Nieuws:

NU TE BESTELLEN!! De 3railforum jaarkalender 2026 met 12 foto's van en voor forumleden!!

De baan op zolder - volgend project: Station Polasteg

Gestart door keeszondag zondag 27 januari 2013, 23:46:59

Re: De baan op zolder - Beginnen aan het zichtniveau!
Hallo Kees,

Ziet er goed uit hoor, maar dat is eigenlijk geen verassing meer. Zou het houden zo.

Groeten Dewey
Hallo Kees,

Dat ziet er goed uit  :thumbup:. Als de ruimte tussen de rails te groot is kan je inderdaad wat groen doen of zandpad met daarop een paar grasplukken.
Ga je de bovenleiding ook nog kleuren?

Groeten Ronald  :)
Zo, de laatste dagen weer wat vorderingen gemaakt. Ten eerste de bovenleiding in het tunnelportaal bevestigd

Vervolgens de "inkijk" in het portaal aangepakt met een extra wandje, wordt natuurlijk nog zwart geverfd:

Ook zie je hier het "frame" voor de bovenkant van de berg, die afneembaar blijft. De bergwand langs en boven het portaal wordt apart gemaakt, die wordt wel vast gemaakt. De onderkant van de berg heb ik ook gemaakt, die is nu nog los, zodat ik hem goed ergens anders kan klaarmaken, anders werkt het wel erg lastig:

Volgende stap is het maken van de bergwand rond het portaal en een dekseltje op het tunnelportaal, na het verven van de wand en bodem (tussen de sporen). Al met al begint het vorm aan te nemen.
Hallo Kees,

Ziet er veelbelovend uit.  Ben ook aan een tunnelportaal bezig.
Zal deze week trachten wat foto's te plaatsen
Paul
Hallo Kees,

Je tunnelportaal ziet er goed uit, maar ik heb een vraag, wat is de afstand tussen jouw bochten. Ik rij zelf met k-rail en daar is de hartafstand 57 mm en dan heb je ook niet zoveel schotter tussen de rails.

groeten Martin.
Martin, dat is de standaard maat h.o.h. voor R1 en R2 77,5 mm. Vind ik dus eigenlijk te veel, zeker op een kleinere baan zoals ik heb. Maar zo los ik dat weer aardig op... Kan ik lekker variëren in de afwerking!

150 jaar station Roosendaal

Hoi Kees,

Ik blijf de bouw van de afneembare bergtop met belangstelling volgen. Heb zelf ook zo'n situatie waar een luik zit en weet nog niet helemaal hoe ik dit aan gaat pakken.

Groet,

Ronald

Waar zouden we zijn zonder de trein......

Ziet er erg goed uit Kees.
Weer iets om naar te kijken op de rommelmarkt... Een koffiemolen  :D
De antieke DE met het glazen bakje die in de keuken aan de muur hangt krijg ik vast niet  :D
Ook ik ben geinteresseerd in de afneembare bergtop....Ik krijg er ook 2 in de toekomst.
Leo, ik heb een nieuwe van Tomado gekocht bij Blokker in de aanbieding: ?11,99.... Altijd nog in te zetten voor koffie na een kleine reiniging!  :thumbup:

Bedankt voor de tip Kees...
Zal de Folder in de gaten houden  :D
Jij gebruikt toch een zelfbouw Grasmaster?
Heb je er nog speciale dingen mee gedaan? Recenties zijn wisselend (ik heb er ook een liggen maar nog geen strooisel ervoor :P)
Ik heb hem bij het eerste stuk bij het portaal gebruikt. Komt er wat "realistischer" uit te zien, maar ik heb daarna nog wel plukjes erbij gezet met de hand. OP de vorige pagina staan wat plaatjes van het resultaat. Ik gebruik vezeltjes van Busch (geloof ik), heb ik in Geldermalsen bij Modelspoortechniek gekocht voor weinugh....
Re: De baan op zolder - Berg met afneembare top....
Het is weer tijd voor een update. Ik heb de afgelopen week gewerkt aan de berg met afneembare top. Het tunnelportaal is afgewerkt en de diverse platen zijn "bewerkt" en de naden aangesmeerd/gemodelleerd met vuller van de AC-Tion. Ik gebruik dus de papierpulp methode van iTom en de HIP workshop (nog) niet, omdat ik verknocht ben aan de mogelijkheden van de hardschuim platen.
De bovenkant van de berg komt dus op de vlakke plaat die als afsluiter op de tunnel ingang ligt. De aansluiting ga ik door overhang/inkepingen tussen de onderberg en de top verbergen. Maar eerst maak ik de onderberg op kleur en werk de hoek aan de voorkant af.
Aan de zijkant van de tafel heb ik hiervoor een "bergwandje" gemaakt om de overgang wat minder hard te maken. Wat zijn de meningen?

