Nieuws: Steun de Stichting 3rail met uw donatie. Kijk in onze webshop voor de mogelijkheden.
+  3railforum
|-+  Modelbaanbouw & Scenery
| |-+  Modelbaanbouw
| | |-+  RobVille, een andere benadering van 3L ... met video
0 leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: 1 2 [3] 4   Omlaag

Auteur Topic: RobVille, een andere benadering van 3L ... met video  (gelezen 18141 keer)

RobVille

  • Gast
Re: RobVille
« Reactie #100 Gepost op: woensdag 09 augustus 2017, 12:06:07 »

 @citaat
Inderdaad ….. De afgelopen jaren steeds weer afgevraagd om toch maar over te stappen op 2L .. Waarom? Niet alleen had ik problemen met locs van andere merken die op mijn K-rails, met name op de slanke wissels steeds weer ontspoorden maar ook de code 100 is toch een klein beetje achterhaald …  Op mijn vorige baan had ik alle wissels al vervangen door wissels van WW gebaseerd op de geometrie van de K-rails van Märklin. Op zich was dit al een hele verbetering qua rijgedrag voor “vreemde” locs.  Door een foutje van mijn kant bij het ballasten, werden deze wissels onbruikbaar door kortsluiting (het schaduwstation werkt nog). In die tijd speelde ook al de gedachte om over te stappen. Weinert kwam met een prachtig systeem “Mein Gleis”.  Alleen de gedachte aan een enorme kapitaalvernietiging van rijdend materieel hield me tegen. Kort daarna  kwam WW met een concept waarbij hij gebruik maakte van de componenten van Weinert om dit systeem geschikt te maken voor 3L. Meteen een wissel en rails besteld. Omdat de rails zijn gebaseerd op code 83 heb ik momenteel geen problemen met mijn rijdend materieel. Als de baan klaar weet ik pas zeker of deze keuze de juiste voor mij is, zo niet, dan toch maar de overstap  :D

Groetjes,
Rob
Gelogd

RobVille

  • Gast
Re: RobVille
« Reactie #101 Gepost op: woensdag 09 augustus 2017, 12:29:08 »

Nog wat plaatjes -->







Groetjes,
Rob
Gelogd

peterke33

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Non mi importa di me
Re: RobVille
« Reactie #102 Gepost op: woensdag 09 augustus 2017, 17:52:32 »

Rob

Erg netjes gemaakt, ga je ook wat rotsen op de tunnel leggen  :help: of enkel aankleden met gras en  :help:
Gelogd

RobVille

  • Gast
Re: RobVille
« Reactie #103 Gepost op: woensdag 09 augustus 2017, 18:28:19 »

Peter,

Op de tunnel zelf komen geen rotsen. Het tunneldak blijft gedeeltelijk zichtbaar. Afwerken (begroeiing) kan nog niet omdat ik op latere termijn nog de rails in de tunnel moet ballasten. Tevens moet ik als laatste de bovenleiding in de tunnel aanleggen. Om die reden blijft het dak afneembaar en wordt pas veel later met aarde, rotsdeeltjes en begroeiing voorzien. Omdat ik geen held ben in landschapsafwerking, geef ik het landschap een voorlopige, ruwe vorm. Een cursus is dan ook een "must"  :D

Groetjes,
Rob
Gelogd

RobVille

  • Gast
Re: RobVille
« Reactie #104 Gepost op: zondag 13 augustus 2017, 14:28:39 »

Hallo,

Gisteren de modules aan de voorkant afgewerkt. De koof met de dag - nachtverlichting is nu klaar. Het landschap met de kunstwerken is in ruwe vorm weergegeven en de randen van de modules zijn nu ook aangebracht in de vorm van de contouren van het landschap. Nu ga ik beginnen met de wissels en rails. Trouwens het schaduwstation is al af en werkt naar behoren.





Groetjes,
Rob
Gelogd

Laenderbahn027

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
Re: RobVille
« Reactie #105 Gepost op: dinsdag 15 augustus 2017, 13:34:55 »

@citaat
Inderdaad ….. De afgelopen jaren steeds weer afgevraagd om toch maar over te stappen op 2L .. Waarom? Niet alleen had ik problemen met locs van andere merken die op mijn K-rails, met name op de slanke wissels steeds weer ontspoorden maar ook de code 100 is toch een klein beetje achterhaald …  Op mijn vorige baan had ik alle wissels al vervangen door wissels van WW gebaseerd op de geometrie van de K-rails van Märklin. Op zich was dit al een hele verbetering qua rijgedrag voor “vreemde” locs.  Door een foutje van mijn kant bij het ballasten, werden deze wissels onbruikbaar door kortsluiting (het schaduwstation werkt nog). In die tijd speelde ook al de gedachte om over te stappen. Weinert kwam met een prachtig systeem “Mein Gleis”.  Alleen de gedachte aan een enorme kapitaalvernietiging van rijdend materieel hield me tegen. Kort daarna  kwam WW met een concept waarbij hij gebruik maakte van de componenten van Weinert om dit systeem geschikt te maken voor 3L. Meteen een wissel en rails besteld. Omdat de rails zijn gebaseerd op code 83 heb ik momenteel geen problemen met mijn rijdend materieel. Als de baan klaar weet ik pas zeker of deze keuze de juiste voor mij is, zo niet, dan toch maar de overstap  :D

