Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

mijn nieuwe zwitserse baan

Gestart door oosterom zondag 20 februari 2011, 19:11:56

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: mijn nieuwe zwitserse baan
Hoi Martin.

Dit is een knap stukje modelbouw  :thumbup:  :thumbup: :thumbup:

Harald & Alex
Re: mijn nieuwe zwitserse baan
Lid sinds: 2007

offline
Re: mijn nieuwe zwitserse baan
Hoi Martin,



Dit is grote klasse :thumbup: :thumbup: :thumbup: Shit, wat realistisch 8o

Gewoon met een schroevendraaier gekrast?

Groetjes, John
Re: mijn nieuwe zwitserse baan
Hoi John.

Nee ik gebruik geen schroevendraaier maar een setje kraspennetjes, lijkt op tandarts gereedschap, gekocht op de beurs in Houten volgens mij bij anita decor.

groeten Martin.
Re: mijn nieuwe zwitserse baan
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: mijn nieuwe zwitserse baan
Dit is een dikke 10 Martin, wat een genot moet het zijn om dit op je baan te hebben.

Je hebt zelfs betonijzer op schaal gemaakt   :thumbup:


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re: mijn nieuwe zwitserse baan
Lid sinds: 2011

offline
Re: mijn nieuwe zwitserse baan
Hoi Mart,

Ziet er super uit, mooi strak in gekrast en kleur ook.
Ik lees ook dat je wil gaan beginnen schotteren, moet eens kijken op de site van Eurotrein.
Hier hebben ze een ballast spreader, kijk bij geïmporteerde merken bij Proses.
Artikelnummer is BS-HO-01.
Als ik het goed heb kan je deze kopen bij Willem voor ? 14,00.

Groet

Bert
Re: mijn nieuwe zwitserse baan
Hoi Bert,

Deze heb ik ook gezien, werkt alleen niet bij marklin i.v.m. de puco's. Jammer want dat werkt wel mooi, maar ik ga geen twee rail rijden :D :D, Bert nog twee weken en dan op naar Dortmund :thumbup:

groeten Martin
Re: mijn nieuwe zwitserse baan
Martin,

Ik heb je hele draadje zitten lezen, en ben erg onder de indruk. Heel erg mooi. Volgens mij heb jij een engelengeduld.
Wat jij allemaal onderneemt, daar zijn bijna geen woorden voor.
Nogmaals heel erg mooi, kan niets anders zeggen.

Mvg
Arie
Re: mijn nieuwe zwitserse baan/update 08-04
Zoals bijna ieder weekend ben ik weer met de baan verder gegaan. Ik doe aan alle twee de gedeeltes wat en vooral waar ik op het moment zin in heb. In het eerste gedeelte waar ik het station heb ben ik bezig met de perrons. Ik heb deze van stroken MDF gemaakt en werk deze af met perron randen van Brawa.
Waar ik ze verder mee ga afwerken weet ik nog niet, ik ben er nog niet uit ik heb van Auhagen leuke bestratings plaatjes gezien of ik giet er gips op en dan zelf tegels krassen, ga ik nog over denken. Ook ben ik ook weer wat verder gegaan met de bovenleiding in mijn station en ik daar de laatste portaal mast geplaatst. Het is wel uitzoeken waar de masten moeten staan, ik heb diverse boeken van Sommerfeldt, maar het blijft toch lastig. Ik ben nu een aantal afspan masten aan het bouwen. In het tweede gedeelte ben ik bezig met de flex rails, op maat slijpen, bedrading solderen en het schotteren, daar gebruik ik de latex van Heki voor en steentjes van Woodland. Ik heb in dat gedeelte ook een tunnelportaal gemaakt. Zo dat was de voortgang van het weekend nu op naar Dortmund.
Re: mijn nieuwe zwitserse baan
Ziet er strak uit die perrons. Ben benieuwd welke keuze je voor de afwerking gaat maken.

Succes met de verdere bouw!

