Nieuws: Zet in je agenda!! Op 12 en 13 januari 2019 staan ook wij weer op de Nationale Modelspoordagen in Rijswijk!! Kijk in de kalender!
+  3railforum
|-+  Modelbaanbouw & Scenery
| |-+  Modelbaanbouw
| | |-+  Rijshoven - het station uitgelegd en wat ideetjes (28 september 2018)
Pagina's: 1 ... 4 5 [6]   Omlaag

Auteur Topic: Rijshoven - het station uitgelegd en wat ideetjes (28 september 2018)  (gelezen 36802 keer)

frenkievee

• Forum Beheerder
    • Modelspoorsite van Frank van de Velde
Re: Rijshoven - Wissels aansluiten en meer (juni 2018)
« Reactie #250 Gepost op: zondag 03 juni 2018, 20:17:40 »

Dank voor jullie leuke reacites!

@Peter. Ja, die imitatie van de TL-verlichting vond ik ook wel heel gaaf om te zien.

@Mark en Alex: er zitten twee ESU V4 decoders in. Een Lopi en een functiedecoder. Daar is bewust voor gekozen om niet in beide bakken te hoeven snijden voor een meerpolige stroomgeleidende koppeling te plaatsen.

@Henk, daar kan ik het alleen maar mee eens zijn!!

@Tim, het tweede stel is nog even uit logeren, maar dat komt vanzelf wel goed.

@Fred, dat vond ik dus ook.

Verder met vandaag. Een beetje aan het schaduwstation van Rijshoven gewerkt en met de onderplaat voor het station zelf.

1. De schakelkastjes voor de wissels heb ik voorlopig even zo vastgeschroefd. Misschien dat ik nog een lade ga maken, maar dat weet ik nog niet. Wel laat ik de bedrading lang genoeg om dat nog te kunnen doen, zonder in de problemen te komen.

2. Uiteraard even een trafo om de boel te kunnen testen. Gelukkig werkt het allemaal!

3. Ik heb hout gekocht en het plan van Rijshoven op een plaat van 1x1 meter gelegd. Ik heb wel het idee dat het allemaal gaat passen. Er komt nog een plaat van 1x1 meter bij en eentje van 1 meter diep en 60 cm breed.

4. Een kijkje in het verlengde van het station. Van links naar rechts:
- NS Station: kopspoor Spoor 3 voor NS Sprinters en Plan-V stellen.
- NS Station: voorheen doorgaand Spoor 1 voor de langere treinen, zoals bijv. een Koploper of de DDAR Set met Delta LLoyd reclame
- Museum: voorheen doorgaand Spoor 2 voor langere binnenkomende en vertrekkende museumtreinen. Van spoor 2 naar spoor 1 een stel wissels om de (stoom)lok om te kunnen laten lopen.
- Museum: geen nummer, maar rechts van spoor 2 ligt een perron en aan de andere kant van dat perron komt ook een perronspoor voor wat kortere treinen, zoals bijv. het DB BR515/815 accustel.

« Laatst bewerkt op: zondag 03 juni 2018, 20:19:30 door frenkievee »

Looney Tunes

• Forum Moderator
  • Dag/nacht schakeling Verlichte modelauto's
    • Mijn website met zelf ontworpen printplaten voor diverse treinen
« Reactie #251 Gepost op: zondag 03 juni 2018, 20:44:39 »

Je bent lekker bezig, Frank!
Zo te zien aan de eerste foto voelt de Plan V zich weer helemaal tevreden op de bekende sporen (in het schaduwstation) van Rijshoven. :)
Groetjes John,
Kalender-items:

peterke33

• Vaste Inboedel
  • Non mi importa di me
« Reactie #252 Gepost op: zondag 03 juni 2018, 21:10:57 »

Frank

Dat ziet er heel mooi uit je station, en je schakelkastjes hangen mooi zo.
Ik zoals je al gemerkt hebt hier ze ook zo ook hangen, schakelt mooi en goed en neemt geen plaats in.

h0_miessie

• Vaste Inboedel
  • Märklin what else ?
« Reactie #253 Gepost op: zondag 03 juni 2018, 21:24:45 »

Frank,

Leuke update van de bouw van Rijshoven. :)

Groet Michel

frenkievee

• Forum Beheerder
Re: Rijshoven - Even wat anders doen (10 juni)
« Reactie #254 Gepost op: zondag 10 juni 2018, 17:06:47 »

Een hele poos geleden al begonnen met dit projectje (en ja: ik weet, er liggen er nog meer van me, die hier opvolging behoeven....) en ik wilde dit toch alvast een beetje delen met jullie.

