Wim,
Bedankt voor uw compliment.
Tony,
Fijn dat je er weer van genoten hebt.
Hallo allemaal,
Traditioneel getrouw werd er ook dit jaar weer stoomdagen gehouden in Getswoud. Zoals elk jaar is dat in het laatste weekend van de herfstvakantie en dat was dit jaar in het weekend van vrijdag 25 tot zondag 27 oktober. Omdat Getswoud dit jaar 10 jaar bestaat, moest er groots uitgepakt worden. In die 10 jaar is Getswoud uitgegroeid van een kleine spoorlijn, naar een druk bereden uitgebreide spoorbaan. Vroeger kon de planning volledig op stoom gedraaid worden tijdens de stoomdagen, maar nu moet de dienstregeling daar op aangepast worden. Uiteraard werd door Getswoud alle medewerking geleverd en werd er zelfs voor gezorgt dat er meer dan 5 locomotieven meededen. De GSM was zelf actief met de 01 1081, 44 690, 81 002, 89 028 en de tramloc. Getswoud heeft ervoor gezorgt dat de V200 060, 2404 en rangeerstomer van het industrie terrein ook mee konden doen. Zo doende reden er 8 (!) locomotieven mee.
Genoeg gepraat, tijd voor foto's
-Vrijdag 25 oktober-op de vrijdag werden alle stoomlocomotieven warm gestookt. op de foto zien we de 81 002, 44 690, 89 028, 3029 en tramloc. De 81 002 was de eerste loc die goed onder stoom stond want deze moest helpen de 01 1081 op te stoken. De 01 is zaterdag ochtend heel vroeg met 2 Bm's als lege trein naar Venlo vertrokken om een duits gezelschap op te halen voor de stoomdagen.
nadat de 81 002 niet meer nodig was bij de 01, kon deze gaan rangeren. tenderlocjes naar spoor 3 op centraal station, goederentrein klaar zetten, reizigers trein klaar zetten en de Bm's ophalen.
aan het einde van de middag stonden alle 4 de tenderlocomotieven opgesteld op spoor 3 van het centraal station.
-Zaterdag 26 oktober-om het evenement officieel van start te laten gaan zou er zaterdag ochtend een lange goederentrein met maarliefst 2 grote locomotieven gereden worden. voordat deze trein kon vertrekken moest eerst spoor 2 worden vrijgegeven. momenteel staat hier nog de intercity. op spoor 1 zien we de posttrein binnenkomen. stress stress, die belemmerd het zicht op spoor 2
gelukkig ging het allemaal goed. het vertrek van de intercity liet nog even op zich wachten omdat het blok nog niet was vrij gegeven.
op de foto zien we de 44 690 met flink wat stoom optrekken vanaf de museumspoorlijn. op de achtergrond zien we de motorpost nog net het hoekje om schieten.
kort na het vertrek van de museumgoederentrein kwam de 1650 het station binnen rollen met deze olievloot. tja, de 44 en V200 hielden het blok nog bezet dus deze trein moest nog even tot stilstand komen voor een rood sein, dus kon er nog een leuk plaatje geschoten worden.
aan de 81 002 was het de eer om de eerste reizigerstrein te trekken. als leeg materieel rolt de trein hier het centraal station binnen.
tijd om de goederentrein maar weer eens van het museumspoor te halen en de 44 690 en V200 060 uit hun positie tussen stootblok en trein te bevreiden. de trein was namelijk het museum opstelspoor opgedoken na de goederenrit.
daar komst de 2404 weer aan met de museum goederentrein.
nadat de 2404 was omgelopen moest deze eerst wachten op de intercity. de intercity werd omgeleid via spoor 1 maar moet natuurlijk wel weer terugwisselen naar het juiste spoor om een frontale botsing met de tegentrein te voorkomen.
de allernieuwste aanwinst van de stoomclub, de DG, deed uiteraard ook mee. achterop de foto goederentrein. toch een leuk karretje om de set af te sluiten
en nu konden de V200 060 en 44 690 ook weer terug komen vanaf het opstelspoor.
