Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

RobVille, een andere benadering van 3L ... met video

Gestart door RobVille maandag 30 mei 2016, 22:07:28

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: RobVille
doef
gast

Re: RobVille
Mooi!
Echt prachtig spoor! Ik denken dat ik ook eens een paar meter bestel. Ziet er prachtig uit.  :thumbup:
Re: RobVille
RobVille
gast

Re: RobVille
Hallo, een kleine update.

Vrijdag de modules opgehaald in Zwolle. Mooi klusje voor het weekend om deze modules tot een treintafel samen te voegen ? Het is nu een rondlopende baan geworden met aan de voorkant het station en aan de achterkant het schaduwstation. Toch maar weer aan het sleutelen gegaan aan het baanplan. Ik wil niet meer wissels gebruiken voor het station. Immers deze wissels hebben een lengte van meer dan 35 cm en ik ben niet van plan over de wissels en rails te struikelen ;) Wel heb ik een lokaal spoorlijntje (zonder bovenleiding) toegevoegd. Dit biedt meer variatie in de treinenloop in het station. Het goederengedeelte krijgt een overslag , een goederenloods en een locomotievenloods.

Het railschema voor het schaduwstation ligt nu wel vast. Alleen het station wordt nog even puzzelen. Zelf denk ik aan een kleine graanoverslag. Nu even op zoek naar geschikte gebouwen, silo?s, transportbanden ?  Wanneer ik de maten van deze objecten weet, kan ik gaan schuiven met de posities en de ligging van de rails.


Station.


Schaduwstation.

Groetjes,
Rob
Re: RobVille
Piwie
gast

Re: RobVille
Hallo Rob,

Dat ziet er al mooi uit :thumbup:.

Gr.
Piwie.
Re: RobVille
RobVille
gast

Re: RobVille
Hallo,

Voor het geval iemand interesse heeft in de wissels en rails van Walter Völklein. Hij is aanwezig op OntraXS (10, 11, 12 maart).

Groetjes,
Rob
Re: RobVille
RobVille
gast

Re: RobVille
Hallo,

Op dit moment zijn de modules van het schaduwstation voorzien van een onderlaag van kurk. Tevens heb ik een opstaande rand aangebracht  ter bescherming van de rijdende treinen.





Op de foto zie je ook de luidsprekeraansluitingen. Per module worden aan elk van de beide uiteinden, onder de module , een set aangebracht. Met deze aansluitingen kan ik de modules onderling verbinden (2 ringleidingen). Een uitgang wordt gebruikt voor de stroomvoorziening van de baan, gevoed door een booster van ESU en de andere  wordt aangesloten op de ECoS. Met de interne booster voed ik alle digitale componenten zoals de SwitchPilot, de Viessman seinen (LED) met multiplexer technologie ?..

Per module worden alle digitale componenten op een grondplaat geplaatst. Op deze wijze wordt de bekabeling, voor mij,  eenvoudiger aan te brengen.

Let op. De inhoud van de foto?s kan voor sommige forumleden als schokkend ervaren worden  :D

Groetjes,
Rob

Re: RobVille
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: RobVille
Mooi strak gebouwd Rob  :thumbup: :thumbup:
Voor de ringleiding zou je ook speakon connectors kunnen gebruiken, in een keer 4 draden aansluiten.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: RobVille
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: RobVille
Hi Rob,

Mooie lengte heb je daar en inderdaad mooi strak allemaal.

groet
Harald
Re: RobVille
Lid sinds: 2010

offline
Re: RobVille
Pukkels tussen de bielsen.  :)

Een baan waar ik vrolijk van wordt.
Helaas was Mein Gleiss er nog niet toen ik met het zichtbare deel begon. Anders had het hier ook gelegen.
De plannen zien er goed uit.Ik kan niet wachten op de updates.
Fijn om te weten dat Walter op on-traxs staat. Kunnen we eens kennis maken.Ikheb hem in al die jaren nog nooit een kerstkaart terug gestuurd.  :D

Wil je goedkoper polariseren,ik gebruik digirails servo decoders die automatisch tijdens het schakelen van de wissel de rails ompolen.(halverwege de beweging van de tongen)
Wel via een extern relais dat je zelf op een handig printje moet maken.

