Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

mijn nieuwe zwitserse baan

Gestart door oosterom zondag 20 februari 2011, 19:11:56

Re: mijn nieuwe zwitserse baan

Rustaagh 😎

Hey Martin,

Mooie foto's heb je geschoten. Lekker hé, een dagje gewoon lekker op een station omhangen en alles fotograferen wat los en vast zit.  :thumbup:. Heb ik in de afgelopen vakantie ook kunnen doen. Zijn in zwitserland genoeg stations waar echt veel treinen voorbij komen.

Kan me goed voorstellen dat je baalt van je Re 474! Er is geen zak aan wanneer je spullen niet goed functioneren. :thumbdown:
Wellicht kun je tijdens het "Werksbesuch im Stammwerk" in Göppingen nog even wat ritselen.... ;).
Als je hulp nodig hebt dan hoor ik het wel. Ik ga ook namelijk.  B)

Verder ben je lekker bezig. Mooi nieuw materieel erbij. Leuk!

Gr. Joachim
Goede morgen Joachim,

Leuk dat je ook naar de Marklin dagen gaat wellicht komen we elkaar tegen. Ik ga vandaag toch nog een belletje wagen naar Keuterman om te vragen voor een oplossing wie weet.

groeten Martin.
Mooie foto's, mooie aanwinsten en de baan schiet al lekker op Martin!

Groeten,
Marc
Goede avond,

Vandaag twee pakketjes ontvangen uit Duitsland van Axel Schnug, ik had een aantal maanden geleden wat spulletjes besteld van Erbert echter het pakketje kwam maar niet en ik kreeg toen een beetje het idee dat ik mijn centen kwijt was. Beetje jammer want ik wil het wel graag hebben want ik heb nog geen Nederlandse winkelier gevonden die dit product verkoopt. Na een aantal keer gemaild te hebben met heer Schnug, welke mij verzekerde dat het goed zou komen, heeft heer Schnug een tweede pakket naar mij verzonden omdat het eerste pakket echt kwijt was geraakt. Echter tot mijn verbazing krijg ik vandaag twee pakketjes in de bus, eentje van afgelopen maand mei en van 13 augustus. Dus ik heb nu twee maal de bestelde spulletjes, ik de extra zending wel netjes betaald hoor.

Vandaag ook nog contact gehad met de firma Keuterman over mijn loc de Re 474 en hij gaf mij het advies om de loc naar hem te sturen en dan stuurt hij hem door naar Marklin Duitsland, de soft drive sinus motor heeft ook hij niet meer. ik heb ook nog een mail gestuurd naar Marklin Duitsland om te vragen wat te doen. Ik heb niet echt geluk met deze loc deze rijdt bijn adagelijks bij mij over de baan omdat ik het gewoon een schitterende loc vind zeker nu ik weer zelf gezien heb dat dit type weer veelvuldig word ingezet op de Gotthardt.

groeten Martin,

Rustaagh 😎

Ey Martin,

Nou, zo zie je maar. Geduld is een schone zaak (wel veel geduld in dit geval) Toch mooi te horen dat het pakketje/de pakketjes goed aangekomen zijn. Wanneer je nog wat kabelgoten over houdt, dan hou ik mij aanbevolen hoor ;).
Als ik het goed gezien heb, zijn deze mooier dan die van Auhagen, of niet?

Voor wat betreft je Re 474 maar even afwachten dus. Met een beetje geluk kun je hem dan in september zelf weer meenemen vanuit Goppingen.

Gr. Joachim
Hoi Joachim,

De kabelgootjes zijn exact dezelfde als die van Auhagen. Ik zal eens kijken wat ik over heb van de doosjes van Auhagen.
Ik heb nu van Erbert de smalle kabelgootjes die ga ik gebruiken als afscheiding tussen schotter en gras zoals in het voorbeeld, schakelkastjes, indusi magneten en deksels voor de kabelgoten.

groeten Martin.
Martin,

Ik ben blij dat het allemaal goed gekomen is. Volgens mij ben ik één van de mensen die je getipt heeft over Herr Schnug en voelde me een beetje morrel verantwoordelijk.

