Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Het begint klein...

Gestart door speeltmettreintjes donderdag 01 maart 2018, 18:39:02

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Het begint klein...
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Het begint klein...
 @citaat @citaat @citaat
Geen probleem hoor. U vraagt, wij draaien.

Inmiddels was het bijna donker, dus alleen in het begin zie je nog wat rails. Het gaat dan ook niet meer om de slanke kruising, maar het gaat wel behoorlijk langzaam.

Re: Het begint klein...
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: Het begint klein...
leuk filmpje rob, zo half in het donker
nu de 44 ook wat langzamer rijd hoor je die mooie, afwijkende 3 cilinder slag. en wat een sleep hangt er ook achter, komt geen einde aan.
de sneltrein op topsnelheid is ook leuk. weer een mooie aanpassing in je baanplan, weer een beetje meer ervaring opdoen, je bent lekker bezig :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Het begint klein...
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Het begint klein...
 @citaat
Meer ervaring komt vast goed van pas, en baanplanning lukt inmiddels al wel aardig, maar het maken van het laatste filmpje was gewoon een excuus om nog even met de treintjes te spelen  :D.
Re: Het begint klein...
Daar heb je toch geen excuus voor nodig? :D
Re: Het begint klein...
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Het begint klein...
Om een trein op het gele spoor te houden, moest ik steeds een engelse wissel omgezetten. Ik vergat dat wel eens, en dan belandde de trein op het groene spoor. Nu laat ik m'n treinen soms wel eens hard rijden, meestal gaat het er rustig aan toe. Zodoende heb ik wat meer tijd om in te grijpen, als dat nodig is. Maar als ik het niet op tijd zag, ging het ook wel eens fout. Kortom, met vier treinen tegelijk rijden was gevaarlijk. Dat was de aanleiding om de linker gele keerlus aan te passen: die engelse wissel moest er uit.

Iets heel anders was dat ik ruimte nodig had voor een testbaantje, om proefondervindelijk te gaan leren wat er komt kijken bij het automatisch rijden. Door de rechter gele keerlus te veranderen en het grijze spoor dat daar vlak omheen liep om te leggen, past dat nu gemakkelijk rechtsboven. Ik ga het testbaantje niet in dit topic beschrijven; ook al komt dat ook weer gewoon op de vloer te liggen, ik vind dat er niet zo goed bij passen. Misschien start ik er wel een nieuw draadje over.


Afijn, dit waren de twee redenen om weer wat aan het ontwerp te sleutelen. Terwijl de bochten zelfs iets ruimer zijn (er ligt 90° minder R2), is de linker gele keerlus iets kleiner geworden. Met 3,23 m is hij nog maar net lang lang genoeg voor der Lange Heinrich. Dat moet ik natuurlijk uitproberen, en dat vraagt gewoon om een video'tje. Zou de laatste wagon op tijd weg zijn voordat de BR 44 weer bij de driewegwissel aankomt?

De rechter gele keerlus daarentegen is een stuk groter. Ik heb er meteen voor gekozen om royale bochten te gebruiken, minimaal R3, en rails 24912 als overgangsbogen zodat de de treinen mooi geleidelijk de 306° bocht in- en uitrijden.

Met de nieuwe opzet kan ik achterover leunen terwijl vier treinen ongestoord hun baantjes trekken. Hoewel... het openrijden van de driewegwissel ging al een keertje mis. Daar moet ik nog eens goed naar kijken. Een vijfde trein kan rangeren op de zijsporen. En met een beetje opletten, passen er eigenlijk ook best twee treinen op de groene en roze sporen, die zijn immers behoorlijk lang. Als ze ongeveer even hard rijden, duurt het wel een tijdje voordat ze gevaarlijk dicht bij elkaar komen.

Enne, dat video'tje? Komt in de loop van dit weekeinde.


P.S. Als het baanplan te breed is voor het scherm, kun je het openen in een apart tabblad of window. Dan wordt het automatisch verkleind zodat het past.
Re: Het begint klein... - wat gebeurt er als een lange trein een keerlus neemt?
Het zou nét moeten passen.

De loc is 26 cm, de wagons elk 11,5, dat maakt 302 cm.
De keerlus is 323 cm.
21 cm speling.

Maar wacht even, die 11,5 cm is de afstand van buffer tot buffer. Hoeveel komt er nog bij voor de afstand tussen de wagons? Al is het maar één mm, dan maakt dat de trein toch al 2,4 cm langer...

Re: Het begint klein...
Dat is lekker krap, maar het past :)
Re: Het begint klein...
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: Het begint klein...
Dat is aardig krap maar als het past dan past het :)
Re: Het begint klein... (deeloplossingen en misschien een Hosenträger)
De uitdaging
Ik kon het niet laten en ben begonnen het ontwerp aan te passen. De eerste aanleiding is het gebied rondom de engelse wissel in het roze traject - zie het eerste plaatje. Op drie plaatsen liggen daar tegendraadse bochten: twee bochten 24912 liggen direct tegen de engelse wissel en even verderop ligt een slanke wissel tegen een bocht 24530. Weliswaar gaat het om flauwe bochten - de treinen hebben er geen enkele moeite mee - ik denk toch dat het er zonder die kleine slingers mooier uitziet.

Een tweede onderdeel van de baan dat ik al een tijdje wil veranderen, is de blauwe keerlus rechtsvoor. Als fan van ruime bochten wil ik zo min mogelijk bochten R2, en dat begint met het vervangen van de gewone wissels door slanke. Aangezien de keerlus vlak bij de engelse wissel ligt, kunnen de aanpassingen aan deze twee onderdelen prima gecombineerd worden.

De eerste stappen
Het gemakkelijkst is de slanke rechterwissel en de 24530, daar ligt de oplossing voor de hand: met een slanke linkerwissel is de slinger weg en de bocht is wat meer gestroomlijnd. Er zijn wel consequenties voor de rest van die bocht, die moet ook een beetje anders, maar dat is wel op te lossen.

