Citaat van: speeltmettreintjes op zondag 01 augustus 2021, 12:59:29
Eén van de nadelen van K-rail vind ik dat de slanke wisselboog van 14,4° niet netjes te combineren valt met de overige bochten.
Een draadje waar die vraag ook speelt, is
mcs51: K-rails: Boog met slanke wissels (februari 2021).
Ik heb een aantal goedkoop aangeschafte ( < € 7,- per stuk) slanke K-rail wissels terug gezaagd naar 12.5 °. Niet om ze te combineren met andere Märklin-rails, maar omdat 12.5 ° de slankst haalbare wisselhoek is met dit materiaal, en wel combineert met enkele streamline code100 Peco-wissels. Vergroten tot 15° had ook gekund, dan past elk slank wissel standaard aan elk Piko-A wissel.
Jouw insteek vergt minder zaagwerk, en combineert goed met bestaande Marklin standaard wissels.
Dat stukje met 8,1 ° boog, wat je vaak tekent als 2234+2x2293, doet in feite het tegengestelde van mijn streven:
het maakt de wisselhoek nog groter, opdat het wel past.
Je behoudt daarmee de illusie van slank, terwijl je die "slankheid" feitelijk ongedaan maakt.
Van de plannen vind ik dit plan tot dusverre de beste.
Gertjan zou nog wat meer kunnen kijken naar functie en inrichting van een BW, om te bezien hoe qua inrichting hier het maximale valt uit te slepen (bekoling, slakkenkuil, bewatering, dat soort zaken).
Dat al die sporen doorlopen en aan beide kanten inrijdbaar zijn, lijkt me geen probleem, temeer vanwege de loodsen. De rotonde dient niet uitsluitend om locs te keren.

Citaat van: speeltmettreintjes op zondag 01 augustus 2021, 12:59:29
Eén van de nadelen van K-rail vind ik dat de slanke wisselboog van 14,4°
Gek het wel, als je erover nadenkt, die 14,4 °.
In de
3railwiki staat voor alle slanke Märklin producten 2257, 2274, 2275, 22715, 22716 eén en dezelfde boog: 14,26 °.
Dat doet me vermoeden dat je toch iets anders bedoelt dan ik dacht.