Mvg Robin
Re: RobVille
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: RobVille
Citaat van: Hero op vrijdag 03 maart 2017, 20:42:18
Ikheb hem in al die jaren nog nooit een kerstkaart terug gestuurd.
En hij blijft ze maar sturen ...  :D
Re: RobVille
Lid sinds: 2008

offline
Re: RobVille
Citaat van: degeluidsman op vrijdag 03 maart 2017, 17:42:32
Mooi strak gebouwd Rob  :thumbup: :thumbup:
Voor de ringleiding zou je ook speakon connectors kunnen gebruiken, in een keer 4 draden aansluiten.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Ik wilde hetzelfde voorstellen.
Gebruik ze zelf ook op mijn module voor verbinding naar de blackboxen en module van de 'buurman'.

Groeten,
Ton.
Re: RobVille
RobVille
gast

Re: RobVille
Inderdaad, prachtig spul. Alleen, zelf heb ik destijds 12 van deze luidsprekeraansluitingen gekocht. In principe zijn deze alleen voor mijn modulebaan gebruikt en ik heb zelf nooit de intentie gehad om mijn modules te koppelen aan die van andere modelbouwers. En om deze nu te vervangen, gezien de kosten ...

Groetjes,
Rob
Re: RobVille
RobVille
gast

Re: RobVille
Hallo,

Weer een stapje verder. Twee modules van het schaduwstation zijn nu klaar. De rails en wissels hebben hun definitieve plek. De voeding voor de rails komt uit een aparte ringleiding en is aangesloten. De wissels werken en zijn aan te sturen met de ECoS, evenals de terugmelders :)


Toegang naar schaduwstation.



Bedrading.



Wisselstraat aan het begin van het schaduwstation.



Bekabeling - Systeem Rob ;)

Groetjes,
Rob
Re: RobVille
Lid sinds: 2009

offline
Re: RobVille
Hoi Rob,

Hoe staat het leven? Ik was eens benieuwd of er nog iets te melden was? Wellicht niet gezien het weer, maar toch, ik pols eens even. Ik ben met name ook benieuwd of je de WW-rails al voorzien hebt van ballast? Voor mij gevoel kun je de puco's dana nagenoeg onzichtbaar maken, niet?

Groeten,
William
Re: RobVille
Lid sinds: 2010

Ik zie al een lichtpunt aan het einde van de ...

offline
Re: RobVille
 :) Ziet er allemaal goed gepland uit ... goed bezig  :thumbup: :thumbup:

Mvg Freddy
Re: RobVille
RobVille
gast

Re: RobVille
Hallo,

Op dit moment is het schaduwstation klaar. Alle wissels zijn aangesloten en werken. Ook heb ik gezorgd voor voldoende aansluitingen voor spanning en massa. Alle bezetmeldingen worden keurig doorgegeven aan de ECoS, in dit geval via massadetectie. Tot nu toe geen storingen :)


Schaduwstation


Maidentrip .....

Nu de voorkant of in mijn geval, de bouw van de kijkdoos :D Alle wissels van WW en de bijbehorende rails zijn binnen. Het sporenplan is nu definitief. Nu ben ik bezig met het invullen van de lay-out. Waar komt het station, de lokale industrie, de moderne tunnels ..... Bij de aanleg van de trajecten moet ik rekening houden met het plaatsen van de bovenleiding, de seinen, het looppad en andere spoorse zaken ....