Het ontwerpen van een passende blauwe keerlus met slanke wissels en minimaal R3 bleek nog een behoorlijke puzzel. Weliswaar had ik al vrij snel een passende keerlus gevonden, met wat korte passtukjes, maar ik had de lat hoger gelegd. Niet alleen zocht ik naar een lus met weinig of geen passtukjes, ik wilde bovendien op korte afstand het roze spoor er omheen kunnen leggen. Het tweede plaatje toont het uiteindelijke resultaat: geen passtukjes, en het roze spoor loopt er heel netjes omheen. Op het plaatje lijkt het trouwens alsof de keerlus niet helemaal goed aansluit, maar dat is maar schijn: de totale afwijking is nog geen milimeter.

De engelse wissel
De grootste uitdaging was het invoegen van rechte stukjes tussen de engelse wissel en de bochten 24912. Een kwestie van uitproberen, met allerlei rechte rails, en dan steeds onderzoeken of alle sporen weer verbonden konden worden, bij voorkeur zonder een groot aantal passtukjes.

In het derde plaatje staat de beste oplossing die ik tot dusver heb gevonden. De sleutel was het helemaal weglaten van één van de bochten 24912 en het verplaatsen van de groene wissel. Nergens is nu nog een slinger en er is maar één kort passtukje nodig. Bijkomend voordeel is dat het groene stationsspoor veel langer wordt. Ik ben nog niet uitgepuzzeld, maar dit zou het wel eens kunnen worden.

Overigens denk ik dat een Hosenträger mooier zou zijn, maar dat is een prijzige oplossing. De afstand tussen de parallelsporen is ±151,5 mm. Er zouden elders op de baan extra passtukjes nodig zijn om dat te veranderen, daarom heb ik dat als uitgangspunt genomen. Het blijkt ook te kunnen; ik heb twee passende Hosenträger gevonden. Beide gebruiken vier slanke wissels, een kruising en een groot aantal korte passtukjes (en dan niet alleen de 24071's die sowieso bij de slanke wissels horen). Voor een vloerbaan vind ik dat eigenlijk wat overdreven, dan is één engelse wissel een heel stuk goedkoper.


Hierbij zal het niet blijven, ik hem nog meer plannen. Maar daarover binnenkort meer.
Re: Het begint klein... alweer een groeispurt
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Het begint klein... alweer een groeispurt
De baan heeft alweer een groeispurt gehad. De treinkamer raakt inmiddels aardig vol, de sporen komen in bijna alle hoeken.

De grote lijnen zijn hetzelfde, maar er is toch heel wat veranderd. De grootste wijziging is een nieuw spoor, het paarse, bijna overal omheen. Daarmee kunnen er nu vijf treinen tegelijk rijden zonder in elkaars vaarwater te komen. Maar dat is niet de enige verandering. De deelplannen die ik in m'n vorige post al had beschreven, zijn precies zo in het uiteindelijke ontwerp gekomen. Op een aantal andere plaatsen zijn de bochten nog wat ruimer geworden. Bochten R1 waren er al niet meer. Nu zijn, afgezien van een aantal wissels, ook vrijwel alle bochten R2 verdwenen: er ligt nog maar één 24230, één 24224 en wat passtukjes.

Het gele spoor
Beide keerlussen zijn (weer) aangepast. De linker is een klein beetje groter en heeft nu alleen nog maar twee wisselbochten R2, verder zijn alle bochten ruimer. Ik zou de lus wel met een slanke wissel willen laten beginnen, maar dat kreeg ik niet voor elkaar. Ook in de verbinding tussen beide lussen liggen nog twee wisselbochten R2. Daarentegen is de rechterlus zelfs minimaal R4.

Het blauwe spoor
Zoals ik al had bedacht, heb ik voor de keerlus rechtsonder slanke wissels en ruimere bochten gebruikt, waardoor het blauwe spoor minimaal R3 is.

Het roze spoor
De slanke kruising is verplaatst. Dat biedt andere rijmogelijkheden, maar of het nou interessanter is, zal ik al rijdend moeten ontdekken. Afgezien van één wisselbocht R2, van de engelse wissel, is het minimaal R3.

Het groene spoor
De meeste bochten zijn R4, minimaal R3.

Het paarse spoor
Dit langste 'rondje' is 20 meter, heel geschikt voor lange treinen. Alle bochten zijn mooi ruim: het merendeel R5, minimaal R3. Er zijn allerlei verbindingen met het gele spoor, om veel rijmogelijkheden te hebben. Verder liggen er in de hoek rechtsvoor vier wissels voor verbindingen met het groene spoor. Het past heel mooi, die combinatie van meegebogen en rechte slanke wissels. Ik heb wel een tijdje zitten puzzelen op dit hoekje, eerst om deze wisselcombinatie te vinden en daarna ook nog eens om hem mooi aan te sluiten op de rest van de baan.

Zijsporen
Compleet anders dan in de vorige baan. Het was het sluitstuk van het ontwerp: ik heb vooral veel lange zijsporen gelegd, zo heb ik veel parkeerruimte. Langer Heinrich past op diverse plaatsen. Ik moet echter bekennen dat ik dit het minst geslaagde deel van de baan vind. Ik moet nu proefondervindelijk ontdekken hoe het rangeren bevalt. Goede kans dat ik er dan nog een beetje aan ga schaven, maar dat zie ik nog wel.


Zoals gezegd, er kunnen nu sowieso vijf treinen rijden zonder elkaar in de weg te zitten. Daarnaast kan er nog gerangeerd worden op de zijsporen, met name rondom de driewegwissel. En met een beetje opletten, passen er best twee treinen tegelijk op de groene, roze en paarse sporen. Zo kunnen er misschien negen treinen tegelijk rijden! Ik ben benieuwd. Maar zover is het nog niet. Toen ik stroom op de baan zette, bleek er kortsluiting te zijn, en dat terwijl de meeste draden voor de ringleiding nog niet eens zijn aangesloten. Dat wordt zoeken...

