Nieuws:

Stichting 3rail wordt mogelijk gemaakt door reclame en donaties. Doneer minimaal € 25 euro in onze Stichting 3rail Shop en krijg de 3railforum jaarkalender 2026 gratis!!

Modelbaan getswoud kleine projectjes

Gestart door marklintim vrijdag 01 november 2013, 18:43:46

Re: Modelbaan getswoud nieuwe update 2025
Nu weten we pas wat we gemist hebben!
Ondanks M-rail en "oude bovenleiding" heeft deze baan veel (spoor)sfeer en dat maakt alles goed.
Schitterend hoe je de locs fotografeert, komen helemaal tot hun recht Tim.
We hopen snel weer wat van je te vernemen.

grts, Leon

Als het maar Zwitsers is.

Het was het wachten waard Tim na het zien en lezen van deze ouderwetse lange mooie update. :thumbup:
Succes met je studie en de rest van de bezigheden. :thumbup:  :thumbup:

Groet Michel

Swiss rail .. what else?

Tim,

Sfeervol verslag van de afgelopen drie jaar! en belofte maakt schuld, dus binnenkort zullen we wel meer van je zien ;).

Groeten,
Wico
Re: Modelbaan getswoud tweede nieuwe update 2025

trotse M-rail rijder

Erik,
Ja het is zeker een tijd geleden dat er hier wat gepost is. Fijn om te lezen dat de update als vanouds goed ontvangen is :)

Leon,
Dank je wel. Ik heb veel leuke fotohoekjes en kleine scenes op de baan staan. Er valt genoeg te zien en te ontdekken en dus ook te fotograferen.

Michel,
Bedankt en fijn dat de update goed ontvangen is

Wico,
Nou vooruit, hierbij nog een vervolg op de vorige update. Daarmee zijn jullie wel weer even voorzien toch? O:-D

Hallo allemaal,
Na de vorige update heb ik nog maar even wat foto's uitgezocht en er valt dus nog wel het een en ander te melden en te laten zien. Dus bij deze komt er al een vervolg update voor jullie.

om te beginnen is er in het station nog het een en ander veranderd. Eerder werd perron spoor 1 al verlengd, maar het stoomtrein perron (tussen spoor 2 en 3) heeft daar nooit echt naar mijn zin gelegen tussen de wissels. Er ligt daar een behoorlijke wisselconstructie waardoor de lengte van het perron vrij beperkt is en eigenlijk ook niet mooi uitkomt, maarja, een oplossing had ik niet.... totdat ik bedacht dat ik het perron ook kon verplaatsen naar de andere kant van de baan.

het idee is als volgt. het perron komt hier te liggen tussen een paar portalen. het perron krijgt hierdoor ineens een lengte van zo'n 60 centimeter. Om even wat te passen en meten werd de plan U gebruikt als marge, zolang de zwenk zwaaideuren maar aan het perron kunnen is het goed. Nu staat die hier best strak uitgemeten. Het uiteindelijke perron wordt iets langer nog, ongeveer tot aan het eerste ronde raampje van de plan U. vervolgens komt er een schuine afloop en een oversteekpad en loopt men langs de statisch opgestelde BR89 naar het pad toe wat rechtsboven nog net te zien is bij de boom.

dit is dan het idee. Een ouderwets laag perron met mooie instaphoogte ten opzichte van de traptredes van de donderbussen en aan beide kopse kanten komt een waterkraan te staan zodat een stilstaande stomer altijd voorzien kan worden van water aan het perron.

en natuurlijk ook even proefpassen op de baan zelf. Ziet er toch leuk uit zo.

omdat de voorraad tegelplaatjes even op was ben ik maar aan het bedenken gegaan wat ik dan met dit hoekje kon doen. Om te beginnen heb ik eerst weer een stuk karton grof op maat gesneden en ingeplakt zodat de rails weer in de ballast gezet kon worden. Tegelijkertijd bedacht ik dat dit eigenlijk wel een mooi stukje was om de ongevallen trein te parkeren, de 2400 met bruine stalen D. En dan blijft er nog precies genoeg ruimte over om er ook nog een sikje of hippeltje te parkeren die altijd klaar staat voor de rangeerdienst voor binnenkomende en vertrekkende goederentreinen. Om het veld dan een beetje vriendelijker te maken voor rangeerders een pad aangelegd. de basis hiervoor komt uit een stripje styreen welke tzt nog eens bestrooid moet worden met wat fijn grind.