1. Men neme: één grijs bakwagentje uit een beginset (dit mag ook een gele, blauwe of gewoon een bruine zijn natuurlijk :D )

2. Gewoon zo'n standaard dingetje waar niet veel aan te slopen valt, zou je denken.

3. De onderkant is van metaal en de kunststof opbouw zit daarop vastgesmolten, zodanig dat je dat niet meer los kunt krijgen.

4. Ik heb de wielen verwijderd omdat ik de (Märklin) koppelingen niet meer nodig heb, dus die konden eraf. Ook dit gaat niet zonder een en ander voor altijd kapot te maken.

5. Zoals hier duidelijk te zien is. Ook goed te zien is hoe vies die dingen kunnen worden als ze jaren in een doos/la liggen.

6. De volgende stap was met de tandenborstel en afwasmiddel richting de warme kraan om hem vetvrij te maken.

7. Deze twee jongens uit de voorraad gehaald, met uiteraard een stel kwasten ....

8. .... en een eerste laagje bruin op de bodem gekwast.

9. Daarna lekker buiten in de schaduw het groen erop zitten kwasten en vanhet resultaat daarvan in het avondzonnetje een foto geproduceerd.

10. De boel een nachtje laten drogen en dan onder het genot van een bakje koffie hier en daar wat zwart aangezet. Best bijzonder hoe een andere aanblik zo'n simpel wagentje dan opeens kan hebben.

Binnenkort maar eens door met de rest van dit projectje. Al moet ik daarvoor nog wel een en ander aanschaffen. Wat mij gelijk de vraag doet stellen: waar kan ik imitatie koppelingen en luchtslangen krijgen?

marklintim

• Stamgast
  • trotse M-rail rijder
« Reactie #255 Gepost op: maandag 11 juni 2018, 09:13:03 »

Ziet er leuk uit frank.
Voor imitatie koppelingen, is dan de rivarossi ri8053 niet wat voor je?

Vriendelijke Groeten,

Tim
zie ook eens Modelbaan Getswoud
mijn grootspoor foto's

Tony

• Vaste Inboedel
  • Märklin fahren-ärger sparen
« Reactie #256 Gepost op: maandag 11 juni 2018, 09:51:05 »

Leuk gepimpt, Frank  :thumbup:

Maar waarom de koppelingen eraf ?

Grtz Tony
62 jarige digibeet en dit vind ik ook leuk; schilderen, gitaar spelen, avonturen met Carl beleven, mijn banen handmatig bedienen en met ouwe troep iets nieuws maken

Topic: Modelbaanbouw http://forum.3rail.nl/index.php?topic=49787.msg879109#msg879109

frenkievee

• Forum Beheerder
« Reactie #257 Gepost op: dinsdag 12 juni 2018, 11:41:04 »

Dankjewel Tim. Ik ga eens op jacht!

Dankjewel Tony, en de koppelingen omdat die voor wat dit wagonnetje gaat worden niet meer nodig zijn. Van de week ga ik hiermee verder.

frenkievee

• Forum Beheerder
« Reactie #258 Gepost op: donderdag 14 juni 2018, 21:51:37 »

Verder met het wagonnetje:

11. Een hele poos geleden al dit doosje bij de lokale treinenboer vandaan weten te plukken.

12. En daar deze onderdeeltjes uit weten te destilleren.

13. Met wat lijm deze samengebouwd tot deze twee objectjes.

14. En een proefpassing gedaan op een ander wagonnetje met dezelfde maten. En gelukkig past het allemaal mooi, zoals ik dat voor ogen had en heb.

15. Maar uiteraard is dit veel te plastic-achtig ....

16. .... maar na een behandeling met zwart en black-green van Vallejo zit dat er opeens toch heel anders uit.

17. Vergelijk de twee kleuren groen. :)

18. En de wielen weer onder het gepimpte wagonnetje gezet en ook hier weer even ge-proef-past.

19. Beetje leeg nog, maar dat wordt opgevuld met een lading kolen. En als ik hem kan vinden: een Preiser met een bats/schop in zijn handen om de kolen op de transportband te scheppen.

20. Een mooie manier om kolen in een tenderlok te krijgen, zo vond ik zelf. Het idee komt trouwens van een spoorwegmuseum in Losheim am See waar ik in 2014 deze oplossing zag staan.

