Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Module "Unter der Strecke"

Gestart door PaT maandag 11 mei 2015, 08:27:23

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Module "Unter der Strecke"
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Module "Unter der Strecke"
Haha Tony, dat moet inderdaad wel gebeuren. Stukje karton of misschien wat goed buigbaar hout zal de rest van de tunnel gaan vormen zodat er niet onbelemmerd naar binnen gekeken kan worden...
Re: Module "Unter der Strecke"
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Module "Unter der Strecke"
Vandaag eindelijk tijd om een fatsoenlijke update te schrijven over waarmee ik de laatste maanden bezig ben geweest.

In de eerste plaats met het plakken van blauw foam op het viaduct. Ik vind dit spul fijn werken en is goed te beschilderen.
Eerst het dek en de onderligger. Door zo net mogelijk te werken heb ik de naden beperkt weten te houden en kunnen de naden die er wel zijn met een schuurpapier weggewerkt worden.


Ook heb ik 1 kolom uitgeprobeerd, maar dat gaan we in de definitieve versie anders doen. Ik heb de uitkeping in de kolom proberen na te maken van 1 mm foam, maar die dacht ik in eerste instantie tussen de kopse kanten te plakken. Dan kreeg ik lelijke naden die we dus in de definitieve versie niet kunnen gebruiken. Inmiddels heb ik daar al een oplossing voor bedacht, waardoor ik hooguit een miniem naadje krijg, dat ook nog wel te maskeren moet zijn


Als je het dan even voor de lol een beetje aankleedt met wat groen dat je ooit gefabriceerd heb, ziet het er al best geinig uit.


Vervolgens aan de slag met de "schutting" op het brugdek. De staanders maak ik van kleine H-profieltjes van styreen. De schutting zelf van balsahout dat ik ingekerfd heb en heb voorzien van een groene wash van Vallejo.



Vervolgens moeten er heel veel gaatjes geboord worden. Hiervoor heb ik speciaal de kolomboorhouder van Dremel gekocht. Wat een fantastisch ding is dat!


Vervolgens kan het hek er op:


En de BR152 mocht even poseren achter het hekkie.


Waar ik geen foto's van heb, maar wat ik wel supertof vond om eens te zien, is dat Marcel voor mij "deksels" voor mijn kabelgoten langs het spoor met een laser heeft gesneden. Ze passen vooralsnog perfect en moeten nu aan elkaar gelijmd worden en dan voorzien van een mooie betonlook.

Inmiddels ben ik begonnen aan de andere zijde en aan het bedenken van tig oplossingen voor problemen. De laatste 30 cm van de modulebak is door de val toch te instabiel. Inmiddels heb ik wat hoekprofieltjes gevonden die daar wat aan moeten gaan doen. Daarvoor moet echter eerst de hele module worden opgebouwd en dat lukt op het moment thuis even niet.
Ook heb ik met dank aan Ragoem een enorme hoeveelheid foam gekregen (ja, ik heb mij serieus verrekend Ragoem) Van dit foam moeten de bergen/heuvels gemaakt worden. Ik wil daar binnenkort eens wat mee gaan experimenteren (want ik heb dus foam genoeg!) hoe dat nu werkt. De filmpjes op YouTube zien er vrij eenvoudig uit, dus ik heb goede hoop.
Ook moet ik nog wat bedenken voor mijn seinen. Die moeten ook op een "uitbouw" van de kabelgoot komen te staan. Dat wordt dus een stukje scratchbuild. Daarnaast zal ik toch eens met een arduino aan de gang moeten om de seinen ook goed aan te kunnen sturen. Ik heb iets meer lichtbeelden dan dat onze slimme electronica aan kan sturen.
Als dat nog niet genoeg is, heb ik ook nog het idee opgevat om, gekoppeld aan de dag/nacht schakeling, het viaduct aan te gaan lichten met rgb-leds. Zo kan, als het donker is, het viaduct leuk aangelicht worden in verschillende kleuren.