Met zoveel actie wordt het trouwens ook tijd voor een booster. Ik ben al aan het nadenken over de juiste indeling. De gele en paarse sporen plus bijbehorende zijsporen apart aansluiten misschien? Dan volstaan vier scheidingen: twee bij de korte kruising en twee bij het groepje wissels rechtsonder. Dat ga ik eerst maar eens doen, dan wordt het zoeken naar de kortsluiting ook meteen iets gemakkelijker. Maar als iemand een beter idee heeft voor de indeling in twee stroomkringen, hoor ik het graag.
Re: Het begint klein...
Lid sinds: 2018

offline
Re: Het begint klein...
Dat is een flinke baan!
Re: Het begint klein...
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Het begint klein...
Vloerbaan 8.09 beviel goed. Heel veel rijmogelijkheden en aardig wat opstelruimte. Dat wil echter niet zeggen dat er niets te verbeteren viel, zeker niet. Ik had al wat ideeën toen ik de baan ontwierp en tijdens het rijden kreeg ik er nog meer. Ik heb het ontwerp aangepast en nu ben ik bezig met de baan.

Op het eerste gezicht lijkt het bijna hetzelfde, maar dat is maar schijn. In de details verandert er heel veel. En dus moet ik weer een paar honderd draadjes voor de ringleiding aansluiten, liefst zonder kortsluiting te maken. Sommige wissels liggen op andere plaatsen en er zijn er bovendien vijf extra, dus moet ik opnieuw bedenken waar ik allemaal decoders wil plaatsen. Een deel van de wissels moet ik (opnieuw) aansluiten. Kortom, het aanpassen van de baan duurt nog wel een paar dagen.

Wat verandert er zoal?
  • Ik was niet helemaal tevreden met de linker gele keerlus en de aftakkingen naar het paarse spoor. Liefst wilde ik helemaal geen bochten R2 meer in de lus, maar dan moet die beginnen met een slanke wissel. Ik kwam een heel eind met het ontwerpen, maar in het beste geval kwam ik aan de bovenkant zo'n 3 cm te kort. De kamer is groot, maar niet oneindig. Het begin van de lus blijft dus met een wissel 24612. De rest is wél minimaal R3. De aftakkingen naar het paarse spoor liggen heel anders: samen vormen ze nu een driehoek. Samen met de rechter gele keerlus kan een trein die op het paarse spoor rijdt gemakkelijk omkeren. Dat kon op zich al, maar voor een trein die rechtsom reed, was de oude route nogal bochtig. De nieuwe is strakker en dat vind ik mooier.

  • Hoewel er geen stationssgebouw op m'n baan staat, heb ik dat wel in m'n hoofd: dat onzichtbare gebouw staat ergens op het perron tussen de grijze en roze sporen. De ruimte voor dat perron was echter maar 11 cm, ofwel minder dan 10 m in het echt. Dat was niet veel. Om meer ruimte te hebben voor het virtuele gebouw, wordt de afstand tussen de stationssporen opgerekt tot 15 cm, ofwel 13 m in het echt. Dat lijkt me voldoende. In het ontwerp heb ik een stationssgebouw getekend van 7 bij 57, waarmee nog 3 meter overblijft tussen het gebouw en de treinen. Wie weet, misschien komt er nog wel eens een écht stationsgebouw te staan.

  • Door deze twee aanpassingen is er iets minder ruimte over voor de rechter blauwe keerlus, die moet dus op de schop. Tijdens het ontwerpproces is dat trouwens anders gegaan: wetend dat ik meer ruimte nodig had voor het stationsgebouw en voor een mooiere gele keerlus, ben ik eerst die blauwe aan gaan passen, zodat ik de baan iets naar beneden kon schuiven. Pas daarna zou ik immers weten hoeveel ruimte er was voor een verbeterde gele. Het aanpassen van de blauwe lus betekende dat ook de sporen die er omheen liepen aangepast moesten worden. Als je eenmaal wat verandert, blijf je bezig! Maar uiteindelijk is het gelukt. Alles sluit weer netjes aan en de parallelafstanden zijn weer naar wens.

  • Het centrale rangeergedeelte kon ook nog wel wat beter. Ik merkte dat er eigenlijk niet zo heel te rangeren was, de mogelijkheden van de zijsporen bleken toch wat beperkt. Daarom komen er twee doorgaande sporen tussen de blauwe keerlussen bij. Midden in één daarvan ligt een ontkoppelrails, zodat een loc zijn sleep kan achterlaten, ongeacht van welke kant hij komt. Een andere kan hem overnemen of een rangeerloc kan hem verplaatsen. Aan beide kanten van de ontkoppelrails liggen wissels naar een heleboel zijsporen, daar kan een rangeerloc de wagons parkeren.

  • Ook buiten het centrale gedeelte zijn alle zijsporen aangepast. Per saldo is het er eentje meer geworden: extra opstelruimte komt altijd van pas. De drie sporen linksachter zijn mijn mini-schaduwstation.
Re: Het begint klein...
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: Het begint klein...
Goed bezig!
Re: Het begint klein...
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Het begint klein...
Dag Rob, net jouw topic eens doorlopen, zie ik dat goed, doe jij alles op de vloer? Geen last van je knieën?
Re: Het begint klein...
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Het begint klein...
Yep, alles op de vloer. Zo ben ik begonnen omdat ik nog een heleboel moest leren en zolang het los ligt, kan ik het gemakkelijk aanpassen. De herstart is nu twee jaar geleden. De baan is al een paar keer naar een grotere ruimte verhuisd, maar steeds weer op de vloer. Onze hobby heeft zo enorm veel verschillende facetten dat ik nog steeds aan het leren ben. En ondertussen heb ik een royale baan waarop ik een heleboel treinen kan laten rijden, daarom heb ik ook helemaal geen haast om aan een vaste opstelling te beginnen.

