Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

RobVille, een andere benadering van 3L ... met video

Gestart door RobVille maandag 30 mei 2016, 22:07:28

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
RobVille, een andere benadering van 3L ... met video
Hallo allemaal,

Toch maar besloten om het draadje te heropenen op dit forum. Een aantal jaren terug ben ik al actief geweest. Misschien dat iemand de naam van mijn topic nog weet: ?Een voorlopige, eerste indruk ?. ?. Mede ook door jullie feedback, kwam ik tot de conclusie dat dit project te ambitieus was 8o Ik wilde teveel in te weinig tijd! Daarom heb ik een zeer, zeer lange pauze ingelast en mijn project geëvalueerd. Wat wilde ik eigenlijk? Het leuke aan mijn hobby vind ik het rijden met de treinen. Op de tweede plaats komt dan het landschap.

Op de verschillende beurzen zag ik dat veel bouwers kozen voor diorama?s voor de presentatie van hun banen. Op deze wijze kan je het landschap en de rijdende treinen op een mooie manier laten zien. Deze vorm van presentatie sprak me aan. De afmetingen van mijn diorama lagen voor mij nu vast. De baan wordt slechts 60 cm diep met een lengte van 750 cm. De hoogte van de koof is 50 cm. In deze koof heb ik meteen een dag-nachtverlichting ingebouwd.


Globaal overzicht.


Rechter deel van de hoofdlijn.


Linker deel van de hoofdlijn.


In de oude situatie had ik de beschikking over een oppervlak van 110 cm x 750 cm. Het sporenplan heb ik dan ook flink afgeslankt. Gebleven is een doorgaande hoofdlijn (dubbelspoor, bovenleiding).  Aan deze lijn ligt een klein, landelijk station met een uitwijkspoor.


Station met perrons.

De enige onderdelen van de oude treintafel die ik in de nieuwe baan gebruik, zijn de beide schaduwstations met de keerlus en de beide spiralen.


Schaduwstations (ook auto's) en spiralen.

Groetjes,
Rob
Re: RobVille
Jørg
gast

Re: RobVille
-Rob:
Mooie lange baan,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Handig om de modules met luidspreker aansluitingen en bananenstekkers te verbinden.
Re: RobVille
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: RobVille
Ha Rob,

Dat ziet r super netjes uit! De kunst van het weghouden, met 1 extra perronspoor  :thumbup: :thumbup:
Ik ben benieuwd, bouwen aan zo'n baan moet leuk zijn ;)
Re: RobVille
RobVille
gast

Re: RobVille
Hallo,

De foto's worden extern gehost. De http-link wordt niet meer herkend door de server  :error:  Ik hoop dat het binnenkort is opgelost. Momenteel ben ik de rails aan het wheatheren en in het weekend wordt geballast. Dan is de baan technisch klaar en kan er weer gereden worden. Voordat ik echt aan het landschap ga beginnen, wil ik de masten van de bovenleiding plaatsen (Sommerfeldt).

Groetjes,
Rob
Re: RobVille
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: RobVille
Beste Rob,

Dan zul je iets fout gedaan hebben in het adres, mijn foto's worden (tegen betaling van U.S.$ 32 per jaar) gehost bij Imageshack, daar staat netjes een keuze menu bij voor wie de foto bedoeld is en daar staat ook "forum" bij met het juiste adres voor forums, je hebt dan ook nog de keuze in formaat.

Groet, Anne W
Re: RobVille
RobVille
gast

Re: RobVille
Hallo,

CiteerDan zul je iets fout gedaan hebben in het adres
Mijn zoon zorgt voor het beheer van de foto's, alleen had hij deze map met foto's bij het aanpassen op de verkeerde plek geplaatst 8o

Bij het wheatheren van de rails is het goed fout gegaan. Alle terugmeldingen (massa) gaven in de monitor van de ECoS een flikkerend beeld. Als basis voor de verf had ik gekozen voor Vallejo (Leather) en een oxidepoeder (donkere roestkleur). Ik moet zeggen dat mijn proefstukje erg goed uitzag. Deze substantie is vermoedelijk tussen de contactpunten van de k-rails gaan zitten met als gevolg geen echte kortsluiting maar wel voldoende contact voor onbetrouwbare meldingen. In eerste instantie ga ik maar proberen om alle contacten te reinigen. Ook overweeg ik om stroomdetectie toe te passen. In de spiralen maak ik er al gebruik van en het bevalt goed. In ieder geval ben ik dit weekend onder de pannen :D

