Nieuws:

Heb je nog geen treinenplaatje in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Ze denken hier ook overal aan, leuk toch.

Gestart door iTom maandag 19 maart 2012, 09:59:36

Re: Mijn I-train baan in opbouw

En toch al lid sinds 19 maart 2012, hoe kan dat.

@citaat @citaat Wim, dat gaat ook veranderen, het gaat gewoon een houten balk worden zonder Gleisspersignal.
In die tijd waren er geen lantaarns op een stootjuk van een privébaan te vinden, veel te duur.
Soberheid is en blijft het doel.  ;)
 @citaat  :thumbup:

Citaat van: Hanzi op dinsdag 18 februari 2020, 09:05:00
Of is daar onlangs een sproeiwagen met RoundUp langs geweest?

Nee hoor, alleen een wagon met flesjes Corona.
Moet dat ook nog verder bewerken natuurlijk Hans, even beetje geduld hè. Ben ook geen 50plusser meer  ;)
Citaat van: iTom op dinsdag 18 februari 2020, 11:33:22
@citaat @citaat Wim, dat gaat ook veranderen, het gaat gewoon een houten balk worden zonder Gleisspersignal.
In die tijd waren er geen lantaarns op een stootjuk van een privébaan te vinden, veel te duur.
Soberheid is en blijft het doel.  ;)
Tom,

Misschien is een Halttafel een idee om te gebruiken?

En wat betreft de Sculptamold, wellicht vind je in dit draadje bij de buren een antwoord.

@citaat Bas.

Die Halttafel ga ik nog eens over nadenken want zie via Google alleen maar stootblokken zonder toeters en bellen.

Wat gebetreft het Sculptamold, Wim volg ik al lange tijd alleen via een ander forum
Een secundair lijntje in de Puy de Dome en de (Haute) Loire anno 1968
maar i.i.g. bedankt voor het meedenken  :thumbup:

BLIJ dat ik analoog RIJ

Citaat van: iTom op dinsdag 18 februari 2020, 13:47:47
Ben ook geen 50plusser meer  ;)
Dat ben je en dat blijf je toch als je Abraham op de borrel hebt gehad?!?
 @citaat @citaat Halttafel in 't wild ===> klik

Citaat van: Hanzi op dinsdag 18 februari 2020, 17:44:44
Dat ben je en dat blijf je toch als je Abraham op de borrel hebt gehad?!?

Die kwam bij mij een jaar te vroeg, vergissing in de familie.

De eerste is klaar, zo te zien hier en daar nog een haartje wegwerken en misschien iets minder roest en wat meer staalkleur.

Fantasietjes op de baan

👏🏻👏🏻👏🏻

BLIJ dat ik analoog RIJ

@citaat @citaat Ouwe meuk  :thumbup: >:-D

Nog even de tweede afgemaakt en beide nog even onder handen genomen, ben er wel tevreden over.

Citaat van: iTom op dinsdag 18 februari 2020, 16:56:50
Die Halttafel ga ik nog eens over nadenken want zie via Google alleen maar stootblokken zonder toeters en bellen.

Wat gebetreft het Sculptamold, Wim volg ik al lange tijd alleen via een ander forum
Een secundair lijntje in de Puy de Dome en de (Haute) Loire anno 1968
maar i.i.g. bedankt voor het meedenken  :thumbup:
Herkenbare foto's van Wim :D

Ik heb de Halttafel gezien in model, zie hier

Ik vind dat zeker een goed idee maar gaat hem niet worden, het blijft allemaal een beetje sober.
Dit was een beetje mijn uitgangspunt.
 @citaat Dat is ook mooi. Less is more zeggen ze wel eens :D
Ik mis alleen nog het papier wat her en der om het stootblok ligt zoals op de foto  :D

Verder weer een sfeervol plaatje. Toch ben je daar wel goed in  :thumbup:

@citaat Dat papier gaat het niet worden wel zal er een wal van takken achter komen.

Inmiddels heb ik de locloods aangepast en worden de deurtjes nu 1 voor 1 geopend, vind het een stuk beter zo.

www.youtube.com/watch?v=OvGbeGpTRuE

Kreis Neuspaß

Erg mooi gemaakt Tom, maar persoonlijk vind ik de lasverlichting te snel starten, die start al als de lok nog niet eens binnen staat.....