Het gekke is dat ik ooit eenzelfde ervaring had met een levering die maar niet kwam. In dit geval van kogellagers. Ik kreeg de leverancier helemaal niet te pakken en vermoede oplichting. Na twee maanden de lagers elders besteld en toen die een week later binnenkwamen was dat gelijk met de eerste, niet meer verwachtte, bestelling.
Volgens mij zit er ergens een postbeambte heel veel lol te hebben  :o)

Ik jouw geval is het denk ik niet erg. Zeker van die kabelgoten, kom je snel tekort. En als je over hebt, zijn er hier genoeg op het forum die de restpartij wel willen over nemen (  ;) als je begrijp wat ik bedoel  ;)  ;) )

Rustaagh 😎

Ey martin,

Ok, dus die zijn precies hetzelfde. Nou ja, ik heb er in ieder geval straks wat nodig voor mijn nieuwe proefplank met ballast en bovenleiding. Ik heb al een hele poos geleden bij de plaatselijke Marklindealer 2 setjes besteld van Auhagen, maar heb er tot op heden nog steeds niets van gehoord. Beetje jammer. Via Lippe had ik ze al lang en breed gehad. Nou ja, het was tot op heden toch telkens te warm en te mooi weer om binnen te gaan zitten... B)

Citaat van: ArjanM op dinsdag 20 augustus 2013, 22:29:00
;) als je begrijp wat ik bedoel  ;)  ;) )

Ik zie dat er binnenkort wel een paar op transport kunnen richting Noord-Nederland.... :D

Gr. Joachim
Hoi Martin,

Je bent een groots project aan het maken, ziet er zeer goed uit.  :thumbup:
Wat betreft de post, tja ik heb ook ervaringen hiermee. Zelfs met aangetekende post, kan het soms langer duren. Veel succes hiermee.

In de loc zit daar een soft-sinus motor in? Ik heb zelf ook een loc 212 met dit type moter, maar deze gaat schokkerig over de baan heen. Ik baal er enorm van want ik vind dat een zeer mooie loc.

Ik lees graag wat Keuterman/tante M. eraan doet.

Succes met je mooie bouwproject.

Groeten Ronald  :)
Goede middag Ronald,

Ik heb antwoordt gekregen van Marklin Duitsland en de oplossing is om de loc op te sturen naar Duitsland dan gaan ze kijken wat ze eraan kunnen doen. De soft drive sinus motor is niet meer leverbaar dus ik ben benieuwd wat ze gaan doen.

groeten Martin.
Misschien de nieuwe motor + printplaat erin zetten die dit jaar verschijnt in de nieuwe BR189. Die is ook over cardan aangedreven en zal vast van binnen niet veel veranderd zijn.

Met vriendelijke groet,
Dennis

edit Jurrien: citaat verwijderd.
Goede middag Dennis,

Daar had ik ook al naar zitten kijken wie weet is dat de oplossinng. Ik vind het jammer dat hij defect is want ik vind het een mooie loc, maar ik heb er geen geluk mee. Dit keer was het mijn eigen schuld ik had wat op de rails laten vallen en de loc stond vast en motor doorgebrand. Deze loc wordt trouwens veel gebruikt op de Gotthardt ook in dubbeltractie. Wellicht brengen ze in de toekomst wel een nieuwe uit net als de Br 189.

Spulletjes van Erbert zijn echt leuk, ik heb gisteren avond nog een geel schakelkastje geplaatst, maakt het wel af moet ik zeggen.

groeten Martin.
Hierbij een foto van het gele schakelkastje in model op mijn baan en in het echt in Zwitserland (Bellizona).

groeten Martin
Tsja, dom he? Lullig geel blokje en het lijkt opeens een stuk realistischer. Ik vind het mooi.

Zoals je op de foto kunt zien, hoort er zo voor de wissel nog wel een dwergsein bij ;-) Maar dat wist je waarschijnlijk al
Leuk inderdaad zo'n kastje, voldoende inspiratie om met profielen, hardschuim en balsahout aan de gang te gaan!
Hallo,

Erg mooi om zulke details aan te brengen op je baan. Dat maakt het veel realistischer. Succes ermee.

