Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

De baan op zolder - volgend project: Station Polasteg

Gestart door keeszondag zondag 27 januari 2013, 23:46:59

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: De baan op zolder - wat gaat het worden?
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: De baan op zolder - wat gaat het worden?
Hoi,

Ben benieuwd naar de verdere vorderingen voor je baan. Je hebt iig 2 trafo's erbij nu! :D

Roy
Re: De baan op zolder - wat gaat het worden?
Inderdaad Roy! Leuk om ff bij jou te kijken en (hoewel kort) te spreken met een ervaren rot. Bedankt voor de snelle medewerking en succes met het konijn!!
Re: De baan op zolder - wat gaat het worden?
" succes met het konijn" blijkbaar is dat lekker met pruimen  >:-D
Re: De baan op zolder - wat gaat het worden?
Vorderingen gaan gestaag... de baan wordt gelegd met melders, wissels en voeding die ik gelijk naar onder de tafel breng. Daar wordt het redelijk "dradig" maar boven op de tafel niet. Ik heb op deze wijze de soldeerpunten voor de voeding gemaakt aan het einde van de kabels die van onder het schakelpaneel komen:



werkt best goed en maakt uitbreiding of verandering redelijk makkelijk...

Ik leg eerst de rails neer met gesoldeerde kabels en dan krijg je dit:



en dit:



en zo is het na de doorvoer van de kabels:



Ik heb alweer gereden op de baan, alle aangesloten melders werken zoals het hoort, dus we gaan dapper door! Als het "schaduwstation" ligt ga ik het spoor naar het zichtniveau laten stijgen. Daar komt dan voorlopig een keerlus aan om alles te testen. Dat het volgende hoofdstuk: scenery.... dat heb ik nog nooit gedaan dus dat wordt weer veel lezen!
Re: De baan op zolder - wat gaat het worden?
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: De baan op zolder - wat gaat het worden?
Zooo, jij gaat hard.
Ik moet ook weer eens aan de slag, moet nog ergens een doosje ambitie hebben liggen, kan het alleen niet vinden  :D
Ben ook bezig met mijn andere hobby.... Koken.... Begin april komt er 20 man eten, rijsttafel met 30 verschillende gerechten  :P
Re: De baan op zolder - wat gaat het worden?
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: De baan op zolder - wat gaat het worden?
begin april? Dan heb je toch nog een paar weken om aan de baan te werken???

Roy
Re: De baan op zolder - wat gaat het worden?
Citaat van: Leeeke op vrijdag 08 maart 2013, 07:09:28
Begin april komt er 20 man eten, rijsttafel met 30 verschillende gerechten  :P

Ik ben mijn uitnodiging kwijt, waar was het ook alweer en hoe laat precies?? :)
Re: De baan op zolder - wat gaat het worden?
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: De baan op zolder - wat gaat het worden?
Hoi Kees,
7 april vanaf een uur of 15.00...
Je hebt mijn adres  :D
Mocht dit nu niet schikken dan kunnen we wel wat anders afspreken.... Er blijft vast nog wel wat over  :P
Re: De baan op zolder - wat gaat het worden?
doggy bag, please ...  :-)
Re: De baan op zolder - wat gaat het worden?
Zo, vandaag een dagje met de bouw bezig geweest. Ik heb het railplan van het schaduwniveau gereed:



Verder bezig geweest met het vastzetten van de kabeltjes onder de tafel met een kabelgoot systeem dat ik bij de Gamma vond:



Het is niet zo duidelijk, maar alle kabeltjes van melders en wissels zijn nu weggewerkt onder tafel! Onder het schakelpaneel komt het allemaal samen:



Ook het schakelpaneel heb ik vandaag gefatsoeneerd:



Ik heb eerder al een foto laten zien van de aansluit (soldeer) punten voor de baanspanning. Dit is hoe ik de aansluitingen maak:



Bij het testen na de montage, was een wissel met M* decoder niet van plan mee te werken. De decoder onder een andere wissel gezet en het werkte weer. Die aandrijving is hooguit 2 maanden oud??? Ook maakt een andere wissel wat vreemde geluiden bij het naar groen schakelen. Aandrijvingen beide 74491. Ik ga er morgen verder aan knutselen, nu was het tijd voor een biertje met snack!
Re: De baan op zolder - wat gaat het worden?
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: De baan op zolder - wat gaat het worden?
Hoi Kees,
Je hebt weer een hoop werk verzet...
Heb je je bezetmelderbedrading en wisselbedrading bij elkaar gebundeld of liggen ze in aparte gootjes?
Bij elkaar bestaat de kans op spookmeldingen van je bezetmelders....

Die aansluitpunten zien er aardig uit, ben je echter niet bang dat je bij werkzaamheden onder je baan je hoofd openhaald aan die uitsteeksels??
Groetjes
Leo
Re: De baan op zolder - wat gaat het worden?
Leo, het zit nu bij elkaar, dus als het gaat spoken op zolder haal ik het uit elkaar, maximaal een uurtje werk. De aansluitpunten zijn strategisch aangebracht, zodat ik er geen last van heb onder de tafel.

Update: Na een nachtje goed slapen werken de "weigerwissels" weer.... Heb ze beiden getest en ik denk dat ik de pulstijd wat ga verlengen. Met de hand op een aparte trafo geen probleem of rare geluiden.
Re: De baan op zolder - wat gaat het worden?
Ik heb de afgelopen dagen de remsectie's en stop locaties ingeregeld en de locs (ik heb er wel 3....) opnieuw afgesteld. Het werkt allemaal toppie nu. Nu is het stijgend spoor aan de beurt. Ik heb het spoor op papier gezet en gebruik dat als sjabloon om het hout te zagen. Ik ga de stijging met bouten/draadeinden M6 maken, wordt vervolgd.... Ik denk dat ik het net ga redden met de stijging zodat ik niet een dakkapel hoef aan te leggen op een onlogische plek... De stijging wordt 3%, dus het zou allemaal moeten lukken.
Re: De baan op zolder - wat gaat het worden?
Zo, na een aantal dagen lekker klussen heb ik een mijlpaal bereikt: het verbindingsspoor naar het zichtniveau is af tot aan het punt waar een tijdelijke keerlus is gemaakt zodat ik kan proefrijden op het schaduwniveau.

De methode met de draadeinden werkt goed, de controle over het stijgingspercentage is erg precies. Ik vind het bouwen bijzonder leuk, maar nu even een rustmoment, want er moet nu geïnvesteerd worden in de rails voor het zichtniveau en de bijbehorende wisseldecoders en terugmelders.  :(

Een paar foto's:

begin van het verbindingsspoor, even goed maatvoeren om de start goed te krijgen:


tijdens de bouw staat het rollend materiaal te wachten om steeds een stuk verder omhoog te kunnen:


weer een stuk af:


Ik ga links rijden, dus dit stammetje plan D staat op het dalende spoor, het buitenspoor is stijgend. De stijging is 3%, alles kachelt zonder problemen omhoog!


Alles past, de Re421 staat op het punt waar het stijgend spoor de boog ingaat, van het schuine dak af. Ruimte zat, ook genoeg voor bovenleiding (ooit) in de toekomst:


De eindsituatie (voorlopig). Rara welk deel is tijdelijk en welk deel definitief:


De komende tijd dus spullen kopen en nadenken over de aankleding van de voorste sporen op het schaduwniveau, tunnelportalen en lawinescherm. Ook kan ik nu de treinen samenstellen en het automatisch rijden inregelen op het schaduwniveau. Genoeg te doen en het is nog steeds leuk!  :)
Re: De baan op zolder - wat gaat het worden?
Lid sinds: 2011

Niet in paniek raken zolang ik dat ook niet doe!!!

offline
Re: De baan op zolder - wat gaat het worden?
Lokwissel en veel bouwpezier gewenst en ik hoop sneller dan mij.
Re: De baan op zolder - wat gaat het worden?
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: De baan op zolder - wat gaat het worden?
Nice! Ziet er goed uit. Maar waarom ga je links rijden?

Roy
Re: De baan op zolder - wat gaat het worden?
Lid sinds: 2011

Niet in paniek raken zolang ik dat ook niet doe!!!

offline
Re: De baan op zolder - wat gaat het worden?
Heel zwitserland rijd links komt door invloed van de engelse bij de ontwikkeling van de eerste spoor kilometers in der Schweiz
Re: De baan op zolder - wat gaat het worden?
Lid sinds: 2011

Niet in paniek raken zolang ik dat ook niet doe!!!

offline
Re: De baan op zolder - wat gaat het worden?

Dit is wat ik bedoelde
Beter laat dan nooit, succes
Re: De baan op zolder - wat gaat het worden?
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re: De baan op zolder - wat gaat het worden?
Hoi Kees,

Het ziet er fraai uit. Mooie oprit en 3% is inderdaad geen probleem. Vraagje, waarom gebruik je geen slagmoeren om zo te voorkomen dat de moeren en stukjes draadeind boven de plaat uitsteken?

Groet, Ronald
Re: De baan op zolder - wat gaat het worden?
@Roy: links rij ik om twee redenen, ik wil inderdaad een beetje Zwitserland gaan namaken en ook praktisch: het stijgend spoor is zo iets langer dan het dalend spoor.

@Ronald: ik gebruik 9 mm berken multiplex en dat wil nog wel eens werken. Dat vang ik zo af. Waar de moeren aan de bovenzijde zichtbaar zijn is ook het deel dat uit zicht is in het ontwerp. Kijk maar bij het begin van de stijging, daar zie je geen moeren en draadeinden, dat blijft in het zicht. Het laatste stuk zal met houten ondersteuning worden gemaakt, net als het totale zichtniveau.

Het station dat ik wil gaan maken, zal wellicht nog veranderen, maar vooralsnog ben ik er content mee.

Bedankt voor de reacties!
Re: De baan op zolder - wat gaat het worden?
Vanavond dan de eerste test van het schaduwniveau, twee routes gemaakt, een met stop in het schaduwstation en een zonder stop. Beide met willekeurige keuze van het spoor door het station en allebei flink wat keren herhalen zodat het lekker door elkaar gaat lopen. Twee treinen samengesteld en gaan met de banaan, op hoop van zegen!
Dat werkt dus helemaal toppie, draait lekker zowel met twee blok en een blok reservering. Bijzonder leuk om te zien hoe er afgeremd wordt, gewacht en bij vrije baan flink doorgereden. Ik kan het verkeer nog verbeteren door een extra bezetmelder module te kopen, zodat de tijdelijk keerlus ook in twee blokken verdeeld kan worden, is nu niet gedetecteerde baan. Maar die module staat al in de planning.
Ik ga nu werken aan het ontwerp voor de aankleding van de voorzijde, waar ik een lawinegalerij wil maken, zodat er een paradespoor ontstaat. Links en rechts daarvan verdwijnt het spoor in tunnels, respectievelijk naar het schaduwstation en naar het zichtniveau.

Wordt vervolgd.
Re: De baan op zolder - wat gaat het worden?
Zo, paar dagen getest, met drie treinen, loopt allemaal goed. Heb alleen twee of drie keer een niet gezette wissel gehad, dat moet ik in de gaten houden. Vandaag Styrodur platen van 20 mm en 40 mm gehaald en 3 mm triplex. Hiermee ga ik de tunnel portalen en de lawinegalerij maken. Wordt vervolgd (met foto's).
Re: De baan op zolder - wat gaat het worden?
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re: De baan op zolder - wat gaat het worden?
Hoi Kees,

Misschien heb ik iets over het hoofd gezien tijdens het lezen van je topic, maar heb je er ook rekening mee gehouden dat je straks overal nog bij kan als je met de scenery aan de slag kan. Ik begrijp dat je de helling vanuit het schaduwstation in een berg laat vallen en kun je dat dan nog bereiken wanneer een trein stilvalt op een punt waar het overdekt is.