21. Ik was al begonnen met ondervloer op maat maken en twee laagjes op elkaar te lijmen. Maar proefondervindelijk vastgesteld dat de lijm van Faller dat spul "opeet".....  8o Dus thuis maar met witte houtlijm aan de gang.  :D

peterke33

• Vaste Inboedel
  • Non mi importa di me
« Reactie #259 Gepost op: vrijdag 15 juni 2018, 07:57:45 »

Frank

Dat heb je mooi gedaan, en de kleur ja die is gelijk anders mss nog wat zwart aanbrengen van het kolenstof.  :)

Ben den Hollander

• Stamgast
  • Voorbijganger
« Reactie #260 Gepost op: vrijdag 15 juni 2018, 08:23:06 »

Vanaf ongeveer 16:30 zie je de band in bedrijf:

marklintim

• Stamgast
  • trotse M-rail rijder
« Reactie #261 Gepost op: vrijdag 15 juni 2018, 09:41:59 »

Dat is mooi geworden frank. Leuk zo'n wagentje.
Ik ken geen scheppende preiser maar weet dat in het setje artitec 10.306 een scheppend stokertje zit (en nog 5 andere stoomloc werkers). Is dat misschien wat je zoekt?

Vriendelijke Groeten,

Tim
zie ook eens Modelbaan Getswoud
mijn grootspoor foto's

Jasper

• Nieuwe Gast
« Reactie #262 Gepost op: vrijdag 15 juni 2018, 12:07:13 »

Leuk gedaan. In de Noch tuinset 15617 zitten twee onbeschilderde figuren met een schep. Eentje schept, de ander staat met een schep.

ikke650

• Stamgast
    • Hembrug
« Reactie #263 Gepost op: vrijdag 15 juni 2018, 14:40:14 »

Hallo allemaal,

Leuk gemaakt :thumbup: :thumbup:, deze kon ik nog niet. Maar op het filmpje van Ben, zit er wel een koppeling aan de wagon.

M.vr.gr. Erwin
M.vr.gr. Erwin

Baanbouw met brug: Klikkie

Grootspoor: Klikkie

frenkievee

• Forum Beheerder
Re: Rijshoven - Even wat anders doen (10 juli)
« Reactie #264 Gepost op: dinsdag 10 juli 2018, 21:42:28 »

@Peter, dat gaat zeker nog gebeuren!

@Ben, dank voor het filmpje. Dit maakt het wel duidelijker in ieder geval en bevestigt mijn vermoeden.

Ik ken geen scheppende preiser maar weet dat in het setje artitec 10.306 een scheppend stokertje zit
Dankjewel Tim, ik ga zoeken!

Dankjewel Jasper, zo te zien heeft dat mannetje een vork vast en geen schep. Tip van Tim ziet er toch beter uit.

Dank Erwin. Hij wordt bij mij statisch op een kopspoortje opgesteld. Dus komt in principe niet meer van zijn plek af.

Tussen alle bedrijven door wat tijd vrijgemaakt en klein beetje geknutseld.

22. Zoals aangegeven in de laatste bijdrage was lijmen met Faller lijm geen handig idee geweest. Dus nu met houtlijm twee laagjes op elkaar en dat alvast wat vorm gegeven.

23. Even passen voor de zekerheid.

24. En het stukje een likje zwarte verf gegeven om eventuele doorschijn te voorkomen.

25. En dat ook even in de wagon gelegd. Nu nog imitatie koppelingen erop (nog halen) en slangen en zo. Kolen en stof en de scheppende man moeten het plaatje compleet maken.

« Laatst bewerkt op: dinsdag 10 juli 2018, 21:51:23 door frenkievee »

Kaleb

• 3rail Events team
  • Stamtafel Mijnstreek en Gebrooker Baan
    • Mijn baan
« Reactie #265 Gepost op: dinsdag 10 juli 2018, 21:48:34 »

:thumbup:
Groetjes,
Henk (Kaleb)

Mijn baan in aanbouw: Gebrooker Baan (M-rails, ECoS en Koploper)
Vaste bezoeker van de Stamtafel Mijnstreek

Haradigi

• Vaste Inboedel
  • "Meet (kijk, voel, luister) en weet"
« Reactie #266 Gepost op: vrijdag 13 juli 2018, 11:30:36 »

Leuk stukje scenery..    :thumbup:

groet
Harald

frenkievee

• Forum Beheerder
« Reactie #267 Gepost op: zaterdag 18 augustus 2018, 20:35:46 »

Verder met het wagonnetje.

