Nieuws:

Heb je nog geen treinenplaatje in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Wico's Donnerwetter Alm ... vectron varianten

Gestart door Wico vrijdag 02 februari 2018, 20:53:09

Re: Wico's Donnerwetter Alm ... baan klaar, maar niet af
Citaat van: Wico op donderdag 11 juni 2026, 20:19:32Je bedoelt zo iets :). Binnenkort in dit theater!
Indendraad... :lol:
Ik dacht nu wel, dat die kleiner waren - hopelijk geen problemen met (iets te lage) bovenleiding... daar dacht ik direct aan... 🤔

Swiss rail .. what else?

Herman,

Ik had eerder zo'n echte mini spy camera, maar die beviel me niet. Deze camera had ik al eerder dan de bovenleiding, maar geluk bij een ongeluk het past prima onder de bovenleiding door!

Groeten,
Wico
Citaat van: Jongslog op donderdag 11 juni 2026, 18:05:54Ja beter zo met dat hek. Mooi gedaan zo langs het pad en niet statisch recht. Het is nog best een lengte. Inderdaad nog palen ertussen neem ik aan. Het is nooit af ;)

Persoonlijk zou ik hem dus met het spoor mee laten lopen (hoeft ook niet recht, kan om de diverse bovenleiding masten heen gezet worden en om de schakelkasten heen).
Dan krijgt het park ook meer kans om daadwerkelijk wat natuur te herbergen, en kunnen de bomen onderhouden worden.

Groeten,
Jelmer

Swiss rail .. what else?

Jelmer,

Bedankt voor de suggestie! Ik vermoed dat het in de grote mensen wereld inderdaad zo geplaatst zou worden.

Groeten,
Wico

Swiss rail .. what else?

Nou dat Chinese hek zorgde toch nog voor wat commotie gisteravond tijdens de gemeenteraadsvergadering van Donnerwetter. De gemeente had namelijk aanvullend budget gevraagd voor het plaatsen van 24 extra palen langs het hekwerk. De lokale partijen trapten af met de opmerking dat ze helemaal niet begrepen waarom er een hekwerk van Chinese makelij was geplaatst, terwijl er in eigen land toch voldoende deugdelijke hekkenbouwers te vinden zijn. Blijkbaar was de prijs hierbij een doorslaggevende factor geweest, wat toch hoongelach op de openbare tribune leidde. Want dat bleek dus erg tegen te vallen, gezien het feit dat nu aanvullend budget werd gevraagd 8o.

Uit andere hoek kwam het commentaar dat, hoewel men begrip had voor de veiligheidsaspecten, het hek in hun ogen duidelijk afbreuk deed aan het open karakter van het park. En met een minder aantrekkelijk park bestond de angst dat ook de romaanse ruïne minder bezoekers zou trekken. Terwijl die bezoekers toch zorgden voor extra middelen in de gemeentekas.

Het waren tenslotte de Grünen die een motie indienden om het hek volledig te verwijderen, en in plaats daarvan een brede haag langs de baan te plaatsen. Dit haalde de angel uit de discussie, want zo werd het groene karakter van het park versterkt, terwijl tegelijkertijd tegemoet werd gekomen aan de veiligheidsaspecten. In plaats van palen werd er dus in groen geïnvesteerd! Deze motie werd met overgrote meerderheid aangenomen, en aldus geschiedde.

20260612_104305a.jpg

20260612_104624a.jpg

20260612_104358a.jpg

20260612_104613a.jpg

Groeten,
Wico 
 :o) Ik ben blij dat ik gister geen tijd had om te reageren want dan had ik iets geschreven in de trant van "welke gek plaatst daar een hek?" >:-D
Vandaag wel even de tijd om het te aanschouwen en zo zonder hek maar met al dat mooie groen; zo is het goed, niks meer aan doen. :thumbup:  B)

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

Dag Wico.

