Nieuws:

Stichting 3rail wordt mogelijk gemaakt door reclame en donaties. Doneer eenvoudig via onze Stichting 3rail Shop :thumbup:

mijn nieuwe zwitserse baan

Gestart door oosterom zondag 20 februari 2011, 19:11:56

Re: mijn nieuwe zwitserse baan

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

Dag Martin,

Daar ben ik heel erg benieuwd, of iemand hierover al iets kunnen roepen. Ik ga waarschijnlijk ook naar Zwitserland maar dan eerst in september als de plannen niet wijzigen.

Aangezien mijn wederopbouw nog in de kinderschoenen staat, heb ik nog alle ruimte om dit in te passen naar de werkelijkheid (is toch het mooiste, nietwaar?).

Citaat van: has-bls op dinsdag 30 april 2013, 09:45:35
Citaat van: oosterom op dinsdag 30 april 2013, 08:57:07
Goede morgen,

De rede om de wielen te wisselen bij mij is voor de massa detectie. De wagonnetjes lopen best mooi hebben al twee dagen met de rest mee gereden. Ik heb licht seinen langs de baan staan en als de trein door het groene sein gaat en als de laatste wagon gepasseerd is gaat het sein op rood maar zonder wissel stroom assen gaat het sein op rood als de loc al gepasseerd is dat vind ik niet mooi.

groeten Martin.

Hoi Martin,

In het echt springt toch ook het sein op rood zodra de lok, of als de kop van de trein door het sein is? Speelt optische redenen voor jou een rol (niet dat het mij wat uitmaakt, maar gewoon nieuwsgierig).

In Zwitserland gaat het sein pas op rood als de gehele trein gepasseerd is.

Met vriendelijke groet,
Dennis
Hoi Dennis,

Bedankt voor de info, had ik het toch goed gezien van de zomer. :D Dennis hoe is het met jouw modelbaan, heb je al wat nieuw 2-rail materiaal?

groetjes Martin.

Dennis / Martin,

Dank voor jullie info. Kan ik rekening houden met het inpassen straks in de baantrajecten.

Hoi Martin,

Ja een hoop, maar binnenkort komt er nog meer nieuw spul aan. Het grootste gedeelte van de 3-rail collectie is inmiddels van de hand gedaan.

Ik ga hopelijk op korte termijn een testbaantje bouwen.

Met vriendelijke groet,
Dennis
Citaat van: Dirk-Jan op zondag 28 april 2013, 10:40:42
Mooie grindwagons!
Maar zitten ze niet wat te vol? Ik neem aan dat het vastgelijmd is, maar toch.

Dirk-Jan

Goede middag Dirk Jan,

Hierbij een foto, van de site van Gotthard Nordrampe, daar zie je dat de lading inderdaad zo gevuld is. Dus ik denk dat het wel realistisch is.

groeten Martin
Speciale Gast

:oops: Bedank voor de mooie foto, zo heb ik weer wat bijgeleerd.  :thumbup:

Dirk-Jan

En toch al lid sinds 19 maart 2012, hoe kan dat.

Net jouw draadje eens helemaal doorgenomen, weet nu ook wie je bent volgens mij was je pas bij HIP met een loc.

Als ik het allemaal zo door lees en andere banen bekijk dan zou ik zo de boel willen afbreken en opnieuw beginnen met een Zwitserse baan.
Het heeft toch wel een heel bijzondere uitstraling en als ik dan af en toe die glaasjes fris er bij zie, tja het is gewoon smullen.

Vanavond ga ik een kijkje nemen bij Henk die ook met een Zwitsersebaan bezig is.
Zal sterk in mijn schoenen moeten staan om me niet te laten overhalen. ;)
Goede middag Tomhas,

Ja dat klopt dat was ik met mijn loc, die overigens nu in orde is en perfect rijdt. Je baan moet je niet afbreken hoor dat is zonde. Bouw er dan maar eentje bij met als thema Zwitserland :D Henk heb ik ook gezien zaterdag en hij is ook een mooie baan aan het bouwen.

groeten Martin.

@ Tom, ik kan mij voorstellen maar dat is toch zonde van jouw mooie baan die je bijna af hebt?? Tijdperk III heeft ook wel wat moet ik zeggen. Of neem je er dan een baantje bij ??