Mooi dat de treinen zo goed automatisch rijden. Maakt mij in ieder geval steeds enthousiaster om uiteindelijk ook met I-train te gaan werken.

Groet, Ronald
Re: De baan op zolder - wat gaat het worden?
@Ronald: de bereikbaarheid is een punt van constante zorg.... Maar ik heb het in de smiezen en ga vooralsnog werken aan de linker voorkant van de tafel, omdat ik rechts achter de aansluiting nog moet maken. Ik  moet in de bovenbaan een noodvoorziening maken, waarschijnlijk aan de voorkant. Via de acherkant, die verder open blijft kan ik er ook bij. Het zichtniveau duurt nog even want de rails en de CAN modules zijn op en ik heb mijn "budget" van Maart gespendeerd aan bouwmaterialen!
Re: De baan op zolder - wat gaat het worden?
Hoi Kees,

Heel erg mooi. Je hebt zeker niet stilgezeten.
Bij jouw kabelsysteem, wat dicht is ben je dan niet bang als er storing is, dat je er niet bij kan. Bijvoorbeeld met boekbinders is alles open en makkelijker te zoeken.
Is maar een optie hoor. Verder veel succes.

Mvg
Arie
Re: De baan op zolder - wat gaat het worden?
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re: De baan op zolder - wat gaat het worden?
Kees ik heb zelf ook zo'n helling en heb de baan erboven als een afneembare module gemaakt, omdat ik anders niet meer bij de helling kan.
Wellicht is dat ook een idee voor jouw baan.

Groet, Ronald
Re: De baan op zolder - wat gaat het worden?
Bedankt Arie! De kabelgootjes zijn niet dicht, lijkt heel erg op boekbinders. Kan je met de vingers openmaken en kabeltjes uithalen of bijvoegen. Ze zijn soepel en met plakrug, makkelijk te knippen en enigzins te buigen. Ben er tevreden over tot nu toe.

Ronald: dat is een goed idee! Ik ben er nog niet helemaal uit hoe ik de bovenbaan ga maken, ik neig ernaar geen dichte bouwwijze te gebruiken, maar meer open. Dan is een module zeker het overwegen waard!
Re: De baan op zolder - wat gaat het worden?
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Re: De baan op zolder - wat gaat het worden?
Citaat: Heel zwitserland rijd links komt door invloed van de engelse bij de ontwikkeling van de eerste spoor kilometers in der Schweiz
@krokodil68: Heb je daar meer informatie over? Ik ben erg geïnteresseerd.
Ik dacht dat linksrijden in Zwitserland te maken had met de keertunnels in het Gotthardtraject. Veelal de buitenbocht voor het stijgende spoor zodat het hellingspercentage beperkt blijft. Eigenlijk dezelfde redenering die Keeszondag heeft met zijn langere spoor op links.
Re: De baan op zolder - wat gaat het worden?
Zo, vandaag gewerkt aan de baan, maar nu pas een update, omdat ik vanavond naar de Matheus Passion ben geweest. Was erg mooi in de St. Maartenkerk in Zaltbommel. Ben bezig geweest met de afscheiding van het paradespoor op het schaduwniveau. Heb daarvoor balkjes op de lengte van het verschil tussen schaduw- en zichtniveau met rampamoeren in de bodemplaat gemonteerd en daarlangs 3mm triplex geplaatst. Werkt goed, ondanks de spanning van het gebogen triplex. Nu dat staat kan ik de tunnel portalen en lawinegalerij gaan maken van styrodur platen. De rest van de voorkant van het schaduwniveau wordt dichtgemaakt. Enkele foto's van het resultaat:



