Nieuws: Heeft u de 12,5 jaar 3railforum jubileum set al besteld? Kijk snel in het -topic hierover-!
+  3railforum
|-+  Modelbaanbouw & Scenery
| |-+  Banenplan ontwerpen
| | |-+  Het begint klein...
0 leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: Het begint klein...  (gelezen 3438 keer)

speeltmettreintjes

  • Zeer Toffe Gast
  • Online Online
  • Lid sinds: 2018
    • Diesel DHG 500 trekt Shell ketelwagens
Het begint klein...
« Gepost op: donderdag 01 maart 2018, 18:39:02 »

Het is nu twee maanden geleden dat ik, na een lange onderbreking, opnieuw met treintjes ben gaan spelen. Ik was al een poosje aan het rondstruinen op het internet, lezen en video'tjes bekijken, voordat ik vlak voor de jaarwisseling een winkel binnenstapte. Doel? Iets kopen waarmee ik kon ontdekken of ik het, na zoveel jaren, weer leuk zou vinden.

Op mijn verlanglijstje stonden een startset en een paar bijpassende uitbreidingen, dat had ik al uitgezocht. Eén van de dingen die ik had opgestoken (leerzaam, dat internet) was dat ruime bochten voordelen bieden boven krappe. Daarom had ik van tevoren twee handelaren gemaild met de vraag of zij bereid waren om de krappe bochten uit de startset om te wisselen voor wat ruimere. Niet bepaald belangrijk voor een beginner, maar ik dacht vooruit. Van één van de handelaren heb ik nog steeds geen antwoord, de andere reageerde vrijwel meteen, en het kon.

Bij m'n vorige baan, jaren geleden, had ik één locomotief. Ik wilde wel een tweede, maar dat was duur en de besturing was ingewikkeld en zodoende kwam het er niet van. Nu het met het digitale rijden zo simpel is geworden, kon ik het niet laten om meteen een tweede loc aan te schaffen.

Eenmaal thuis moest ik op zoek naar een plekje om het allemaal neer te leggen. Gewoon op de vloer, want ik verwacht regelmatig iets te veranderen, soms wat kleins, soms ook ingrijpend. Ik had al wat geëxperimenteerd met WinTrack, maar voor wat ik had ontworpen wist ik niet meteen een geschikte plaats. Eerst met een meetlint aan de slag gegaan, daarna wat meubels verschoven en zo had ik voldoende ruimte vrijgemaakt. Te smal voor mijn ontwerp maar wel langer. Nieuw ontwerp gemaakt en voilà, de eerste baan was geboren.

De twee treinen konden hier hun eerste rondjes rijden - en ik kwam er heel snel achter hoe leuk dat ook al weer was. Leuker zelfs, met geluid en met stoom :).

Vrijwel meteen leerde ik twee lessen.
  • Ik had in eerste instantie een ontkoppelrail in een zijspoor gelegd, net na een wissel. Het was de bedoeling om te ontkoppelen en daarna de losse wagons héééél zachtjes verder het zijspoor op te duwen. Dat werkte dus niet: hoe zacht ik ook reed, de wagon werd altijd weer aangekoppeld. Zo'n koppeling werkt bijna té goed! Afijn, beter zo dan dat het aankoppelen niet goed zou werken.
  • Daarop besloot ik de ontkoppelrail in een recht stuk van het ovaal te leggen, maar ik had geen passtukjes. En zo leerde ik dat er heel wat speelruimte is bij de verbindingen. Een gaatje van 6 mm overbruggen gaat niet in WinTrack maar bleek in werkelijkheid geen enkel probleem, en het had nog veel groter kunnen zijn. Handig om te weten - al begrijp ik ook wel dat de speling afhangt van het ontwerp.
Dit kleine baantje heeft het een paar weken volgehouden - maar daarover een volgende keer meer.

Wordt vervolgd.
Gelogd
Groeten, Rob                              Mijn baan

speeltmettreintjes

  • Zeer Toffe Gast
  • Online Online
  • Lid sinds: 2018
    • Diesel DHG 500 trekt Shell ketelwagens
Re: Het begint klein...
« Reactie #1 Gepost op: donderdag 01 maart 2018, 21:11:09 »

In het begin wist ik nog weinig over railgeometrie, maar de enige rechte rails die ik had waren 24172 en 24188 dus daar probeerde ik maar gewoon wat mee.

Inmiddels ben ik verder en denk ik van een aantal soorten rechte rails de exacte lengtes achterhaald te hebben:

24077 = 77 1/2
24094 = 94 1/6
24172 = 171 2/3
24188 = 188 1/3
24360 = 360

24064 is afgerond 64,3 mm, maar of dat ook exact klopt, weet ik niet. Hetzelfde geldt voor de exacte lengtes van 24071, 24229 en 24236. Voor de praktijk maakt het niet uit, maar ik ben wel nieuwsgierig. Enig idee?
In het verlengde daarvan vraag ik mij al een tijdje af of 24172+24064 exact gelijk is aan 24236, of 24077+24229 exact gelijk is aan 24071+24236 en of 24071+24229 gelijk is aan 24063+24236. Ik vermoed dat het hoogstens bij één van deze gevallen klopt, maar weet het niet zeker.
Gelogd
Groeten, Rob                              Mijn baan

Degeluidsman

  • 3rail Events team
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • A member of the Duurstede Group®
Re: Het begint klein...
« Reactie #2 Gepost op: vrijdag 02 maart 2018, 06:12:47 »

Leuk verhaal Rob, je hebt je er goed in verdiept  :thumbup:
Mijn baanplan staat ook in Wintrack, maar ik de praktijk pas ik soms wat aan omdat dit beter uitkomt.


