Hallo allemaal,
Nadat ik van de week een paar honderd foto's heb toegevoegd aan het google images modelbaan album leek het mij wel weereens tijd om een update te schrijven. Dit word dus een redelijk vorse update waarin veel verschillende onderwerpen aan bod zullen komen. Het word zo'n grote update dat het nieteens in 1 bericht past. Dus laten we maar snel beginnen
om te beginnen ben ik begonnen met het maken van de overdekte overslag loods voor de stukgoederentrein. De basis ga ik maken van een oud actie bord van albert heijn. Deze heb ik een keer meegenomen uit de winkel nadat ik zelf dit bord had omgewisseld voor een ander bord van de nieuwe weekactie, altijd handig zo'n baantje
aan de andere kant zijn 3 grote deuren uitgesneden. Dit moeten grote schuifdeuren worden waar eventueel een heftruckje doorheen zou kunnen rijden. Tegen de witte rand gaat een horizontale plank komen zodat er een gelijkvloers losperron ontstaat voor een vrachtwegen. Dan kunnen de goederen zo uit de vrachtwagen de trein in gereden worden en andersom.
uiteindelijk zullen de wanden bekleed worden met tegelstructuur platen. Er zijn nu een aantal kleine dingen die even goed uitgedacht moeten worden. Ik denk dat ik daarbij gebruik ga maken van een 3D printer, word vervolgd dus.
Naast de overslag loods zijn er ook ballast werkzaamheden geweest. De hoofdbaan was al volledig geballast maar de museumlijn en de industrie sporen nog niet. Op bovenstaande foto is te zien dat de rand tussen museumlijn en autoweg nu netjes ballast is. Niet heel realistisch maar ook met ruimte gebrek moet je er wat leuks van maken.
en ook het spoor naar het industrie terrein staat nu in het ballast bed.
en ook de volledige museumlijn zit netjes in het ballast.
ook aan dit uiteinde van de museumlijn is het dubbele armsein verzonken in de baan. Nu zie je dat grijze blok niet meer en kunnen er ook geen treinen meer tegenaan botsen. Met langere rijtuigen gebeurde dat nog weleens omdat het een vrij krappe boog is.
voor het laatste stuk heb ik nog een keer het de werkzaamheden stap voor stap gefotografeerd. Als eerste snij ik een stuk karton grofweg op maat. Dit karton is afkomstig van groente dozen van de supermarkt. Deze kunnen gratis meegenomen worden en zijn ideaal om de kier tussen twee stukken spoor op een bedding (zoals M of C rails) te dichten.
Vervolgens smeer ik dit karton in met goedkope bruine acrylverf van de action.
bij bredere stukken ballast schilder ik in het midden een lijntje groen. Dat zal later bedekt worden met gras en plukken onkruid. De bruine randen smeer ik in met houtlijm en plemp ik vol met ballast. Met mijn vingertoppen druk ik het ballast nog eens extra aan in de lijm.
Wanneer de lijm gedroogd is pak ik de stofzuiger erbij. Om de zuigmond van de stofzuiger hang ik een sok en vervolgens zuig ik het overschot ballast op. De ballast word dan opgevangen in de sok en deze berg grind kan dan hergebruikt worden.
Zoals een paar foto's hierboven al te zien was sluit het karton niet helemaal goed aan op de rails. Er ontstaan dus kieren tussen het ballast en de rails. Dat los ik op door wat ballast tussen de kieren te strooien. Dit breng ik in model met een droge kwast zodat er straks geen ballast bergjes of klonten ontstaan. Wanneer het ballast er goed in ligt druppel ik met een pippet verdunde houtlijm over het ballastbed heen. wanneer de lijm gedroogd is kan deze strook verder afgewerkt worden.
Daarnaast is de hele rechter strook van de modelbaan op de schop gegaan. Hier had ik een vakantieparkje maar met de huidige situatie ben ik nooit echt tevreden geweest. Het grindpad tussen het spoor en het huis links onder is wel heel smal en daarbij zag dat huis er ook niet echt meer uit. Er miste meerdere onderdelen en gebroken stukken zijn met een dikke klodder lijm weer aan elkaar gemaakt.
Daarnaast had ik ook al langere tijd wat moeite met de ruimte tussen de dokterspost en het grote huis. Ook wist ik niet zo goed wat ik wilde doen met dat strookje gras wat daar ligt. Ik vond het allemaal net niet mooi.
stap 1 was in ieder geval een fatsoenlijke afloop van de weg maken. Want ook daar was ik niet tevreden mee. Dit was snel opgelost nadat ik een plaatje had gemaakt wat vanaf de overweg recht de baan afliep. Vervolgens kreeg ik een ingeving. Wat nou als ik het kleine dokterspostje verplaats naar de plek van het lelijke huis. Dan kan het lelijke huis weg, ontstaat er meer ruimte tussen spoor en huis en ontstaat er op de oorspronkelijke plek van de dokterspost een gat waar ik wel een idee voor heb. Aan de slag dus.
het idee is als volgt, de dokterspost word een receptie met ehbo ruimte, het vakantiepark bezit een luxehuis met 1 parkeerplek, een comfort huis zonder parkeerplek en er kan een ruimte gehuurd worden in de oude mitropa slaapwagen. Daarnaast moet er een ge-asfalteerde weg lopen tot aan de dokterspost, daar komt een slagboom welke toegang geeft tot het vakantiepark. Daarachter loopt de asfalt weg over in een grindpad. Overigens moet er ook een vuilniswagen door de slagboom kunnen om zo de vuilnis van het park op te halen. Dat gaat in ieder geval passen.
naast het grindpad moest er ook een verhard voetpad over het park komen. Gelukkig had ik nog wat stukken straatmotief over dus deze heb ik op maat gesneden en opgeplakt. Daarnaast heb ik hier de lijmen getekend voor de loop van het grindpad zodat ik een beetje kon kijken hoeveel ruimte ik over hield voor een boompje, grasveld en vuilcontainers. Deze wilde ik in eerste instantie op het park zelf zetten maar al snel bleek daar iets te weinig ruimte voor over te blijven. Vervolgens bedacht ik mij dat ik de grote afval bakken op vakantieparken eigenlijk altijd met voor de slagboom heb gezien. Dus de bakken moeten naast de receptie voor de slagboom komen.
De weg is hier geschilderd. ook zijn de eerste stukken groen aangelegd en is er een grindpad gelegd. het begint al vorm te krijgen.
met dank aan deze verbouwing zijn er ook nog leuke fotostekkies ontstaan. Deze bestond al maar heeft nu een mooier en realistischer effect vind ik
maar dit doorkijkje bestond nog niet. Zelf vind ik dit wel een heel leuk hoekje om sfeerfoto's vanaf te maken.
overzicht van het vernieuwde vakantiepark. Het moet nog een keer afgewerkt worden met een tweede tint grasvezels en hier en daar wat lange plukken en bloemetjes maar dat heb ik nu niet op voorraad. Overigens moet er ook nog zand gestrooid worden tussen de lucifer houtjes. Dit moet een zandbak worden waarin een paar kleine speeltoestellen komen. Ook is nog net bovenaan de foto te zien dat het spoortje van de mitropa wagen iets dichterbij is gelegd.
verbouwing geslaagd.
Nu de andere hoek nog. Hier word al het een en ander gepast en gemeten met huisjes en dergelijke. ook over deze hoek ben ik nooit echt tevreden geweest. 3 huisjes in aanbouw bij een overwoekerd stuk gras met daarnaast een kerk en een verlaten loods. Ergens halverwege dat grasveld een random lantaarnpaal en tussen de huisjes in aanbouw een de sloot een vlak grijze verf met een boom. dat moest ook anders. De loods moest daar sowiso weg en ik wilde eigenlijk het vierde aanbouw huisje ook plaatsen. Na wat passen en meten het volgende plan geschetst. naast de sloot komt een begraafplaats, daarnaast moet dus de kerk komen te staan. Vervolgens kunnen de 3 aanbouw huisjes op de oude plek van de kerk gezet worden. Daartussen hield ik een redelijk gat over, dus hoekje om en huisje 4.