Desalniettemin denk ik er wel aan om dat tezijnertijd te gaan doen. Op de vloer kun je niet veel met hoogteverschillen beginnen en scenery gaat ook nauwelijks. Omdat ik het bouwen nog moet leren, denk ik dat ik dan eerst maar eens een relatief klein baantje ga maken, gewoon om te oefenen. Al sinds ik voor het eerst in aanraking kwam met een ontwerp met een draaischijf, lijkt me dat een mooie blikvanger en misschien is een BW wel een geschikt onderwerp voor zo'n oefenbaantje. Dan denk ik echter op z'n vroegst aan volgend jaar. Dit jaar wil ik het computergestuurd rijden onder de knie krijgen.
Re: Het begint klein...
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Het begint klein...
Ach zo, ik begrijp het. Is inderdaad een grote baan.
Ik ben nu iTrain aan het "instuderen"... is ongelooflijk wat je daar allemaal mee kan.
Dank voor het antwoord en succes
Grtz
Wim
Re: Het begint klein...: puzzelen met een Hosenträger
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Het begint klein...: puzzelen met een Hosenträger
Die Hosenträger blijf ik boeiend vinden, en dan met name met slanke wissels. Met een kruising 24640 en vier rechte slanke wissels past dat alleen met extra rechte stukjes tussen de kruising en de slanke wissels.


De kleinste Hosenträger in C-rail met slanke wissels

Voor de variatie heb ik er nu eentje bedacht met een paar rechte en een paar meegebogen wissels. Ook nu zijn er wel wat passtukjes nodig, maar ik vind het een mooi patroon voor de ingang van een station. De sporen linksvoor zijn met een paar bochten prima vlak naast elkaar te krijgen. Rechts komt dan het station. De royale afstand tussen de sporen betekent dat daar een perron van zo'n 140 mm tussen past. In werkelijkheid zou dat ruim 12 m zijn, groot genoeg voor een klein stationsgebouwtje.

Dit patroon wil ik gaan gebruiken bij mijn baan. Het kan nog wel even duren voordat het zover is, maar ik ben begonnen met het puzzelen met de planning.
Re: Het begint klein...
Lid sinds: 2019

Robots are taking over!

offline
Re: Het begint klein...
Dag rob,

Ziet er goed uit. Ik ben zelf ook nog flink aan het puzzelen en kwam op het volgende uit(zie onderstaande afbeelding).

Ik weet alleen niet of dit ook in het echt passend te krijgen is of er teveel speling in zit. In wintrack doet hij deze niet automatisch invullen maar wel als je hem met de had verbind. Misschien heb je hier iets aan? Helaas heb ik deze kruising niet liggen om het uit te proberen.

Re: Het begint klein...
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Het begint klein...
Bedankt voor het meedenken, maar de rechte zou in dit geval 176 mm moeten zijn. Een 24172 is 4,4 mm te kort en bij deze wisselstraat is dat echt niet dicht te krijgen. Sommige mensen lossen dat op door een 24188 in te korten tot 176 mm, dan kan het wél. Misschien doe ik dat ooit nog wel eens.
Re: Het begint klein...
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Het begint klein...
Hoi Rob,

Soms ontkom je er niet aan om zelf rails te bewerken, ik heb samen met mijn buurman een Hosenträger gemaakt, misschien kun je hier wat inspiratie uit halen.

Hosenträger  ( veel foto's ).


Mvg,

Peter Degeluidsman


Edit Frenkievee: link gerepareerd
Re: Het begint klein...
Basroc-1961
gast

Re: Het begint klein...
Gezien alles in dit topic + wat ik her en der heb gelezen, zou men de conclusie kunnen trekken, dat Märklin er goed aan doet om nog een passend kruisstuk te ontwikkelen voor de slanke wissels.
Re: Het begint klein...
Lid sinds: 2014

offline
Re: Het begint klein...
 @citaat ja dat klopt maar pas als er veel vraag naar is zullen ze dit ook daadwerkelijk doen.
Wat je zou kunnen proberen is om iedereen op te roepen om marklin aan te schrijven of er nog een slanke kruiswissel komt.
Re: Het begint klein...
Lid sinds: 2018

offline
Re: Het begint klein...
Citaat van: hmmglaser op zondag 26 januari 2020, 13:12:49
slanke kruiswissel

Je bedoelt een slanke Engelsman.
Re: Het begint klein...
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Het begint klein...
Je bent n geweldige planner 👋🏻👋🏻👋🏻
Re: Het begint klein...
Basroc-1961
gast

Re: Het begint klein...
 @citaat @citaat

Tja, als 'newby' zit de terminologie er nog niet zo goed in.
Re: Het begint klein...
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Het begint klein...
@Peter: Jouw Hosenträgerproject heb ik gevolgd terwijl je er mee bezig was, dat was een heel fraai stukje werk.

@Bas: Ik kan verschillende toevoegingen opsommen die ik graag zou zien bij het C-rail assortiment, maar een extra kruising staat niet op mijn lijstje. Met stip op één staat de slanke engelse wissel, op ruime afstand gevolgd door de rest. Hier is mijn top 4:

1. Een slanke engelse wissel.
2. Een flauwe bocht ter aanvulling op de slanke wisselbocht van 12,1°. Liefst een kort bochtje van 2,9°, anders eentje van 5,8° of een hele lange van 17,9°.
3. Bochten van 15° met grotere boogstralen dan R3.
4. Een rechte van ±104,5 mm.

Die laatste moet ik uitleggen. Met de bestaande lengtes is al heel veel mogelijk, maar als ik nog één extra lengte zou mogen kiezen, zou dat 104,5 mm zijn omdat daarmee véél meer kan dan met, bijvoorbeeld, 176 mm. Ten eerste is 104,5 mm namelijk nauwelijks langer dan de korte kruising 24649 (die is 103,3 mm), dat biedt mogelijkheden zoals in het eerste plaatje. Bovendien komt 104,5 mm samen met een passtukje 071 uit op 175,3 mm, daardoor is een aparte rail van 176 mm ook niet meer nodig.

Of er ooit iets van komt, weet ik niet. Als fabrikant zal Märklin ongetwijfeld de ontwikkelingskosten van een nieuw artikel afwegen tegen de te verwachten extra omzet. Die slanke engelsman bijvoorbeeld, daar zitten velen al jaren op te wachten, maar desondanks is hij er nog steeds niet. Daaruit concludeer ik dat Märklin waarschijnlijk denkt dat de ontwikkelingskosten niet terugverdiend zullen worden.
Re: Het begint klein...
Lid sinds: 2018

offline
Re: Het begint klein...
1 t/m 3 staan bij mij ook bovenaan het verlanglijstje, 4 had ik niet bedacht, wel een erg korte (iets van 32mm IIRC), maar dat lijkt me technisch niet haalbaar. Ook heb ik behoefte aan schakelrails voor R3, 4 en 5!
Re: Het begint klein...
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Het begint klein...
Een passtukje van minder dan 40 mm is alleen mogelijk als er aan de onderkant hooguit twee aansluitlipjes zitten in plaats van vier. Het kortste bochtje, de 24206, is 43,6 mm over de middenleider. De aansluitlipjes aan de onderkant zitten 4 mm van elkaar. Je kunt er hooguit twee van gebruiken om kabelschoentjes op te schuiven en dan moet je bovendien de andere lipjes een beetje verbuigen, isoleren of afknippen om kortsluiting te voorkomen.

104,5 mm is een goed bruikbare lengte die bovendien makkelijk te produceren zou zijn. Als ik het probleem met de lipjes negeer en één zeer kort recht passtukje zou moeten kiezen, zijn mijn kandidaten 40,2 mm, 33,7 mm of 27 mm. Gecombineerd met respectievelijk een 064, 071 of 077 komt dat namelijk weer op 104,5 mm.

Ik denk echter dat de omzet klein zou zijn, te klein om het commercieel interessant te maken. Als ik de passtukjes 071 en 315 niet meetel (die heb ik bijna allemaal nodig voor de slanke wissels), heb ik maar 37 korte rails, recht en gebogen, op een totaal van 749 stuks. Bij het ontwerpen van wisselstraten vind ik ze onmisbaar, maar daarbuiten gebruik ik ze maar heel weinig. Nu ben ik ongetwijfeld geen goed voorbeeld, maar Märklin hoeft het ook niet te onderzoeken, ze hebben immers de omzetcijfers. Als er een nieuw passtukje zou komen, moeten daar praktische voorbeelden bij waar dat gebruikt kan worden, anders zal de omzet weinig voorstellen. Voor de 094 en 077 zijn er legio voorbeelden, die verkopen ongetwijfeld goed genoeg. De 071 is nodig voor bij de slanke wissel, daarvan zal de omzet ook nog wel aardig zijn. De 064 heeft ook allerlei bruikbare toepassingen, onder andere in combinatie met slanke wissels, zowel gebogen als rechte. En omdat het de kortste rechte is, is het mijn eerste keus om tussen twee tegengestelde bochten een kort recht stukje te leggen. Maar als er een 040 zou zijn, zou ik daardoor ook weer minder 064's gebruiken, dus per saldo levert dat geen extra omzet op. Mijn conclusie? Ik denk niet dat er nog een kort recht passtukje zal komen. Geen rechte van 40,2 mm en ook geen van 104,5 mm.
Re: Het begint klein...
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Het begint klein...
Bij het rijden had ik laatst een aantal rangeerlocs aan het werk gezet om een hele lange trein te maken. Dat was leuk om te doen, met als resultaat een sleep van zo'n 40 wagonnetjes. Vervolgens kwam m'n BR 50 om er mee te rijden. Ik was benieuwd, maar hij had er geen moeite mee. Maar na een paar rondjes rijden kwam ik tot de ontdekking dat slechts één van de keerlussen op m'n baan groot genoeg was voor deze lange trein! Gelukkig liggen er hier en daar ontkoppelrails...

Ik had ook nog wat andere ideeën en zodoende ben ik de afgelopen tijd gaan het puzzelen. De nieuwe baan zal veel lijken op wat er al ligt, maar er komt een flink aantal extra verbindingen bij. En er komen keermogelijkheden voor zeer lange treinen. Het schiet lekker op, binnenkort gaat de bestelling de deur uit. Vooral een heleboel wissels.

In één van de wisselstraten komt de Hosenträger met slanke boogwissels die ik eerder had laten zien. Hieronder staat het fragment waar het om gaat.

Hoe werkt dit nu? Vanaf de gele en grijze spoen helemaal links kunnen de treinen elk van de vier sporen helemaal rechtsonder bereiken en omgekeerd. Vanaf de groene en roze sporen links zijn de groene, roze en blauwe sporen rechtsonder bereikbaar. Alleen op het blauwe spoor links hebben de treinen in dit fragment weinig keuze, maar daarvoor komt verder links nog een paar overloopwissels.
Re: Het begint klein...
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Het begint klein...
De afgelopen weken heb ik met tussenpozen gepuzzeld aan een verbeterd baanplan. Vandaag is het af. Hoewel, af... Alle sporen zijn netjes verbonden en ik ben tevreden over de rijmogelijkheden die ik me er bij voorstel, maar inmiddels heb ik al geleerd dat een baanplan eigenlijk nooit klaar is. Morgen zie ik misschien al weer iets dat beter kan.

Op het eerste gezicht lijkt het veel op het vorige, maar wie beter kijkt, zal waarschijnlijk steeds meer verschillen zien. Gelijk gebleven zijn de vijf onafhankelijke doorgaande trajecten, waarvan twee met hun eigen keerlussen. Gelijk gebleven is ook dat er in het midden een rangeerterrein ligt. En gelijk gebleven is ook de Hosenträger met korte kruising die de gele sporen verbindt met het stationsgebied. Maar dan komen de verschillen.


Het station
Het station is iets gedraaid en maakt bovendien een flauwe bocht van 12º. Voor het grootste deel liggen de sporen nu op een hoek van 18º. Dat levert geen extra rijmogelijkheden op en het was dan ook geen doel op zich, het was nodig om plaats te maken voor de andere wijzigingen. Desalniettemin vind ik dat het zo wel iets heeft.

Enorme keerlussen
De belangrijkste functionele wijziging zit 'm in de paarse sporen, en dan met name dankzij het toegevoegde korte boogje naar boven, helemaal rechts: dat levert per saldo een enorme keerlus op, goed voor treinen van maar liefst 13 meter! Dat geldt dan voor rechtsom rijdende treinen op het buitenste spoor. Lange treinen die linksom reden hadden al een keermogelijkheid, maar ook die is wat langer geworden: 11 meter! En dan heb ik het alleen nog maar over keren via de paarse en (een klein stukje) gele sporen...