en dit is dan het idee. randjes netjes in de ballast, rangeerder ter hoogte van de buffers van de ongevallen D om aan te geven dat de sik machinist zijn sik tot stilstand moet brengen.

beetje gras op de overige vlakken en dan is dit het eindresultaat. ik vind het zelf een hele verbetering. Het geeft wat meer rust in een anders toch wel vrij druk station.

actie foto van dichtbij

en een actie foto vanaf spoor 1

en vanuit het spoor geeft het ook een iets leuker beeld vind ik. iets minder drukte in die hoek en de trein langs spoor 2 mooi zichtbaar. Ook het neusje van de 1300 op spoor 1 komt leuk naar voren op de foto zo.

een ander hoekje waar in de vorige update al wat geknutseld werd was dit hoekje met het postoverslag kantoor. voor het tweede spoor moest ik nog iets verzinnen. het is leuk als opstelspoor maar ik was wel ontevreden over de stelcon platen die daar lagen, dus ook daar de hakbijl ingezet en het hoekje kaal gestipt. Een nieuwe basis laag van kartonnen platen erin en dan weer brainstormen

een losweg/opstelspoor combinatie leek mij wel een mooie oplossing. toch weer een paar stelconplaten neerleggen waar een heftruck overheen kan rijden om een bijvoorbeeld een Hbis te laden en te lossen, maar ook de ruimte om twee locomotieven te parkeren. En omdat ook hier altijd een sikje gereed staat mooi in het hoekje tegen het juk brengt ook dit hoekje weer meer rangeer en speelplezier met zich mee.

pad aanleggen, wat gras planten en dan ziet ook dit hoekje er weer wat leuker uit. Heb helaas even geen betere foto bij de hand dus jullie moeten het hiermee doen.

en van de andere kant ziet het er dan zo uit. Het postperron is ietwat verzakt aan de kop helaas. was niet helemaal de bedoeling maar het heeft ook wel weer wat. een beetje vergane glorie en een zachte bodem zullen we maar zeggen.

en tussen spoor en weg ook maar een aantal hekjes geplaatst. staat het sikje net wat veiliger en daarmee is dit dan ook de voorlopige tussenstand van dit hoekje.

verder zijn er nog weleens wat kleine ditjes en datjes geweest. de bosrand heeft langs het pad een tweetal fraaie parkbankjes en een prullenbak gekregen zodat het publiek hier leuk treintjes kan kijken

nog maar een drietal baanwerkers toegevoegd met theodoliet. deze mannen inspecteren vast het eerste stukje spoor wat vervangen is en in verse ballast is verzegeld.

en als eurailscout motorpost jim dan voorbij komt rijden voor meetritten levert dat ook weer leuke plaatjes op.

de overwegen zijn ook weer ietsjes veiliger gemaakt met waarschuwingsborden. ooit is het de bedoeling dat hier een AHOB geplaatst gaat worden om de overweg helemaal te beveiligen. De schakelkast voor de electronica is in ieder geval al geplaatst

en als laatste zijn de sikjes voorzien van een rangeerder, maar dat hadden jullie inmiddels al wel gezien

en tot zover het knutselen aan de modelbaan zelf. voor nu ga ik ook deze keer weer afsluiten met een paar sfeerplaatjes en alvast een kleine sneak preview voor de volgende update.

loc 2275 heeft dorst en staat op de diesel tankplaat

de 41 356 en 44 1374 zijn weereens onder stoom gebracht voor enkele ritten en staan hier opgesteld op spoor 3 voor een smeerbeurt van het drijfwerk

close up van de 41 356. het blijft toch machtig mooi altijd om zulke grote stoom machines te zien.

kiekeboe plaatje van de 2210 die achter de bomen vandaan verschijnt.

dieseldrukte in het station in oude kleurtjes

dieseldrukte op het rangeerterrein in geelgrijs

nog meer kleurvariatie maar nu met elektrische tractie

historische tijden herbeleven. die ouwe meuk heeft toch wel wat.

en de laatste voor vandaag.... de preview voor de volgende update want ja, je moet toch wel wat te knutselen hebben als je niet aan de baan kan knutselen nietwaar? :)

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

Dag Tim,

Dat is dan weer ee nflinke update!
We zijn weer helemaal bij; voorlopig..... :D  :D

Henk
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail

Je bent lekker bezig Tim!

