Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Acido's Bouwverslag (Update 06-09-2021: Het Talud)

Gestart door Acido donderdag 21 december 2006, 00:52:36

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Re: Acido's Bouwverslag (Update 06-09-2021: Het Talud)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Update 06-09-2021: Het Talud)
Hallo allemaal,

Om de schade een beetje in te halen volgt hier nog een update :smile:

In deze update ga ik, met hulp van mijn lief, een talud - bij gebrek aan een betere banaming - maken.


Deze brug brengt de zijlijn naar de halte die halverwege het hoofdstation en de Analoge Speeltuin gelegen is, bij de boerderij op de achtergrond.
De lijn loopt hier dicht langs het schaduwstation, al ligt-ie wel een stuk hoger. Het schaduwstation moet uiteindelijk uit het zicht komen te liggen, dus hier moest een constructie komen tussen de brug en het schaduwstation om dat voor elkaar te krijgen.
In eerste instantie dacht ik aan een wand, zoals te zien op deze foto, maar uiteindelijk is toch gekozen voor iets natuurlijkers om een mooiere overgang te krijgen naar het landschap dat ooit boven het schaduwstation moet komen.


Het plan is om dat met Modelliermasse te maken, net als de taluds bij de bruggenhoofden. Modelliermasse is makkelijk te verwerken, erg licht van gewicht en na het aanbrengen goed te bewerken.


De eerste stap is het aanbrengen van een balkje waar de bovenkant van het talud aan bevestigd kan worden.


Daarna heb ik van elektriciteitsdraad een geraamte gemaakt. Dit standaard 230V draaad had ik ruim voorhanden, is makkelijk in vorm te brengen maar stug genoeg om die vorm ook te behouden. Aan beide zijden een gaatje boren van 1,5 mm, en als je de draad aan het eind stript, past het gestripte koper er precies klemvast in. Met het PVR-blokje (Profiel van Vrije Ruimte) wordt ervoor gezorgd dat de treinen in het schaduwstation er veilig onderdoor kunnen rijden :smile:


Op die manier is het hele geraamte gemaakt.


Gezien vanuit het schaduwstation heeft het iets van een halve tunnel :wink:
Op de achtergrond het PVR-blokje.


De volgende stap is het aanbrengen van kippengaas op het geraamte. Het gaas wordt vastgezet met ijzerdraad (dat bij het gaas zat).


Bovenop het balkje wordt het gaas afgeknipt en met nietjes vastgezet.




Het PVR-blokje past overal precies tussen :smile:


Even een testrit tussendoor om te zien of het écht allemaal past. Nu kan het nog aangepast worden, als de Modelliermasse er eenmaal op zit, niet meer.




Alles okee, test geslaagd :smile:


Op dat kippengaas kun je natuurlijk geen Modelliermasse aanbrengen; het dient voornamelijk om het talud vorm te geven tussen de draden van het geraamte in. Na het kippengaas volgt dan ook een laag horrengaas.




Het horrengaas wordt vastgezet met nietjes (bovenop en onderaan) en garen (aan het kippengaas).


Daarmee is de basis klaar! :smile:


Daarna kan het Grote Smeren beginnen. We doen dat in twee lagen. De eerste laag is voornamelijk om het horrengaas mee dicht te smeren.


Je wil het bovendien niet al te dik aanbrengen zodat het goed kan drogen en uitharden. Gelukkig gaat dat vrij snel.


Hier is voor een deel de tweede laag aangebracht.


Het begint er al mooi massief uit te zien :thumbup:


De constructie is dun en licht en tegelijkertijd hard en stevig.


Helaas was op dit punt de Modelliermasse op...


...dus gauw online twee dozen bijbesteld, plus wat aankleding voor het watertje dat onder de brug door moet gaan lopen (het is wel zo leuk als de brug ook echt ergens overheen gaat :wink:)


Afijn, het nodige smeerwerk later...


