Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

mijn nieuwe zwitserse baan

Gestart door oosterom zondag 20 februari 2011, 19:11:56

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Re: mijn nieuwe zwitserse baan
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: mijn nieuwe zwitserse baan
In Guppingen gaat dat vast goed komen Martin, ik had gisteren de indruk dat er toch wel een hoop verkocht werd ik heb toch weer iets met wielen en een motor mee naar huis genomen en die wordt op dit moment geijkt  >:-D

Scenery is zeker leuk om te doen, ik krijg er steeds meer feeling voor terwijl ik toch meer van de techniek was.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re: mijn nieuwe zwitserse baan
Lid sinds: 2010

Rustaagh 😎

offline
Re: mijn nieuwe zwitserse baan
Citaat van: oosterom op zondag 01 september 2013, 08:59:48
Dat past denk ik ook op C-rail je zult dan de onderzijde af moeten vijlen of alleen de boven zijde (zonder de gele onderkant) kunnen plaatsen.

Ey Martin,

Ik ga dit zeker onthouden en op mijn detailleringslijstje erbij zetten. Duurt nog wel even voordat ik er aan toe ben, maar je moet ook wat hebben om naar uit te kijken nietwaar... ;)

Gr. Joachim
Re: mijn nieuwe zwitserse baan
Lid sinds: 2010

Rustaagh 😎

offline
Re: mijn nieuwe zwitserse baan
Ey Martin,

Ik heb nog een paar foto's genomen van een railmagneet in detail. Misschien heb je er wat aan:







(ben jij ook toegelaten tot het selecte groepje van 2500 in Göppingen?)

Gr. Joachim
Re: mijn nieuwe zwitserse baan
Mooie foto's Joachim!

Waarom eigenlijk die gele streep op de magneet tussen de rails?
Re: mijn nieuwe zwitserse baan
Waarschijnlijk iets in de trant van: software update gehad of gereviseerd of moet nog gereviseerd.....
Re: mijn nieuwe zwitserse baan
Lid sinds: 2010

Rustaagh 😎

offline
Re: mijn nieuwe zwitserse baan
Citaat van: marc-lin op dinsdag 10 september 2013, 22:00:42
Waarom eigenlijk die gele streep op de magneet tussen de rails?

Geen idee. Bij bomen betekent het vaak dat die gekapt worden..... ;)
Kees zijn opmerking klinkt wel logisch.
Re: mijn nieuwe zwitserse baan
Goede morgen Joachim,

Bedankt voor de foto's daar kan ik er niet genoeg van hebben. Ik zoek ook nog detail foto's van de kabelgoten in het  station. Ik ga de fabriek van Marklin niet bezichtigen ben daar al een keer geweest, is wel indrukwekkend hoe het allemmal gemaakt word . Krijg je de kans voor een bezoek moet je zeker doen.

groeten Martin.
Re: mijn nieuwe zwitserse baan
Lid sinds: 2010

Rustaagh 😎

offline
Re: mijn nieuwe zwitserse baan
Citaat van: oosterom op woensdag 11 september 2013, 09:08:57
Ik zoek ook nog detail foto's van de kabelgoten in het  station.

Dit is wat ik op dit moment kon vinden.

Aarau:


Rotkreuz:




Zug:


Gr. Joachim
Re: mijn nieuwe zwitserse baan
Goede avond Joachim,

Bedankt voor het plaatsen van de foto's daar kan je er neit genoeg van hebben om het station een beetje realistisch aan te kleden. Ik ben net terug van de Marklin dagen en heb een mooie loc gekocht voor een leuke prijs, het is de 37362 de rode Re 460. Mrgen avond de loc laten rijden en inleren in iTrain.

Het waren weer leuke dagen, donderdag er naar toe gereden en gelijk naar het museum gereden daar deze loc gekocht. De hoeveelheid wat erin het magazijn lag viel een beetje tegen. De volgende dag hebben we de tent met koopjes bezocht echter daar was voor mij niet veel te halen. Er lagen wel Br 94 en maar verder veel Marklin my world en LGB en een spoor 1 loc.

De IMA dagen waren wel weer leuk weer wat spulletjes van Sommerfeldt gekocht en weer staan te kwijlen bij Weichen Walter. Ik zal van de week wat foto's plaatsen van deze dagen.

groeten Martin.
Re: mijn nieuwe zwitserse baan
Martin, 37362 is de set met de rode en de groene, heb je er daar één van of allebei?
Re: mijn nieuwe zwitserse baan
Ik denk dat Martin de 37462 bedoelt, hoewel hij de 37362 volgens mij ook heeft ;).