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

Dag Tim.

Wederom een heel uitgebreid verslag  :thumbup:
Zou je eens het sporenplan van jouw baan kunnen plaatsen?

Groeten,

Erik.

Wederom een prachtige lange update. :favorite:
Alsof je niet bent weggeweest. :P

Leuke veranderingen wat je baan zeker ten goede komt en ja als je met iets niet tevreden bent weghalen iets maken wat je voldoening geeft.

Groet Michel
Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

Hoi Tim,

Wat leuk om weer twee prachtige updates van jou te zien  :thumbup: :thumbup:
De foto's zijn heerlijk om naar te kijken, wat een sfeer  :favorite:

We moesten er even op wachten maar dan heb je ook wat  :)

Mvg,

Peter Degeluidsman 

BLIJ dat ik analoog RIJ

Ha Tim, leuk weer eens wat van je te vernemen.
Erg jammer dat het Transportmuseum ter ziele is; waar is het TEE-matetieel naartoe?

trotse M-rail rijder

Henk,
Ja dat krijg je als je wat in te halen hebt maar inderdaad, kwa baanknutselen zijn jullie weer bij. Maar dat betekent niet dat we weer een nieuwe stilte in gaan want ik heb nog genoeg kleine projectjes om te laten zien ;)

Frank,
dank je wel. Dit was vooral een inhaalslag van afgelopen jaren. Binnenkort komen de meer recentere projecten aan bod.

Erik,
bedankt. En zeker kan ik die delen.

Het sporenplan van mijn baan

En dan ook maar een overzichtsfoto van de baan.

Michel,
Je spaart wat op als je een tijd niks laat horen he :D
Ik ben ook zeker blij met de veranderingen en verbeteringen, en inderdaad, als je ontevreden bent is het gewoon een kwestie van afbreken en opnieuw beginnen.

Peter,
Fijn om te lezen dat de foto's en de update in de smaak vallen. En de sfeerfoto's vind ik zelf ook altijd leuk om te maken en terug te zien.

Hans,
De TEE is nu in handen van stichting Trans Europ Express en zijn verhuisd naar een bedrijventerrein in Leek.

Dag Tim,

Dank voor het plaatsen van het sporenplan en de bijbehorende overzichtsfoto :thumbup:
Ik vind het fascinerend uit hoeveel verschillende standpunten er wordt gefotografeerd
zonder dat blijkt dat het - met alle respect - eigenlijk een hele kleine modelbaan is
wat precies op een handelsmaat bouwplaat past!  :cool:
Best knap dat er, ondanks dat het flink vol met rails ligt, toch ruimte is voor scenery,
die over het algemeen toch enorm realistisch overkomt  :wink:

Groeten,

Erik.
Re: Modelbaan getswoud project NS 2530

trotse M-rail rijder

Erik,
Dat is geen belediging hoor. Het is inderdaad niet de grootste baan die je hier gaat vinden en er ligt veel rails inderdaad. Mijn vader heeft destijds (2009) zoveel mogelijk rails op een bouwplaat geschroefd, want het ging uiteindelijk om de trein. Scenery was destijds helemaal geen sprake van. De linker twee opstelsporen heb ik jaren later zelf nog toegevoegd, oorspronkelijk stonden op die plek twee trafo's, een voor de binnenbaan en een voor de buitenbaan. De baan was toen nog analoog. In 2013 ben ik pas een beetje begonnen met scenery en inmiddels is er heel veel veranderd aan de indeling van huisjes, grasvelden, wegen, paden etc om alles er wat realistischer uit te laten zien en zo te lezen is dat toch aardig gelukt.

