Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Windhovense projecten - Kinderdijk molen De Blokker

Gestart door NL-modelspoor donderdag 16 mei 2019, 21:07:02

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: 🌬️ Windhovense projecten - 1001 projecten door elkaar
Kloddertje bruin hier. Kloddertje groen daar. Wel tevreden over de combinatie van kleuren.


De handleiding spreekt alleen per onderdeel over welke soort kleur er nodig is, bijvoorbeeld om midden of donkergroen, en verder geen kleurnummers. Dus van foto's van het internet een beetje proberen uit te vinden welke kleuren het beste passen. Voor eigen gebruik nu wel een lijstje gemaakt van de door mij gebruikte Revell / Humbrol kleuren (ook per onderdeel).
Re: 🌬️ Windhovense projecten - 1001 projecten door elkaar
Even de wieken, welke op een paar kleine details na compleet zijn, passen op het model.
Re: 🌬️ Windhovense projecten - 1001 projecten door elkaar
Lid sinds: 2012

Na 20 jaar weer langzaam beginnen

offline
Re: 🌬️ Windhovense projecten - 1001 projecten door elkaar
Prachtig die molen, ga zo door.

Ik ben nou toch wel benieuwd hoe het met de NS Boeing is afgelopen. Jeugd sentiment: ik had de poster boven mijn bed hangen.

Groet,
Willem
Re: 🌬️ Windhovense projecten - 1001 projecten door elkaar
@citaat De NS Boeing (Plan Vliegtuig), tja die is aan het wachten totdat ik eindelijk de airbrush eens ga uitpakken en aansluiten. Kan nog zomaar twee maanden duren voordat ik daar weer mee verder ga. Eerst de molen zo goed als af hebben. En dan tussendoor nog wat met de airbrush gaan oefenen voordat ik me aan het vliegtuig waag.
Re: 🌬️ Windhovense projecten - 1001 projecten door elkaar
Lid sinds: 2012

Na 20 jaar weer langzaam beginnen

offline
Re: 🌬️ Windhovense projecten - 1001 projecten door elkaar
Duidelijk, dank je voor de update. Ik wacht geduldig is spanning af..  :P
Re: 🌬️ Windhovense projecten - 1001 projecten door elkaar
Een paar dagen verder en dit verhaal krijgt een staartje, of eigenlijk heeft de molen zijn staart gekregen.
Re: 🌬️ Windhovense projecten - 1001 projecten door elkaar
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: 🌬️ Windhovense projecten - 1001 projecten door elkaar
Dit is pas écht modelbouwen :thumbup:
Re: 🌬️ Windhovense projecten - 1001 projecten door elkaar
De molen is wat betreft bouwen nu bijna klaar.

Vooral veel kleine detail toegevoegd.

Tijd voor een klein tussendoortje welke ik later mooi met de airbrush kan oefenen.

Even een Herpa Mercedes uit een minikit verlengen.
Re: 🌬️ Windhovense projecten - 1001 projecten door elkaar
Voor wat betreft de molen nu bijna alle details aangebracht.

Even de baard uitsnijden en plaatsen. Op de foto's lijkt het snijwerk erger dan dat het van een afstandje is.


Met de baard eenmaal op zijn plaats zie je er niet veel meer van met die wieken er ook nog voor.  :(


En de vangstok geplaatst.

Volgende stap is schilderen en heel veel schilderen.

Tijdens het winkelen kwam ik staafjes bloembinddraad tegen. Mooi dun en redelijk stevig. Voor die 69 cent +/-100 staafjes van 38 cm kon ik het niet laten om een volgend experiment te beginnen.

De afmetingen zijn grotendeels overgenomen van een Faller exemplaar.
Re: 🌬️ Windhovense projecten - 1001 projecten door elkaar
Dit weekend was het weerzien tussen de bovenbouw en de schuur van de molen.

Staat wat vreemd die witte bovenbouw, dus dat wordt verven.