Groetjes,
Rob
Re: RobVille
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: RobVille
Ongelooflijk, wat een ruimte. Je baan is langer dan mijn hele benedenverdieping. Schitterend.
En die slanke lijn versterkt dat effect. Deze opzet is kansrijk.
Re: RobVille
Piwie
gast

Re: RobVille
Hallo Rob,

Mooie baan ben je aan het bouwen.
Heb je ook een baanplan?

Blijf dit zeker volgen.

Gr.
Piwie.
Re: RobVille
RobVille
gast

Re: RobVille
Hallo,

De wissels van Weichen-Walter in eerste instantie met spiritus gereinigd. Toch nog een beetje sluiting. Daarna deze wissels schoon geboend met een roterend staalborsteltje op mijn Proxxon. Nu geen lekstromen meer. Aan de K-rails van Marklin daarentegen, was geen beginnen aan. Deze heb ik maar in de container gegooid. Gelukkig heb ik nog voldoende voorraad. De rails, de bedrading, alles moet opnieuw aangelegd worden. Meteen maar gekozen voor stroomdetectie. Heeft iemand een idee hoe ik het beste de rails kan wheatheren? Zelf denk ik eraan om de rails eerst passend uit te leggen en vervolgens voor het ballasten aan de werktafel elk stuk apart te behandelen. Of is er misschien een forumlid die mij daadwerkelijk wil assisteren O:-D

Mijn baanplan is eigenlijk heel basic.


Baanplan beide schaduwstations.



Zichtbaar gedeelte.

Groetjes,
Rob
Re: RobVille
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: RobVille
Stroomdetectie? Dan zit je er pas mee wanneer er een sleper komt je melding hebt..... Tenzij je de massa railstaaf neemt....
Re: RobVille
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re: RobVille
Hallo Ron,

Mooi zo'n ondiepe baan. Is makkelijk werken en de lange sporen staat fraai. Helaas moet je dan wel een flinke ruimte hebben wat je gelukkig wel hebt. Het landschap maken is zo ook beter te doen want je kunt overal goed bij.

Succes Ronald
Re: RobVille
RobVille
gast

Re: RobVille
Hallo,

CiteerStroomdetectie? Dan zit je er pas mee wanneer er een sleper komt je melding hebt.....

Ik realiseer me dat deze vorm van detectie best ?tricky? kan zijn. In principe rijden de locs met de sleper vooraan. Voor de meeste E-locs is dit geen probleem. Problematischer zijn de stoomlocs met de sleper onder de tender. De meeste treinstellen hebben zowel voor als achter een sleper. Inderdaad, de melding van de trein kan variëren en is sterk afhankelijk van de positie van de sleper. En dan heb ik het nog niet over de wagons :D
Bij de definitie van de loc in het programma iTrain kan ik aangeven in hoeverre de sleper van de voorkant c.q. achterkant van de loc zit. Het programma houdt hier rekening mee. In beide spiralen maak ik al gebruik van stroomdetectie en tot nu toe nog geen problemen. Ook is minder bekabeling nodig ;)

Groetjes,
Rob
Re: RobVille
Spoorman
gast

Re: RobVille
Citaat van: RobVille op zondag 05 juni 2016, 23:22:00

CiteerStroomdetectie? Dan zit je er pas mee wanneer er een sleper komt je melding hebt.....

Ik realiseer me dat deze vorm van detectie best ?tricky? kan zijn.


Niks tricky hoor, ik doe niet anders. ;)

Over de spoorstaven: streep verf met de kwast voordat je gaat ballasten, bijvoorbeeld Tamiya Acryl XF64. Of als je die hebt met de airbrush na het ballasten, pak je gelijk de bielsen voor een deel mee en het gaat een stuk sneller.