Een overzichtje:

en omdat ik dat al een tijdje laat zien, de close up van de tunnel ingang, waar nu (naar binnen toe) het eindbeeld bereikt is:

Ik ben dus ff niet met de techniek bezig, maar meer met de aankleding van de baan. Tot de volgende update.

En toch al lid sinds 19 maart 2012, hoe kan dat.

Kees,

leuke update, het ziet er zo op het eerste gezicht allemaal wel perfect weer uit.

Alleen begrijp ik niet helemaal wat je bedoelde met een bergwandje gemaakt wat de overgang minder hard maakt.
Welke overgang is dat dan.
bedankt Tom. Ik bedoel tussen de muur van de kamer en de treintafel...
Hallo Kees,

Mooie dingen, ik zou de bergwand wel even minimum even hoog maken als de tunnel, of zelfs iets hoger.
Maar in elk geval proficiat.
Paul

Nou Paul, je haalt me de woorden van mijn toestenbord, dat had ik ook gedacht.
Tevens zou ik het wat meer volume geven en wat met de bocht mee laten lopen dan wordt het ook wat geloofwaardiger denk ik.
Ik heb/had het idee dat het dan te "massaal" wordt... De afwerking met de baan mee is een goed idee, daar wil ik ook wat "baan gerelateerde" gebouwtjes neer gaan zetten, dus daar pak ik dat mee op.
Goeienavond Kees,

Leuke update. De scenery is net zo belangrijk als de techniek.

Ik deel de mening van Tom en Paul. Is het ook nog een idee om het "massale" op te vangen door op de zijkant ook iets van een achtergrond te creeeren? Zo krijg je meer diepte en dat heft het massale weer wat op. Je kan ook alleen een achtergrond op de zijkant zetten zonder het stukje bergwand.

Je kan de gebruikte achtergrondfoto ook spiegelen en door laten lopen, als je begrijpt wat ik bedoel.
Heb je ook gelijk wolken boven je bergtop...

Gr. Joachim
Hoi Kees,

Weer goed bezig, zie ik.

Inderdaad, als je de achtergrond aanhoudt als uiteindelijke hoogte, dan krijg je een mooie overloop.

Gr.Wim
Hallo Kees,

Je tunnelportaal ziet er top uit.  :thumbup:
Ook het gras tussen de ballast is mooi en realistisch gemaakt. Ga je nog op de witte muur vanaf het tunnelportaal nog een achtergrond maken? Zou wel mooi zijn met wat groen ervoor.

Succes met de verdere afbouw.

Groeten Ronald  :)

Ziet er weer goed uit Kees,
Maar ik deel de mening van mijn voorgangers...
Weer netjes gedaan Kees.
Maar ben het ook eens met sommige vorige schrijvers/sprekers.
De bergwand aan de muurkant wat meer "body", in hoogte en evt iets met de bocht mee en in combinatie met achtergrond.

Succes verder.

Kijk Kees, ik heb het een beetje op eenvoudige wijze ingetekend, huisje er bij, steunmuurtje (zwitsers zijn gek op muurtjes) volgens mij geeft het wel wat diepte werking als ik er naar kijk met mijn ogen een beetje dicht geknepen. ;)

Bedankt Tom! "Het Projekt" loopt al, binnenkort foto's van de aanpassingen en de bergtop........
Hoi Kees.

