Bedankt Nathan
Citaat van: Baanloos op zondag 19 december 2021, 16:59:24
Komt er nog een Oliebollenexpress dit jaar?
Leon, ik ga je blij maken, hier komt het verslag van de oliebollen express van 2021
Hallo allemaal,
Nadat er zelfs naar een evenement gevraagd word laat wel zien wat voor fenomeen de stoom jaarwisseling excursie naar modelbaan Maarsburg is geworden. Inmiddels in het een traditie. Deze traditie is gestart met de
2014/15 editie en hete toen jaarwisselingsrit. Deze werd met de
2015/16 editie omgedoopt tot oliebollen express. Vanaf de
2016/17 editie is de 01 097 vervangen voor de 012 081-6 welke vandaag de dag nog steeds dienst doet. (helaas zijn de foto's uit dit verslag verdwenen. een groot deel heb ik terug gevonden en op termijn zal ook dit verslag weer te zien zijn)
Een dieptepunt in het bestaan van de Getswoudse Stoomtrein was wel het jaar 2017, waarin er wel geteld 0 kilometer stoom excursie is verreden, zelfs geen oliebollen express
. Tevens werd dit wel dubbel en dwars goed gemaakt met de
2018/19 editie, de langste oliebollen express tot nu toe die tevens in Maarsburg nog verschillende vormen van tractie kreeg.
Ook de
2019/20 editie was weer een groot succes.
Bij de
2020/21 editie had de GSM net een nieuw pareltje, de 41 356, en die moest uiteraard dat jaar de oliebollen express trekken. Echter was ook dit geen volwaardige oliebollen express want vanwege corona werd deze als eendaagse trip verreden op 30 december.
Helaas zitten we aan het einde van 2021 nog steeds met corona en weer in lockdown waardoor ook dit jaar een niet volwaardige oliebollen express verreden is op 30 december als eendaagse trip. Maar dat mag de pret niet bederven van deze zevende editie van de oliebollen express, dus laten we na deze kleine terugblik maar gauw beginnen met de 2021/22 editie van de oliebollen express
op 29 januari is men al druk bezig geweest met het opstoken van de oliegestookte 41 356. Tja, deze loc blijft toch wel het pareltje van de stoomclub.
vaste opstookhulp is de 81 002, deze werd op die 30 december langzaam weer koud gezet. Op de foto zien we nog een beetje stoom uit de schoorsteen komen maar dat zou heel gauw klaar zijn.
dieselloc 2210 gaat de rijtuigen ophalen voor de 41, want over een klein half uurtje moet de trein uitrijden.
een plaatselijke fotograaf maakte bij de overweg nog even een fraai kiekje van deze o zo mooie diesel.
zo'n 10 minuten later rolde de 41 356 ook van het stoomterrein af om zich richting spoor 1 te begeven.
de 2210 heeft inmiddels de bm rijtuigen aangehaakt.
voordat de 2210 mocht oversteken moest eerst de intercity uit maarsburg passeren. Ook in Maarsburg wonen stoomliefhebbers die speciaal voor deze rit eerst de intercity naar Getswoud nemen
nadat de intercity was gepasseerd en de 2210 was overgestoken werd de 41 tegen de trein gedrukt. Nadat deze was aangekoppeld (en de 2200 losgekoppeld) werd er een remproef gedaan. Ondertussen stapte alle reizigers in en werd de trein vertrek gereed gemaakt.
om half 11 stipt kreeg de trein groen licht, na het vertrek signaal van de conducteur en een lange haal aan de stoomfluit van de machinist kwam de trein met een hoop stoomgeweld in beweging. Een kleine slip werd nog snel gecorrigeerd door de kundige meester op de bok en met een luide exhaust verlaat de 41 voor de laatste keer in 2021 Getswoud Centraal.
verderop werd de 41 nog 1 keer gespot in getswoud. De reizigers genieten van de stoomverwarming en de stoomjunk hangt met zijn hoofd uit het raam
op naar Maarsburg, een klein dorpje in het limburgse heuvellandschap aan de grens met Duitsland. De eerste trein die daar werd gespot was deze schitterende turquoise 1100 met een mooie passende stam turquoise plan D's
rond kwart over 1 's middags, bijna 3 uur later, werd de trein gespot in het kleine dorpje Maarsburg
een stoomtrip naar maarsburg is altijd een leuke, lange, binnenlandse stoomrit gezien Getswoud relatief dichtbij aan de kust ligt tussen Haarlem en schiphol.