Gelukkig heeft de Zwitserse bestuurlijke
macht van de Zeeuwse zuinigheid gewonnen!
Want dit is een veel mooiere oplossing  :thumbup:
Bezint eer gij begint
(En: ook geen stickertje te zien!) :cool:  :lol: :thumbup:

Groeten,

Erik.

Swiss rail .. what else?

@ Dirk-Jan,

Ach soms moet je eens wat proberen, maar het kan verkeren. Hekwerk ligt nu in de prullenbak, en ik geniet op mijn gemak!

@ Erik,

Je weet dat ik veel voor mijn volgers over heb :). Dus als jij je stoort aan een stickertje, dan haal ik die even weg :o).

Kwestie van als je het één keer ziet, dan kun je het niet meer niet zien ...

Groeten,
Wico

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

@citaat  :lol:  :lol:  :lol:  :thumbup:

Groeten  :wink:

Erik.

Als het maar Zwitsers is.

Al vond ik het hek ook niet verkeerd staan Wico straalt nu bij het groen wel meer het Zwitsers leven uit.

Groet Michel
Eind goed, al goed  :thumbup:

Groeten,
Jelmer

Swiss rail .. what else?

En daarmee keerde de rust (voorlopig) in Donnerwetter terug :P.

Groeten,
Wico
Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

Hoi Wico,

Ik schrok toen ik de kop tekst las  8o 8o

Dat kan toch niet waar zijn dat jou baan volledig gereed is, gelukkig las ik even later dat er toch nog wel verbeterpuntjes waren ( kan dat bij jou ? ) en er verdere details nog aangebracht gingen worden  :thumbup: :thumbup:

Het groen langs de baan staat toch wel iets mooier dan het eerder geplaatste hekwerk, fijn dat de club van wijze mannen dit ook inzagen  >:-D

Mvg,

Peter Degeluidsman
Haha geweldig 👍🏻😂zowel de tekst als de oplossing.
Van een gebrek aan een hek, naar een lach op mijn gezicht deze dag
Hoi Wico,

je hebt al een oplossing gevonden zie ik.  Super :)

Ik heb ook een parkje naast de rails liggen en heb voor een combinatie van een lage en hoge heg gekozen. Ik zag dat je daarvan ook al ergens gebruik van maakt op je baan. Groen, maar toch een bepaalde afscheiding.

Die Temu hekken zijn misschien aardig om bij een meer industrieel gedeelte te plaatsen mocht je dit hebben.

Mvg
Roeland 

Swiss rail .. what else?

@ Peter,

Soms werkt een goed idee, en soms werkt het niet. Gelukkig kun je dan met scenery de boel snel herstellen!

@ Barry,

Ik heb vaker transpiratie dan inspiratie, maar vandaag rolde die tekst er zo maar uit :P.

@ Roeland,

Een heg kan inderdaad ook prima als afscheiding.

Groeten,
Wico
Ik had begrepen dat ze in Nederland kiezen voor iets met veel prikkers, zoals bramenstruiken. Dat houdt de mensen ook van het spoor!

Swiss rail .. what else?

Frank,

Waarschijnlijk een effectieve methode! Ooit één van mijn honden uit een bramenstruik moeten halen (het konijn was slimmer), en dat was geen pretje!

Groeten,
Wico
Re: Wico's Donnerwetter Alm ... pantofixers

Swiss rail .. what else?

Omdat een baan nooit af is, vandaag met de pantofixers aan de slag gegaan. Het type wat ik besteld had is met name bestemd voor de Märklin Br 193 Vectron varianten. De pantofixers zijn in dit geval miniscule plastic schijfjes die je onder de veren van de pantograaf moet schuiven. In de beschrijving staat dat het vastklemmen met enige kracht moet gebeuren om de gewenste hoogte te fixeren.

Ik vond het een enorm priegelwerk, want het past maar net of net niet op de millimeter. Wat in mijn geval ook niet helpt is dat de meeste van mijn Vectrons een dubbele set pantografen hebben. Dit maakt het moeilijk om op de juiste manier kracht uit te oefenen zonder in de knoei te komen met de rest van de dakbedekking. In mijn geval lukte het om twee pantofixers correct te plaatsen, en evenzo snel om twee stuks kapot te maken :(.