Je laatste foto ziet er al veelbelovend uit  :thumbup:

Harald & Alex
En zo komt ook dat mooie tunnelportaal veel beter tot zijn recht. :arrow: :thumbup: :thumbup:
Zo, tijd voor een update over de berg. De afgelopen week bezig geweest met de top en de afwerking. Ik moet met de berg redelijk omhoog op een kleine ruimte, dus ik heb een berg gemaakt met steile wanden. Omdat ik de top afneembaar wil hebben, moet ik rekening houden met de schuine kap.
Omdat aan de voorkant enige centimeters omhoog getild moet worden voordat de top naar voren kan (het tunnelportaal steekt uit tov de top), kan de achterkant niet tot aan de kap, ook hier moeten de genoemde centimeters speling zijn.

Hier is het begin van de top. Naast het portaal staat mijn tweede poging de wand uit het zicht te krijgen bij het portaal, een klein Matterhorntje! Die is inmiddels al weer weg, dit was het niet. Ook heb ik op de vlakkere delen van de onderberg steentjes in diverse maten aangebracht om steenslag na te bootsen, zoals je dat vaak ziet in het hooggebergte.

Dit is een detail van de constructie van de "Eiger Nordwand":

De volgende fase: de grove opzet voor de vorm van de bergtop:

(ik zie trouwens dat mijn CCD wel erg stoffig is......)

Top aangesmeerd met eerste laag (muurvuller van de Action):

Tweede laag (klaar):

Op kleur brengen, 1e laag verdund zwart:

2e laag verdund donker roodbruin:

En na lichtgrijs (half verdund), licht terra (half verdund) en witte dry brush, klaar om gestoffeerd te worden. De aansluiting zal met het stofferen verder weggewerkt worden. Ook is nu de afwerking naast het portaal af. De voorste hoek is mijn volgende scenery project; ik denk dat hier een baanhuisje komt te staan met een oversteek over de sporen. Dat bepaalt dan hoe ik de hoek verder afwerk.

Ziet er indrukwekkend uit hoor.
Zo te zien sluit het wel mooi aan op de achterwand (welke ik ook nog steeds moet opplakken ;)
Denk dat het met diverse soorten groen straks best goed gaat komen.

Misschien nog wat hele dunne zwarte verf van boven naar beneden laten lopen als watersporen ten gevolge van regen en gesmolten sneeuw.
klopt Tom, het portaal moet ook nog "goor"..... :)
 :) Holy moly, je bent lekker geomorfologisch bezig geweest  :-)
Ziet er goed uit! Mooi hoe je de kleuren opbouwt, echt volgens het boekje van een Profi.  :thumbup:

Dirk-Jan

150 jaar station Roosendaal

Kees heb je inmiddels al geprobeerd om het geheel eraf te nemen? Ben benieuwd of dat naar behoren werkt en of je ook geen beschadigingen krijgt.

Groet, Ronald
Hoi Ronald, hij komt er bijzonder simpel vanaf en ook weer er op. Ik zal wat fotootjes plaatsen...
Kees, erg mooi gedaan.
Nog wat begroeiing en bergbeklimmers er tegenaan .
Net echt👍

Gr.Wim
Bedankt Wim. De berg is met zwart water "gesmutzt". Ook een eerste stukje "begrasd". Dit is wat ik voor ogen had als basisgroen. Er moeten nog struikjes en bomen in, dus die moet ik binnenkort gaan maken. Genoeg voorbeelden en uitleg hier op het forum.

Helicopterview:

Vandaag is mijn eerste bestelling seinen binnen gekomen van Conrad. Ik kwam er alleen achter dat de Signalchef van CDB alleen 2 licht seinen per adres kan aansturen; meer seinbeelden per sein vereisen meerdere adressen. Dat wordt zo een dure grap met 8 adressen per platine voor ?56,-....... Dus nog even over nadenken hoe dit op te lossen. Een verbeterde versie is in ontwikkeling, maar als ik naar de pro versie van iTrain upgrade binnenkort, kan ik ook wat anders aan iTrain hangen voor de seinen....

