Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

bouw plan 225 x 165

Gestart door yves zaterdag 12 juli 2025, 16:33:37

Re: bouw plan 225 x 165
Lapjeskat
gast

Heb jij terugmelders op een analoge  baan?
Schakel je relais via logische schakelingen?
Dan zou ik het principe van gescheiden houden ook aanhouden.
Als je de relaisspoelen rechtstreeks schakelt via contact of schakelrails maakt het niet uit.

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

@citaat Jazeker Daan, zij het wel in mindere mate!

Groeten,

Erik.

Als 't maar rijdt...

Nee, maar ik las ''signaaldraden'' en beoordeelde dat als alle draden die voor de logica zorgen. Op een digitale baan terugmelders, op een digitale baan schakel/contact rails en reedrelais verbonden met (bijv.) relais. Ik wist niet dat je opmerking specifiek gold voor terugmelders, want er stond:
Citaat van: Lapjeskat op woensdag 29 oktober 2025, 06:48:46'Signaaldraden' zoals terugmeldingen [...]

Erik,

Bedankt! Dan kijk ik het even aan straks als het rijden kan.
Lapjeskat
gast

Toch nog even goed teruglezen, ik maak een onderscheid tussen relais waarvan de spoelen rechtstreeks geschakeld worden door contact of schakelrails, dan is de bedrading 'stroombedrading'. Er loopt dezelfde stroom dan bij schakelen via een schakelkastje.
Schakel je de relais via logica printen dan is de bedrading tussen schakelrails of contactrails en de ingangen van de logica printen 'signaalbedrading', vergelijkbaar met de terugmelders van een digitaal systeem.
Verwar 'signaal' niet met 'sein', 'signalen' in deze context zijn elektrische niveaus in bedrading, 'seinen' zijn optisch/mechanische toestellen lans de baan om het verkeer te regelen.
Beetje verwarrend, ik geeft het toe, maar ik heb die benamingen niet zelf gekozen.
Komt daar nog bij dat sommigen seinen ook signalen noemen...

Als 't maar rijdt...

Ik meen te hebben gezien dat er in bericht #51 eerst alleen de eeerste vraag stond. Als je het daarna hebt aangepast, dan heb ik dat niet gezien doordat ik al een antwoord aan het typen was. Excuses. Begrippen en benamingen zijn inderdaad lastig, verwarrend, en onlogisch te noemen, maar daar zullen we mee moeten leven...

Ik heb in ieder geval mijn antwoord, dus laten we Yves' draadje niet verder kapen  ;)

Citaat van: DJ op woensdag 29 oktober 2025, 07:49:26Ik weet dat Yves digitaal rijdt en dat dit dus van toepasssing is op een digitale baan, maar geldt het ook voor een analoge baan waar wordt geschakeld met relais? Dat vraag ik vooral voor mezelf want alle soorten zitten nu bij elkaar...

Met een analoge baan zal je hiervan niet zo snel last van hebben omdat een relais aardig wat stroom nodig heeft om te kunnen omschakelen (praktisch dus bijna onmogelijk). Een digitale poort verbruikt bijna geen stroom waardoor deze sneller beïnvloed kan worden door een inductie spanning en hierdoor dus een valse waarde kan doorgeven.

wat gefatsoeneerd
Ziet er netjes uit, Yves :)
Ik heb best wel een grote baan gehad, met 6 boosters en 40+ treinen erop, niet alles reed tegelijk, alle stroomkabels liepen keurig naast elkaar, en de terugmeldingsdraad liep er soms naast maar vaak heel dichtbij, nooit 1 storing gehad of valse melding. 

Zijn ook geen mega stromen die er door lopen.

BLIJ dat ik analoog RIJ

To be continued hier dus! Af en toe een foto'tje zou leuk zijn Yves. Ook al ga je niet snel of als er maar weinig aanpassingen zijn gedaan!

@citaat
Heel af en toe dan, 't zal niet zo'n vaart nemen als mijn baanontwerpen :)

BLIJ dat ik analoog RIJ

Dat is helemaal niet erg ;) .
Ben je ook nog in gesprek met je automatiseerder nu je verder gaat met bouwen?

@citaat
Jawel hij was hier nog vorige donderdag, telkens bekijken we de zaak en toont hij me wat de volgende stap is zodat ik weer zelfstandig verder kan tot de volgende stap.

Begrepen dat je nu hier verder gaat Yves.
Heel veel succes met de verdere bouw enne je bent nu al zo lang vaste inboedel dat ik nieuwsgierig ben naar de updates.
Is er sinds vorig jaar nog wat veranderd of getest?

Even  :offtopic:  zijdelings: Waar is Franky gebleven, zijn alias Lapjeskat is niet meer actief, nieuwe naam en postings al bekend?

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

@Baanloos Franky gaat onder zijn eigen naam verder ...

Groeten,

Erik.

Citaat van: Nieuwenhuis op maandag 19 januari 2026, 13:07:13@Baanloos Franky gaat onder zijn eigen naam verder ...
Had ik ook reeds gezien

Citaat van: Baanloos op maandag 19 januari 2026, 12:51:58Is er sinds vorig jaar nog wat veranderd of getest?
Vandaag onledig geweest met solderen (ik gruw ervan en kan het (nog) niet goed ook) van de witte draden van de blokverdelingsrails van het schaduwstation  aan de rails, die draden dan morgen verbinden met de S88 decoder van het schaduwstation, gaatjes boren etc...
Dat is geen foto waard.
Als alles dan eens normaal rijdt (test) op schaduwstation niveau (nul) begin ik de opbouw naar het zichtbaar gedeelte, dat zal eerder fotowaardig zijn.
Ik schik te automatiseren met i-Train wanneer de volledige baan er ligt.
Geef mij maar de opdracht "banen ontwerpen", dat ligt me beter :), maar ja dat ligt achter ons.