Gr, Ben.
Re: RobVille
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: RobVille
Wat een mooie baan Rob. ik hou van eenvoud en sporen in flauwe bogen. Het landschap is daardoor zo realistisch te maken. Mijn compliment voor de opzet.  :thumbup: Succes met de bouw.
Re: RobVille
RobVille
gast

Re: RobVille
Hallo,

Op dit moment heb ik alle ?geverfde?  rails verwijderd.  De rails zijn opnieuw gelegd. De hele bedrading moet opnieuw geïnstalleerd worden.

CiteerOf als je die hebt met de airbrush na het ballasten, pak je gelijk de bielsen voor een deel mee en het gaat een stuk sneller.
Ik denk dat ik inderdaad alle rails eerst ga ballasten en dan pas ga airbrushen. Deze techniek lijkt mij eleganter en de verflaag is heel dun.

Alleen: 
CiteerOf is er misschien een forumlid die mij daadwerkelijk wil assisteren O:-D

Groetjes,
Rob



Re: RobVille
RobVille
gast

Re: RobVille
Hallo,

Een kleine update. Op dit moment ben ik bezig met de laatste draadjes van de bedrading. Gezien de lengte van de baan, heb ik gekozen voor draad met een grotere diameter (1.0 - 2.5 mm). Het uiteinde van de draad wordt altijd afgewerkt met Adler hulzen. Voor de stroomvoorziening maak ik gebruik van de interne booster van de ECoS en een externe booster (ESU). Hiermee wordt de hele baan gevoed en kan ik met tien tot vijftien lange treinen, al dan niet met verlichte wagons, multitractie, probleemloos rijden. Met de interne booster voed ik alle digitale componenten zoals de SwitchPilot met de aangesloten componenten zoals de seinen (LED). De externe booster levert puur de rijstroom voor de treinen. De printplaat regelt de polarisatie van de slanke wissels van Weichen-Walter. Twee geïsoleerde spoorstaven nemen de functie van de puko's over.



Groetjes,
Rob


Re: RobVille
Jørg
gast

Re: RobVille
-Rob:
Ziet er allemaal heel netjes afgewerkt en bekabeld uit,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: RobVille
Lid sinds: 2009

offline
Re: RobVille
Dat ziet er allemaal keurig en georganiseerd uit, ben zelf ook groot liefhebber van het gebruik van adereindehulzen  :thumbup:
Re: RobVille
Piwie
gast

Re: RobVille
Hallo Rob,

Dat ziet er mooi afgewerkt uit, zelf gebruik ik ook adereindhulzen, daar heb je alleen maar plezier van.

Gr.
Piwie.
Re: RobVille
RobVille
gast

Re: RobVille
Hallo,

De hele baan is opnieuw geballast.  Voor de ballast heb ik het volgende type van Koemo gekozen:

DD - Diabas Schotter Dunkel - Spur H0
R20 - Diabas Schotter starke Rostpatina - Spur H0

In mijn geval heb ik beide met elkaar vermengd op basis van 50 %.



De ballast te zien op de foto van de Hösentrager is los gestort tussen de bielzen van de rails. Op de volgende foto is deze ballast gefixeerd met  de  ?Flex-Schotterkleber Mit Fließverbesserer?  van Koemo.  Het aanbrengen van deze lijm oplossing ging bij mij niet vlekkeloos. In eerste instantie spreidde deze lijm oplossing niet egaal uit. De lijm bleef als een druppel liggen en na een korte tijd verspreidde deze zich. Het gevolg dat er soms een kuiltje in de bedding ontstond dan wel deze druppel van de schuine zijde van de bedding afrolde. Misschien heb ik de instructies niet goed begrepen en gedacht dat ik het nat maken van de ballast met een scheutje ??  kon overslaan vanwege het woordje ?Mit Fließverbesserer? 8o Uiteindelijk zal ik de hele baan moeten nalopen. Trouwens de droogtijd van de ballast in nu ongeveer een week.





De volgende fase is het aanbrengen van de roestkleur op de rails en het wheatheren van de bielzen. Dit gebeurt pas veel later. De reden is dat ik op dit moment de baan functioneel wil hebben, in die zin dat ik kan rijden met treinen met behulp van iTrain en dat alle hardware en software probleemloos werken. Om die reden zijn de seinen en de twee seinbruggen (Viessmann) intussen provisorisch geplaatst en gedefinieerd in iTrain.

