Het "achtje" in het midden van m'n vloerbaantje was handig om op een kleine ruimte te kunnen keren. Niet dat het er realistisch uitzag, verre van, maar het was leuk om mee te spelen. Bij het rijden ontdekte ik echter dat ik op de engelse wissel in het centrum bijna altijd rechtdoor reed. Afslaan had eigenlijk geen functie, het had net zo goed een kruising kunnen zijn. Dat was de eerste les.
De tweede les was dat het er niet mooi uitzag wanneer lange rijtuigen op een kort stukje een paar keer de andere kant op moesten draaien: om te beginnen linksdraaiend, dan ineens rechtsdraaiend 24,3°, rechtdoor over de engelse wissel, linksdraaiend 24,3° en tenslotte weer rechtsdraaiend - je zou er haast duizelig van worden!
Zo af en toe ontspoorde op dit stukje een trein. In eerste instantie wist ik niet wat de oorzaak was, het gebeurde lang niet altijd. Lag het aan de bochten? De wissel? De trein? Ik besloot het eens goed te onderzoeken. Vrij snel ontdekte ik dat het steeds één van m'n twee locomotieven was. Soms ging het fout met de loc, iets vaker met een rijtuig er achter. Het gebeurde altijd op de wissel zelf. Was het alleen de wissel? Of iets met de combinatie van wissel en rijtuig of loc? Verder onderzoek bracht helderheid: de electrische aandrijving zette de wisseltongen niet helemaal om! Het scheelde weinig, maar net genoeg. Blijkbaar was de ene loc of wagon daar gevoeliger voor dan de andere.
Ik haalde de wissel er uit en bekeek hem eens heel nauwkeurig. Wat bleek? Bij handmatig omzetten gingen het meestal nog wel goed genoeg, maar bij automatisch schakelen niet (ik had een decoder ingebouwd). Toen ik m'n baantje net had opgebouwd zette ik de wissels bijna altijd handmatig om want ik moest ik nog leren om dat snel genoeg met de MS 2 te doen. Later reed ik meestal rechtdoor, dus hoefde ik niets om te zetten en was er ook niets aan de hand. Pas toen ik wat vaker de wissel digitaal omzette, niet omdat dat zo belangrijk was maar gewoon omdat het kon, trad het probleem vaker op. Vaak genoeg dat het begon op te vallen. Eind van het liedje? Wissel retour naar de winkel. Tijdelijk zat ik met een engelse wissel minder, maar met wat aanpassingen aan de baan kon ik blijven rijden.
De laatste les? Wel, voordat ik m'n tweede baantje ontwierp had ik verkeerd gemeten hoeveel plaats ik had. Ik dacht dat het vol zou zijn, maar dat viel enorm mee. Toen de baan er eenmaal lag, bleek er nog ruimte voor groei

. Wel, die wilde ik natuurlijk gaan gebruiken. Als ik nou een kruising in het centrum leg, kan ik de engelse wissel weer ergens anders inzetten, da's een start. En met wat meer rails... Ik begon aan een nieuw baanplan.
Het achtje in het midden beviel me goed, dus dat moest er weer komen, maar dan zonder de slingerbeweging in het centrum. Ik begon allerlei achtjes te ontwerpen zonder slingering. Preciezer gezegd, ik ontwierp niet zozeer achtjes maar variaties op een ovaal met een achtje er in. Zonder slingering bleek het heel lastig om het klein te houden. Sommige ontwerpen zagen er mooi uit, maar ze waren allemaal nogal groot. Het zou nog wel passen, maar er zou weinig ruimte overblijven om er nog iets buitenom te ontwerpen.
Doordat ik oorspronkelijk een engelse wissel in het centrum had gehad, had ik tot dan toe steeds geprobeerd iets te bedenken met 'gewone' kruisingen. Ietwat laat misschien, maar ineens realiseerde ik me dat ik de andere kruisingen niet eens had overwogen. Kort daarna vond ik al een relatief compacte oplossing op basis van een korte kruising in het centrum. Uiteindelijk is het toch weer anders geworden, maar de korte kruising is gebleven.
Een paar weken later kwam de bestelde rails, samen met de vervangende engelse wissel. Kort daarop was vloerbaan 3.0 een feit. Bij het rijden pakten enkele details in de zijsporen anders uit dan ik had gedacht, en doordat er nu wel heel veel rails lag, was het midden wat minder goed te bereiken. Daarop heb ik de zijsporen anders gelegd en een extra open gebiedje gemaakt voor een tussenstap om bij het midden te komen. Dit alles is inmiddels een maand geleden en sindsdien is het niet meer veranderd.
De baan biedt ruimte aan maximaal vier onafhankelijk rijdende treinen, waarvan één in het achtje. Ziet er grappig uit als daar een kleine BR 89 rondtuft. Er is zelfs nog voldoende ruimte op de zij- en inhaalsporen om te rangeren met een vijfde. In de praktijk is me dat echter te druk, met zoveel activiteit is het nauwelijks mogelijk om van spoor te wisselen. Ik hou het meestal bij twee of drie.