Hallo allemaal,
In de laatste update gaf ik jullie al een sneak preview voor de volgende update, een project wat al jaren in mijn hoofd zit maar waar ik nooit aan begonnen was. Tot vorig jaar zomer. Vorig jaar zomer heb ik toch maar de stoute schoenen aangetrokken en bij kleinspoor de 2530 ombouwkit besteld. Een loc die bij een fabrikant (nog) niet is uitgeleverd maar wel te fabriceren is, en op papier zou dat toch niet zo moeilijk moeten zijn. Zeker niet gezien vele mensen mij al voor zijn gegaan en er dus genoeg tips en tricks te vinden zijn over het bouwen van deze loc. Zoals bijvoorbeeld dit verslag op sleutelspoor. Ook kwa benodigd heden was ik al aardig compleet of wist ik waar ik de onderdelen kon verkrijgen. Bij John (looney-tunes, ook wel johnsoldeert) was een mooie vervangende print te bestellen met 21mtc aansluiting waardoor de kabelboom van de 8 pin decoder kwam te vervallen en deze dus niet meer weg gepropt hoefde te worden onder de ietwat lagere huif. En voor de verlichting vond ik hier een mooi setje printjes. Een donorlok had ik ook al liggen dus in theorie was ik compleet. Laten we dan ook maar snel beginnen met de ombouw.

nadat ik de kit besteld had was ik vast begonnen met het voorbereidende werk, donor lok uit elkaar en de punten op de kopstukken van het chassis vast afvijlen tot een recht vlak. Nadat de kit binnen gekomen was kon de loc dan ook losjes even opgebouwd worden voor het idee.

hier en daar was nog wel wat vijl werk nodig, zowel aan de ressin onderdelen als aan het chassis maar nadat alles netjes vlak was konden de nieuwe bufferbalken met een drupje secondelijm vast gezet worden aan het chassis.

frame kon vast in een laagje primer gespoten worden

en na een laagje primer kon het frame in de lila kleur gespoten worden

behuizing naar voorbeeld van sleutelspoor eerst in het geel gespoten na de primer. vervolgens de bies afgeplakt

en de behuizing ook in diezelfde lila kleur gespoten

tape eraf en de loc maar eens in elkaar zetten....... en tja... toen sloeg toch de teleurstelling toe. Bies was in mijn ogen veel te dik en ook de verf toch wel dik gespoten en zodoende werd de loc opgeborgen en het project weer in de ijskast geparkeerd

na enkele maanden ging het toch weer kriebelen. Ik had inmiddels een aardige voorraad bol cadeaubonnen verzameld en had daarvan een simpele airbrush aangeschaft. Nadat ik eerder wat had geëxperimenteerd met een klein bouwkitje van artitec die ik nog had liggen had ik toch ook maar weereens dit project uit de kast gepakt. Een avondje goed schrobben volgde, alle verf moest eraf en de loc moest helemaal opnieuw. Vervolgens opnieuw begonnen met een laagje primer. Dit keer niet uit een knikkerbus maar een dun laagje opgespoten via de airbrush.
De oplettende kijker ziet in de achtergrond ineens een geelgrijze 2530 behuizing staan, de kap was toch wel beschadigd en gezien ik dit keer toch maar besloten had om de decals van de sierstrippen te bestellen had ik ook maar een tweede kit aangeschaft. Zodoende kon de eerste kit dienen als oefen object met kleurtjes die ik op dat moment op voorraad had en dat werd dus geelgrijs.

de nieuwe behuizing weer rustig ontdaan van kleine braampjes, vervolgens een keer gesopt en ontvet en daarna weer een dun laagje primer op gespoten met de airbrush

en dan de kleur... ik wilde hem zelf graag in het lila hebben omdat ik dat het mooiste vind matchen met de blauwe 2400 (ja ik weet dat dat historisch gezien niet klopt maar gezien deze toch als museumloc gaat dienen vind ik dat best kunnen ala vsm stijl met de lila 2530 en blauwe 2412). Maarja, die kleur is wel lastig en kostte aardig wat meng moeite om het naar mijn zin te krijgen. De mengverhouding durf ik inmiddels niet meer te zeggen maar ik ben aardig aan het experimenteren geweest met wat roze, paars, wit en zwart van vallejo. In eerste instantie kwam het mengsel eruit wat op bovenstaande foto te zien is. ook dit was toch net niet helemaal naar mijn smaak. ik vond hem te paarsig. Gelukkig was ook dit slechts weer een dun waasje want nat leek het mengsel een net iets ander tintje te hebben. Maar toch moest ik nog maar even wat verder zoeken en mengsels maken.