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re: mijn nieuwe zwitserse baan
Goede morgen Kees en Dennis,

Het moet inderdaad de 37462 zijn.

groeten Martin.
Re: mijn nieuwe zwitserse baan
Lid sinds: 2010

Rustaagh 😎

offline
Re: mijn nieuwe zwitserse baan
Ey Martin,

Graag gedaan hoor!

Citaat van: oosterom op zondag 15 september 2013, 22:59:03
Ik ben net terug van de Marklin dagen en heb een mooie loc gekocht voor een leuke prijs
Koopje, afgezien van de 1400 kilometer, overnachting(en), lekker eten en drinken.... ;) :D :D :thumbup:
Maar wat was het leuk :thumbup:. Hoop leuke dingen gezien. Ik heb in alle hectiek en drukte de stand van Sommerfeldt helemaal over het hoofd gezien :-(.

Gr. Joachim

Re: mijn nieuwe zwitserse baan
Hoi Joachim,

Als echte Hollander gaan we voor de koopjes, echter het moet wel op mijn verlanglijstje staan. Wat de kosten betreft, overnachten en lekker eten in een echt Duits hotel mag toch wat kosten :D Ik heb weer een hoop leuke dingen gezien. Bij Sommerfeldt heb ik weer het een en ander meegenomen. As. weekend gaan we weer verder met de bouw aan de baan.

groeten Martin.
Re: mijn nieuwe zwitserse baan
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: mijn nieuwe zwitserse baan
Hallo Martin,

Ik ben jou helaas niet tegen gekomen in Guppingen afgelopen weekend, je hebt gelijk wat de koopjes hoek aan gaat vrijdag lag er bijna niets en zaterdag was er wel het een en ander aangevuld.
Hier hebben wij ze weer vanaf geholpen  :)


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re: mijn nieuwe zwitserse baan
Afgelopen weekend weer verder gegaan met het tweede gedeelte van mijn baan. Het schaduwstation heeft nu zijn hoogste punt bereikt en bestaat nu uit vier verdiepingen met 6 sporen.  Twee sporen zijn doorgaande sporen dus heb ik in dit gedeelte 16 opstelsporen met de 11 sporen van het eerste gedeelte heb ik dan 27 opstelsporen in de schaduwstations. Ik kan in dit gedeelte een loc met 7 passagiers wagons neer zetten. Het is de bedoeling dat in dit schaduwstation de loc´s met goederenwagons komen te staan. Het onderste gedeelte is klaar deze heb ik voorzien van bezet melders. Er komen in dit gedeelte 3 brugggen, ik heb er al 1 zelf gemaakt en ik ga nog een stenen boogbrug maken en ik ga een brug van Hack aanschaffen. Ben nu bezig met de tweede verdieping met het leggen van de rails echter er moet nog een heleboel rails aangeschaft worden. Volgend weekend gaan we weer verder.

groeten Martin.
Re: mijn nieuwe zwitserse baan
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: mijn nieuwe zwitserse baan
In Houten is weer genoeg te koop, anders Eurospoor!!
Re: mijn nieuwe zwitserse baan
holy moly, dat is een enorm ontwerp Martin! Zo te zien ben je daar nog wel een "paar weken" mee bezig!!
Re: mijn nieuwe zwitserse baan
Opazwitserland
gast

Re: mijn nieuwe zwitserse baan
Hallo Martin,

Niet te geloven,  wat een bouwwerf. Schitterend.
Paul
Re: mijn nieuwe zwitserse baan
Goedmorgen Martin,

Prachtige foto's laat je zien van je bouwwerk, hier gaat ook een partij hout in zitten  8o.
Hoeveel meter rails gaat erin? Toch heerlijk om te zien als je lekker de ruimte heb..... O:-D

Groeten Ronald  :)
Re: mijn nieuwe zwitserse baan
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re: mijn nieuwe zwitserse baan
Martin ik verbaas mij iedere keer weer als ik naar de foto's kijk. Wat een mega bouwwerk :thumbup:

Groet, Ronald
Re: mijn nieuwe zwitserse baan
Lid sinds: 2011

offline
Re: mijn nieuwe zwitserse baan
Hoi Martin

Het  ziet er geweldig uit, het is even geleden dat ik bij je bent geweest. Maar ondanks de vakantie en naar Goppingen gaat het hard.
Heb je al wat vernomen uit Duitsland, over Re 474, het zalecht jammer zijn als ze hem niet kunnen maken.
Is je Brawa-wagon al binnen? Ik moet zelf nog even op de site van Brawa kijken daar stonden nog paar wagons op, die bij dat setje past.
Moeten maar weer een keer afspreken.

