Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Module "Unter der Strecke"

Gestart door PaT maandag 11 mei 2015, 08:27:23

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Module "Unter der Strecke"
Lid sinds: 2007

Kruibeke

offline
Re: Module "Unter der Strecke"
Het kan ook zonder tunnelportaal, de trein verdwijnt achter een rots vooraan en veel struikgewas.
Re: Module "Unter der Strecke"
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Module "Unter der Strecke"
Oh, zo, een beetje zoals Guus het gedaan heeft bedoel je. Dat kan ook, maar wordt in mijn geval al wat lastiger. Dan zou het viaduct daar achter moeten verdwijnen.
Re: Module "Unter der Strecke"
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Module "Unter der Strecke"
Er is hier al driekwart jaar niet gepost. In de tussentijd is er best wel wat gebeurd aan de module.
Maar bij de laatste rijdag kwam het besef dat Unter der Strecke echt beter moet. Bij tijd en wijle werkt de boel dusdanig dat lokomotieven er niet goed overheen komen. Ook praktisch gezien moet er eea verbeterd worden.

Ik heb dus na heel lang wikken en wegen besloten dat mijn module toch iets korter moet worden en dat daarmee de rails ook gelijk aangepakt moeten worden zodat de treinen er probleemloos overheen kunnen.

Dat is een project dat ik niet direct op ga pakken. Eerst help ik mee met Jens zijn hoekmodule en voor mijzelf werk ik op het moment aan een voor mij bijzonder diorama. Die komen eerst af en dan ga ik weer verder met Unter der Strecke.
Re: Module "Unter der Strecke"
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Module "Unter der Strecke"
We wachten gespannen af Patrick.
Re: Module "Unter der Strecke"
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Module "Unter der Strecke"
Beter ten halve gekeerd, dan ten hele gedwaald.........

Jammer, Patrick  :?
Maar ook veel wijzer geworden  :P

Grtz Tony
Re: Module "Unter der Strecke"
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Module "Unter der Strecke"
Daar heb je helemaal gelijk in Tony.
En het is zeker niet het eindpunt. Unter der Strecke wordt echt nog wel eens afgemaakt. Maar nu dus nog even niet.

En wat dat leren betreft, dat heb ik zeker!
Re: Module "Unter der Strecke"
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Module "Unter der Strecke"
Alles op zijn tijd Patrick, en de tijd nemen dan komt het vanzelf goed.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Module "Unter der Strecke"
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Module "Unter der Strecke"
Poeh, laatste reactie is alweer dik twee jaar geleden. De tijd vliegt!

In de tussentijd hebben we een huis gekocht en verbouwd, heeft mijn dochter in het ziekenhuis gelegen met een resistente bacterie en kwam Corona om de hoek. Daardoor lag de moduleclub ook aardig op zijn gat en dan merk je toch dat je minder snel met je bakje aan de slag gaat.

Inmiddels heb ik de zolderkamer op orde waar door die klote Corona mijn werkplek tegenwoordig is. De wanden en balken zijn ondertussen geschilderd, de grootste rommel opgeruimd, dus met nog een paar kleine klusjes te gaan komt het moment van wederopbouw van Unter der Strecke weer in beeld.

Inmiddels is er al wat hout gehaald voor een nieuwe bodem. De oorspronkelijke module had ik aan weerszijden verlengd met 30 cm. Dat bleek in de praktijk toch niet de meest handige oplossing. Ik ga nu dus verder met 2 "mini-modules" van slechts 90 cm lang. Dat zal met name tijdens het transport een stuk makkelijker zijn dan de verlengde bak van 150 cm met een los deel van 30 cm.

De opbouw zal grotendeels hetzelfde worden als Unter der Strecke 1.0, maar ik ga wel kijken of ik het spoor een flauwe bocht naar achteren kan laten maken. Daarmee verdwijnen de tunnelingangen naar de black boxen wat meer uit het zicht en wordt het algehele perspectief hopelijk wat spannender. Dat gaan we uitproberen met code 100 Peco rails met Weichen Walter puko's (waarvoor nogmaals dank Laurent)

Zover ben ik echter nog lang niet. Eerst maar het hout weer in elkaar schroeven! To be continued!
Re: Module "Unter der Strecke"
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Module "Unter der Strecke"
De tijd gaat snel Patrick, ik hoop dat alles met je dochter weer goed is.

Jij hebt dus je hobby kamer gedeeltelijk moeten ombouwen naar een thuiswerkplek  :(

Succes met het aanpassen van je module.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Module "Unter der Strecke"
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Module "Unter der Strecke"
Ja hoor, kleine meisjes zijn veerkrachtig. Met de dame is alles goed.
Re: Module "Unter der Strecke"
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Module "Unter der Strecke"
Vandaag kwam er weer een klein bundeltje binnen voor UdS 2.0. Voor wie dit draadje al een tijdje volgt kan zich misschien nog herinneren dat ik een paar jaar terug wat K-flex rails grijs heb geschilderd met het kwastje. Een enorm monnikenwerk en het resultaat is nooit geworden wat ik er van gehoopt had.

Om die reden heb ik wat Peco code 100 (zodat het naadloos aan zou moeten sluiten op de K-rails) gekocht, evenals wat puko's van WW. Binnenkort kan ik dus aan de slag om te kijken hoe dat werkt.

De Peco rails zien er keurig uit.
Re: Module "Unter der Strecke"
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

online
Re: Module "Unter der Strecke"
Kleine tip: Spuit de puko's in dezelfde kleur als je ballast, voordat je de rails definitief neerlegt.
Re: Module "Unter der Strecke"
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Module "Unter der Strecke"
Waarbij je de bovenkant van de puko's neem ik aan wel kaal houdt?
Re: Module "Unter der Strecke"
De bovenkant na drogen verf met een Roco railgum weer schoon poetsen.
Re: Module "Unter der Strecke"
puko's verven is niet echt nodig als je ballast grijs is,sommigen zien ze bij mij al niet meer door het ballast en de weathering;


mvg,
Michel
Re: Module "Unter der Strecke"
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Module "Unter der Strecke"
Het is al weer meer dan een jaar geleden dat ik hier de plannen voor "Unter der Strecke 2.0" (UdS 2.0) vertelde. En ik moest het even opzoeken, maar over 2 maanden is het twee jaar geleden dat DPD een pakket met op maat gezaagd hout afleverde van opmaatzagen.nl. Toen nog optimistisch dat het verplichte thuiswerken tot een periode van relatieve rust zou leiden.

Het tegendeel was waar, de bouwsector ging in volle vaart er tegenaan, in Rotterdam, de gemeente waar ik voor werk, werd het record van meest gebouwde woningen in een jaar verbroken en van het bouwen van een nieuwe module kwam dus geen r##t.

Tot deze week. Het DPD pakket werd eindelijk geopend en daar lag een keurig stapeltje populierenmultiplex in module-formaat voor mij klaar. Vervolgens het gereedschap erbij gepakt en in twee middagen tijd de modules in elkaar gezet. Reden voor de "frisse start" is dat ik van mijn oorspronkelijke module toch een beetje een Frankenstein bak heb gemaakt met alle verlengingen. Het bestond uit een vast stuk van 1,5 meter en een stukje van 30 cm. Dat lange stuk bleek in de praktijk wat lastiger de trap af te krijgen dan gedacht met de nodige blauwe vegen op de muur als resultaat. Dat werd uiteraard niet erg gewaardeerd door de directrice hier in huis. Daarnaast wilde ik ook een zo licht mogelijke bak die dus netjes uit twee stukken van 90 cm zou bestaan (met ergens in mijn achterhoofd heel optimistisch de mogelijkheid er ooit nog een extra module tussen te kunnen maken voor extra pret)


Het eerste bakje


En toen waren het er al twee.

Zoals te zien heb ik hier heel grof de Peco Streamline 102 rails uitgelegd hoe ik denk dat het net wat interessanter wordt en de kijker een wat leuker perspectief biedt dan de rechte lijn die ik eerder gebouwd had.

Vervolgens ben ik een beetje gaan rommelen met AnyRail. Ik ben daar nog niet heel behendig in, maar het gaat vooral om het idee en om t.z.t. een 1:1 mal te kunnen printen om zo de rails vloeien te kunnen leggen.



Dat zou dus ongeveer zo iets kunnen worden. De SFS draait met een flauwe bocht naar achteren waardoor je minder de tunnelingangen in kan kijken.
De twee blauwe lijnen moeten een gebogen achtergrond worden. Hoe ik dat precies ga maken moet ik nog uitvogelen. Waarschijnlijk zie je er maar een heel klein stukje van boven de bergen waar de tunnelportalen in moeten komen.

In 3D krijg je dan grofweg dit effect.
.

In tegenstelling tot UdS 1 krijgt UdS 2 geen beveiliging. Dat wordt dus een voedingspuntje maken en maar een paar draadjes. Dat doe ik om zo het "treintje rijden" waarbij iedere module steeds op rood staat en dus de treinen afremmen te verminderen. Hopelijk levert dat een wat leuker beeld op als we ooit weer eens op een beurs mogen en kunnen staan.
Re: Module "Unter der Strecke"
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Module "Unter der Strecke"
Hoi Patrick,

De bakken zitten weer mooi in elkaar, en natuurlijk komt er een tijd dat je dit weer aan het grote publiek kan tonen.
Nu heb je lekker de tijd om hem te bouwen zonder de druk dat het op korte termijn af moet zijn.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Module "Unter der Strecke"
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Module "Unter der Strecke"
Dank je wel Peter. Bouwen onder tijdsdruk vind ik niets aan. Dat heb ik voor ons optreden in Rijswijk eens moeten doen en dat wordt het resultaat maar zo-zo.

Vanmorgen de bakjes opgeschuurd. Ik moet nog even de hoekjes om de poten te fixeren toevoegen en dan kunnen ze in de grondverf. Daarna een lik forumblauw er over heen en dan lijken ze weer net echt :)
Re: Module "Unter der Strecke"
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Module "Unter der Strecke"
Mooie, nieuwe en veelbelovende start, Patrick  :thumbup:
Goed moment om alvast de railstaven roestig te schilderen/spuiten. Dat gaat los heel wat makkelijker.
Hopelijk gaat het worden wat je er van verwacht  ;)

Succes alvast !

Grtz Tony
Re: Module "Unter der Strecke"
 @citaat Flexrail vooraf schilderen/spuiten lijkt me niet handig als dit ook nog in een boog gelegd moet worden.

Gr, Ben.
Re: Module "Unter der Strecke"
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Module "Unter der Strecke"
Bedankt Tony en Ben. Ik denk inderdaad ook niet dat de 'roest' overal even goed zal blijven zitten als ik nog eea moet gaan buigen.

Maar zo ver ben ik nog lang niet. Eerst moeten er in deze bakjes nog wat bevestiging en fixatiepunten komen zodat ze 'bouwkundig' klaar zijn.
Dan het karkas van het viaduct weer opbouwen en pas daarna kan ik mij druk gaan maken over roest ;)

Van de week probeer ik even via click & collecte een plaatje populieren triplex te scoren bij de bouwmarkt en de benodigde inslagmoeren.
Je kan zien dat je in 2 jaar tijd dingen snel vergeet. Ik kon mij namelijk niet herinneren dat dat populierenmultiplex zo prijzig was. 20 euro voor een plaatje van 1,22 x 0,66m!
Re: Module "Unter der Strecke"
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Module "Unter der Strecke"
Het is onvoorstelbaar, de bakken staan dus al een jaar klaar om verder opgepakt te worden. Wat gaat dat gruwelijk snel. We hebben onlangs afgesproken dat we begin volgend jaar toonbare modules hebben, dus er moet gewerkt worden!

Nu was ik de bouw een beetje in gedachten aan het doorlopen en merk ik dat de achtergrond mij bezig houdt. Zoals ik in het plaatje hierboven geschetst heb wil ik dat gebogen vorm gaan geven. Met een beetje Google-Fu heb ik gelezen dat 2 mm passe-partout karton hier geschikt voor zou zijn kunnen zijn.

