Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

De baan op zolder - volgend project: Station Polasteg

Gestart door keeszondag zondag 27 januari 2013, 23:46:59

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: De baan op zolder - En verder met de scenery / eerste zelfbouw huisje
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: De baan op zolder - En verder met de scenery / eerste zelfbouw huisje
Goed bezig geweest Kees.
Leuk dat huisje, kijk nu al uit naar het volgende project.
Re: De baan op zolder - En verder met de scenery / eerste zelfbouw huisje
Gaaf Kees.

Ja je snapt natuurlijk wel waarom ik dit zo bijzonder leuk vind. Mooi verslag en prachtig uitgevoerd. Hopelijk krijgen we. Nog veel van dit soort projecten te zien.

Groet,

Ronald
Re: De baan op zolder - En verder met de scenery / eerste zelfbouw huisje
Mooie baan, maar hoe houd je dat stofvrij? Zeker met alle (op het oog) losliggende ballast etc....

Of alles vastlijmen? Maar dat heeft ook flinke nadelen...... Graag hoor ik hoe je dat doet!
Re: De baan op zolder - En verder met de scenery / eerste zelfbouw huisje
Hallo Kees,

Mooi huisje, zit volgens mij veel werk in.
Moet je wel geduld voor hebben  :?

Gr Einte
Re: De baan op zolder - En verder met de scenery / eerste zelfbouw huisje
Jan bedankt voor het compliment. Stofvrij is niet zo'n probleem, af en toe de stofzuiger op korte afstand er over heen. Alles ligt vast, zeker de ballast. Ik verwerk het met verdunde houtlijm. Ik heb al vastgesteld dat ik dat met enig prutswerk weer goed van de rails kan verwijderen.

Einte, bedankt! Ik denk dat ik met het huisje in totaal met verven zo'n 15 à 20 uur ben bezig geweest. Maar het is hartstikke leuk om te doen!
Re: De baan op zolder - En verder met de scenery / eerste zelfbouw huisje
Mooi gelukt man. Bij de eerste foto's van het huisje dacht ik dat wordt veel te grof. Maar gaandeweg zie je de uiteindelijke vorm ontstaan en die past heel goed. De kleurstelling is ook prima getroffen. Er gaat niets boven echte zelfbouw! Kost weinig en geeft de meeste voldoening. Een loc of een bouwpakket kopen kan iedereen tenslotte.
Re: De baan op zolder - Autoverlad uitbreiding
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: De baan op zolder - Autoverlad uitbreiding
Citaat van: keeszondag op maandag 03 februari 2014, 00:19:56
Taadaa!!! Ik ben helemaal verzot geraakt op kopen van Autoverlad wagens! Ik ben nu op eBay.de de nieuwere serie van HAG aan het kopen en de eerste is vandaag geregeld:

Wat is het verschil met de oude HAG Autoverlad wagens?
Ik heb er eentje van de oude serie. En ik zie het verschil niet.
De mijne ziet eruit zoals rijtuig 2 van voren geteld. Dus vierasser  met gele stangen.
Andere nummers (decals)?
Re: De baan op zolder - En verder met de scenery / eerste zelfbouw huisje
Jan Willem, de oude BLS Autoverlad wagens hadden 2 assen en zijn korter dan de nieuwe wagens. HAG brengt/bracht de nieuwe wagens uit en Liliput de oude. Op de foto zijn de eerste 3 achter de Re 4/4 de nieuwe wagens van HAG (deze worden nog door de BLS gebruikt) en de achterste 3 de oude wagens van Liliput (worden niet meer gebruikt door de BLS). Ik hoop dat dit duidelijk is.
Re: De baan op zolder - En verder met de scenery / eerste zelfbouw huisje
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: De baan op zolder - En verder met de scenery / eerste zelfbouw huisje
Zozo en dat voor een eerste zelfbouw huisje!!! Ik vind het een zeer geslaagd bouwwerkje toppie.
Re: De baan op zolder - En verder met de scenery / eerste zelfbouw huisje
Lekker geklust Kees, de scenery ziet er best lekker uit! :o)

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re: De baan op zolder - En verder met de scenery / eerste zelfbouw huisje
Nog eentje omdat het riviertje nu "af" is (dus golven en glans aangebracht):

Re: De baan op zolder - En verder met de scenery / eerste zelfbouw huisje
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: De baan op zolder - En verder met de scenery / eerste zelfbouw huisje
Brrrrrrr, koud water hoor.