Mvg,

Peter Degeluidsman

speeltmettreintjes

  • Zeer Toffe Gast
  • Online Online
  • Lid sinds: 2018
    • Diesel DHG 500 trekt Shell ketelwagens
Re: Het begint klein...
« Reactie #3 Gepost op: vrijdag 09 maart 2018, 23:19:08 »

Ik vermaakte me prima met m'n kleine vloerbaantje, maar liep al snel tegen de grenzen aan. Twee treinen konden achter elkaar rijden op het ovaal door op tijd af te remmen of te versnellen. Het inhaalspoor bleek echter lastiger te gebruiken dan ik had verwacht. Om een van de twee treinen daar te krijgen moest ik een wissel omzetten, de trein meteen na het afslaan stoppen voordat hij weer op het hoofdspoor zou komen en ook de eerste wissel nog terugzetten voordat de tweede trein ook het inhaalspoor op zou rijden. Als de treinen langzaam genoeg reden was daar net voldoende tijd voor, maar het ging ook wel eens fout. Rangeren op de zijsporen ging, maar de locomotief had daarbij vaak het hoofdspoor nodig, daarmee de doorgaande trein blokkerend.

Bij de start was ik er van uitgegaan dat ik een poosje met m'n treintjes zou spelen en dan zou beslissen of ik verder wilde. Wel, ik wilde méér. Om minstens twee treinen te laten rijden zonder elkaar in de weg te zitten dacht ik aan dubbelspoor en de rangeersporen hadden meer ruimte nodig. De meest voor de hand liggende keuze? Meer rails kopen. Het liep echter wat anders.

Ik was begonnen met een startset met IR-controller, wetend dat die bij uitbreiding snel tegen z'n grenzen aan zou lopen. Dat vond ik geen bezwaar, de startsets zijn zo scherp geprijst dat de rails en trein het al interessant maakt. Als ik door zou gaan, zou de IR-controller over een paar maanden worden bedankt voor z'n goede diensten. Wel, om de één of andere reden begon de klok van m'n BR 24 te luiden, een functie die met de IR-controller helemaal niet te bedienen was! Ik hoorde het een paar dagen aan, en zou natuurlijk even met de loc naar de dealer kunnen gaan, maar omdat ik toch al wist dat ik een Mobile Station wilde, besloot ik die stap wat eerder te maken.

Meer rails plus een MS? Dat betekende dat het tijd was voor een digitale startset (eigenlijk een digitale uitbreidingsset dus). Terwijl ik aan het plannen was met de toekomstige verzameling rails bedacht ik dat het handig zou zijn als de treinen zouden kunnen keren, dus moest er nog wat meer bij. Omdat ik nog niet zeker was over m'n baanplan bestelde ik ook alvast wat passtukjes, dan kon ik het gemakkelijk aanpassen. Heel wat passtukjes bleken trouwens niet nodig, van andere had er uiteindelijk nét genoeg.

Een week later was m'n bestelling binnen. Na een paar uurtjes schuiven met meubilair had ik ruimte voor vloerbaantje 2.0. Het paste maar net, waarbij de twee zijsporen rechtsachter voor een deel onder een ladenkastje liggen. "Tunnels", als het ware. Grappig om te zien als er een treintje vanonder een kastje in beeld komt rijden. Door de startset kregen m'n twee treintjes gezelschap van een derde. Er was ruimte genoeg voor allemaal: twee konden op het ovaal of op het achtje terecht, de derde op de zijsporen :).

Wordt vervolgd
Gelogd
Groeten, Rob                              Mijn baan

speeltmettreintjes

  • Zeer Toffe Gast
  • Online Online
  • Lid sinds: 2018
    • Diesel DHG 500 trekt Shell ketelwagens
Re: Het begint klein... (maar het groeit als kool)
« Reactie #4 Gepost op: zaterdag 17 maart 2018, 08:31:25 »

Het "achtje" in het midden van m'n vloerbaantje was handig om op een kleine ruimte te kunnen keren. Niet dat het er realistisch uitzag, verre van, maar het was leuk om mee te spelen. Bij het rijden ontdekte ik echter dat ik op de engelse wissel in het centrum bijna altijd rechtdoor reed. Afslaan had eigenlijk geen functie, het had net zo goed een kruising kunnen zijn. Dat was de eerste les.

De tweede les was dat het er niet mooi uitzag wanneer lange rijtuigen op een kort stukje een paar keer de andere kant op moesten draaien: om te beginnen linksdraaiend, dan ineens rechtsdraaiend 24,3°, rechtdoor over de engelse wissel, linksdraaiend 24,3° en tenslotte weer rechtsdraaiend - je zou er haast duizelig van worden!

Zo af en toe ontspoorde op dit stukje een trein. In eerste instantie wist ik niet wat de oorzaak was, het gebeurde lang niet altijd. Lag het aan de bochten? De wissel? De trein? Ik besloot het eens goed te onderzoeken. Vrij snel ontdekte ik dat het steeds één van m'n twee locomotieven was. Soms ging het fout met de loc, iets vaker met een rijtuig er achter. Het gebeurde altijd op de wissel zelf. Was het alleen de wissel? Of iets met de combinatie van wissel en rijtuig of loc? Verder onderzoek bracht helderheid: de electrische aandrijving zette de wisseltongen niet helemaal om! Het scheelde weinig, maar net genoeg. Blijkbaar was de ene loc of wagon daar gevoeliger voor dan de andere.