Groetjes,
Rob

Ontzettend herkenbaar! Ik ben van plan in je voetsporen te treden om precies de redenen die jij aanhaalt. Ik overweeg geen overstap naar 2-rail wegens kapitaalvernietiging. Dan overweeg ik eerder alles te upgraden met SB Modellbau-motoren voor een nog fraaiere loop.
Gelogd
William
Favoriete quote: "We stoppen niet om met treintjes te spelen omdat we oud worden. We worden oud omdat we stoppen om met treintjes te spelen." (Als gezien bij Willies Modelbouw, Eindhoven)

nobody

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
  • ......semper idem......
Re: RobVille
« Reactie #106 Gepost op: dinsdag 15 augustus 2017, 13:43:47 »

geen overstap naar 2-rail wegens kapitaalvernietiging.
@citaat Kapitaalvernietiging. Nou Nou.  :D
Gelogd
Met vriendelijke groet: Wim.                                  Met kleine onderbreking (ban), lid sinds 2009.
 

Laenderbahn027

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
Re: RobVille
« Reactie #107 Gepost op: dinsdag 15 augustus 2017, 14:04:56 »

Vind ik wel ja. Beetje zonde om nagenoeg de hele collectie te verkopen en dan weer 2-rail te kopen. Aan de andere kant: zoveel nieuw heb ik niet gekocht :-).

Maar los daarvan is het ook de tijd die je weer in het opbouwen van de collectie mag steken. Ook dat kan de hobby zijn, maar goed: daarvan denk ik ook, beetje zonde...

Kapitaalvernietiging is wat overdreven... die paar k€...
Gelogd
William
Favoriete quote: "We stoppen niet om met treintjes te spelen omdat we oud worden. We worden oud omdat we stoppen om met treintjes te spelen." (Als gezien bij Willies Modelbouw, Eindhoven)

Ben den Hollander

  • Gast
Re: RobVille
« Reactie #108 Gepost op: dinsdag 15 augustus 2017, 14:16:11 »


Ik overweeg geen overstap naar 2-rail wegens kapitaalvernietiging. Dan overweeg ik eerder alles te upgraden met SB Modellbau-motoren voor een nog fraaiere loop.


Dat SB spul is mooi maar kost ook een paar centen. Als je dat geld mee neemt in de overweging wel of niet overstappen wordt het wellicht wat vriendelijker.

Gr, Ben.
Gelogd

Laenderbahn027

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
Re: RobVille
« Reactie #109 Gepost op: dinsdag 15 augustus 2017, 16:16:18 »

Geldt ook niet voor alle materieel...

Zo zou je ook kunnen zeggen: wanneer je WW-rails overweegt, zou je ook een hoop geld besparen door over te stappen op 2-rail. €100 voor een wissel is ook niet niks...
Gelogd
William
Favoriete quote: "We stoppen niet om met treintjes te spelen omdat we oud worden. We worden oud omdat we stoppen om met treintjes te spelen." (Als gezien bij Willies Modelbouw, Eindhoven)

RobVille

  • Gast
Re: RobVille
« Reactie #110 Gepost op: dinsdag 15 augustus 2017, 22:34:02 »

Hallo,

Voordat ik overstap ;) naar 2L toch maar begonnen met het leggen van de rails. Uitdaging is om de afzonderlijke railsegmenten naadloos aan elkaar te koppelen. Daarbij maak ik gebruik van raillassen en de sets met twee dwarsbalken. In deze dwarsliggers passen de raillassen. Op de foto zie je dat ik aan het rechter railstuk een set met twee dwarsliggers heb gesoldeerd. Om de wissel vervolgens aan dit stuk rail vast te maken heb ik de set met twee dwarsliggers doorgesneden en een biels met uitsparing tussen de wissel en de rail gelegd. Deze biels komt strak tegen de biels van het rechter railstuk te liggen. Daarna kan ik het railprofiel makkelijk in de stoelen van de bielzen schuiven. Op deze manier heb ik geen onderbreking in de massa.



Omdat ik met stroomdetectie ga rijden, zijn de blokken makkelijk te realiseren door eenvoudig de puko strip door te knippen. Bij de wisselstraten heb ik het werk aan de wissels een beetje onderschat. Toch nog een behoorlijke soldeerklus :( Draadjes voor de stroomvoorziening, massa en de polarisatie van de wisseltongen. Ook heb ik al de gaten geboord voor de steldraad van de servo's. Voordat ik de rails definitief ga vastleggen, wil ik nog even testen of de servo's op de juiste positie onder de plaat liggen en de gaten groot genoeg zijn.