Ook niet onbelangrijk, ik moet nu serieus aan de slag met hoe ik de rest van de module in wil gaan delen. Ik heb in dit draadje wel eens wat schetsen getoond, maar met name de rivier vind ik een lastig object om mooi over te laten vloeien in de achtergrond. Wegwerken achter een boompje vind ik ook niet een heel charmante oplossing. De rivier wordt daarom waarschijnlijk een stroompje, maar dan nog hou ik genoeg ruimte over voor "iets leuks". Nu alleen nog even bedenken wat...
Re: Module "Unter der Strecke"
-Patrick:
Ziet er weer allemaal zeer mooi geknutseld uit,  :thumbup:
Die blauwe foam is wel een knap gegeven om je module super mooi aan te kleden.
Re: Module "Unter der Strecke"
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Module "Unter der Strecke"
Je kan er erg strak met werken Jørg. Grootste nadeel is dat het wel vrij teer spul is. Een stoot zal direct een flinke deuk geven.
Re: Module "Unter der Strecke"
-Patrick:
Ik denk dat het alles zo in onze hobby is, dat niet veel impact kan verdagen,   >:-D
Re: Module "Unter der Strecke"
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Module "Unter der Strecke"

Smul-update, Patrick  :thumbup:

Dat komt helemaal goed bij jou  :P

Grtz Tony
Re: Module "Unter der Strecke"
Lid sinds: 2015

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn eigen manier.

offline
Re: Module "Unter der Strecke"
Heb hem natuurlijk al live mogen aanschouwen, maar ziet er goed uit Patrick.
Wat ik alleen nog niet heb gezien zijn de kabelgootdeksels die Marcel voor je gemaakt heeft, ben wel benieuwd, maar zie ik binnenkort nog wel.
Ben ook wel benieuwd hoe de module er uitziet als de (XPS) bergen er op zitten. :D

Hartelijke groet,
Ragoem
Re: Module "Unter der Strecke"
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Module "Unter der Strecke"
@Tony, dank je wel, ik doe mijn best.

@Ragoem. Zo spannend zijn die niet hoor. Strips van 1 mm dik styreen van 6,3 x 330 mm. Het snijden was eigenlijk het spannendst.
In de deksels ga ik nog inkepingen maken zodat het lijkt alsof er losse platen op liggen.
Re: Module "Unter der Strecke"
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Module "Unter der Strecke"
Patrick,

Mooie vorderingen aan je module. :)
Het hek is prachtig mooi gemaakt en geeft meteen een ander gezicht aan de module. :thumbup:
Re: Module "Unter der Strecke"
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Module "Unter der Strecke"
Dank je wel Michel. Het is echt een geduldig klusje. En de 2e rij helemaal. Ik ben zo slim geweest mijn mal voor de eerste rij per ongeluk te verwerken in die rij. Toen ik dus de 2e rij ging maken bleek ik ze net een halve mm krapper gesneden te hebben. Op bijna 1,5 meter lengte begint dat wel op te vallen. Die mogen dus allemaal nog een keer opnieuw.
Re: Module "Unter der Strecke"
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Module "Unter der Strecke"
Als je het nog een keer doet gaat het wel sneller want je hebt al ervaring nu. :D
Succes met de verdere bouw van je mooie module en ik blijf je volgen. :)
Re: Module "Unter der Strecke"
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Module "Unter der Strecke"
Je bent lekker bezig Patrick!

Leuk om te lezen dat de kolomboorhouder je goed bevalt.  ;)
Re: Module "Unter der Strecke"
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Module "Unter der Strecke"
Die werkt inderdaad erg mooi John, maar dat wist jij natuurlijk al ;)
Re: Module "Unter der Strecke"
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Module "Unter der Strecke"
Haha, jup  B)
Maar het is toch fijn om te lezen dat als je iets aanraad het ook bij de ander tot tevredenheid zorgt.

Ben iig erg benieuwd hoe het verder eruit gaat zien als je er verlichting onder je viaduct gaat maken. En daarnaast veel succes met het werkend krijgen van je seinen.
Re: Module "Unter der Strecke"
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Module "Unter der Strecke"
Vandaag ben ik lekker bezig geweest met allemaal kleine klusjes. Ik heb eerst de rails maar weer eens uitgelijnd en de kolommen van het viaduct verstevigd met wat hoekprofieltjes.