uiteindelijk kwam daar een ietwat roziger tintje uit die wel naar mijn zin is, dus loc in de lak gespoten en de gele biezen maar eens plakken. Persoonlijk vind ik het mooier als de uitlaat metaalgrijs is dus de uitlaat metaalgrijs gelakt en voor het tussenresultaat de loc maar eens losjes in elkaar gezet en samen met de blauwe 2404 op de foto gezet.

de handgrepen langs de huif op de 2404 waren tussendoor maar eens wit gelakt, afgekeken bij de vsm. Vind dat toch fraai staan.

langzaam werd het maar eens tijd om de loc af te bouwen. Handgrepen op de huif netjes geel, nummerplaten erop en een vlak op de bufferbalk rood gelakt.

ook de stangen op de omloop moesten maar eens geplaatst worden, lichtgeleiders erin, ruitenwissers en sluitsein houders erop. Bufferplaatjes zwart gelakt en de buffers ingestoken.

electronica erin, decoder programmeren en toen was het tijd voor beproevingen.

om uiteindelijk te eindigen met een proefrit op de baan. De loc is motorisch gelijk afgesteld aan de blauwe 2404 wat betekend dat deze twee pareltjes ook in dubbeltractie kunnen rijden. Het topsein is appart schakelbaar zodat zowel met twee als met drie pits frontsein gereden kan worden en per huif zijde is de verlichting uit te schakelen zodat er geen sluitseinen branden als de loc een trein trekt. Uiteindelijk ben ik wel tevreden met het resultaat. Er zijn nog wel wat ditjes en datjes maar wie weet wordt daar ooit in de toekomst nog wat aan gedaan.

en om deze update maar weer af te sluiten nog maar een plaatje van het kleurrijke duo. een blauwe en een lila die samen weer vele modelspoor kilometers mogen gaan maken.

Hoe meer rails Tim hoe meer rijplezier al is dat voor sommige forumleden vloeken in de kerk. >:-D
De verslag van de lila loc leest heerlijk weg en de begeleidende foto's zijn prachtig.
En ja de airbrush aanschaf heeft zijn geld al opgebracht na het zien van het resultaat. :thumbup:
Wederom bedankt voor het kijkplezier. :thumbup:

Groet Michel

BLIJ dat ik analoog RIJ

Het is weer ouderwets genieten hier :) !
Forum Moderator

Bedankt weer voor de mooie update Tim  :thumbup: :thumbup:
Prachtig om te zien hoe jij deze loc aangepakt hebt, een airbrush is een mooi stuk gereedschap waarmee je het puntje op de i zet.

Mvg,

Peter Degeluidsman 

trotse M-rail rijder

Michel,
meer rails is meer ruimte voor treintjes natuurlijk :D
De airbrush heeft zeker al zijn geld opgebracht. Hele fijne aankoop geweest en daar gaan zeker nog vele projecten mee voltooid worden.

Hans,
Dank je wel. De grootste inhaalslag is nu wel gemaakt maar zoals ik al zei heb ik nog wel een aantal kleine losse projectjes om te tonen dus nog een beetje meer in het vooruitzicht om van te genieten ;)

Peter,
Graag gedaan. Ik heb mijn best gedaan er een mooie loc van te maken en voor zo'n eerste ombouw vind ik het toch aardig gelukt. En inderdaad, de airbrush heeft daar een behoorlijke bijdrage aan geleverd.

Mooi gedaan Tim.  :thumbup:

Henk
Re: Modelbaan getswoud kleine projectjes

trotse M-rail rijder

Hallo allemaal,

Daar waren we weer met een update, want zoals ik al had vermeld zijn er nog een aantal kleine projecten gedaan die ik toch het delen waard vond. Dus laten we maar snel beginnen.

toen ik bij john de printplaten voor de 2530 bestelde heb ik gelijk een aantal andere printjes besteld, want john bied op zijn website inmiddels een leuk aantal printjes aan voor verschillende ombouw of updgrade projectjes die ik persoonlijk toch wel de moeite waard vind. Een daarvan is het mat 64 lichtprint setje voor de roco plan V en T waarbij het rangeersein getoond kan worden. Hier zien we het eerste ingebouwde printje in de ABDK van plan V 418. Het geeft net iets meer speelplezier vind ik.