Groeten,
Marc
Re: mijn nieuwe zwitserse baan
mar(kl)i(j)n
gast

Re: mijn nieuwe zwitserse baan
erg fraaie brug!
Zie ik dat nu goed dat je voor het schilderen slechts 3 kleuren gebruikt?
Re: mijn nieuwe zwitserse baan
Goede middag ik heb inderdaad maar drie kleuren gebruikt, deze wel met en natte spons en beetje laten vloeien.

groeten Martin.
Re: mijn nieuwe zwitserse baan
mar(kl)i(j)n
gast

Re: mijn nieuwe zwitserse baan
nou, het resultaat is er niet minder om!!
Mooi werk!
Re: mijn nieuwe zwitserse baan/ dagje Dortmund.
Vandaag in Dortmund geweest en ik heb er een nieuwe loc bij, het is de 37045 van Marklin een Re 4/4 1 van de SBB. verder heb ik nog wat rails aangeschaft, een Heki bouwpakket, Sommerfeldt bovenleiding materiaal en een doosje van Noch met gleisubergang ik ga eens kijken of dat leuk op het station is. Bij Brekina heb ik nog een leuk wagentje gekocht. Deze dag was eigenlijk te kort om alles goed te kunnen bekijken, we hebben alleen hal 4 en 7 gehad en toen was de dag voorbij. Ik vind deze beurs altijd geweldig.

groeten Martin.
Re: mijn nieuwe zwitserse baan
Goeie score in Dortmund gedaan.
Ik ben benieuwd naar de resultaten als het ingezet is op je mooie baan.
Re: mijn nieuwe zwitserse baan
Lid sinds: 2009

allegra

offline
Re: mijn nieuwe zwitserse baan
Hoi Martin,

Leuk dat je de moeite hebt genomen om naar mijn DDR modulebaantje te komen
kijken. Ik vond het gezellig.

Grt Johan
Re: mijn nieuwe zwitserse baan
Goede avond Johan,

Ik vond het ook erg gezellig en wat je aan het bouwen bent is erg mooi, moeten zeker nog een keertje afspreken. Ik stuur je een pb.

groeten Martin.
Re: mijn nieuwe zwitserse baan
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: mijn nieuwe zwitserse baan
Gottfried Stutz Martin, jij hebt me een mooie baan!!!  Ik heb vanavond je draadje van begin af aan doorgenomen.

Schitterend die opbouw en de 'paradestrecken'. Dat kan alleen maar als je behoorlijk strekkende meters hebt en die heb je tot je beschikking. Leuk om te zien hoe anderen een Zwitserse baan opbouwen. Daar is nog het een en ander van te leren.

Ik zag dat je ook de Gottardo op je baan hebt: heb jij al problemen gehad met de nokken van de koppelingen die afbreken?

Succes met de bouw: ik zal het volgen.

Groeten,
Henk
Re: mijn nieuwe zwitserse baan
Erg mooie aanwinsten ;)

Veel plezier ermee

Mvg Danny
Re: mijn nieuwe zwitserse baan
Goede morgen Henk,

Ik heb geen problemen met mijn treinstel, hij heeft bij mij al heel wat probleemloze meters afgelegd.

groeten Martin.
Re: mijn nieuwe zwitserse baan
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: mijn nieuwe zwitserse baan
Hoi Martin en Henk,

Ook hier rijd de Gottardo rond zonder problemen, twee vrienden van mij hebben dit treinstel ook en dat gaat allemaal goed.

Je dient de trein wel op een recht stuk in en uit elkaar te halen ( koppelen ).


Mvg,

Peter / degluidsman.
Re: mijn nieuwe zwitserse baan
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: mijn nieuwe zwitserse baan
Citaat van: degeluidsman op maandag 15 april 2013, 21:22:45
Hoi Martin en Henk,

Ook hier rijd de Gottardo rond zonder problemen, twee vrienden van mij hebben dit treinstel ook en dat gaat allemaal goed.

Je dient de trein wel op een recht stuk in en uit elkaar te halen ( koppelen ).


Mvg,

Peter / degluidsman.

Thx Peter voor je reactie. Koppelen deed ik al op rechte stukken: echter van één van female-koppelingen waren de nokken afgebroken. Het heeft even geduurd maar ik heb inmiddels vervangende binnen en gemonteerd.

Voor de zekerheid extra male en female koppelingen meebesteld voor reserve. Je weet maar niet ....

Voor de rest een mooi treinstel en rijdt mooi.

