Nieuws:

Voor onze Stichting 3rail Wiki zoeken wij schrijvers! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

mijn nieuwe zwitserse baan

Gestart door oosterom zondag 20 februari 2011, 19:11:56

Re: mijn nieuwe zwitserse baan
Martin.

Dat zijn de cadeaus  :thumbup: :thumbup:

Harald & Alex

allegra

Hoi Martin,

Geweldig cadeau,
van je dochter hoe staat het met de rest
van de baan ben je al verder?
We gaan zeker nog eens iets afspreken  voor een bezoekje
maar daarover stuur ik je wel een P.B

Grt Johan

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

Nou dat is zeker Martin!! Mooi setje.

Ennuh: wat zijn jouw baanvorderingen op het ogenblik???? Foto's??
Goede middag,

Aan de baan word ieder weekend gewerkt, ben nu bezig met een aantal seinen (Schneider) te plaatsen en aan te sluiten maar dat is een lastig karwei en gaat een hoop tijd inzitten. En lijkt me niet zo interessant om foto's van te maken.

groeten Martin.
Mooie aanwinsten Martin! En ben benieuwd naar je seinwerk :). Als ze werken een filmpje misschien? B)

Met vriendelijke groet,
Dennis
Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

Mooie vader dag kado,s Martin,

Veel plezier ermee.

Mvg,

Peter / degeluidsman.
Opazwitserland
gast

Hallo Martin,

Door al die Zwitserse banen ben ik ook op de jouwe terrecht gekomen. Schitterend, ga dit topic zeker volgen. Mooie dingen gezien. Voor een beginneling als ik veel zaken bruikbaar. Succes nog
Met vriendelijke groeten.

Paul
Re: mijn nieuwe zwitserse baan: CH-forummers bij elkaar brengen?

Re: mijn nieuwe zwitserse baan: CH-forummers bij elkaar brengen?
Misschien een idee om onze Swiss-forum-fans ook in een overzicht te groeperen in mijn topic? Hoe staan jullie daartegenover? Een behoorlijk aantal forumleden heb ik in beeld met CH-banen.

Wie er mee instemt, graag even een PB'tje naar mij.

Dat maakt het voor de nieuwkomers ook een stuk handiger.

Groeten,

Henk

Rustaagh 😎

Citaat van: oosterom op vrijdag 14 juni 2013, 23:32:00
De borden zijn van microscale, zijn niet goedkoop Sfr 19,80 per 3 stuks maar wel heel mooi.

Ey Martin,

Borden zijn inderdaad wel heel erg mooi. Wat voor afmetingen hebben ze?
Volgens mij moeten die dingen toch ook zelf te maken zijn :idea:.

Ik heb mijn fotoarchief er nog eens even op nageslagen en kwam dit tegen:

Weet jij (of iemand anders natuurlijk ;)) toevallig ook wat voor lettertype de SBB gebruikt?

Mooie vaderdagcadeautjes trouwens :thumbup:

Bedankt voor je leuke filmpje krijg al helemaal zin in de vakantie.
Graag gedaan hoor. Ik begrijp dat je ook in die Schweizz gaat kijken in de zomer?

Gr. Joachim

Zwitserland fan

Het lettertype zit volgens mij niet in MS Word. Ik heb daarom het plaatje in Word geplakt en dan kun je het sizen op de juiste grootte en printen.

Rustaagh 😎

Citaat van: Jongslog op dinsdag 25 juni 2013, 21:47:25
Ik heb daarom het plaatje in Word geplakt en dan kun je het sizen op de juiste grootte en printen.

Hoi Henk, heb het inderdaad niet in Word kunnen vinden. Ook een zoektocht in whatthefont heeft niets opgeleverd. Vandaar mijn vraag of iemand dit wellicht weet. Wat is volgens jouw de juiste grootte?