Ziet er goed uit.
Re: De baan op zolder - En verder met de scenery / eerste zelfbouw huisje
En wanneer rij jij ook alweer vanuit Chicago naar het zuiden om mij een privelesje scenerybouw te geven, Kees? ;-)
Re: De baan op zolder - En verder met de scenery / eerste zelfbouw huisje
Ziet er zeer echt uit Kees :thumbup:

Tony
Re: De baan op zolder - En verder met de scenery / eerste zelfbouw huisje
 :) Nou Kees, dat ziet er keurig uit! En dat is dan nog maar je eerste zelfbouwhuisje. Dat belooft wat voor de toekomst. Daar bij Faller zullen ze wel balen, weer iemand die het beter kan dan zij.  :D
Je kunt gerust je forumnaam verander in ProfiKees, je watertje ziet er ook al gelikt uit.  :thumbup:

Dirk-Jan
Re: De baan op zolder - En verder met de scenery / eerste zelfbouw huisje
Kees,

In een woord: "TOP:arrow: :thumbup:
Re: De baan op zolder - En verder met de scenery / eerste zelfbouw huisje

Wanneer ik zo je beelden zie van de prachtige omgeving die je hebt gemaakt, dan hoef ik niet meer op vakantie naar Zwitserland. B)
Re: De baan op zolder - En verder met de scenery / eerste zelfbouw huisje
Kees je blijft mooi bezig.
Re: De baan op zolder - En verder met de scenery / eerste zelfbouw huisje
Even een tussentijdse update. Ik ben de laatste dagen niet zo veel met de baan bezig, zit midden in de verkiezingscampagne en dat kost flink wat tijd. Af en toe toch nog wat klussen aan de baan, onder andere Sommerf* masten plaatsen, ballasten en op kleur brengen van de ballast en begonnen met het stukje landschap waar twee Walliser Stadeln moeten komen. Ik heb de bouwplannen in mijn hoofd zitten; ik ga ze (bijna) helemaal van balsahout maken. Ondertussen al wel het hotel geboekt voor de Intermodellbau in Dortmund, zodat ik een biertje kan drinken bij de Stammtisch van Can Digital Bahn op zaterdag avond, die is erg gezellig namelijk.
Binnenkort (na de verkiezingen op 19 Maart) weer een update met foto's.
Ter afsluiting een foto van een Walliser Stadel, zodat jullie weten wat er gebouwd gaat worden:


Bron: Walser-Alp.eu
Re: De baan op zolder - En verder met de scenery / eerste zelfbouw huisje
Kijk daar zitten we op te wachten.
Ten minst ik
Re: De baan op zolder - En verder met de scenery / eerste zelfbouw huisje
Dat worden vast prachtige Stadeln, maar daar moeten we dus nog even opw8en.
(tot na de verkiezingen, ik had al niet zoveel mee met politiek, maar als de hobby ervoor moet w8en nog minder  :D )
Re: De baan op zolder - En verder met de scenery / eerste zelfbouw huisje
Citaat van: keeszondag op woensdag 12 maart 2014, 22:05:13
zit midden in de verkiezingscampagne en dat kost flink wat tijd.
Kees for President! :-)
Suc6 met de verkiezingen en we wachten het rustig af.

Dirk-Jan
Re: De baan op zolder - En verder met de scenery / eerste zelfbouw huisje
Citaat van: keeszondag op woensdag 12 maart 2014, 22:05:13

Bron: Walser-Alp.eu

Nieuwsgierig als ik ben de site gezocht en ... moet zijn: walser-alps.eu (meervoud dus). Moeite waard. Interessante site!
Re: De baan op zolder - En verder met de scenery / eerste zelfbouw huisje
Succes Kees met de verkiezingen!

Gr.Wim
Re: De baan op zolder - En verder met de scenery / eerste Walliser Stadel
De foto update van de eerste Walliser Stadel (nog niet af)

Ik heb de Stadel gebouwd van balsahout, met dezelfde bouwmethode als in het echt wordt gebruikt. Eerst een steunframe aan de onderkant en daarop de wanden gebouwd met inkepingen als verbinding. De afsluiting van de gevel onder de kap wordt stijf verbonden met twee langsbalken tussen de kopse gevels en een nokbalk midden onder de kap, waar een dunne balk in wordt gedreven. De kapplaten heb ik ook al gemaakt, maar ik denk nog na over een methode om het dak te kunnen lichten om het interieur te kunnen zien.

De foto's:

De voorkant van de Stadel met het laadvloertje; de langsbalken zijn goed te zien:


Het interieur, in het echt werden de opslagruimtes nog verder verdeeld omdat er vaak meedere boeren gebruik maakte van dezelfde Stadel:


De sporenkap aangebracht met de nokbalk:


Het geheel los op de Mausplatten en de staanders gezet. Jut en Jul staan er ff bij voor de maatvoering. Onder de Stadel komt losse opslag van kachelhout. Bij de tweede Stadel wordt een stenen schuurtje gemaakt onder de Stadel voor kleinvee. Ook krijgt die Stadel een Speicher aangebouwd.