Troost je Yves.
Ik heb de zelfde "ervaringen" met solderen.
't gaat nooit in één keer goed en daarom gruw ik er ook van.
Noodzakelijk kwaad zullen we maar zeggen.
Is het wel gelukt allemaal?

BLIJ dat ik analoog RIJ

K-rails schijnen sowieso lastig te solderen, en als beginnend soldeerder...
:idea: Check je soldeerverbindingen, trek eraan en meet met ohmmeter. Niks zo vervelend als spookstoringen tgv slechte verbindingen!
@yves @Baanloos Veel kan helpen door de juiste spullen te gebruiken. Voor de meeste doeleinden (rails, koper en andere metalen) gebruik ik S39 soldeervloeistof. Dan goed warmstoken met een geschikte bout (ik heb bouten van 25W, 45W en 150W), hoe zwaarder materiaal hoe zwaarder de bout. Als het metaal warm is vertinnen (klein beetje (harskern)soldeer op het warme materiaal laten vloeien) en pas dan solderen. Ook het soldeer is van belang, net als de sterkte van de gewenste verbinding.
Solderen is niet echt moeilijk, al kan de keuze van het juiste materiaal wel eens lastig zijn. Je weet bijvoorbeeld niet altijd welke legering je onder handen hebt.

Citaat van: Baanloos op maandag 19 januari 2026, 17:42:47Is het wel gelukt allemaal?
Het is na lange tijd gelukt maar zal morgen eens testen met een ohmmeter zoals Hans zegt.

Citaat van: ermindewinkel op maandag 19 januari 2026, 18:01:00Solderen is niet echt moeilijk
Het grootste probleem is dat ik maar 2 handen heb, ik klem de te solderen rail in een houder en dan houd ik er de te solderen draad tegenaan met één hand maar dan moet er nog met een soldeerbout EN soldeertin (eigenlijk 2 handen nodig) tegenaan gegaan worden, dus eigenlijk drie handen zijn nodig hiervoor.
Dat was dus behelpen.
Citaat van: yves op maandag 19 januari 2026, 18:07:45Mijn grootste probleem is dat ik maar 2 handen heb
Ik ook, eerlijk gezegd. Probeer het volgende: Rail vastzetten en de solderen plek vertinnen (nat maken met soldeervloeistof, dan warm maken en een klein beetje soldeer laten uitvloeien). Dan de draad op dezelfde manier vertinnen. Vervolgens de vertinde draad tegen het vertinde deel van de rail houden en de boel nogmaals warm maken. Dat gaat in een paar tellen.
Lukt het niet op die manier dan kan het zijn dat je de verkeerde vloeistof gebruikt (ik gebruik voor Märklin Z rails die S39 en een 15 W bout) Kan ook zijn dat je een 45W pistool moet gebruiken, K-rails zijn een stuk dikker dan Z. Als soldeer gebruik ik harskernsoldeer, geschikt voor elektronica en fijne draden. Dat zou bij jou ook moeten werken.
Het is dus niet nodig om drie verschillende zaken in de hand te houden. Enige is dat je bij het vertinnen de boel even moet vastzetten. Een gewichtje erbovenop is meestal wel voldoende.

Mijn testbaan 260x200

We hebben geen 3 handen. Daarom moet je eerst voorvertinnen. Het stukje rail en het draadje.
Dan leg je het draadje op de rail, soldeerbout erbij tot de tin vloeit en klaar met 2 handen.

Citaat van: ermindewinkel op maandag 19 januari 2026, 18:18:42Enige is dat je bij het vertinnen de boel even moet vastzetten
heb ik gedaan maar wanneer je er dan met een hete soldeerbout tegenaan komt dan schiet het terug los en kan je herbeginnen.
Ik heb het "opgelost" door aan de soldeerpunt vooraf een heet, bijna vloeibaar, propje soldeertin te laten plakken en daarmee het bijna gesoldeerde draadje aan te tikken, het bijna gesoldeerd draadje vasthoudend weliswaar.
Dat is try & error maar ten langen leste lukte het.
Het blijft prutsen.

Citaat van: digipost op maandag 19 januari 2026, 18:27:05Daarom moet je eerst voorvertinnen. Het stukje rail en het draadje.
railschoentje zelf had ik niet vertint, de volgende keer zal ik dat ook doen
Citaat van: ermindewinkel op maandag 19 januari 2026, 18:18:42Enige is dat je bij het vertinnen de boel even moet vastzetten.
In deze video gaat het vastzetten met stukjes tape, en het vertinnen en solderen gaat in één beweging. Ik vind het persoonlijk handiger om eerst beide zijden te vertinnen en dan pas te solderen. Maar dat is wat je zelf het handigst uitkomt.
Hier nog een behoorlijke uitleg, too the point, van het N-project.

BLIJ dat ik analoog RIJ

Citaat van: yves op maandag 19 januari 2026, 18:33:22
Citaat van: digipost op maandag 19 januari 2026, 18:27:05Daarom moet je eerst voorvertinnen. Het stukje rail en het draadje.
railschoentje zelf had ik niet vertint, de volgende keer zal ik dat ook doen
Dat is sowieso een goed plan :thumbup: !
Aldoende leert men Yves.

k-rail solderen met dit.
Eventueel soldeer 99/1 met S-39 RVS en de biels in cooling-gel. Daarna rail met afwasmiddel schoonmaken.

Ik gebruik soldeerdraad zink 99,3% en koper 0,7%