Op de beurs in Houten heb ik een aantal verschillende typen DB-masten van Sommerfeldt gekocht. Aan de hand van deze masten maar eens gaan uitzoeken welke de beste opstelling voor deze masten wordt in mijn layout, waarbij ik rekening moet houden met de perrons, de tunnels, de wisselstraten  en het smalle profiel van mijn railtraject. Het benodigde cursusmateriaal is reeds in huis. Advies van jullie kant is natuurlijk ook handig  ;) De bovenleiding draden worden als laatste gemonteerd nadat de scenery en de aanleg van de wegen van het FCS 3.0 aan de achterzijde van de baan klaar is.

Groetjes,
Rob
Re: RobVille
Lid sinds: 2009

offline
Re: RobVille
Hoi Rob,

Wat een heerlijke baan is dit toch: eenvoudig, modules, veel rijlengtes: top! Ik volg je al een tijdje, dus meer updates zijn altijd welkom ;-).

Vraagje: hoe heeft Weichen Walter bij de slanke wissels de polarisatie geregeld? Kun je daar wellicht eens wat detailfoto's van plaatsen? Mij is dat wel al gelukt met een Peco-rail, maar toch ben ik benieuwd hoe hij dat opgelost heeft...

Alvast bedankt!

Met vriendelijke groet,
William
Re: RobVille
RobVille
gast

Re: RobVille
Hallo William,

De oplossing voor de polarisatie van de slanke wissels is een printplaat van Tam Valley, namelijk de ?Hex Frog Juicer?.

Automatische Polarisation über
elektronische Kurzschlusserkennung
Nur für Digital (DCC und Motorola) geeignet!


Deze printplaat zie je naast de SwitchPilot op bovenstaande foto. De voordelen van deze printplaat zijn o.a. dat alle rijwegen van de wissels zonder problemen mogelijk zijn  en dat bij kruiswissels omvangrijke schakelingen voor polarisatie gemakkelijk gerealiseerd kunnen worden. Aan de bovenkant van de printplaat komt de baanspanning terwijl de geïsoleerde spoorstaven aangesloten worden op de stekker rechts beneden. In totaal kunnen zes spoorstaven aangesloten worden. Dat is alles. Deze printplaat gebruik ik nu al een aantal jaren zonder enige problemen. De treinen houden niet in en de verlichting van de locs flikkert niet bij het passeren van de wissels. Zelfs de Köf kan zonder problemen zeer langzaam over de wissel rijden. Goed, deze printplaat is niet goedkoop maar voor mij de ideale oplossing  ;)

Groetjes,
Rob
Re: RobVille
Lid sinds: 2009

offline
Re: RobVille
Hallo Rob,

Bedankt voor je toelichting!

Groeten,
William
Re: RobVille
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: RobVille
Wat is het toch ook een fantastisch fraai gezicht, zo'n mooi wissel met puko's in de ballast. Je moet moeite doen om ze op alle plekken te ontdekken. Ik zie graag nog meer foto's Rob!

Groet,
Laurent
Re: RobVille
RobVille
gast

Re: RobVille
Hallo,

Ik ben begonnen met de aanleg van de wegen en bijbehorende infrastructuur. De weg verdwijnt aan de linkerkant van de baan in een tunnel om vervolgens aan de achterkant uit te komen op een ?schaduwstation? voor Faller auto?s. Deze tunnel is zelfbouw en krijgt uiteindelijk een betonlook.







Zoals je waarschijnlijk hebt gezien maak ik gebruik voor de bouw van het landschap van gestapelde styrodurplaten van verschillende dikten die op elkaar gelijmd worden. Het landschap snij ik vervolgens met een scherp mes uit. Aan de rechterkant van de baan  kun je de ruwe opbouw goed zien.






