hallo allemaal,
afgelopen weekend was het oud en nieuw en dat betekende dat de grootste en meest succesvolste rit van het jaar weer gereden werd, de gsm oliebollenexpress. er zijn een heleboel foto's gemaakt en dit zal dan ook een
zeer groot fotoverslag worden!

het is zaterdag nacht 31 december 2016 rond een uur of half 5. machinist en stoker zijn al druk bezig met het opstoken van de oliestoker.

vrijdagavond 30 december is de 81 004 opgestookt om de ketel te testen, de ketel is helemaal vernieuwt tijdens de revisie. Deze machine hebben ze onder stoom laten staan om te helpen bij het opstoken van de 012. Olie voorverwarmen tot zo'n 50 graden en het ontsteken van de oliebranders.

om 9:30 heeft de 2404 de rijtuigen opgehaald en staat niet heel veel later langs het perron. Ondertussen staat de 012 goed onder stoom en worden nog de laatste testjes uitgevoert, daarna wordt de loc achter de trein gerangeerd.

om 9:50 staat dan de 012 achter de trein. nog 10 minuten en dan gaat de reis beginnen. Nog even wachten op de laatste reizigers....

klokslag 10 uur verlaat de oliebollenexpress met een flinke stoot op de stoomfluit en een goede druk op de toeter station getswoud centraal opweg naar amsterdam cs om daar de excursisten uit amsteldam op te halen die met de blokkendoos van amsteldam naar amsterdam zijn gebracht.

niet veel later verschijnt de motorpost op het station die rechtstreeks naar maarsburg gaat.

en daar gaat de laatste trein van 2016, getswoud staat leeg, het spoorwegverkeer licht plat, het is helemaal rustig in getswoud.

nadat ik aankwam was de motorpost al terplaatse. de 3001 en 3020 stonden de post uit te wisselen en de 3030 moest een zijspoor op voor de pasage van een goederentrein, maar de machinist zag zn broertjes staan en dacht ik zet hem er naast. Dit gaf (weer) een mooie line up, alleen dan van oud naar nieuw (wat ook wel past bij dit feest

)

neusjes

de overweg met een kijkje in het dorp van maarsburg

de 1145 passeert met een sleepje icr's, opweg naar maarsburg centraal.

eindelijk, daar is de oliebollenexpress, met de 012 op kop. Met een vertraging van een half uur wordt er even gestopt op het bovenspoor van maarsburg. De trein moest wachten op een vrij spoor op het station.

en de 2404 als opdruk/sluitloc.

en we zijn aangekomen op maarsburg op spoor 2, duidelijk te zien dat de 012 staat te stomen onder de brug.

rechts staat de 1145 met de intercity, links staat de gsm oliebollen express.

in maarsburg haakt de 012 af en wordt de maarsburgse E41 ervoor gehangen. Ook de 2404 wordt afgekoppeld.

klaar voor vertrek voor de rit door maarsburg.

hier staan de 2404 en de 012 op een zijspoor. de excursie trein was zo laat vanwege een defect aan de 012. in de linker cilinder was de zuigerschuif gebroken, dit zorgde ervoor dat er aan beide kanten altijd stoom in de cilinder gepompt werd waardoor de machine niet lekker loopt. dit is in amersfoort al geinspecteerd en zo goed als in orde gemaakt om door te stomen naar maarsburg centraal, maar de 2404 moest wel extra hard opdrukken. in maarsburg is hier ook nog naar gekeken en in staat gebracht om de loc op eigen kracht naar huis te laten rijden.

hier wordt het oliegestookte racepaard gevoed met stookolie.

ondertussen gaat de rit door het maarsburgse landschap gewoon door.

door de keerlus

en over de brug terug naar het station.

de 2404 gaat een handje helpen en haalt een goederentrein uit.

even wat rangeerwerk

gereed maken op het station, links staat de intercity naar amsteldam klaar voor vertrek. hierna mag de 2404 vertrekken.

op het spoor omhoog.

en na dat alles is afgelevert over de brug terug naar het industrie terrein

even wachten op de brug voor de passage van een stoptrein

en op het station klaar maken om de lege wagons terug de duwen.

momenteel wordt de 6409 opgestart om de 012 naar zijn rustplaats te slepen waar de loc technisch in orde wordt gemaakt voor de rit naar huis.

de SSM 24 058 is even water aan het tanken.

nog 1 keer poseren tijdens het omlopen van de 6409, en daarna wordt de 012 het opstelspoor bij de SSM op geduwt.

de tunnel van maarsburg met de 3030 op komst.

zoef

en hier is de loc nog een keer gespot

terwijl er gerangeerd wordt met de 012 maakt de SSM 24 058 ook nog een rondje

en nog een plaatje, ook dit blijft een mooie machine en is bij de SSM in goede handen. kijk maar eens naar de prachtig rood geschilderde bufferbalk en zeikant. die houd het daar zeker nog wel jaren vol.

en als laatste mag de SSM railbus ook nog een ronde maken.

kopmaken

op het station

na zijn rondje links aangekomen op het station, rechts de laatste intercity van 2016. dit was tevens de laatste foto van 2016.

de nacht in maarsburg.

vroeg in de ochtend 1 januari 2017 komt de 1145 voorbij rijden met een sleepje icr's

wat later rijd de 2404 met de SSM goederentrein.

wat er ook wel leuk uit ziet, een keer wat anders dan de 24 058


de railbus maakt zijn eerste ronde

over de brug

en stoppen op een spoortje om te tanken.

getswoud vervangt maarsburg


het begint een beetje te leven in maarsburg

ook de 24 058 staat weer voor zijn oude vertrouwde goederentrein.

het hotel waar alle excursisten hebben overnacht. volgens getswoud een zeer goede zaak waar maarsburg trots op mag zijn


de 2404 rangeert met de rijtuigen, door de keerlus over de brug om weer richting huis te gaan.

en de 012 er weer voor, de hele nacht is er doorgewerkt om de machine in staat te brengen om iedereen naar huis te rijden. de trein is rond half 3 weer vertrokken om zo rond 9 uur weer thuis te komen. op rotterdam werd er 1,5 uur pauze gehouden en mocht iedereen een hapje eten bij de mac of burgerking halen

maar eigen zorg dat je op tijd terug was, want de trein rijd volgens een strak tijdschema (en ik zeg expres niet 'de trein rijd op tijd' voordat daar weer grappen over gemaakt worden

) gelukkig moest ik nog wat anders doen want ik heb zo mijn herinnering op rotterdam samen met remco


de motorpost wordt gereed gemaakt...

...om met de eerste 2017 post weer richting getswoud te gaan.
doei maarsburg, hopelijk tot snel.
einde