Een heel mooi detail Martin, denk dat ik dat ga kopiëren als je het niet erg vindt.

Groeten,
Marc
Goede morgen Marc,

Gewoon doen zal zeker op jouw baan leuk staan, ik heb gisteren avond de magneten die bij de seinen horen in de verf gezet en zijn klaar om te plaatsen.

groeten Martin.
Speciale Gast

Hoi Martin.
Juist die kleine details maken een modelspoorbaan aantrekkelijk! :thumbup:
Erg leuk om te zien hoe jij jouw modelbaan afwerkt.

Veel plezier en succes met de verdere (af)bouw.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Bedankt Martin.

Ander vraagje; Welk ballast materiaal gebruik jij? Ik heb nu drie varianten maar heb nog steeds niet de juiste kleur gevonden.

Groeten,
Marc
Kabelgoten en gele blokjes maken het inderdaad af Martin, mooi gelukt!

Met vriendelijke groet,
Dennis
Goede avond Marc,

Als ballast gebruik ik woodland medium grey nummer B94. Ik heb wel meerdere zakken gekocht en gemengd met elkaar want er zit toch wat kleurverschil in de zakken.

Ik ben nu aan het bedenken hoe ik de railmagneten ga plaatsen de buitenzijde is het probleem niet maar degene die in het midden komt, daar zitten ook de puko's.

groeten Martin.
Hallo Martin,

Is het niet mogelijk om de magneten tussen de rail en de puko's te maken. Je zit met je sleper en/of flens van je wielen. Ik spreek nog niet over de diverse draaistellen, wordt volgens mij (je schreef het zelf ook al
een aardig puzzeltje...
Ben benieuwd hoe je dit gaat maken. succes ermee  ;)

Hi Martin,

Interessant probleem inderdaad die magneten tussen de rails. Het eerste wat mij te binnen schiet is om de magneten met geleidende verf of lak te behandelen. De sleper gaat er dan overheen en kan gewoon de stroom opnemen.

Geen idee of dat werkt, het is maar een idee.

Groeten,
Marc
Hoi Marc,

Daar had ik zelf ook aan zitten te denken, ik werk in de auto's en ik heb verf om achterruitverwarmingen te herstellen wellicht lukt dit.

groeten Martin.

Dwarsliggers op de rails sporen niet

In Houten staat soms een Duitser met 8 soorten 2-rail flexrails (van 2-8 euro per 90 cm).
Een ervan bestaat uit RVS-rails met zwarte bedding.
Stel je neemt er eentje mee.
Daaruit zaag je een stukje ter lengte van zo'n inductiemagneet, en die zet je tussen de k-rails.

In feite maakt het niet uit wat voor rails.
Je hebt alleen een stukje 2-rail bedding nodig, om de k-rail bedding te vervangen.
Na ballasten en weatheren maakt de oorspronkelijke kleur weinig meer uit,
mits je k-rail spoorstaven gebruikt.
Citaat van: Jan22 op maandag 26 augustus 2013, 10:15:36
In feite maakt het niet uit wat voor rails.

Het maakt wel uit! Zorg dat je code 100 rail hebt. 2,5 mm rail.
Verder wel een goed idee, alleen slijt verf niet? Kun je zo'n magneet niet bijvoorbeeld van grafiet maken? Vroeger hadden batterijen altijd een staafje grafiet als kern. (mijn vader vijlde daar altijd koolborstels van). Geen idee of dat nog altijd zo is. Dat spul is goed te bewerken en met een beetje geduld in de vorm van een inductie magneet te vijlen.
Gecombineerd met Jan Willem idee zou dat een werkende oplossing moeten zijn.
Goede avond,

Ik denk dat ik de oplossing gevonden heb voor de ail magneten. Ik heb in het voetje en de magneet een gaatje van 1 mm geboord en daar een messing staafje ingelijmd, aan het staafje soldeer ik weer een draadje en isoleer het met een krimpkousje. De loc´s rijden er netjes, ook met lage snelheid overheen. Ik ga de bovenkant van de magneet nog wel verven met geleidende verf.

groeten Martin.
Hallo Martin,

Je bent goed bezig. Ik heb zelf ook spullen van Erbert.
Het is leuk spul. Sommige dingen mischien niet helemaal CH maar je kunt niet alles hebben.