Groetjes,
Rob
Re: RobVille
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: RobVille
Dag Rob,

met belangstelling je draadje gelezen. Dit wordt zo erg mooi, niet te diep en behoorlijk lang.
Dan kun je prachtig met lange treinen rijden.
Het werken styrodur heeft ook mijn voorkeur.
Re: RobVille
peterke33
gast

Re: RobVille
Hoi Rob


Mooi gemaakt, je brengt me ideen zo met die tunnel voor vrachtwagens.  :idea:
En je hebt een erg mooie baan  :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:




Groeten

Peter
Re: RobVille
Jørg
gast

Re: RobVille
-Rob:
Prachtig gemaakt allemaal, die lawine galerij voor wegverkeer is wel heel mooi,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: RobVille
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: RobVille
Dag Rob.

Ik sluit mij bij de voorgangers aan: het ziet er allemaal net en strak uit :thumbup:
Er ligt nu een mooie en goede basis voor de afwerking van de scenery.
Wel voortaan even de rotzooi opruimen voordat je de foto's neemt :wink:

Groeten,

Erik.
Re: RobVille
RobVille
gast

Re: RobVille
Hallo,

Inderdaad, mijn insteek is een ?basic? baan,  ontworpen om met veel,  en lange treinen in een realistisch landschap te rijden.  De omlooptijd van een trein is ongeveer 7 minuten.

Nu nog het laatste stukje infrastructuur. Een houten tunnel voor autoverkeer op het middensegment. De afwerking moet nog gebeuren. Ook deze tunnel sluit aan de achterkant aan op het ?schaduwstation? voor auto?s. Op deze manier is er gevarieerd autoverkeer mogelijk. Dit schaduwstation in opbouw bestaat uit twee keerlussen met parkeerhavens (zie een van bovenstaande foto?s). 













Groetjes,
Rob
Re: RobVille
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: RobVille
Mooie tunnel mooie loc mooie rijtuigen kortom mooie foto's. :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: RobVille
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: RobVille
Ha Rob,

Zit er nu zwart in je ballast? Dat lijkt tenminste op de tweede foto van de kruiswissel...
Heb je een fotootje met veel (zon)licht op een langer stuk van je rails, zoals op je close-up?
Re: RobVille
RobVille
gast

Re: RobVille
Simon,

Jammer genoeg wel  :( Deze wissel heb ik op een kurkplaat van Busch gelegd. De kleur van dit kurk schijnt door de ballast!

CiteerDe lijm bleef als een druppel liggen en na een korte tijd verspreidde deze zich. Het gevolg dat er soms een kuiltje in de bedding ontstond dan wel deze druppel van de schuine zijde van de bedding afrolde.

De volgende klus is dan ook opnieuw ballast storten. Het lijkt me leuk om dit uit te laten zien als een herstel van de ballastbedding  :D

Groetjes,
Rob
Re: RobVille
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
Re: RobVille
Hoi Rob, zojuist dit draadje ontdekt. Ziet er al mooi uit zo. Lekker lang traject en eenvoudig gehouden. Door dat je twee schaduwstations hebt kun je het treinverkeer goed varieren en lijkt het daardoor een heel drukke baan terwijl het traject simpel is gehouden. Je vond rijden belangrijker maar ik zie dat je met de scenery geen problemen hebt, ergo het gaat je zeer goed af. Mijn complimenten!
Re: RobVille
Lid sinds: 2016

offline
Re: RobVille
Knap project Rob en mooi uitgevoerd. Ben nieuwsgierig naar je volgende stappen.

Mvg Michel
Re: RobVille
RobVille
gast

Re: RobVille
Hallo,

CiteerDe volgende fase is het aanbrengen van de roestkleur op de rails en het wheatheren van de bielzen.

Deze stap is faliekant mislukt. Bij het mengen van de bestanddelen van de roestkleur heb ik onder andere ijzerpoeder 8o van ASOA gebruikt. Het gevolg is te raden. In iTrain bleven de spookmeldingen, geschakeld door massa, binnenstromen. Uiteindelijk is het me gelukt om de blokken storingsvrij te maken. 

Omdat deze baan door zijn omvang te bewerkelijk werd en er rekening moest worden gehouden met een eventuele verhuizing, heb ik toch besloten deze baan te demonteren. De spiralen en de modules zijn goed terecht gekomen bij een aantal forumleden.

Maar ?.. we gaan door in afgeslankte vorm.