Meer wissels, verbeterde ligging
Minder opvallend maar wel heel nuttig is dat er 16 wissels bij komen. Naast enkele nieuwe sporen voegen die een heleboel extra overgangen toe. De wissels liggen bovendien beter. Naar links rijdend vanaf de drie onderste sporen zijn nu alle sporen aan de bovenkant bereikbaar, om een voorbeeld te noemen. En ook de blauwe keerlus links is veel beter verbonden met de rest van de baan. Daarmee liggen er nu tussen alle keerlussen directe verbindingen. Wie nog verder kijkt, kan nog veel meer verschillen vinden, maar de meeste daarvan leveren niet veel extra rijmogelijkheden op.

Slank!
Hoewel ik ook nog wel een poosje heb gepuzzeld voordat ik de drie opstelsporen rechtsboven naar wens had liggen, zat verreweg de meeste tijd in het bedenken en passend krijgen van alle wisselstraten, driehoeken en keerlussen. Het was een extra uitdaging omdat ik met uitzondering van de opstelsporen en het rangeerterrein zo veel mogelijk slanke wissels wilde, en bochten liefst minimaal R3. Niet omdat dat moet, maar omdat ik ruime bochten en slanke wissels mooi vind. Het is goed gelukt. Naast een paar passtukjes 206 vormen de engelsmannen 24624 de enige uitzondering, en dat is ook alleen maar omdat er nu eenmaal geen slanke zijn in C-rail. Maar zelfs van die engelsmannen zijn er maar twee waarop de treinen geregeld zullen afslaan.


Zo, nu laat ik het een dag bezinken. Wie weet zie ik dan toch nog iets dat ik wil veranderen, anders gaat de bestelling van de rails de deur uit.
Re: Het begint klein...
Lid sinds: 2018

Carpe Diem

offline
Re: Het begint klein...
Wat een baanplan Rob!
Heel ingenieus allemaal en wat een rijlengtes heb je.

Wordt weer een vermogen investeren in rails denk ik zo ;-)
Re: Het begint klein...
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Het begint klein...
Lang kon ik het plan toch niet laten rusten. Ik keek er nog eens naar en zag natuurlijk nog een paar plaatsen waar het misschien iets mooier kon.

  • Ik vond de blauwe keerlus links een beetje slordig. Bovendien zijn er - voor mijn doen - relatief veel passtukjes voor nodig. Kan dat niet wat strakker, en met minder passtukjes?
  • Zou er rechtsachter misschien nog een vierde opstelspoor passen? Dat betekent in ieder geval dat het paarse bochtje met de rails 430 - 315 - 530 wat krapper moet. Dat is op zich niet moeilijk, maar of het dan weer lukt om alle sporen weer goed te verbinden?
  • Zouden de aftakkingen van de blauwe sporen naar het rangeercomplex misschien iets 'vloeiender' kunnen?
De eerste twee aanpassingen zijn - uiteindelijk - gelukt. De derde deels: aan de rechterkant vind ik de aftakking mooi geworden, links vind ik het nog wel wat 'hoekig'. Zou dat niet mooier zijn met een slanke wissel?

Zo zou ik nog dagen bezig kunnen blijven, maar ik heb ook nog wel wat anders te doen. Na deze laatste aanpassingen heb ik zojuist m'n bestelling gedaan.
Re: Het begint klein...
Lid sinds: 2018

Carpe Diem

offline
Re: Het begint klein...
Geweldig Rob zoals je bezig blijft ;-)

Dus vandaag besteld...deze week nog in huis en dan bouwen maar denk ik zo!
Re: Het begint klein...
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Het begint klein...
Het gaat iets langer duren, mijn leverancier heeft niet alles in voorraad. Geeft niet, ik heb genoeg andere dingen te doen, ik denk dat ik er toch pas volgende maand aan toe kom om de baan om te bouwen.
Re: Het begint klein...
Basroc-1961
gast

Re: Het begint klein...
Een ware kunstenaar met c-rail. 1 Vraagje: Het rangeerterrein 'boven' is alleen dan te benaderen vanaf het 'bruine spoor'. Als je aan het rangeren bent, blokkeer je het hele boven gebied. Heb je dat met een reden gedaan?
Re: Het begint klein...
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Het begint klein...
👏🏻👏🏻👏🏻👏🏻👏🏻
Re: Het begint klein...
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Het begint klein...
Met passen en meten wordt de meeste tijd versleten wordt er beweerd Rob, dat je veel passtukjes nodig hebt weet ik maar al te goed hier zijn veel doosjes met passtukjes op voorraad en in de baan verwerkt.

Je baanplan is er klaar voor, nu even op de laatste rails wachten en lekker aan de gang.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Het begint klein...
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Het begint klein...
@Bas: Die grijze sporen 'boven' zijn niet bedoeld als rangeerterrein, dat zijn uitsluitend opstelsporen. Zowel links als rechts kan ik er een heleboel rollend materiaal veilig parkeren.

Rangeren doe ik hoofdzakelijk op het (grijze) sporencomplex in het midden en af en toe ook op een stationsspoor, als dat zo uitkomt. Met vijf doorlopende stationssporen is er altijd wel eentje beschikbaar en ze zijn allemaal goed met elkaar verbonden.

Een trein op het bruine spoor kan overigens het achterste deel van de baan vermijden door via het station te rijden, over het doorgaande paarse of grijze spoor. Dan heb ik alle tijd om een geparkeerde trein in bedrijf te nemen.


@Peter: Bij plannen van anderen zie ik vaak onnodig veel korte rechte passtukjes. Een 064 en een 172 in hetzelfde rechte spoor bijvoorbeeld, daarvoor in de plaats past ook een 236. Als ik zelf iets aan het ontwerpen ben dat alleen goed aansluit met veel passtukjes, zoek ik liever nog even door totdat ik iets beters heb gevonden. Ik moet echter toegeven dat ik dat vooral doe om de uitdaging. Zo duur zijn die passtukjes nu ook weer niet.