Ik heb alleen een aanmerking op je bouwwerken:

Het is denk/vind ik fraaier als je eerst je rails ( bielzen en spoorstaven verouderd)
voor je het ballast aanbrengt. Dan ben je gelijk van die ( plastic ) bielzen en
glimmende spoorstaven af. dat zou net het puntje op de I zijn.

Gr Arnout.

allegra

Hoi Martin,

Leuk gemaakt zo die magneetspoelen, het maakt het geheel wel
af. Ga jij je nog opgeven voor de gasten dag?
Bouw ze verder. Ik blijf je volgen.

Groeten Johan
Goede avond Arnout,

Ik wil de railstaven en bielzen inderdaad wel gaan verouderen, maar ik ga over enkele weken een airbrush setje aanschaffen, na de Marklin dagen. Ik wil de railstaven alleen niet roestkleurig maken maar meer een grijstint zie onderstaande foto. Maar eerst goed oefenen met de airbrush als die er is.

Goede avond Johan,

Ja ik heb me opgegeven maar ik zag me er gisteren nog niet tussen staan.

groeten Martin.

Citaat van: oosterom op zondag 25 augustus 2013, 22:56:19
Ik ben nu aan het bedenken hoe ik de railmagneten ga plaatsen de buitenzijde is het probleem niet maar degene die in het midden komt, daar zitten ook de puko's.

Kun je me uitleggen hoe die 2 magneten in het echt bij zo'n sein werken?
Wat schakelen ze,  hoe werkt dat, en wat is het doel?

Grüezi midänand!

Citaat van: Jan22 op dinsdag 27 augustus 2013, 00:29:31
Kun je me uitleggen hoe die 2 magneten in het echt bij zo'n sein werken?
Wat schakelen ze,  hoe werkt dat, en wat is het doel?

Jan Willem, kijk even hier: http://nl.wikipedia.org/wiki/Indusi

Ik zie al een lichtpunt aan het einde van de ...

:) Weeral wat bijgeleerd .... :P

Bedankt voor de link.

Wat me verbaast, is dat er telkens 2 zijn. Een naast de rails, een ertussen.
Wat kunnen 2 wat 1 niet kan?

Grüezi midänand!

Hoi Martin,

Je hebt dat keurig gemaakt zeg  :thumbdown:
Heb je geen last als de slepers erover heen gaan?

Succes met de restinbouwen.

Hoi Ronald,

De slepers gaan er prima overheen, ik heb er vanavond geleidende verf/lijm overgesmeerd dit moet een dag drogen voordat je er stroom door kan laten lopen.  Morgen avond eens kijken of het werkt.

groeten Martin
Ik heb vanavond de voeding op de railmagneet aangesloten en het werkt perfect de inductie magneet geleidt via de geleidende verf de stroom, zie foto´s. De loc staat met de sleper op de inductie magneet en je ziet de frontseinen branden. Het enige nadeel is dat ik mijn lux slijpwagon voor de puko´s niet meer mee kan laten rijden omdat deze denk ik de geleidende verf eraf slijpt, helaas.

groeten Martin.
Ziet er perfect uit Martin!  :thumbup: Fijn dat de gekozen oplossing ook goed werkt!

Groeten,
Marc
Kun je geen koper stripje gebruiken ipv plastic met geleidende verf?
Kun je de Lux slijpwagen gewoon blijven gebruiken.
Voor de aansluiting, koperstripje/puko kun je alsnog de geleidende verf gebruiken.
Martin, bijzonder fraai gemaakt! Duidelijk iets wat ik ook ga proberen. Een vraagje nog: welk fabrikaat seinen gebruik jij? Ik moet nog een keuze maken, vandaar.
Goede morgen Kees,

Ik gebruik de seinen van Schneider, ik ga binnenkort ook nog een aantal hangende seinen bestellen bij Microscale.
Je kunt de Schneider seinen direct bij de fabrikant bestellen.

groeten Martin.