20260613_133402.jpg

Voor mij niet echt een succes, dus toch overgestapt op de visdraad. Van Robin (Hero) kreeg ik de gouden tip om extra licht vanaf de zijkant te gebruiken, want dan is de visdraad veel beter zichtbaar. Dus nog steeds gepriegel, maar wel succesvol. Alle Vectrons hebben inmiddels de pantografen omhoog staan, en de eerste filmbeelden zijn vanmiddag gemaakt. Nog even geduld dus voor de bewegende beelden.

Groeten,
Wico
 @citaat Soms denk je dan: toch makkelijk als je ze gebruikt als echte stroomafnemers... ;-)  :lol:

Maar dan heb je -gegarandeerd- andere problemen, weet ik uit ondervinding!  ;-)

Swiss rail .. what else?

Herman,

Die andere problemen zijn de belangrijkste reden waarom ik niet echt tegen de draad aan wil rijden. Maar beide opties hebben dus hun voor- en nadelen.

Groeten,
Wico
 @citaat En je slaat de nagel op de kop, maar voor mij was het wel een uitdaging (halvelings ook een droom van 50 jaar terug) om een werkende bovenleiding te hebben.
Trouwens één van de problemen heb je toch ook: namelijk dat het een vervelend probleem is om treinen en/of wagons op de baan te krijgen MET die bovenleiding, die dan overal in de weg hangt... :lol:

Alhoewel: in jouw geval kan je best opstelsporen hebben ZONDER bovenleiding, want je rijdt op puko's...   :thumbup:
Google KI zegt over dit thema:

Het rijden met een pantograaf tegen de rijdraad biedt een ongeëvenaard realisme, maar vraagt uiterste precisie bij de aanleg.
Voordelen omvatten een authentieke uitstraling en de mogelijkheid tot stroomafname via de bovenleiding.
Nadelen zijn mechanische slijtage, kans op vastlopen en een hogere storingsgevoeligheid.

Voordelen
Hoog realisme: Het oogt precies zoals in het echt; elektrische locomotieven horen contact te maken met de stroomdraad.
Functionele stroomvoorziening: De bovenleiding kan gebruikt worden als stroomvoerend circuit, wat handig is voor specifieke rijsituaties, zoals het gescheiden aansturen van meerdere treinen op hetzelfde spoor.

Nadelen
Beschadigingsgevaar: Fijne modelpantografen kunnen achter bovenleidingsportalen, in tunnels of bij complexe wisselstraten blijven haken.
Slijtage: Het voortdurend slepen zorgt voor wrijving. Dit leidt tot snellere slijtage van de sleepstukken van je pantograaf en de rijdraad.
Constante afstelling: De bovenleiding moet exact op de juiste hoogte en perfect zigzag (om inbranding te voorkomen) worden gespannen. Een minieme afwijking kan de pantograaf doen uitschieten.
Lawaai: Het slepende geluid van metaal op metaal of plastic/metaal kan storend zijn tijdens het rijden.
Onderhoud & Tunnels: In verborgen trajecten (zoals schaduwstations en klimspiralen) is functionele bovenleiding erg storingsgevoelig en lastig bereikbaar bij ontsporingen.

Alternatieven & Tips uit de praktijk
Veel modelspoorders kiezen ervoor om de pantografen esthetisch in te stellen, net onder de rijdraad (op een vaste hoogte). Dit kan onzichtbaar worden gefixeerd met bijvoorbeeld een stukje dunne vislijn, wat de visuele illusie van contact wekt zonder de nadelen van mechanische wrijving.

Persoonlijk denk ik dat rijden tegen de draad met ouder (vaak analoog) en vaker robuster materiaal nog zin kan maken maar tegenwoordig met digitale besturing, filigrane, smallere, dure en de vele verschillende type pantografen (moeilijker opnieuw te vinden en te vervangen) het bijna geen optie meer is.