Ik haalde de wissel er uit en bekeek hem eens heel nauwkeurig. Wat bleek? Bij handmatig omzetten gingen het meestal nog wel goed genoeg, maar bij automatisch schakelen niet (ik had een decoder ingebouwd). Toen ik m'n baantje net had opgebouwd zette ik de wissels bijna altijd handmatig om want ik moest ik nog leren om dat snel genoeg met de MS 2 te doen. Later reed ik meestal rechtdoor, dus hoefde ik niets om te zetten en was er ook niets aan de hand. Pas toen ik wat vaker de wissel digitaal omzette, niet omdat dat zo belangrijk was maar gewoon omdat het kon, trad het probleem vaker op. Vaak genoeg dat het begon op te vallen. Eind van het liedje? Wissel retour naar de winkel. Tijdelijk zat ik met een engelse wissel minder, maar met wat aanpassingen aan de baan kon ik blijven rijden.

De laatste les? Wel, voordat ik m'n tweede baantje ontwierp had ik verkeerd gemeten hoeveel plaats ik had. Ik dacht dat het vol zou zijn, maar dat viel enorm mee. Toen de baan er eenmaal lag, bleek er nog ruimte voor groei :-). Wel, die wilde ik natuurlijk gaan gebruiken. Als ik nou een kruising in het centrum leg, kan ik de engelse wissel weer ergens anders inzetten, da's een start. En met wat meer rails... Ik begon aan een nieuw baanplan.

Het achtje in het midden beviel me goed, dus dat moest er weer komen, maar dan zonder de slingerbeweging in het centrum. Ik begon allerlei achtjes te ontwerpen zonder slingering. Preciezer gezegd, ik ontwierp niet zozeer achtjes maar variaties op een ovaal met een achtje er in. Zonder slingering bleek het heel lastig om het klein te houden. Sommige ontwerpen zagen er mooi uit, maar ze waren allemaal nogal groot. Het zou nog wel passen, maar er zou weinig ruimte overblijven om er nog iets buitenom te ontwerpen.

Doordat ik oorspronkelijk een engelse wissel in het centrum had gehad, had ik tot dan toe steeds geprobeerd iets te bedenken met 'gewone' kruisingen. Ietwat laat misschien, maar ineens realiseerde ik me dat ik de andere kruisingen niet eens had overwogen. Kort daarna vond ik al een relatief compacte oplossing op basis van een korte kruising in het centrum. Uiteindelijk is het toch weer anders geworden, maar de korte kruising is gebleven.

Een paar weken later kwam de bestelde rails, samen met de vervangende engelse wissel. Kort daarop was vloerbaan 3.0 een feit. Bij het rijden pakten enkele details in de zijsporen anders uit dan ik had gedacht, en doordat er nu wel heel veel rails lag, was het midden wat minder goed te bereiken. Daarop heb ik de zijsporen anders gelegd en een extra open gebiedje gemaakt voor een tussenstap om bij het midden te komen. Dit alles is inmiddels een maand geleden en sindsdien is het niet meer veranderd.

De baan biedt ruimte aan maximaal vier onafhankelijk rijdende treinen, waarvan één in het achtje. Ziet er grappig uit als daar een kleine BR 89 rondtuft. Er is zelfs nog voldoende ruimte op de zij- en inhaalsporen om te rangeren met een vijfde. In de praktijk is me dat echter te druk, met zoveel activiteit is het nauwelijks mogelijk om van spoor te wisselen. Ik hou het meestal bij twee of drie.
Gelogd
Groeten, Rob                              Mijn baan

treinsmurf

  • Wiki Redactie
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
Re: Het begint klein...
« Reactie #5 Gepost op: zaterdag 17 maart 2018, 08:50:31 »

Hoi Rob,

Dat wordt al een flinke baan. Tip: probeer de tegenovergestelde bochten in het 8'tje in het midden te voorkomen. Het 8'tje in de tekening erboven zorgt voor een betere en optisch mooiere treinloop. Zeker als je in de toekomst met langere rijtuigen gaat rijden.

Mvg,

Johan (Treinsmurf)
Gelogd

Robert

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
  • MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom
Re: Het begint klein...
« Reactie #6 Gepost op: zaterdag 17 maart 2018, 11:38:17 »

Leuk verhaal en mooie ambitie. Je hebt een degelijk bestand wissels en rails. Hiermee moet een mooie baan gerealiseerd kunnen worden. Ik adviseer een dubbelspoor rondom met passeertajecten, waarbinnen zich alle rangeer activiteiten kunnen voltrekken. Zo kan je zeker met 6 locs tekeergaan en zoals opgemerkt ook met wat langere slepen rijden. Ik ben benieuwd naar de verder ontwikkeling!
Gelogd

speeltmettreintjes

  • Zeer Toffe Gast
  • Online Online
  • Lid sinds: 2018
    • Diesel DHG 500 trekt Shell ketelwagens
Re: Het begint klein...
« Reactie #7 Gepost op: zaterdag 17 maart 2018, 12:52:06 »

@Johan,

Bedankt voor de tip, en ik ben het helemaal met je eens dat het beter en mooier is. Al is slechts één richtingswisseling een stuk beter dan bij het 2e baantje, ik had het graag willen vermijden. Maar wat ik ook probeerde, zo compact als het in de uiteindelijke baan is geworden kon ik het met een vloeiend lopend achtje niet krijgen. Verder naar buiten liggen heel ruime bochten, daar komt een lange locomotief met een aantal rijtuigen pas echt goed tot z'n recht. In de praktijk blijkt zo'n trein het achtje wel te kunnen berijden, maar het ziet er niet natuurlijk uit. De krappe R1-bochten helpen daar natuurlijk ook niet bij. Alleen korte locjes ogen mooi op het achtje, vooropgesteld dat er niet te veel wagons achter hangen. Voor de rest gebruik ik het achtje alleen om te kunnen keren - daar was het sowieso voor bedoeld.

