Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Wico's Donnerwetter Alm ... verder met de bovenleiding

Gestart door Wico vrijdag 02 februari 2018, 20:53:09

Re: Wico's Donnerwetter Alm ... verder met de bovenleiding

Als het maar Zwitsers is.

Kleine maar prachtige update Wico. :thumbup:
Zeker met de 36cm lange bovenleidingdraden is het al gauw lange halen snel klaar. :P
En weer gaat er een stuk ballast worden en wordt de baan weer mooier en mooier. :favorite:

Groet Michel

Swiss rail .. what else?

@ Dirk-Jan,

Ik kan niet zeggen dat ik er diep over heb nagedacht, maar dit werkt voor mij het prettigst. De standaard draden gebruik ik in eerste instantie voor het plaatsen en proefpassen. Dan helpt het dat de standaard draden beter zichtbaar zijn dan de geverfde. Ook moet er af en toe een draad ingekort worden om het te laten passen. En na het proefpassen verwijder ik de draden sowieso omdat het dan veel makkelijker is om de ballast aan te brengen. Als de ballast dan goed gedroogd is, staan de mastjes goed verankerd en plaats ik de draden definitief.

@ Tony,

In Zeeland lopen we wat achter, want hier is het nog maar zaterdag O:-D. En de regio waar ik woon is overwegend rooms-katholiek, dus de mores is hier ter plaatse gelukkig iets losser :P.

@ Michel,

De tijd van grootste updates ligt achter ons, want de bouw van de baan nadert zijn einde. Maar zo af en toe een kleine update houdt de boel levend :D.

Groeten,
Wico
Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

Hoi Wico,

Mooie ( kleine ) update  :thumbup: :thumbup:
Op de terugweg van de beurs had ik het er met Sander over welke volgorde je nu iets opbouwt dus eerst de bovenleiding plaatsen en daarna de ballast aanbrengen.
Mag ik er dan vanuit gaan dat je ook eerst de seinen plaatst alvorens de ballast aan te brengen?

Mvg,

Peter Degeluidsman 
Het is weer stapje voorwaarts in de afwerking van jouw baan Wico. Ik vraag me af wat er daarna komt? Het spelen met geluiden tijdens de ritten, het op uurrooster laten rijden van de treinen, ...?

Luc
Wat een leuke update, kleine update's zijn ook update's. Het zijn de kleine dingen die het helemaal gaan afmaken en zonder twijfel is dit ook weer het geval! ballasten ziet er echt top uit !

doe maar een treintje

ja bovenleiding blijft toch wel de kers op de taart  ;)

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

@citaat @Rudibeer
Hangt dat niet geheel af van de taart?  :roll:
Als je enkel met diesel- en/of stoomtractie
rijdt heeft het geen toegevoegde waarde  :wink:

Groeten,

Erik.

Swiss rail .. what else?

@ Peter,

Ik heb niet veel seinen staan (alleen bij het station), maar ook die zijn geplaatst voor het ballasten.

@ Luc,

Ik zie maar één optie de baan afbreken en volledig opnieuw beginnen 8o.

Grapje hoor, eerst maar eens gaan genieten van de rijdende treinen. Itrain verder inregelen met routes et cetera, misschien wat materieel gaan weatheren, diorama's bouwen.

Kortom ik zie nog wel wat mogelijkheden voor de toekomst :).

@ Kenny,

Bedankt voor de complimenten! Het zijn de details die een baan afmaken.

@ Ruud,

Het is een hoop werk en een behoorlijke investering, maar het maakt het inderdaad wel af.

@ Erik,

Wie rijdt er nu enkel met diesel of stoomtractie >:-D.

Groeten,
Wico

doe maar een treintje

:offtopic:
CiteerHangt dat niet geheel af van de taart?  :roll:
Als je enkel met diesel- en/of stoomtractie
rijdt heeft het geen toegevoegde waarde  :wink:

ik denk dat als je alleen stoom of diesel rijdt je heeeel misschien niet gaat nadenken of bovenleiding een optie kan zijn  ;)  :D

Swiss rail .. what else?