BLIJ dat ik analoog RIJ

Wel fraai zoals de deuren "naveren" ! :thumbup:

@citaat Wilco,

dat is een puntje om eens later op terug te komen als er een loc echt binnen staat want dan komt er ook een wachttijd voor de loc zodat die niet gelijk weer gaat vertrekken na binnenkomst. Komt vast wel goed. Zit momenteel ook te puzzelen om wat geluid te laten afspelen via de DCC Next, o.a. kreunende deuren, geluid van werkende mensen, signaal als de loc gaat vertrekken enz. enz. maar das nog een hele puzzel voor mij.  ;)
Citaat van: Wilco69 op donderdag 20 februari 2020, 21:32:31
start al als de lok nog niet eens binnen staat.....
Men last een onderdeel dat niet loc gerelateerd is... ;)

Bedankt voor de input, als het maar niet over de kleur van het laslicht gaat.  >:-D

BLIJ dat ik analoog RIJ

He jaaaa, laten we het daar eens over hebben!
Is er eigenlijk iets mis mee dan?
Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

Het wordt steeds leuker Tom, misschien is het mogelijk om de verlichting van de loods als een tl te laten starten?

Dit geeft nog meer aandacht aan de loods en lijkt mij realistischer, het is maar een idee  :)

Mvg,

Peter Degeluidsman

Fantasietjes op de baan

@citaat
Indeed Peter, en pas als de loc even binnen staat kan het lassen (licht) beginnen...

@citaat Dat is wel een dingetje hoor, ben er wel mee bezig maar dan aansturen via Mardec.
Daar gaan we wel naar opzoek want de huidige verlichting bevalt me als zo wie zo niet, veel te fel en het floept ook gelijk aan.
Ik denk dat er iets moet gebeuren met een MOSFET schakeling maar daar moet ik me nog eens goed in verdiepen, alle tijd natuurlijk.

Vandaag nog een beetje bijkomen van een dag RAIL, het was niet erg druk maar je staat toch een hele dag vragen te beantwoorden en handjes te schudden.
Ben wel nog even snel (nou ja, ik vond het snel) rond gelopen en zag hele mooie banen waarvan ik er over een paar weken op Ontraxx enkele weer terug hoop terug te zien.
@citaat

Is het een idee om aan een gewone Arduino te denken? Wellicht goedkoper.

Edit: tekst aangepast
Hallo Tom,

Ziet er weer tip top uit.  :thumbup: een meester in de scenery geweldig. Bedankt voor het delen. Blijf genieten hiervan, verbeter puntjes kun ik je helaas niet geven.

@citaat @citaat Daar heb ik er al 2 van liggen maar ook heb ik de DCC Next en Mardec in huis, de centen zijn dus al uitgegeven.
Ik zoek nu naar een goede uitleg van het aansluiten van de verlichting als TL of gewoon als LED anders als normaal maar dan mogelijk om te dimmen.
Forum Moderator

Je zou ook nog kunnen denken aan een Digikeijs ledstrip die het tl licht simuleert, die kan ook gedimd en deze kan je op dezelfde manier aansluiten zoals de verlichting nu geschakeld is, dus in een keer spanning erop.

Het leuke van deze strip is dat een kapotte tl ( een van de ledjes ) er ook tussen kan zitten.

Ideeën zat  :)

Mvg,

Peter Degeluidsman 

Kreis Neuspaß

Waarom altijd extra kosten maken als de middelen al in huis zijn?

Citaat van: iTom op zaterdag 22 februari 2020, 11:18:46
Daar heb ik er al 2 van liggen maar ook heb ik de DCC Next en Mardec in huis, de centen zijn dus al uitgegeven.
Ik zoek nu naar een goede uitleg van het aansluiten van de verlichting als TL of gewoon als LED anders als normaal maar dan mogelijk om te dimmen.

Vandaag eens wat stoeien met de verdere mogelijkheden van DCC next van ArcoMora.
Dat viel nog niet helemaal mee maar met hulp van de handleiding en wat missers kreeg ik toch eindelijk de boel zover dat er licht was in de duistere loods.

Het testen was al een feestje, om de verlichting te gebruiken en te kunnen faden komt er ook nog een MOSFET om de hoek kijken, tja dat is dan ook weer zoiets van hoe sluit je dat nu weer aan. Maar in de handleiding stond een mooi voorbeeld en zo kreeg ik het voor elkaar dat de verlichting opstart met steeds feller worden en met afsluiten net andersom.
Er waren al enkele reacties over kapotte TL verlichting, dat is er niet in de DCC next maar er kan wel een instelling gebruikt worden waarmee je een led kan laten flikkeren dus die maar eens er bij programmeren.