Gr. Joachim
Hoi Joachim,

De bordjes van Microscale hebben de afmetingen 29x7 mm. Ik ga inderdaad richting Zwwitserland zoek alleen nog een leuke camping, wie weet er een leuke.
Ik ben op het ogenblik aan het puzzelen met de bovenleiding boven mijn stationssporen, ik twijfel of ik de portaal mast over alle sporen moet laten lopen, zie foto of alleen over de twee sporen laat lopen, wat denken jullie?

groeten Martin

Dag Martin,

Als ik de foto goed bekijk dan doel je mogelijk op de onderste portaal: die lijkt niet af.

Als daar je vraag over gaat, dan adviseer ik je om het portaal over alle sporen/perrons te bouwen. Dan hou je het perrongebied gelijk.
Hoi Henk,

Die bedoel ik inderdaad, het lijkt mij ook dat deze over alle sporen moet maar ik twijfelde nog, ik ga in het weekend dit portaal afmaken en kijken hoe het dan staat.

groeten Martin.

Zwitserland fan

Dat is lastig met die portalen. In het echt overspannen ze vaak veel sporen maar in model toont dat niet vind ik en heeft het meer charme om ze inderdaad over bijvoorbeeld maar 2 sporen te doen.

Hier mijn zelfbouw-oplossing die ik net zoals het mij handig uitkwam heb geplaatst. De langste gaat over 4 sporen.

Martin,

Nog een tip als dat lukt: probeer de onderste mast in het verlengde te plaatsen van 'bovenliggende' mast en hou dezelfde structuur aan: dus 2 sporen overspannen en dan de volgende 3 (of vier?).

Succes!
Het lettertype van de SBB is Helvetica Bold en dat wordt ook gebruikt op het bordje.

Met vriendelijke groet,
Dennis
Kwartiertje werk :P.

Met vriendelijke groet,
Dennis

Maar deze is voor spoor I Dennis???  :-) :-) :-) :-)  ;)
Hoi Dennis,

Dat heb je knap gedaan, kun je ook naambordjes maken voor op het station en uitprinten?

groeten Martin.
Henk,

Ik wilde eigenlijk een WMF bestand plaatsen: deze kun je plakken in Word en vrij verschalen zonder kwaliteitsverlies, maar het forum staat het uploaden niet toe. Als mensen dit bestand willen hebben moeten ze mij een persoonlijk bericht sturen met hun e-mailadres. Ik heb hem nu expres heel groot geplaatst, zodat hij bij het printen geen kwaliteitsverlies heeft. Desondanks zal een WMF bestand in Word mooier geprint worden.

Martin,

Kleine moeite. Als je een foto plaatst van het naambordje van het station dat je wilt hebben, dan kan ik dat vrij eenvoudig realiseren. Het uitprinten zul je zelf moeten doen denk ik, of heb ik je verkeerd begrepen?

Met vriendelijke groet,
Dennis
Martin over de portalen: in het S* boek worden goede voorbeelden gegeven voor een natuurlijke plaatsing van de portalen bij een station. Uitgangspunt lijkt te zijn dat je met portalen op gelijke afstand van elkaar het gehele stationsgebied inricht. Worden dan gelijk gebruikt voor verlichting en dergelijke.

Dennis: fraai werk! Misschien is het handig als we in de Zwitsepedia van Henk melding maken van deze mogelijkheden en/of dat jij in een topicje uitlegt hoe je dat doet?
Hallo Oosterom,

Ik kreeg van has-bls Henk al door dat je ook bezig bent met Sommerfeldt bovenleiding,
De CH topics verrijzen echt in rap tempo. :thumbup: :thumbup: :thumbup: Daar weten ze pas wat treinen zijn. 
Ik wil er ook mee aan de slag, maar weet er echt nog nog niets van.
Ik zag je net jouw topic, heb deze aangelinkt in slechts drie seconden doorgelopen, want ik moet ernstig gaan slapen en vervolgens de notificatie knop direct ook maar aangevinkt.
Al was t maar kort en heel snel, t zag er goed uit en ik zal er zeker de nodige info mee op doen.

Succes
Het is al veel te laat
groeten
Steamer
Citaat van: keeszondag op woensdag 26 juni 2013, 01:10:47
Dennis: fraai werk! Misschien is het handig als we in de Zwitsepedia van Henk melding maken van deze mogelijkheden en/of dat jij in een topicje uitlegt hoe je dat doet?

