Nieuws: Steun de Stichting 3rail met uw donatie. Kijk in onze webshop voor de mogelijkheden.
+  3railforum
|-+  Modelbaanbouw & Scenery
| |-+  Banenplan ontwerpen
| | |-+  Het begint klein...
Pagina's: 1 [2]   Omlaag

Auteur Topic: Het begint klein...  (gelezen 10778 keer)

speeltmettreintjes

• Stamgast
  • IIIb
    • Diesel DHG 500 trekt Shell ketelwagens
Re: Het begint klein...
« Reactie #50 Gepost op: donderdag 18 april 2019, 22:22:26 »

@citaat @citaat @citaat
Geen probleem hoor. U vraagt, wij draaien.

Inmiddels was het bijna donker, dus alleen in het begin zie je nog wat rails. Het gaat dan ook niet meer om de slanke kruising, maar het gaat wel behoorlijk langzaam.

Groeten, Rob                              Mijn baan

marklintim

• Stamgast
  • trotse M-rail rijder
« Reactie #51 Gepost op: vrijdag 19 april 2019, 13:28:48 »

leuk filmpje rob, zo half in het donker
nu de 44 ook wat langzamer rijd hoor je die mooie, afwijkende 3 cilinder slag. en wat een sleep hangt er ook achter, komt geen einde aan.
de sneltrein op topsnelheid is ook leuk. weer een mooie aanpassing in je baanplan, weer een beetje meer ervaring opdoen, je bent lekker bezig :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Vriendelijke Groeten,

Tim
zie ook eens Modelbaan Getswoud
mijn grootspoor foto's

speeltmettreintjes

• Stamgast
  • IIIb
« Reactie #52 Gepost op: vrijdag 19 april 2019, 21:29:03 »

@citaat
Meer ervaring komt vast goed van pas, en baanplanning lukt inmiddels al wel aardig, maar het maken van het laatste filmpje was gewoon een excuus om nog even met de treintjes te spelen  :D.

basjuh1981

• Stamgast
  • Den Haag Staatsspoor 1900
    • Testbaan "Die Sauerlandbahn"
« Reactie #53 Gepost op: zaterdag 20 april 2019, 15:53:48 »

Daar heb je toch geen excuus voor nodig? :D
K-rail, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1960 - 1965
Baanplan "Die Sauerlandbahn"
Mijn YouTube-kanaal

speeltmettreintjes

• Stamgast
  • IIIb
« Reactie #54 Gepost op: zaterdag 04 mei 2019, 07:37:47 »

Om een trein op het gele spoor te houden, moest ik steeds een engelse wissel omgezetten. Ik vergat dat wel eens, en dan belandde de trein op het groene spoor. Nu laat ik m'n treinen soms wel eens hard rijden, meestal gaat het er rustig aan toe. Zodoende heb ik wat meer tijd om in te grijpen, als dat nodig is. Maar als ik het niet op tijd zag, ging het ook wel eens fout. Kortom, met vier treinen tegelijk rijden was gevaarlijk. Dat was de aanleiding om de linker gele keerlus aan te passen: die engelse wissel moest er uit.

Iets heel anders was dat ik ruimte nodig had voor een testbaantje, om proefondervindelijk te gaan leren wat er komt kijken bij het automatisch rijden. Door de rechter gele keerlus te veranderen en het grijze spoor dat daar vlak omheen liep om te leggen, past dat nu gemakkelijk rechtsboven. Ik ga het testbaantje niet in dit topic beschrijven; ook al komt dat ook weer gewoon op de vloer te liggen, ik vind dat er niet zo goed bij passen. Misschien start ik er wel een nieuw draadje over.

Afijn, dit waren de twee redenen om weer wat aan het ontwerp te sleutelen. Terwijl de bochten zelfs iets ruimer zijn (er ligt 90° minder R2), is de linker gele keerlus iets kleiner geworden. Met 3,23 m is hij nog maar net lang lang genoeg voor der Lange Heinrich. Dat moet ik natuurlijk uitproberen, en dat vraagt gewoon om een video'tje. Zou de laatste wagon op tijd weg zijn voordat de BR 44 weer bij de driewegwissel aankomt?