De wissels van WW zijn erg flexibel. Bij het vastleggen is het zaak om deze wissels van te voren goed uit te lijnen.

Groetjes,
Rob
Gelogd

RobVille

  • Gast
Re: RobVille
« Reactie #111 Gepost op: zondag 20 augustus 2017, 11:50:35 »

Hallo,

De rails en wissels op de rechter module zijn nu gefixeerd. Ik heb de rails nu op een aantal plekken gelijmd met boekbindersslijm op de kurkstroken. In een later stadium kan ik dan gaan ballasten. Het heeft even geduurd voordat ik de juiste techniek had om de rails en wissels aan elkaar te verbinden. Op de volgende foto kun je zien welke onderdelen ik hierbij gebruik.



Uiteindelijk is dit het resultaat -->



Een voorlopige indruk van de rechter module -->









Groetjes,
Rob
Gelogd

Laenderbahn027

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
Re: RobVille
« Reactie #112 Gepost op: zondag 20 augustus 2017, 13:22:52 »

Hoi Rob,

Zoals altijd weer bedankt voor de update. Vraagje: die Weinert-verbinders lijken hoger te liggen dan de railschoenen zelf. Gaat dit wel goed met alle flenzen?

Mvg,
William
Gelogd
William
Favoriete quote: "We stoppen niet om met treintjes te spelen omdat we oud worden. We worden oud omdat we stoppen om met treintjes te spelen." (Als gezien bij Willies Modelbouw, Eindhoven)

RobVille

  • Gast
Re: RobVille
« Reactie #113 Gepost op: zondag 20 augustus 2017, 17:26:04 »

William,

Inderdaad, op de foto lijken de railschoenen hoger. Ik heb de rails nog niet helemaal vastliggen. De voetplaten van de raillassen passen precies in de uitsparingen van de bielzen van de verbindingsrails. Om het hoogteverschil met de voetplaten op te vangen, zijn de uitsparingen enigszins verdiept aangebracht.

Groetjes,
Rob
Gelogd

RobVille

  • Gast
Re: RobVille
« Reactie #114 Gepost op: woensdag 23 augustus 2017, 21:31:47 »

Hallo,

Na een tijdje begin je  een zekere handigheid te krijgen in het werken met de rails en wissels van Walter Völklein. Aan de hand van een aantal foto’s laat ik mijn werkwijze zien. Als eerste leg ik de rails en wissels provisorisch uit. Op basis van de lay-out plak ik smalle strippen van kurk (1,5 cm breed) op de ondergrond. Op deze strippen komt de buitenkant van de rails en wissels te rusten. De puko’s komen dan in een smalle goot te liggen.



In de volgende fase worden de rails en wissel passend gemaakt en de plekken bepaald waar de raillassen komen.



De rails en wissels worden nu omgedraaid en kan ik beginnen met het doorlussen van puko strippen. Omdat deze delen nogal fragiel zijn, leg ik over de gehele lengte (rail, middensegment en wissel) een draad van 0.7 mm doorsnede en soldeer hier de verschillende delen van de puko strip aan vast. Bij het solderen moet ik ervoor zorgen dat de afstand tussen de bielzen overal even groot is.



Uiteindelijk krijg je dit als resultaat.



In een later stadium worden de rails en wissels definitief vast gelegd. De ballast (ASOA) is nog van mijn oude baan en ik heb deze voorlopig gebruikt om een eerste indruk te krijgen.



Op deze foto zie je het eindresultaat. De totale breedte van het spoorlichaam is acht centimeter.


De rechter module (200 cm lang x 30 cm diep x 55 cm hoog).

Groetjes,
Rob
Gelogd

Laenderbahn027

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
Re: RobVille
« Reactie #115 Gepost op: woensdag 23 augustus 2017, 23:05:57 »

Fraai weer Rob, bedankt voor de update en ook nog voor de uitleg van de vorige keer  :thumbup:.

Vraagje: wanneer je zo fijne ballast gebruikt, kun je de strips dan niet iets lager leggen, zodat ze nét boven de bielzen uitkomen (al is het maar een halve mm)?

Met vriendelijke groet,
William
Gelogd
William
Favoriete quote: "We stoppen niet om met treintjes te spelen omdat we oud worden. We worden oud omdat we stoppen om met treintjes te spelen." (Als gezien bij Willies Modelbouw, Eindhoven)

RobVille

  • Gast
Re: RobVille
« Reactie #116 Gepost op: woensdag 23 augustus 2017, 23:36:39 »

William,

Deze strips zijn aangepast aan de code 83. De hoogte van deze puko's is ongeveer 3 mm. De basis wordt onder de bielzen gesmolten door kort een soldeerbout tegen de strip aan te drukken. In principe kan ik dus niet lager. Trouwens, deze puko's steken slechts 1 mm boven de bielzen uit. Bij de wissels moeten deze puko's toch hoger zijn om de sleper op te tillen zodat deze makkelijk over beide wisseltongen glijdt, immers deze spoorstaven nemen de functie van de puko's over. Waarschijnlijk zal ik ballast van Koemo gaan gebruiken met een andere kleur en korrelgrootte.