Daarnaast heb ik een eerste grove poging gedaan hoe ik mijn tunnelportalen zou kunnen uitvoeren. Omdat de portalen in 3 dimensies gebogen zijn valt het nog niet mee om dat een beetje passend uit te snijden. Ook de resultaten van de WireCut van Proxxon vallen nog wat tegen.
Ondanks dat heb ik wel een eerste idee op kunnen doen hoe we de treinen de blackboxen in kunnen laten duiken. Er moet nog heel wat aan gebeuren, maar het begin is er :)
Re: Module "Unter der Strecke"
-Patrick:
Mooi begin van de tunnel,  :thumbup:
Re: Module "Unter der Strecke"
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Module "Unter der Strecke"
Kan je niet beter de laatste kieren gewoon met gips dicht smeren?
Re: Module "Unter der Strecke"
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Module "Unter der Strecke"
Daar zat ik ook al aan te denken Laurent.
Dit stapeltje is slechts een probeersel, maar dalijk voor het eggie moet het natuurlijk allemaal wat strakker. Ondanks dat ontkomt je er denk ik niet aan om de laatste kieren dicht te smeren met gips oid.
Re: Module "Unter der Strecke"
Hoi Patrick,

Zorg er wel voor dat er iets van versteviging achter komt, want tijdens vervoer gaat er gauw wat stuk.
Ik heb een muurtje aan de voorkant van mijn module inmiddels ook al 3 keer moeten repareren. :(

Gr.
René
Re: Module "Unter der Strecke"
Zomaar een idee Pat, de hele zaak een beetje naar voren ?
Re: Module "Unter der Strecke"
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Module "Unter der Strecke"
Hoe naar voren bedoel je Alphons. Naar de voorkant van de bak (kijkerszijde) of wat meer afstand tot de blackbox? Dat laatste gaat namelijk wel gebeuren.

@René, dat moet goed komen. Sowieso moet er ooit nog een transportplaat achter komen, maar misschien kan ik binnenkort mijn hele module inclusief blackboxen in 1 keer meenemen.
Re: Module "Unter der Strecke"
Lid sinds: 2015

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn eigen manier.

offline
Re: Module "Unter der Strecke"
Patrick, wat de scheuren betreft kan je ook lijmen met constructielijm, dit bruist en heeft dus een vullend vermogen.
Nadat de grove vorm klaar is verder met een grove vijl en schuurpapier/machine de vorm van je berg maken, na het schilderen en bekleden met "bodem"materiaal is er niks meer te zien van de naden.
Zorg wel dat je de delen goed met elkaar fixeert anders gaan de delen zweven/drijven ten opzichte van elkaar tijdens het drogen.
Dit fixeren doe ik met sateprikkers en gewichten.

Hartelijke groet,
Ragoem
Re: Module "Unter der Strecke"
Citaat van: PaT op maandag 05 juni 2017, 20:00:56
Naar de voorkant van de bak (kijkerszijde) of wat meer afstand tot de blackbox? Dat laatste gaat namelijk wel gebeuren.


Dat bedoelde ik inderdaad !
Re: Module "Unter der Strecke"
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Module "Unter der Strecke"
@Ragoem,

Dat was wel het idee inderdaad. Raspen, vijlen en schuurpapier liggen al klaar. De blokken wilde ik inderdaad, naast onderling verlijmd ook nog met elkaar koppelen met satéprikkers. Dat komt dus wel goed.
De naden tussen de blokken maak ik mij niet zoveel sorgen over. Die moffelen we wel weg ;)

@Alphons, mooi, dan dachten we hetzelfde ;) Door het naar voren halen verdwijnt er nog een kolom in de heuvel, maar dat is dan maar zo.
Re: Module "Unter der Strecke"
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Module "Unter der Strecke"
Thuis is het op het moment wat chaotisch. Vrouwlief is ruim 37 weken zwanger en de dame in haar buik vertikt het in geboortepositie te gaan liggen. Daardoor zitten we nu zeer regelmatig in het ziekenhuis. Als we dan thuis zijn gaat er veel tijd op aan huishoudelijke klussen of de sport van mijn zoon.

Na iets van 2 maanden helemaal niets met de baan te hebben gedaan zag ik vanavond kans om eens te kijken hoe dat XPS nu werkt als je er een heuvel van wil maken. Ik had al wat stroken gesneden, maar dat werd achteraf wel een erg steile helling. Omdat ik zeker geen rotswand wil maken heb ik de stapel xps wat verder uit elkaar geschoven. Het gat dat ik gemaakt had voor het tunnelportaal werd daardoor wel erg ruim, maar dat was voor dit experiment even minder van belang.

Met de rasp in de hand ben ik een stukje van de heuvel te lijf gegaan. Ik zie nog wel wat problemen als ik voor het eggie aan de slag ga. Alle hoekjes die aansluiten op de spoorbaan en rond de tunnelportaal zijn niet te doen met de rasp.  Dat wordt dus of snijden of heel veel schuren met een vijl.
Ook de hellingshoek van de heuvel zint mij eigenlijk nog niet, maar daar heb ik zo 1-2-3 geen goed alternatief voor. Ik zit qua schuinte toch vast aan die van het tunnelportaal.

De komende weken zal er wel weer weinig komen van werken aan de modelbaan, maar we hebben nu in ieder geval een idee hoe eea bewerkt kan worden.
Re: Module "Unter der Strecke"
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Module "Unter der Strecke"
Hoi Patrick,

Ik doe zowat alles met mijn cuttermesje met zulk spul, maar jullie hebben veel belangrijker zaken aan het hoofd !
Hopelijk gaat het allemaal voorspoedig en als jullie straks een mooi lief en gezond meisje kunnen knuffen, is deze tijd weer zo vergeten  :P

Grtz Tony
Re: Module "Unter der Strecke"
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

offline
Re: Module "Unter der Strecke"
Patrick,

Het ziet er wat raar uit omdat alles nu in één vlak loopt. In werkelijkheid is niets één strak vlak. Wat je kunt doen is de berg aan de onderzijde op twee verschillende plaatsen laten beginnen en te zorgen dat ze ter hoogte van de tunnel ongeveer een gelijke schuinte hebben met de tunnel. Aan de bovenzijde van de tunnel zou ik de berg wat aftoppen qua schuinte. Klinkt allemaal lekker vaag, dus heb ik ook maar een tekening gemaakt zodat het hopelijk wat duidelijker is.

Groeten,
Herman
Re: Module "Unter der Strecke"
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Module "Unter der Strecke"
Bedankt Herman voor de tips, ik neem ze mee.
Dit stapeltje is puur en alleen bedoeld om te kijken hoe makkelijk dikker xps verwerkt kan worden. De dunne plaatjes ben ik goed bekend mee, maar dit zijn blokken van 5cm dik. Dat werkt toch even wat anders.

Ik heb nu de schaaf methode gebruikt en daarmee krijg je het best netjes 'strak'. De uiteindelijke versie zou zomaar een heel andere vorm kunnen krijgen (en sowieso wat meer ondersteuning aan de achterkant).

Ik denk dat als ik Tony's aanwijzing gebruik, het geheel al wat grilliger gaat worden. Het moet ook niet te grof worden, het is immers maar een flinke heuvel die ik wil namaken.
Re: Module "Unter der Strecke"
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Module "Unter der Strecke"
In mijn zoektocht hoe anderen glooiende heuvels maken ben ik heel veel banen tegen gekomen die gips hiervoor gebruiken. Nergensland van Jorg is daar een actueel en goed voorbeeld van, maar ik zou er zo nog een flink aantal kunnen linken.

Voor een module zie ik gips eigenlijk niet zitten en ik ben dus op zoek gegaan naar "iets anders". Tijdens mijn zoektocht ben ik onderstaand filmpje tegen gekomen waar een combinatie van XPS en wattine/fiberfill tot een heel goed resultaat leiden. Ik was deze methode hier nog niet tegen gekomen en wil hem daarom met jullie delen.

Ik hoop binnenkort een proefstukje te kunnen maken om te kijken hoe stabiel e.e.a. hiermee wordt. Het lost in ieder geval mijn probleem op dat ik met de XPS blokken nooit een strakke aansluiting ga krijgen op mijn tunnelportalen. Dat wordt met de fiberfill een fluitje van een cent!



Overigens, wel grappig om te noemen. Die Mod Podge lijm uit het filmpje is gewoon verdunde houtlijm.