Van de meeste types heb ik nog niet eens één vol doosje. Alleen de 071 gebruik ik veel, maar dat is alleen maar omdat dat nodig is met slanke wissels. Afgezien daarvan zitten er in het laatste ontwerp maar heel weinig korte rails en die hebben vaak ook nog een specifieke functie. Zo liggen er bijvoorbeeld maar drie 064's in het laatste ontwerp (toevallig niet ver van elkaar, zie het fragment hieronder) en die zijn doelbewust gekozen omdat ik daar een kort recht stukje wilde, niet om achteraf iets passend te maken.
Re: Het begint klein...
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Het begint klein...
Voordat ik begin aan het ombouwen van de baan, heb ik nog een video gemaakt met de nieuwste aanwinst in de hoofdrol, de 64 026. De belangrijkste bijrol is voor de V 100 2263, kleinere rollen zijn voor de 39.0-2 138 met een personentrein en de 50 1581 met lange goederentrein.



In het begin verzamelt de hoofdrolspeler een zestal kolenwagons. De eerste is een open hogeboordwagen type Om 21, daarna volgt wagenset kolentransport (46034, uit 1999). Dat past perfect bij elkaar. Ik las echter dat de BR 64 een personenlocomotief is en weet niet of zoiets in de praktijk voorkwam. Later worden de kolenwagens losgekoppeld, waarna de loc een paar donderbussen oppikt, dan klopt het wél.

Speciale vermelding verdienen de ontkoppelrails. Daarbij moet ik opmerken dat het ontkoppelen meestal niet de eerste keer goed ging, ik moest het doorgaans een paar keer proberen. Dat lag niet zozeer aan de ontkoppelrails, het positioneren komt nogal nauw. Voor het knip- en plakwerk heb ik de OpenShot Video Editor gebruikt.
Re: Het begint klein...
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Het begint klein...
Mooie scènes hoor 👏🏻👏🏻👏🏻
Re: Het begint klein...
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: Het begint klein...
mooi filmpje van een mooie aanwinst. een 64 is een leuk klein locomtiefje.
je hebt inmiddels een aardige vloerbaan liggen en een leuke collectie opgebouwd. :thumbup: :thumbup:
Re: Het begint klein...
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Het begint klein...
Citaat van: speeltmettreintjes op vrijdag 27 maart 2020, 00:41:51
Dat lag niet zozeer aan de ontkoppelrails, het positioneren komt nogal nauw.
Hoe ga je dat oplossen? Bij nauwkeurig positioneren van een koppeling met de PC wordt  verwezen naar het nut van de lichtsluis of lichtreflector (koploper forum, beneluxspoor.net forum, stummiforum, en bij de zuiderburen).
Re: Het begint klein...
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Het begint klein...
@citaat
Het computergestuurd leren rijden staat op een heel laag pitje. Komt wel weer, ik ben eerst met andere dingen bezig. Desalniettemin denk ik er aan om gewoon maar eens een losse IR-lichtsluis te maken, niet gekoppeld aan de centrale of computer, maar met een zichtbare led als indicator dat er een trein op de ontkoppelrails staat maar niet precies goed gepositioneerd. Een bruikbare schakeling heb ik al gevonden en ik heb ook al wat electronica in huis om tezijertijd te kunnen experimenteren, maar ben er nog niet aan toegekomen.
Re: Het begint klein...
Lid sinds: 2010

offline
Re: Het begint klein...
Hoi,

Citaat van: Jan22 op zondag 05 april 2020, 22:20:10
Hoe ga je dat oplossen? Bij nauwkeurig positioneren van een koppeling met de PC wordt  verwezen naar het nut van de lichtsluis of lichtreflector (koploper forum, beneluxspoor.net forum, stummiforum, en bij de zuiderburen).

Hum... Je moet je treintjes goed ijken en onderhouden (treintjes en baan) om iedere keer op de juiste plek te ontkoppelen. Met de digitale pendelbaan van Karst regelmatig op beurzen gestaan. Daar zit ook een een ontkoppelaar in. Deze reageerde gewoon op "tijd", geen extra lichtsluis of zo iets. Dit omdat er ook andere treintjes over heen reden dan de trein die ontkoppeld moet worden. Met goed ijken kom je heel ver.

Groet Ronald.
Re: Het begint klein...
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Het begint klein...
Citaat van: speeltmettreintjes op dinsdag 04 februari 2020, 16:47:39
@Peter: Bij plannen van anderen zie ik vaak onnodig veel korte rechte passtukjes. Een 064 en een 172 in hetzelfde rechte spoor bijvoorbeeld, daarvoor in de plaats past ook een 236. Als ik zelf iets aan het ontwerpen ben dat alleen goed aansluit met veel passtukjes, zoek ik liever nog even door totdat ik iets beters heb gevonden. Ik moet echter toegeven dat ik dat vooral doe om de uitdaging. Zo duur zijn die passtukjes nu ook weer niet.

Van de meeste types heb ik nog niet eens één vol doosje. Alleen de 071 gebruik ik veel, maar dat is alleen maar omdat dat nodig is met slanke wissels. Afgezien daarvan zitten er in het laatste ontwerp maar heel weinig korte rails en die hebben vaak ook nog een specifieke functie. Zo liggen er bijvoorbeeld maar drie 064's in het laatste ontwerp (toevallig niet ver van elkaar, zie het fragment hieronder) en die zijn doelbewust gekozen omdat ik daar een kort recht stukje wilde, niet om achteraf iets passend te maken.
Grappig. Ik heb behoorlijk wat passtukjes (zeker 071's), en de ene keer gebruik ik er meer dan de andere keer. De 229+071 combo's die je bij een rijtje slanke wissels nog wel eens moet toepassen in de parallelsporen, wil ik nog wel eens vervangen door 236+064. 071's zijn op de een of andere manier altijd schaars bij mij. 236's ook nog wel vaak.

