Hoi William,
Als ik de uitleg op zijn website bekijk, dan vermoed ik dat je alleen de puko strips aan elkaar soldeert en vervolgens deze onder de bielzen aanbrengt. WW gebruikt een hete soldeerbout om deze strips aan de onderkant te ?smelten?. Als laatste schuif je dan de profielen van Tillig (reeds geweathered
) in de schoentjes. Zelf heb ik de kant en klare versie besteld. Doordat deze strip onder de rails ligt, moet je deze rail stabiliseren. Zelf gebruik ik twee halve kurk stroken waarbij de strip als het ware in de scheiding tussen beide stroken komt te liggen. Soms gebruik ik fineerstroken van 1 mm om de rail te stabiliseren en de verkanting in de bogen aan te brengen. Naast deze flex rails heb ik ook extra bielzen, raillassen, besteld om de rails aan elkaar te bevestigen.
Als je de wissels bij WW bestelt, dan is de koopprijs all-in. Dit betekent dat je bijvoorbeeld de hartafstand kunt aangeven, dat hij de wissels bouwt als wisselstraat, dus als een geheel, alle extra onderdelen in de wissel inbouwt, die je wilt. Je betaalt dan alleen de koopprijs van deze producten. Daarnaast zijn er nog extra opties, zoals de wissellantaarn.
Het ontwerp van de baan maak ik altijd met potlood en papier. Voordat ik begin te tekenen maak ik een afweging over het thema en het tijdperk. Dan raadpleeg ik diverse tijdschriften. In de loop van de jaren is gebleken dat mijn creativiteit om de baan als geheel zelf te ontwerpen, vaak tekort schiet. Heb ik een thema, dan maak ik schetsen en leg de rails van het ontwerp vervolgens uit in de ruimte waar de baan wordt opgesteld. Dan ga ik kijken of er voldoende ruimte overblijft voor de gebouwen, wegen, dus de infrastructuur en het landschap. Omdat ik veel flex-rail in flauwe bogen leg, werkt dit systeem voor mij beter.
Nu mijn voorlopige schetsen.
CiteerMisschien is het een idee om in je schaduwstation ook ergens een draaischijf in te bouwen.
Goed idee, zelf niet aan gedacht? Omdat mijn baan gedigitaliseerd is, ik rij met iTrain, kan ik deze draaischijf van Marklin mooi voorzien van de besturing van PiCommIT.
Waarom DaFri-modules? De oude treintafel met zijn schaduwstations, spiralen en de frieslijst hebben me ontzettend veel tijd gekost bij het bouwen. Daar heb ik momenteel geen zin meer in. Op internet gezocht naar modules. Een aantal leveranciers, forumleden gevraagd om deze bakken te maken. De uitkomst was bedroevend
Vaak geen respons. Deze modules zag ik vorig jaar op beurzen. Deze kunnen ook op maat gemaakt worden en wat voor mij eveneens belangrijk is, zij leveren ook de achterwand met frieslijst.
Groetjes,
Rob