Bert
Re: mijn nieuwe zwitserse baan
Goede morgen Bert,

Ik heb contact gehad via de mail met het service center van Marklin en ik moet de loc opsturen. Ik ga de loc opsturen via Pete dat vind ik toch een wat veiliger gevoel dan dat ik hem zelf opstuur. Wagonnetje is er nog niet en ik heb ook het setje die we in Goppingen gezien hebben van Liliput besteld. Via Conrad heb ik ook nog bouwpakketjes van Schneider SBB signalen besteld, ik wist niet dat deze verkrijgbaar waren maar via dit forum ben ik daar achter gekomen. Wat ik nu het eerste nodig heb is rails, zaterdag maar eens kijken in Houten. We moeten inderdaad maar eens snel wat afspreken.

groeten Martin.
Re: mijn nieuwe zwitserse baan
Goede avond,

Ik wil jullie om advies vragen. Ik wil voor mijn tunnelportaal twee seinen plaatsen maar ik twijfet welke. Het gaat om het spoor vanuit het station naar het tunnelportaal(zie foto).
Ik heb wel het een en ander aan documentatie (seinregelement van Microscale en diverse tekeningen van de seien op de Gotthard) echter ik weet  het even niet meer.
Voor het tunnelportaan wil ik de seinen aan de portaalmasten maken, bouwverslag volgt nog. Moet ik hier nu een voorsein plaatsen en normaal sein of een gecombineerd sein?

groeten Martin.
Re: mijn nieuwe zwitserse baan
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: mijn nieuwe zwitserse baan
Hallo Martin,

Jij komt a.s. zaterdag naar Werkendam heb ik van je begrepen. Ik neem dan (originele!) BLS-tekeningen mee uit het grootbedrijf van het traject Blausee-Mitholz. Dit traject is rijk aan tunnels: diverse seinen staan hier ingetekend (al dan niet gecombineerd). 

Ik denk dat je hieruit het een ander kunt halen wat je kunt gebruiken op jouw baan.
Re: mijn nieuwe zwitserse baan
Goede avond Henk,

Dat is mooi, moet ik nog wat Sommerfeldt spulletjes meenemen?

groeten Martin.
Re: mijn nieuwe zwitserse baan
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: mijn nieuwe zwitserse baan
Altijd goed Martin,

Of het om de 'losse' montage gaat, of kant en klaar naar huis: doen!

Soldeerapparaten zijn aanwezig.
Re: mijn nieuwe zwitserse baan
Hoi Martin,

Hoe het 'officieel' moet weet ik niet, maar ik kan je wel vertellen hoe ik het op mijn Duitse baan heb gedaan.
Direct voor de tunnel ingang staat een bloksein. Een stukje ervoor staat het voorsein dat bij dit sein hoort.
Ik heb geen voorsein bij het hoofdsein gezet. Dit zou suggereren dat er verderop nog een sein staat.
Dit is bij mij niet het geval, dus heb ik dat niet gedaan.
Dat voorsein zou dan toch ook geen nut/functie hebben.

Groeten,
Ton.
Re: mijn nieuwe zwitserse baan
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: mijn nieuwe zwitserse baan
Hi Martin,

Volg je hier al een tijdje ondanks dat ik niet Zwitsers rij (Wordt t.z.t. Duits) je bouwactiviteiten zien er allemaal goed uit.
In het geval van een voorsein (bij) plaatsen ondanks dat er verderop, op je baan, niets staat zou ik er wel een plaatsen.
Het voorsein suggereert dat er wel, verderop, een hoofdsein staat zoals in de werkelijkheid, niets mis mee toch .... ?

Groet
Harald

p.s.
Zelf probeer ik het allemaal zo "natuurgetrouw" te maken.
Re: mijn nieuwe zwitserse baan
Martin, ik heb gezocht hoe dat aangepakt zou worden bij het grote voorbeeld. in ieder geval moet je een uitrijsein in het station plaatsen. De vraag is dan of een tunnel een verplicht inrijsein kent. Dat heb ik tot nu toe in de FahrDienstVorschriften niet kunnen vinden. Dat sein zou in jouw geval ook wel erg dicht op de uitrijseinen van het station komen te staan, dus de vraag is of het uitrijsein niet gelijk het inrijden van de tunnel vrij geeft. We moeten dus nog even verder zoeken....
Re: mijn nieuwe zwitserse baan
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: mijn nieuwe zwitserse baan
Zo ver ik ook heb kunnen ontdekken, klopt het Kees.

Je zult in FDV de plaats van -voor-seinen bij tunnels niet vinden.