inspiratie voor dit hoekje heb ik opgedaan toen ik een keer 's ochtends vroeg van huis naar station fietste om naar school te gaan. Rond de kerk werd een oude wijk platgegooid om vervolgens nieuwe moderne huizen uit de grond te stampen. Als eerste heb ik dus het stuk rond de kerk gebouwd, die moet namelijk bewaard blijven. ook hier weer een grindpad en wat stukken tegelwerk. Daarnaast moeten er dus huizen in aanbouw komen en hoeft het allemaal niet af te zijn. Stuk asfalt weg gelegd welke op een gegeven moment stopt en de oude grasvlakte zo goed als gestript. Dit moet nog een keer een flinke zanderige bende worden met brokken grofvuil en eigenlijk is dat hoekje dan ook al klaar. Het grindpad langs het spoor laat zien dat dit stuk word vernieuwd en dat er vroeger iets van een parkje gelegen moet hebben.
Naast deze verbouwingen is er ook nog wat nieuw spul binnengekomen afgelopen tijd
om te beginnen heeft de raillogix 1619 een tijd terug een mat 64 naar Getswoud gesleept. Deze groene plan V stond ook al een tijdje op het lijstje.
het stel loopt keurig zijn rondjes over de baan
het is een mooi compleet stel, er hoeft eigenlijk niets meer aan gedaan te worden. Zelfs interieur ligt zit er al in.
Het stel heb ik tweedehands gekocht voor een leuke prijs. op de foto was al te zien dat 1 van de 2 pantograven een beetje scheef zat, deze bleek iets meer schade te hebben dan verwacht. Een nieuwe is niet noodzakelijk maar zal er wel een keer komen. Ook mist hier de gekoppelde scharfenberg, ook jammer maar ik heb toch niks om mee te koppelen dus ook niet heel belangrijk. Ondanks dat de set incompleet was ben ik er toch erg blij mee.
er is ook nog een setje Gbs goederenwagons binnengekomen. Deze heb ik gekocht bij
www.benontspoord.nl en vormen samen met de vier Gs'en die ik al had een leuke gesloten goederentrein.
met een 2200 al trekkracht is het helemaal een leuk setje. overigens, valt er iemand wat op op deze foto?
naast de 2210 rijd hier nu ook de 2275 rond. Vanaf het eerste moment dat piko 2200'en maakt hoopte ik al op deze uitvoering. dus toen die werd aangekondigd heb ik hem gelijk gepre-orderd. Dat ging samen met een leuke pre-order korting, de hobby is al duur genoeg.
de loc is weer een mooie aanwinst. maar hij gaat wel een beetje gepimpt worden. De frontseinen vond ik nogal wit en de cabine nogal grijs, dat kan mooier. Tevens heb ik wat cv wijzigingen gedaan. De zwaailampen gaan tegelijk aan en uit maar die horen om en om te gaan. Daarnaast heb ik mfx in de piko smartdecoder uitgezet. Naast het feit dat je dan niet bij alle functies kan gingen de frontseinen knipperen wanneer ik de loc liet vertrekken. Via het DCC protecol heb ik eigenlijk geen problemen met deze decoder.
eerder heb ik al een keer een stukje gele beschermfolie van dubbelzijdig tape onder de perforator gelegt, dus hier 4 stukjes uit gehaald om in de 2275 te maken.
dat ziet er al beter uit
cabine gekwast, extra wandje gemaakt van stukjes styreen en een cabine paneel opgeplakt
en ook dat ziet er al een stuk leuker uit
als laatste de slangetjes nog een klein beetje aangetipt en een stuk afgesneden. ook van de koppelhaak een stuk afgesneden. piko levert helaas geen onderdelen voor een open bufferbalk dus dan maar zelf aan de slag. Ooit nog maar een keer een nieuw zakje onderdelen bestellen zodat ik wel hele onderdelen heb voor als ik ooit besluit dat ik toch met een dichte bufferbalk wil rijden.
en wanneer je dan toch met onderdelen aan het priegelen bent en de verfjes op tafel staan ook maar een andere loc erbij gepakt.
de cabines van mijn 1600'en had ik ooit wit met zwart geschilderd. Een tijdje terug vertelde een kennis van mij dat de achterwand van de 1600 eigenlijk rood hoort te zijn. Dus lok uit elkaar gehaald en de wand rood geschilderd.