Oké, oké, het is dus nog niet helemááál hopeloos verloren, haha!

Dank allemaal voor de reacties, ik zal eens even reagerennnnn....
Allereerst, ik heb moeite met de geschreven ideeën. Paradestrecke, rails schuin leggen, sporen over elkaar heen...
Het klinkt allemaal mooi, maar ik kan me er moeilijk een beeld bij vormen. Misschien wil iemand een schetsje plaatsen?
En nee, dat hoeft niet in Wintrack of Anyrail met 3D-effecten, een foto van een papiertje met een schets is ook al goed.
Ik ga in elk geval vanmiddag de boel eens los gooien, bijna de hele bovenplaat leegmaken en eens aan de 'leg' met rails

Peter, een echt station ontwerpen, ja, geen idee hoe, haha! Ik was van plan in het midden een aftakking te maken en van daaruit naar het rangeerterrein.
Wel een goede vraag over het 'optreden', daarna zou een trein best terug mogen naar het schaduwstation.
Of, als het er is, een rondje doen over de Paradestecke en dan naar het schaduwstation terug. Ik heb best veel treincombinaties (13 stuks) en
daarbij nog wat kleine locomotiefjes voor op het rangeerterrein (DHG700, 3065 V60 e.d).
De maximale treinlengte is een loc plus 4 rijtuigen, ook wellicht handig om even te weten. Je moet dan denken aan 1,3 meter treinlengte.
Dat heeft weer te maken met het schaduwstation, waar door de beperkte ruimte geen langere treinen kunnen staan.
Maar, 4 rijtuigen vind ik in elk geval lang zat

Marc, de steunbalkjes zijn echt wel nodig. Ik heb het hout in de coronatijd gehaald op bestelling via internet.
Achteraf had ik beter iets meer kunnen investeren, het buigt nogal wat door. Met het plaatsen van extra steunbalkjes,
is het probleem van het 'golvende spoor' wel verholpen. Wat Tony ook al zei, ik wil er straks toch wat 'voor' gaan hangen.
Een gordijntjes, afneembare plaatjes hout, zodat het schaduwstation niet meer zichtbaar is.
Ja, handig is anders, ik kan er aan de achterkant nog wel bij, maar bij een ontsporing 'achteraan' op het schaduwstation, ben ik de Sjaak.

De wet van Murphy (Anything that can go wrong, will go wrong) is écht waar, haha! Ik had mooi de ruimte om er vanaf de achterkant bij te kunnen.
Ik was echter de hellingen vergeten die geplaatst moesten worden om van boven naar beneden en omgekeerd te rijden...

Dus, als er nu wat gebeurd 'achteraan' dan zit ik te klooien met latjes of alles wat maar voor handen is om de locs daar weg te krijgen... man oh man...
Nu ik dit zo zit te schrijven bekruipt me het gevoel dat ik beter maar helemááál opnieuw moet gaan starten... *tikt in op google: onlinehout.nl

Dennis&Co, die L-vorm is geen optie. Er zit rechts van de baan nog een ventilatiebox van het huis en die moet voor onderhoud wel bereikbaar zijn.
Ik heb al eens naar een L-vorm gekeken, maar de zolder is echt niet groot hoor. Er staat veel spul voor opslag en om deze hoek vrij te krijgen, was een drama.
Veel gevloek en gescheld omdat ik zo nodig met treintjes moest gaan spelen, hi

Ja, en dat pendelspoortje, het was de bedoeling om dat in die beoogde berg te gaan maken over de hele lengte.
Aan elke kant een stationnnetje, en dan van links naar rechts laten pendelen met een brug in het midden.
Maar, dat pendelspoortje kan bijvoorbeeld ook gewoon een locomotiefje zijn wat op het rangeerterrein heen en weer rijdt.
Loods in, even wachten, en dan weer de loods uit bijvoorbeeld, gewoon om het wat levendig te maken.
Nou, heel verhaal al weer. Ik heb straks een tweetal afspraken, maar vanmiddag ga ik eens wat rails verleggen.
Of beter gezegd, bijna de hele tafel leeghalen en gewoon eens wat gaan passen en meten, de resultaten post ik hieronder

Mocht iemand zich geroepen voelen om een schetsje te plaatsen van bovengenoemde ideeën, graag!
In elk geval dank voor het meedenken alvast!
Groet,
Roland.