In Martin's situatie: eerst uitrijseinen gevolgd door voorseinen voor het daarop eerstvolgende hoofdsein/blok (situatie te zien op Blausee-Mitholz).

Er zijn ook tunnels waarvoor geen enkel sein staat: geen hoofd- en geen voorsein; dus afhankelijk. Uit tekeningen die ik heb van de BLS blijkt eens te meer......

@ Martin: Railhobby heeft in de '80-er jaren aandacht besteed aan Zwitserse seinen. Ik heb daar destijds fotokopie van gemaakt. Ik neem ze zaterdag mee.
Re: mijn nieuwe zwitserse baan
Lid sinds: 2008

Als je gezond bent ben je rijk

offline
Re: mijn nieuwe zwitserse baan
Hey Martin,

Als ik jou was zou ik alleen uitrijseinen plaatsen aan het einde van het station, als er boven of naast de sporen al uitrijseinen zijn geplaatst is het al vol genoeg daarentegen is het niet altijd zo dat er in de tunnels seinen moeten staan, dus ook géén voorsein nodig is.

Ook dat bekijken we zaterdag.

Groetjes Herman.
Re: mijn nieuwe zwitserse baan
Bedankt allemaal voor de hulp,

Ik word weer helemaal vrolijk van dit forum :D Ik neem de spulletjes zaterdag mee naar Werkendam.

groeten Martin.
Re: mijn nieuwe zwitserse baan
Lid sinds: 2008

Als je gezond bent ben je rijk

offline
Re: mijn nieuwe zwitserse baan
We zien je daar.

Gr.Herman
Re: mijn nieuwe zwitserse baan
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: mijn nieuwe zwitserse baan
Citaat van: Has-bls op dinsdag 08 oktober 2013, 15:58:01
@ Martin: Railhobby heeft in de '80-er jaren aandacht besteed aan Zwitserse seinen. Ik heb daar destijds fotokopie van gemaakt. Ik neem ze zaterdag mee.
Dat wijkt toch zoveel niet af van het officiële seinboekje van de SBB?
Re: mijn nieuwe zwitserse baan
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: mijn nieuwe zwitserse baan
Dat klopt Jan-Willem, de daarin aangehaalde voorbeelden zie je regelmatig nog in artikelen terug.

Re: mijn nieuwe zwitserse baan
Goede avond.

Afgelopen zaterdag ben ik naar de bovenleiding dag in Werkendam geweest bij HIP. Ik kreeg het niet voor elkaar om de lakdraad aan de led´s te solderen. Ik had mijn senen bouwpakketjes en nog wat Sommerfeldt spulletjes meegenomen. Onder het toeziend oog van Herman (de Iris) is het me gelukt met goede uitleg om de ledjes te solderen. Ik vind het daar echt geweldig zoals je daar geholpen word en leuk om te zien hoe Henk en harry met de Zwitserse bovenleiding bezig zijn. Ik heb in ieder geval weer wat geleerd en nieuwe ideetjes opgedaan. Ik wil de mensen van HIP hiervoor bedanken en Herman, Henk en Harry nogmaals bedankt voor de leuke dag. Ik hoop dat ik van de week de bestelde ledjes binnen krijg zodat ik ook de rest van de seinen in elkaar kan zetten. Vandaag ben ik met de portaal mast begonnen waar de seinen aan komen te hangen. Ik gebruik hier nummer 507 van Sommerfeldtb om de seintjes aan te hangen. Ik kan hem wellicht nog iets naar achteren plaatsen maar ik moet voorkomen dat de ledjes sluiting maken tegen de mast. De uithouders die ik afgeknipt heb van de steuntjes (507) heb ik weer aan de armpjes (302) gesoldeerd . Boven op komen dan nog de isolatoren (315). Op naar het volgende weekend kunnen we weer verder bouwen.

groeten Martin.
Re: mijn nieuwe zwitserse baan
Hoi Martin,
Leuk om te lezen dat je zo'n leerzame dag hebt gehad bij HIP. Ik ben in mijn vakantie een keer wezen kijken en ze hebben het prima voor elkaar  :thumbup:

Goed van je dat je zelf probeert om na de wijze lessen, je seinen zelf in elkaar te zetten. Veel succes ermee en we zien ze graag branden op je baan.