Citaat van: speeltmettreintjes op zondag 26 januari 2020, 16:25:09
Of er ooit iets van komt, weet ik niet. Als fabrikant zal Märklin ongetwijfeld de ontwikkelingskosten van een nieuw artikel afwegen tegen de te verwachten extra omzet. Die slanke engelsman bijvoorbeeld, daar zitten velen al jaren op te wachten, maar desondanks is hij er nog steeds niet. Daaruit concludeer ik dat Märklin waarschijnlijk denkt dat de ontwikkelingskosten niet terugverdiend zullen worden.
Het ding past niet in de Märklin filosofie. Je moet gaan polariseren, dat snappen veel 3 railers al niet (de praktijkproef met mijn Engelsmannen heb ik reeds meermaals gedaan, ik moet ze eigenlijk permanent onder direct toezicht van mijzelf of iemand anders die ze volledig snapt, hebben liggen). De meeste Märklinners willen wissels open kunnen snijden. Daarbij: Normale aandrijvingen passen niet, normale decoders al helemaal niet. Technisch is het ding dus een behoorlijk probleem, daar zullen de kosten ook bij meegewogen worden, want alles is uniek aan het ding.

Citaat van: BeerBot_3000 op zaterdag 25 januari 2020, 18:12:58
Dag rob,

Ziet er goed uit. Ik ben zelf ook nog flink aan het puzzelen en kwam op het volgende uit(zie onderstaande afbeelding).

Ik weet alleen niet of dit ook in het echt passend te krijgen is of er teveel speling in zit. In wintrack doet hij deze niet automatisch invullen maar wel als je hem met de had verbind. Misschien heb je hier iets aan? Helaas heb ik deze kruising niet liggen om het uit te proberen.
Als je dit dicht krijgt, moet je de marges in wintrack verkleinen. Dit is echt veel te veel marge.
Re: Het begint klein...
Lid sinds: 2018

offline
Re: Het begint klein...
Citaat van: Laurent op maandag 06 april 2020, 13:30:21
De meeste Märklinners willen wissels open kunnen snijden.

Maar dat kan met een (al dan niet slank) Engels wissel sowieso al niet...
Re: Het begint klein...
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Het begint klein...
Toch wel. De C rail engelsman kan je altijd oprijden, die ligt altijd in alle richtingen op een rijweg. De K rail kan je open snijden als je vanaf de verkeerde kant erop rijdt bij de slanke, die wordt niet gepolariseerd. De korte versie beweegt allemaal contra (net als de 24620/24 bij C rail) en geeft dus altijd op alle punten een rijweg.
Re: Het begint klein...
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Het begint klein...
Citaat van: Laurent op maandag 06 april 2020, 13:30:21Ik heb behoorlijk wat passtukjes (zeker 071's), en de ene keer gebruik ik er meer dan de andere keer. De 229+071 combo's die je bij een rijtje slanke wissels nog wel eens moet toepassen in de parallelsporen, wil ik nog wel eens vervangen door 236+064. 071's zijn op de een of andere manier altijd schaars bij mij. 236's ook nog wel vaak.
Dat komt waarschijnlijk omdat jij vrij vaak een nieuwe vloerbaan ontwerpt. Een nieuw ontwerp betekent natuurlijk andere aantallen van de verschillende korte passtukjes en ook van de 229 en 236. Omdat ik minder vaak een nieuw ontwerp maak en er meer tijd voor heb, kan ik langer puzzelen om aanpassingen te vinden die het aantal passtukjes klein houden.

In de meeste lange rechte sporen op mijn baan ligt geen enkel passtukje, soms één. Zelfs van de korte rechte sporen heeft nog niet de helft een passtukje. In totaal liggen er liggen 58 passtukjes 071, maar 53 daarvan zijn nodig voor de slanke wissels en de slanke kruising. Slechts vier dienen echt als passtukjes, een vijfde ligt nog in een zijspoor. Verder liggen er drie stuks 064, maar zoals ik hierboven al had geïllustreerd, is dat niet zozeer om het passend te maken maar alleen om wat meer afstand te scheppen. De 064 is nu eenmaal de kortste rechte. Als er een kortere zou zijn, had ik daar misschien wel één of meer van gebruikt.


Voor wie nog niet goed thuis is in C-rail geef ik nog een keer een overzicht van de belangrijkste situaties waar passtukjes vermeden kunnen worden:

077 + 094 = 172
094 + 094 = 188
064 + 071 + 094 = 229
071 + 071 + 094 ≈ 236
064 + 172 ≈ 236
077 + 077 + 188 = 172 + 172

Ook handig om te weten:

071 + 071 ≈ 064 + 077
077 + 188 = 094 + 172
071 + 229 ≈ 064 + 236
071 + 236 ≈ 077 + 229
071 + 071 + 071 + 071 ≈ 094 + 188
094 + 188 + 188 ≈ 236 + 236
Re: Het begint klein...
Lid sinds: 2018

offline
Re: Het begint klein...
Citaat van: Laurent op dinsdag 07 april 2020, 08:42:47
De K rail engelsman kan je open snijden

Hee, dat wist ik niet, had het ook echt niet verwacht! #eyeopener
Re: Het begint klein...
Lid sinds: 2010

offline
Re: Het begint klein...
Citaat van: speeltmettreintjes op vrijdag 27 maart 2020, 00:41:51
...De belangrijkste bijrol is voor de V 100 2263, ...

Hallo Rob,
Mooi filmpje met jouw 'acteurs' ;) En ik zie bij jou dezelfde V 100 rijden die ik niet zo lang geleden -volgens de winkel 'nieuw'- op de kop heb getikt. Mijn V 100 rijdt prima, maar zo nu en dan 'verdwijnen' de geluidsfuncties opeens. Als ik de loc dan even reset (van de baan, op de baan) dan werkt alles direct weer zoals het hoort. En die loc is behoorlijk gevoelig voor vervuiling: ik moet de rails soms extra gummen anders gaat het mis met deze V 100. Ik heb hierover in een Amerikaans topic info gevonden en daar wordt over dezelfde verschijnselen gesproken en dat het o.a. zou liggen aan het feit dat deze loc maar liefst vier antislipbandjes heeft...

Welke ervaringen heb jij met deze loc?

Mvrgr,
Rob.