Citaat van: oosterom op woensdag 28 augustus 2013, 21:22:52

Ik heb vanavond de voeding op de railmagneet aangesloten en het werkt perfect de inductie magneet geleidt via de geleidende verf de stroom, zie foto´s. De loc staat met de sleper op de inductie magneet en je ziet de frontseinen branden. Het enige nadeel is dat ik mijn lux slijpwagon voor de puko´s niet meer mee kan laten rijden omdat deze denk ik de geleidende verf eraf slijpt, helaas.

Hoi Martin,

heeft je slijpwagen een decoder? Dan zou je ervoor kunnen kiezen om de slijpwagen alleen te laten werken in verdekte blokken.

Groetjes, John

PS: die kleine details zijn echt geweldig :thumbup:

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

Dag Martin.

Citaat van: oosterom op woensdag 28 augustus 2013, 21:22:52
... Het enige nadeel is dat ik mijn lux slijpwagon voor de puko´s niet meer mee kan laten rijden omdat deze denk ik de geleidende verf eraf slijpt, helaas.

Kun je er geen koperstripje overheen doen? Dat is slijtvaster dan de verf.
Voor het vervaardigen van Tiffany glas in lood is dit in verschillende formaten als tape verkrijgbaar.
Met dit materiaal zijn er in de modelbouw talloze toepassingen bedenkbaar.

Groeten,

Erik.
Hoi John,

De stofzuiger en slijper hebben inderdaad een decoder daar heb ik niet aan gedacht ik kan ze aansturen met iTrain, bedankt voor het meedenken ik ga het proberen.

Hoi Eric,

Ik ga eens kijken naar de stripjes mar ze moeten dan wel metaalkleurig worden.

groeten Martin.

Rustaagh 😎

Ey Martin,

Dat zijn mooie details die je aan het maken bent. Maakt het echt af. Zit mij wel af te vragen of dit ook op de één of andere manier is in te passen in C-rails...

In ieder geval succes.

Gr. Joachim
Goede morgen Joachim,

Dat past denk ik ook op C-rail je zult dan de onderzijde af moeten vijlen of alleen de boven zijde (zonder de gele onderkant) kunnen plaatsen.

groeten Martin.
Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

Hoi Martin,

De details maken het helemaal af, geweldig wat een geduld jij kunt opbrengen.
Was je gisteren een dagje vrij in Houten?

Mvg,

Peter / degeluidsman.
Goede morgen Peter,

Nee, ik was er wel maar we hebben elkaar misgelopen denk ik, de verkoop was dramatisch slecht maar dan heb ik wel de tijd om lekker rond te kijken. Ik ben benieuwd wat Eurospoor dit jaar brengt.  Ik dacht al Peter komt zeker niet, jammer dat we elkaar niet gesproken hebben. Wellicht zien we elkaar in Goppingen. Het aanbrengen van de details op de rails is erg leuk om te doen en maakt het ook wel af. Ik heb heel veel zin om de scenery te gaan maken en de begroeiing echter daar ben ik verlopig nog niet aan toe. Ik ben wel alvast materiaal aan het inslaan, ik heb op de beurs wel weer leuke dingetjes gezien hoor zoals bijv. mininatur. Ik heb al een heel verlanglijstje voor Goppingen, jammer dat ik nu een wat kleinere auto van de werkgever heb gekregen kan ik niet zoveel meenemen.

groeten Martin

Wij zien dat u gebruik maakt van een erg verouderde versie van Internet Explorer. Deze versie word door ons niet langer ondersteund, en zal onze website waarschijnlijk niet goed meer tonen.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.

Wij zien dat u nog gebruik maakt van Internet Explorer 11, binnenkort zullen wij stoppen met de ondersteuning van deze browser.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.