Voorlopig hou ik het nog een tijdje bij m'n vloerbaan, maar ondertussen denk ik vooruit. Naast een plekje om te spelen met treintjes is m'n vloerbaan ook heel geschikt om van alles en nog wat uit te proberen en van te leren. Wanneer het tijd is voor een vaste opstelling wil ik, afgezien van wisselstraten, als het even kan nergens tegengestelde bochten. Een achtje komt er waarschijnlijk niet, en zo'n compacte vorm al helemáál niet.

Ik liep trouwens nog tegen een bijkomende complicatie aan bij veel andere achtjes die ik wist te bedenken: van de ovaal er omheen is één verbinding nodig om er twee keerlussen van te maken, de andere verbinding moet plaats bieden aan de wissels voor de aansluiting verder naar buiten. Dat bleek vaak een fikse opgave waarbij ik grote aantallen passtukjes nodig had. Toen ik m'n bestelling plaatste had ik al wel een ontwerp, maar het was nog niet definitief. Daarom heb ik toen wat extra passtukjes besteld. Op een gegeven moment besloot ik bij het ontwerp te beginnen met de wisselstraat (zie de tekening) en daarna heb ik net zolang gepuzzeld tot ik er een achtje aan had gekoppeld. Eerder had ik al ontdekt dat vier meegebogen wissels daarbij heel goed van pas kwamen. In het uiteindelijke resultaat zitten er flink wat passtukjes in het achtje, maar door het strakke verloop van de wisselstraat er buiten had ik er uiteindelijk nog veel over - ziedaar de verklaring voor de vele korte rails in de zijsporen.


@Robert
Aan ambities geen gebrek, alleen is er nu even geen ruimte meer om nóg meer rails neer te leggen. Over een half jaar weer wel :).

Vanwege de beperkte ruimte rijden de treinen nu enorm ongeorganiseerd. Elk spoor gebruik ik gewoon in beide richtingen. Voordat ik een trein naar een ander ovaal stuur, moet ik enorm uit m'n doppen kijken om botsingen te voorkomen. Ik kijk heel goed naar de standen van alle wissels en zorg dat de treinen niet te snel rijden, dan gaat het wel. En m'n vinger zit vlak bij de STOP knop. Gaat bijna altijd goed.

Zodra ik meer ruimte heb ga ik jouw advies zeker opvolgen: bij de volgende grote uitbreiding worden grote delen van de baan dubbelspoor c.q. eenrichtingsverkeer. Ik heb al wel een idee van wat ik wil, maar ben er nog niet helemaal uit. Eén van de uitdagingen zit hem in het rangeren: in de huidige baan zit maar één ontkoppelrail en da's niet veel. Ik denk dat het tijd wordt voor een locomotief met telex-koppeling. Pas dan kan ik ontdekken wat ik eigenlijk voor rangeerterrein wil.

Groeten, Rob
« Laatst bewerkt op: zaterdag 17 maart 2018, 12:59:28 door speeltmettreintjes »
Gelogd
Groeten, Rob                              Mijn baan

Robert

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
  • MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom
Re: Het begint klein...
« Reactie #8 Gepost op: zaterdag 17 maart 2018, 14:47:58 »

Als herintreder in 2009 /  2010 ben ik begonnen met een kleine baan. Hierin had twee passeersporen, waarvan 1 met daarin een ontkoppelrail. Voorts had ik twee rangeer(kop)sporen en een opstel( kop)spoor voor een rangeerloc met telexkoppelingen (v60). Hiermee was de bedrijfsvoering als volgt:

1. Rangeerloc (v100) opereerde van zijn opstelpositie en haalde en bracht goederenslepen naar het opstelspoor met de ontkoppelrail.
2. Goederenloc ontkoppelde op het passeerspoor met de ontkoppelrail en gingen daarna naar een opstelspoor in afwachting van een nieuwe sleep
3. Na gereedzetten nieuwe sleep / wegzetten oude sleep ging de rangeerloc retour startpositie
4. Goederenloc retour positie nieuwe sleep, aankoppelen en wegrijden.

In mijn huidige baan [zie Waldbrunn] pas ik dit onverminderd toe, zowel voor goederen als personentreinen:

1. Ik heb een dubbele locloods waarin een goederen en personen stoomloc staan, waarmee ik locwissels doe in het hoofdstation (mbv ontkoppelrail)
2. Ik heb 2 rangeersporen waar goederenslepen gereed staan.
3. Ik heb een enkele locloods met daarin een rangeerloc ( v60) die slepen verplaatst tussen rangeersporen en hoofdstation.
4. Goederenlocs wisselen van sleep in hoofdstation en staan tussentijds op een kort rangeerkopspoor ( waar een dieseltankpunt bij komt) of gaan naar de verzorgingsporen bij de dubbele locloods.

Zo kan je met bescheiden middelen een levendig ( geautomatiseerd ) rijprofiel realiseren.

Groeten
Robert
Gelogd

speeltmettreintjes

  • Zeer Toffe Gast
  • Online Online
  • Lid sinds: 2018
    • Diesel DHG 500 trekt Shell ketelwagens
Re: Het begint klein...
« Reactie #9 Gepost op: zaterdag 17 maart 2018, 17:06:20 »

Dat is een mooi rangeerschema, bedankt voor het idee!

Ik heb alvast wat verder gekeken en moet zeggen dat ik de nieuwste V 90 van Märklin wel mooi vind. Met bedrijfstoestand rond 1967 past hij past perfect bij het einde van tijdperk III. Zou op jouw baan trouwens ook prima passen, maar misschien heb je aan één rangeerloc genoeg.