en ook plan V 401 heeft zo'n zelfde setje printjes gekregen

en als de stellen dan toch op de operatie tafel liggen maar van de gelegenheid gebruik gemaakt om nog twee extra functies toe te voegen. Door middel van het wijzigen van enkele cv's is het mogelijk om de verlichting per cabine uit te schakelen zodat bij gekoppeld rijden de gekoppelde neuzen geen brandende lampjes hebben.

ook had ik bij john de motorpost ombouwset besteld, een vervangende adapterprint en nieuwe lichtprintjes waarbij het mogelijk was om ook bij deze trein een rangeerpitje te tonen

en ook het gevarensein is hierbij mogelijk

op de vervangende adapter print zitten nog twee lege uitgangen zodat ook het interieurlicht weer ingebouwd kan worden. In de trein is al eens een stukje interieur gemaakt en hierbij was een scheiding gemaakt tussen de begeleiders ruimte en de laadruimte. De verlichting kan hier nog steeds appart van elkaar geschakeld worden waardoor deze trein een leuk aantal lichtfuncties heeft gekregen en weer een beetje meer up to date is.

een trein die ook wel aan een update to was, was de roco 1000. hiervoor werd een upgrade pakket gevonden bij spoorlaar bestaande uit een adapter platine en een viertal led printjes

met deze update werd deze loc voorzien van ledverlichting ter vervanging van de oude gloeilampjes en behoorlijk uitgebreid kwa lichtfuncties. Hier toont de loc het omgekeerd L sein en brand de machine ruimte verlichting.

ook bij deze loc is het topsein schakelbaar gemaakt zodat deze ook het oude twee pits frontverlichting kan tonen

en ook het rangeersein en cabine verlichting zijn van de partij.

als finishing touch zijn de cabines ingekleurd en met deze update kan de loc ook weer een mooi aantal jaren mee in dienst.

het volgende slachtoffer die toe was aan een update was deze rivarossi 1300. hiervoor werd een update pakket gevonden bij patricks modelbouw. Ook hier weer een setje lichtprintjes en een adapterplatina.

de velle witte leds vervangen door mooie gele leds, en een ledje in de cabine voor cabine verlichting

ook hier is weer het rangeersein mogelijk gemaakt.

en natuurlijk de sluitseinen

een leuke toegift van patrick is dat ervoor gekozen kan worden om de oude sluitseinen in het dak ook te gebruiken. rivarossi heeft de loc hiervoor al voorbereid met lichtgeleiders dus waarom dan ook niet. bij deze leuk kan nu met functie toetsen gekozen worden tussen de sluitseinen in de seinbalk en de sluitseinen in het dak.

het laatste slachtoffer van deze update, de roco 2425. Deze is omgetoverd tot 2414. Waarom? De kleurstelling bruin met oude nummerschilden, blauwe zwaailampen en een wit ns logo hebben bij mijn weten niet heel veel 2400'en gehad. of de echte 2425 deze kleurstelling ooit gehad heeft..... ik heb er geen bewijs voor kunnen vinden. wat ik wel heb kunnen vinden is dat de 2425 vanaf halverwege jaren 70 enkele jaren in de zogenaamde mottenballenvloot heeft gezeten en dus buiten dienst stond. Eind jaren 70 kwam de loc hieruit en werd bij zijn opknap beurt geelgrijs geschilderd. Ik vermoed dus ook dat als de loc al deze kleurstelling heeft gehad, zij niet veel dienst heeft gedaan in die kleurstelling. Daarom eens gaan zoeken naar nummervarianten. het lastigste was om een nummervariant te vinden met lange handgrepen op de huifdeuren, want varianten zoals de 2444, 2456, 2472 en 2514 hebben korte handgrepen op de huifdeuren (tja, details :mrgreen: ) uiteindelijk vond ik een variant in de vorm van de 2414 en werd voor dit nummer gekozen.

ook op de cabine de nieuwe nummerplaten geplakt.

en gewoon omdat het leuk is de loc ook maar even voorzien van een knipperbol naar voorbeeld van zijn voorbeeld foto: klikkie doen voor voorbeeld

en met een kleurrijke line up van 2400'en (toen de 2414 nog de 2425 was) wil ik deze update weer afsluiten. Tijd voor nieuwe projecten. en misschien een keer een classical tour in H0? alle kleurvariaties zijn in ieder geval aanwezig.....

Dag Tim.