Mvg
Roeland

Ps. Als Herman, als fervent voorstander van het rijden tegen de draad, ons nu belooft alle kapotte pantografen te vergoeden en snel opnieuw te leveren zouden we het toch nog eens kunnen overdenken (grapje).  :D

Jammer dat het geen succes geworden is deze pantofixers Wico. :-(
Maar ja je hebt het geprobeerd nu hoef ik het in iedergeval niet meer te bestellen want als het jouw niet lukt lukt het mij zeker niet. ;)

Zoals je gezien hebt toen je hier een gezellig bezoekje aan Michelstadt rij ik met aardig wat pantograven tegen het draad aan en (even afkloppen) er is nog geen 1 pantograaf stuk gegaan.
Het klopt dat je aandacht moet besteden aan het afstellen maar als dat goed is is er niks aan de hand geen extra geluid of iets dergelijks.
Ook de slijtage valt in mijn ogen reuze mee zowel aan de rijdraad of pantograven wel zie ik soms wat gruis op de locs liggen maar geen dikke laag.

Bij sommige locs gebruik ik de pantograven niet omdat die te smal zijn mijn idee is nu om die pantograven te gaan "verlengen" met een stukje bloembinderdraad vastgemaakt met secondelijm zodat de pantograaf "breder" wordt om onder de draad te blijven.

En kom maar op met het filmpje met de Br 193 Vectrons. :thumbup:

Groet Michel

M* en bezig te digitaliseren

Mijn eerste E-lok, die groene Oostenrijker heeft ook met bovenleiding-voeding gereden vroeger. Het was toen maar een klein baantje met zelfgemaakte bovenleiding van dunne draad.
Die pantho's hebben dan ook zichtbare slijtage, maar ik heb ze nooit hoeven vervangen.
Je zag het ook blauw vonken onder het rijden.
Zo kon je met twee lok's onafhankelijk rijden.
Dan praat ik over 1970-1971, toen zat ik nog op de middelbare school.
Citaat van: h0_miessie op zaterdag 13 juni 2026, 21:15:38"verlengen" met een stukje bloembinderdraad vastgemaakt met secondelijm zodat de pantograaf "breder" wordt om onder de draad te blijven.
Daar moet ik ook even over nadenken, want inderdaad: niet alle pantografen zijn even breed, wat ik al ondervonden heb!
Plots blijft loc 1 wel hangen waar (meerdere) loc 2 perfect reden... (1 en 2 omdat ik er [nog] geen model kan op plakken  :sad:)
Citaat van: Sprengerville op zaterdag 13 juni 2026, 20:46:11Als Herman, als fervent voorstander van het rijden tegen de draad, ons nu belooft alle kapotte pantografen te vergoeden en snel opnieuw te leveren zouden we het toch nog eens kunnen overdenken (grapje).
Zoals het gevleugelde spreekwoord (lichtelijk aangepast) klinkt: hoop doet lenen... :lol:
Citaat van: robkop op zaterdag 13 juni 2026, 22:30:23Je zag het ook blauw vonken onder het rijden.
Ik heb inderdaad ook bij mijn baan al vonkjes zien springen; het waren wel geen blauwe... ;-)

Swiss rail .. what else?

@ Herman,

De schaduwstations hebben inderdaad geen bovenleiding, dus daar kan ik makkelijk materieel van de baan halen of plaatsen.

@ Roeland,

De voor- en nadelen netjes op een rij :thumbup:. En modern materieel en bovenleiding zijn zeker kwetsbaarder, en daarmee de risico's groter. Dus voor mij was de keuze niet moeilijk.

@ Michel,

Zeker de originele Zwitserse pantografen zijn erg smal. Ik snap dat je daar een alternatief voor zoekt. Eventueel kun je natuurlijk de pantografen vervangen voor bredere exemplaren, maar ik ben nieuwsgierig naar het experiment met bloembinddraad. Film is bijna klaar, morgen de laatste beelden vastleggen en de eindmontage :P

@ Rob,

Die vonken lijkt me dan wel weer een mooi gezicht, net echt!