De wissels en de rails van WW komen te liggen op een kurkbed van 2 mm. Bij het plaatsen van de rails op deze bedding moet ik rekening houden met de pukostrip. Deze is namelijk onder de bielzen geplaatst. Daarom moet ik in de kurkplaat een rille snijden waar deze strip in valt. Voorlopig ben ik nog even bezig ....

Om even op je vraag terug te komen, William, heb ik provisorisch een stukje rail van losse ballast voorzien. De puko's vallen veel minder op, zeker wanneer je de rails nog enigszins wheatered. Alleen als je in de lengterichting kijkt, dan blijf je de puko's wel zien ;)


Wisselstraat - puko's


Ballast - puko's


Binnenkomst Station

Groetjes,
Rob
Re: RobVille
-Rob:
Ziet er allemaal heel goed uit,  :thumbup:
Puko's zijn idd nog iets te zien.
Re: RobVille
Lid sinds: 2009

offline
Re: RobVille
Wow Rob, dat ziet er super uit met die ballast! Ik ben om  ;). Bedankt voor het plaatsen van de update.

Groeten,
William
Re: RobVille
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: RobVille
Dag Rob.

Het ziet er werkelijk erg goed en mooi uit! :thumbup:
Mocht ik ooit opnieuw een modelbaan beginnen ...

Groeten,

Erik.
Re: RobVille
RobVille
gast

Re: RobVille
Hallo,

Na veel passen en meten ben ik erin geslaagd om de hele wisselstraat op een module te kunnen bouwen. Als eerste heb ik een ondergrond van 2 maal 2 mm kurk op de module gelijmd (boekbinderslijm). Aan de zijkanten van de wisselstraat blijft een strook van 3 cm over voor het plaatsen van de bovenleiding en de seinen en de seinbruggen. Het probleem is de pukostrip aan de onderkant van de rails en wissels. Om alvast enige ervaring op te doen, ben ik begonnen met het leggen van de rails aan het einde van de module. Om de rails te stabiliseren gebruiken ik fineerstrook van 1 mm dikte. Hierbij maak ik gebruik van de methode van een forumlid van de volgende website.

http://www.h0-modellbahnforum.de/t321561f54854-Weinert-Modellbau-mein-Gleis-5.html
Topic #117

Alleen, hij heeft geen 3Rail    ;)

Toen ik de wissels en rails bij WW besteld heb, heb ik nog een aantal extra artikelen voor de aanleg van de rails gekocht:
Weinert 74005 --> railverbinders
Weinert 74019 --> railverbinders met aangegoten schroef voor module overgangen
Weinert 74001 --> set van twee dwarsbalken, in mijn geval voorzien van piko's  :)





Op de laatste foto zie je de eerste poging ...



Na het uitharden van de lijm, ga ik de aangegoten schroeven van de raillasjes fixeren met lijm in de geboorde gaten. Als laatste wil ik dit stukje rails voorzien van een dunne laag ballast om te kijken of deze oplossing voldoet. Zelf denk ik eraan om verder geen raillasje te gaan gebruiken. Wel wordt dan geadviseerd om de rails niet koud tegen elkaar aan te leggen maar om een kleine afstand in te bouwen vanwege de uitzetting van de rails ... een gegeven waar ik bij mijn vorige baan geen rekening gehouden heb  :?

Groetjes,
Rob

Re: RobVille
RobVille
gast

Re: RobVille
Hallo,

Een kleine update .... Een tweede poging is noodzakelijk :-( De techniek om deze rails op deze manier aan de uiteinden van de modules te bevestigen, werkt uitstekend. Alleen, had ik niet als ondergrond kurk moeten nemen. Voor de stevigheid ga ik toch maar weer voor een dunne, houten ondergrond.

De modules verder afgebouwd. In eerste instantie heb ik mijn ontwerp van de baan gebaseerd op een diepte van 60 cm van de module. Bij nader inzien heb ik besloten om de diepte van de baan te beperken tot 30 cm :D Waarom? Bij het ontwerpen van het baanplan zijn er vaak geen limieten afgezien van de ruimtelijke afmetingen van de kamer. Ik had de neiging om zoveel mogelijk items in het sporenplan te proppen. Een extra opstelspoor, goederenloods, draaischijf, ...... Nu beperk ik me tot een enkelsporige hoofdlijn met een inhaal- en opstelspoor.