Het sporenplan en de scenery van de ?kijkdoos?  blijven ongewijzigd, alleen de wisselstraten worden aangepast. Uiteindelijk zullen in dit hoofdspoor nog maar zes wissels gebruikt worden. De spiralen verdwijnen. Het wordt nu een vlakke, rondlopende baan met aan de achterkant een schaduwstation met acht opstelsporen. Jammer dat de keerlussen verdwijnen, die ruimte heb ik eenvoudig niet meer in dit concept. Ook is er ruimte voor het Faller Car System.

De bakken worden geleverd als bouwpakket (Dafri modules van PiCommIT) . De opzet wordt dezelfde als mijn oude baan, dus een ?kijkdoos? met dag/nachtverlichting in de fries aan de voorkant (6 m lang bij een diepte van 60 cm) en een schaduwstation aan de achterkant (6 m lang bij een diepte van 50 cm) verbonden door twee kleine tussenstukjes (80 cm).

De rails en wissels die ik ga gebruiken in het zichtbare deel zijn op maat gemaakte wissels en flex-rails door Weichen-Walter. De basis wordt gevormd door het systeem van Weinert , Mein Gleis (3L - EW Code 83/Weinert mein Gleis  (WmG-190 1:9)). De puko?s worden mooi weggewerkt tussen de bielzen. In het schaduwstation worden de k-rails van Märklin gebruikt met de slanke wissels.

Hopelijk zijn de bakken en rails in januari binnen en kan ik weer aan de slag

Groetjes,
Rob
Re: RobVille
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: RobVille
Hoi Rob,


Verhuizingen zijn altijd een vervelende factor in de modelbouw, je weet eigenlijk nooit wat er ooit nog komt. Anyway, zo te lezen behoudt je de belangrijkste delen (de kijkdoos in jouw woorden),
en dat schaduwstation, ach ja, wie weet gaat het je nog beter bevallen ook... Succes met de omschakeling!
Re: RobVille
Lid sinds: 2009

offline
Re: RobVille
Citeer
De rails en wissels die ik ga gebruiken in het zichtbare deel zijn op maat gemaakte wissels en flex-rails door Weichen-Walter. De basis wordt gevormd door het systeem van Weinert , Mein Gleis (3L - EW Code 83/Weinert mein Gleis  (WmG-190 1:9)). De puko?s worden mooi weggewerkt tussen de bielzen. In het schaduwstation worden de k-rails van Märklin gebruikt met de slanke wissels.

Hoi Rob,

Dit gaat niet werken met Weinert Meis Gleis... Zie: http://forum.3rail.nl/index.php?topic=38361.msg966446#msg966446

Groeten,
William
Re: RobVille
RobVille
gast

Re: RobVille
Hoi William,

Ik heb nu een wissel binnen. De basis zijn de zelfbouwpakketten van de wissels van Mein Gleis. Walter heeft deze aangepast. In de railschoenen, ik weet de juiste term niet, kun je rails schuiven op basis van Code 70, 75 en 83. Ik heb gekozen voor de laatste. Toch een beetje zenuwachtig :? Komend weekend ga ik mijn hele wagenpark op de wissel testen.

Groetjes,
Rob
Re: RobVille
Lid sinds: 2009

offline
Re: RobVille
Hoi Rob,

Ik ben benieuwd! Naar aanleiding van mijn testen heb ik besloten om de Peco Code 100 te gebruiken icm WW-strips. Dat werkt zeker en ziet er in mijn ogen niet heel verkeerd uit. Ik blijf je volgen!

Groeten,
William
Re: RobVille
RobVille
gast

Re: RobVille
Hallo,

Oude treintafel  :-(





William, vanmiddag even een testbaantje aangelegd. Begonnen met locs uit 1970, de nummers 3003 en 3047. Beide locomotieven reden probleemloos over de rails, geen geratel :) Ook de treinstellen van Hag, GTW 2/6 en 2/8, geven geen problemen. Goederenwagons van voor 1990 idem. Voorlopig ziet het er goed uit.