@ Martin: hoever ben jij nu met Sommerfeldt aanleggen en hoeveel ervaring heb jij er mee??? Heb je al eens op mijn draadje gekeken?
Misschien kunnen we wel kennis over deze materie delen?
Goede middag Henk,

Ik heb voor mijn station al de portaal masten klaar en het schakelstaion is klaar. Moet allen nog wat lampjes plaatsen.Ben nu wat afspanmasten aan het bouwen. Ik heb nog geen rijdraden bevestigd, dit wil ik als laatste doen i.v.m. beschadigen. Ik wil de masten ook nog een zink kleurtje geven maar dat komt later. Ervaringen uitwisselen is altijd welkom, overal leer je weer wat van.

groeten Martin.

Volg mijn draadje: ik heb daar zo het een en ander geplaatst over afspanningsinrichtingen. Jouw baan heeft een mooie paradelengte!

Marc-lin wil ook de masten gaan verven: ik weet dat er een RAL-kleur is voor deze masten maar heb het nog niet kunnen achterhalen.
Weet jij die toevallig?

Het schakelstation is ook mooi werk overigens!!!!
Hoi Henk,

Ik gebruik verf van Revell het nummer heb ik van een forumlid weet het nummer zo niet uit mijn hoofd als ik thuis ben zal ik eens kijken, ik wil ze gaan spuiten met de airbrush overigens. Ik weet dat de masten in het echt zink kleurig zijn en sommige zijn behoorlijk verroest.

groeten Martin.
Citaat van: has-bls op donderdag 16 mei 2013, 15:26:47
ik weet dat er een RAL-kleur is voor deze masten maar heb het nog niet kunnen achterhalen.
Bron: http://www.sommerfeldt.de/index2.html
Goede middag Nobody,

Hier zit helaas niet de juiste kleur tussen voor Zwitserse masten.SBB masten zijn nummers 300, 318 en 320. Maar toch bedankt voor het meedenken.

groeten Martin.
RAL kleurentabel ===> klik
Goede middag,

Vandaag ben ik verder gegaan met de aankleding van mijn station, helaas zijn mijn perronranden op dus daar kon ik niet meer mee verder. Ik ben nu bezig met het plaatsen van de kabelkanalen. Ik leg tussen de rails op het station de brede en langs de rails leg ik de smalle. Als dan de schotter tussen de rails ligt zie je alleen nog de bovenzijde, deze wil ik met de airbrush een kleurtje geven.

groeten Martin.
Dat doe je mooi Martin! Zijn dit de kabelkanalen van Erbert?

Met vriendelijke groet,
Dennis
Martin,

Mooi, dat soort details maakt het echt af. het is me trouwens opgevallen dat de kabelgoot in Zwitserland de scheiding is tussen schotter en het gras.
Hoi Dennis,

Nee dit zijn ze van Auhagen, Dennis ik zoek eigenlijk nog meer aankleding voor bij de rails, ik heb de gleismagneten gezien van microscale maar ik zoek ook nog schakelkastjes ik weet dat Weinert deze maakte maar zijn deze ook voor de SBB, weet jij dat.

Hoi Arjan,

Dat klopt dat heb ik ook gezien ik wil dan ook achter de kabelkanalen grind met gras gaan maken of vind jij dat ik ze verder van de rails moet leggen?

groeten Martin.
Hoi Martin,

ziet er goed uit.
Erg mooi die kabelgoten. Maakt het helemaal af.

Was het nog gelukt met die Zwitserse lok met de lichtwissel?

Groeten Sander
Hoi Sander,

Ja hij doet het nu super ik had Peter gevraagd of hij je wilde bedanken, kom zeker binnenkort nog een keer langs in Werkendam erg leuk daar. Ik heb de verlichting aangesloten zoals jij zei en werkt nu goed. Loc rijdt nu mee in de routes.

groeten Martin.
Citaat van: oosterom op zaterdag 18 mei 2013, 19:53:42
Nee dit zijn ze van Auhagen, Dennis ik zoek eigenlijk nog meer aankleding voor bij de rails, ik heb de gleismagneten gezien van microscale maar ik zoek ook nog schakelkastjes ik weet dat Weinert deze maakte maar zijn deze ook voor de SBB, weet jij dat.

Bedoel je die gele kastjes bij de wissels?

klik

Met vriendelijke groet,
Dennis
Hoi Dennis,

Ja die bedoel ik. Waar haal jij toch altijd weer die foto's vandaan 8o. Ik zit avonden op het internet te zoeken en jij hebt ze zo gevonden. Weet jij wie die maakt voor de SBB?

groeten Martin.
Sorry Martin :D. Ik lees soms hele avonden allerlei fora en dan onthoud ik wel eens wat :P.

Maar zoals je ziet zijn dit zelfbouwdingen en ik vermoed daarom dat er geen fabrikanten zijn die ze maken. Maar jij bent toch behoorlijk handig, dus dit zal vast geen probleem voor jou vormen :).

Met vriendelijke groet,
Dennis
Goede avond,

Ik heb besloten na de reactie van Arjan om de smalle kabelgoot een stukje te verleggen. ik heb in mijn boeken van de Gotthard gekeken en ze moeten inderdaad een stukje van de rails af. Ze komen  nu net langs de masten van de bovenleiding te lopen. Ik zal morgen laten zien hoe het er dan uitziet.

groeten Martin,
Martin,

je bent me voor. Inderdaad zou ik ze ook iets verder van de rails af leggen.

Wat betreft magneten en assentellers en andere schakelkastjes langs de bahn, heb ik even gekeken waar Michael Schröder ze vandaan heeft. Hij gebruikt onderdelen van Ebert. Op de site welliswaar aangeduid als DB/DR, maar op de baan van Michael toch zeer overtuigend.
Goede morgen Arjan,

Ik had de website van Erbert gevonden en daar hebben ze de schakelkastjes maar ik weet niet wie die in Nederland verkoopt. Ik heb er afgelopen zomervakantie nog een foto van gemaakt op het station in Bellizona.

groeten Martin,
Martin,

Ebert is te bestellen via Axel Schnug.

Ik heb hier ook al eens iets besteld. Duurt een week of twee.

Grüezi midänand!

In Miba 12/1998 staat vanaf pagina 22 een heel artikel over de producten van Ebert.
Zie: ftp://82.103.112.145/spisania/MIBA/MIBA/1998/MIBA%201998-12.pdf

Als je gezond bent ben je rijk

Hallo Arjan,

Bedankt voor het adres voor de Erbert artikelen, volgens mij een goede zaak.

Groetjes, Herman (de iris)
Goede middag,

Ik heb de kabelgootjes verplaatst, ik vind ze zo beter. Ik heb de schotter met Heki schotterlijm vastgelegd.

groeten Martin.
Een stuk beter zo Martin!

Ik wil niet vervelend doen, maar lukt het nu wel om de bovenleidingsmasten nog op de juiste plek te plaatsen? Die staan in het voorbeeld dus niet in de ballast, maar aan de andere zijde van de kabelgoot.

Met vriendelijke groet,
Dennis
Hoi Dennis,

Ja dat gaat nog, ik heb maar eens goed in de boeken gekeken hoe het er uit moet zien en ook mijn foto's van de vakantie nog eens goed bekeken ik denk dat het zo aardig klopt toch?

groeten Martin.
Ja volgens mij klopt het zo uitstekend!

Met vriendelijke groet,
Dennis
Hallo Martin, Ik kijk regelmatig op je topic met je mooie baan in opbouw :thumbup:
Ik zak dat je ook met iTrain rijd en zag in deze topic een schaduw station welke een gelijkenis heeft met mijn schaduwstation.
Mijn vraag; hoe regel je in iTrain je treinenverloop in het schaduwstation???