De glaszetter is langs geweest en heeft alle ramen van de schuur er in gezet. Voor al deze kleine raampjes is Krystal Klear gebruikt.


Ook is er nog een extra ventilatieopening geplaatst welke niet in de handleiding stond, maar wel op foto's te zien was.


Met het grootste deel al in de juiste kleuren is het toch al weer wat meer een geheel aan het worden.

Vandaag voor het eerst alle onderdelen van de molen op elkaar geplaatst met daarbij ook de elektronica aangesloten. Dat werd dus even proefdraaien. Natuurlijk liep eerst de motor de verkeerde kant op, maar dat was snel verholpen door het omwisselen van de draden. Nog wel de nodige lichtlekkage te verhelpen.
Re: 🌬️ Windhovense projecten - 1001 projecten door elkaar
 @citaat Heel mooi !!!
Re: 🌬️ Windhovense projecten - 1001 projecten door elkaar
Pfff is het de warmte of heb ik er gewoon minder zin in om te bouwen met dit weer....
Toch een kleine update waar het waarschijnlijk meteen ook bij blijft dit weekend.


Voor de luchtballon probeerde ik de top van een Faller exemplaar te kopiëren. Aluminiumfolie erover en dan voorzichtig eroverheen wrijven. Dan aluminiumfolie omkeren en het bakje vullen met 'iets' om de vorm te vullen. Ik had een poging gedaan met houtlijm wat redelijk lukte, alleen bleef dat te flexibel. Misschien vullen met smeltlijm of kaarsvet beter werkt?

Het draadframe zelf bekleed ik met keukenpapier ingesmeerd met verdunde houtlijm. Dat werkt nog best goed.

Verder heb ik een paar Mastica bussen erbij gepakt om te verbouwen. De ene bus is vrij simpel. Achterlichten aanpassen en een extra dakluik.






De tweede bus is wat lastiger. Daar moet ook nog een extra dakluik op, alle dakluiken moeten nog iets worden aangepast. En nog een paar aanpassingen aan het dak. Verder worden alle stoelen vervangen door een ander interieur.

Bodemplaat aanpassen voor nieuwe interieur alles gelijkvloers maken.

En ook dan werkt het wel eens niet mee en zorg je weer voor extra werk (waarom breek je dat dan ook).



Eerste delen van het nieuwe interieur zitten op hun plaats.
Re: 🌬️ Windhovense projecten - 1001 projecten door elkaar
Omdat er in de afgelopen weken met de hitte niet veel gedaan was en het nu weer wat koeler is ook maar weer eens een update.


Weer wat verder gegaan met het interieur en het dak van de tweede bus. Nog niet af, maar wel weer een stap in de richting.


Nog een paar lagen met verdunde houtlijm ingesmeerd keukenpapier erop. Eens kijken waar dit experiment gaat eindigen.

Verder vooral met de molen bezig geweest.

De spin (molenaarsmolen) maken. De paal waar deze op wordt geplaatst maak ik van vierkant messing waar ik een stukje staaf messing in soldeer om daar weer een stukje messing buis op te solderen. In dat messing buisje komt dat weer een messing staafje wat aan de spin vast zit zodat de spin ook echt op de wind gericht kan worden. In de eerste poging heb ik getracht de gehele spin van messing te maken. Omdat het buigen niet voor de gewenste scherpe lijnen zorgde heb ik later alleen de bodem van messing gemaakt om daar de pin aan vast te solderen. En die geplaatst tussen een styreen voor+achterkant (met een dubbele bodem ook van styreen). Dat gaf het gewenste resultaat.

Tussenstand op dit moment.

De berging zit vast aan de molenschuur. De goten zijn geplaatst boeidelen geplaatst langs dakrand.