Re: De baan op zolder - wat gaat het worden?
Ziet er strak uit. Ben benieuwd naar wat voor meer mooie dingen er gaan komen!
Re: De baan op zolder - wat gaat het worden?
Hoi Kees,

Prachtig gemaakt. Ik heb alleen een vraag: vindt je het niet zonde dat je niets meer van je schaduwstation ziet. Ook je oploopspoor aan de achterkant is uit het zicht.
Persoonlijk vind ik dat een beetje jammer. Maar goed, het is jouw baan. Verder niets op aan te merken hoor. :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Het paradespoor loopt natuurlijk prachtig zo op de voorgrond.

Mvg
Arie
Re: De baan op zolder - wat gaat het worden?
Bedankt Hans en Arie! @Arie: ja wel een beetje jammer inderdaad, maar onvermijdelijk. Het zichtniveau moet dat goed gaan maken. Ga vandaag de sporen van het paradetraject een beetje vastleggen en de twee tunnel portalen in casco maken (als ik tijd genoeg heb...)
Re: De baan op zolder - wat gaat het worden?
Hoi Kees,

Dat ziet er indrukwekkend uit. Ga je dit nog ergens mee afwerken of blijft dit zo?

Gr. Wim
Re: De baan op zolder - wat gaat het worden?
Wim, dat wordt natuurlijk nog afgewerkt. Is nog een hele uitdaging, maar de ideeën borrelen al op!
Re: De baan op zolder - wat gaat het worden?
Ben benieuwd wat het gaat worden, Kees. :)

Gr.Wim
Re: De baan op zolder - wat gaat het worden?
hoi,

Leuke baan ziet er goed uit.
zeker ff volgen, aangezien mijn baanbouw ook inzicht komt.

Re: De baan op zolder - wat gaat het worden?
Vanmiddag de boekhouding bijgewerkt voor deze hobby. Als herintreder heb ik begin december vorig jaar mijn digitale startset gekocht en daarna heb ik flink wat spullen gekocht.... Het leek mij een goed moment ff te kijken wat er tot nu toe is besteed..... ( vraag niet waarom, ik heb af en toe rare denkbeelden....)

Aan treinen, rails etc. Kortom alles wat rechtstreeks gerelateerd is aan de hobby ?1500,-- (circa)
Aan materialen, gereedschap etc. Kortom alles wat rechtstreeks met de bouw van de baan heeft te maken: ?500 (circa).

Re: De baan op zolder - wat gaat het worden?
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: De baan op zolder - wat gaat het worden?
Ha Kees,
Jij gaat ook als een ' trein' . Je waarschuwt mij voor de slechte bereikbaarheid van de opstelsporen, maar mogelijk krijg je daar zelf ook problemen mee, zeker nu ze achter een dichte wand komen? Of kun je er straks toch van de achterkant bij? Zelf wil ik geen gehele onderplaat gebruiken . Bij mijn vorige baan had ik 5 opstelsporen, die 10 cm onder de hoofdplaat lagen, maar wel vanaf 2 zijkanten van onder de tafel bereikbaar. Bij ontsporingen kon ik de wagons er wel af halen, maar door het geringe hoogteverschil moest ik ze er vaak elders op de baan weer opzetten. Was wel lastig voor Koploper, want plotseling was de trein niet meer op de plek waar deze verwacht werd en moest ik deze opnieuw ingeven.
Daarom kies ik er nu voor om wat verder te stijgen vanaf niveau 0, zodat er meer ruimte tussen de niveau's komt, maar het blijft woekeren.