Groeten Ronald  :)
Re: mijn nieuwe zwitserse baan
Dat ziet er goed uit Martin. Heb je al een betere methode om de lak van de draad te krijgen? Of is het nog steeds de aansteker? Kun je dan voelen of zien waar de lak weg is?
Re: mijn nieuwe zwitserse baan
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: mijn nieuwe zwitserse baan
Hi Martin,

Ziet er goed uit en ook leuk om (afgelopen zaterdag) met de man achter de hobby te hebben gesproken.

groet
Harald
Re: mijn nieuwe zwitserse baan
Opazwitserland
gast

Re: mijn nieuwe zwitserse baan
Hallo Martin,

Dat lijkt mooi te lukken.  Als ik je zaterdag bezig zag lijkt het wel echt een priegelwerk.
Mooi !
Paul
Re: mijn nieuwe zwitserse baan
Citaat van: keeszondag op maandag 14 oktober 2013, 08:21:08
Dat ziet er goed uit Martin. Heb je al een betere methode om de lak van de draad te krijgen? Of is het nog steeds de aansteker? Kun je dan voelen of zien waar de lak weg is?

Goede avond Kees,

Na goede uitleg is het mij nu duidelijk hoe je de lak van de lakdraad af krijgt. Een goede klodder soldeertin op je soldeerpunt en daar de draad in stoppen en dan gaat de lak eraf en de draad word netjes vertint. Als ik van de week de bestelde ledjes binnen krijg kan i in het weekend de tweede in elkaar zetten.

groeten Martin
Re: mijn nieuwe zwitserse baan
Succes Martin, kun je het mij binnenkort uitleggen als ik met de seinen begin!
Re: mijn nieuwe zwitserse baan
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: mijn nieuwe zwitserse baan
Martin, je hebt een PB'tje.
Re: mijn nieuwe zwitserse baan
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: mijn nieuwe zwitserse baan
Hallo Martin,

Leuk om te lezen dat het naar je zin gehad hebt bij Hobby in Praktijk, en jij bent weer een ervaring rijker met het solderen van lak draad.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re: mijn nieuwe zwitserse baan
Hallo Peter,

Ik vind het erg leuk dat als je ergens niet uitkomt, zoasl bij mij het solderen van lakdraad, je hulp van diverse mensen krijgt. Super.

Morgen ben ik er weer hoor, ga met Henk nog verder aan de bovenleiding en seinen werken. :thumbup:

groeten Martin.
Re: mijn nieuwe zwitserse baan
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: mijn nieuwe zwitserse baan
Ha Martin en Peter,

Dat wordt puzzelen en puzzelen en puzzelen. Heb inmiddels de Schneider bouwpakketten ook ontvangen: 4- en 5-licht hoofdsein en 2 voorseinen. De truc wordt ze mooi hangend aan het portaal te gaan hangen.

Maar............ die 5-licht hoofdsein van Schneider leent zich uitstekend voor meerdere lichtcombinaties. Geleverd wordt licht volgorde gr/o/gr/r/o.  Koop wat extra o/gr ledjes en er gaan nieuwe deuren open.

Ook het 4-licht voorsein is nog wat mee te doen: ombouwen naar 5-licht.  Extra lichtkapjes en ledjes.

Zal binnenkort wat foto's plaatsen op mijn topic en die van Martin: dus hou ons in de gaten!
Re: mijn nieuwe zwitserse baan
Dit weekend de portaalmast met de voorseinen afgemaakt en de seinen werken. De volgende stap word hem een plaatsje geven, ik ga hem toch voor mijn tunnel plaatsen. verder ben ik bezig geweest met de uithouders van de portaalmasten, ik heb nog een variatie gevonden  in het station Bellizona waar ik met de vakantie geweest ben. Afgelopen zaterdag samen met Henk (HAS-BLS)  aan het bouwen gweest aan de bovenleiding, dat was erg gezellig en je doet zo weer nieuwe ideen op. Volgend weekend gaan we naar Eurospoor en de bouw aan de baan ligt dan even stil.

groeten Martin.


Re: mijn nieuwe zwitserse baan
Opazwitserland
gast

Re: mijn nieuwe zwitserse baan
Hallo Martin,

Jullie worden met z'n twee de specialisten seinen bovenleiding.  Gewoonweg prachtig.
Paul
Re: mijn nieuwe zwitserse baan: Portaal met Schneider - CH-voorseinen
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: mijn nieuwe zwitserse baan: Portaal met Schneider - CH-voorseinen
Dit ziet er gelikt uit Martin!!! Keurig  :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Wij zien dat u gebruik maakt van een erg verouderde versie van Internet Explorer. Deze versie word door ons niet langer ondersteund, en zal onze website waarschijnlijk niet goed meer tonen.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.

Wij zien dat u nog gebruik maakt van Internet Explorer 11, binnenkort zullen wij stoppen met de ondersteuning van deze browser.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.