Zoals de titel al zegt: de tweede Piaggio Ape type Ad1 is gereed -
Numero Due!
Ditmaal een model gemaakt als in de uitvoering van een bestelbusje (
Furgone)
Citaat van: Nieuwenhuis op zondag 03 maart 2019, 19:14:09
... verbeteringen bij het volgende model:
- dunner karton voor de bankzitting (al eerder benoemd);
- het stuur moet lager, het steekt nu boven het raam uit;
- de koplamp moet kleiner en zit te hoog op de cabine;
- het achterraam moet een slag kleiner uitgevoerd worden;
- de reliëfbalken aan de achterzijde van dikker papier.
Alle bovenstaande verbeteringen zijn meegenomen bij de bouw van dit model,
al zijn de reliëfbalken en het achterraam niet goed zichtbaar in deze uitvoering.
Het reliëf op de achterbak is op dezelfde wijze gedaan en wel duidelijk zichtbaar.
De deuren van de cabine als mede die van de achterbak zijn niet ingekrast,
maar met behulp van een mal en een dun 0,5 mm vulpotlood opgezet.
De vorm van de achterbak is net als die van de cabine tot stand gekomen:
een stuk plastic verwarmen en vormen met behulp van een houten mal.
Als kleur heb ik voor grijs gekozen: enkele voorbeelden hiervan gevonden
wat mooi uitkwam zodat ik enkel grondverf hoef te gebruiken!
Ook niet goed zichtbaar, maar dit model heeft een bestuurder meegekregen,
zodat het mooi kan gaan figureren op de weg in
Monte Vechhio 



Voor de geïnteresseerden dan nog een opsomming van de gebruikte materialen, technieken en gereedschap:
CabineTwee delen van doorzichtig plasticplaat, gevormd door verwarming en een houten mal,
aan elkaar gemaakt met houtlijm. Ramen afgeplakt met schilderstape en reliëf aangebracht
van papieren stripjes vastgezet met verdunde houtlijm.
ChassisGesneden uit aluminiumplaat van een serveerschaal, gebogen met pincetten en vast
gezet met secondelijm. Het stukje grijs karton aan de achterzijde van het zitje is
tevens vastgezet met secondelijm. Het chassis is in/aan de achterzijde van de cabine
vastgezet met houtlijm. De aandrijfpoten zijn tevens gesneden uit aluminiumplaat en
gevouwen met pincetten.
WielenMet een gatenpons uit dik grijs karton gehaald. De wangen van de banden zijn ringen
van papier. Het voorwiel heeft aan beide zijde wangen, de achterwielen niet.
Open bakGesneden uit aluminiumplaat gelijk aan het chassis. Reliëf gemaakt door met de punt
van de pincet te duwen over een stukl bandkabel. Gevouwen met behulp van een klein
hand-bankschroefje. Alle naden zijn gedicht met houtlijm.
Gesloten bakGevormd op dezelfde wijze en met hetzelfde materiaal als die van de cabine.
Een onderplaat van 1 mm plasticplaat en ingelijmd met houtlijm.
De reliëfstrepen zijn papierstroken aangebracht met verdunde houtlijm.
Overige onderdelenFrame en schokbrekers gevormd uit een koperdraad, houtlijm;
Voorspatbord gevormd van een spijkerclipje m.b.v. de dremel, secondelijm;
Koplamp van een schijfje nylon omwikkeld met aluminiumtape, secondelijm;
Achterlichten van rood plasticplaat op grijs PVC-tape, secondelijm;
Knipperlichten van een kwart schijfje rode tule, secondelijm;
Claxon van een schijfje soldeertin, secondelijm;
Ruitenwisser van gezwart koperdraad met secondelijm en houtlijm;
Spiegeltje van een plakje soldeertin met secondelijm aan gezwart koperdraad, houtlijm;
Nummerplaat print op papier uitgesneden en vastgezet met verdunde houtlijm
of de nummerplaat op grijs PVC-tape geplakt en vastgezet met secondelijm.
Als toegift beide exemplaren naast elkaar:



Groeten,
Erik.