Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Aan de slag! En het rijdt weer…

Gestart door WouterL vrijdag 29 mei 2009, 12:26:58

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Aan de slag! En het rijdt weer…
Lid sinds: 2009

XXX (maar dan onder elkaar...)

offline
Aan de slag! En het rijdt weer…
Beste mensen,

Na veel voorwerk en tips van het forum (Modelbaanbouw > Banenplan ontwerpen > Een nieuwe baan (weer aangepast): tips blijven welkom! - http://forum.3rail.nl/index.php?topic=15224.msg240444#msg240444) is de bouw gestart. Mijn ervaringen plus wat foto's.

Met Wintrack kun je best aardig tekenen, maar met rails in je handen zijn er toch vaak handiger oplossingen te bedenken, met minder aanvulstukjes, zelfs zonder smokkelen. Ga dus niet af op de stuklijst die het programma genereert, maar ga zelf lekker passen en meten. Daarna kun je als je tijd over hebt Wintrack weer aanpassen. :wink:



Bij het bouwen van een baan tegen muren zit je al gauw met de bereikbaarheid achteraan. Gecombineerd met veel verdekte sporen zul je ruimtes onder de tafel moeten creëren om er nog een beetje fatsoenlijk bij te kunnen. Beter vooraf het sporenplan aanpassen dan later vreselijk zitten klooien! Zorg ook dat je tijdens de bouwfase overal makkelijk bij kan, bijvoorbeeld door uitneembare stukken in de ruwbouw te maken. En plan 'mangaten' waar je ook in kunt staan: de 'deksel' met scenery moet je gemakkelijk weg kunnen nemen.



Doordat ik heb gekozen voor platen piepschuim onder de hele baan (eigenlijk had ik het steviger blauwe tempex willen hebben), is het makkelijk om alle bedrading bovengronds te houden. Met een schroevendraaier druk je een voortje en de draad verdwijnt er moeiteloos in. Afvoeren naar een bereikbare zijkant en je hoeft nooit meer onder de tafel om draden aan te sluiten of te verlengen. Wel even een labeltje aan elk draadje zetten om de plaats van herkomst vast te leggen. De later op te brengen ballast en scenery zal alles aan het zicht onttrekken.



Ik zal regelmatig updates geven van de baan. Meer informatie en veelal andere foto's vind je op mijn site.

Wouter
Re:Aan de slag!
TRUKO
gast

Re:Aan de slag!
Wouter,

Dat blauwe tempex heb ik bij de Gamma zien liggen, Euro25,- voor een heel pak.

Groet,
Rutger
Re:Aan de slag!
Lid sinds: 2009

XXX (maar dan onder elkaar...)

offline
Re:Aan de slag!
Tja, ik dacht dat ik de juiste soort (ergens anders) besteld had en toen de stapel eindelijk in mijn auto lag, bleek het witte piep te zijn. Maar het werkt wel goed genoeg. Even 'affakkelen' na het plakken en snijden, met zo'n mini-brandertje, dan krijg je niet van die bolletjes door je hele huis  8).

Maar bedankt voor de tip, Wouter
Re:Aan de slag!
Lid sinds: 2007

Groningen

offline
Re:Aan de slag!
Hoi Wouter,

Ben benieuwd wat je er van gaat maken.
Heb je ook al een baanplan die je ons kan laten zien?
Veel succes met de bouw.

Groetjes Jac.
Re:Aan de slag!
Lid sinds: 2009

XXX (maar dan onder elkaar...)

offline
Re:Aan de slag!
Voor de volledigheid de website: http://www.twiceatonce.nl/modelbaan
Onder Wintrack staat het baanplan.

Groet, Wouter

Re:Aan de slag!
catzeiler
gast

Re:Aan de slag!
Dat affakkelen een goed idee, mijn kat, die hemelen is, zat dagenlang onder de bolletjes.
Re:Aan de slag!
Spoorman
gast

Re:Aan de slag!
Citaat van: WouterL op vrijdag 29 mei 2009, 12:39:58
Tja, ik dacht dat ik de juiste soort (ergens anders) besteld had en toen de stapel eindelijk in mijn auto lag, bleek het witte piep te zijn. Maar het werkt wel goed genoeg.
Daar ga je spijt van krijgen, het spul is niet vormvast. Uiteindelijk zal je k-rail niet vlak liggen wat gevolgen heeft voor het rijgedrag van je loks. Spreek uit ervaring.