En nog heel wat onderdelen van een eerste of tweede laagje verf voorzien.
Re: 🌬️ Windhovense projecten - 1001 projecten door elkaar
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: 🌬️ Windhovense projecten - 1001 projecten door elkaar
Hoi Johan,

Je bent er lekker met diverse klusje begonnen, de molen vind ik echt prachtig.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: 🌬️ Windhovense projecten - 1001 projecten door elkaar
Nou inderdaad, de molen is een waar kunstwerk geworden. Ik had nog gemist in welk stadium dit project geraakt was maar ik ben zwaar onder de indruk.
Ik heb een oom die in de loop der jaren dikwijls geholpen heeft bij de grotere bouwklussen in huis; steeds als iets mooi pas gemaakt is, roept hij blij: "Hoe kan een mens het maken!?".
Die uitroep past hier evengoed.

Groet,

Peter
Re: 🌬️ Windhovense projecten - 1001 projecten door elkaar
Nog een paar weekjes dan is de molen echt af. De dingen die nog gedaan moeten worden aan de molen zijn klein, maar wel de puntjes op de i.

Zo heb ik de wanden van de achtkant toch maar voorzien van plankenplaat. Ik vond die wanden te vlak en de kozijnen te ver uitsteken.

Verder ook de regenpijpen gemonteerd, helaas vergeten een foto van te maken. Net als de opstap voor de deur. Maar dat komt volgende week wel.

Voor de zelfbouw luchtballon heb ik inmiddels de gondel voorzien van wat kleur.


Het gekopieerde 'dekseltje' wat op de Faller luchtballonen zit. De kopie is aluminiumfolie wat is gevuld heb met smeltlijm. De aluminiumfolie laat ik erop zitten omdat het net wat meer detail heeft dan de smeltlijm. In de eerste poging had ik de folie eraf gehaald vandaar dat ik weet dat je dan redelijk veel detail toch verlies.


Bij de bus waren de vaste onderdelen van het interieur af (kasten, banken en tafels). Het interieur dan ook maar van kleur voorzien. De bekleding op de banken moet nog gedaan worden, maar dan worden decals. Ook nog een kleine aanpassing aan het dak gemaakt (de hobbel aan de achterkant is vlak gemaakt) er moeten nog wat 'paddenstoelen' op het dak worden geplaatst kwestie van een stukje geschikt gietboom voor vinden om die van te maken.

Hoogtepunt is wel dat ik voor deze bus afgelopen week de tekening voor de decals compleet heb kunnen maken.

Voorlopig zal ik mij even proberen te concentreren op de bouw van de twee bussen. Om daarna door te gaan met Plan Vliegtuig. Helaas worden de dagen alweer snel korter en werken sommige dingen toch makkelijker bij echt daglicht.
Re: 🌬️ Windhovense projecten - Molen 'De Huisman'
Met enig trots kan ik melden dat er eindelijk weer eens een project is afgerond.
Het afgelopen weekend stond in het teken van het afronden van project 'Mosterdmolen De Huisman'.









En om het af te leren ook nog even een video


Voor de laatste details heb ik nog gebruik kunnen maken van beelden van de DVD 'De Huisman - over ambacht, inzicht en authenticiteit'. De DVD gaat eigenlijk over de restauratie van de molen waarbij de verhoogde schuur is gebouwd. De DVD begint echter al met beelden van de molen van voor de restauratie. Ik sluit het niet uit dat ik in de toekomst ook nog een keer de gerestaureerde versie ga bouwen met de hoge schuur.

Bron en copyright: Windy Miller
Onder ander te koop bij de Stichting Windy Miller

:offtopic:
Inmiddels ook de banken in het interieur van één van de bussen verder afgewerkt met bekleding (decals).
Re: 🌬️ Windhovense projecten - Molen 'De Huisman'
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: 🌬️ Windhovense projecten - Molen 'De Huisman'
Ik vind De Huisman echt fantastisch mooi gelukt! Ziet er zeer geloofwaardig uit en ook de kleuren matchen perfect. Diepe buiging zodat m'n petje af valt :D!
Re: 🌬️ Windhovense projecten - Molen 'De Huisman'
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re: 🌬️ Windhovense projecten - Molen 'De Huisman'
Prachtig stuk modelbouw Johan, goed gelukt :thumbup:

Gr. Jan
Re: 🌬️ Windhovense projecten - 1001 projecten door elkaar
Van de ene molen naar de volgende.
Ik wist dat ik ergens nog een oude molen had van Pola. Dit model heeft al op mijn eerste treinbaan gestaan en is daar ooit bijgeplaatst tussen 1990 en 1996. Een tijd dat de modellen nog gebouwd werden met (te)veel lijm en zonder de modellen te verven. Wel was de molen toen al voorzien van een veel te snel draaiende motor. Alweer aantal jaar terug had ik het model uit elkaar gehaald om het te gaan verbeteren. Echter is het toen als losse onderdelen in een doos verdwenen. Nu is er een tijd om te kijken wat er nog van valt te maken. Door het gebruik van te veel lijm en het loshalen zijn sommige onderdelen flink beschadigd en moeten sommige onderdelen waarschijnlijk ook opnieuw gemaakt worden. Weggooien kan altijd nog.



Verder was ik een aantal maanden terug begonnen om wat Brekina vrachtwagens te verbouwen. Daar ben ik in de afgelopen weken tussendoor ook weer mee bezig geweest.

Zo is van dit model het chassis met ongeveer 1 cm ingekort. De ronde tank vervangen door een vierkante. En is er een reservewiel geplaatst. En op deze foto's slecht zichtbaar maar wel al gedaan de koppelschotel van Brekina vervangen door een beter gedetailleerd model van Herpa.


Ook bij het andere model zijn de nodige onderdelen van het chassis verwijderd. Het reservewiel is verplaatst. Ook hier de ronde tank vervangen door een vierkante.

Aan beide modellen nog veel te doen, ze zullen tussendoor af en toe voorbijkomen.

[edit]Afbeelding hersteld[/edit]
Re: 🌬️ Windhovense projecten - 1001 projecten door elkaar
Weinig aan het bouwen geweest dit weekend maar vooral aan het opruimen geweest moet ook af en toe.
Wel de twee Scania's zover afgemaakt dat ze binnenkort van een kleurtje zouden kunnen worden voorzien.




Voor de Pola molen ben ik nog op zoek naar een passende motor die ook traag genoeg kan draaien (3 á 4 rpm). De motortjes welke ik heb liggen zijn te breed of te lang. Ik heb nog een stappenmotor die past maar zou die liever hier niet voor gebruiken omdat daar weer vrij veel aansturing bij nodig is.
Re: 🌬️ Windhovense projecten - 1001 projecten door elkaar
Tussendoor even de airbrush uitproberen. Laten we simpel beginnen.
I see a busje and I want it painted black.




De ramen plak ik af door er Humbrol Maskol in te laten lopen, de ramen liggen iets verdiept.

Misschien morgen nog een kleine bus update. Komende week kan ik er even niet aan verder bouwen.
Re: 🌬️ Windhovense projecten - 1001 projecten door elkaar
Een tussendoor update voor de Pola Molen. Gisteren wat post uit China ontvangen. Precies op het juiste moment om te kijken of deze geschikt was om in te bouwen in de molen.

Links de motor zoals deze geleverd werd. Rechts daarvan de in de breedte aangepaste motor.
Volgens de specificaties zou de motor 6 Volt DC zijn en dan 5 rpm zijn. Echter kom ik bij 6 Volt niet verder dan 3 rpm, bijna net zo hard als dat de traag draaiende Faller motoren.


Origineel zaten de wieken aan een rond blok welke met een plastic pin aan de molen verbonden was. De plastic pin was jaren terug al verwijderd waarna het wiekenkruis werd voorzien van een gat waar de as van een motortje in past. Doordat de originele plastic as en bijbehorende gaten niet gecentreerd waren zaten die wieken niet symmetrisch aan het wiekenkruis. Daarom besloten de wieken los te snijden van het wiekenkruis en op een iets andere manier weer samen te voegen. Misschien dat de vorm van de wieken nog aangepast gaat worden door het plaatsen van windborden.