gr Gertjan
Re: De baan op zolder - wat gaat het worden?
Gertjan, klopt helemaal! De tussenruimte wordt 20 cm en de baan gaat binnenkort ong. een halve meter verder de ruimte in, van het dak af, de tafel staat op zichzelf, niet aan de wand verankerd. Ik kan nu via de achterkant al bij het schaduwstation en dan nog iets makkelijker. Maar het blijft altijd een gedoe... Ik wil toch graag het paradespoor maken, anders is het aan de voorkant zo'n kaal gedoe onder het zichtniveau.
Re: De baan op zolder - wat gaat het worden?
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: De baan op zolder - wat gaat het worden?
Hoi Kees,
Dat verplaatsen naar voren heeft nog een voordeel. Je kunt verder de hoogte in, ook met je bovenste sporen. Ze zullen nu niet zo snel tegen het dak lopen. In mijn vorige huis zat ik ook op zolder met de baan. Op papier leek alles te kunnen, totdat mijn eerste trein toch tegen het schuine dak vast liep.
Als je ruimte hebt om naar voren te komen lijkt dat een prima oplossing.
Verder ben ik helemaal eens met je idee over het lange paradespoor vooraan. Bij mijn ontwerp heb ik daar achteraf toch veel op in moeten leveren, om andere zaken toch voor elkaar te krijgen. Misschien dat bij de aankleding bij mij toch nog iets meer lengte zichtbaar kan worden gemaakt.

Ik lees in een ander draadje dat je de rails niet vast gaat schroeven? Zelf heb ik dat met mijn M rails in de schaduwstations wel gedaan, omdat deze soms uit elkaar werden gereden. Maar nu wil ik met isolatie gaan werken, want het was wel behoorlijk veel herrie altijd. Lijmen die ik liever niet, omdat ik nu al wet dat deze baan hier geen jaren blijft liggen. misschien is af en toe vastzetten nog een optie.

gr Gertjan

Re: De baan op zolder - wat gaat het worden?
Gertjan, ik doe dat met houtlijm, druppie links en rechts bij een rail en dan enkele rails verder weer. Deze tip heb ik van Roy gekregen toen ik bij hem was. Werkt tot nu toe erg goed op de isolatieplaat, rails ligt goed vast. Ik denk dat C rails minder snel wordt open gereden dan M rails, tot nu toe nog niet meegemaakt en ik heb al wat rondjes gereden op deze baan. Mijn oude M rails kwam inderdaad wel eens los na een poosje...

O ja over de hoogte heb ik een foto geplaatst eerder, dat komt hier allemaal prima uit (gelukkig)....
Re: De baan op zolder - wat gaat het worden?
"Vanmiddag de boekhouding bijgewerkt voor deze hobby" Eigenlijk kan je dat beter niet doen, daar komt namelijk alleen ruzie van met je eventuele huisgenoten. Wil je dit toch doen verstop deze boekhouding dan goed.Hoe zou ik dat toch weten he 8o
Re: De baan op zolder - wat gaat het worden?
er komt mooi vorm in de baan zie ik, Kees...   Ik ben benieuwd naar het vervolg hoe het er "bovendeks" gaat komen uit te zien...  Succes met de verder opbouw, als je voort gaat zoals je nu al bezig bent, dan wordt het een hele mooie baan.
Re: De baan op zolder - wat gaat het worden?
Hoi Kees,

Even op de boekhouding terugkomend, de verzekering eist dat bij uitkering van schade e.d. er een lijst is van de aangeschafte spullen.
Is dus verstandig dit goed bij te houden. Per verzekering scheelt het nog wat er bij de inboedelverz. wordt meegenomen aan bedrag van verzamelingen, waaronder onze hobby wordt verstaan.

Mvg
Arie
Re: De baan op zolder - wat gaat het worden?
Bedankt mannen voor de tips en ondersteuning! De "boekhouding" heb ik allang gedeeld met mijn betere helft, wij hebben wat dat betreft geen geheimen voor elkaar en zij mag ook graag "leuke hebbedingetjes" kopen. Ons motto in deze: echt plezier ontstaat na inzicht en overzicht!