13.29 uur, de loc rolt tunnel uit richting het station van Maarsburg
om stipt om half 2 tot stilstand te komen langs spoor 1 te Maarsburg centraal.
een fraai kiekje op de neus van de loc, zelfs de spelende kinderen stopte met spelen om de kijken naar dit grote zwart rode stoomgevaarte.
De 41 krijgt een korte rustpauze, reizigers en liefhebbers kunnen wat foto's maken van de trein en de loc word een beetje verzorgt door het personeel. Smering van het drijfwerk is erg belangrijk bij zo'n lange rit, je wilt natuurlijk geen warmloper. Ondertussen gaan wij even een blik werpen bij het industrie terrein.
Daar is namelijk ook wat leuks te zien. Sik 337 is voor proefritten naar Maarsburg overgebracht, ingeklemt tussen de raillogix 1619 en 2221 is de loc van getswoud naar maarsburg gesleept. De afstand is voor de sik zelf te groot en een sik mag nooit achteraan een trein hangen, er moet altijd nog iets achter hangen. loc 2221 was dan ook de remwagen van het transport
de 337 werd aan een stammetje bollewagens gehangen. Eens kijken of deze zo de heuvels op en af kan.
we keren even terug naar de 41, de loc staat namelijk klaar voor vertrek voor een rondje door het heuvellandschap.
stomend langs het industrie terrein, rechts zien we nog een stukje van de 2221
vervolgens denderde de trein door de tunnel om daarna een heuvel te beklimmen.
een flinke klim maar de ketel staat goed onder druk dus de trein blaft probleemloos omhoog.
een stukje stomen over vlakke baan
en daarna weer in volle vaart naar beneden. De trein zal even afgerangeerd worden om de dorst te lessen en olie te bunkeren. Tevens worden de rijtuigen even snel schoongemaakt voor de trein weer terug naar Getswoud zal gaan.
inmiddels zijn de sik proeven afgerond, dat kleine lokje liep probleemloos met vier wagentjes tegen de heling op dus nu kan Maarsburg ook zo'n leuk rangeerlocje gaan overwegen
. loc 2221 is niet helemaal voor niks gekomen want na de proeven moesten de bollen wagens netjes terug gebracht worden. een mooi klusje voor deze prachtige diesel (die ook wel mooi staat in het landschap van maarsburg
)
brommend over spoor 1 langs de turquoise trein
en via die schitterende oude brug naar de eindbestemming.
vervolgens kon de 2221 als losse loc terug naar het industrie terrein. de diesel moet straks natuurlijk weer samen met de sik naar huis. Op het spoor naast de grote diesel staat een leuk zweeds (rangeer?) locje en op de achtergrond is de ptt druk bezig met motorpost 3001.
ook raillogix 1619 kwam nog even een goederentreintje brengen.
maar bij de brug waren we natuurlijk aan het wachten om zo'n plaatje te schieten, zo'n machtige stoomros over een mooie metalen brug met een ligte schemering. Ja, het begint alweer laat te worden. Tijd om naar huis te gaan.
nog even snel een plaatje van twee hele mooie treinen naast elkaar.
17.10, de 1101 staat op het punt van vertrekken. 10 minuten later zal er voor het laatst in 2021 een stoomtrein van Maarsburg vertrekken, tevens zal het ook het laatste 2021 vertrek van de 41 zijn.
5 minuten na vertrek stoomt de 41 de tunnel uit, op naar een mooie rit huiswaarts.
nog een passage, om het af te leren, en om afscheid te nemen van 2021.
en dat was dan echt de allerlaatste stoomtrein foto van de oliebollenexpress.
maar op het laatste moment dook ook nog even de 6409 op die als losse loc onderweg was naar het rangeerterrein, maar de meester hield even een korte stop voor de nog aanwezige fotografen.
vlak voor ikzelf ook huiswaarts ga toch nog even snel een blik werpen bij de ptt. Ook Maarsburg gaat er steeds leuker uitzien.
en als allerlaatste dan toch nog een plaatje vanuit het station van maarsburg waar de 1101 met zijn turquoise trein weer binnen is komen rollen. Dat blijft toch ook een erg mooie loc.
Bij deze wil ik iedereen nog de beste wensen wensen voor 2022. Op een mooi, pandemieloos jaar waarin er weer vele mooie (museum)trein en modelspoor activiteiten mogen zijn. Ik ga er in ieder geval weer het beste van maken