Een ander langlopend project wordt de Faller gevangenis 130808.



Waarin ook echt cellen zullen komen.
Re: 🌬️ Windhovense projecten - 1001 projecten door elkaar
De gevangenis ga ik zeker volgen.

Ligt hier ook nog te wachten om gebouwd te worden.
Re: 🌬️ Windhovense projecten - 1001 projecten door elkaar
Johan,

Ik ga je cellencomplex met veel interesse volgen wil namelijk ook eerdaags aan mijn Faller gevangenis beginnen dus kom maar op met die uitgebreid updates. :P

Groet Michel
Re: 🌬️ Windhovense projecten - 1001 projecten door elkaar
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: 🌬️ Windhovense projecten - 1001 projecten door elkaar
Ik volg het met veel plezier hier, Johan  ;)

U is een geboren knutselaar  :thumbup:

Grtz Tony
Re: 🌬️ Windhovense projecten - 1001 projecten door elkaar
In de afgelopen dagen weel even ge-cel-lig bezig geweest met het maken van de cellen. Dat leverde de volgende stapel met hokjes op.


Maar de meeste tijd is gegaan naar de Pola molen.

De wieken aan het aangepaste wiekenkruis. Met het zeil al in de nieuwe kleur.


De kleur van het riet is nog niet definitief. Hier zullen nog wat extra tinten bruin en groen doorheen komen.


De onderdelen van de molen beginnen al voor een groot deel hun nieuwe kleuren te krijgen. Niet alle onderdelen staan op de laatste foto maar zijn wel aanwezig.
Re: 🌬️ Windhovense projecten - 1001 projecten door elkaar
Johan,

Heb je misschien wat maten van de cellencomplex ?
Want dit interieur zou ik later ook wel willen maken voor mijn gevangenis.

Groet Michel
Re: 🌬️ Windhovense projecten - 1001 projecten door elkaar
@citaat @citaat De maten van het cellencomplex heb ik wel ergens, even een keer opzoeken. Zal ik de volgende keer er even bijzetten.

@citaat De wieken torderen gaat bij deze molen helaas niet meer. Het plastic is in de loop der jaren hard en breekbaar geworden. En de wieken waar het zeildoek al af fabriek onderdeel is van de wiek is voor het mooie te stug om te torderen.
Re: 🌬️ Windhovense projecten - 1001 projecten door elkaar
Vandaag nog even de begane grond toegevoegd.

Een blik van boven op hoe het er later van binnen uit zal gaan zien. Het standaard dak zal ik niet gebruiken, daar komt een andere oplossing voor. Daarom komt er ook een 'interieur' in de gevangenis.


Wanneer je één muur tijdelijk weghaalt kan je goed zien hoe de verschillende lagen in het gebouw passen. De messing staafjes worden gebruikt om de LED verlichting aan te solderen. Totaal 88 LED's alleen voor de cellen.

@h0_miessie Of je ook echt dit interieur wil maken voor je gevangenis dat betwijfel ik ;). Maar een document met wat afmetingen heb ik hier neergezet. Van beneden naar boven 36mm hoogte voor kantoren/toegang. 9mm voor kabelruimte. 3x 26mm voor etages en voor de bovenste etage 23mm in verband met dikte van het dak. Elke laag gescheiden door een plaat van 1mm dik buitenmaat 160mm x 132mm. Alle tussenwanden zijn ook 1mm dik. Buitenmaat voor het platte dak is 162mm x 133mm.
Re: 🌬️ Windhovense projecten - 1001 projecten door elkaar
Johan,

Heel erg bedankt voor de afmetingen en voor het in het document zetten. :thumbup:
Het document is opgeslagen dus mocht ik eraan gaan beginnen dan heb ik in ieder geval de maten.
Het ziet er wel goed uit het cellencomplex en de kantoren van het personeel. :)
Ga je in iedere cel en kantoor ook aparte verlichting maken en dat dan aansturen via een Arduino bijvoorbeeld ?