De rechter gele keerlus daarentegen is een stuk groter. Ik heb er meteen voor gekozen om royale bochten te gebruiken, minimaal R3, en rails 24912 als overgangsbogen zodat de de treinen mooi geleidelijk de 306° bocht in- en uitrijden.

Met de nieuwe opzet kan ik achterover leunen terwijl vier treinen ongestoord hun baantjes trekken. Hoewel... het openrijden van de driewegwissel ging al een keertje mis. Daar moet ik nog eens goed naar kijken. Een vijfde trein kan rangeren op de zijsporen. En met een beetje opletten, passen er eigenlijk ook best twee treinen op de groene en roze sporen, die zijn immers behoorlijk lang. Als ze ongeveer even hard rijden, duurt het wel een tijdje voordat ze gevaarlijk dicht bij elkaar komen.

Enne, dat video'tje? Komt in de loop van dit weekeinde.

P.S. Als het baanplan te breed is voor het scherm, kun je het openen in een apart tabblad of window. Dan wordt het automatisch verkleind zodat het past.
« Laatst bewerkt op: zaterdag 04 mei 2019, 08:05:17 door speeltmettreintjes »

speeltmettreintjes

• Stamgast
  • IIIb
Re: Het begint klein... - wat gebeurt er als een lange trein een keerlus neemt?
« Reactie #55 Gepost op: zaterdag 04 mei 2019, 22:19:19 »

Het zou nét moeten passen.

De loc is 26 cm, de wagons elk 11,5, dat maakt 302 cm.
De keerlus is 323 cm.
21 cm speling.

Maar wacht even, die 11,5 cm is de afstand van buffer tot buffer. Hoeveel komt er nog bij voor de afstand tussen de wagons? Al is het maar één mm, dan maakt dat de trein toch al 2,4 cm langer...

basjuh1981

• Stamgast
  • Den Haag Staatsspoor 1900
    • Testbaan "Die Sauerlandbahn"
« Reactie #56 Gepost op: zaterdag 04 mei 2019, 23:53:48 »

Dat is lekker krap, maar het past :)
K-rail, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1960 - 1965
Baanplan "Die Sauerlandbahn"
Mijn YouTube-kanaal

marklintim

• Stamgast
  • trotse M-rail rijder
« Reactie #57 Gepost op: zondag 05 mei 2019, 23:14:53 »

Dat is aardig krap maar als het past dan past het :)

Vriendelijke Groeten,

Tim
zie ook eens Modelbaan Getswoud
mijn grootspoor foto's

speeltmettreintjes

• Stamgast
  • IIIb
Re: Het begint klein... (deeloplossingen en misschien een Hosenträger)
« Reactie #58 Gepost op: donderdag 30 mei 2019, 20:31:01 »

De uitdaging
Ik kon het niet laten en ben begonnen het ontwerp aan te passen. De eerste aanleiding is het gebied rondom de engelse wissel in het roze traject - zie het eerste plaatje. Op drie plaatsen liggen daar tegendraadse bochten: twee bochten 24912 liggen direct tegen de engelse wissel en even verderop ligt een slanke wissel tegen een bocht 24530. Weliswaar gaat het om flauwe bochten - de treinen hebben er geen enkele moeite mee - ik denk toch dat het er zonder die kleine slingers mooier uitziet.

Een tweede onderdeel van de baan dat ik al een tijdje wil veranderen, is de blauwe keerlus rechtsvoor. Als fan van ruime bochten wil ik zo min mogelijk bochten R2, en dat begint met het vervangen van de gewone wissels door slanke. Aangezien de keerlus vlak bij de engelse wissel ligt, kunnen de aanpassingen aan deze twee onderdelen prima gecombineerd worden.