Met vriendelijke groet Gerard
Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

Hoi Martin,

Leuk die kabelgoten, maakt het net weer een stukje realistischer  :thumbup:

Mvg,

Peter / degeluidsman.
Goede avond Gerard,

Ik heb in dit schaduwstation 11 sporen. Ik laat de goederen treinen hun route rijden zonder te stoppen in mijn station ze rijden dan door op de hoofdbanen of nemen het achterste spoor. Ik laat deze dan in het schaduwstation tussen de 5 en 10 minuten wachten alvorens weer hun route te vervolgen. De passagierstreinen stoppen natuurlijk wel in mijn station en laat deze in het station even wachten voor het uit- instappen, Ook deze laat ik in het schaduwstation een aantal minuten wachten. Dat is een erg leuk gezicht, zo rijd er soms 1 trein en dan weer een paar meer maar eigenlijk nooit allemaal.

groeten Martin.
Hoi Peter,

Ja het begint zo steeds meer op een station te lijken, ik heb nu 2 doosjes van Auhagen gebruikt dus er moeten er nog wat aangeschaft worden. Ze zijn gelukkig niet zo duur maar in elk doosje zitten ook weer brede kabelgoten en diverse schakelkastjes, dus ik hou hier weer een hoop van over.

groeten Martin.

Hallo Marin,

als zo veel overhoud en waar niet veel meer mee kunt doen waarom bestel je ze dan niet bij Axel Schnug, daar kun je alles los kopen, o.a. de smalle kabelgoten lengte 1 mtr.

Goede morgen Herman,

Als dit dezelfde zijn als Auhagen dan zou het mooi zijn, heb jij daar ervaring mee?

groeten Martin.

Hallo Martin,

Helaas heb ik hier in geen ervaring, want ik ken de gootjes van Auhagen niet, maar op de site van Axel Schnug zijn ze wel duidelijk te zien en omdat jij ze van Auhagen hebt kun je het best zelf kijken en vergelijken. Succes.

Hallo Martin,

Leuke gezicht zo die kabelgoten, ben benieuwd als het volledig in de ballast ligt. :thumbup:
Komt vast goed ook wat betreft de nieuwe aanwinsten.

Al een beetje gelukt met het opruimen :help:

Succes en wacht geduldig op je volgende update met wat meer foto's. ;)

Groet Wim.

Rustaagh 😎

Hallo Martin,

Je bent lekker bezig hoor  :thumbup:. Mooi gedaan zo met die kabelgoten.

Heb je de borden "Überschreiten der gleisen" zelf gemaakt?

Je perrons zijn goed gelukt. Ik zag in een eerdere post van je dat je deze hebt gemaakt van mdf.
Als ik het goed zie dan heb je dat mdf dan weer bekleed met kurk, klopt dat? Ben wel benieuwd wat je hebt gebruikt als perronbestrating.

Gr. Joachim

Rustaagh 😎

Citaat van: oosterom op dinsdag 30 april 2013, 10:46:22
Ik dacht van de zomer in Zwitserland gezien te hebben dat het sein op rood gaat zodra de gehele trein langs het sein is gereden maar ik kan het helemaal mis hebben, ik vind het optisch wel mooier om te zien maar dat is mijn smaak.

Nog even ter bevestiging......  ;) :idea:

Opgenomen in Arth Goldau in december 2012
Hoi Wim,

Dat opruimen blijft toch moeilijk hoor, het bouwen aan de baan is veel leuker maar beetje bij beetje word er toch wat opgeruimd en weggegooid.

Hoi Joachim,

De borden zijn van microscale, zijn niet goedkoop Sfr 19,80 per 3 stuks maar wel heel mooi. De kabelgoten en perrondelen zijn van Auhagen en de perronranden van Brawa. Ik heb ook  wat besteld van Erbert maar deze zijn nog niet binnen. Bedankt voor je leuke filmpje krijg al helemaal zin in de vakantie. As. zondag is het vaderdag wie weet wat we dan krijgen misschien wel iets voor de modelbaan :)

groeten Martin.
Re: mijn nieuwe zwitserse baan/ vaderdag cadeau
Goede morgen,

Vandaag heb ik een mooie set van Kombimodell gekregen voor vaderdag het gaat om de set 10387.01 een hupac t4.1 met een vrachtwagen met oplegger van Bertschi.
Sta ik er toch weer goed op dit jaar bij mijn dochter :D

groeten Martin.
Prachtige set Martin, heel veel plezier er mee!

Als het maar Zwitsers is.

Dat zijn nog eens mooie vaderdag kado's Martin.
Heel veel plezier ermee.