Als dit hem wordt, kan ik de ontkoppelrails verplaatsen naar een passeerspoor, da's simpel, en kan ik het uitproberen. Zo kan ik ontdekken wat ik zoal aan opstelsporen nodig heb voor m'n wagons, en waarschijnlijk wil ik dan iets aan de zijsporen veranderen. Desnoods is er nog wel een paar cm extra ruimte onder het kastje rechtsachter, daar eindigen nu ook al drie zijsporen onder.
Gelogd
Groeten, Rob                              Mijn baan

Robert

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
  • MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom
Re: Het begint klein...
« Reactie #10 Gepost op: zondag 18 maart 2018, 14:46:15 »

De nieuwste v90 is inderdaad top. Mijn exemplaar dateert uit 2010 en is erg lawaaiig. Zie Waldbrunn baan ( filmpje). De sleep met ketelwagens was eerst voorzien voor de dhg500, maar die is behoorlijk zwaar. Vandaar dat de dhg500 met een sleep rijdt die oorspronkelijk voorzien was als wisselsleep op een van de rangeersporen. Ik heb inmiddels mijn oog laten vallen op een v90, die heeft bv. Ook telex koppelingen ne geluidsfuncties. Eind dit jaar zal dit er denk ik van gaan komen.

Bij geautomatiseerd rijden is exact stoppen boven de ontkoppelrail wel een puzzeltje. Oplossing is heel langzaam rijden en de tijdvertraging tussen bezetmelding en stopcommando goed instellen. Na uitgebreid experimenteren is de ervaring dat de positieonnauwkeurigheid ( met de v90 ) minder dan een cm was.

Mocht je op de rangeersporen ook geautomatiseerd willen afkoppelen en aankoppelen, anticipeer dan met twee korte stopsecties aan het spooreinde:

- de voorste als stop bij het achterwaarts inrijden, omkeren, afkoppelen en wegrijden;
- de tweede als stop bij het aankoppelen, omkeren en wegrijden.

Bij de lengte van het rangeerkopspoor heeft bovenstaande dus effect!

Groeten
Robert
Gelogd

speeltmettreintjes

  • Zeer Toffe Gast
  • Online Online
  • Lid sinds: 2018
    • Diesel DHG 500 trekt Shell ketelwagens
Re: Het begint klein...
« Reactie #11 Gepost op: dinsdag 20 maart 2018, 17:05:51 »

Wachten tot het eind van het jaar? Da's heel geduldig! Ik heb mezelf nog net in kunnen houden, maar ik denk er sterk aan om de V 90 te bestellen omdat ik hem mooi vind en het rangeren graag wil uitproberen. In eerste instantie moet ik dan handmatig stoppen en ontkoppelen. Als dat volgens plan verloopt, kan ik de ontkoppelrails electrisch aansluiten - op dit moment liggen de draadjes nog gewoon los. Als ik besluit nog een stap verder te gaan zou ik hem digitaal willen aansturen. Wat voor decoder gebruik jij daarvoor?

Wanneer ik een vaste opstelling ga bouwen wil ik een bijna volledig automatische baan. Het idee dat ik nu heb (maar mijn ideeën veranderen nog wel eens) is dat de computer geheel zelfstandig een aantal treinen kan laten rijden en dat daar bovenop nog een paar treinen handmatig bestuurd kunnen worden. De baanbeveiliging moet zodanig zijn dat de computer ingrijpt voordat er treinen botsen. Ik heb nog een lange weg te gaan voor het zover is; gelukkig kan ik ondertussen op de vloer blijven rijden.

Op een vloerbaan vind ik automatisch rijden nogal overdreven, maar ik kan er alvast mee gaan oefenen. Beter nu ontdekken dat iets niet werkt dan pas nadat ik al een heleboel hout heb vertimmerd en een halve baan heb opgebouwd, nietwaar? Voordat ik kan oefenen moet ik echter eerst nog meer leren over automatisch rijden, moet ik blokken bepalen, een keuze maken over de manier van terugmelding en een besturingsprogramma uitzoeken (jij gebruikt windigipet maar ik lees ook goede berichten over koploper).

Ik begrijp een beetje van electronica en een heleboel van programmeren, maar elke keer dat ik iets lees over het automatiseren van een modelspoorbaan merk ik weer hoeveel ik nog níet weet. Gelukkig hou ik wel van een uitdaging en al die verschillende aspecten maken onze modelbouwhobby alleen maar leuker.
Gelogd
Groeten, Rob                              Mijn baan

Robert

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
  • MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom
Re: Het begint klein...
« Reactie #12 Gepost op: woensdag 21 maart 2018, 00:52:18 »

Ik heb ervaring opgedaan met Windigipet. De gratis download kan max. 12 wissels en 4 locs aan. Dit was zeer leerzaam !
Gelogd

speeltmettreintjes

  • Zeer Toffe Gast
  • Online Online
  • Lid sinds: 2018
    • Diesel DHG 500 trekt Shell ketelwagens
Re: Het begint klein...
« Reactie #13 Gepost op: zaterdag 05 mei 2018, 14:36:07 »

De baan ligt op de schop. Geen paniek, het is voor een goed doel: na de vorige uitbreiding dacht ik dat er geen ruimte meer was, maar door de uitleg van Robert over zijn rangeerschema moest ik een betere plaats zien te vinden voor de ontkoppelrail en bij het plannen merkte ik dat er toch nog wel wat bij kon. Zodoende heb ik wat rails besteld, plus wat electronica en aansluitmateriaal. Ik zat trouwens al ruim boven de 12 wissels, en het worden er nog meer. Als ik die download wil uitproberen, zal ik daarvoor een wat kleinere baan moeten gebruiken. Maar zover ben ik nog niet.