Een van de modules heb ik al aangepast. De voorzijde is gebouwd als kijkdoos. In deze module komt dan een achtergrond en een dag - nachtverlichting. De achterzijde wordt gebruikt als werkplek.

Nu de foto's -->





Groetjes,
Rob

Re: RobVille
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: RobVille
Hi Rob,

Ziet er weer mooi strak uit, ben wel benieuwd naar de "aankleding".

groet
Harald
Re: RobVille
RobVille
gast

Re: RobVille
Harald,

Bedoel je dit -->



Het ontwerp is erg summier. Twee tunnelingangen met een betonstructuur. Het station wordt gevormd door een gebouw en twee perrons. Langs het perron stopt slechts af en toe een lokale trein. Snellere treinen kunnen een goederentrein inhalen. Ook een wissel van locs is mogelijk evenals het aankoppelen van een extra loc. De rest is landschap. Daarnaast worden de bovenleiding, twee signaalbruggen, seinen en andere technische installaties toegevoegd. In principe beperk ik me tot de directe omgeving van het spoor.

Groetjes,
Rob
Re: RobVille
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: RobVille
Leuk, het begin is er.

groet
Harald
Re: RobVille
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: RobVille
Citaat van: RobVille op zondag 18 juni 2017, 17:05:45
Alleen, had ik niet als ondergrond kurk moeten nemen.
Verlijmt het niet of verschuift het?
Re: RobVille
RobVille
gast

Re: RobVille
Hallo Jan Willem,

De methode op zich is het probleem niet. Bij het koppelen van de modules blijkt de kurk toch enigszins kwetsbaar. Het gevaar van afbrokkelen van kurk is erg groot. Deze baan bouw ik in modulevorm met het oog op eventuele verhuizingen. Om die reden wil ik toch een strakkere, bedrijfszekere oplossing. Het kurk op het einde van elke module wordt opgesloten tussen een dunne, houten strook van, ik denk, drie cm aan beide kanten van de module. De kurk als ondergrond is ideaal. Geen problemen met verlijmen dan wel verschuiven. Deze kurklaag komt bij mij onder het ballastbed te liggen. De breedte van deze kurklaag wordt iets groter dan de gezamenlijke breedte van het ballastbed van de beide sporen met de bovenleidingsmasten, seinen. Wanneer ik uiteindelijk ga ballasten dan zal de ballast niet op de houten ondergrond vallen maar op het kurk van twee mm dikte met, naar ik hoop, minder rijgeluiden :)

Groetjes,
Rob
Re: RobVille
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: RobVille
Dus eigenlijk, uitgaand van 2 mm kurk, zou je op de kopse kanten van je segmenten 2 mm balsahout of mdf strookjes moeten verlijmen in plaats van kurk.
Re: RobVille
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: RobVille
Hi JanWillem,

Bij het bouwen van modules wordt, i.v.m. sterkte van het kurk (wij gebruiken neopreen band), de kopse kant enkele mm hoger gemaakt.
Ook het rail profiel werd daarin verwerkt.

groet
Harald

p.s.
zie ook hier
Re: RobVille
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: RobVille
Citaat van: Haradigi op maandag 19 juni 2017, 12:44:25
kopse kant enkele mm hoger
dus de staaf ligt erop, maar de biels niet?
Re: RobVille
Ben den Hollander
gast

Re: RobVille
 @citaat Nee.
Re: RobVille
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: RobVille
 @citaat
Ahh!
Re: RobVille
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: RobVille
De biels ligt OOK op het hout (en is gelijmd).