De eerste stappen
Het gemakkelijkst is de slanke rechterwissel en de 24530, daar ligt de oplossing voor de hand: met een slanke linkerwissel is de slinger weg en de bocht is wat meer gestroomlijnd. Er zijn wel consequenties voor de rest van die bocht, die moet ook een beetje anders, maar dat is wel op te lossen.

Het ontwerpen van een passende blauwe keerlus met slanke wissels en minimaal R3 bleek nog een behoorlijke puzzel. Weliswaar had ik al vrij snel een passende keerlus gevonden, met wat korte passtukjes, maar ik had de lat hoger gelegd. Niet alleen zocht ik naar een lus met weinig of geen passtukjes, ik wilde bovendien op korte afstand het roze spoor er omheen kunnen leggen. Het tweede plaatje toont het uiteindelijke resultaat: geen passtukjes, en het roze spoor loopt er heel netjes omheen. Op het plaatje lijkt het trouwens alsof de keerlus niet helemaal goed aansluit, maar dat is maar schijn: de totale afwijking is nog geen milimeter.

De engelse wissel
De grootste uitdaging was het invoegen van rechte stukjes tussen de engelse wissel en de bochten 24912. Een kwestie van uitproberen, met allerlei rechte rails, en dan steeds onderzoeken of alle sporen weer verbonden konden worden, bij voorkeur zonder een groot aantal passtukjes.

In het derde plaatje staat de beste oplossing die ik tot dusver heb gevonden. De sleutel was het helemaal weglaten van één van de bochten 24912 en het verplaatsen van de groene wissel. Nergens is nu nog een slinger en er is maar één kort passtukje nodig. Bijkomend voordeel is dat het groene stationsspoor veel langer wordt. Ik ben nog niet uitgepuzzeld, maar dit zou het wel eens kunnen worden.

Overigens denk ik dat een Hosenträger mooier zou zijn, maar dat is een prijzige oplossing. De afstand tussen de parallelsporen is ±151,5 mm. Er zouden elders op de baan extra passtukjes nodig zijn om dat te veranderen, daarom heb ik dat als uitgangspunt genomen. Het blijkt ook te kunnen; ik heb twee passende Hosenträger gevonden. Beide gebruiken vier slanke wissels, een kruising en een groot aantal korte passtukjes (en dan niet alleen de 24071's die sowieso bij de slanke wissels horen). Voor een vloerbaan vind ik dat eigenlijk wat overdreven, dan is één engelse wissel een heel stuk goedkoper.

Hierbij zal het niet blijven, ik hem nog meer plannen. Maar daarover binnenkort meer.
« Laatst bewerkt op: donderdag 30 mei 2019, 20:43:48 door speeltmettreintjes »

speeltmettreintjes

• Stamgast
  • IIIb
Re: Het begint klein... alweer een groeispurt
« Reactie #59 Gepost op: zaterdag 08 juni 2019, 11:03:18 »

De baan heeft alweer een groeispurt gehad. De treinkamer raakt inmiddels aardig vol, de sporen komen in bijna alle hoeken.

De grote lijnen zijn hetzelfde, maar er is toch heel wat veranderd. De grootste wijziging is een nieuw spoor, het paarse, bijna overal omheen. Daarmee kunnen er nu vijf treinen tegelijk rijden zonder in elkaars vaarwater te komen. Maar dat is niet de enige verandering. De deelplannen die ik in m'n vorige post al had beschreven, zijn precies zo in het uiteindelijke ontwerp gekomen. Op een aantal andere plaatsen zijn de bochten nog wat ruimer geworden. Bochten R1 waren er al niet meer. Nu zijn, afgezien van een aantal wissels, ook vrijwel alle bochten R2 verdwenen: er ligt nog maar één 24230, één 24224 en wat passtukjes.

Het gele spoor
Beide keerlussen zijn (weer) aangepast. De linker is een klein beetje groter en heeft nu alleen nog maar twee wisselbochten R2, verder zijn alle bochten ruimer. Ik zou de lus wel met een slanke wissel willen laten beginnen, maar dat kreeg ik niet voor elkaar. Ook in de verbinding tussen beide lussen liggen nog twee wisselbochten R2. Daarentegen is de rechterlus zelfs minimaal R4.