Alles is inmiddels binnen, nu maar hopen dat ik niets belangrijks vergeten ben. Ik ben bezig met de fine-tuning van het aangepaste baanontwerp en met het installeren van de electronica. Gisteren heb ik al een aantal wisselaandrijvingen en een paar inbouwdecoders ingebouwd, maar aangezien Märklin geen inbouwdecoders voor ontkoppelrails in het programma heeft, moest ik daar iets anders voor bedenken. Ik had natuurlijk een schakelkastje kunnen gebruiken, maar ik wil op termijn een computergestuurde baan bouwen en mijn vloerbaan is daarvoor mijn proefkonijn. De keuze is op een paar m83's gevallen. Zo kan ik ook meteen een aantal wissels aansturen die (nog) geen inbouwdecoder hebben. Ietwat vreemd misschien, een paar m83's bij een vloerbaan, maar bij een vaste opstelling kan ik ze later prima gebruiken.

Er is een allicht een kans dat ik bij het leggen van de baan toch nog iets aan het plan verander. Zodra het klaar is, zal ik het baanplan posten. Het wordt sowieso vol!
Gelogd
Groeten, Rob                              Mijn baan

Gerrit-1959

  • Gast
Re: Het begint klein...
« Reactie #14 Gepost op: zaterdag 05 mei 2018, 15:33:49 »

Aanvulling op je geometrie-gedachten.
Gelogd

speeltmettreintjes

  • Zeer Toffe Gast
  • Online Online
  • Lid sinds: 2018
    • Diesel DHG 500 trekt Shell ketelwagens
Re: Het begint klein... (baantje is baan geworden)
« Reactie #15 Gepost op: dinsdag 08 mei 2018, 08:01:30 »

Zo langzamerhand is het geen klein vloerbaantje meer, hij is opgegroeid tot vloerbaan.

Zoals ik eerder al schreef, de aanleiding om iets te veranderen was het rangeerschema van Robert. Toen ik probeerde om een betere plaats voor mijn ontkoppelrail te vinden en daarbij merkte dat ik meer rails kwijt kon dan ik dacht, heb ik het één en ander besteld: onder andere een extra ontkoppelrail, een aantal slanke wissels (die wil ik wel eens uittesten) en nog wat extra rails. En last but not least, een V 90 met telex voor het rangeerwerk.

De kern is gelijk gebleven. De ovalen er omheen zijn wel iets veranderd en een grotere wijziging is dat er nog een bij is gekomen. En de belangrijkste wijzigingen: twee ruime inhaalsporen met ontkoppelrails op, hopelijk, goed bruikbare plaatsen. Op het eind was het nog wat puzzelen om mooi lange zijsporen te krijgen: rechtsachter staat een ladenkastje op poten en één daarvan zat danig in de weg. In het baanplan zijn het de zwarte rechthoeken (volgens WinTrack zijn het voedingen, maar er komt écht geen stroom uit dít kastje), daar moest ik dus omheen plannen. Twee zijsporen lopen achter het kastje, drie er onder. Past allemaal precies en zo kan ik veel rollend materiaal parkeren. Voor wie van realistisch houdt is dit natuurlijk niets, daarvoor is het véél te vol. Met mijn vloerbaan maakt mij dat helemaal niet uit. Ik wil dingen uitproberen en tegelijk lekker kunnen rijden en daarvoor is dit een zeer geschikte baan.

De inhaalsporen waar de ontkoppelrails in liggen zijn extra lang. Ook voor m'n langste locs is er voldoende ruimte tussen de ontkoppelrail en de dichtstbijzijnde wissel, terwijl er aan de andere kant van de ontkoppelrails heel veel plaats is voor af te koppelen wagons. Een bijkomend voordeel is dat er een open plek is waar ik kan staan als ik ergens bij moet zijn.

De ontkoppelrails en een aantal wissels worden met een paar m83's bediend. Dat betekent, voor het eerst, draden op m'n vloerbaan. Nu dacht ik, als ik dan toch draden moet leggen, dan kan ik ook wel meteen een ringleiding maken. Zo gedacht, zo gedaan. Vandaag is het af, met 25 aansluitingen zowel voor stroom als voor massa. Eerlijk gezegd had ik verwacht dat er wel ergens kortsluiting zou zijn, maar het werkte meteen.

Trouwens, toen ik voor het eerst stroom op de baan zette begonnen er op de m83's meteen rode ledjes te knipperen. Ik dacht dat er iets fout was en schakelde de stroom weer uit om de gebruiksaanwijzing er op na te slaan. Wat bleek, dit was normaal! Apart hoor, knipperende rode ledjes om aan te geven dat alles goed is. Waarom rood? En knipperend ook nog? Afijn, ik zal er wel aan wennen.

Inmiddels heeft de eerste locomotief al héél langzaam rijdend z'n rondjes gereden. Nu nog de laatste draadjes verbinden en dan kan het rangeren en ontkoppelen beginnen. :)
« Laatst bewerkt op: dinsdag 08 mei 2018, 08:09:34 door speeltmettreintjes »
Gelogd
Groeten, Rob                              Mijn baan

frank-103

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2008
    • Frank-103
Re: Het begint klein...
« Reactie #16 Gepost op: dinsdag 08 mei 2018, 09:08:54 »

Dat is een indrukwekkende vloerbaan Rob! Veel plezier ook met je nieuwe V90, een erg fraaie lok.
Gelogd
Het is hachelijk!