Nou moet de module demonteerbaar zijn en dat houdt mij bezig. Ik kan in de bodemplaat en in het dak een sleuf frezen waar het karton in geklemd wordt, maar ik vraag mij af dit een beetje duurzaam te fabriceren is. Zou een sleuf van een paar mm voldoende zijn en blijft het karton een beetje netjes als je dat steeds monteert en demonteert? Het zouden denk ik twee stukken van circa 90cm breed en ca 60cm hoog worden.

Heeft er iemand hier ervaring mee?
Re: Module "Unter der Strecke"
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Module "Unter der Strecke"
Afgelopen vrijdag aan de slag gegaan met "Unter der Strecke 2.0" (UDS2.0). Zoals hierboven beschreven stonden beide bakbodems al een jaar (!) klaar op zolder. Hoog tijd voor actie.
Als eerste maar aan de slag met de pootgeleiders. Een simpel klusje waar je continu had gehoopt dat je een zaagtafeltje zou hebben. Die heb ik niet, dus alles gewoon met het handje en de decoupeerzaag.
IMG_20230217_092111416.jpg
Eerst dus alles netjes uitmeten

IMG_20230217_101253812.jpg
Vervolgens heb je een hele stapel blokjes

IMG_20230217_110818404.jpg
En daar mogen net zoveel hoekjes weer uit

IMG_20230217_112333498.jpg
De bovenste plaatjes vastgelijmd. Waar frisdrank al niet goed voor is :)

IMG_20230217_143338079.jpg
Als ze eenmaal op zijn plek zitten kan de koppeling tot stand komen tussen de bakbodems. Dat gaat via 2 inslagmoeren.

   
 
Re: Module "Unter der Strecke"
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Module "Unter der Strecke"
En dan kan er gekeken worden of de poten ook daadwerkelijk passen. Hoewel een beetje strak, ging dat prima. Op de module staat een alweer aardig oud probeersel voor mijn viaduct.

IMG_20230217_145602189.jpg

Tenslotte ook maar het oude dak en de blackboxen tevoorschijn gehaald. Ik twijfel of ik die ook nog zal uitvoeren in populieren multiplex. Dat spul is heerlijk licht en dat is wel fijn bij veelvuldig transport.

IMG_20230219_161757730.jpg

Na de vakantie ga ik werk maken van de achtergrond. Zoals hierboven gevraagd wil ik dat buigen en bij toeval kwamen de achtergronden van modellbahning.de voorbij. Die drukken achtergronden ook op 1mm polystyreen. Dat zou voldoende flexibel en toch ook stevig moeten zijn om de module zonder echte achterwand te laten functioneren. Het dak krijgt hooguit enkele ondersteuningen in de vorm van latten die wederom met inslagmoeren gekoppeld kunnen worden.

Modellbahning.de levert platen tot 190cm uit 1 stuk. Ik ben bang dat dat net te kort is om mijn achtergrond uit 1 stuk te krijgen. Sowieso is zo'n lengte ook nog wel een ding qua transport. Daar kan ik mooi de komende weken over gaan nadenken.
Op de to-do list staat ook nog een demonteerbare koppeling maken voor de plaatjes onder de module waar alle koppelstekkers in zitten. Kwestie van een boutje met een vleugelmoer, maar die had ik niet meer op voorraad. Ook moeten er nog 2 extra poten in het midden. Dat is sowieso goed tegen het doorbuigen, maar maakt ook het opbouwen makkelijker. Tenslotte moeten er ook een paar setjes "werkpoten komen, die aanzienlijk lager en wellicht op wieltjes komen te staan.

In ieder geval begint UDS2.0 eindelijk ergens op te lijken.
Re: Module "Unter der Strecke"
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Module "Unter der Strecke"
Da's nog een heel karwei om zo'n bak in elkaar te fietsen, Patrick !
Maar als straks de klus geklaard is, zal het veel voldoening geven  :)
En je wordt meteen een steeds handiger klusser  :D

Grtz Tony
Re: Module "Unter der Strecke"
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Module "Unter der Strecke"
Ik ben wel blij dat er weer iets staat om op voort te borduren Tony. Het motiveert ook behoorlijk om die kist zo te zien staan.

Ik heb een redelijk drukke baan, maar ik merk dat ik tussen de bedrijven door toch weer steeds bezig ben met 'als ik nu dit' of 'wat als ik nu' en eigenlijk is dat voor mij ook een belangrijk deel van de lol.
Re: Module "Unter der Strecke"
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Module "Unter der Strecke"
Dat laatste is heel herkenbaar, Patrick  :P
Goede afleiding voor de geest ook !

Grtz Tony
Re: Module "Unter der Strecke"
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Module "Unter der Strecke"
Een kleine update vandaag. Ik speel al langer met het idee om de achtergrond gebogen tegen de black boxen te laten eindigen zodat de harde hoek aan de achterzijde wegvalt.

Onlangs had mijn vrouw weer eens iets online besteld (dat zal jullie vast bekend voorkomen) en dat kwam in een paar mooie grote dozen. Die heb ik direct geconfisqueerd om een proef-achtergrond te maken.

Zoals zo vaak in onze hobby moet er een compromis gedaan gaan worden in verband met de beschijbare ruimte.
In dit geval, buig je de achtergrond met een ruimere of een krappere radius. Daarbij in het achterhoofd houdend dat een groot deel van het gebogen deel van de achtergrond weg zal vallen achter de tunnelingangen en bijbehorende 'bergen'.

Ik ben er nog niet helemaal uit en ben benieuwd wat jullie gedachten hierover zijn. IMG_20230312_144455316.jpg
Een krappere radius
IMG_20230312_145326146_HDR.jpg
Wat ruimere radius.
Re: Module "Unter der Strecke"
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Module "Unter der Strecke"
Lastig te zeggen zo, Patrick.
Nu lijkt me de bovenste optie het mooiste.

Grtz Tony
Re: Module "Unter der Strecke"
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Module "Unter der Strecke"
Een half jaar later en weer heel veel ideeën verder!

Onze moduleclub is uitgebreid met wat nieuwe leden en nieuwe leden brengen ook nieuwe ideeën met zich mee. De mannen van stamtafel Mijnstreek gaan qua lengte een vergelijkbare module bouwen als ik en zij hebben er voor gekozen om het spoor langs achteren af te laten buigen. Dat ziet er tof uit, maar deed mij toch twijfelen of dit het nou was voor UdS, want dat had ik ook in gedachte. Veel piekeren verder heb ik besloten om de bakken haaks op elkaar te gaan zetten, zodat we nog een hoekmodule er bij hebben, maar dan net even anders dan bij onze al bekende hoekjes.

UdS wordt dus een grote, maar voor al in mijn ogen logische bocht. Daarbij rekening houdend met de minimale radius die we afgesproken hebben (R2) geprobeerd met Anyrail een mooie vloeiende bocht te maken. Het zal wel aan het gebrek aan vlieguren van mij zijn met dat programma, maar dat was nog best even stoeien. Uiteindelijk heb ik gewoon een flexrail te lang gemaakt zodat de bocht uit 1 stuk bestond. Die vervolgens met "vloeiend maken" mooi gevormd en dan is het parallelspoor tenslotte een eitje.

Vandaag heb ik nog twee setjes poten in elkaar geschroefd zodat de bakken zelfstandig kunnen blijven staan. Mijn gewijzigde opstelling zorgt er wel voor dat ik 1 zijkant van de bak opnieuw moet maken, maar dat komt wel goed.

Als het dan eindelijk staat en je uitgeprinte bocht lijkt er ook goed op te passen, dan is dat toch weer even een momentje om van te genieten.

UdS Voortgang klein.jpg

Volgende stap is het uitzagen van het viaduct en het spoor er op aanbrengen. Dat vind ik wel een beetje spannend, want ik ga voor het eerst werken met de flexrails van Peco in combinatie met de puko's van Weichen Walter.