Re: Module "Unter der Strecke"
Citaat van: PaT op vrijdag 21 juli 2017, 10:01:56
Voor een module zie ik gips eigenlijk niet zitten en ik ben dus op zoek gegaan naar "iets anders". Tijdens mijn zoektocht ben ik onderstaand filmpje tegen gekomen waar een combinatie van XPS en wattine/fiberfill tot een heel goed resultaat leiden. Ik was deze methode hier nog niet tegen gekomen en wil hem daarom met jullie delen.

Je kan nog eens kijken naar Sculptamold en Celluclay. Dit bouwdraadje wordt bijvoorbeeld Sculptamold gebruikt:Wolf's Peak: Werken met sculptamold. Op BNLS zijn verschillende mensen, Wim: Saint Tourbière, een Franse enkelsporige lijn door de Ardeche en ronald H: Civil War layout ofwel; Ronald gaat een nieuwe baan bouwen! bezig met het spul. Het is een goed alternatief voor gips en papiermaché.

Succes!

Groeten Ronald.
Re: Module "Unter der Strecke"
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Module "Unter der Strecke"
Heel erg bedankt voor de tip Ronald. Ik ken dit spul niet. In hoeverre is dit (een beetje) bestand tegen stootbelastingen? Dat spreekt mij namelijk wel aan, aan de fiberfill. Dat zal toch een bepaalde mate van elasticiteit behouden.
Re: Module "Unter der Strecke"
Hoi,

Volgens mij wel goed. :) Wim (de franse baan in de link) is het op een beursmodulebaan aan het bouwen. Ronald H heeft het op diverse beursbanen gebruikt. Ook het baantje van René heeft op diverse beursen gestaan en overleeft  :D

Groeten Ronald.
Re: Module "Unter der Strecke"
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Module "Unter der Strecke"
Dat is goed om te lezen. Ik ben nu het door jou gelinkte draadje aan het doornemen. Daar staat een hoop in dat ik ook nog wil gaan doen. Bedankt voor de link.
Re: Module "Unter der Strecke"
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Module "Unter der Strecke"

Hoi Patrick,

Een papje van verf/water/houtlijm en fijn zand werkt ook prima, meteen op een eind op kleur en zo met de kwast aan te brengen.

Of een papje van voegenwit/water/verf. Is ook nog te bewerken daarna. Kun je evt. ook wat zand en lijm door doen.

Ik gebruik het beide al jaren  i.p.v. gips. Dat gebruik ik alleen nog maar, als ik wil krassen.

Het kan erg simpel dus  :D

Grtz Tony
Re: Module "Unter der Strecke"
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Module "Unter der Strecke"
Hoi Tony, dat zou ook nog kunnen, maar is denk ik toch weer wat zwaarder dan de wattine of 'papier maché' van Ronald. Ik moet echt letten op het gewicht. Ik heb al een foute (te zware) houtsoort gebruikt voor de verlenging van mijn module, dus nog meer extra gewicht wil ik er niet op hebben.
Re: Module "Unter der Strecke"
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Module "Unter der Strecke"


Hoi Patrick,

Ik smeer het spul rechtstreeks op het piepschuim of wat dan ook; is dus een miniem laagje.
Waar ik groen maak, smeer ik alleen een verf/lijm/beetje water mengsel en strooi daar meteen op.
Bomen en struiken zijn zo ook makkie te poten; met een sateprikker gaatje maken en je prikt het spul er zo in.
Eventuele stukken uitstekende rots maak ik ook van schuim en prik dat met wat lijm ertussen zo op de berg.

Niks extra gewicht dus  :P

Grtz Tony ( ik denk/tip maar wat mee )
Re: Module "Unter der Strecke"
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Module "Unter der Strecke"
En dat wordt zeer gewaardeerd Tony!

Als je maar een dun laagje aanbrengt, dan moeten de onderliggende schuimblokken wel al goed in model zijn. Dat lijkt me dus wel mooi aan de wattine oplossing, daar kan de onderliggende schuimlaag wat grover zijn. Dat scheelt dus weer snijwerk in dat spul.
Re: Module "Unter der Strecke"
Hum... alleen zand als ondergrond heb ik ook bij mijn baan. Eerst met piepschuim Ronald's Geklooi met groen: en eerste groen projectje..... Dan moet je inderdaad eerst de boel goed in vorm hebben. Dat kan soms lastig zijn. De oplossing met een extra laagje "papier-maché" is dan wel handig.