Gerrit-1959

  • Gast
Re: Het begint klein...
« Reactie #17 Gepost op: dinsdag 08 mei 2018, 10:15:33 »

Als daarop gereden gaat worden, wil ik wel beelden zien.  :thumbup:
Gelogd

Robert

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
  • MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom
Re: Het begint klein...
« Reactie #18 Gepost op: dinsdag 08 mei 2018, 11:31:40 »

Dit ziet er mooi uit. Ontzettend veel rij- en rangeer mogelijkheden.
Een spoor rondom alle rangeersporen (L vorm) zou de rijdynamiek nog meer kunnen vergroten!

Groeten
Robert
Gelogd

Gerrit-1959

  • Gast
Re: Het begint klein...
« Reactie #19 Gepost op: dinsdag 08 mei 2018, 14:53:25 »

Hoi Rob,

Ik vond de zandloper in het midden wel mooi, maar krijg deze met geen mogelijkheid in Anyrail sluitend. Hoe ruim heb jij je marge ingesteld?
Gelogd

speeltmettreintjes

  • Zeer Toffe Gast
  • Online Online
  • Lid sinds: 2018
    • Diesel DHG 500 trekt Shell ketelwagens
Re: Het begint klein...
« Reactie #20 Gepost op: dinsdag 08 mei 2018, 22:24:27 »

Maximaal 2 mm. Meestal blijf ik er ruim onder, in dit geval iets minder ruim. Het is al even geleden dat ik dit bedacht heb dus heb ik het net nog even nagekeken. Bij het sluitend maken van de bovenste lus heb ik een afwijking van ±1,7 mm, bij de onderste ±1,2 mm. Heb je bij beide lussen een grote afwijking of slechts bij eentje?

Overigens vind ik die zandloper weliswaar grappig, maar het ziet niet mooi uit als er lange locomotieven of lange rijtuigen door rijden. De bochten zijn erg krap en dan liggen er ook nog op twee plaatsten twee bochten tegen elkaar die in tegengestelde richting draaien. Al mijn treinen kunnen het wel aan, maar voor de meeste gebruik ik dit alleen als ik een trein wil keren. Een BR 89 met een aantal ketelwagens oogt een stuk beter, die laat ik vaak rustig het achtje rondtuffen terwijl er buitenom andere treinen rijden. De reden voor dit achtje is niet omdat ik hem mooi vind maar omdat het de kleinste vorm is die ik kon vinden die prima aansluit op de wisselstraat links. Zodoende kan ik m'n treinen keren en tegelijkertijd passen er op een relatief kleine ruimte een heleboel ovalen.
« Laatst bewerkt op: dinsdag 08 mei 2018, 22:45:37 door speeltmettreintjes »
Gelogd
Groeten, Rob                              Mijn baan

speeltmettreintjes

  • Zeer Toffe Gast
  • Online Online
  • Lid sinds: 2018
    • Diesel DHG 500 trekt Shell ketelwagens
Re: Het begint klein...
« Reactie #21 Gepost op: dinsdag 08 mei 2018, 22:45:24 »

@frank: Dank je. Ik ben met een kleintje begonnen, een DHG 500. Die is niet zo duur, als er iets gruwelijk fout zou gaan is de schade te overzien. De V 90 heeft er nog niet op gereden. Wel op de vorige natuurlijk, voordat hij op de schop ging. Het is inderdaad een hele fraaie en hij rijd heel soepel. De telex moet ik nog mee oefenen. Ontkoppelen gaat altijd prima, aankoppelen gaat soms minder. Ik had al gelezen dat sommige typen koppeling gemakkelijker aan te koppelen zijn aan een moderne telex dan andere.

@Robert: Het is vol, een spoor rondom past er echt niet meer bij. In het beste geval kan ik de zijsporen nog een tikkie anders leggen en zodoende past er in totaal misschien nog een paar meter rails bij, maar meer marge zit er niet in. In het najaar krijg ik meer ruimte, dan heb ik meer mogelijkheden. Wie weet waar ik dan op uitkom. Ondertussen zal het met al die rij- en rangeermogelijkheden trouwens een hele toer worden om dit met een MS 2 te bedienen. Die ovalen liggen er niet voor niets, als de wissels goed staan, kunnen er al vijf treinen tegelijk rijden zonder elkaar in de weg te zitten en dan kan ik daarbuiten aan het rangeren. Dat ga ik zeker een keertje proberen, al is het maar om te kijken of de MS 2 dat aankan. Als ik echter een trein van ovaal wil laten veranderen, moet ik minstens één andere trein langzaam laten rijden of stilzetten, en enorm opletten bij het wisselen. Als ik nóg meer spoor leg, met nóg meer wissels, en nóg meer treinen wil laten rijden, moet ik wel overstappen op een centrale en computergestuurd rijden. Voorlopig heb ik er echter mijn handen vol aan om het rangeren onder de knie te krijgen. Pas als ik dat zelf redelijk soepel kan, wil ik hetzelfde door de computer laten doen.

@Gerrit: Een tijdje terug heb ik al een paar video'tjes gemaakt van rijdende treinen op m'n baantje. Het zal wel even duren voordat ik er aan toe kom, maar als het zover is, laat ik het je weten.
Gelogd
Groeten, Rob                              Mijn baan

speeltmettreintjes

  • Zeer Toffe Gast
  • Online Online
  • Lid sinds: 2018
    • Diesel DHG 500 trekt Shell ketelwagens
Re: Het begint klein...
« Reactie #22 Gepost op: zaterdag 08 september 2018, 00:20:25 »

Als daarop gereden gaat worden, wil ik wel beelden zien.  :thumbup:
Ik overweeg om binnenkort een paar details van m'n vloerbaan te veranderen. Maar voordat ik daar aan ga beginnen, heb ik een video gemaakt met zo ongeveer het maximum aan rijdende treinen dat m'n baan aankan. Wissels omzetten of wagens ontkoppelen ben ik tijdens het filmen niet aan begonnen; ik had het druk zat met filmen, en naarmate er meer treinen rijden, kan ik ook steeds minder wissels omzetten zonder dat er ongelukken van komen.