Vandaag de Action bezocht voor Acryl verf (ruim geslaagd), zodat ik de scheiding, onderlaag en verdere afwerking van het parade spoor van een meer kloppende basiskleur kan voorzien. Helaas nog geen tijd gehad voor de tunnel portalen en verdere voorbereiding van het spoor voor schotteren en ook teveel avonden deze week volgepland met afspraken..... :(
Re: De baan op zolder - wat gaat het worden?
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: De baan op zolder - wat gaat het worden?
Hoi Kees,

Je bent in ieder geval al veel verder als ik.
Bij mij ligt het ff op zijn gat.
Er staat een verbouwing op stapel om van de speelkamer Hobby en knutselkamer te maken, hiervoor moet het dak vervangen worden.
Als dit gereed is verhuist de vrouw naar beneden, en ik verhuis van de zolder naar de 1e verdieping..... Om dan nu nog snel ff te starten is niet slim.
Je schiet echter al wel goed op! Ben erg benieuwd naar het vervolg!
Succes
Re: De baan op zolder - wat gaat het worden?
Leo, dat is wel wat om naar uit te kijken! Ga je nog naar Dortmund? Ik ga op vrijdag met mijn zoon en pak dan gelijk de M&G mee van Can Digital na de beurs, we moeten toch wat eten voordat we weer terug gaan....

Ik ben de afgelopen dagen zoveel als mogelijk bezig geweest met het opzoeken/lezen van scenery technieken en met het voorbereiden van het paradespoor voor de afwerking, dus rails vastlijmen en 3mm plaat tussen en naast de sporen als voorbereiding voor het balasten. Ik heb besloten de lawinegalerij te gaan maken van architectenkarton. Dat ga ik morgen kopen in Rotterdam bij Harods, inclusief snijbord en goede mesjes. Moet daar toch naartoe om mijn broer op te halen, die na 21 jaar voor het eerst langs komt uit Nw Zeeland, dat wordt een leuk weekje, helaas weinig werken aan de baan. Voor de tunnelportalen heb ik een bewerkingstechniek verzonnen met hardschuim, als dat lukt laat ik het hier zien. De ballast ga ik verwerken met voorstrijk, dat schijnt erg goed te gaan.

(Misschien neem ik gelijk een airbrush mee bij Harods, hebben een leuk startset met compressor voor ? 129.)
Re: De baan op zolder - wat gaat het worden?
Hallo Kees,

Zie dat je aardig wat uitgedacht hebt.
Ben zeer benieuwd hoe dat alles gaat uitpakken.
En een zeer bijzonder bezoek op komst.
21 jaar, dat is een lange tijd!!!
Wens je veel plezier komende week!

Gr. Wim
Re: De baan op zolder - wat gaat het worden?
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: De baan op zolder - wat gaat het worden?
Hoi Kees,

Zeker ga ik naar Dortmund! Ons bezoek staat op Zondag geplanned.
Het is op mijn werk in die periode nogal druk en de kans is groot dat ik op zaterdag moet werken helaas.
En wat verhuizen betreft.... Ik hoop dat het doorgaat  :D
Leuk dat je je broer weer ziet! Da's wel heel lang geleden.

Ken je ook Nproject.org .... Hier staat ook eea duidelijk uitgelegd over hoe en wat.
Eerst mijn indische rijsttafel maar eens afmaken...
Re: De baan op zolder - wat gaat het worden?
Hoi Kees,

Bij voorbaat een fijne week toegewenst. 21 jaar is wel een hele tijd hoor.
In ieder geval is het wel leuk dat je je broer weer in levende lijve ziet. Dan maar een week geen trein, is toch ook geen probleem.
Succes met het creeeren van de berg. Tevens veel winkelplezier toegewenst.

Mvg
Arie