Erik,
Ja het is zeker een tijd geleden dat er hier wat gepost is. Fijn om te lezen dat de update als vanouds goed ontvangen is
Leon,
Dank je wel. Ik heb veel leuke fotohoekjes en kleine scenes op de baan staan. Er valt genoeg te zien en te ontdekken en dus ook te fotograferen.
Michel,
Bedankt en fijn dat de update goed ontvangen is
Wico,
Nou vooruit, hierbij nog een vervolg op de vorige update. Daarmee zijn jullie wel weer even voorzien toch?
Hallo allemaal,
Na de vorige update heb ik nog maar even wat foto's uitgezocht en er valt dus nog wel het een en ander te melden en te laten zien. Dus bij deze komt er al een vervolg update voor jullie.

om te beginnen is er in het station nog het een en ander veranderd. Eerder werd perron spoor 1 al verlengd, maar het stoomtrein perron (tussen spoor 2 en 3) heeft daar nooit echt naar mijn zin gelegen tussen de wissels. Er ligt daar een behoorlijke wisselconstructie waardoor de lengte van het perron vrij beperkt is en eigenlijk ook niet mooi uitkomt, maarja, een oplossing had ik niet.... totdat ik bedacht dat ik het perron ook kon verplaatsen naar de andere kant van de baan.

het idee is als volgt. het perron komt hier te liggen tussen een paar portalen. het perron krijgt hierdoor ineens een lengte van zo'n 60 centimeter. Om even wat te passen en meten werd de plan U gebruikt als marge, zolang de zwenk zwaaideuren maar aan het perron kunnen is het goed. Nu staat die hier best strak uitgemeten. Het uiteindelijke perron wordt iets langer nog, ongeveer tot aan het eerste ronde raampje van de plan U. vervolgens komt er een schuine afloop en een oversteekpad en loopt men langs de statisch opgestelde BR89 naar het pad toe wat rechtsboven nog net te zien is bij de boom.

dit is dan het idee. Een ouderwets laag perron met mooie instaphoogte ten opzichte van de traptredes van de donderbussen en aan beide kopse kanten komt een waterkraan te staan zodat een stilstaande stomer altijd voorzien kan worden van water aan het perron.

en natuurlijk ook even proefpassen op de baan zelf. Ziet er toch leuk uit zo.

omdat de voorraad tegelplaatjes even op was ben ik maar aan het bedenken gegaan wat ik dan met dit hoekje kon doen. Om te beginnen heb ik eerst weer een stuk karton grof op maat gesneden en ingeplakt zodat de rails weer in de ballast gezet kon worden. Tegelijkertijd bedacht ik dat dit eigenlijk wel een mooi stukje was om de ongevallen trein te parkeren, de 2400 met bruine stalen D. En dan blijft er nog precies genoeg ruimte over om er ook nog een sikje of hippeltje te parkeren die altijd klaar staat voor de rangeerdienst voor binnenkomende en vertrekkende goederentreinen. Om het veld dan een beetje vriendelijker te maken voor rangeerders een pad aangelegd. de basis hiervoor komt uit een stripje styreen welke tzt nog eens bestrooid moet worden met wat fijn grind.

en dit is dan het idee. randjes netjes in de ballast, rangeerder ter hoogte van de buffers van de ongevallen D om aan te geven dat de sik machinist zijn sik tot stilstand moet brengen.

beetje gras op de overige vlakken en dan is dit het eindresultaat. ik vind het zelf een hele verbetering. Het geeft wat meer rust in een anders toch wel vrij druk station.

actie foto van dichtbij

en een actie foto vanaf spoor 1

en vanuit het spoor geeft het ook een iets leuker beeld vind ik. iets minder drukte in die hoek en de trein langs spoor 2 mooi zichtbaar. Ook het neusje van de 1300 op spoor 1 komt leuk naar voren op de foto zo.

een ander hoekje waar in de vorige update al wat geknutseld werd was dit hoekje met het postoverslag kantoor. voor het tweede spoor moest ik nog iets verzinnen. het is leuk als opstelspoor maar ik was wel ontevreden over de stelcon platen die daar lagen, dus ook daar de hakbijl ingezet en het hoekje kaal gestipt. Een nieuwe basis laag van kartonnen platen erin en dan weer brainstormen

een losweg/opstelspoor combinatie leek mij wel een mooie oplossing. toch weer een paar stelconplaten neerleggen waar een heftruck overheen kan rijden om een bijvoorbeeld een Hbis te laden en te lossen, maar ook de ruimte om twee locomotieven te parkeren. En omdat ook hier altijd een sikje gereed staat mooi in het hoekje tegen het juk brengt ook dit hoekje weer meer rangeer en speelplezier met zich mee.

pad aanleggen, wat gras planten en dan ziet ook dit hoekje er weer wat leuker uit. Heb helaas even geen betere foto bij de hand dus jullie moeten het hiermee doen.

en van de andere kant ziet het er dan zo uit. Het postperron is ietwat verzakt aan de kop helaas. was niet helemaal de bedoeling maar het heeft ook wel weer wat. een beetje vergane glorie en een zachte bodem zullen we maar zeggen.

en tussen spoor en weg ook maar een aantal hekjes geplaatst. staat het sikje net wat veiliger en daarmee is dit dan ook de voorlopige tussenstand van dit hoekje.

verder zijn er nog weleens wat kleine ditjes en datjes geweest. de bosrand heeft langs het pad een tweetal fraaie parkbankjes en een prullenbak gekregen zodat het publiek hier leuk treintjes kan kijken

nog maar een drietal baanwerkers toegevoegd met theodoliet. deze mannen inspecteren vast het eerste stukje spoor wat vervangen is en in verse ballast is verzegeld.

en als eurailscout motorpost jim dan voorbij komt rijden voor meetritten levert dat ook weer leuke plaatjes op.

de overwegen zijn ook weer ietsjes veiliger gemaakt met waarschuwingsborden. ooit is het de bedoeling dat hier een AHOB geplaatst gaat worden om de overweg helemaal te beveiligen. De schakelkast voor de electronica is in ieder geval al geplaatst

en als laatste zijn de sikjes voorzien van een rangeerder, maar dat hadden jullie inmiddels al wel gezien
en tot zover het knutselen aan de modelbaan zelf. voor nu ga ik ook deze keer weer afsluiten met een paar sfeerplaatjes en alvast een kleine sneak preview voor de volgende update.

loc 2275 heeft dorst en staat op de diesel tankplaat

de 41 356 en 44 1374 zijn weereens onder stoom gebracht voor enkele ritten en staan hier opgesteld op spoor 3 voor een smeerbeurt van het drijfwerk

close up van de 41 356. het blijft toch machtig mooi altijd om zulke grote stoom machines te zien.

kiekeboe plaatje van de 2210 die achter de bomen vandaan verschijnt.

dieseldrukte in het station in oude kleurtjes

dieseldrukte op het rangeerterrein in geelgrijs

nog meer kleurvariatie maar nu met elektrische tractie

historische tijden herbeleven. die ouwe meuk heeft toch wel wat.

en de laatste voor vandaag.... de preview voor de volgende update want ja, je moet toch wel wat te knutselen hebben als je niet aan de baan kan knutselen nietwaar?