Met het digitale heb ik niet zo veel,
daar in tegen kan ik de nostalgische
modellen juist wel waarderen!  :cool:
A trip down memory lane: thanks  :thumbup:

Groeten,

Erik.
Forum Moderator

Hoi Tim,

Een paar projectjes  :)
Je hebt deze treinen een behoorlijke update gegeven zodat ze weer klaar voor de toekomst zijn, mooi gedaan  :thumbup: :thumbup:

Mvg,

Peter Degeluidsman 

BLIJ dat ik analoog RIJ

Leuke ombouwprojectjes :thumbup: .
Ik vond het blauwe zwaailicht op je loc nogal "bijzonder", maar het voorbeeld lijkt dat toch ook te hebben. Ik zou eerder oranje/geel verwachten.

Je prachtige modellen komen helemaal tot leven met mooi aangelegde verlichting Tim. :thumbup:
Zeker de cabinesverlichting vindt ik altijd een meerwaarde hebben.

Groet Michel
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail

Hans,
De loks kregen eind jaren '60, begin jaren '70 zwaailichten om beter zichtbaar te zijn voor het (kruisend) wegverkeer bij rangeerbewegingen.
In eerste instantie waren dat blauwe zwaailichten, maar die zijn in 1985/1986 vervangen door oranje exemplaren om verwarring met hulpdiensten te voorkomen.
Zie ook https://klassiekebeveiliging.nl/seinenvoertuig.htm

@citaat
Toch een raar woord: zwaailicht  :roll:
Het zou eigenlijk 'draailicht' moeten
zijn zoals de Vlamingen zeggen  :wink:
Ach ja, Nederlands is een krakkemikkige wagen ...

Groeten,

Erik.

trotse M-rail rijder

Erik,
Zo heeft iedereen zijn voorkeuren. Ik heb deze modellen in het groot zelf nooit meegemaakt maar vind de oude treinen veel leuker dan alle moderne meuk van tegenwoordig.

Peter,
Zeker, alle locomotieven kunnen weer jaren mee en zijn weer helemaal up to date.

Hans,
Zie ook de reactie van Frank maar de zwaailichten zijn wel correct. Voor de zichtbaarheid tijdens rangeren en inderdaad in eerste instantie blauw en later vervangen door rood/oranje. Ook in het geelgrijs zijn er nog wel 2200 en 2400'en geweest met blauwe zwaailichten.

Michel,
Zeker, de update doet de modellen goed. Cabineverlichting vind ik ook zeker meerwaarde hebben maar ik hou ook echt wel van de opties met front verlichting en rangeerverlichting. Als een loc geparkeerd staat gaat de rangeerlamp aan en cabine verlichting aan. Ook het schakelbare L sein vind ik altijd wel leuk. Zelf vind ik het omgekeerd L sein mooier dan het twee pits front sein maar bij bijvoorbeeld de blauwe 2400 of 1000 klopt dat seinbeeld eigenlijk niet. Dus als er een optie is om die schakelbaar te maken doen we dat. Het model zal dan meestal met omgekeerd L rijden maar met een simpele functie toets kan het topsein uitgeschakeld worden.

Dag Tim,

Dank voor je mooie lichtende update.

De site van Jonhsoldeert.nl die kende ik al maar met die andere twee ben ik erg blij.
Op de club waar ik lid van ben hebben we Nederlands materieel die we langzaam gaan upgraden met verlichting, etc.
De sites van spoorlaar.nl en patricksmodelbouw.com kende ik nog niet maar kunnen we daarvoor goed gebruiken.

Citaat van: marklintim op donderdag 11 december 2025, 16:40:36en als de stellen dan toch op de operatie tafel liggen maar van de gelegenheid gebruik gemaakt om nog twee extra functies toe te voegen. Door middel van het wijzigen van enkele cv's is het mogelijk om de verlichting per cabine uit te schakelen zodat bij gekoppeld rijden de gekoppelde neuzen geen brandende lampjes hebben.

Welke cv's je precies gewijzigd heb wil ik nog wel eens van je horen.
Maar ik neem dan tzt wel contact met je op.

Henk

M* en bezig te digitaliseren

Interessant die upgrades, hier komen straks ook meerdere Roco loc's en stellen van Artitec op de baan.
Hoe rijden die beide merken op M-rails en wissels?
Overigens met plezier de verhalen en foto's bekeken.