Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

mijn nieuwe zwitserse baan

Gestart door oosterom zondag 20 februari 2011, 19:11:56

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: mijn nieuwe zwitserse baan
Martin


Een gelukkige verjaardag nog gewenst en nog vele jaren en veel plezier gewenst.



Groeten

Peter
Re: mijn nieuwe zwitserse baan
Martin,

bedankt voor de info.

Groeten Ronald  :)
Re: mijn nieuwe zwitserse baan
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: mijn nieuwe zwitserse baan
En hoe is het met de 37202?
Re: mijn nieuwe zwitserse baan
Goedemiddag Olav,

De 37202 rijdt zijn rondjes op de baan. Het is een mooie loc. Het is alleen jammer dat ik de eerste levering heb omdat bij de laatste uitleveringen de verlichtingsunits er een stuk beter uitzien.

mvg. Martin
Re: mijn nieuwe zwitserse baan
 @citaat

Je kunt de exemplaren van de eerste serie met de verlichtingsunits problemen toch laten repareren bij Märklin.


Zie dit draadje bij de buren.
http://stummiforum.de/viewtopic.php?f=2&t=132092&start=150#p1553950
Re: mijn nieuwe zwitserse baan
Loc gaat inderdaad retour Marklin om de verlichting aan te passen.

mvg. Martin
Re: mijn nieuwe zwitserse baan
 @citaat :thumbup: :)
Re: mijn nieuwe zwitserse baan
Zo even het draadje onder het stof vandaan gehaald. Ik heb al een tijdje niets gepost omdat er niets te melden viel. Er kwam wel regelmatig nieuw Zwitsers materiaal binnen maar de bouw aan de baan lag door diverse redenen een beetje stil. Wel werd er ieder weekend gereden en daar kan ik ook echt van genieten om te zien hij de treinen netjes rond rijden aangestuurd door iTrain versie 4 alweer. Maar er was iets wat mij vreselijk blijft storen en dat is de bereikbaarheid in het stations gedeelte. Ik ben er voor gewaarschuwd toen ik me de bouw begon. Maar dan denk je dat zal wel meevallen. Maar op den duur gaat de bereikbaarheid toch een beetje tegen werken zeker omdat het andere gedeelte van de baan goed bereikbaar is. Ik heb dus besloten om het station gedeelte te gaan verbouwen. Ik wil nu station gaan bouwen met de rails van het station in een boog zodat ik ruimte ga krijgen om het midden van de baan open te maken zodat ik daar kan staan. Dit betekend ook dat het 1e schaduwstation veranderd moet gaan worden. Ik ga nu eerst al het houtwerk in orde maken en dan gaat de sloophamer in het station. Ik zal tijdens de verbouwing weer wat foto's plaatsen.

groet Martin.
Re: mijn nieuwe zwitserse baan
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: mijn nieuwe zwitserse baan
Hoi Martin,

Dat zijn grote verbouwingsplannen, als je niet tevreden bent is dit de enigste oplossing.
Het zal wel even slikken zijn om het uit elkaar te halen en een tijd niet te kunnen rijden.
We zien d foto,s graag verschijnen.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: mijn nieuwe zwitserse baan
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: mijn nieuwe zwitserse baan
Een behoorlijke ingreep maar wel de juiste.
Succes met de verbouwing.
Re: mijn nieuwe zwitserse baan
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: mijn nieuwe zwitserse baan
Martin,

Moeilijke maar juiste beslissing want het blijft een stoorfactor ergens niet goed bij kunnen.
Heb zelf ook mijn baanplan aangepast zodat ik straks overal bij kan komen.
Succes met de verbouwing en we zien de foto's wel verschijnen. :)
Re: mijn nieuwe zwitserse baan
Succes Martin bij de verbouwing van het stations gedeelte. :thumbup: de bereikbaarheid is wel van groot belang, zeker als ik de foto's bekijk van uw gigantische modelbaan met schitterend rijdend materiaal.
Als ik de kleine details in het stations gedeelte bekijk beloofd het zeker wel te goed te gaan komen.
Re: mijn nieuwe zwitserse baan
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: mijn nieuwe zwitserse baan
Hi Martin succes.

groet
Harald
Re: mijn nieuwe zwitserse baan
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: mijn nieuwe zwitserse baan
Citaat van: oosterom op woensdag 17 januari 2018, 21:48:30
Maar er was iets wat mij vreselijk blijft storen en dat is de bereikbaarheid in het stations gedeelte. Ik ben er voor gewaarschuwd toen ik me de bouw begon. Maar dan denk je dat zal wel meevallen. Maar op den duur gaat de bereikbaarheid toch een beetje tegen werken zeker omdat het andere gedeelte van de baan goed bereikbaar is. Ik heb dus besloten om het station gedeelte te gaan verbouwen. Ik wil nu station gaan bouwen met de rails van het station in een boog zodat ik ruimte ga krijgen om het midden van de baan open te maken zodat ik daar kan staan. Dit betekend ook dat het 1e schaduwstation veranderd moet gaan worden.