1. Download het lettertype van de SBB.
2. Download Inkscape.
3. Ga tekenen :).

Met vriendelijke groet,
Dennis

Rustaagh 😎

Mogge Martin,

Bedankt voor de afmetingen! Ik zag dat de nachtploeg al even verder is gegaan met de ontwikkeling ervan... :thumbup: :D

Dennis, bedankt voor de mooie opzet en resultaat. Met deze info is het station goed te voorzien van de juiste bebording. Top!

Gr. Joachim
Goede morgen Kees,

De portaal masten op het rechte stuk die heb ik geplaatst en zoals je kunt zien heb ik al een lantaarn geplaatst de rest zit nog in de verpakking. Het gaat mij om de masten bij de uitgangen van het station dus waar de sporen van 6 naar 2 gaan. Ik heb in Zwitserland gezien dat de masten heel kort op elkaar kunnen staan maar het blijft toch een gepuzzel. Daarom vind ik dit forum zo leuk dat je met elkaar kunt brainstormen.

Goede morgen Dennis,

Als ik weet hoe ik de bordjes kan maken kan ik ze zelf uitprinten.

Ik ben in het weekend met de seinen bezig geweest en kreeg de seindecoder maar niet geprogrammeerd bleek dus dat deze defect was, ik had er twee aangeschaft en na een tijdje tobben dacht ik laat ik de andere eens proberen en deze werkte direct goed, opsturen maar weer voor garantie.

groeten Martin.

Rustaagh 😎

Citaat van: oosterom op dinsdag 25 juni 2013, 22:54:40
Ik ga inderdaad richting Zwitserland zoek alleen nog een leuke camping, wie weet er een leuke.

Hangt ervan af in welke hoek van zwitserland je op vakantie wilt?
Ik weet niet heel veel campings, maar wellicht is deze wat: http://www.swiss-bauernhof.ch/
Ben er al vaak langsgereden en ziet er wel gemüttlich uit. (ik geef geen garantie... ;))

Zit je vlak bij Luzern (Verkehrshaus en Pilatus), Vierwaltstättersee (schepen doen hier dienst als onderdeel van openbaar vervoer. Kun je vanuit Luzern bijvoorbeeld naar Brunnen, en dan met de trein via Arth Goldau weer terug), Rigi (Rigibahnen), Zugersee en niet geheel onbelangrijk, je zit vlakbij Meggen..... ;) B)

Gr. Joachim

Citaat van: oosterom op woensdag 26 juni 2013, 08:39:03
De portaal masten op het rechte stuk die heb ik geplaatst en zoals je kunt zien heb ik al een lantaarn geplaatst de rest zit nog in de verpakking. Het gaat mij om de masten bij de uitgangen van hetstation dus waar de sporen van 6 naar 2 gaan. Ik heb in Zwitserland gezien dat de masten heel kort op elkaar kunnen staan maar het blijft toch een gepuzzel. Daarom vind ik dit forum zo leuk dat je met elkaar kunt brainstormen.
groeten Martin.

Hallo Martin,

Ik sluit me aan wat Kees al aanhaalde: 'Uitgangspunt lijkt te zijn dat je met portalen op gelijke afstand van elkaar het gehele stationsgebied inricht. Worden dan gelijk gebruikt voor verlichting en dergelijke.' Je bent met de portalen verder achterin de foto goed op weg. Kijk ook eens op pag #132 (H0) en #136 (N) van de S* Handleiding: daar staat beschreven wat we bedoelen.

Vraag: Kun jij eens een goede foto plaatsen daar waar de sporen van 6 naar 2 gaan zodat we een beeld krijgen hoe de sporen bij elkaar komen? Er zijn zoveel varianten te bedenken...

Dwarsliggers op de rails sporen niet

Citaat van: jj_marklin op dinsdag 25 juni 2013, 20:39:34
De borden zijn van microscale, zijn niet goedkoop Sfr 19,80 per 3 stuks maar wel heel mooi.