Groeten,
Wico
Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

Jammer dat het niet gelukt is met de pantofixers Wico, het bekende visdraadje is dan de oplossing.
Ik lees altijd dat dit een hoop gepriegel is maar het uiteindelijke resultaat is top.

Ik heb zelf een aantal loc met zelf beweegbare pantografen ( zitten servo's in ) die volledig omhoog gaan, ben eigenlijk wel benieuwd of je hierbij de hoogte zelf in zou kunnen stellen door bv de cv waarde aan te passen.
Dit heb ik nog nooit onderzocht omdat ik helemaal nog niet zover ben  :)

Rob had het over het vonken, ik weet dat er Märklin loc's geweest zijn waarbij ze een blauwe smd led in het schuitje hadden zitten die eens in de zoveel tijd even knipperde als vonk imitatie.
Zou mooi zijn als ze dit weer oppakte en als kerst op de taart tegelijkertijd een vonk geluidje laten horen  :favorite:

Mvg,

Peter Degeluidsman 

Swiss rail .. what else?

Peter,

Het blijft natuurlijk een persoonlijke ervaring, want ongetwijfeld zijn er ook mensen die wel tevreden zijn met de pantofixers. Die hebben waarschijnlijk meer geduld, dunnere vingers en betere ogen dan ik O:-D.

Voor degene die interesse hebben en het zelf willen proberen heb ik nog vier stuks type ELWMS liggen à 1,25 per stuk (dat is 50% korting :)).

Groeten,
Wico
Re: Wico's Donnerwetter Alm ... vectron varianten

Swiss rail .. what else?

Daar is tie dan, de eerste video met de pantografen omhoog :). Alle Vectrons zijn inmiddels voorzien van pantofixer of visdraad, dus die konden mooi opdraven om een lekker lange video te maken!

Groeten,
Wico
Beelden zeggen 100x meer dan foto's, dit is hier alweer bewezen.

Wat een prachtige beelden! Zeer leuke lengtes van je treinen en variaties genoeg op de baan.
Chapeau hoe je baan klaar is want dit is toch next level!

Dikke chapeau voor je

Wico,

Over de 12 minuten Vectron en lange slepen kijk-rij-plezier. :favorite:
De ene sleep is nog mooier dan de andere die door het beeld komt rijden al springt er voor mij natuurlijk maar 1 uit. ;)
Helaas moet je toch nog even priegelen met het dunne visdraad want het kijkplezier wordt nog hoger als de 2 Vectrons in tractie beide de pantograaf omhoog hebben staan. :P
Jammer dat de video van 12:17 zo voorbij waren ik had zeker nog wel een uurtje kunnen kijken naar de slepen en je scenery kunsten.

Groet Michel

Swiss rail .. what else?

@ Kenny,

Bedankt voor de positieve reactie, altijd goed om te horen :thumbup:.

@ Michel,

Je hebt helemaal gelijk wat betreft de dubbeltractie, anders trekt de voorste loc aan een dood paard. Zo blijft er altijd ruimte voor verbetering ;).

Groeten,
Wico
Ik mis nog een foto van hoe zo'n pantofixer gemonteerd zit, daar ben ik wel nieuwsgierig naar.

Swiss rail .. what else?

Sander,

In mijn enthousiasme om jullie een video voor te schotelen dus twee pantografen overgeslagen en vergeten een foto te maken van een gemonteerde pantifixer 8o. Dat laatste heb ik bij deze rechtgezet :).

20260614_164444a.jpg

Groeten,
Wico

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

Dag Wico,

Je schotelt ons weer een mooie serie slepen voor.
De pantograaf omhoog maakt het beeld wel compleet.

@citaat
Tja haastige spoed is zelden goed.  :D  :D
Dan vergeet je zomaar twee pantografen.