Groetjes,
Rob
« Laatst bewerkt op: donderdag 24 augustus 2017, 03:04:07 door RobVille »
Gelogd

RobVille

  • Gast
Re: RobVille
« Reactie #117 Gepost op: vrijdag 25 augustus 2017, 14:55:39 »

Hallo,

Nu de wisselstraat van de rechter module klaar is, ben ik begonnen aan de de kant van de linker module. Het enkelspoor vanuit de tunnel gaat via een wissel over in een hoofdlijn met uitwijkspoor. Vanuit het uitwijkspoor kun je nog naar een opstelspoor. Dit spoor gaat gebruikt worden om locs te parkeren.







Bij het parkeren van een loc op het opstelspoor heb ik ongeveer een parkeerlengte van 40 cm. Bij een maximale bezetting van het opstelspoor heb ik een speling van 3 mm tussen de locs op het opstelspoor en de passerende treinen.



Groetjes,
Rob
Gelogd

peterke33

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Non mi importa di me
Re: RobVille
« Reactie #118 Gepost op: vrijdag 25 augustus 2017, 14:58:16 »

Rob

Dat is wel netjes maar je rails liggen wel erg mooi dicht tegen elkaar bewust zo gedaan ..... .
Gelogd

RobVille

  • Gast
Re: RobVille
« Reactie #119 Gepost op: vrijdag 25 augustus 2017, 16:40:43 »

Peter,

 @citaat
Omdat ik met veel personenwagons van Roco, schaal 1:87, rij, wil ik de uitzwaai van deze wagons in bogen en wissels zo beperkt mogelijk houden. Vandaar dat ik gekozen heb voor langgerekte bogen, ook in de wissels, en een hartafstand van de rails van 45 mm.

Groetjes,
Rob
Gelogd

peterke33

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Non mi importa di me
Re: RobVille
« Reactie #120 Gepost op: vrijdag 25 augustus 2017, 16:45:55 »

 @citaat

Rob dat verklaard inderdaad veel, ik ben niet zo bekend met andere merken van locs en wagons.  ;)
Omdat ik zelf enkel Marklin heb rijden, hoewel ook andere merken zeer mooi zijn  :P
Gelogd

Ben den Hollander

  • Gast
Re: RobVille
« Reactie #121 Gepost op: vrijdag 25 augustus 2017, 17:23:12 »

Het wordt fraai zo met die lange wissels. Die 45mm is op norm, hooguit kun je aanmerken dat het bij recht spoor in het station 56mm moet zijn. Maar da's voer voor kniesoren.

Is het moment van proefrijden aanstaande? Ben wel heel benieuwd. :thumbup:

Gr, Ben.
Gelogd

RobVille

  • Gast
Re: RobVille
« Reactie #122 Gepost op: vrijdag 25 augustus 2017, 17:40:41 »

Ben,

Dat duurt nog wel even ...

Groetjes,
Rob
Gelogd

Haradigi

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
  • "Meet (kijk, voel, luister) en weet"
Re: RobVille
« Reactie #123 Gepost op: vrijdag 25 augustus 2017, 19:06:17 »

Hi Rob,

Wordt heel mooi allemaal.

groet
Harald

RobVille

  • Gast
Re: RobVille
« Reactie #124 Gepost op: zondag 27 augustus 2017, 17:34:37 »

Hallo,

Vandaag nog even bezig geweest met het bouwen van de betonnen tunnel aan de linkerkant van mijn baan.

Citaat
Omdat je ook de tunnels in kan kijken, heb ik besloten om de wanden te maken van "betonsegmenten".

Deze segmenten zijn voor de eerste keer met een gips laag voorzien en licht opgeschuurd. Het dak van de tunnel is aangepast aan de kromming van de tunnel. Dit dak heb ik gemaakt van segmenten die tegen elkaar zijn gelijmd.  In het begin is er een kleine afwisseling van hogere en lagere segmenten. Na uitharden van de lijm ga ik bovenkant en de zijkanten van dit dak schuren. De afwerking van de randen komt pas later, misschien dat ik hoekprofielen ga toepassen…

Foto’s →


Inkijk tunnel.