Ik zal eens proberen of je die XPS-blokken met een snijder kan bewerken. Dat scheelt wel weer even.

Groeten Ronald.
Re: Module "Unter der Strecke"
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Module "Unter der Strecke"
Snijder heb ik, twee zelfs. Tony gaf al eerder de tip om ook met het breekmes de boel te bewerken. Maar heel eerlijk gezegd ben ik liever lui dan moe ;)

Waar het mij met name om gaat is het glooiende effect. Ik wil helemaal geen woeste bergen met enorme rotspartijen Juist een rustig glooiend bos is mijn doel. Juist die wattine maakt maakt denk ik dat effect heel goed.
Re: Module "Unter der Strecke"
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Module "Unter der Strecke"
Hier kun je zien, hoe ik dat doe, Patrick.

(was ff zoeke, maar voor jou met alle plezier  ;) )

https://forum.3rail.nl/index.php?topic=49787.msg1119631#msg1119631

En nog een ( evt voor- en achteruit bladeren )
Allemaal pure tempex en wasmachine-verpakkingsschuim  ;)

https://forum.3rail.nl/index.php?topic=49787.msg1097875#msg1097875

Niks geen watten of extra lagen.
En als afwerking met een kwast foundation erop gepoeierd.

Grtz Tony
Re: Module "Unter der Strecke"
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Module "Unter der Strecke"
Vandaag geprobeer met behulp van best dun fiberfill / wattine volgens de systematiek van het filmpje een heuveltje te maken.
Om het maar op zijn Hollands te zeggen, het resultaat was kwalitatief uitermate teleurstellend. Waar in de film de fiberfill als een laken over zijn styreenblokjes valt, daar had mijn stukje vooral de neiging om vooral niet toe te geven aan de zwaartekracht. Na wat gepast geweld kreeg ik het enigszins in heuvelvorm, maar dat kwam niet in de buurt van wat ik wilde. Ook na een poging de dikte te halveren kreeg ik het niet voor elkaar. Een hoopje ellende was het beste wat ik er van kon maken.  Conclusie: leuk geprobeerd, doen we niet.

Binnenkort maar eens met papier marché aan de slag of met de methode van Tony...

We hebben het tenminste geprobeerd ;)
Re: Module "Unter der Strecke"
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Module "Unter der Strecke"
Jammer Patrick dat het niet het beoogde resultaat gaf wat je gehoopt had.
Hopelijk lukt het de volgende keer wel met papier marché of de altijd goede methode van Tony.

Succes met de verdere bouw van je module. :thumbup:
Re: Module "Unter der Strecke"
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Module "Unter der Strecke"

Hoi Patrick,

Jammer van je poging  :(

Zou je eens een foto('s) van het echie, van wat je voor ogen hebt, kunnen plaatsen ?
Makkelijker om mee te denken en misschien is het veel makkelijker te maken, dan je denkt.

Grtz Tony
Re: Module "Unter der Strecke"
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Module "Unter der Strecke"
Uhh, het eggie... Dat wordt lastug, want dat eggie bestaat alleen maar in mijn hoofd. Het is allemaal niet zo ingewikkeld. Een simpel glooiend landschap waar de trein in verdwijnt. Ik ben er zelfs nog niet uit wat ik achter het viaduct ga doen. Of ik ga daar echt een tafereeltje maken en e.e.a. dus vrij plat houden, of ik laat het juist ook (licht) glooiend in hoogte toenemen en plant er een bos op.

Ik zal eens een 'moodboard' maken met wat ik een beetje beoog.