Nu deze eerst verven en verder afmaken. Het is leuk werk om te doen en het lijkt ook nog ergens op (denk ik...)
Re: De baan op zolder - En verder met de scenery / eerste Walliser Stadel
Ziet er prachtig uit Kees. In ieder geval ook mooi die inkepingen gemaakt voor de verbindingen. Was zeker wel een rot klusje met dat balsahout, het gaat nogal makkelijk kapot als je dat soort kleine stukjes eruit moet snijden.

Laat maar komen de foto's met het verfresultaat. Kan niet wachten :thumbup:

Groet,

Ronald
Re: De baan op zolder - En verder met de scenery / eerste Walliser Stadel
Hoi Kees.

Op de eerste fotos ziet het er goed uit maar op de laatste?Met die "poten" er onder komt ie toch te hoog denken we tenminste als we de foto van de echte bekijken.Dan zou de vloer op 1.8 meter zitten als je de Preiser er naast ziet staan.

Voor de rest in de goede omgeving en met kleur lijkt het een mooie aanvulling op de baan  :thumbup:

Harald & Alex
Re: De baan op zolder - En verder met de scenery / eerste Walliser Stadel
Harald & Alex, dat is een veel voorkomende hoogte in het echt. Meestal wordt de ruimte onder de Stadel dan gebruikt voor opslag of een schuurtje. Ik kan hem natuurlijk ook lager zetten, nog een punt van overweging als ik het op de baan ga uit proberen.
Re: De baan op zolder - En verder met de scenery / eerste Walliser Stadel
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: De baan op zolder - En verder met de scenery / eerste Walliser Stadel
Ziet er goed uit

Groet
Harald
Re: De baan op zolder - En verder met de scenery / eerste Walliser Stadel
Kees.

Een onderbouw van steen en dan in een helling ingebouwd zou wel mooi staan denken we.Het is nu wat lastig om zich daar een voorstelling van te maken als je het zo ziet :?
Re: De baan op zolder - En verder met de scenery / eerste Walliser Stadel
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De baan op zolder - En verder met de scenery / eerste Walliser Stadel
Hoi Kees,

Ik had even jou draadje niet gelezen maar ben weer helemaal bij  :)
Complimenten voor je eigenbouw huisjes, kost veel tijd maar ik begrijp het gevoel dat zo,n gebouwtje geeft.
Ook het snel stromende water is mooi geworden, daar moet ik ook nog eens aan beginnen  >:-D


Mvg,

Peter Degeluidsman.
Re: De baan op zolder - En verder met de scenery / eerste Walliser Stadel
 ben je middag je niet online..
stampt cees een complete Walliser Stadel  op het forum.  8o
Mooi cees.
alleen de org. lopen taps toe (doen ze om de muren droog te houden van water ed).
maar das detail.

wat zij de maten van jouw Walliser Stadel ?

gr.johan
Re: De baan op zolder - En verder met de scenery / eerste Walliser Stadel
De onderbouw zoals Kees die gemaakt heeft is echt zoals het in Wallis voorkomt. Men gebruikt de 4 platte stenen op de palen om ongedierte in de opslagruimte te voorkomen. Eigenlijk is dat hetzelfde idee als een rattenplaat die je aan een scheepstros ziet hangen wanneer een schip in de haven aangemeerd ligt. Zo zie je dat iedere beroepsgroep zijn eigen inventieve oplossing heeft.

Groet,

Ronald
Re: De baan op zolder - En verder met de scenery / eerste Walliser Stadel
Knap gemaakt Kees ziet er erg leuk uit.

Tony
Re: De baan op zolder - En verder met de scenery / eerste Walliser Stadel
Johan, ik heb in zermatt de maatvoering gedaan van meerdere Stadel; er wordt daar gewerkt in veelvouden van 5 mtr., de hoogte is gemiddeld 3 mtr., zonder de kap, dakhelling tussen de 20 en 30 graden. Ik werk nu aan de hand van tekeningen die ik heb gevonden op het Viruelles Walliser Museum, daar lopen de wanden niet taps. Die heb ik echter wel gezien in het echt, dus wellicht bli de tweede toepassen. Omdat de Walliser zo ongeveer per dal detail verschillen hebben in hun gebouwen, blijft het altijd een keuze wat je namaakt. Wordt later bij het dorp nog leuk als ik originele Hüssa ga maken......
Re: De baan op zolder - En verder met de scenery / eerste Walliser Stadel
Lid sinds: 2008

Als je gezond bent ben je rijk

offline
Re: De baan op zolder - En verder met de scenery / eerste Walliser Stadel
Mooie stadels Kees, heb je mooi gemaakt ook ik ben benieuwd als ze geverfd worden.
Ik blijf het volgen.