26. Van een betrokken forumlid inmiddels een paar scheppende figuurtjes mogen ontvangen. Dat vind ik ook één van de krachten van dit forum. Je geeft zelf iets weg en de volgende dag komt het bericht dat een ander weer iets voor je heeft. Helemaal top!!

27. Deze man zal de kolen gaan scheppen, al moet ik nog wel even met wat kleur langsheen....

28. Een beetje houtlijm verdund en dat uitgesmeerd en ....

29. .... dat rijkelijk voorzien van kolen. De tip om zelf een kooltje te pletten was te laat en het was nooit in mij opgekomen om dat te doen....

30. En uiteraard ook de loopband voorzien van het eerste stukje. Hier wil ik hier en daar nog wel wat meer toevoegen.

« Laatst bewerkt op: zaterdag 18 augustus 2018, 20:50:35 door frenkievee »

peterke33

• Vaste Inboedel
  • Non mi importa di me
Re: Rijshoven - Even wat anders doen (18 augustus)
« Reactie #268 Gepost op: zondag 19 augustus 2018, 09:24:35 »

Hoi Frank

Je bent weer een stukje verder, zo zie je maar hoe wij elkaar helpen op het forum.

Ik ben ook altijd bereid om iemand te helpen, heb je al een idee van kleuren voor de kolenschepper.

frenkievee

• Forum Beheerder
Re: Rijshoven - het station uitgelegd en wat ideetjes (28 september 2018)
« Reactie #269 Gepost op: vrijdag 28 september 2018, 20:10:37 »

Het was de afgelopen tijd van mijn kant met betrekking tot mijn eigen projectjes en dergelijke toch wel een beetje te stil.... Helaas diverse tijdverslindende zaken die daaraan ten grondslag liggen, zoals bijv. mantelzorg en zo... :(
Vandaag maar eens wat stoute schoenen opgezocht en die aangetrokken en eens kijken of het plan, zoals ik dat in mijn hoofd had en al op papier had gezet ook daadwerkelijk past binnen de plaats van 2,60 x 1,00 meter.

98. Het station bekeken vanuit de positie, zoals deze tegen de muur komt te liggen. Het spoor gaat na het laatste wissel in de verte (waar alles samen komt) verder richting Lingedrecht (lees: het schaduwstation)

99. Recht van boven, zoals ik het getekend had en nu op twee platen van 1x1 m heb uitgelegd. Rechts een papiertje wat het formaat van het stations gebouw weergeeft. Dit is een model van station Arkel. Op het korte spoortje rechts (spoor 3) staat een Sprinter (van Fleischmann) opgesteld.
Links ligt een wit papiertje van 21 cm onder een spoor: dit is de plek voor een toekomstige locloods. Gezien de lengte van de BR78 die op het spoor staat, zal die iets langer moeten worden.

100. Na wat discussie in het team kwam naar voren dat van het linkerspoor met alle wissels er toch wel veel aftakt en het toch wel een lang recht stuk is. Daarom eerst dit idee (onder de strenge controle van Bella, al vindt die hier de kartonnen doos toch wel interessanter).

101. Eén van de beide opstelsporen weggehaald en voor het zicht wat papier neergelegd om een idee te geven hoe de perrons komen te liggen.

102. Op spoor 2 staat een drietal Plan-W's alvast klaar en wachten op tractie richting Lingedrecht.

Volgende stappen zijn de boel netjes aftekenen en dan de plaat naar boven hijsen.

Jan22

• Stamgast
  • Zonder dwarsliggers spoort het niet
« Reactie #270 Gepost op: vrijdag 16 november 2018, 01:23:52 »

Nostalgie vervuilt me bij het zien van deze foto: :favorite: :thumbup: :favorite:

Jan Willem

64+, en nog steeds dwarsliggend
(maar of het ook nog steeds spoort?)

nobody

• Vaste Inboedel
  • ......semper idem......
« Reactie #271 Gepost op: vrijdag 16 november 2018, 01:33:22 »

@citaat Daar sluit ik me bij aan. ;)
Met vriendelijke groet: Wim.                                 Met kleine onderbreking (ban), lid sinds 2009.

Degeluidsman

• 3rail Events team
  • A member of the Duurstede Group®
« Reactie #272 Gepost op: zaterdag 17 november 2018, 06:53:56 »

@citaat

Daar zijn de meeste mee begonnen, in kunsstof of metalen uitvoering  :)

Mvg,

Peter Degeluidsman

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte