Nieuws: Hou 1 november De Stichting 3rail webshop goed in de gaten!!!
+  3railforum
|-+  Modelbaanbouw & Scenery
| |-+  Banenplan ontwerpen
| | |-+  Plan voor een tijdelijke baan
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: Plan voor een tijdelijke baan  (gelezen 602 keer)

Sanderz28

• Nieuwe Gast
Plan voor een tijdelijke baan
« Gepost op: maandag 28 september 2020, 16:46:34 »

Hallo allemaal,

ik loop met de gedachte om een tijdelijke baan te gaan maken. Waarom? Op dit moment is er nog geen kamer vrij in huis(nog 3 thuiswonende kinderen) maar ik wil alvast wat oefenen met het aansluiten van elektra en het maken van scenery. Wat ik wil doen is een ruimte creëren boven het trapgat van de zolder, het is de bedoeling dat ik de baan dus weg kan klappen in 1 geheel richting de muur zodat deze niet in de weg zit. Het formaat is ongeveer 230x100cm en ik ga rijden met c-rails. Iemand ooit al zoiets geprobeerd en waar zou ik tegenaan kunnen lopen?

Nog beknopte informatie:

-230x100cm
-het liefst 2 niveau's(niet met bergen maar eerder met een trein die onder een stad verdwijnt)
-c rails
-alles is nu op delta ingericht dus daar ga ik ook mee starten
-stoom en diesel materieel geen e locs.
-liefst geen bochtwissels

Ik heb op dit moment nog geen baanplan dus tips of voorstellen worden zeer gewaardeerd.

Zilte

• Zeer Toffe Gast
  • Een moment van vreugde verdrijft vele zorgen
Re: Plan voor een tijdelijke baan
« Reactie #1 Gepost op: maandag 28 september 2020, 17:00:32 »

Twee lagen + scenery is al gauw 30 cm dik. Heb je die ruimte bij het opklappen?
Met vriendelijke groet,

Gerrit

v200marklin

• Stamgast
« Reactie #2 Gepost op: maandag 28 september 2020, 17:45:56 »

Net wat Gerrit/Zilte zegt , voor de trein onder de stad heb je min. 7 cm nodig voor trein en c-rails (stoom en diesel!), dan 1 cm mdf is 8 cm, en dan daarboven weer min. 7 cm, zit je op 15 cm, dit is echter ZONDER scenery, station, huisjes etc, dan kom je aanzienlijk hoger uit.

Mvg gert

Sanderz28

• Nieuwe Gast
« Reactie #3 Gepost op: maandag 28 september 2020, 18:30:59 »

Twee lagen + scenery is al gauw 30 cm dik. Heb je die ruimte bij het opklappen?

Zoveel mogelijk demontabel maken denk ik.

Zilte

• Zeer Toffe Gast
« Reactie #4 Gepost op: maandag 28 september 2020, 18:37:59 »

Des te meer demonteren, des te meer monteren. Kost tijd en nodigt niet gemakkelijk uit de baan op te zetten. Maar ieder moet doen, wat hij goed dunkt.
Met vriendelijke groet,

Gerrit

Lobomotion69

• Zeer Toffe Gast
« Reactie #5 Gepost op: maandag 28 september 2020, 18:39:36 »

1)  Voor een baan op 2 niveau's heb je 2 maal 8cm plus de draagconstructie van 5 cm nodig. De totale dikte komt dus op 21cm. Je kan de scnery zo maken dat deze weggenomen kan worden voor het opklappen. Dat scheelt de hoogte van je gebouwen of bergen.
2)  Een baan van dergelijke afmetingen zonder bochtwissels is zeer krap bemeten. Met bochtwissels kun je nog een beetje perronlengte creeëren, zonder houdt het met maximaal 1 meter al op.
Vriendelijke groet, Henk

traveller

• Nieuwe Gast
  • later is allang begonnen
« Reactie #6 Gepost op: maandag 28 september 2020, 19:46:26 »

Hoi,
Als je voldoende ruimte boven je trapgat hebt om te klappen, kun je hijsen misschien ook overwegen?
Heeft als voordeel dat je minder hoogte beperkingen hebt. Een oom van mij had vroeger zo’n constructie in zijn slaapkamer, was ook een twee lagen baan.

Succes en groeten,
Robert
🛠 H0, Marklin M/analoog, 1mx2m baan tijdperk III-V. Geen thema. En een locdepot op 0,6m x 2m, tijdperk III-IV.

Sanderz28

• Nieuwe Gast
« Reactie #7 Gepost op: maandag 28 september 2020, 21:35:08 »

Hoi,
Als je voldoende ruimte boven je trapgat hebt om te klappen, kun je hijsen misschien ook overwegen?
Heeft als voordeel dat je minder hoogte beperkingen hebt. Een oom van mij had vroeger zo’n constructie in zijn slaapkamer, was ook een twee lagen baan.

Succes en groeten,
Robert

Heb ik aan zitten denken echter zit er een verlaagd plafond in(niet door mij gemonteerd)waar ik de constructie niet van ken, dus ik weet niet of dat handig is.
1)  Voor een baan op 2 niveau's heb je 2 maal 8cm plus de draagconstructie van 5 cm nodig. De totale dikte komt dus op 21cm. Je kan de scnery zo maken dat deze weggenomen kan worden voor het opklappen. Dat scheelt de hoogte van je gebouwen of bergen.
2)  Een baan van dergelijke afmetingen zonder bochtwissels is zeer krap bemeten. Met bochtwissels kun je nog een beetje perronlengte creeëren, zonder houdt het met maximaal 1 meter al op.

als punt 2 nodig is is het niet anders, misschien dan zoveel mogelijk proberen te verhullen?

BlikkenTinus

• Stamgast
« Reactie #8 Gepost op: maandag 28 september 2020, 22:57:34 »

Voordat je allemaal lastige bouwkundige oplossingen gaat bedenken en bijbehorende ergernissen van het telkens weer opbouwen en afbreken, hijsen en strijken: zoek eens op 'micro lay-outs' op Google.
Het lijkt misschien stom, een pendelbaantje of niet meer dan een lus en een paar kopspoortjes, maar je kunt op een klein oppervlak best iets leuks maken.
Wil je lange treinen door een groots landschap laten razen, dan is het niks, maar als je leuke scenery wilt bouwen, wat experimenteren met computerbesturing en andere grappen, dan kun je met weinig toch veel bereiken.

Succes,
Peter

traveller

• Nieuwe Gast
  • later is allang begonnen
« Reactie #9 Gepost op: dinsdag 29 september 2020, 19:23:24 »

Zat nog eens te denken, als je voldoende ‘stand off’ van de muur kunt maken voor het scharnier punt is er toch geen probleem met de hoogte bij opklappen?
En de diepte kun je ook deels of helemaal onder het scharnier punt maken. Je kunt daarbij ook nog een kleine hoek overwegen bij het klappen.
Groeten, Robert
« Laatst bewerkt op: dinsdag 29 september 2020, 19:25:53 door traveller »
🛠 H0, Marklin M/analoog, 1mx2m baan tijdperk III-V. Geen thema. En een locdepot op 0,6m x 2m, tijdperk III-IV.

Sanderz28

• Nieuwe Gast
« Reactie #10 Gepost op: woensdag 30 september 2020, 09:26:59 »

Zat nog eens te denken, als je voldoende ‘stand off’ van de muur kunt maken voor het scharnier punt is er toch geen probleem met de hoogte bij opklappen?
En de diepte kun je ook deels of helemaal onder het scharnier punt maken. Je kunt daarbij ook nog een kleine hoek overwegen bij het klappen.
Groeten, Robert

Zat ik ook aan te denken ja. :thumbup:

Zilte

• Zeer Toffe Gast
« Reactie #11 Gepost op: woensdag 30 september 2020, 09:32:04 »

Ik ben een aanhanger van de KISS-gedachte. Waarom voor een tijdelijke baan zoveel 'sores' op je hals halen?
Met vriendelijke groet,

Gerrit

BlikkenTinus

• Stamgast
« Reactie #12 Gepost op: woensdag 30 september 2020, 09:58:58 »

De opmerking van Gerrit begrijp ik. Vandaar mijn tip: bouw iets kleins waarmee je veel kunt experimenteren. Een soort module.
Zelf heb in achteraf eren beetje spijt dat ik dat nooit gedaan heb. Ik wilde een goede modelbaan maken, heb veel getekend en gepuzzeld tot er ruimte beschikbaar kwam in huis.
Maar intussen had ik natuurlijk al wat kunnen knutselen en rijden op veel beperktere ruimte. Was ook een leuke tijdsbesteding geweest! Dus, maak vooral iets..geeft niet dat het tijdelijk is.

Groet,

Peter
Pagina's: [1]   Omhoog