Gr, Ben.
Re:Aan de slag!
Lid sinds: 2009

XXX (maar dan onder elkaar...)

offline
Re:Aan de slag!
Dat klinkt als foute boel.:shock: Maar wellicht scheelt het dat de platen zijn vastgelijmd op 8 mm mdf. Waar geballast wordt is de bovenkant ook geschilderd: het voelt allemaal wel stevig. Zijn er meer ervaringen :?:

Groet, Wouter
Re:Aan de slag!
de Hoeve
gast

Re:Aan de slag!
de ervaringen van vele modelbaanbouwers geven aan dat piepschuim problemen kan opleveren. het is eerder al uitgeprobeerd, maar afgekeurd als goed materiaal.
bovendien is piepschuim bedoeld voor WARMTE-isolatie. je zou geluidsisolatiemateriaal en - constructie moeten kiezen.

dit alles betekent natuurlijk niet dat je baanbouw gaat mislukken, maar wel dat er extra problemen zullen optreden die je moet gaan oplossen. met andere woorden: de moeilijkheidsgraad neemt toe waarbij de succeskans afneemt.

misschien los je het te verwachten probleem op door ook nog kurk tussen piepschuim en rails aan te brengen. de ondergrond voor de sporen is dan  wat steviger.

ik zie overigens dat je wel netjes werkt. en de foto's zien er goed uit.
nog een tip die ik ook mezelf steeds moet voorhouden: eerst de kunst van anderen afkijken. daarna kun je zelf slimmere constructies uitdenken (en aan ons vertellen...).

veel succes, groeten, Hessel
Re:Aan de slag!
Lid sinds: 2009

XXX (maar dan onder elkaar...)

offline
Re:Aan de slag!
Ok, ik ben van het piepschuim afgestapt... Meteen maar een kleine update.







Leuk dat digitaal gaan rijden: heb mijn eerste booster gemold omdat ik dacht dat die wel beveiligd was tegen kortsluiting. Rookwolken en een stinkend huis zijn het gevolg. Zaakje net maar opgestuurd naar Littfinski, hopen op garantie  :mrgreen:
De oorzaak was overigens sluiting in een van de slanke k-wissels. Als wraak deze bewerkt met figuurzaag zodat hij er in elk geval patent uit komt te zien. Recept van Boran (zie aldaar).
Ballasten gaat goed als je een papje maakt van steentjes, houtlijm en water. Tussen de wisseltongen en de biels leg je links en rechts een smal strookje glad papier (bv van beschermstrook van dubbelzijdig plakband). Dan smeer je vanaf de onderkant de ballast ertussen. Je kunt dan al snel het papier verwijderen en de wissel blijft soepel omgaan.

Groet, Wouter
Re:Aan de slag!
Boran
gast

Re:Aan de slag!
Citaat van: WouterL op zaterdag 05 september 2009, 12:12:46
Leuk dat digitaal gaan rijden: heb mijn eerste booster gemold omdat ik dacht dat die wel beveiligd was tegen kortsluiting. Rookwolken en een stinkend huis zijn het gevolg. Zaakje net maar opgestuurd naar Littfinski, hopen op garantie  :mrgreen:
De oorzaak was overigens sluiting in een van de slanke k-wissels. Als wraak deze bewerkt met figuurzaag zodat hij er in elk geval patent uit komt te zien. Recept van Boran (zie aldaar).
Ballasten gaat goed als je een papje maakt van steentjes, houtlijm en water. Tussen de wisseltongen en de biels leg je links en rechts een smal strookje glad papier (bv van beschermstrook van dubbelzijdig plakband). Dan smeer je vanaf de onderkant de ballast ertussen. Je kunt dan al snel het papier verwijderen en de wissel blijft soepel omgaan.