Moet de boel weer in de loods gebouwd worden en onder de bak aangesloten. Dat gaat natuurlijk weer met de nodige tegenslag, draadje aan een verkeerd pennetje wat betekent dat er geen licht is in de loods. Maar al snel gevonden, draadje aan de verkeerde poort aangesloten. Misschien handig dat ik de volgende keer het e.e.a. even ga opschrijven.
Uiteindelijk werkt alles maar vind ik de TL simulatie wat tegenvallen, die gaat er uit en alleen het licht aan en uit blijft met het in en uitfaden of hoe dat ook mag heten.  :)

Zo ziet het nu aan de onderkant er uit.

en een filmpje:

www.youtube.com/watch?v=g1C0IrOGL-o
Dat ziet er toch prima uit. Nu lijkt het door de muziek spannender dan het eigenlijk is :D

@citaat Dat is ook de bedoeling van de muziek  :) :)
Ik mis alleen Jaws >:-D

Kreis Neuspaß

Netjes hoor Tom!  :thumbup:

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

Ben trots op je Tom :D

Na de openslaande deuren en de binnenverlichting van de loods via Mardec kreeg ik het idee om de goederenloods van schuifdeurtjes te voorzien.
Makkelijker gezegd dan gedaan dus eerst maar een proefmodelletje gemaakt op dezelfde schaal.

De video laat eerst een aantal langzame openingen zien, vervolgens wat snellere en de achterkant van het gelijk, ik bedoel van het model natuurlijk.

Helaas wil de tekstverwerker van mijn video programma niet meer werken, zal er weer eens een update voor aanschaffen want blijf het ook een leuke hobby er bij vinden om korte filmpjes te maken, ga ook nog eens kijken voor een nieuwe videocamera want het fototoestel is niet best om mee te filmen.

Nu dan het filmpje van de proefopstelling.

www.youtube.com/watch?v=Sls68RfXBa4
 @citaat Soepeltjes. :thumbup:
Laat 'm maar schuiven. ;)
Smooth! :thumbup:
Leuk! En als er nog een Preisertje half achter de deur zichtbaar is, lijkt het helemaal dat ie opengeschoven of dichtgeschoven wordt.

Groet,
Roel

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

Citaat van: iTom op maandag 24 februari 2020, 23:38:29
Vandaag eens wat stoeien met de verdere mogelijkheden van DCC next van ArcoMora.
Dat viel nog niet helemaal mee maar met hulp van de handleiding en wat missers kreeg ik toch eindelijk de boel zover dat er licht was in de duistere loods.

Het testen was al een feestje, om de verlichting te gebruiken en te kunnen faden komt er ook nog een MOSFET om de hoek kijken, tja dat is dan ook weer zoiets van hoe sluit je dat nu weer aan. Maar in de handleiding stond een mooi voorbeeld en zo kreeg ik het voor elkaar dat de verlichting opstart met steeds feller worden en met afsluiten net andersom.
Er waren al enkele reacties over kapotte TL verlichting, dat is er niet in de DCC next maar er kan wel een instelling gebruikt worden waarmee je een led kan laten flikkeren dus die maar eens er bij programmeren.

Moet de boel weer in de loods gebouwd worden en onder de bak aangesloten. Dat gaat natuurlijk weer met de nodige tegenslag, draadje aan een verkeerd pennetje wat betekent dat er geen licht is in de loods. Maar al snel gevonden, draadje aan de verkeerde poort aangesloten. Misschien handig dat ik de volgende keer het e.e.a. even ga opschrijven.
Uiteindelijk werkt alles maar vind ik de TL simulatie wat tegenvallen, die gaat er uit en alleen het licht aan en uit blijft met het in en uitfaden of hoe dat ook mag heten.  :)

Zo ziet het nu aan de onderkant er uit.

en een filmpje:

www.youtube.com/watch?v=g1C0IrOGL-o

Tom,

Het ziet er weer gelikt uit.
Het brengt weer licht in de duisternis.  :thumbup: :thumbup:

Grts Freddy
 @citaat maar het is geen correcte weergave van TL verlichting want dat horen om en om knipperend te zijn en langzaam feller worden en geen fade out dat is meer bij gasontladingslampen en sommige leds ;)

Als het maar Zwitsers is.

Tom,

Met veel plezier je filmpjes van de verlichting en schuifdeur bekeken ziet er netjes uit hoor zeker de verlichting mooi gedaan.

Groet Michel
Mooi die schuifdeur. Gave muziek ook, lekker psychedelisch.  :thumbup:

De TL lampen hebben wel nieuwe starters nodig zag ik. Willen niet lekker starten.  ;)

MvG,

Timaximus

Blij dat ik met koploper rij....

Een led tl knippert niet ........

@citaat Ach Jan, let(d)t er maar niet te veel op  :)

BLIJ dat ik analoog RIJ

Volgens mij zijn het helemaal geen TL-buizen en LED moest nog uitgevonden worden toentertijd. Ik hou t dus op hogedruk kwikdamplampen B).

Fantasietjes op de baan

Hoe verzin je t toch allemaal , prachtig hoor 👏🏻
Forum Moderator

Leuke toevoeging Tom, als de deur sneller dicht gaat vind ik het het leukste.
Hoe ziet de achterzijde van deze techniek eruit?

Mvg,

Peter Degeluidsman