Ik probeer even mijn bloemlezing uit je werk weer te geven, want misschien zie ik iets over het hoofd:

1. Waarom moet het station verplaatst?
Dat 11-sporige schaduwstation moet heel wat opstelsporen kwijt, wil je daar zinvol kunnen staan.
Als je het station naar de boog verplaatst, dan kun je de plaat van het station scharnierend maken of ophijsbaar? En dat kan nu niet?

2. Het alternatief van 11 relatief korte opstelsporen op 130 cm framediepte, staat gelijk aan 6 zeer lange opstelsporen (die 6x, en  parallel, de bocht omgaan, maar een verschillende hart-op-hart afstand hebben); heb je daar wat aan? Als je net zo kritisch bent op radius zijn het er maar 5.

3. Wat is de oorzaak van de storingen die zich in het schaduwstation voordoen?
Gaat het om wissels (ontsporingen), om treinlengte of om ongewenste stilstand?
Want dat maakt nogal wat uit voor je behoefte erbij te kunnen, en voor wat je eraan wilt gaan doen.

4. Wat is de oorzaak van storingen in het stations gedeelte? Want je geeft eigenlijk aan dat daar het probleem schuilt en niet in het schaduwstation zelf, dat moet alleen maar mee op de schop.
Als ik kijk naar je stationsontwerp en de zaken waar je niet bij kunt, leunend over de bovenleiding heen, is dat een draaischijf en 3 opstelspoortjes. De rest zou prima moeten kunnen. Met mijn armlengte van 90 cm.

Ik neem aan dat het om dit station gaat (of om de gebouwen erachter)?
Is dat segment ophijsbaar (voor de laag eronder)?
Of is een uitneembaar station-segment noodzakelijk (wat je achter je weg kunt zetten om aan te werken)?


In je eerste bericht is sprake van:
CiteerMijn baan krijgt de afmetingen 5.50x1.30 en dan via een doorgang in de muur
naar een l- baan met de afmetingen 4.50x 3.50x1.50m.

Het station komt in gedeelte van 5.50x1.30m
en daar bevind zich ook het eerste schaduwstation met 11 sporen.
Het station krijgt 6 sporen.

In het andere gedeelte komt nogmaals een schaduwstation van 20 sporen.


bron: Reactie 15

En daar staat:
CiteerDat betreft de toegankelijkheid van het schaduwstation,
ik kan er deels vanaf de onderkant erbij en de voorkant blijft via luiken bereikbaar.
En ik hoop dat door de goede voeding van de baan en het regelmatig reinigen van de rails met de
lux railreiniger ik weinig last heb van storingen.

Dat schaduwstation bevindt zich op een raamwerk, eerder getoond:

en: schaduwstation raamwerk


Dus als ik het goed begrijp dan heb je inmiddels het station afgebroken, het schaduwstation opgenomen, en als je mazzel hebt ben je al aan de wederopbouw bezig. Of je hikt er nog tegen aan.

Maar wat ik me nou zit af te vragen is hoe je dit schaduwstation bereikbaarder wil maken dan het was.
Het kon van onderkant af en van de voorkant af, en nu wil je luiken (dus bovenkant open kunnen zetten, maar er van onderen af blijven in kunnen komen ? ). Betekent dit dat je scharnieren gaat toe passen of uitneembare panelen?  Of ga je voor een instap midden in de voorkant van de baan?

Dus je frame van je schaduwstation deugt niet meer, en die 11 sporen kunnen ook zo niet blijven liggen?
Re: mijn nieuwe zwitserse baan
Hoi Martin,

Succes met je plan van aanpak, maar kijk ook goed naar de tekst van Jan. Je kan beter 3x vragen en goed denken hierover, dan dat je later weer spijt krijgt.

Groet Ronald  :)
Re: mijn nieuwe zwitserse baan
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: mijn nieuwe zwitserse baan
Mmmm, mijn vragen ontstonden pas toen ik me realiseerde dat het plafond recht is (geen puntdak, zoals bij mij).

Daardoor liggen katrol-oplossingen eerder voor de hand.
Dus ga je denken aan ophijsen van kritische plekken op de baan als oplossing voor onbereikbaarheden.
Pas als dat niet werkt, ga je denken aan uitschuif-mechanismen of wegrol-oplossingen per niveau.
En pas als dat niet haalbaar is, denk je aan herontwerp van station en eronder liggend schaduwstation.

Kijk je zo naar ontwerp en benoemde knelpunt, dan rijzen de vragen: is de diagnose juist, en dus, is de verwachte  remedie juist?
Re: mijn nieuwe zwitserse baan
Lid sinds: 2008

hoge bergen, het liefst zwitsers

offline
Re: mijn nieuwe zwitserse baan
Zijn er van deze baan nog updates te melden?

mvg Hans
Re: mijn nieuwe zwitserse baan
Helaas door tijdgebrek ligt de bouw een beetje stil. Komen nog wel met grote regelmaat nieuwe aanwinsten binnen. De treinen rijden als het kan ieder weekend een paar rondjes om de baan schoon te houden. Er zit nog steeds een verbouwing van de baan in de planning maar wanneer dat weet ik nog niet.

mvg Martin