Groet Michel
Re: 🌬️ Windhovense projecten - 1001 projecten door elkaar
@citaat Ja elke cel krijgt één LED als verlichting. Aansturing inderdaad met een Arduino (Nano) om het makkelijk te houden ga ik twee LED driver ic's toepassen welke normaal gebruikt worden voor een 8x8 LED matrix (= 64 LEDs). Hoe ik de verlichting van de binnenruimte en de begane grond ga doen ben ik nog niet helemaal uit. De meeste cellen zullen gewoon het standaard zwarte masker achter het raam houden. Bij een paar wil ik het zwarte masker weglaten en ook echt iets doen met een poppetje erachter.
De rode micro gloeilampjes welke op de wachttorens zouden moeten komen laat ik weg en vervang ik door oranje 2mm staaf LEDs met een platte top. In dit pakket zit geen elektronica om de lampjes aan te sturen, maar mocht je nog in het bezit zijn van overbodige knipper elektronica van Busch dan is dat ook nog wel een leuke combinatie (eventueel weerstand aanpassen voor andere knippersnelheid).
Re: 🌬️ Windhovense projecten - 1001 projecten door elkaar
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: 🌬️ Windhovense projecten - 1001 projecten door elkaar
Da's een flink karwei, Johan !

Zou ik zelf niet aan beginnen, maar ik ben wel reuzebenieuwd, hoe dit gestalte gaat krijgen  ;)

Grtz Tony
Re: 🌬️ Windhovense projecten - 1001 projecten door elkaar
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: 🌬️ Windhovense projecten - 1001 projecten door elkaar
Wordt een interessant projectje.

groet
Harald
Re: 🌬️ Windhovense projecten - 1001 projecten door elkaar
Een tussendoor update over van alles behalve de gevangenis.

Voor de Pola molen had ik nog wat dikkere balken gezocht om erin te verwerken.

Binnenkort nog even de laatste kleuren verven en dan samenvoegen met de rest van de onderdelen.

Voor de bussen een tussenstand met nog de nodige plekken bij te werken.


De vrachtwagens zitten ook nog vol op in het verf proces.


Re: 🌬️ Windhovense projecten - 1001 projecten door elkaar
Wat een weekend. U gaat niet langs start en direct doorwerken aan de gevangenis.

In twee dagen 88 LED's aan het solderen geweest aan de matrix. Niet heel netjes, maar ze zitten vast. Nog wel een keer vastplakken in de cellen. Voorlopig wil ik even geen gevangenis meer zien. ;)

Voor wat de Pola molen betreft. De modelbouwlijm en het verouderde plastic werken niet heel goed meer samen. De lijm lost het plastic niet meer voldoende op om een stevige verbinding te krijgen. Daardoor had ik met het verder in elkaar zetten ineens weer de nodige losse onderdelen in de handen. Nu zitten de grotere delen allemaal geplakt met secondelijm (heeft niet mijn voorkeur want het is troep) omdat het zo'n beetje nog het enige was wat ik zo voorhanden had en wel plakte. Die secondelijm kan nu voorlopig een tijdje goed uitdampen voordat ik weer verder ga met schilderen.
Wel nog even een foto gemaakt van hoe het er ongeveer uit zal moeten gaan zien.
Re: 🌬️ Windhovense projecten - 1001 projecten door elkaar
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: 🌬️ Windhovense projecten - 1001 projecten door elkaar
Ja monnikenwerk ik weet hoe dat is, met maar 44 hanglampen (zie mijn loods), geeft wel voldoening.

groet
Harald
Re: 🌬️ Windhovense projecten - 1001 projecten door elkaar
Citaat van: NL-modelspoor op zondag 08 november 2020, 20:01:00
Wat een weekend. U gaat niet langs start en direct doorwerken aan de gevangenis.
:O PPpfff... wat een klus. Nou ja, tis geklaard. :) :thumbup:
Ik ben wel benieuwd hoe het eindresultaat eruit ziet met al die lampjes. :roll:
:o) Wel leuk voor die plastic Preiser gevangenen, zien ze tenminste dat ze in een klein hokkie zitten, eigen schuld dikke bult. >:-D

Dirk-Jan
Re: 🌬️ Windhovense projecten - 1001 projecten door elkaar
Al eens MEK geprobeerd als modelbouwlijm ?