Groetjes,
Rob
Gelogd

RobVille

  • Gast
Re: RobVille
« Reactie #125 Gepost op: zaterdag 09 september 2017, 22:09:03 »

Hallo,

Vandaag heb ik de rails en wissels van het middensegment pasklaar gemaakt. Bij de flauwe bogen heb ik verkanting toegepast. Aan de buitenkant van de rails heb ik een smalle, dunne strook van 1mm dik onder de rails gelegd. Daarnaast heb ik besloten om aan het spoor aan de voorzijde een perron aan te leggen. Als voorlopige perronkant heb ik twee stroken multiplex van 3 mm dik gebruikt. Deze volgt de contouren van het spoor.


Overzicht middensegment.


Perron links.

Groetjes,
Rob
Gelogd

Laenderbahn027

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
Re: RobVille
« Reactie #126 Gepost op: maandag 11 september 2017, 10:16:02 »

Fraai Rob! Altijd weer een feest om een dergelijke update te krijgen.
Gelogd
William
Favoriete quote: "We stoppen niet om met treintjes te spelen omdat we oud worden. We worden oud omdat we stoppen om met treintjes te spelen." (Als gezien bij Willies Modelbouw, Eindhoven)

LibertyCity

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2013
Re: RobVille
« Reactie #127 Gepost op: maandag 11 september 2017, 12:56:04 »

Liggen de sporen niet heel kort naast elkaar? Of is dat verbeelding door de foto?
Gelogd


3 rail wisselstroom | Marklin K-rails | Viessmann TMC's | Viessmann 5211 Magneetartikel-decoder | Tijdperk IV, V & VI | Thema baan: mijn eigen woonplaats met een flinke dosis eigen fantasie | beginner

RobVille

  • Gast
Re: RobVille
« Reactie #128 Gepost op: maandag 11 september 2017, 13:38:09 »

 @citaat

Citaat
Fraai Rob! Altijd weer een feest om een dergelijke update te krijgen.

 :thumbup:

 @citaat
Citaat
Liggen de sporen niet heel kort naast elkaar?

Inderdaad, de hartafstand van de rails varieert van 40 tot maximaal 45 mm :) Het gedeelte naar het schaduwstation en in het schaduwstation zelf maak ik gebruik van de k - rails 2274 (tegenboog van de slanke wissel) en de bogen 2241/2251. In de tunnels ben ik gedwongen om de rails 2231 te gebruiken in verband met de diepte van de baan. Omdat ik hier met enkel spoor rij en de rails niet zichtbaar zijn, is dit voor mij een redelijke optie. Door de rails van WW te gebruiken zwenken de lange personenwagons (1:87) niet extreem uit.

Groetjes,
Rob
Gelogd

Laenderbahn027

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
Re: RobVille
« Reactie #129 Gepost op: maandag 11 september 2017, 13:40:52 »

Het wordt fraai zo met die lange wissels. Die 45mm is op norm, hooguit kun je aanmerken dat het bij recht spoor in het station 56mm moet zijn. Maar da's voer voor kniesoren.

Is het moment van proefrijden aanstaande? Ben wel heel benieuwd. :thumbup:

Gr, Ben.

Schijnt ook dat 45 mm "op norm" is. Denk ook dat het meer is dat we het niet gewend zijn, zelfs niet met slanke wissels, dat de rails zo dicht tegen elkaar aan liggen.
Gelogd
William
Favoriete quote: "We stoppen niet om met treintjes te spelen omdat we oud worden. We worden oud omdat we stoppen om met treintjes te spelen." (Als gezien bij Willies Modelbouw, Eindhoven)

RobVille

  • Gast
Re: RobVille
« Reactie #130 Gepost op: maandag 11 september 2017, 14:44:32 »

 @citaat

Inderdaad. Ik heb nog snel een aantal foto's gemaakt ....







Groetjes,
Rob
Gelogd

nobody

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
  • ......semper idem......
Re: RobVille
« Reactie #131 Gepost op: maandag 11 september 2017, 14:50:46 »

 @citaat Tjonge, wat een verschil (in 't voordeel van jouw mooie zelfbouw rails/wissels).
Gelogd
Met vriendelijke groet: Wim.                                  Met kleine onderbreking (ban), lid sinds 2009.
 

Laenderbahn027

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
Re: RobVille
« Reactie #132 Gepost op: maandag 11 september 2017, 14:55:49 »

 @citaat
100% mee eens! Wat een speelgoed is die K-rails dan...


Edit Frenkievee: citaat van gehele voorgaande bericht verwijderd.
« Laatst bewerkt op: maandag 11 september 2017, 16:13:24 door frenkievee »
Gelogd
William
Favoriete quote: "We stoppen niet om met treintjes te spelen omdat we oud worden. We worden oud omdat we stoppen om met treintjes te spelen." (Als gezien bij Willies Modelbouw, Eindhoven)

RobVille

  • Gast
Re: RobVille
« Reactie #133 Gepost op: vrijdag 15 september 2017, 15:20:48 »

Hallo,

Een kleine update. Nu de rails en wissels hun definitieve plek hebben, heb ik de rails aan de kopse kanten van de modules pasklaar gemaakt. Van te voren had ik de sets van twee dwarsbalken op de uiteinde van de modules gelijmd.