groet
Harald
Re: RobVille
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: RobVille
Citaat van: Haradigi op zondag 25 juni 2017, 11:59:40
gelijmd.
schroeven maken teveel herrie?
Bij Ben zag ik schroeven op die kopse kanten ...
Re: RobVille
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: RobVille
Hi JAn Willem,

Ja schroeven zelf maken geen geluid maar er is dan wel een vaste verbinding tussen rails en de klankkastraamwerk.
En wat Ben doet, ...... dat zit vast en zeker ook goed vast  ;)

groet
Harald
Re: RobVille
Ben den Hollander
gast

Re: RobVille
Citaat van: Jan22 op maandag 26 juni 2017, 12:04:29

Bij Ben zag ik schroeven op die kopse kanten ...


Messing nagels. Maar die zijn er weer uit, te veel herrie en het is trouwens niet nodig. Eenmaal ingelijmd met ballast zit het lekker vast.



Gr, Ben.
Re: RobVille
RobVille
gast

Re: RobVille
Hallo,

Alle modules hebben nu dag - nachtverlichting. De interface heb ik mooi kunnen wegwerken in de koof zelf. Het heeft wel de nodige moeite gekost ... maar dankzij het forum werkt het nu toch. Alleen het schakelen van de interface met de verschillende mogelijkheden door mijn ECoS is voor mij lichtelijk onduidelijk. Op de EcoS staan vier symbolen voor de afzonderlijke schakelmomenten, aan/uit, nacht/dag, avond/ochtend en de automaat. Stel ik wil alleen de nacht. Hoe stel ik dit in? Adres 1 aan, adres 2 aan en wat doe ik met adres 3  8o

Nog enige foto's -->








Groetjes,
Rob
Re: RobVille
peterke33
gast

Re: RobVille
Rob

Je bent echt lekker mooi bezig met je baan, helaas kan ik je geen raad geven met je dag en nacht schakeling.  :?

Maar de hulp komt wel er zijn genoeg mensen die er meer verstand van hebben als ik  :D
Re: RobVille
RobVille
gast

Re: RobVille
De basis is nu klaar. Het schaduwstation is afgebouwd en werkt naar behoren. De drie modules met koof met de ingebouwde dag - nachtverlichting zijn nu ook klaar. Zoals ik al in een eerder topic formuleerde is het sporenplan nog steeds niet definitief. De grote lijnen liggen nu wel vast alleen de wisselstraten veranderen nog weleens van plek. Deze wissels van Weichen-Walter wil ik toch een mooie plek geven.

Als eerste ben ik begonnen met het leggen van de rails aan de kopse kanten van de modules, nu wel op een houten ondergrond. Vanwege de pukostrip heb ik een rille gemaakt. Voorlopig moet de lijm nog uitharden voordat ik railverbinders met aangegoten schroef kan plaatsen.


Houten ballastbed.


Geboorde gaten voor de schroeven.


Beide railstukken op hun plek.


Scheiding tussen beide modules.

Om de rails vlak te krijgen op het ballastbed, heb ik een dijklichaam gemaakt. De ondergrond is een Hekiplaat van 4 mm dikte. Hierop heb ik een aantal stroken kurk van twee mm dik gelijmd. Een brede strook van vier cm in het midden en twee afzonderlijke stroken van 1,5 cm aan beide uiteinden op 5 mm afstand van de zijkant van de grondplaat. Op deze manier houd ik twee groeven over waar de pikostrip in kan vallen waardoor de rails nu mooi vlak komen te liggen :)


Aansluiting dijklichaam op kopse kant.


Het dijklichaam.


Rails op dijklichaam.

Groetjes,
Rob
Re: RobVille
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: RobVille
Fraai hoor Rob!
Re: RobVille
RobVille
gast

Re: RobVille
 @citaat
Dank je!