Tegen het einde komt bijna de hele baan in beeld. Alleen een paar zijsporen ontbreken.

Gelogd
Groeten, Rob                              Mijn baan

Robert

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
  • MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom
Re: Het begint klein...
« Reactie #23 Gepost op: zondag 23 september 2018, 00:05:52 »

👍👍👍
Gelogd

speeltmettreintjes

  • Zeer Toffe Gast
  • Online Online
  • Lid sinds: 2018
    • Diesel DHG 500 trekt Shell ketelwagens
Re: Het begint klein... (maar het begint uit de hand te lopen)
« Reactie #24 Gepost op: zondag 30 september 2018, 22:17:24 »

Vlak voor de vakantie had ik nog het een en ander besteld, en met het oog op de toekomst ook weer wat rails. Binnenkort krijg ik namelijk een aparte kamer voor m'n treintjes, met veel meer ruimte dan mijn huidige vloerbaan. Inmiddels realiseer ik me dat ik dan beter die kamer eerst helemaal op orde maak voordat ik er een grotere vloerbaan neerleg, dus blijft mijn vloerbaan nog wat langer liggen waar die ligt.

Met een paar wissels erbij wilde ik een paar korte zijspoortjes toevoegen, om wat locs te parkeren, en ik wilde nog twee ontkoppelrails extra inbouwen. En voor het geval ik nog meer ideeën zou krijgen, had ik alvast wat meer besteld. Een paar weken geleden begon ik te plannen om te zien wat ik ervan kon maken. Uiteindelijk bleek er meer mogelijk dan ik had verwacht, vooral dankzij de nieuwe passtukjes.

Ten eerste is de zandloper in het centrum nu gestroomlijnd, er zijn geen tegendraadse bochten meer. Ik dacht niet dat dat mogelijk was zonder dat hij groter zou worden (en dan zouden er minder ovalen omheen passen), maar dankzij een kort bochtje R1 van 7,5° (24107) is het gelukt. Beter nog, na veel puzzelen heb ik de afstand tussen de boven- en onderkant van de zandloper iets kleiner weten te krijgen en dat had ik hard nodig voor een tweede verbetering: een extra ovaal om de zandloper heen. Nu kunnen er zes treinen rijden zonder dat ze elkaar in de weg zitten. De maximale afwijking in het plan is 1,9 mm, bij de korte kruising en de 24094. Verder sluit het bijna overal perfect aan, slechts incidenteel zijn er nog wat kleine afwijkingen.

Bij de vorige vloerbaan had ik al wat draadjes, maar dat is bij deze verdubbeld: de ringleiding heeft 2x50 aansluitingen, en een aantal wissels en ontkoppelrails worden geschakeld met een drietal m83's. De overige wissels hebben geen draadjes nodig, die hebben allemaal inbouwdecoders. Om de één of andere reden reageren drie daarvan niet op het schakelsignaal (binnenkort de aandrijvingen maar eens testen) maar verder lijkt alles goed te werken. Die drie weerbarstige wissels zet ik tijdelijk wel gewoon handmatig om.

Vandaag is de eerste loc aan de beurt geweest, om te testen of alles goed werkt. Met uitzondering van de zijsporen rechtsachter heeft hij overal gereden. Hij kwam één keer stil te staan omdat er nog een paar draadjes op de rails lagen. Dat was gemakkelijk op te lossen.

Leerzaam was het toen de loc rechtdoor ging op de meegebogen slanke wissel 24771 linksonder terwijl ik had verwacht dat 'ie zou afslaan. Dat zit zo: beide meegebogen slanke wissels linksonder staan ingesteld op adres 12 want ze moeten altijd als paar omgezet worden, en ik had het idee in mijn hoofd dat 'rechtdoor' betekende dat de loc in dezelfde ovaal zou blijven. Bij de 24772 klopt dat inderdaad, maar bij de 24771 dus niet! Als oplossing heb ik de 24771 expres verkeerd om aangesloten op de m83 en nu werkt het zoals ik wil. Overigens had ik diezelfde truc al vóór het testrijden bedacht voor het slanke wisselpaar er vlak naast, daarvan heb ik de 24712 verkeerd om aangesloten. Een ervaring als deze is één van de redenen waarom ik een vloerbaan heb: dit soort trucs wil ik leren vóórdat ik een vaste baan bouw, waar het (soms véél) meer werk is om iets te veranderen.

Nu kan al m'n rollend materieel weer op de baan. Langzaamaan opbouwen en steeds meer rijdende treinen, dat vind ik leuk. Ik ben benieuwd of de MS 2 het straks nog aankan als er zes treinen rondrijden en een zevende in de weer is op de inhaalsporen met de ontkoppelrails. Ik verwacht eigenlijk dat het wel kan, zolang ik ze maar niet te hard laat rijden.
« Laatst bewerkt op: maandag 01 oktober 2018, 14:54:17 door speeltmettreintjes »
Gelogd
Groeten, Rob                              Mijn baan
 



Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Powered by MySQL Powered by PHP SMF 2.0.15 | SMF © 2014, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.637 seconden met 24 queries.