Groetjes,
Rob
Re: RobVille
Lid sinds: 2009

offline
Re: RobVille
Bizar... we hebben het toch over Mein Gleis van Weinert?
Re: RobVille
RobVille
gast

Re: RobVille
Hallo William,

Eerlijk gezegd, denk ik zelf, ja en nee  .... Het zijn wissels en rails gebouwd door WW met componenten van "Weinert". Zie zijn omschrijving op zijn website:

Einfache Weiche, Profile Tillig Code 83 brüniert,
ausgerüstet mit folgenden Teilen aus
"Weinert mein Gleis":
- Schwellenrost
- Radlenker Messingfeinguss
- Zungenverschluß Weinert


3-Leiter Modellgleis,
ausgerüstet mit folgenden Teilen aus
"Weinert mein Gleis":
- Schwellenrost

Profile Tillig Code 83 brüniert

Punktkontaktstreifen zum Nachrüsten für ca. 1 Meter Gleis:
Neusilber geätzt


Groetjes,
Rob

Re: RobVille
Lid sinds: 2009

offline
Re: RobVille
Hoi Rob,

Natuurlijk, hoe heb ik die kunnen vergeten! Die zien er inderdaad fantastisch uit, maar ik snap ook je besparing op het gebied van wissels (6 stuks). Och, 2 locs minder kopen en je hebt ze er ook uit ;-). Heb je trouwens de kit besteld, of de complete flexrail? (Ik ben benieuwd of de kit alleen betekent dat je de strips nog moet bevestigen, of dat er meer bij komt kijken).

Je idee spreekt me zonder meer aan. Heb je misschien een sporenplan voor het zichtbare verloop?

Misschien is het een idee om in je schaduwstation ook ergens een draaischijf in te bouwen. Daarmee kun je dan de loc draaien en vervolgens weer terug laten rijden op de baan vanuit de richting vanwaar zij gekomen is/ was.

Heb je een specifieke reden om voor de DaFri-modules te gaan? Ziet er wel mooi en handig uit, en je mag er vanuit gaan dat ze altijd passen...

Groeten,
William

Re: RobVille
RobVille
gast

Re: RobVille
Hoi William,

Als ik de uitleg op zijn website bekijk, dan vermoed ik dat je alleen de puko strips aan elkaar soldeert en vervolgens deze onder de bielzen aanbrengt. WW gebruikt een hete soldeerbout om deze strips aan de onderkant te ?smelten?. Als laatste schuif je dan de profielen van Tillig (reeds geweathered :)) in de schoentjes. Zelf heb ik de kant en klare versie besteld. Doordat deze strip onder de rails ligt, moet je deze rail stabiliseren. Zelf gebruik ik twee halve kurk stroken waarbij de strip als het ware in de scheiding tussen beide stroken komt te liggen. Soms gebruik ik fineerstroken van 1 mm om de rail te stabiliseren en de verkanting in de bogen aan te brengen. Naast deze flex rails heb ik ook extra bielzen, raillassen, besteld om de rails aan elkaar te bevestigen.

Als je de wissels bij WW bestelt, dan is de koopprijs all-in. Dit betekent dat je bijvoorbeeld de hartafstand kunt aangeven, dat hij de wissels bouwt als wisselstraat, dus als een geheel, alle extra onderdelen in de wissel inbouwt, die je wilt.  Je betaalt dan alleen de koopprijs van deze producten. Daarnaast zijn er nog extra opties, zoals de wissellantaarn.

Het ontwerp van de baan maak ik altijd met potlood en papier. Voordat ik begin te tekenen maak ik een afweging over het thema en het tijdperk. Dan raadpleeg ik diverse tijdschriften. In de loop van de jaren is gebleken dat mijn creativiteit om de baan als geheel zelf te ontwerpen, vaak tekort schiet. Heb ik een thema, dan maak ik schetsen en leg de rails van het ontwerp vervolgens uit in de ruimte waar de baan wordt opgesteld. Dan ga ik kijken of er voldoende ruimte overblijft voor de gebouwen, wegen, dus de infrastructuur en het landschap. Omdat ik veel flex-rail in flauwe bogen leg, werkt dit systeem voor mij beter.

Nu mijn voorlopige schetsen.








CiteerMisschien is het een idee om in je schaduwstation ook ergens een draaischijf in te bouwen.
Goed idee, zelf niet aan gedacht? Omdat mijn baan gedigitaliseerd is, ik rij met iTrain, kan ik deze draaischijf van Marklin mooi voorzien van de besturing van PiCommIT.