Het maken van een glooiend geheel is dus niet het probleem. Wel het zo licht, doch stevig mogelijk maken. Ik neig nu richting papier maché, of toch dat Sculptamold. Dat is echter met 20 euro voor een zakje van nog geen 2 kg best prijzig en dan heb ik nog niet eens een idee hoeveel je er van nodig heb....
Re: Module "Unter der Strecke"
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Module "Unter der Strecke"

Hoi,

Die glooiing  kun je toch gewoon van het schuim maken ?
Als je dat heel glad wil hebben is dat makkie aan te smeren.
En als het geheel bijvoorbeeld met gras begroeid moet zijn, foetel je oneffenheden vanzelf weg met het gras.
Ik denk dat je voor een talud met portaal met een boterbakje prut ( wat je ook smeert) al toekomt.
Als dat droog is, weegt het minder dan de helft.
Onder je bos/struiken heb je al helemaal geen vlakke ondergrond nodig.

Grtz Tony
Re: Module "Unter der Strecke"
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Module "Unter der Strecke"
Mee eens Tony. Waar ik een beetje mee zit is dat ik het bewerken van het xps eigenlijk alleen kan doen als het mooi weer is. In mijn knutselhoekje kan ik niet woest aan de slag met raspen, schuurvellen enz. De knoeiboel die dat geeft zal tot onrust zorgen in de rest van het huishouden. Ik ben dus veroordeeld tot buiten werken.
Daarnaast vind ik het snijden in xps ook nog vrij stug gaan, zeker als je het nog een beetje netjes op elkaar aan wil laten sluiten. Als je dan maar vaak relatief kort de tijd heb (vaak even na bedtijd van de kinders 1 a 2 uurtjes).en in die tijd moet ik al het materiaal pakken, naar beneden zeulen en dan aan de slag. Uiteraard moet alles ook weer terug naar zolder in die tijd... Je ziet... Dat gaat heel lang duren voordat het af is.

Vanwege het bovenstaande wil ik eigenlijk de heuvels onderhuids opbouwen uit xps blokken. Zeg maar zo grof opgestapeld als in 1 van bovenstaande foto's. Als ik het geraamte dan heb opgebouwd, dan kan ik het rustig aansmeren/aanplakken/whatever op mijn werkplekje op zolder.

Ik kan mij goed voorstellen dat sommigen van jullie zo iets hebben van 'wat doet hij toch moeilijk', maar hopelijk verklaart bovenstaande de zaak een beetje.
Re: Module "Unter der Strecke"
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Module "Unter der Strecke"

Je uitleg maakt het helemaal duidelijk, Patrick  ;)

Kan me goed voorstellen, wat een gezeul dat moet zijn  :?
Ik had alleen zelf het idee, dat je de ondergrond ( onnodig ) te perfect wilt maken.

Wat ik in ieder geval hoop, is dat ik je graag (liefst met bak) weer op de gastendag kan ontmoeten  :P

Grtz Tony
Re: Module "Unter der Strecke"
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Module "Unter der Strecke"
Ik heb de tip van Tony maar eens opgevolgd en een 'moodboard' in elkaar geflanst. Ook voor mijzelf een beetje het idee te geven waar ik heen wil, maar ook om het jullie een klein beetje inzichtelijker te maken. Het is slechts een eerste aanzet, maar dan krijgen jullie een idee waar ik heen wil met mijn heuvellandschap.



Over hoe ik de aansluitingen met de blackboxen wil doen ben ik wel uit. Daar komen twee heuveltjes tegenaan waar de treinen in verdwijnen. De invulling van mijn middendeel is echter nog een vraagstuk. "iets met een beekje", "contrast tussen oud en modern" en "ook niet helemaal vlak" zijn de steekwoorden. Nu nog een invulling daaraan geven :)
Re: Module "Unter der Strecke"
Lid sinds: 2007

Kruibeke

offline
Re: Module "Unter der Strecke"
Voor mijn blackboxen denk ik ook aan heuveltjes maar vermoedelijk met minstens één tunnelportaal, dat werkt wat dichter tegen de kant. Bovenop zeker wat begroeing , dat geeft enige flexibiliteit om tegen de blackbox te drukken zodat het mooi aansluit. Teven kan er steeds wat begroeing bijgevuld worden indien nodig.
Re: Module "Unter der Strecke"
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Module "Unter der Strecke"
Wat bedoel je met "minstens 1 portaal" Fillip? Uiteraard komt er in mijn heuvel ook een portaal. Die had ik aanvankelijk ook vrij dicht tegen de blackbox gedacht, maar dan wordt het toch eerder een rotswand in plaats van een heuvel (zie wat foto's hierboven).