Kijk dat krijgt al een heel ander gezicht.
Lekker met wat groen werken, gebruik ook eens fijne turf in de kleuren groen, donkergroen, mosgroen en mosterdgeel.
Je zul verbaast zijn over het resultaat.
Daar dan her en der wat plukken gras.

Ik vind alleen het contrast met de tunnel ingang groot, denk dat die misschien toch ook wat kleur betreft meer naar de kleur van de berg mag gaan.
Maar ja, dat is mijn mening hoor, daar moet je je niet al te veel van aantrekken  :)

:)
Ik vind het met alleen het gras er op al leuk uitzien.... Bomen en struiken komen nu, vandaag de spullen gekocht. De top staat nu apart, is ook al behandeld.

Vind het nu een beetje toploos :)

IK vraag, het forum antwoord.

Maar werkt wel makkelijk denk ik

Mvg Evert
Ziet er goed uit, mooie kleurstelling. Volgens mij erg handig zo'n afneembare top.

Gr henk

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

ik heb anders niks tegen op topless hoor! :D
Bij de eerste foto van je toploze berg was ik in eerste instantie op het verkeerde been gezet. Ik dacht dat het een foto van een echt stukje natuur was.

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

Wow Kees,

Heb je dat even mooi voor elkaar!! Mooie kleuren en mooie overgang naar de achtergrond !  :thumbup: :thumbup:

Dit is wel het topje van de ......eh, berg.

Dat staat mooi op de plaat, met name de eerste foto met achtergrond.  :thumbup:

Gr.Wim
Top gedaan :thumbup:

XXX (maar dan onder elkaar...)

Getriggerd door de titel dacht ik dat je (en andere lezers) misschien nog wat kunt hebben aan mijn oplossing om bij verborgen baandelen te komen: scharnierende bergwanden...

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=16137.0

Succes, Wouter
Ik heb dit draadje vandaag even snel doorgespit en ik vind het echt heel mooi worden,
ik ga dit zeker volgen, zodat ik nog veel kan leren :)

groetjes Rens
Wonderbaarlijk!!!!
Paul
Goedemorgen Kees,

Je hebt het tempo er lekker in zitten.

De overgang van achtergrond naar de berg heb je mooi opgelost zo. Ziet er mooi uit.
Bij het zien van de "kale berg" van de week had ik nog mijn twijfels, maar nu het groen er op zit ziet het er vele malen mooier uit.  :thumbup:

Gr. Joachim
Bedankt heren voor de leuke reacties! Dat geeft de burger moed. Vandaag een druk sociaal programma, dus wat minder aan de baan werken. Wellicht een eerste struikje zo proberen. Zal ook een fotootje trekken met de top er op, goed voor het archief...

Hoi Kees,
Ziet er erg goed uit!!!
Ik had me ook voorgenomen om dit weekend weer eens wat te knutselen...
Niets is minder waar gebleken... Gisteren Taxichauffeur voor de beide dames, vanmorgen mijn muziek gereed gemaakt voor 11-11, en vanmiddag de financieel directeur tevreden gesteld door samen een nieuwe eethoek uit te zoeken.
Moet toch wat doen om de financiele commissie tevreden te houden  >:-D

Wat betreft die seindecoders.... Je hoeft niet persee pro aan te schaffen voor alleen je seinen!
Ik heb Pro aan moeten schaffen omdat ik mijn bezetmelders met een HSI regel.
Je seindecoder hang je aan je datasignaal (rood/bruin) en dit gebruikt gewoon een Motorola of DCC adres, zoals een wissel of een loc....
Alleen als je in iTrain een andere decoder hangt (zoals bv. de HSI, met een ander protocol) dan heb je de pro nodig.
Desondanks zou ik zowiezo de pro nemen... leuke opties met iPad & iPhone, maar ook dubbel beeldscherm.
Gebruik ik eigenlijk continu met mijn laptop.... een 22" breedbeeld voor mijn plan, locs etc. op het laptopbeeldscherm.
Je kunt dus elke seindecoder gebruiken.... Als je geen te moeilijke seinen hanteerd ook de mijne, maar zeker ook de OC32.