Op de uiteinden van de rails heb ik de railverbinders met aangegoten schroef geschoven. Omdat beide kanten van deze verbinders niet identiek zijn, moet je erop letten dat de schroeven aan de buitenkant van de rails zitten. Anders krijg je problemen met de flenzen van de wielen. Nadat ik dit opgeschreven had toch maar eens controleren of de lasjes op de juiste manier op de rails geschoven waren. En ja hoor ..... een paar keer vergeten mijn leesbril op te zetten >:-D Meteen getest met een aantal wagons. Voorlopig geen problemen, anders wordt het toch vijlen .... :(





Op deze foto zie je de uiteindelijke constructie. Onder de dwarsbalkjes van de laatste twee bielzen heb ik een draadeinde geschoven en deze vast gesoldeerd aan de puko's. Als alles op zijn plek ligt kan ik dit draadeinde solderen aan de puko strip van de rails aan de linkerkant. Op deze manier hebben de laatste puko's weer spanning. De smalle strookje tussen de beide bielzen heb ik verwijderd. De vrijgekomen gaten heb ik vervolgens opgevuld met een 2K lijm. Daarna heb ik de rails op hun plek gelegd.



Groetjes,
Rob
« Laatst bewerkt op: vrijdag 15 september 2017, 16:10:48 door RobVille »
Gelogd

Nieuwenhuis

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Old Skool Märklin & Scratch Building
    • Märklin - M-rail - Modelbaan
Re: RobVille
« Reactie #134 Gepost op: vrijdag 15 september 2017, 19:48:27 »

Ai ai ai, wat een werk Rob, maar het resultaat mag er wezen: strak en netjes! :thumbup:

Groeten,

Erik.
Gelogd

Märklin - M-rail - Modelbaan     Topic     Website

RobVille

  • Gast
Re: RobVille --> Servo's
« Reactie #135 Gepost op: zondag 17 september 2017, 12:04:02 »

Hallo,

Zeg dat wel ....  ;)  Volgende project.  Omdat ik in het verleden nogal wat problemen heb gehad met het plaatsen van de servo’s onder de modules, heb ik besloten om de set van Weichen-Walter voor het bevestigen van de servo’s mee te bestellen. Nu alle rails en wissels vast liggen en de railaansluitingen tussen de modules  functioneren, is het zaak om de wissels van aandrijvingen te voorzien.


Set van Weichen-Walter

Aan de hand van foto's zal ik mijn werkwijze laten zien. Met behulp van het kunststofplaatje kun je exact de positie van de servo bepalen. Ik plaats de metalen draad in de opening van de stelbalk van de wissel en laat deze vervolgens door de plaat zakken. Op het kunststofplaatje heb ik een klein stukje tweezijdig kleefband als hulpmiddel geplakt. Nu zorg ik ervoor dat het draadeinde verticaal door het buitenste van de twee kleine openingen valt en druk vervolgens dit plaatje tegen de onderkant van de treintafel aan. Nu kan ik de gaatjes boren voor het bevestigen van de servo.


Kunststof plaatje met geplaatste steldraad


Voorlopige opstelling


Nu met de houder van de ESU servo


Eindresultaat.

Door het gebruik van dit kunststof plaatje is de montage een stuk eenvoudiger en hoeft en wat niet onbelangrijk is, de servo minder kracht te gebruiken.

Groetjes,
Rob
« Laatst bewerkt op: zondag 17 september 2017, 12:38:05 door RobVille »
Gelogd

peterke33

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Non mi importa di me
Re: RobVille
« Reactie #136 Gepost op: zondag 17 september 2017, 14:09:02 »

Rob

Dat heb je erg mooi opgelost zo, vind het altijd leuk als mensen iets bedenken dat het daarna makkelijker kan.
Gelogd

LibertyCity

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2013
Re: RobVille, een andere benadering van 3L .....
« Reactie #137 Gepost op: woensdag 27 september 2017, 14:54:37 »

Zeer handig. Staat dit ook al in de Wiki van dit forum? Lijkt mij zeer handig als naslagwerk.
Gelogd


3 rail wisselstroom | Marklin K-rails | Viessmann TMC's | Viessmann 5211 Magneetartikel-decoder | Tijdperk IV, V & VI | Thema baan: mijn eigen woonplaats met een flinke dosis eigen fantasie | beginner

RobVille

  • Gast
Re: RobVille, een andere benadering van 3L .....
« Reactie #138 Gepost op: woensdag 27 september 2017, 22:34:17 »

 @citaat

In principe niet! Waarom? Omdat ik deze set voor het eenvoudig monteren van servo's zowel normale dan wel mini uitvoeringen, compleet bij Walter Völklein via zijn webshop heb gekocht. Het is een product uit zijn assortiment en ik weet niet in hoeverre dit produkt leverbaar is en blijft ;) Het enige wat ik heb toegevoegd is het inbouwen van de houder met de servo van ESU. Op zijn website en YouTube zijn een aantal filmpjes met een aantal inbouw mogelijkheden te zien.