Groetjes Herman.
Re: De baan op zolder - En verder met de scenery / eerste Walliser Stadel
Sehr schön!!
Re: De baan op zolder - En verder met de scenery / eerste Walliser Stadel
Citaat van: keeszondag op zondag 16 maart 2014, 19:48:58
Johan, ik heb in zermatt de maatvoering gedaan van meerdere Stadel; er wordt daar gewerkt in veelvouden van 5 mtr., de hoogte is gemiddeld 3 mtr.
Cees, kan je nader verklaren?
als ik het begrijp,  ca 5x10 mtr.
en de haaogt 3 mtr van vloerhoogte?

CiteerIk werk nu aan de hand van tekeningen die ik heb gevonden op het Viruelles Walliser Museum,
heb je hier een link van, ik kan het niet vinden.

die balsahout, welk dikte  heb je gebruikt?

mvg johan

mvg  johan
Re: De baan op zolder - En verder met de scenery / eerste Walliser Stadel
Zo daar kun je trots op zijn. Dat interieur is ook de moeite waard. Je zou bijna een opengewerkt model neerzetten. Je moet het op de baan zien denk ik om de verhoudingen te kunnen bepalen. Er gaat weer niets boven zelfbouw!
Re: De baan op zolder - En verder met de scenery / eerste Walliser Stadel
@Johan: inderdaad zijn de kleinsten 5 x 5 mtr. Een maat groter is 10 x 5 mtr, maten ongeveer natuurlijk. Het balsahout is 1 en 2 mm.

Dit is de link

De Stadel is af en staat hier op zijn plekje op de baan... wat natuurlijk nog niet afgewerkt is. Nu beginnen aan de tweede, maar eerst morgen stemmen en de uitslag afwachten...

Re: De baan op zolder - En verder met de scenery / eerste Walliser Stadel
ik vind hem super kees.
petje af.

Kees, bij die op-en afrij wagens van liliput, kunnen daar de zijkant van scharnieren of alleen de kopse kant?

gr. johan
Re: De baan op zolder - En verder met de scenery / eerste Walliser Stadel
Johan, alleen de kopse kanten!
Re: De baan op zolder - En verder met de scenery / eerste Walliser Stadel
oke bedankt kees.
jammeer dat het alleen de kopse kanten zijn.

gr. johan
Re: De baan op zolder - En verder met de scenery / eerste Walliser Stadel
Kees. WE is de afmeting van jouw stadel ?

Gr johan
Re: De baan op zolder - En verder met de scenery / eerste Walliser Stadel
Johan, bij de zijwanden 6x6x4 cm, nokhoogte 5,9 cm
Re: De baan op zolder - En verder met de scenery / eerste Walliser Stadel
Lid sinds: 2008

Als je gezond bent ben je rijk

offline
Re: De baan op zolder - En verder met de scenery / eerste Walliser Stadel
De stadel is mooi geworden Kees :thumbup:, zal best mooi staan in het landschap op je baan.

Ik heb de link wel even in mijn favorieten gezet.

Groetjes Herman.
Re: De baan op zolder - En verder met de scenery / eerste Walliser Stadel
Hallo Kees,

Ik weet niet meer wat ik er aan toe moet voegen. De complimenten die je overal krijgt (daar kan ik niks meer aan toevoegen) en wat mij betreft doen ze je allemaal te kort.... :D :D :D.... ..... ik zal mijn compliment er dan toch nog bijzetten....
<--....FANTASTISCH....-->
Na alles door gelezen te hebben heb ik 1 vraagje aan je. ... Waarvan heb jij het dak gemaakt. Ik ben ondertussen in een fase waarin ik ook aan het testen ben met bomen en huisjes zelf maken... Het dak vind ik echt helemaal te gek... kan er alleen nog niet achter komen hoe je het gedaan hebt.... B) B)

Martin
Re: De baan op zolder - En verder met de scenery / eerste Walliser Stadel
Bedankt Martin voor het compliment. Dat dak is eigenlijk heel eenvoudig: twee plaatjes balsahout en daarop heb ik van zwart karton de strookjes uitgesneden voor de leiplaten met een scherp hobby mes. Deze op het balsahout geplakt en met een klein schroevedraaiertje bekrast voor wat meer reliëf. Vervolgens met donkergrijs en wit dry brush afgewerkt. De randen van het balsahout in gelijke kleur afgewerkt en dat is het.
Re: De baan op zolder - En verder met de scenery / eerste Walliser Stadel
Hallo Kees,

Dank voor je reactie. Goed, bedacht... Heb ik vanmiddag wat te proberen... ha ha ha...
Re: De baan op zolder - En verder met de scenery / eerste Walliser Stadel
Prachtige updates van de huisjes en het water!