Het blauwe spoor
Zoals ik al had bedacht, heb ik voor de keerlus rechtsonder slanke wissels en ruimere bochten gebruikt, waardoor het blauwe spoor minimaal R3 is.

Het roze spoor
De slanke kruising is verplaatst. Dat biedt andere rijmogelijkheden, maar of het nou interessanter is, zal ik al rijdend moeten ontdekken. Afgezien van één wisselbocht R2, van de engelse wissel, is het minimaal R3.

Het groene spoor
De meeste bochten zijn R4, minimaal R3.

Het paarse spoor
Dit langste 'rondje' is 20 meter, heel geschikt voor lange treinen. Alle bochten zijn mooi ruim: het merendeel R5, minimaal R3. Er zijn allerlei verbindingen met het gele spoor, om veel rijmogelijkheden te hebben. Verder liggen er in de hoek rechtsvoor vier wissels voor verbindingen met het groene spoor. Het past heel mooi, die combinatie van meegebogen en rechte slanke wissels. Ik heb wel een tijdje zitten puzzelen op dit hoekje, eerst om deze wisselcombinatie te vinden en daarna ook nog eens om hem mooi aan te sluiten op de rest van de baan.

Zijsporen
Compleet anders dan in de vorige baan. Het was het sluitstuk van het ontwerp: ik heb vooral veel lange zijsporen gelegd, zo heb ik veel parkeerruimte. Langer Heinrich past op diverse plaatsen. Ik moet echter bekennen dat ik dit het minst geslaagde deel van de baan vind. Ik moet nu proefondervindelijk ontdekken hoe het rangeren bevalt. Goede kans dat ik er dan nog een beetje aan ga schaven, maar dat zie ik nog wel.

Zoals gezegd, er kunnen nu sowieso vijf treinen rijden zonder elkaar in de weg te zitten. Daarnaast kan er nog gerangeerd worden op de zijsporen, met name rondom de driewegwissel. En met een beetje opletten, passen er best twee treinen tegelijk op de groene, roze en paarse sporen. Zo kunnen er misschien negen treinen tegelijk rijden! Ik ben benieuwd. Maar zover is het nog niet. Toen ik stroom op de baan zette, bleek er kortsluiting te zijn, en dat terwijl de meeste draden voor de ringleiding nog niet eens zijn aangesloten. Dat wordt zoeken...

Met zoveel actie wordt het trouwens ook tijd voor een booster. Ik ben al aan het nadenken over de juiste indeling. De gele en paarse sporen plus bijbehorende zijsporen apart aansluiten misschien? Dan volstaan vier scheidingen: twee bij de korte kruising en twee bij het groepje wissels rechtsonder. Dat ga ik eerst maar eens doen, dan wordt het zoeken naar de kortsluiting ook meteen iets gemakkelijker. Maar als iemand een beter idee heeft voor de indeling in twee stroomkringen, hoor ik het graag.
« Laatst bewerkt op: zaterdag 08 juni 2019, 11:16:50 door speeltmettreintjes »

Kevin BigBoy

• Toffe Gast
« Reactie #60 Gepost op: dinsdag 09 juli 2019, 12:50:08 »

Dat is een flinke baan!

speeltmettreintjes

• Stamgast
  • IIIb
« Reactie #61 Gepost op: dinsdag 20 augustus 2019, 13:05:44 »

Vloerbaan 8.09 beviel goed. Heel veel rijmogelijkheden en aardig wat opstelruimte. Dat wil echter niet zeggen dat er niets te verbeteren viel, zeker niet. Ik had al wat ideeën toen ik de baan ontwierp en tijdens het rijden kreeg ik er nog meer. Ik heb het ontwerp aangepast en nu ben ik bezig met de baan.