Ey Martin,

En toen zag ik ineens die foto van je.
Zelf heb ik in 1983 vier bordjes (met deze beschrifting) gekocht in een hash-zakje.  Geen idee van welke firma, maar de "Zochterstraat" had ze ineens. De staande pootjes zijn even blauw als de rest (en rond).

Op deze foto zie ik dat ze alu-kleurig zijn en vierkant. Dat is nog wel aan te passen.
Mooie foto, en handig, dus.

Dwarsliggers op de rails sporen niet

Citaat van: oosterom op woensdag 15 mei 2013, 12:55:56
Citaat van: Dirk-Jan op zondag 28 april 2013, 10:40:42
Mooie grindwagons!
Maar zitten ze niet wat te vol? Ik neem aan dat het vastgelijmd is, maar toch.

Dirk-Jan

Goede middag Dirk Jan,

Hierbij een foto, van de site van Gotthard Nordrampe, daar zie dat de lading inderdaad zo gevuld is. Dus ik denk dat het wel realistisch is.

groeten Martin

In de jaren '80 kocht ik er 7 van Liliput. Hoeveel hangen er (vol) aan een loc, normaal gesproken?
20?

Rustaagh 😎

Citaat van: Jan22 op woensdag 26 juni 2013, 19:35:36
En toen zag ik ineens ditte. De staande pootjes zijn even blauw als de rest (en rond). Op deze foto zie ik dat ze alu-kleurig zijn en vierkant.

Hallo Jan,

Ik zit er zelf aan te denken om ze als stickers te laten drukken en dan op een plaatje styreen en als pootjes een vierkant styreen profiel, die ik alu-kleurig verf. Zaterdag maar eens even op zoek in Houten.... :D

Gr. Joachim

Borden Überschreiten der Bahn
Hallo Joachim,

Die borden zijn van RUCO kant en klaar te koop met als optie ze kunnen staan en hangen (zitten 4 pootjes aan)
Als je even kontakt opneemt met Walter Waibel per mail of telefoon, stuurt hij de bordjes als brief.

http://www.walter-waibel-ag.ch/Web_Site_2/Web_seiten/Modellbahn/Ruco_Kleinteile_liste_3.htm

nodig hen je RUCO artikelnr. 10063 (4 Stuks) of 10064 (20 Stuks) omgerekend zijn de laatste per stuk voordeliger

groetjes

Peter

Rustaagh 😎

Citaat van: CH-FAN op woensdag 26 juni 2013, 21:22:57
Die borden zijn van RUCO kant en klaar te koop met als optie ze kunnen staan en hangen (zitten 4 pootjes aan)

Bedankt voor de goede tip! Ik ga eens even informeren. :thumbup:

Gr. Joachim

Welkom Joachim en bedankt voor je PB.

Ik heb de notificatie aanstaan dus ik kan nu gaan volgen.

Succes!!

Rustaagh 😎

Citaat van: Dibbes op zondag 19 mei 2013, 11:21:32
In Miba 12/1998 staat vanaf pagina 22 een heel artikel over de producten van Ebert.
Zie: ftp://82.103.112.145/spisania/MIBA/MIBA/1998/MIBA%201998-12.pdf

en een mooi artikel over het ballasten van C-rail.... :thumbup:

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

Citaat van: Dibbes op zondag 19 mei 2013, 11:21:32
...Miba 12/1998 staat...

Ik kende deze link nog niet... :thumbup:
Ik heb ook die magneten van Erbert daar besteld. Mooi spul!
Goede middag,

Na 3 weken vakantie ben ik dit weekend weer verder gegaan met de bouw van mijn baan. ik heb weer een hoop inspiratie opgedaan in Zwitserland. Ben in de vakantie ook nog jarig geweest en een mooi Winner setje 47071 van Marklin gekregen. Ondanks het warme weer heb ik lekker een dagje op het station van Bellizona doorgebracht, wat rijdt daar toch een hoop materiaal voorbij, wat me trouwens opviel is dat de Re 474, die overigens bij mij alweer kapot is (wederom de motor defect) veelvuldig wordt ingezet. Dit weekend waren er weer wat spulletjes voor mij binnen gekomen en heb van Kombimodell de 10350.01 gekocht. Ik ben nu bezig met de bouw van het tweede gedeelte maar de rails is weer op. Volgende beurs in Houten moet er dus weer rails gekocht worden.Maar ik heb genog te doen hoor de rails die nu ligt ben ik aan het verdelen in blokken en de bedrading wordt eraan gesoldeerd. Ik had wat spulletjes besteld bij Schnug echter het pakketje is zoek geraakt en ik kreeg nu bericht dat er een nieuwe zending opgestuurd is, ik wacht het af.

Ik zal nu een paar foto's plaatsen van de baan en een paar van de vakantie.

groeten Martin.
nog wat foto's

nog wat foto's
nog wat foto's
Re: nog wat foto's

Re: nog wat foto's
Excuses ik heb iets niet goed gedaan deze hadden in mijn draadje moeten staan bij oosterom bij mijn nieuwe zwitserse baan.
nog wat foto´s
en nog wat foto´s

Als het maar Zwitsers is.

Mooie foto's vanaf station Bellizona prachtige loc's.
Hele mooie kado's cq aankopen veel plezier ermee. :thumbup:
Schitterende brug heb je in je mooie baan zitten. :thumbup:

Mooie foto's Martin en GROOTS project!

allegra

Martin,

Fijn dat je een goede vakantie hebt gehad, en wat een mooi cadeau
voor je verjaardag. Lekker nog even aan de baan gebouwd zie ik,
na mijn vakantie ga ik weer iets met je afspreken. Ik stuur je een PB.

Groeten Johan
Prachtige foto's Martin! En met je baan is helemaal
niets mis! Schitterend!
Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

Hallo Martin,

Mooie foto,s heb je geschoten, ik ben dit jaar ook door Zwitserland heen gereden en ik begin een steeds grotere fan hiervan te worden.

Je nieuwe aanwinsten mogen er wezen, veel plezier ermee.

Mvg,

Peter / degeluidsman.
Dat schiet lekker op Martin! Ik ben blij dat iedereen terug is van vakantie, al dat gebrek aan updates. Nu weer lekker elke week nieuws :).

Met vriendelijke groet,
Dennis

Geen reactie is ook een reactie

Hoi Martin

Schitterende vakantiekiekjes en dito van je prachtige baan.
Veel bouwplezier en nog vele mooie aanwinsten.

Mvg
Koos
Bedankt allemaal voor de reacties,

Ik baal er wel van dat mijn Re 474 wederom defect is en er is geen nieuwe motor meer te krijgen. Marklin brengt dit jaar wel een nieuwe Br 189 uit wellicht is daar het een en ander van te bestellen en dan ombouwen. Vandaag het hoogste punt van mijn schaduwstation bereikt, ik kom uit op 4 lagen waar ik 16 treinstellen met een behoorlijke lengte kwijt kan. Ik kan dan in totaal 27 treinen kwijt in mijn schaduwstations. Ik had gedacht dat ik er nog een laag op kon maken maar dan is er niet veel ruimte tussen dus dat heb ik maar niet gedaan.

groeten Martin.
Goede avond Peter,

Ik heb een camping gevonden in Italie die een paar kilometer over de Zwitserse grens ligt. Vrouw en dochter hebben mooi weer en gelegenheid om lekker in het meer te zwemmen  en ik kan lekker naar een Zwitsers station bijvoorbeeld Bellizona en daar lekker treinen kijken. Ook hebben we tijdens de vakantie een mooie rit gemaakt van Domodosola naar Locarno met de Centovalli baan. Verder heb ik nog een drietal treinen winkels bezocht maar dat viel een beetje tegen, de prijzen althans. Ik zal binnenkort nog wat foto's plaatsen nu gaan we lekker uitkijken naar de Marklin dagen en verder met de bouw aan de baan.

groeten Martin.