:offtopic:

Toch zou je het kunnen overwegen, want als mijn diesels of stomers onder de draad door rijden is het nog steeds een mooi gezicht B).

Groeten,
Wico

doe maar een treintje

@citaat komt toch die kers weer voorbij  :P

Swiss rail .. what else?

Omdat de kleine updates blijkbaar toch ook wel in de smaak vallen, hierbij nog een korte impressie van de laatste stand van zaken.

Alle rijdraden zijn weer weggehaald en vandaag is de ballast grotendeels aangebracht. Als je goed naar de foto's kijkt zie je het minieme kleurverschil met de ballast die al eerder is aangebracht.

20260419_205144a.jpg

20260419_205126a.jpg

Morgenavond de nieuwe delen ook vastlijmen met de latex voorstrijk. Er moet ook nog een klein beetje groen in de ballaststroken komen, zodat het wat minder steriel is.

20260419_205224a.jpg

En twee strekkende meter bovenleiding levert toch een heel bossie rijdraden op! Die worden in de vrije avonduurtjes voorzien van een panzergrau verfje...

20260419_205551a.jpg

Groeten,
Wico
Strak werk! Dat vind ik toch wel knap. Waarschijnlijk haal je ook even de stofzuiger er langs voordat je de foto's maakt. Ik rommel meestal maar wat aan en dan is het eindresultaat toch wat minder gepolijst. Dat noem ik dan maar een romantische uitstraling ;)
Ergens  @citaat : kers of geen kers, het is een hoop werk, zeker als die nog effectief moet werken ook. Het loopt toch altijd weer ergens fout... :sad:

En gelijk wat je op het spoor wil zetten, die bovenleiding hangt wel altijd ergens in de weg of maakt het ontzettend moeilijk.

Och en inderdaad: in mijn geval kan je misschien wel spreken van een haat-liefde verhouding... en ik spreek nog altijd over de bovenleiding.  >:-D

Swiss rail .. what else?

@ Henk,

Nee de stofzuiger is er nog niet aan te pas gekomen, want de ballast ligt nog los. Dat komt wel na het lijmen om de laatste losse ballast in het railbed weg te halen. En leuk toch die verschillende manieren van werken; zo kan ik weer met veel bewondering kijken naar jouw creaties! Zelf kan ik me soms verliezen in de details, zoals het strak leggen van de ballast. Dan ligt er ook daadwerkelijk geen korreltje ballast verkeerd 8o. Iedere gek zijn gebrek zullen we maar zeggen ...

@ Herman,

Ik moet de eerste met bovenleiding nog tegenkomen die er niet een keer met zijn tengels in of tussen heeft gezeten. Maar het went ... O:-D.

Groeten,
Wico
Hoi Wico dat ziet er weer top uit. Blijft toch altijd een klusje de bovenleiding. Ik hoef gelukkig niet zo heel veel meer.

Gr henk

Swiss rail .. what else?

Henk,

Voordeel is dat de resterende aan te leggen bovenleiding en ballast bij mij goed bereikbaar is, dat scheelt een stuk :).

Groeten,
Wico
Haha Wico klopt ja is bij mij ook gelukkig
Gr hebk
Haha klopt is gelukkig bij mij ook zo
Scheelt een hoop

Gr henk
Citaat van: ÖBB op maandag 20 april 2026, 17:00:13Blijft toch altijd een klusje de bovenleiding
klusJE zeg je... ik noem dat een KLUS, allemaal in hoofdletters en eigenlijk herinner ik het mij van vroeger, want het merendeel van mijn nieuwe baan is door mijn maat Wim gedaan...  :thumbup:
Het restant werk (inderdaad) dat er overbleef en nog overblijft... :roll: een KLUS dus...

BLIJ dat ik analoog RIJ

Ben blij dat ik puco's heb, bovenleiding is dan gewoon niet nodig :o) .

Swiss rail .. what else?

Hans,

Dat had ik eerder moeten weten ...

Groeten,
Wico
 @citaat  @citaat Zoals ik ergens schreef: het is een haat-liefde verhouding, toch wat mij betreft.
En na de eerste pogingen, ben ik wat blij, dat het inderdaad opgezet is...