Groetjes,
Rob
Gelogd

d.vanaalst

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2008
Re: RobVille, een andere benadering van 3L .....
« Reactie #139 Gepost op: donderdag 28 september 2017, 15:09:47 »

Mooie hoogwaardige baan ben je aan het bouwen Rob. En inderdaad een groot verschil tussen k-rails en deze zelfbouw. Ik had al het idee dat ik in de toekomst voor deze optie moest gaan (ingefluisterd) maar nu wordt dat nogmaals bevestigd.

Nog wel 1 vraag:
Ergens aan in je draadje (antwoord #100) zeg je dat code 100 ergens ook al achterhaald is. Hoe bedoel je die opmerking?

Groet,

Dennis
Gelogd
Besturing: IB icm Koploper .
Locatie: Duitse modelbaan in planning (collectie nu nog in dozen)
Tijdperk: late epoche IV, nadruk op V, uitlopers naar VI

Laenderbahn027

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
Re: RobVille, een andere benadering van 3L .....
« Reactie #140 Gepost op: donderdag 28 september 2017, 15:17:14 »

Lagere codes ogen ontzettend veel sierlijker, maar ook Peco 100 is al beter dan K-rails...
Gelogd
William
Favoriete quote: "We stoppen niet om met treintjes te spelen omdat we oud worden. We worden oud omdat we stoppen om met treintjes te spelen." (Als gezien bij Willies Modelbouw, Eindhoven)

d.vanaalst

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2008
Re: RobVille, een andere benadering van 3L .....
« Reactie #141 Gepost op: donderdag 28 september 2017, 15:40:59 »

 @citaat Ik vond k-rails mooi, tot iemand me erop wees dat de spoorstaven in verhouding net boomstammen waren. Vanaf dat moment kon ik de schoonheid van k niet meer zien;)
Hoe lager de codering hoe verfijnder het dus oogt. Ik snap m nu. Dank!

Groet,

Dennis
Gelogd
Besturing: IB icm Koploper .
Locatie: Duitse modelbaan in planning (collectie nu nog in dozen)
Tijdperk: late epoche IV, nadruk op V, uitlopers naar VI

RobVille

  • Gast
Re: RobVille, een andere benadering van 3L ... en het werkt!
« Reactie #142 Gepost op: zaterdag 14 oktober 2017, 23:08:39 »

Hallo,

De laatste module is nu ook bekabeld. De ECoS aangesloten en gelukkig geen kortsluiting in de baan. Alle wissels en seinen schakelen zonder problemen en de terugmelders geven de bezetmeldingen correct weer. Nu nog de vraag: waar komt mijn centrale? Ik besloot een uittrekbaar plateau te maken gemonteerd in een klein kastje en deze onder de module te plaatsen. Om toch nog bij de onderkant van de module te komen in verband met de aanwezige bekabeling is dit kastje demontabel opgehangen. Dit soort wijsheden komt altijd achteraf :( 


Bekabeling laatste module.


Demontabel kastje met schuiflade.


Lade met ECoS.

Citaat
Is het moment van proefrijden aanstaande? Ben wel heel benieuwd. :thumbup:
Ben

Afgelopen week hebben een aantal treinen op de baan gereden. Märklin locs en materieel (na 1990) hebben geen enkele moeite met de code 83 profielen en slanke wissels van WW ;) Een aantal andere locs daarentegen, ontsporen nogal eens op de wissels als gevolg van het klemrijden van de sleper op het hartstuk. Een beetje buigen van de sleper wil nog weleens helpen. Blijkbaar is het plaatsen en uitrichten van een sleper toch een vak apart :D



Voorlopig ga ik door met het proefrijden. Deze week heb ik besloten om de bovenleiding van Sommerfeldt te installeren. De bedoeling is om de masten op de juiste plekken te plaatsen. Wanneer deze masten hun vaste plek hebben, ga ik het landschap aanpakken. Voorlopig kan ik nog vooruit

Groetjes,
Rob
« Laatst bewerkt op: maandag 16 oktober 2017, 23:41:13 door RobVille »
Gelogd

Laurent

  • Speciale Gast
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • Treinen rijden op rails, niet op tijd!
    • Sporingerdam
Re: RobVille, een andere benadering van 3L ... en het werkt!
« Reactie #143 Gepost op: zondag 15 oktober 2017, 02:36:50 »

Gaaf Rob! Dat vraagt om bewegende beelden! :)
Gelogd
Kent u mijn topic al? Kijk hier eens: Klikje doen
Ook mijn Youtube kanaal is een bezoekje waard!
railion6513