niet lang daarna kwam de 81 002 terug met de reizigerstrein
de loc werd afgelost door het duo kleine locomotiefjes. het afwisselen is wel een dingetje, de trein moet eerst langs spoor 2 tot stilstand komen, dan leeg een klein stukje terug geduwt worden. loc afkoppelen, andere loc aankoppelen, trein stukje naar voren en dan kan er een nieuw gezelschap instappen.
nadat de reizigerstrein weer vertrokken was kwam de goederentrein weer terug. deze is makkelijker af te wisselen. de trein komt tot stilstand op het rechte stuk voor het wissel, loc eraf, andere eraan. en weer door.
de 2404 werd afgelost door de 44 690
na vertrek van de goederentrein ging de 2404 zich opstellen om de 01 op te wachten.
korte tijd later kwam de 01 binnenrollen op spoor 2. nadat het blok vrij was gegeven kon de 01 van spoor 1 naar spoor 2 wisselen om zo het station binnen te rijden op spoor 2 met het gezelschap.
het blijven mooie rijtuigen, de Bm's
nadat de 01 was afgerangeerd en het gezelschap was uitgestapt....
...was het aan de 2404 de taak om de lege rijtuigen naar het museum opstel spoor te duwen. die hoefde zondags pas weer tevoorschijn te komen.
als spoor 2 dan weer vrij is kan de reizigerstrein weer binnen genomen worden. de 01 werd geen rust gegeven, die stond nog op de museumlijn. 2 keer kruiswissel omgooien is makkelijker om de loc te wisselen dan terugduwen, omwisselen, naar voren halen en door. dus de 01 kreeg direct weer een ritje voor zijn rekening, maar nu met beperkte snelheid
na vertrek van de reizigerstrein kwam de goederentrein weer snel terug. deze werd weer snel afgewisseld.
de trein werd dit keer afgewisseld door de V200 060
en langzamerhand komt de zaterdag dan alweer ten einde. vele gasten gingen met de reguliere trein weer huiswaarts.
door de 81 002 en 89 028 werden de museum goederen en reizigerstrein aan de kant gezet zodat het spoor 's nachts vrij was voor enkele goederentreinen. de 2400 moest de vam trein nog wegbrengen en uiteraard moest ook de posttrein nog langs komen.
-zondag 27 oktober-zondag ochtend beginnen we met de doorkomst van deze losse 6400. links zien we op spoor 3 al enkele stoomlocomotieven klaar staan.
de 81 002 kreeg weer de eerste trein voor haar rekening
grote verrassing was wel dat de 89 028 de goederentrein ging rijden.
de tweede zondag reizigers trein werd gereden door de V200 060
voor de tweede zondag goederentrein gebeurde er wel iets unieks. de 89 werd niet afgekoppeld, de 44 werd ervoor gehangen. dit duo heeft samen een goederentrein rit gereden.
hetzelfde truucje werd uitgehaald bij de reizigerstrein. bij de derde zondag trein werd de v200 niet afgekoppeld, maar de 01 ervoor gehangen.
tussendoor kwam V200 056 nog met een reguliere goederentrein langs denderen.
daarna kwam eerst de reizigerstrein terug. de V200 werd ertussen uit gerangeerd en de 81 werd ertussen gehangen. de 01 had immers nog wat kilometer goed te maken.
de laatste goederentrein werd gereden met de tramloc. er zouden nog slechts 2 hele leuke reizigerstrein ritjes gereden worden.
de voorlaatste reizigerstrein. alle tenderlocomotieven werden aan elkaar gekoppeld en zo werd de een na laatste trein gereden
maar om echt goed af te sluiten hebben we natuurlijk baas boven baas
in dit geval hield dat in dat ook de 2 sleeptenderlocomotieven nog aan het sleepje toegevoegd werden.
wat een sleep stoomlocomotieven is dat
de diesels konden niet meedoen. nadat de superdampf was vertrokken kwam de 2404 het station binnen rollen met de 2 Bm rijtuigen.
aan de andere kant werd de V200 060 vast gekoppeld. deze loc kreeg de taak om het duitse bezoek weer terug naar venlo te rijden. zo hebben de jongens van de V200 ook eens een leuk uitstapje.
Dit is ook de laatste foto van dit verslag, de stoomdagen waren ook dit jaar weer erg geslaagd. hopelijk vonden jullie het ook weer leuk.