Voordat ik verder kan gaan met de rechter module, wil ik de tunnelingang en de aansluiting met het schaduwstation realiseren. Zelf vond ik het ontwerp van de tunnelingang van mijn vorige baan wel interessant. Alleen was deze bedoelt voor auto's. Het frame van de ingang heb ik iets robuuster gemaakt. De doorkijk is gebleven. Je kan de trein goed volgen en door de kolommen zie je het achterliggende landschap. De tunnel zelf is gedeeltelijk zichtbaar. De wanden bestaan uit afzonderlijke "betonnen" elementen. Aan de buitenkant worden deze afzonderlijke elementen met gips afgewerkt en krijgen een beton "look". Deze tunnel wordt vervolgens in het landschap geïntegreerd.   


Frame tunnelingang.


Binnenkant tunnel.


Voorlopige opstelling.

In de tunnel komt het spoor op een ballastbed te liggen. Daarnaast moet ik nog een manier verzinnen voor de bevestiging van de bovenleiding.

Groetjes,
Rob

Re: RobVille
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: RobVille
En hier gewoon weer op K rails?
Re: RobVille
RobVille
gast

Re: RobVille
 @citaat

Vanuit deze tunnel gaat het railmateriaal van WW over op de k-rails van M. De verbinding komt tot stand door speciale lasjes. Aan de ene kant zit een Code 83 aansluiting en aan de andere kant de Code 100. Alleen de rail van M is een fractie hoger dan de rails van WW. Eeen beetje slijpen en de overgang verloopt soepel :) Hetzelfde trucje wordt aan de andere kant toegepast.

Groetjes,
Rob
Re: RobVille
RobVille
gast

Re: RobVille
Hallo,

Op dit moment ben ik begonnen met het integreren van de tunnel in het landschap. Dit landschap wordt in eerste instantie opgebouwd uit styrodur isolatieplaten. Daarna worden de contouren met een scherp mes uit deze platen gesneden, een werkwijze die ik ook in mijn vorige baan toepaste.


Styrodur isolatieplaten. 


Voorlopige opstelling.

Groetjes,
Rob




Re: RobVille
RobVille
gast

Re: RobVille
Hallo,

Voordat ik begin met het vastleggen van de wissels en rails wil ik toch beide tunnelingangen klaar hebben, althans de ruwbouw. De afwerking komt pas veel later. Nu ben ik ook begonnen aan de linker tunnel. Het wordt een simpele betonconstructie. De tunnelingang en tunnelbuis steken een eind naar voren in een glooiend landschap. Omdat je ook de tunnels in kan kijken, heb ik besloten om de wanden te maken van "betonsegmenten". Later komt er nog een looppad in de tunnels aan beide zijden van het spoor, dat in een later stadium wordt geballast. Omdat ik maar een beperkte ruimte heb, mijn baan is slechts 30 cm diep, heb ik gekozen voor Märklin k-rails 2231 voor de aansluiting met het schaduwstation. De treinen in de tunnels hebben een speling van 5 mm ten opzichte van de wand. Als test heb ik personenwagons van Roco met de echte schaal van 1:87 gebruikt.

Foto's -->


Simpele betonconstructie tunnel.


Tunnelwand.


Maximale speling trein met tunnelwand.



Groetjes,
Rob
Re: RobVille
Lid sinds: 2009

offline
Re: RobVille
Ziet er goed uit, Rob! Bedankt voor de update weer. Met name de foto waarbij we een beeld krijgen van het gedeelte ná de tunnel oogt interessant! Dat is natuurlijk de WW-rails! Die zitten ook in mijn hoofd...
Re: RobVille
RobVille
gast

Re: RobVille
Hoi,

CiteerOm de rails vlak te krijgen op het ballastbed, heb ik een dijklichaam gemaakt. De ondergrond is een Hekiplaat van 4 mm dikte. Hierop heb ik een aantal stroken kurk van twee mm dik gelijmd. Een brede strook van vier cm in het midden en twee afzonderlijke stroken van 1,5 cm aan beide uiteinden op 5 mm afstand van de zijkant van de grondplaat. Op deze manier houd ik twee groeven over waar de pikostrip in kan vallen waardoor de rails nu mooi vlak komen te liggen :)

Deze techniek heb ik nu toegepast op het hele traject. Ik heb de rails en wissels nu provisorisch op dit ballastbed uitgelegd. Uit de foto's krijg je een idee van het sporenverloop. De tunnelingang aan de linkerkant heb ik enigszins aangepast.