Cees
Re: 🌬️ Windhovense projecten - 1001 projecten door elkaar
 @citaat Ja, maar alleen om bepaalde soorten plastic te verbinden...
Re: 🌬️ Windhovense projecten - 1001 projecten door elkaar
@citaat @citaat Nee. Of de Humbrol Liquid Poly moet daarbij in de buurt komen. Normaal valt het allemaal wel te plakken, alleen in dit geval niet.
Re: 🌬️ Windhovense projecten - 1001 projecten door elkaar
Omdat ik even niet verder kan met alle andere dingen en toch al met de airbrush bezig was ook Plan Vliegtuig (laatste update bijna een jaar terug) er weer eens bij gepakt.
Ik had verwacht dat het grootste deel van het schuren en plamuren hieraan wel geweest was, maar dat viel wat tegen.


Na een paar mislukte pogingen om de opliggende paneel lijnen te herstellen toch maar besloten om alle paneel lijnen te vervangen door dieper liggende lijnen. Ook omdat dit voor de nieuwere Revell 747 kits de standaard is en het bij de vleugels al wel af fabriek dieper liggende lijnen zijn. Nu had ik nog niet al te veel ervaring met het scriben van lijnen op een gebogen oppervlak dus dat zorgt voor een paar missers welke ik nog moet herstellen. Vooral op de motoren.




Omdat ik toch al met de airbrush bezig was even de stabilo van primer en een kleurtje voorzien. De kleur is nog niet op zijn uiteindelijke kleur daarvoor zijn nog een paar lagen extra nodig.
Re: 🌬️ Windhovense projecten - 1001 projecten door elkaar
Lid sinds: 2012

Na 20 jaar weer langzaam beginnen

offline
Re: 🌬️ Windhovense projecten - 1001 projecten door elkaar
Super!
Dit is het project wat mij zeer aanspreekt.
Top!!
Re: 🌬️ Windhovense projecten - 1001 projecten door elkaar
Vandaag even langs de modelbouwwinkel in de buurt geweest om daar een setje micro zaagjes te kopen. Op de website stonden meerdere modellen micro zaagjes, maar alleen deze was maar te vinden in de winkel. Het is geworden de Artesania Latina 27302 Minizaag Bladen. Deze zaagjes kunnen in een houder geklemd worden waar je normaal ook van die mesjes in kan klemmen.
Meteen even uitgeprobeerd en moet zeggen dat ik best tevreden ben over het resultaat. Nog wel een paar plekken die ik bij moet werken, ook van de eerdere mislukte pogingen, maar dan zal het daarna wel goed gaan.
Re: 🌬️ Windhovense projecten - 1001 projecten door elkaar
Een week verder. Een week van veel plamuren schuren en lijnen zetten. Vandaag maar eens kijken hoe het eruit gaat zien na een laag spuitplamuur.

Tja die spuitcabine is voor het mooie voor dit project toch net te klein.




Nog best wat plekken bij te werken.


Vooral de voorkant is nog een gatenkaas.

Voor de toekomst heb ik ook even een proefmodel van karton gemaakt voor een station welke ik ooit nog wil gaan bouwen. Gewoon om te kijken of de maten welke ik gevonden had een beetje kloppen. Als de maten niet correct waren dan had het ook geen nut om verder na te gaan denken over dit project. Voor nu kan ik verdergaan met het maken van gedetailleerdere tekeningen.






