Henk,
Graag gedaan.
Hans,
Een verse verflaag doet zeker wonderen. En nu hopen dat deze laag schoon blijft. Wij gaan er in ieder geval alles aan doen om verder verval en vernieling tegen te gaan.
Anton,
helaas wel ja. Met het verwijderen zijn we toch wel enkele dagen/weken bezig geweest. En dan hebben we het over nog maar 1 rijtuig

Hallo allemaal,
Het is alweer eventjes stil hier maar dat betekent niet dat er geen werk is verzet. In tegendeel, er zijn weer een aantal mooie stappen gezet.
Zo is er inmiddels 1 ingegooid raam vervangen voor een heel raam, zijn de nodige schoonmaakwerkzaamheden verricht, is er een half draaistel schoongemaakt en geschilderd en worden de goten van de restauratie bak leeg gebikt opzoek naar lekkages. Tijd voor plaatjes.


een van de vele klussen die nog op het to-do lijstje staan was het vervangen van de ramen. Op de Dijksgracht zijn jaren geleden vele ramen aan 1 zijde ingegooid met zware stenen. Voor het transport van de Dijksgracht naar het NTM zijn deze allemaal afgeplakt, maar onder het folie zag het er zo uit

kleine waarschuwing, op de volgende foto's komt mijn hoofd ook een paar keer voorbij, niet schrikken


de ramen in de TEE zijn dubbel uitgevoerd maar wel twee keer enkel bevestigd. Het glas wat in dit geval kapot is zit aan de buitenkant gemonteerd tussen rubbers, het andere raam zit in een aluminium lijst met schroeven bevestigd aan de binnenkant. Tussen de ramen bevind zich een luxafles. Om het kapotte raam uit het rijtuig te kunnen halen (naar buiten drukken) moest aan de binnenkant ook het glas verwijderd worden.

vervolgens moest de pees aan de buitenkant, waarmee de rubbers onder spanning gezet worden en daarmee het glas op zijn plek houden, worden losgetrokken.

en daarna konden we met behulp van een plank hout het gebroken glas uit het rubber drukken.

ook dat is een manier van een raampje open zetten, lekker fris


en niet veel later zat er weer een heel raam in het rijtuig.

en om ervoor te zorgen dat het raam er niet makkelijk uitvalt moest de pees weer terug op zijn plek, tja, met het ontbreken van een pezentrekker moest dat centimeter voor centimeter teruggedrukt worden met een schroevendraaier, maar met bloed zweet en veel moeite is het gelukt om de pees weer op zijn plek te krijgen. hierdoor heeft het wel een hele werkdag gekost om 1 raam te vervangen. Inmiddels is er wel een pezentrekker besteld, dat zou het laatste deel van de klus een stuk makkelijker moeten maken. En daarnaast zal het voor de volgende ramen wel een tandje sneller gaan want we weten nu ook wat de constructie is

Een week later had de baas een ander leuk klusje bedacht, een beetje afwerking van het vers geschilderde stuur rijtuig, het schoonmaken en opnieuw grijs schilderen van de draaistellen. Iets wat al heel lang niet meer gedaan was.

zo zag het er uit voordat de staalborstel eroverheen ging

en dit was het resultaat na het borstelen.

en hetzelfde geld voor het middenstuk van het draaistel, voor het borstelen

na het borstelen, ineens was het bordje met het draaistelnummer weer zichtbaar en ook de letters en cijfers boven het draaistel werden weer leesbaar, leuke details.

zo staat er in het midden bovenaan TEL21 op het draaistel

en hier een close-up van het draaistel nummer wat destijds, vreemd genoeg, ondersteboven is meegegoten in het metaal.

op en rond het draaistel heeft zich in al die jaren (jaar of 40) een hele compost hoop verzameld. Maar ook dit is voor het schilderen netjes weg geschraapt.

actie shot: na een aantal uur borstelen en boenen was het draaistel bijna klaar

de schilder in actie


en een klein uurtje later is dit dan het resultaat.

dat ziet er toch weer mooi uit al zeg ik het zelf.

en toen het donker begon te worden ging er ineens een lampje branden.... wacht, licht? Jazeker, Het versgeschilderde stuur rijtuig is voorzien van functionerende frontseinen en een cabinelamp. Hier zit een tijdslot op dus deze gaan automatisch aan wanneer het enigsinds donker begint te worden en zullen weer uitgaan rond sluitingstijd.

en zo ziet het er dan uit op de neus, in het donker. een mooie plaat om mee af te sluiten. binnenkort zal het draaistel onder de neus aangepakt worden. langzaam maar zeker kunnen er steeds mooiere foto's gemaakt worden van het rijtuig.