Zonde van je booster! Maar altijd fijn dat je inderdaad je woede kunt botvieren op een paar irritante wissels...  8)

Momenteel ben ik nog lang niet aan het ballasten toe, maar  ik snap alleen nog niet helemaal hoe jij die wissels ballast. Kun je misschien wat foto's of tekeningen plaatsen? :)

Groetjes,
Rob

PS Ik gebruik ESU-servo's voor mijn wisselaandrijving... ;)
Re:Aan de slag!
Lid sinds: 2009

XXX (maar dan onder elkaar...)

offline
Re:Aan de slag!
Hoi Rob,

Ik zal binnenkort wat foto's maken als ik de volgende wissel onder handen neem. Wat met deze werkwijze wel van belang is, is dat je al voordat je de wissel inbouwt de ballast aanbrengt, in elk geval rond de bewegende delen!

Groet, Wouter
Weer aan de slag!
Lid sinds: 2009

XXX (maar dan onder elkaar...)

offline
Weer aan de slag!
Eindelijk weer nieuws: alle boosterproblemen zijn opgelost en er is inmiddels succesvol proefgereden!
Omdat een paar beelden meer vertellen dan duizend woorden, heb ik met een oude camera een videootje gemaakt.
Wie alle ellende terug wil lezen verwijs ik naar http://forum.3rail.nl/index.php?topic=21681.msg370351#msg370351, of (verkort) naar mijn site.
Nog korter: DDW is vervangen door Raptor.

De video uit 2011 is niet meer terug te halen, helaas...
Re:Aan de slag!
Lid sinds: 2006

offline
Re:Aan de slag!
Hoi Wouter, het proefbedrijf ziet er al aardig uit hoor. De treinen rijden mooi soepel maar bij 3.10 in je filmpje staat de achterzijde van de stilstaande trein wel erg dicht tegen het profiel vrije ruimte van de passerende trein. Gaat nu wel goed maar als je later langere rijtuigen met wat meer overhang in de bochten hebt zou die er misschien tegenaan kunnen komen?
gr Gerard
Re:Aan de slag!
Lid sinds: 2009

XXX (maar dan onder elkaar...)

offline
Re:Aan de slag!
Scheelt weinig, he? Ik denk dat twee millimeter veel is :P
Maar de ruimte is beperkt en de locs stoppen op de bezetmelders waar iets doorrijden ook geen optie is omdat treinen elkaar daar ook met minimale speling kunnen passeren.
Ik rij mede daarom met vaste treinsamenstellingen en omdat al mijn hobbygeld in de aankleding zal gaan zitten, komt er voorlopig geen materieel bij en zouden die twee mm twee mm moeten blijven...
Re:Aan de slag!
Lid sinds: 2007

Groningen

offline
Re:Aan de slag!
Hoi Wouter,

Mooi dat de problemen verholpen zijn en dat het proefrijden goed gaat.
Ik hoop voor je dat die 2mm inderdaad 2mm blijft, anders heb je wel een probleem.
Ik zou zelf toch iets meer ruimte nemen, maar je het is jou baan.

Succes met de scenery en we zien het hier wel.

Groetjes Jac.

Weer aan de slag - bergje bouwen
Lid sinds: 2009

XXX (maar dan onder elkaar...)

offline
Weer aan de slag - bergje bouwen
Nu het zaakje rijdt, kan ik aan de scenery beginnen. Eerst maar eens een bergje bouwen.


Beetje hout, gaas, horrenstof, oud laken en behangersplak.


Geelband erover en grijs schilderen.


Ribbeltjes maken in het zachte gipspleister.


Beetje verf erbij (zwart in de voren, rose-bruin aan de voorkant).



Beetje kleuren met pastelkrijt.


Opleuken met strooimateriaal.
Voor het gat rechts komt een bergklep (zie verderop).


Kapelletje erbij en dan nog een keer bomen maken...
Re: Aan de slag!
Lid sinds: 2009

XXX (maar dan onder elkaar...)

offline
Re: Aan de slag!
Volgende stap: stadje bouwen. Zat niet in oorspronkelijk plan, maar ik vond nog een doos met huizen op zolder.


De basis van de aansluiting.


