Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Trafo belasting door verlichting

Gestart door henkth woensdag 22 september 2021, 20:06:10

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Trafo belasting door verlichting
Ik ben bezig met het maken van een analoge baan.
Ik maak gebruik van de Marklin trafo's 66471 (witte trafo) Verlichting aansluiting 16 volt
Op de trafo's die ik voor de verlichting ga gebruiken zitten ongeveer 6 wissels met verlichting.
Ik heb de volgende vragen:
1. Hoeveel lampjes (type Marklin) kan ik aansluiten op de trafo?

2. Ik heb ook 6 volt led verlichting.
    Daarvan wil ik er twee in serie schakelen en aansluiten op de trafo.
    Kan dit? Of is drie in serie schakelen beter?

3. Hoeveel lampjes van 6 volt led kan er op de trafo worden aangesloten.

Misschien voor sommige mensen eenvoudige vragen maar voor mij niet.
Ik hoop dat jullie advies kunnen geven.
Alvast bedankt.
Groet, Henk
Re: Trafo belasting door verlichting
Sorry, foutje gemaakt.
De 6 volt lantaarns zijn met een gloeilampje.
Re: Trafo belasting door verlichting
Lid sinds: 2010

wensmodel 52 8060 -7

offline
Re: Trafo belasting door verlichting
Eenvoudig is je vraag niet Henk want voor het berekenen hoeveel lampjes je op een transformator aan kunt sluiten moeten we meer weten. Net als bij een waterleiding moet je niet alleen de dikte van de buis weten maar ook met hoeveel druk het water door de buis stroomt dan pas weet je de capaciteit en daarmee de hoeveelheid die je in je emmer krijgt in zeg 1 minuut de kraan volop opengezet. En capaciteit in elektrisch installaties is het vermogen, hoeveel volt maal ampere afgekort tot VA. Nu weten we uit jou verhaal dat de capaciteit van de 66471 transformator 32 VA is. Nu nog het verbruik van de lampjes en Leds. Een ding weten we en dat is het voltage dat is 19 volt bij een meest gebruikt Märklin lampje 60010. Mä geeft aan ±50 milliampere(ma) verbruik. 32VA is ruwweg 2000ma. Dus 2000/50 = in theorie ± 40 lampjes zonder aansluiting van een wissel of ander apparaat.
Märklin geeft nl aan in hun service handboek reken met 1 a 1,5 VA per lampje dus dan zou er bijna 30 op een 32VA trafo. passen.
Een wissel neemt ook stroom maar dan moeten we weten welke wissel. De oude metalen wissels namen meer dan de moderne.
En t.a.v. je LED o nee lampje 6 volt beter 3 in serie dan zit je mooi boven de 16 volt. en hoeveel 6 volt lampjes je kun aansluiten hangt dus af van het verbruik in ma.
Verder adviseer ik even zoeken in de Wiki en deze post: https://forum.3rail.nl/index.php?topic=41220.0 kijk in antwoord 4 en 5,