Op het eerste gezicht lijkt het bijna hetzelfde, maar dat is maar schijn. In de details verandert er heel veel. En dus moet ik weer een paar honderd draadjes voor de ringleiding aansluiten, liefst zonder kortsluiting te maken. Sommige wissels liggen op andere plaatsen en er zijn er bovendien vijf extra, dus moet ik opnieuw bedenken waar ik allemaal decoders wil plaatsen. Een deel van de wissels moet ik (opnieuw) aansluiten. Kortom, het aanpassen van de baan duurt nog wel een paar dagen.

Wat verandert er zoal?
  • Ik was niet helemaal tevreden met de linker gele keerlus en de aftakkingen naar het paarse spoor. Liefst wilde ik helemaal geen bochten R2 meer in de lus, maar dan moet die beginnen met een slanke wissel. Ik kwam een heel eind met het ontwerpen, maar in het beste geval kwam ik aan de bovenkant zo'n 3 cm te kort. De kamer is groot, maar niet oneindig. Het begin van de lus blijft dus met een wissel 24612. De rest is wél minimaal R3. De aftakkingen naar het paarse spoor liggen heel anders: samen vormen ze nu een driehoek. Samen met de rechter gele keerlus kan een trein die op het paarse spoor rijdt gemakkelijk omkeren. Dat kon op zich al, maar voor een trein die rechtsom reed, was de oude route nogal bochtig. De nieuwe is strakker en dat vind ik mooier.

• Hoewel er geen stationssgebouw op m'n baan staat, heb ik dat wel in m'n hoofd: dat onzichtbare gebouw staat ergens op het perron tussen de grijze en roze sporen. De ruimte voor dat perron was echter maar 11 cm, ofwel minder dan 10 m in het echt. Dat was niet veel. Om meer ruimte te hebben voor het virtuele gebouw, wordt de afstand tussen de stationssporen opgerekt tot 15 cm, ofwel 13 m in het echt. Dat lijkt me voldoende. In het ontwerp heb ik een stationssgebouw getekend van 7 bij 57, waarmee nog 3 meter overblijft tussen het gebouw en de treinen. Wie weet, misschien komt er nog wel eens een écht stationsgebouw te staan.

• Door deze twee aanpassingen is er iets minder ruimte over voor de rechter blauwe keerlus, die moet dus op de schop. Tijdens het ontwerpproces is dat trouwens anders gegaan: wetend dat ik meer ruimte nodig had voor het stationsgebouw en voor een mooiere gele keerlus, ben ik eerst die blauwe aan gaan passen, zodat ik de baan iets naar beneden kon schuiven. Pas daarna zou ik immers weten hoeveel ruimte er was voor een verbeterde gele. Het aanpassen van de blauwe lus betekende dat ook de sporen die er omheen liepen aangepast moesten worden. Als je eenmaal wat verandert, blijf je bezig! Maar uiteindelijk is het gelukt. Alles sluit weer netjes aan en de parallelafstanden zijn weer naar wens.

• Het centrale rangeergedeelte kon ook nog wel wat beter. Ik merkte dat er eigenlijk niet zo heel te rangeren was, de mogelijkheden van de zijsporen bleken toch wat beperkt. Daarom komen er twee doorgaande sporen tussen de blauwe keerlussen bij. Midden in één daarvan ligt een ontkoppelrails, zodat een loc zijn sleep kan achterlaten, ongeacht van welke kant hij komt. Een andere kan hem overnemen of een rangeerloc kan hem verplaatsen. Aan beide kanten van de ontkoppelrails liggen wissels naar een heleboel zijsporen, daar kan een rangeerloc de wagons parkeren.

• Ook buiten het centrale gedeelte zijn alle zijsporen aangepast. Per saldo is het er eentje meer geworden: extra opstelruimte komt altijd van pas. De drie sporen linksachter zijn mijn mini-schaduwstation.

Robert

• Zeer Toffe Gast
  • MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom
« Reactie #62 Gepost op: dinsdag 20 augustus 2019, 20:52:08 »

Goed bezig!