Wat hout, demontabel.


De aansluiting gedicht.


De eerste ruwe plaatsing.
Re: Aan de slag!
dani
gast

Re: Aan de slag!
flinke berg hoor, Wouter....   mooi gedaan.
Dat je van piepschuim naar de blauwe tempex bent over gestapt vind ik een wijze beslissing.
Knap begin van wat ongetwijfeld een leuke baan gaat worden.

Dani
Re: Aan de slag!
Lid sinds: 2007

Groningen

offline
Re: Aan de slag!
Hallo Wouter,

Je hebt de vaart er ineens wel in zitten zeg.
Die berg van heb je mooi gemaakt zo met die ribbeltjes in het gips, goed idee.

Groetjes Jac.
Re: Aan de slag!
ykram
gast

Re: Aan de slag!
Ziet er erg leuk uit en ook origineel!! :D

Veel succes!!

Mark
Re: Aan de slag!
Lid sinds: 2009

XXX (maar dan onder elkaar...)

offline
Re: Aan de slag!
Op mijn website https://www.twiceatonce.nl/modelbaan/ zie je veel meer achtergrondinformatie en onder het kopje ervaringen ook een filmpje van dat het rijdt.
Aan de slag!
Lid sinds: 2009

XXX (maar dan onder elkaar...)

offline
Aan de slag!
Tijd voor een kleine update in de vorm van twee foto's.





De seinen bij het station werken inmiddels ook, vier per LDT-lichtseindecoder. Een wonder na veel gepruts...
Re: Aan de slag!
jantjeh
gast

Re: Aan de slag!
Dag Wouter,

Het ziet er erg mooi uit hie je die rotswand hebt gemaakt!
Tevens vind ik dat je het ballast erg mooi hebt verwerkt tussen de raills.

Ik zou zeggen ga zo door!

groeten jan
Re: Aan de slag!
Lid sinds: 2009

XXX (maar dan onder elkaar...)

offline
Re: Aan de slag!
Weer een stukje verder met de bergen. Je weet nog hoe het moest worden?



Verder met de bergen links:










|Het houten deel links wordt uitneembaar, want hieronder zit een van de schaduwstations...


Het losse deel op de voorgrond komt met een scharnier in het midden van de berg!
Als een en ander weer wat verder is, zal ik het demonstreren.
Bij de waterval op een vorige foto zit overigens ook een scharnier...
Aan de slag!
Lid sinds: 2009

XXX (maar dan onder elkaar...)

offline
Aan de slag!
Ik bedacht laatst dat ik nog ergens een Fallerbus moest hebben liggen... Niet eerder aan gedacht, dus moest ik een weg inpassen. Net echt, in een 'bestaand' landschap aan wegenbouw doen.



Ik heb een paar meter magneetband gekocht, want mijn vroegere ervaringen met draad waren niet bepaald positief. De weg bestaat uit 4 mm dun mdf met daarop blauw schuimplaat. Waar de band komt snij je een strookje weg, opvullen met tegelpasta, de band erin (goede kant boven!) en afsmeren de hele weg en klaar om verder af te werken. De vangrails bestaat uit grijs luidsprekersnoer.



Ik denk dat het wel wat wordt.
Re: Aan de slag!
Lid sinds: 2008

offline
Re: Aan de slag!
Dat gaat een mooie baan worden Wouter. :P
Heb dit draadje nu pas gelezen.
Blijf het volgen.

Tony
Re: Aan de slag!
Lid sinds: 2011

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

offline
Re: Aan de slag!
Hallo Wouter,

dat is een goed idee dat luidsprekerdraad, dat ziet er geweldig uit


ga zo door


gr Ed
Re: Aan de slag!
Lid sinds: 2009

XXX (maar dan onder elkaar...)

offline
Re: Aan de slag!
Dank voor jullie reacties!

Ik had beloofd de klep te demonstreren:



en dicht:



De overgangen moeten nog wat onzichtbaarder gemaakt worden.
Eerst wachten op besteld strooimateriaal en een herder met zijn schapen.