Degeluidsman

  • 3rail Events team
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • A member of the Duurstede Group®
Re: RobVille, een andere benadering van 3L ... en het werkt!
« Reactie #144 Gepost op: zondag 15 oktober 2017, 06:14:17 »

Zeer leuk om dit te volgen Rob  :)

Je ECoS is netjes weggewerkt zo, en fijn dat alles werkt  :thumbup: :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman

peterke33

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Non mi importa di me
Re: RobVille, een andere benadering van 3L ... en het werkt!
« Reactie #145 Gepost op: zondag 15 oktober 2017, 09:50:51 »

Rob

Blij dat alles werkt een mooie mijlpaal in je hobby, en je centrale kan mooi onder de tafel.  :)
Heb hiervoor een tafeltje gemaakt met wieltjes  :P
Gelogd

nobody

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
  • ......semper idem......
Re: RobVille, een andere benadering van 3L ... en het werkt!
« Reactie #146 Gepost op: zondag 15 oktober 2017, 10:01:56 »

ontsporen nogal eens op de wissels als gevolg van het klemrijden van de sleper op het hartstuk.
Allereerst: Heel fijn dat alles (nagenoeg) foutloos over je prachtige wissels rijdt.
Maar dat van hartstuk en sleper, begrijp ik niet.
De sleper komt toch niet in de búúrt van het hartstuk??? (als 't goed is ... )
Of glijdt de Brawa sleper niet op tijd over de gepolariseerde wisseltong en wordt daardoor tégen het hartstuk gedrukt?
Gelogd
Met vriendelijke groet: Wim.                                  Met kleine onderbreking (ban), lid sinds 2009.
 

RobVille

  • Gast
Re: RobVille, een andere benadering van 3L ... en het werkt!
« Reactie #147 Gepost op: zondag 15 oktober 2017, 10:18:12 »

Wim,

Citaat
Of glijdt de Brawa sleper niet op tijd over de gepolariseerde wisseltong en wordt daardoor tégen het hartstuk gedrukt?

Inderdaad. De sleper wordt keurig opgetild door de puko's, glijdt op de gepolariseerde wisseltong en kantelt vervolgens met als gevolg kortsluiting. Ik ga nog even een aantal aanpassingen in de stand van de sleper proberen. Qua vorm en lengte is er nauwelijks verschil met een Märklin sleper ....  alleen de veertjes onder de sleper van Märklin zijn veel stugger. Misschien kan ik beter een sleper van Märklin onder de Brawa loc monteren ;)

Groetjes,
Rob
« Laatst bewerkt op: zondag 15 oktober 2017, 10:35:20 door RobVille »
Gelogd

Hero

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
    • De bouw van Hero's baan
Re: RobVille, een andere benadering van 3L ... en het werkt!
« Reactie #148 Gepost op: zondag 15 oktober 2017, 11:40:01 »

Rob,

Dan benadering het probleem even vanaf de onderkant.
Als een sleper kantelt ,mis je puko,s om De sleper recht te houden.
Staan je puko,s niet op de verkeerde plaats?
Een 1/2 MM verbuigen zou al kunnen helpen.

Ik had ook een probleem wissel ( wel een Peco code 100) nadat ik daar een puko weg had gehaald ging het wel goed.
Het is dus nog een inspectie waard of je sleper iets naast de hartlijn raakt. Een puko die bestemd is voor het andere spoor bijvoorbeeld.

Succes met oplossen.

Mvg Robin

RobVille

  • Gast
Re: RobVille, een andere benadering van 3L ... en het werkt!
« Reactie #149 Gepost op: zondag 15 oktober 2017, 18:24:56 »

Hallo,

Dank jullie voor de bijdragen om mijn problemen met de locs van Brawa op te lossen. Ik ben alle puko's nog eens nagelopen. Deze zijn nu allemaal op dezelfde hoogte boven de bielzen afgesteld en de puko's bij de wisseltongen lopen geleidelijk omhoog tot de hoogte van de wisseltongen. Met een van mijn laatste aanwinsten, de Märklin dieselloc Serie Am 840 van de SBB, op alle wissels en trajecten op kruipsnelheid gereden. Nergens problemen :) 

Ik sluit dit topic nu af. De overstap van de k-rails van Märklin naar het systeem van Weinert, code 83, aangepast door Walter Völklein, is voor mij een goede keuze geweest. Niet alleen de rails zijn veel eleganter ook de wisselstraten zien er natuurlijker uit.

Groetjes,
Rob

Nog een aantal foto's -->








« Laatst bewerkt op: maandag 16 oktober 2017, 11:56:39 door RobVille »
Gelogd
 

Powered by MySQL Powered by PHP SMF 2.0.15 | SMF © 2014, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 1.507 seconden met 22 queries.