Volgende update zal weer de gevangenis worden.
Re: 🌬️ Windhovense projecten - 1001 projecten door elkaar
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: 🌬️ Windhovense projecten - 1001 projecten door elkaar
Dag Johan,

@citaat Is het ontwerp van het stationsgebouw ergens op berust of gebaseerd op fantasie?

Groeten,

Erik.
Re: 🌬️ Windhovense projecten - 1001 projecten door elkaar
Het zou het station van Schagen moeten worden. En dan specifiek van de periode 1985 tot  1994. Ik ben nog op zoek naar foto's van het specifieke interieur van station Schagen uit die periode.
Het station is een ontwerp van Douma. Een zogenaamd plint station van het type Bunde.
Op de website van Spoorbeeld had ik het document met de waardestelling van het station gevonden. En daarin staan ook de globale tekeningen met een paar afmetingen. Deze tekeningen heb ik als basis gebruikt.
Re: 🌬️ Windhovense projecten - 1001 projecten door elkaar
Een week redelijk veel gedaan, maar niet veel verder gekomen.
De Pola molen wat kleine dingen aan gedaan. Maar niet voldoende om er ook foto's van te maken.

Voor de gevangenis is de verlichting voor alle cellen nu aangesloten. Hierbij nog de nodige tegenslag gehad zoals een gefrituurde microcontroller. Ik had alle onderdelen klaargelegd om te kunnen gaan solderen waaronder ook een dc-dc converter om de baanspanning om te zetten naar 5 Volt. Het programmeren van de microcontroller via de USB was  gelukt, dus ik zou de schakeling aansluiten via een losse voeding. Toen begon de microcontroller het wat warm te krijgen waarbij ook de magische rook eruit kwam. Bleek dat ik vergeten was om de dc-dc converter op 5 Volt af te regelen waardoor er dus bijna de volledige voedingsspanning minus een paar tiende volt op de schakeling stond. Slachtoffers hiervan een Arduino Nano (microcontroller) en twee display driver IC's (MAX7219). Na de Arduino en display drivers te hebben vervangen werkte het nog niet. Display driver vervangen door een exemplaar waarvan ik zeker wist dat die het deed en toen werkte het goed. Bleek dat de Chinese display drivers nep waren. Ik had nog maar één werkende MAX7219 en heb er voor de gevangenis twee nodig dus maar nieuwe besteld.
Voorlopig voor de gevangenis dan ook maar wachten op onderdelen.
Re: 🌬️ Windhovense projecten - 1001 projecten door elkaar
Kort weekend, kleine update. Er waren wat pakketjes uit China binnen. Dus maar even proberen.
Toegevoegd aan de gevangenis zijn een lamp naast de toegangspoort welke gaat knipperen als de poort open gaat (micro schakelaar). De lamp is een 2mm tower LED of staaf LED waarvan de staaf is ingekort en het onderste rechthoekige deel eerst zwart en daarna metaalkleurig is geverfd.
Bij de pakketjes zat ook een touch sensor module welke je op een microcontroller kan aansluiten. In plaats van het touch vlak op de module gebruik ik de metalen draad welke op de muur moet komen. Er zit meer dan genoeg metaaldraad op het door Faller meegeleverde klosje. Daarom heb ik om het meer op prikkeldraad te laten lijken twee stukken draad in elkaar gedraaid met de boormachine.


Let niet op de spaghetti een deel is alleen nog als proef aangesloten en moet later nog worden weggewerkt.  O:-D

Re: 🌬️ Windhovense projecten - 1001 projecten door elkaar
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: 🌬️ Windhovense projecten - 1001 projecten door elkaar
Ik liep even achter hier, Johan.
Maar je hebt zeker niet stil gezeten  :thumbup:
In dit soort karweitjes gaat vaak heel veel tijd zitten zonder echt royaal zichtbaar resultaat.
Maar het levert wel veel voldoening op !
En daar gaat het om ;)

Grtz Tony