Overigens is het voorste deel met de weg ook uitneembaar om goed bij het schaduwstation te komen...
Re: Aan de slag!
pim
gast

Re: Aan de slag!
Handig zo'n klep.

Pim
Re: Aan de slag!
Lid sinds: 2006

offline
Re: Aan de slag!
Liever deze klep dan een vrouw haar klep. De berg klep sluit tenminste.  :)
Re: Aan de slag!
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Aan de slag!
Mooie gedaan Wouter ziet er heel goed uit en je kan zo lekker overal bij komen. :thumbup:
Re: Aan de slag!
Lid sinds: 2009

XXX (maar dan onder elkaar...)

offline
Re: Aan de slag!
Omdat jullie zo enthousiast zijn  :P:

Re: Aan de slag!
Lid sinds: 2009

XXX (maar dan onder elkaar...)

offline
Re: Aan de slag!
Ben weer verder aan het bouwen geweest. Zo heb je nog eens wat aan je ouwe t-shirts!



Op de klep blijkt een boerderij gebouwd te zijn...

Wat meer overzicht:

Re: Aan de slag!
Lid sinds: 2010

offline
Re: Aan de slag!
Wouter

Dat is een mooie baan geworden.
Ik dacht hoe doet ie dat zo snel zit ik ineens naar een bericht van t jaar ervoor te kijken.
Jammer dat er zo weinig reacties en updates zijn. T ziet er namelijk top uit ,de stukken die af zijn.


Mvg Robin
Re: Aan de slag!
Lid sinds: 2009

XXX (maar dan onder elkaar...)

offline
Re: Aan de slag!
Beste Robin,

Dank voor je compliment. Dat het allemaal zo langzaam gaat, ligt vooral aan tig technische problemen die ik gehad heb (DDW, knallende boosters, onverklaarbare kortsluitingsmeldingen en meer). Dat maakte vooral dat ik niet verder kon met het landschap: het zaakje moest eerst feilloos rijden voor ik verder durfde. Uiteindelijk leidde dat mede tot de vele 'ontsnappingsluiken' voor het geval er toch nog iets fundamenteel fout zat. Nu heb ik er dus echt weer zin in en gaat het redelijk snel.



Maar er valt nog een hoop te doen:



Aan het eind van de week helaas eerst even met vakantie  B)
Re: Aan de slag!
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Aan de slag!
Hallo Wouter,

zojuist je draadje ontdekt en doorgenomen.

Dat ziet er prima uit, ik blijf je volgen
Aan de slag!
Lid sinds: 2009

XXX (maar dan onder elkaar...)

offline
Aan de slag!
In de vakantie tegen een Railjet aangelopen en meteen verliefd!





Dat wordt flink sparen!  :P
Re: Aan de slag!
Rasbasket
gast

Re: Aan de slag!
Ik heb dit draadje nu voor het eerst gezien en het ziet er echt mooi uit, ik denk dat ik hier nog wel een paar ideeën kan opdoen, als dat mag?
Ik blijf dit dus zeker volgen :thumbup:

Groetjes Rens
Aan de slag! Voor de bergklepfans...
Lid sinds: 2009

XXX (maar dan onder elkaar...)

offline
Aan de slag! Voor de bergklepfans...
Speciaal voor de bergklepfans (m/v): nieuwe foto's!





















Daar ging mijn blauwe overhemd... Als je goed kijkt, zie je links nog twee knoopjes zitten.
Nu laten drogen en dan geelband erover en weer afwerken.



Wachten op strooimateriaal...
Re: Aan de slag! Met 'special' over bergkleppen...
Lid sinds: 2009

XXX (maar dan onder elkaar...)

offline
Re: Aan de slag! Met 'special' over bergkleppen...
Het volgende stadium is het vervolg van de busroute. Ik had gepland in de berg bij het raam een lus te maken. Maar dan wordt de ruimte om te staan wel heel erg klein. Vandaar dat het openbaar vervoer wordt uitgebreid en de bus nu door de stad gaat rijden en zijn eindlus krijgt in het dorp helemaal rechts.



Dan is het wel erg handig dat de berg zo hoog is, want klopboren met de stofzuiger aan was geen enkel probleem. Nu weer magneetband te kort, dus ook hier enig oponthoud.

