Zo, dat zijn weer snel een aantal reacties, hoewel niet direct inhoudelijk op het plan (maar indirect weer wel

).
Maar ik reageer graag even. Voor mij is het plannen en ontwerpen een belangrijk deel van deze hobby. De uitvinding van ontwerpprogramma's was een uitkomst: met pen en papier kon ik alles tekenen wat denkbaar was, maar in de praktijk paste het nooit (de bochten op papier waren altijd veel te scherp...).
Dus ik plan en verander liever in een programma dan dat ik steeds rails in en uit elkaar moet halen, mar dat is uiteraard persoonlijk, zoals bijna alles aan deze hobby persoonlijk is.
Wat ik zelf belangrijk vind, is dat je in elk geval een idee hebt wat je met deze hobby wil. Ik kijk altijd met veel plezier naar plannen van mensen met veel passie en een doel.
Als voorbeelden wil ik noemen (en ik doe anderen nu vast te kort): Tonie, die niets heeft met ontwerpen, maar alles met creatief bezig zijn (waar ik nog veel van kan leren), PAB die ontzettend veel scenery details aanbrengt (ik vind niet alles mooi, maar er zit duidelijk een doel achter), Jongslog die de volledige Gotthard baan nagebouwd, en Robert v Ooyen die zijn baan gebruikt om het goederenvervoer op het spoor geheel na te doen.
Daarom verbaas ik me soms over mensen die wel met de hobby beginnen, maar geen idee hebben wat ze nu precies willen (en dat valt mij dan vooral op bij het onderdeel baanplan ontwerpen).
Als je weet wat je wil met je baan, pas je daar alles op aan/ werk je daar naar toe.
En idd, het plannen loopt al vanaf 2013 hier op het forum, maar in werkelijkheid al langer. Maar in het draadje is ook te zien dat het eigenlijk om 3 aparte plannen gaat (ik was te lui om steeds een nieuw topic te openen en zo heb ik alles mooi bij elkaar). In eerste instantie op een slaapkamer, maar die wilde ik later ergens anders voor gebruiken. Toen heb ik eerst een zoldertje geïsoleerd etc en werden de afmetingen dus anders (en het ontwerp ook; deze was sterk geïnspireerd door het boek van Balcke).
Sinds 2018 ben ik verhuisd en nu heb ik een droomruimte tot mijn beschikking, die echter nog helemaal niet modelspoor klaar is. Daar moet ik eigenlijk nog mee beginnen dus voorlopig kan ik nog helemaal niet bouwen. Maar dat vind ik niet erg, want ontwerpen is al een belangrijk deel van de hobby (voor mij dan).