Jammer dat die pantofixer geen geschikte oplossing was.
Ik vroeg mij al af hoe het zou werken maar dat is op de foto nu goed te zien.
Dank je wel daarvoor.
Nu moet ik ook met visdraad aan de slag.  8o

Welke dikte visdraad heb je gebruikt?
Want dat is er ook in vele maten.

Henk

Henk

Swiss rail .. what else?

Henk,

Ik moest even terugzoeken, maar hier vind je het antwoord op je vraag.

Groeten,
Wico
Citaat van: Wico op zondag 14 juni 2026, 16:53:31In mijn enthousiasme om jullie een video voor te schotelen dus twee pantografen overgeslagen en vergeten een foto te maken van een gemonteerde pantifixer 8o. Dat laatste heb ik bij deze rechtgezet :).

Supermooi. Kun je ook nog iets van hoogte instellen? Of is het vast?

Groet,

Guus

Dank je wel Wico,

de info is opgeslagen.  :thumbup:

Henk
Een loc trekken aan een dood paard? Zo hoeft het niet gezien te worden, de loc zou best in opzending kunnen zijn. De sleep is ook niet dusdanig dat duo tractie nodig is.
Trouwens wat een verschrikkelijk beeld van het fixeren van de stroomafnemer. De dunne nylondraadjes zijn een stuk charmanter!
Citaat van: Wico op zondag 14 juni 2026, 10:20:53Alle Vectrons zijn inmiddels voorzien van pantofixer of visdraad, dus die konden mooi opdraven om een lekker lange video te maken!
Wel @Wico : je doet het weer....  :thumbup:  :thumbup:  :thumbup:

Een waar feest om die eLocs door je landschap te zien kruisen, met de panto's omhoog, soms vooraan, soms achteraan... 👏
Je komt (haast) ogen te kort, zeker als die fantastische slepen je met z'n tweeën bekoren.

Wat een belevenis!

PS: zo rond de 0:25 doet de sleep een kleine hik, maar dat mag de pret niet drukken....  :thumbup:
Citaat van: Trainhenk op zondag 14 juni 2026, 17:14:51Welke dikte visdraad heb je gebruikt?
Citaat van: Wico op zondag 14 juni 2026, 17:36:51maar hier vind je het antwoord op je vraag.
Dat is dus afgrijselijk dun... om die draadjes te gebruiken, moet je dus een ongelooflijk geduld en "fingerspitzengefühl" hebben.

En weer:  :thumbup:  :thumbup:  :thumbup:

Swiss rail .. what else?

@ Guus,

Door de pantofixer verder naar voren of achteren te schuiven kun je de gewenste hoogte instellen.

@ Freek,

Zo had ik er nog niet tegenaan gekeken, maar ik denk toch dat ik de extra panto's omhoog zet.

@ Herman,

Dat hikje op 0:25 was me ook al opgevallen. Waarschijnlijk wat vuil of stof op de baan, maar inmiddels schoongereden.

De visdraad is inderdaad superdun, maar sterk genoeg. Iets dikkere draad zal ook prima werken, maar deze heb ik gekregen van een vissende vriend :).

Groeten,
Wico
 @citaat  :thumbup: enne: een gekregen paard.... :lol:

Citaat van: hermanvk op zondag 14 juni 2026, 19:03:34Dat is dus afgrijselijk dun... om die draadjes te gebruiken, moet je dus een ongelooflijk geduld en "fingerspitzengefühl" hebben.

Ach, als er een spartelende vis aan kan hangen, moet geen walvis zijn, dan kan het een pantograaf wel hebben.

Henk
 @citaat Ik was niet echt bekommerd om die spartelende (wal)vis (?) :lol:
Wel hoe je het voor mekaar krijgt om daar knopen in te leggen en daarbovenop nog om aan die panto's aan te brengen... 🤔

@citaat

Je vissnoer lang genoeg houden en naderhand afknippen.
Vissnoer wil net als vis, nog wel eens tegenspartelen.
Zodra de knoop er in zit even licht verwarmen zodat de knoop ineen smelt.
Goede testen of de knoop goed vast zit en daarna afknippen.

Henk