Re: Aan de slag! Met 'special' over bergkleppen...
 :) Mooi gemaakt. Grappig om een oud overhemd te verwerken in een spoorbaan. Zo zie je maar, veel alledaagse zaken zijn te gebruiken, je moet het maar bedenken.  :thumbup:

Dirk-Jan
Re: Aan de slag! Met 'special' over bergkleppen...
Lid sinds: 2009

XXX (maar dan onder elkaar...)

offline
Re: Aan de slag! Met 'special' over bergkleppen...
Verder met de afdeling stadsontwikkeling:



De huizen op de voorste rij worden nu ook bereikbaar. Het isolatieschuim laat zich als een peertje snijden en schillen. Zo beperk ik het gewicht van het - los uit te tillen - stadje. Aan de onderkant moet ook maar een schuimberg komen, maar de keukenrestanten zijn op. Ik heb nog wel een stapel witte tegels... Hopen dat de 3rail-politie het gebruik op deze manier wel goedkeurt. :D

En het is ook wel eens leuk om een stukje wat meer definitief aan te kunnen kleden.



(P.S. Wanneer zou ik nou eens een tweede pagina krijgen?)
Re: Aan de slag! Met 'special' over bergkleppen...
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Aan de slag! Met 'special' over bergkleppen...
Je stadsontwikkeling ziet er goed uit Wouter.
En je berg is weer heel mooi inc luik. :thumbup:
En een beetje laat maar ook ik zou verliefd worden op de Railjet een plaatje van een loc en wagon's met een hele mooie kleur. :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Aan de slag! Met 'special' over bergkleppen...
Als jij nou genoeg post en wij flink reageren is dat zo gepiept.
Maar volgens mij ben je er al bijna.                                         :offtopic:


Maar zonder gekheid je bent erg inventief bezig, leuk om dit te volgen.  :arrow: :thumbup:
Re: Aan de slag! Met 'special' over bergkleppen...
Lid sinds: 2009

XXX (maar dan onder elkaar...)

offline
Re: Aan de slag! Met 'special' over bergkleppen...
Dank voor jullie reacties, ik doe mijn best!

Wat de Railjet betreft: ik kijk er dus sinds een maand naar, maar elke keer wordt de levertijd naar achteren verlegd. Eerst zou de lok in december leverbaar zijn en de wagons al in november. Maar nu staat er bij beide 4 juni 2014. Daar word ik niet vrolijk van :(.
Ik heb nu wel meer tijd om te sparen, en ik heb inmiddels een van de stationssporen verlengd, want op 1.42 meter (lok + vier wagons waarvan een met stuurstand) is mijn kamertje eigenlijk niet berekend.
Inmiddels toch de Railjet maar besteld. In de tussentijd word ik 60, dus daar kunnen mooie bijdragen uit voortvloeien :important:
Re: Aan de slag! Met 'special' over bergkleppen...
Leuk verhaal! Ik vond hem vandaag pas, ben zelf net begonnen met bergen maken en het dan mooi te zien hoe anderen het doen.

Groeten Maarten



Re: Aan de slag! Met 'special' over bergkleppen...
Lid sinds: 2009

XXX (maar dan onder elkaar...)

offline
Re: Aan de slag! Met 'special' over bergkleppen...
Verder met het stadsbeeld: toch maar op de vertrouwde manier met hek- en horrengaas, het overhemd en Koenraads kleefpasta...









Re: Aan de slag! Met 'special' over bergkleppen en een stukje stadsontwikkeling
Prachtige update heb je gepost.
Mooie stukje scenery!
Re: Aan de slag! Met 'special' over bergkleppen en een stukje stadsontwikkeling
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Aan de slag! Met 'special' over bergkleppen en een stukje stadsontwikkeling
Hallo Wouter,

Ik kom je draadje vandaag voor het eerst tegen en heb gelijk alles gelezen  :)
De luidsprekerdraad als vangrail is een top idee, kost bijna niets en is makkelijk in de juiste vorm te monteren.


Mvg,

Peter / degeluidsman.