Ondertussen word ik ook wat handiger, om wagons en/of locs op de baan te krijgen... ;-)
Wie schreef ook al weer, dat je gegarandeerd met je tengels er in blijft haken... ;-)

Swiss rail .. what else?

Herman,

Ik word ik steeds handiger met de aangebrachte bovenleiding, maar het blijft oppassen!

Groeten,
Wico
Vraagje: Het belast tussen de rails. Wat kan je daar over vertellen. Wat gebruik je. En hoeveel kilo is er al doorheen gegaan.

Swiss rail .. what else?

Tony,

De ballast is van SpurenWelten (415 Schotter Porphyr dunkelbraun Spur H0). Er zit zeker al 10 kg ballast op de hele baan, en heb deze week nog 2 kg bijbesteld :).

Deze versie komt het dichtste bij de bedding van de C-rails.

Groeten,
Wico
Citaat van: Wico op woensdag 22 april 2026, 19:35:14De ballast is van SpurenWelten
En direct bij Spurenwelten besteld?

Swiss rail .. what else?

Bas,

Nee, ik bestelde die altijd bij Ben Horster Modelbouw maar die is gestopt. Nu heb ik de ballast bij een Duitse leverancier gekocht.

Groeten,
Wico
Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

Bentink in Apeldoorn is de nieuwe importeur/verkoper van deze ballast in Nederland.

Het ziet er weer strak uit Wico  :thumbup: :thumbup:

mvg,

Peter Degeluidsman

Swiss rail .. what else?

Peter,

Dat had ik ook begrepen, maar daar zie ik het (nog) niet op de site staan.

Groeten,
Wico

De koffie staat altijd klaar

hoi wico

je kan het bij bentink wel vragen aan marsel of daniel

mvgr. gerard

Swiss rail .. what else?

Gerard,

Bedankt voor de tip :thumbup:.

Groeten,
Wico

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

Hoi Wico,

Ik heb de site van spurenWelten even bekeken maar ze hebben ook een mooie beddingsnijder.
Het is dat het teveel werk is om opnieuw te beginnen....

Henk

zonder fantasie ook geen creativiteit

@Trainhenk: die beddingsnijder ook gezien maar leek mij meer voor schaalgrootte 1 dan voor H0. Of heb ik het nu mis?

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

@citaat

Ik heb even snel gekeken, maar ik denk dat hij er voor alle schaalgroottes zal zijn.
Kwestie va nde grootte van de snijder aanpassen aan het juiste formaat (denk ik).

Henk

Swiss rail .. what else?

De kleinkinderen hebben vakantie en dus had opa ineens een vrije middag. Na het grasmaaien en onkruid weghalen kon ik nog mooi even verder ploeteren met de bovenleiding.

De Lange Leegte is nu volledig voorzien van de benodigde masten en draden. Hierna piepen we dus de bocht om richting de Romaanse ruïne, voor de laatste meters bovenleiding.

20260423_160839a.jpg

Maar voor het zover is, moet eerst de ballast er nog in en moeten de draden geverfd. Dat laatste is niet mijn favoriete klusje, maar rustig doorgaan, vooral doorgaan ...

20260423_160907a.jpg

En er moet nog wat natuurherstel plaatsvinden, want sommige rotsen stonden te dicht op de rails zodat er geen plek was voor de mastjes.

20260423_160917a.jpg

Groeten,
Wico

En na iedere (kleine) update word het nog steeds mooier en mooier Wico. :favorite:

Groet Michel
Lekker bezig weer. Lijkt mij toch wel een raar gevoel dat je weet dat je bijna klaar bent....

Swiss rail .. what else?

@ Michel,

En daarom blijf ik enthousiast om het af te maken na ruim acht jaar bouwen aan de baan ;).

@ Sander,

Dat klopt helemaal, al ben je natuurlijk nooit echt klaar. Volgens mijn vrouw duurt het nooit lang voordat ik aan een nieuwe baan begin 8o.

Groeten,
Wico
Het lijkt mij dat er een klein stukje bovenleiding ontbreekt, daar waar de twee banen door wissels verbonden zijn
(foto 1 en 2)

Swiss rail .. what else?

