhenk; ombouw project
« Reactie #1217 Gepost op: zondag 11 september 2022, 17:43:11 »

Dit weekend twee verhuisdozen met M-rails en huisjes uitgezocht.
M-rails zijn van goede kwaliteit.
Verder zat er nog een analoge startset met M-rails bij waarvan ik de de lok en de wagons zal behouden.
Voor de rest nog een NS1200 (3051) met nummer 1223 op de lok.
De loks zullen t.z.t. worden omgebouwd en aan de collectie worden toegevoegd.
Verder oud rollend materieel.

De rails wil ik proberen te verkopen.
Wat ik met de huisjes ga doen weet ik nog niet.
Gelogd
Henk

De dingen simpel houden is vrij moeilijk.
De dingen moeilijk maken is daarentegen vrij simpel.
[De baan van Trainhenk]
Pagina's: 1 ... 23 24 [25]   Omhoog
 

Powered by MySQL Powered by PHP SMF 2.0.19 | SMF © 2019, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.027 seconden met 39 queries.