Groeten,
Henk

Re: mijn nieuwe zwitserse baan
Bahnhof Kloten
gast

Re: mijn nieuwe zwitserse baan
Zelfde euvel als de Koploper heeft denk ik.
Re: mijn nieuwe zwitserse baan
Goede morgen,

Gisteren na de forum dag nog even langs een treinenwinkel gereden, ik loop al een tijdje te kijken naar de SBB grindwagons van Liliput de nummers 22305 en 22306. Ik heb ze gekocht en zijn erg mooi. Ik heb alleen de grindlading aangepast want deze zag er niet echt realistisch uit. Vandaag weer verder bouwen aan de baan als er iets leuks te melden is laat ik het weer zien. Het aansluiten en solderen van bedrading lijkt mij niet echt interessant.

groeten Martin.
Re: mijn nieuwe zwitserse baan
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: mijn nieuwe zwitserse baan
Mooie grindwagons!
Maar zitten ze niet wat te vol? Ik neem aan dat het vastgelijmd is, maar toch.

Dirk-Jan
Re: mijn nieuwe zwitserse baan
Hoi Dirk Jan,

Ik heb de originele belading gebruikt en bestrooit met schotter.
Re: mijn nieuwe zwitserse baan
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: mijn nieuwe zwitserse baan
Mooi gelukt vind ik Martin.

Ik beschik over 3 van dit type: 1x SBB en een SBB-set verhuurd aan de BLS. Je brengt mij overigens wel op een idee!

Ik heb dan wel bruine schotter: maar mixen met grijs kun je ook nog een leuk resultaat krijgen denk ik.

Mvg
Henk
Re: mijn nieuwe zwitserse baan
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: mijn nieuwe zwitserse baan
Jou collectie blijft ook maar groeien Martin  :thumbup:

Mooie wagons, veel plezier ermee.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re: mijn nieuwe zwitserse baan
Lid sinds: 2011

offline
Re: mijn nieuwe zwitserse baan
Hoi Mart

Ziet er mooi uit, zo die nieuwe laag erover.
Mooi ook met die lok ervoor,doet die het nu wel goed?

Groet Bert,
van uit de Harz
Re: mijn nieuwe zwitserse baan
Mooie wagons inderdaad. Ik heb de Liliput website eens bekeken naar aanleiding van deze post en ik moet zeggen dat ik daar waarschijnlijk wel wat geld ga uitgeven! Mooi SBB en BLS spul. Waar heb jij de wagons gekocht?
Re: mijn nieuwe zwitserse baan
Goede morgen,

Ik heb deze bij de modeltreinexpress in Vlaardingen gekocht, ze rijden best goed over mijn k-rails ik krijg alleen nog wisselstroom wielen want deze hadden ze niet meer.

groeten Martin.
Re: mijn nieuwe zwitserse baan
Bedankt voor de info!
Re: mijn nieuwe zwitserse baan
Lid sinds: 2009

allegra

offline
Re: mijn nieuwe zwitserse baan
Hallo Martin,

Mooie aanwinsten weer die grindwagens, nu nog een beetje vervuilen
dan zijn ze helemaal af.

Groeten Johan
Re: mijn nieuwe zwitserse baan
Hallo Johan,

Dat vervuilen lijkt me wel mooi maar dat moet ik eerst goed oefenen en ik moet eerst nog en airbrush set kopen.

groeten Martin
Re: mijn nieuwe zwitserse baan
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: mijn nieuwe zwitserse baan
Martin,

Waarom zou je de gelijkstroomwielen wisselen voor wisselstroomassen?? Ik heb legio Liliput en Roco goederenwagons maar de gelijkstroomassen laten zitten. Het rijdt goed zonder ontsporen.

Als iemand mij het nut hiervan kan vertellen om het wel te doen, lees ik het graag. Bij personenrijtuigen kan ik mij nog iets bij voorstellen (massa i.v.m. binnenverlichting), maar in het digitale bedrijf twijfel ik hier zelfs aan.

Ik heb K-rails en geen ROCO-rijtuig die uit de rails loopt.

Groeten,
Henk
Re: mijn nieuwe zwitserse baan
Lid sinds: 2009

Grüezi midänand!

offline
Re: mijn nieuwe zwitserse baan
Volgens mij is er maar één (hele goede) reden om wisselstroomassen te gebruiken: massadetectie.
Als je bezetmelding met behulp van massadetectie wil realiseren zou een wagonnetje met geïsoleerde assen mooi over het hoofd worden gezien.
Re: mijn nieuwe zwitserse baan
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: mijn nieuwe zwitserse baan
Hoi Dibbes,

Je hebt een punt. In jouw beschrijving houdt dit dus in, dat de sectie wordt vrijgegeven zodra de laatste wagon uit die sectie is verdwenen. Een eventuele 'achterblijver' wordt op die manier altijd herkend.