Herman,

Ik vroeg me al af wie het als eerste zou zien, maar de bonuspunten zijn voor jou! Daar had ik al vooruitgewerkt met het verlijmen van de ballast, voordat ik er achter kwam dat de masten nu niet (goed) uitkwamen 8o.

Kijken of ik dat achteraf nog kan/ga oplossen. Waarschijnlijk twee extra masten en een 36cm rijdraad om de tussenruimte te overbruggen.

Groeten,
Wico

Dwarsliggers op de rails sporen niet

Citaat van: hermanvk op maandag 20 april 2026, 05:08:20die bovenleiding hangt wel altijd ergens in de weg
De wollen truien dragers onder ons weten daar alles van ....

Swiss rail .. what else?

Herman had al gespot dat er een stuk bovenleiding ontbrak op de overgang tussen de twee sporen. Een kwestie van slechte planning aan mijn kant, die vroeg om herstel. Hoewel misschien niet anatomisch correct is de overgang nu voorzien van bovenleiding. De ballast te plaatste moet ik uiteraard nog even bijwerken.

20260425_090239a.jpg

En als je van strak en netjes werken houdt, dan zal onderstaande foto je vast wel bevallen :).

20260425_090429a.jpg

Maar met een paar treintjes erbij wordt het gelijk een stuk gezelliger B).

20260425_092344a.jpg

En de verborgen boodschap is natuurlijk dat ik een beetje door moet werken, zodat de treinen weer kunnen passeren :).

20260425_092600a.jpg 

Groeten,
Wico
Dat ziet er geweldig uit met die bovenleiding  en die passerende treinen. Complimenten hoor :thumbup:
Ga zo door...
Groet Erwin.
 @citaat  @citaat EN de panto's omhoog  :thumbup:    :lol:
Maar inderdaad, net zoals  @citaat 100% akkoord: geweldig uit met die bovenleiding  en die passerende treinen

Zowel de foto´s zonder treinen maar ook de foto´s met de treinen in beide gevallen blijven de foto´s een plezier om naar te kijken Wico. :favorite:
Mooi en snel opgelost zo dat tussen stukje met de bovenleiding.

Bedankt voor het kijkplezier.

Groet Michel

Swiss rail .. what else?

@ Erwin,

Ik ga rustig door op de ingeslagen weg. Met de zomerperiode aanstaande wordt het tempo wel aanzienlijk lager B).

@ Herman,

Nogmaals dank voor jouw kritische ogen die mij dwongen inspireerden tot deze oplossing!

@ Michel,

De treinen waren al een hele tijd buiten beeld, dus ze waren blij dat ze even op het zichtbare deel mochten vertoeven :P.

Groeten,
Wico
@citaat dat was -uiteraard- graag gedaan. Gewoonlijk en vaak ontsnappen mij dergelijke details, maar allicht omdat ik momenteel vrij intensief bezig ben met bovenleiding (waar je tengels in vasthaken :lol:), viel het mij wel direct op...  :thumbup:

BLIJ dat ik analoog RIJ

Even een kleine overdenking vanonder een heerlijk zonnetje: is die aanpassing aan de bovenleiding nu werkelijk een verbetering? Eerst ontbrak er één stuk, en nu twee.
 @citaat

8) Ik moest effe kijke maar zie het nu ook, tis 2x niet helemaal anatomisch correct. :roll:
Anderzijds zie je ook bij spoorbruggen over een kanaal dat de treinen een stukje zonder bovenleiding rijden. :o)
Tja, best een gedoe om zo'n Profi-modelspoorbaan te bouwen.
En we zitten er met de foto's nu met de neus bovenop, in het gehele overzicht valt het niet op denk ik.
Dus Wico, je bent goed bezig, erg mooi allemaal. O:-D

Een ander puntje wat mij opvalt is die stoel.
Zo'n alleraardigst modelbaantje verdient een mooiere en betere ergonomische stoel met armleuningen en wieltjes lijkt me.
Met die wieltjes kan je een beetje heen en weer rijden, hoef je niet steeds dat al maar ouder wordende lichaam op te hijsen om je stoel te verplaatsen. :D