Hallo allen,
Al zou je het aan de update-frequentie misschien niet aflezen, maar ik heb de vaart er (in vergelijking met de afgelopen maanden) stevig in zitten
Vandaag gaan we topless: het grootste deel van de bovenverdieping gaat eraf!
Dat gaat natuurlijk allemaal niet zomaar. Ik zal weer onder de tafel moeten duiken om het één en ander los te knippen, waaronder de bedrading van de schaduwstationverlichting. Die heb ik destijds op de platen gemonteerd vóórdat ze op de tafel gingen. Bij de naden heb ik met korte verbindingsdraadjes de boel aan elkaar geknoopt. Dat komt nu weer van pas: ik hoef alleen die verbindingsdraadjes door te knippen
Dit is het stuk dat als laatste erin gegaan is, en het gaat er als eerste weer uit. Onder dit deel zit nauwelijks bedrading, ook geen schaduwstationverlichting.
Wel zat de plaat vast met een vijftal metalen verbindingsplaatjes. Dat heb ik gedaan omdat ik op die plek geen extra poot onder de tafel wilde hebben. Toen die los waren was de plaat er snel uit
Dit is alle bedrading aan de onderzijde van dit stuk; ook het "schoonmaken" van de plaat was zo gepiept.
Die grote in het midden wordt de volgende.
Deze is wél voorzien van schaduwstationverlichting.
Ook bevindt zich onder deze plaat één van de twee locaties waar de ringleiding de oversteek naar de bovenverdieping maakt. Doordat vrijwel alles via die ringleiding loopt zijn er maar weinig draadverbindingen tussen de boven- en benedenverdieping
Eerst de peertjes veiligstellen
Wat knip- en
scheer schroefwerk later kan de plaat eraf en is het schaduwstation officieel geen schaduwstation meer
De onderkant. Ook hier valt het nog mee. De schaduwstationverlichting is goed te zien.
Omdat het best wel veel werk was om al deze fittinkjes van bedrading te voorzien, verwijder ik ze in hun geheel, compleet met de twee soldeerlipjes, voor eenvoudig hergebruik
Er komt toch nog aardig wat vanaf, je zit zo aan tientallen schroefjes die eruit moeten! De soldeerlipjes, het hoopje linksboven op de foto, ga ik niet hergebruiken. Ze kosten bijna niks en het is een heidens karwei om ze allemaal "schoon te solderen". De rest wordt in principe bewaard voor hergebruik.
Het gat in het dak. De volgende wordt de plaat waar de boormachine op ligt.
Naast de aan schaduwstationverlichting moest ook aan deze printplaat (de aansturing van een sein op basis van de stand van een drietal wissels) wat gebeuren. Rechts in beeld de plaat die eraf gaat.
Los.
Ook dit is qua bedrading een bescheiden plaat. Dit deel van de bovenverdieping was nog nauwelijks ingericht.
De grote plaat bij het raam blijft nog even liggen (inclusief camping) zodat ik daar materiaal en gereedschap kwijt kan.
Een gapend gat is het voorlopige resultaat... Het gaat snel, nu.
We gaan echter gewoon verder. Nu alle spullen op de grote plaat aan de linkerkant van de tafel liggen, kan het laatste stukje bovenverdieping aan de rechterkant verwijderd worden, te beginnen met de toerit. De rails heeft zich hier al teruggetrokken...
Met het verwijderen van dat laatste spoor op de toerit is alle C-rails nu van de baan en ligt er alleen nog K-rails. Tijd voor een inventarisatie.
Na het tellen gaat alles netjes een doos in. Uiteraard heb ik de originele verpakkingen gebruikt voor zover ik die nog had. Dat betreft voornamelijk wissels, overgangsrails en stootblokjes. Die zitten samen in een andere doos.
Terug naar de tafel. De rechterkant is nu helemaal leeg...
Als eerste gaat de toerit eruit. Die is er namelijk ook later aangelegd.
Daarna kan de plaat eraf. Ook hier zit een deel van de schaduwstationverlichting onder.
Stille getuigen...
De hele rechterkant van de bovenverdieping is nu verdwenen...
..waardoor onder andere de seintjes weer tevoorschijn komen (zie
Seintjes maken en
Seintjes plaatsen).
Intermezzo: Mijn laatste aanwinst!
Rond rijden gaat niet meer maar een proefritje kon nog wel. Deze stam heb ik (in twee delen) aangeschaft omdat hij bij het tijdbeeld van mijn baan hoort (NS jaren '90) en ik 'm erg mooi vind. Een financieel meevallertje maakte dit mogelijk en het is meteen een belofte aan mezelf: de treinen
zullen weer gaan rijden! In datzelfde kader is er ook nog een 1501 onderweg, trouwens
De DD-AR-stam staat nu op het showspoortje in de woonkamer, waar hij precies op past
Verder maar weer
Bij het verwijderen van de omlijsting van het gat in het midden van de baan bleek daar nog "dashboardverlichting" aan vast te zitten in de vorm van een LED-strip met dmv. transparante verf groen gemaakte LEDs.
De volgende stap is het opbreken van de binnenste helling. De werktreinen zijn, nu het geweld met de grote platen even voorbij is, verhuisd naar het voormalige schaduwstation en assisteren van daaruit bij het opbreken van de K-rails.
Ansluitingen losmaken...
...en de rails kan los. De pijkertjes worden verzameld in het grijze bakwagentje
(dat op de foto inderdaad met één as naast de rails staat)Afzakkend richting schaduwstation kom ik de eerste reedcontacten tegen die onderdeel uitmaken van de estafetteschakeling van het schaduwstation. Dit zijn reedcontaten van Märklin. Die zijn relatief zwaar en (ondanks de prijs) op dit punt toegepast omdat deze contacten wissels schakelen. Alle lichtere varianten die ik heb geprobeerd brandden vroeg of laat vast. Deze hebben het vijf jaar lang perfect gedaan
Om ze op hun plek te houden zitten ze met hobbylijm vastgelijmd. Ik was even bang dat dat een probleem zou vormen, maar deze contacten zijn zo stevig dat ze - met wat beleid - zonder schade loskwamen.
Kurk verzamelen... schroeven los...
..en wég is de helling
Omdat er nu onderdelen van de schaduwstationschakeling voor de binnenbaan verwijderd zijn, heeft het geen zin meer deze nog in dienst te houden. De kortsluiting die ik in de buitenbaan had is spontaan verdwenen
(net als de helft van de tafel, dus jah...
) dus werktreinen konden alsnog verhuizen naar de buitenbaan. De binnenbaan -
or what's left of it - is daarna buiten dienst gesteld. De voeding van de schaduwstationschakeling is afgekoppeld en de stroomkring voor rijstroom is opgeheven. Wat er nog ligt van de buitenbaan functioneert echter nog volledig: de schaduwstationschakeling werkt nog, de wissels en seinen kunnen bediend worden en er kan gereden worden
Als afsluiter van deze update dit illustratieve plaatje... De bovenverdieping
is no more.
Ik heb al foto's voor de volgende update, dus die zal niet zo lang op zich laten wachten. Dus: wordt vervolgd!
Martijn