Dat is dus een keuze die je maakt. Als je met vaste stammen of bloktreinen rijdt, zou je misschien de laatste wagon kunnen voorzien van wisselstroomassen. Dat geeft n.m.m. het zelfde effect als jij beschrijft als een - gedeelte van de - trein achterblijft in een sectie.

(ik moet er niet aan denken om alle wagons om te zetten naar wisselstroomassen!  :-( )

Mvg
Henk
Re: mijn nieuwe zwitserse baan
Henk, klopt niet helemaal. Ik heb een stam plan D van Roco die eerst reed zonder aanpassing. In iTrain kan je keurig opgeven dat de trein "ongedecteerd" rond rijdt. Maar dan wordt pas vrijgegeven met een forse marge voor de treinlengte. En dat is niet echt realistisch... Nu heb ik elke wagon van 1 ongeïsoleerde as voorzien en de laatste (standaard trein opbouw) van 1 op elk draaistel. Trein staat nu gedetecteerd en wordt keurig gezien en op tijd vrijgemeld. Ik heb wel de Roco asjes gebruikt anders gaat het niet goed....

Ik ga dus zeker op twee rail materieel wisselstroom asjes zetten. Niet alles, maar voldoende om treinen op de volle lengte te laten detecteren.
Re: mijn nieuwe zwitserse baan
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: mijn nieuwe zwitserse baan
Dag Kees,

Dat is een goede tip, dank je wel. Geldt deze manier van detectie ook voor ECOS?? Daar ga ik mee werken. Ik denk er wel over om t.z.t. met PC-besturing te gaan werken, maar dat is nog even 'ver van mijn bed'. Ik zie iTrain en Koploper 'voorbij rijden' maar het zegt me helemaal niets (nog).

Ik moet ook maar eens een ritje naar HIP wagen geloof ik.  ;)

Re: mijn nieuwe zwitserse baan
Lid sinds: 2009

Grüezi midänand!

offline
Re: mijn nieuwe zwitserse baan
Citaat van: keeszondag op maandag 29 april 2013, 16:34:29
Nu heb ik elke wagon van 1 ongeïsoleerde as voorzien en de laatste (standaard trein opbouw) van 1 op elk draaistel. Trein staat nu gedetecteerd en wordt keurig gezien en op tijd vrijgemeld. Ik heb wel de Roco asjes gebruikt anders gaat het niet goed....

Da's een efficiënte oplossing, Kees, als je wat krap in de niet-geïsoleerde assen zit. Ik heb ooit eens een gunstige ruil gedaan met een 2-railer die M* wagons had en die wilde voorzien van geïsoleerde assen. Meteen 100 exemplaren uitgewisseld.

Wat is trouwens het probleem als je geen Roco assen zou gebruiken?
Re: mijn nieuwe zwitserse baan
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: mijn nieuwe zwitserse baan
Citaat van: Dibbes op maandag 29 april 2013, 18:53:11
Citaat van: keeszondag op maandag 29 april 2013, 16:34:29
Nu heb ik elke wagon van 1 ongeïsoleerde as voorzien en de laatste (standaard trein opbouw) van 1 op elk draaistel. Trein staat nu gedetecteerd en wordt keurig gezien en op tijd vrijgemeld. Ik heb wel de Roco asjes gebruikt anders gaat het niet goed....

Da's een efficiënte oplossing, Kees, als je wat krap in de niet-geïsoleerde assen zit. Ik heb ooit eens een gunstige ruil gedaan met een 2-railer die M* wagons had en die wilde voorzien van geïsoleerde assen. Meteen 100 exemplaren uitgewisseld.

Wat is trouwens het probleem als je geen Roco assen zou gebruiken?

Dag Jos, ik lees uiteraard mee in dit topic. Wat voor assen zou jij willen gebruiken?? Bedoel jij een ander merk?