Waarom DaFri-modules? De oude treintafel met zijn schaduwstations, spiralen en de frieslijst hebben me ontzettend veel tijd gekost bij het bouwen. Daar heb ik momenteel geen zin meer in. Op internet gezocht naar modules. Een aantal leveranciers, forumleden gevraagd om deze bakken te maken. De uitkomst was bedroevend 8o Vaak geen respons. Deze modules zag ik vorig jaar op beurzen. Deze kunnen ook op maat gemaakt worden en wat voor mij eveneens belangrijk is, zij leveren ook de achterwand met frieslijst.

Groetjes,
Rob
Re: RobVille
Lid sinds: 2009

offline
Re: RobVille
Hoi Rob,

Bedankt voor je uitgebreide en duidelijke reactie. Ik ga me toch ook eens dieper oriënteren op de WW-producten... Wellicht dan toch maar geen uitgebreid rangeerplan ;-).

Ik blijf je volgen, uiteraard.

Groeten,
William
Re: RobVille
doef
gast

Re: RobVille
Wat een goed idee! Die spoorkeuze voor WW. Das ook wel iets voor mij! Ik ga me er eens in verdiepen...
Re: RobVille
RobVille
gast

Re: RobVille
Hallo,

De wissels en rails van WW zijn binnen. De modulebakken van DaFri heb ik nog niet ontvangen. Om het weekeinde toch door te komen, ben ik begonnen om het railplan op styrodurplaten (600 X 60 cm) uit te leggen met mijn k-rails.

Laat ik eerst een overzicht plaatsen van de hele, toekomstige baan ?


Overzicht.


Linker gedeelte.


Midden en rechter gedeelte.


Linker wisselstaat van schaduwstation.


Rechter wisselstraat van schaduwstation.

De rechterkant van de baan is aangepast. Bij nader inzien nam de draaischijf toch teveel ruimte in. Met de twee linkse wissels heb ik een omloopspoor gemaakt. Dit spoor maakt nu deel uit van een lokaal station.

Op deze manier kan ik de ligging van de wegen, spoorwegovergang, beide goederenloodsen, stationsgebouw, toegang tot industrieterrein middels poort (vrachtauto?s ? Faller System), silo?s voor graan, overslag graan (brug), locomotievenloods, viaduct,  ?. aangeven.

Belangrijk voor mij is de vloeiende lijn van de rails in het (industrie)landschap. Het railplan met zes wissels ligt vast. Op deze manier kan ik een aantal scenario?s bekijken.

Groetjes,
Rob


Re: RobVille
Lid sinds: 2009

offline
Re: RobVille
Hoi Rob,

Bedankt weer voor de update, ik keek er al naar uit!

Zou je misschien wat close-up foto's kunnen maken van het WW-materiaal?

Alvast bedankt!

Groeten,
William
Re: RobVille
RobVille
gast

Re: RobVille
Hoi William,

Ik heb vandaag een aantal foto?s genomen met mijn kleinbeeldcamera. Verwacht geen super gedetailleerde foto?s. Het gaat immers om een indruk.



Dit is een overzichtsfoto van een WW-wissel en een K-rail wissel.



Meer details .....



Deze onderbreking van de rail is noodzakelijk omdat WW de wisseltongen gebruikt als puko's. Voor de polarisatie van deze wisseltongen maak ik gebruik van de printplaat van Tam Valley, de Frog Juicer. Heel betrouwbaar, alleen de kosten.... Ik heb ongeveer 85 euro betaald voor deze printplaat. Op deze printplaat kun je drie normale wissels aansluiten, je hebt dus in totaal 6 ingangen. Op de foto zie je de printplaat met de bijbehorende SwitchPilot Servo. De zwarte draadjes zorgen voor de polarisatie. Deze foto is nog van mijn afgebroken baan.





Het hartstuk met de messing delen :)



Nog meer details ...



Flex-rail


De bedding van deze flex-rail is net zo gedetailleerd als die van de wissels ;) De specificaties van de wissels en rails: 3L Code 83 - Weinert Mein Gleis - E(infache)W(eiche) 190 - Hoek 1:9. Nu nog de modules ;)

Groetjes,
Rob