Linker gedeelte van de baan.


Rechter gedeelte van de baan.


Linker tunnel.

Groetjes,
Rob
Re: RobVille
RobVille
gast

Re: RobVille
Voorlopig, de laatste update. Vandaag ben ik bezig geweest de rechter, zelfbouwtunnel in het landschap te integreren. De wanden en het dak van deze tunnel zijn gemaakt van 9 mm multiplexplaat. De naden worden met gips gevuld en daarna zorgvuldig geschuurd. Als laatste krijgen deze delen een betonkleur en eventueel graffiti. Het landschap is opgebouwd uit gelijmde styrodur waarin vervolgens de contouren van het landschap wordt uitgesneden. Daarnaast maak ik spaarzaam gebruik van gegoten rotsen.

Foto's -->

















Groetjes,
Rob
Re: RobVille
Lid sinds: 2013

offline
Re: RobVille
Mooi lang traject als ik het zo bekijk. Erg interessant om te volgen.  :thumbup:
Re: RobVille
RobVille
gast

Re: RobVille
 @citaat
De baan is zes meter lang.

Vandaag geprobeerd om een goede verbinding te maken tussen de rails van WW en de K-rails van Märklin. De overgang tussen de systemen vind plaats in beide tunnels. Ik heb destijds bij Walter Völklein geen overgangsrail maar de overgangslasjes besteld.


Raillas WW.

Deze raillassen laat ik rusten op -- >



met als resultaat -->



Op deze manier kan ik dan de rails van WW makkelijk aansluiten op de K-rails. Omdat de railprofielen loszitten in de railklemmen, kan ik vrij makkelijk deze profielen opschuiven in de lasjes. Een ander verhaal is de stroomvoorziening van de rails. Terwijl ik in het schaduwstation gebruik maak van massadetectie, heb ik besloten om voor het railtraject aan de voorkant stroomdetectie toe te passen. Voor de K-rails maak ik gebruik van de middenrail aansluiting 7504. Het oogje voor de kabelaansluiting knip ik af. Dan plaats ik deze aansluiting en leg de rails op de plek. Vervolgens boor ik door het plaatje een gat. Van af de onderkant van de houten plaat wordt de draad gevoerd door dit gat en vervolgens vast gesoldeerd. Voor de massa-aansluiting gebruik ik draadeinden met een doorsnede van 0,7 mm, meestal gemaakt van nikkel. Deze klem ik tussen de onderkant van de rail en de kunststof bielzen. Aan de andere kant soldeer ik een draad. Deze werk ik vervolgens af met een krimpkous.



en



De stroomvoorziening van de rails van WW is eenvoudig. Een draad wordt eenvoudig aan de pukostrip gesoldeerd. De massaverbinding is een ander verhaal. Omdat beide railprofielen onderling niet zijn doorverbonden betekent dat ik een flink aantal extra massa-aansluitingen moet maken en daar ben niet zo blij mee :? Daarom nu aan het experimenteren om beide railprofielen te "kortsluiten" met dezelfde techniek die ik toepas met de K-rails.

 

Wordt vervolgd!

Groetjes,
Rob
Re: RobVille
Lid sinds: 2008

offline
Re: RobVille
Hoi Rob,

Netjes gedaan de overgang zo tussen de rails van WW en M.
Goed bedacht ook, top!

Groeten,
Ton.
Re: RobVille
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: RobVille
Ik dacht al dat je niet van plan was met 2-rail te gaan rijden:  :D