Mvg
Henk
Re: mijn nieuwe zwitserse baan
Het probleem is de flens hoogte en de diameter en lengte van het uiteinde van de as dat in het draaistel klikt.
Re: mijn nieuwe zwitserse baan
Lid sinds: 2009

Grüezi midänand!

offline
Re: mijn nieuwe zwitserse baan
Ik heb alle assen van "vreemde" wagons vervangen door Märklin assen. Tussen die wagons zit van alles: Brawa, Fleischmann, Liliput, Roco. Tot nu toe past het  :?.
Maar als ik jou goed begrijp, Kees, heb je op je Roco wagons één wisselstroomas van Roco gezet omdat het anders een probleem zou geven. Flenshoogte van een M* as mag geen probleem zijn. Het probleem zit hem dan erin dat de asjes te breed of te smal zijn of in de vorm van de uiteindes ?
Re: mijn nieuwe zwitserse baan
Klopt allemaal, maar ik dacht ook de flenshoogte, maar ik kan het fout hebben.
Re: mijn nieuwe zwitserse baan
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: mijn nieuwe zwitserse baan
Klopt helemaal, de flenshoogte van wisselstroom assen en gelijkstroom assen is verschillend.

Het beste is alle assen van het wisselstroom type te monteren je hebt dan de juiste flens maat en het beste terug meld contact.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re: mijn nieuwe zwitserse baan
Goede morgen,

De rede om de wielen te wisselen bij mij is voor de massa detectie. De wagonnetjes lopen best mooi hebben al twee dagen met de rest mee gereden. Ik heb licht seinen langs de baan staan en als de trein door het groene sein gaat en als de laatste wagon gepasseerd is gaat het sein op rood maar zonder wissel stroom assen gaat het sein op rood als de loc al gepasseerd is dat vind ik niet mooi.

groeten Martin.
Re: mijn nieuwe zwitserse baan
Goede morgen Jos,

Ik zie het nu pas maar jij was toch degene die op de forumdag deze wagonnetjes bij je had. Ik heb er geen spijt van dat ik ze gekocht heb, is weer eens wat anders wat er voorbij komt rijden, zeker in combinatie met de diesel loc.

groetjes Martin
Re: mijn nieuwe zwitserse baan
Goede morgen Bert,

Hoe is het in de Harz, lekker stoom aan het snuiven. De loc doet het nu goed mag ook wel hij is nu vier keer terug geweest!

groetjes vanuit Krimpen a/d Lek :D
Re: mijn nieuwe zwitserse baan
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: mijn nieuwe zwitserse baan
Citaat van: oosterom op dinsdag 30 april 2013, 08:57:07
Goede morgen,

De rede om de wielen te wisselen bij mij is voor de massa detectie. De wagonnetjes lopen best mooi hebben al twee dagen met de rest mee gereden. Ik heb licht seinen langs de baan staan en als de trein door het groene sein gaat en als de laatste wagon gepasseerd is gaat het sein op rood maar zonder wissel stroom assen gaat het sein op rood als de loc al gepasseerd is dat vind ik niet mooi.

groeten Martin.

Hoi Martin,

In het echt springt toch ook het sein op rood zodra de lok, of als de kop van de trein door het sein is? Speelt optische redenen voor jou een rol (niet dat het mij wat uitmaakt, maar gewoon nieuwsgierig).
Re: mijn nieuwe zwitserse baan
Lid sinds: 2009

Grüezi midänand!

offline
Re: mijn nieuwe zwitserse baan
Citaat van: oosterom op dinsdag 30 april 2013, 09:04:37
Goede morgen Jos,

Ik zie het nu pas maar jij was toch degene die op de forumdag deze wagonnetjes bij je had. Ik heb er geen spijt van dat ik ze gekocht heb, is weer eens wat anders wat er voorbij komt rijden, zeker in combinatie met de diesel loc.

groetjes Martin

Nee, dat was volgens mij Fred50. Maar ik kan me voorstellen dat je er blij mee bent. Liliput maakt mooi spul. Ik heb zelf inmiddels 28 Liliput wagonnetjes bij elkaar weten te verzamelen.
Re: mijn nieuwe zwitserse baan
Goede morgen Henk,

Ik dacht van de zomer in Zwitserland gezien te hebben dat het sein op rood gaat zodra de gehele trein langs het sein is gereden maar ik kan het helemaal mis hebben, ik vind het optisch wel mooier om te zien maar dat is mijn smaak.

groetjes Martin.