Het leek me leuk om het riviertje ook te kunnen vullen met modelwater, maar dan heb je wel een beetje diepte nodig. In plaats van de rest van het 'tafelblad' op te hogen, heb ik een er stuk uit gezaagd.


Met wat reststukjes MDF is een bedding gemaakt die lager ligt dan het tafelblad.
Achterin de geul kwam ik een draagbalk van de tafel tegen, maar die zat gelukkig maar een beetje in de weg; dat was op te lossen door er een hoekje uit te raspen.


Na het "uitgraven" van de rivierbedding kon het terrein met Modelliermasse bekleed worden.


Zo wordt het allemaal een mooi geheel :smile:


Als de tweede laag droog is, kan het geheel geschilderd worden. De basis wordt erop gezet met gewone acryl muurverf en een beetje creativiteit :wink:


Vervolgens kan het verder aangekleed worden met strooisel, gras en struikjes.


Terwijl mijn vrouw bezig was met de aankleding, heb ik een stuk van een oude knal-oranje voetbrug (uit de rommeldoos) onder handen genomen. Hier is het ijzerwerk geschilderd, de planken moeten nog. Ik heb 'm een beetje roestig en mossig gemaakt :smile:


Daar moet het voetbruggetje komen. Hij moet nog een beetje ingegraven worden (door wat Modelliermasse weg te steken) zodat-ie mooi in het paadje ingepast kan worden.


Als je dan de spoorbrug teruglegt, is dit ongeveer het idee :smile:


Overzichtsplaatje; hier en daar moeten nog wel wat dingen gedaan worden.


Het boompje is vervangen door een mooier exemplaar en de boel is nog wat verder afgewerkt met strooisel e.d.


De rivierbedding wordt verder aangekleed met wat steentjes als rotsen, en wat verf en strooisel, en Modelliermasse natuurlijk om de rotsen mooi in te bedden.


Uiteindelijk ziet de rivierbedding er dan zo uit :smile:

Aan het gieten van water zijn we nog niet toegekomen. Ik heb daar geen ervaring mee en ik weer nog niet wat het beste materiaal en de beste methode is om dit mooi te krijgen. Wanneer dit gebeurd is, komt het ongetwijfeld in een volgende update terug :wink:

Wordt vervolgd,

Martijn :cool:

Re: Acido's Bouwverslag (Update 06-09-2021: Het Talud)
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Update 06-09-2021: Het Talud)
Weer prachtig om door te lezen Martijn!
Re: Acido's Bouwverslag (Update 06-09-2021: Het Talud)
Heerlijk lees en kijkvoer Martijn :thumbup:

Vrgr,
Wilko
Re: Acido's Bouwverslag (Update 06-09-2021: Het Talud)
Lid sinds: 2020

Er is altijd een oplossing. Koffie staat klaar.

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Update 06-09-2021: Het Talud)
Hey dit is een mooi bouwverslag! Blijf fit graag volgen.
Groetjes Egidius
Re: Acido's Bouwverslag (Update 06-09-2021: Het Talud)
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Update 06-09-2021: Het Talud)
Dag Martijn.

Een erg leuk bouwverslag om door te nemen. :thumbup:
De bouwmethode van houten balkjes met koperdraad en
daarop kippen- en vliegengaas had ik nog niet eerder gezien.
De foto's tonen een resultaat dat er zeker mag wezen!

Groeten,

Erik.
Re: Acido's Bouwverslag (Update 06-09-2021: Het Talud)
Lid sinds: 2007

Midwolda C.S. is mijn NS wereld

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Update 06-09-2021: Het Talud)
Dat hebben jullie mooi gemaakt  :thumbup: De rivier bedding vind ik super mooi geworden, Mooi !

Een opstapje voor en achter de brug is ook een oplossing, een mooie platte natuursteen of zo.

kijk alweer uit op de volgende update  :thumbup: :thumbup: