Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Acido's Bouwverslag (Update 06-09-2021: Het Talud)

Gestart door Acido donderdag 21 december 2006, 00:52:36

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Acido's Bouwverslag (Update 06-01-2014: Demontage werkplaats)
Hallo Martijn,

Goed idee zo'n doosje voor scenery spulen  8o :)

Wat ga je doen met de analoge speeltuin??

Gr Einte
Re: Acido's Bouwverslag (Update 06-01-2014: Demontage werkplaats)
Leuk verslag heb je ervan gemaakt Martijn.
heb er met plezier naar zitten kijken.
En ook weer wat ideen opgedaan bedankt. :thumbup:
Re: Acido's Bouwverslag (Update 06-01-2014: Demontage werkplaats)
Citaat van: Hans V200.0 op dinsdag 07 januari 2014, 15:17:42
Het trieste eraan was, dat het glas maar half gevuld is :-) ;)
Da's nog altijd beter dan half leeg! :razz:

Citaat van: Einte op dinsdag 07 januari 2014, 16:34:46
Wat ga je doen met de analoge speeltuin??
Die blijft bestaan :smile:
Tenminste, dat is het plan. Hij vrijwel helemaal staat los van de hoofdbaantafel, die gesloopt kan worden zonder de Analoge Speeltuin te hoeven slopen. De speeltuin zelf is in zijn geheel te verwijderen, als het zover komt.
Met het verbindingsspoor wil ik ook iets doen, al weet ik nog niet exact wat. Eerst de hoofdtafel weg, dan de kamer opknappen (kozijnen schilderen, dubbel glas erin, vloerbedekking opknappen en inrichten als slaapkamer) en daarna kan ik kijken of ik stiekum nog ergens een spoortje heen kan laten lopen vanuit de Analoge Speeltuin. Dit zijn echter erg vage plannen die nog kunnen veranderen...

Re: Acido's Bouwverslag (Update 08-01-2014: Opbreken stationssporen)
Hallo allemaal, we doen er gewoon nog een update achteraan... :mrgreen:


Ondanks het feit dat de baan wordt gedemonteerd, zijn er af en toe nog gewoon nieuwe aanwinsten op materieelgebied. De NS 1501 is in bestelling bij MTE en bij de Märklin Shop Amsterdam heb ik bij wijze van kerstkadootje-voor-mezelf deze rijtuigset gehaald :smile:
Geduwd door de 2433 + 2418 (die 1700 volgt nog wel een keer) heeft de stam enkele proefrondjes gereden (vlekkeloos!) om daarna weer in de doos te verdwijnen.


Verder maar weer... Nu met het schoonmaken van de 'stelconplaatjes'.


Op de achterkant van de plaatjes zitten resten hout, lijm en hier en daar Modelliermasse, hier en daar aangevuld met grasjes.


De eerste lichting ging soepel :smile:


De tweede lichting was er helaas een heel stuk slechter aan toe :confused:


Ik ben er een flinke tijd mee bezig geweest en er kwam dan ook aardig was troep vanaf.


Maar: door ze nu schoon te maken kan ik ze later direct weer gebruiken én ze passen retestrak in de opbergbox :smile:


Er zit inderdaad kleurverschil tussen de eerste lichting en de tweede. De eerste, de roestkleurige, komen van het achterterrein. De meer zwartgerande plaatjes komen van het werkplaatsterrein rondom de loodsen.


Nu de plaatjes zijn opgeborgen, is het tijd om het werkmaterieel op de baan eens uit te dunnen. Dit trio, ingezet voor de afvoer van ballast en ander strooisel, is niet meer nodig en gaat dus de doos in.


Ook de twee veegwagens voegen zich bij het ingepakte materieel.


Diverse andere (doosloze) wagens zijn 'afgevoerd', zodat er weer een beetje bewegingsruimte komt in het station.


Veel scenery staat er niet meer, eigenlijk alleen de loods (op zijn tijdelijke stek), de camping en een handvol emplacementslichtmasten, die hier worden 'gerooid'.


De laatste lichtmast...


De werktrein rijdt nog even een rondje - nu kan het nog, spoedig niet meer!


De 2400'en hebben de overgebleven werkwagens bij elkaar geharkt zodat er nog één werktrein over is. De 2275 blijft in dienst voor hand- en spandiensten, maar voor het Bakkie 634 zit het werk erop.


Twee van de drie kranen worden samen met het Bakkie (en het roestige slooplocje plus bijbehorende Gs) van de baan gehaald.


Bedtijd! :wink:


Als allerlaatste komt de DE-I uit de loods tevoorschijn...


..om eveneens in de doos te verdwijnen.


Het overgebleven materieel, drie locs en een stuk of tien wagens, wordt op de helling geparkeerd om het station vrij te maken.


De loodsen gaan zolang op de plank...


...en het tweede perron wordt verwijderd.


Daarmee is de weg vrij voor het opbreken van wat er nog over is van het station, nadat gecontroleerd is dat alle draadverbindingen naar onder de tafel zijn losgemaakt.


Tja, en dan gaat het ineens erg snel :razz:


In no-time is het station gereduceerd tot stapeltjes C-rails, op één doorgaand spoor na :wink:


Deze foto illustreert het moment waarop er definitief niet meer rond gereden kan worden op de baan...


LEEG :eek:


Ha, gelukkig, de camping is er nog en er wordt nog stug verder gebarbeque'd :razz:


Behalve dat ligt er alleen nog dit uithaalspoor. Dat heb ik nodig omdat de werktrein op de binnenbaan staat maar de aansluiting naar de Analoge Speeltuin aan de buitenbaan vast zit. Echter.... ik heb kortsluiting in de buitenbaan! Geen idee waar en geen idee hoe het komt. Ik denk ook niet dat ik dat nog op ga lossen. Dat betekent dat ik niet (op eigen kracht) met de werktrein van de binnenbaan naar de Speeltuin kan, dus ik kan dit uithaalspoortje net zo goed weghalen... :wink:


Wordt vervolgd,

Martijn :cool:




Re: Acido's Bouwverslag (Update 08-01-2014: Opbreken stationssporen)
Jouw updates lees ik steeds nu van achter naar voor... Dan lijkt het alsof er nog aan deze fantastische baan verder werd gebouwd.
Maar je kan hier niks aan doen en dat snappen we heus wel.

Groeten Dylan
Re: Acido's Bouwverslag (Update 08-01-2014: Opbreken stationssporen)
Hallo Martijn,

Das pech dat je kortsluiting hebt. Ik heb wel een vermoeden: bij het loshalen van de draden kan het zijn er een stukje koperdraad tussen de rails en de puko's is gekomen. Dat is heel irritant want ze zijn bijna niet te zien.
Verder komt het einde nu wel heel dichtbij. Al 5 jaar lees ik dit verslag en de updates blijven geweldig. Ik hoop dat je wel actief blijft op dit forum en als je een volgende baan bouwt weer een prachtig verslag maakt. Maar dat is je eigen keuze en je moet je niet gedwongen voelen.
Veel succes met opruimen en verhuizen

Met vriendelijke groet,
Rick
Re: Acido's Bouwverslag (Update 08-01-2014: Opbreken stationssporen)
Leuk verslag weer Martijn van het afbreken van je baan. :thumbup:
Veel plezier met de dubbeldekkers aanwinst ze zijn heel mooi. :thumbup: :thumbup:
Vraagje de emplacementslichtmasten van welk merk / nummer zijn die ? Want die zien der heel leuk uit.
Re: Acido's Bouwverslag (Update 08-01-2014: Opbreken stationssporen)
Citaat van: ricko op donderdag 09 januari 2014, 16:37:53
Das pech dat je kortsluiting hebt. Ik heb wel een vermoeden: bij het loshalen van de draden kan het zijn er een stukje koperdraad tussen de rails en de puko's is gekomen. Dat is heel irritant want ze zijn bijna niet te zien.
Zoiets kan het zeker zijn (of een schroefje of spijkertje ergens) maar het kan ook ergens onder de tafel zitten. Omdat via de ringleiding alles met elkaar verbonden is, is het lastig zoeken. Daar ga ik dus ook niet meer aan beginnen. Wel check ik af en toe, terwijl ik bedrading en zo aan het verwijderen ben, of de sluiting er nog zit.

Citaat van: h0_miessie op donderdag 09 januari 2014, 17:02:45
Vraagje de emplacementslichtmasten van welk merk / nummer zijn die ? Want die zien der heel leuk uit.
De lichtmasten zijn allemaal van Viessmann. Die hoge emplacementsmasten zijn nummertje 6363.
Märklin heeft (of had) volgens mij exact dezelfde lichtmasten in het sortiment zitten. Het catalogusnummer moet ik je op dit moment even schuldig blijven...

Re: Acido's Bouwverslag (Update 08-01-2014: Opbreken stationssporen)
Bedankt Martijn voor je antwoord ik ga ze op de beurs zoeken. :thumbup:
Re: Acido's Bouwverslag (Update 08-01-2014: Opbreken stationssporen)
Märklin 72813 = dubbele emplacementslichtmast = Viessmann 6363
Märklin 72811 = enkele, gebogen emplacementslichtmast = Viessmann 6384

:wink:
Re: Acido's Bouwverslag (Update 22-01-2014: De bovenverdieping eraf (1))
Hallo allen,

Al zou je het aan de update-frequentie misschien niet aflezen, maar ik heb de vaart er (in vergelijking met de afgelopen maanden) stevig in zitten :wink:

Vandaag gaan we topless: het grootste deel van de bovenverdieping gaat eraf! :eek:


Dat gaat natuurlijk allemaal niet zomaar. Ik zal weer onder de tafel moeten duiken om het één en ander los te knippen, waaronder de bedrading van de schaduwstationverlichting. Die heb ik destijds op de platen gemonteerd vóórdat ze op de tafel gingen. Bij de naden heb ik met korte verbindingsdraadjes de boel aan elkaar geknoopt. Dat komt nu weer van pas: ik hoef alleen die verbindingsdraadjes door te knippen :smile:


Dit is het stuk dat als laatste erin gegaan is, en het gaat er als eerste weer uit. Onder dit deel zit nauwelijks bedrading, ook geen schaduwstationverlichting.


Wel zat de plaat vast met een vijftal metalen verbindingsplaatjes. Dat heb ik gedaan omdat ik op die plek geen extra poot onder de tafel wilde hebben. Toen die los waren was de plaat er snel uit :smile:


Dit is alle bedrading aan de onderzijde van dit stuk; ook het "schoonmaken" van de plaat was zo gepiept.


Die grote in het midden wordt de volgende.


Deze is wél voorzien van schaduwstationverlichting.


Ook bevindt zich onder deze plaat één van de twee locaties waar de ringleiding de oversteek naar de bovenverdieping maakt. Doordat vrijwel alles via die ringleiding loopt zijn er maar weinig draadverbindingen tussen de boven- en benedenverdieping :smile:


Eerst de peertjes veiligstellen :wink:


Wat knip- en scheer schroefwerk later kan de plaat eraf en is het schaduwstation officieel geen schaduwstation meer :razz:


De onderkant. Ook hier valt het nog mee. De schaduwstationverlichting is goed te zien.


Omdat het best wel veel werk was om al deze fittinkjes van bedrading te voorzien, verwijder ik ze in hun geheel, compleet met de twee soldeerlipjes, voor eenvoudig hergebruik :smile:


Er komt toch nog aardig wat vanaf, je zit zo aan tientallen schroefjes die eruit moeten! De soldeerlipjes, het hoopje linksboven op de foto, ga ik niet hergebruiken. Ze kosten bijna niks en het is een heidens karwei om ze allemaal "schoon te solderen". De rest wordt in principe bewaard voor hergebruik.


Het gat in het dak. De volgende wordt de plaat waar de boormachine op ligt.


Naast de aan schaduwstationverlichting moest ook aan deze printplaat (de aansturing van een sein op basis van de stand van een drietal wissels) wat gebeuren. Rechts in beeld de plaat die eraf gaat.


Los.


Ook dit is qua bedrading een bescheiden plaat. Dit deel van de bovenverdieping was nog nauwelijks ingericht.


De grote plaat bij het raam blijft nog even liggen (inclusief camping) zodat ik daar materiaal en gereedschap kwijt kan.


Een gapend gat is het voorlopige resultaat... Het gaat snel, nu.


We gaan echter gewoon verder. Nu alle spullen op de grote plaat aan de linkerkant van de tafel liggen, kan het laatste stukje bovenverdieping aan de rechterkant verwijderd worden, te beginnen met de toerit. De rails heeft zich hier al teruggetrokken...


Met het verwijderen van dat laatste spoor op de toerit is alle C-rails nu van de baan en ligt er alleen nog K-rails. Tijd voor een inventarisatie.


Na het tellen gaat alles netjes een doos in. Uiteraard heb ik de originele verpakkingen gebruikt voor zover ik die nog had. Dat betreft voornamelijk wissels, overgangsrails en stootblokjes. Die zitten samen in een andere doos.


Terug naar de tafel. De rechterkant is nu helemaal leeg...


Als eerste gaat de toerit eruit. Die is er namelijk ook later aangelegd.


Daarna kan de plaat eraf. Ook hier zit een deel van de schaduwstationverlichting onder.


Stille getuigen... :confused:


De hele rechterkant van de bovenverdieping is nu verdwenen...




..waardoor onder andere de seintjes weer tevoorschijn komen (zie Seintjes maken en Seintjes plaatsen).


Intermezzo: Mijn laatste aanwinst! :mrgreen: Rond rijden gaat niet meer maar een proefritje kon nog wel. Deze stam heb ik (in twee delen) aangeschaft omdat hij bij het tijdbeeld van mijn baan hoort (NS jaren '90) en ik 'm erg mooi vind. Een financieel meevallertje maakte dit mogelijk en het is meteen een belofte aan mezelf: de treinen zullen weer gaan rijden! In datzelfde kader is er ook nog een 1501 onderweg, trouwens :wink: De DD-AR-stam staat nu op het showspoortje in de woonkamer, waar hij precies op past :smile:


Verder maar weer :wink: Bij het verwijderen van de omlijsting van het gat in het midden van de baan bleek daar nog "dashboardverlichting" aan vast te zitten in de vorm van een LED-strip met dmv. transparante verf groen gemaakte LEDs.


De volgende stap is het opbreken van de binnenste helling. De werktreinen zijn, nu het geweld met de grote platen even voorbij is, verhuisd naar het voormalige schaduwstation en assisteren van daaruit bij het opbreken van de K-rails.


Ansluitingen losmaken...


...en de rails kan los. De pijkertjes worden verzameld in het grijze bakwagentje (dat op de foto inderdaad met één as naast de rails staat)


Afzakkend richting schaduwstation kom ik de eerste reedcontacten tegen die onderdeel uitmaken van de estafetteschakeling van het schaduwstation. Dit zijn reedcontaten van Märklin. Die zijn relatief zwaar en (ondanks de prijs) op dit punt toegepast omdat deze contacten wissels schakelen. Alle lichtere varianten die ik heb geprobeerd brandden vroeg of laat vast. Deze hebben het vijf jaar lang perfect gedaan :smile:
Om ze op hun plek te houden zitten ze met hobbylijm vastgelijmd. Ik was even bang dat dat een probleem zou vormen, maar deze contacten zijn zo stevig dat ze - met wat beleid - zonder schade loskwamen.


Kurk verzamelen... schroeven los...


..en wég is de helling :razz:


Omdat er nu onderdelen van de schaduwstationschakeling voor de binnenbaan verwijderd zijn, heeft het geen zin meer deze nog in dienst te houden. De kortsluiting die ik in de buitenbaan had is spontaan verdwenen :thumbup: (net als de helft van de tafel, dus jah... :razz:) dus werktreinen konden alsnog verhuizen naar de buitenbaan. De binnenbaan - or what's left of it - is daarna buiten dienst gesteld. De voeding van de schaduwstationschakeling is afgekoppeld en de stroomkring voor rijstroom is opgeheven. Wat er nog ligt van de buitenbaan functioneert echter nog volledig: de schaduwstationschakeling werkt nog, de wissels en seinen kunnen bediend worden en er kan gereden worden :smile:


Als afsluiter van deze update dit illustratieve plaatje... De bovenverdieping is no more.


Ik heb al foto's voor de volgende update, dus die zal niet zo lang op zich laten wachten. Dus: wordt vervolgd! :smile:

Martijn :cool:

Re: Acido's Bouwverslag (Update 22-01-2014: De bovenverdieping eraf (1))
Hallo Martijn,
Iedere keer krijg ik weer ideeën voor mijn eigen baan als ik je update, (of is het nu downdate) lees.
Grappig dat het zo bijna duidelijker te zien is hoe het is opgebouwd dan in de bouwverslagen.
Succes verder met inpakken en leuk dat er in de nabije toekomst weer gereden gaat worden.
Groet,
Paul.
Re: Acido's Bouwverslag (Update 22-01-2014: De bovenverdieping eraf (1))
Re: Acido's Bouwverslag (Update 22-01-2014: De bovenverdieping eraf (1))
Martijn,

Altijd weer een genot om jou update's (downdate's) te lezen.

Gr.
Piwie.
Re: Acido's Bouwverslag (Update 22-01-2014: De bovenverdieping eraf (1))
Lid sinds: 2009

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Update 22-01-2014: De bovenverdieping eraf (1))
Zelden iemand zo netjes zien slopen :D :D :D,

vr gr Arie
Re: Acido's Bouwverslag (Update 22-01-2014: De bovenverdieping eraf (1))
Citaat van: Acido op woensdag 22 januari 2014, 16:49:46
Afzakkend richting schaduwstation kom ik de eerste reedcontacten tegen die onderdeel uitmaken van de estafetteschakeling van het schaduwstation. Dit zijn reedcontaten van Märklin. Die zijn relatief zwaar en (ondanks de prijs) op dit punt toegepast omdat deze contacten wissels schakelen. Alle lichtere varianten die ik heb geprobeerd brandden vroeg of laat vast. Deze hebben het vijf jaar lang perfect gedaan :smile:
Om ze op hun plek te houden zitten ze met hobbylijm vastgelijmd. Ik was even bang dat dat een probleem zou vormen, maar deze contacten zijn zo stevig dat ze - met wat beleid - zonder schade loskwamen.
Kijk, positief bericht over Marklin materiaal, lees ik graag :thumbup:

Groet, Eric-Paul
Re: Acido's Bouwverslag (Update 22-01-2014: De bovenverdieping eraf (1))
Inderdaad :smile:

Helaas kan ik niet hetzelfde zeggen over de wisselaandrijvingen, maar dat is algemeen bekend :confused:
Re: Acido's Bouwverslag (Update 28-01-2014: De bovenverdieping eraf (2))
Hallo allemaal :smile:

Hierbij het vervolg van het verwijderen van de bovenverdieping... en meer:

Er ligt nog één grote plaat op de bovenverdieping, maar die is in gebruik als opslagplaats voor materiaal en gereedschap. Om de plaat vrij te kunnen maken, worden eerst de sporen 4 t/m 6 van het schaduwstation opgebroken, zodat daar wat ruimte ontstaat om spulletjes neer te leggen.


Dat betekent dat we voor de eerste keer aan de onderkant van het schaduwstation moeten zijn om het één en ander aan bedrading los te knippen.


Het gaat dan om de draden naar de reedcontacten (foto), de rijstroomvoorziening en de bedrading voor de bezetmelding (zes secties).


Daarna kunnen de spijkertjes eruit gewipt worden.


Heel voorzichtig worden de reedcontacten omhoog gehaald. Deze zijn van Conrad en een stuk lichter dan die van Märklin. Dat kan omdat deze geen wissels hoeven te schakelen maar alleen relais op de printplaat van de schaduwstationschakeling. Voor maximale bedrijfszekerheid zijn ze dubbel uitgevoerd - parallel, uiteraard :wink:. Het zijn steeds twee keer twee contacten omdat niet al het materieel de magneet op dezelfde plek draagt.


Het ging niet altijd goed: op één na heb ik ze er heelhuids uit kunnen halen. Dit exemplaar was vastgelijmd omdat hij niet lekker op zijn plek wilde blijven zitten en ze zijn duidelijk kwetsbaarder dan die van Märklin. Desalniettemin hebben ook deze contacten het altijd prima gedaan, nooit één storing in gehad.


Ondertussen breken we ook de achterste helling even op.


Alleen dit stukkie spoor heb ik nog nodig als uithaalspoor, wil ik ooit met de werktreinen de baan kunnen verlaten richting Analoge Speeltuin.


Wég helling.


Stand van zaken in het schaduwstation: alleen de sporen 1 t/m 3 liggen er nog.


Ook Post G moet eraan geloven...




...en hop.


Goed. Even de stand van zaken. Wat weg kan aan houtwerk is weggehaald, de volgende stap is het vrijmaken van die grote plaat links in beeld. De workmate met de bedieningsapparatuur staat nogal in de weg nu, dus daar gaan we ook wat aan doen.


De bediening is gereduceerd tot het minimaal benodigde. De booster kon sowieso wel weg omdat de binnenbaan niet meer bestaat en je hebt ook geen vier regelaars nodig als je maar twee locs op de baan hebt staan :razz:


De controller heeft een nieuw plekje gekregen en de workmate is weer vrij, voor het eerst in jaren :wink:


Kijk! Dat ruimt al op :smile:


Met deze actie is ook het camerasysteem verwijderd en verzameld.


De helft van het schaduwstation die er nog ligt, functioneert nog volledig. Kwestie van een beetje modulair bouwen; de twee schakelingen zijn volledig gescheiden van elkaar aangelegd.


Dit zal straks in één stuk van de tafel af komen; bij de rechter rij kroonsteentjes gaat de boel los.


Afijn, eindelijk heb ik bereikt waar het om ging: de spullen hebben een plekkie gekregen...


...en de laatste plaat van de bovenverdieping is leeg :smile:


Op de camping na dan. Man, wat zijn die gasten hardnekkig! :razz: Maar: ik heb een manier bedacht waarop de complete camping behouden kan blijven. Omdat te realiseren moet wel de zaag erin, zometeen.


De enige echte draadverbinding naar de plaat: de ringleiding.


Nou ja... en deze bende dan.


De loshangende draden gaan naar het tijdelijke (!) bedieningspaneeltje voor de wissels, wat, bij gebrek aan wissels, zijn functie wel een beetje verloren heeft... :wink: Los die boel, dus.


Probleempje is dat ik niet precies weet waar de schroef zit - onder de camping - waarmee de bovenplaat aan deze paal bevestigd is.


Plan B: met een kort schroevendraaiertje slagje voor slagje de schroef aan de onderkant van de paal losgewurmd.


Het plan is overigens om de camping zo'n 15 centimeter te laten zakken zodat deze op gelijk niveau komt met de Analoge Speeltuin. Dat kan echter pas als in die hoek de balken van de hoofdtafel verwijderd zijn en er iets is geregeld om de Speeltuin aan die kant goed te ondersteunen.


Eerst maar eens die plaat eraf...


Voordat de zaag erin gaat worden de fittinkjes van de schaduwstationverlichting even gered; ik wil ze niet pletten op de workmate of zo.


Ook de aansturingsprint van het sein wordt veiliggesteld.


En dan gaat de camping eraf, met bomen, tenten, luchtbedden, barbeque en al.


De paal waar de plaat op rustte zit er nog altijd aan vast aan de onderkant. Door daarmee wat te draaien kon ik aan het bewegende strooisel zien waar de schroef zat, zodat ik 'm voorzichtig eruit kon draaien met een kleine schroevendraaier. Blijft over: een klein rond kuiltje in de zandbodem wat eenvoudig te camoufleren is. Zie je straks niks meer van :smile:


Nu de camping eraf is, kan de plaat omgedraaid worden. Ik had al een plekje voor hem georganisaeerd in de vorm van twee ladenkastjes, waar de plaat nu op rust. Na het verwijderen van de bedrading wordt dat mijn "werkblad" waar ik m'n spullen kwijt kan.


Een blik op de bedrading. Rechtsbovenin het begin van de "draadbrug": de bundel aan draden die de sporen van het schaduwstation overstak.


Nou, en dit is wat eronder vandaan komt qua sporen...


...en dit is wat er vanaf komt aan bedrading en zo. Verrassend veel werk nog, als die schroefjes eruit fietsen :razz:


Het nieuwe werkblad is ingericht, de camping is veiliggesteld :smile:


Tot zover deze update! Wordt vervolgd...

Martijn :cool:

Re: Acido's Bouwverslag (Update 28-01-2014: De bovenverdieping eraf (2))
Martijn met plezier weer je verslag gelezen prachtig om te zien hoe je het uit elkaar haalt. :thumbup:
Re: Acido's Bouwverslag (Update 28-01-2014: De bovenverdieping eraf (2))
Weer een heel leuk verslag Martijn, met plezier gelezen.

Groetjes Jac.
Re: Acido's Bouwverslag (Update 28-01-2014: De bovenverdieping eraf (2))
Jouw schroefmachine heeft haast dezelfde kleuren als een blauwe engel!  :D
Was dat een bewuste keuze?  ;)

Spoorwegmuseum Treinstel NS 41*  bijnaam: 'Blauwe Engel'
Re: Acido's Bouwverslag (Update 28-01-2014: De bovenverdieping eraf (2))
Citaat van: Assembler op woensdag 29 januari 2014, 12:27:28
Was dat een bewuste keuze?  ;)

De boormachine was zeker een bewuste keuze! Echter niet vanwege de kleurstelling maar omdat Makita gewoon een topmerk is wat ook nog enigszins betaalbaar is. Er zijn weinig stukken gereedschap waar ik zóveel plezier van heb gehad als deze accuboormachine (met klopboor!). Ik heb er niet alleen mijn complete baan mee gebouwd (én weer afgebroken) maar ook alle andere klusjes in dit huis. Kortom: een aanrader! :smile:

Makita 8270D, voor de geïnteresseerden :wink:
Re: Acido's Bouwverslag (Update 28-01-2014: De bovenverdieping eraf (2))
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Update 28-01-2014: De bovenverdieping eraf (2))
Ha Martijn,
Wat een geweldige 39 pagina's verslag, van opbouw naar afbraak, met alles daar tussen inclusief een liefdeaffaire.
Maar je draadje doorlezende, zie ik wel een aantal overeenkomsten met mijn persoonlijke situatie. Weet niet wat er tussen 1989 (zag een mooie foto uit die tijd) en 2007 bij jou op treinen gebied is gebeurd, maar het zal vast niet stil hebben gelegen.

Zelf heb ik ook de nodige starts gemaakt met diverse baanprojecten. De laatste was in 2005 en redelijk ver. Toen ben ik verhuisd naar een voor mij droomplek, maar daar is nooit een baan verschenen....relatie strandde en alles verkocht. Toen en tijdje zwervende geweest en uiteindelijk in 2008 huis gekocht, maar even later......net als jij: de vrouw van mijn dromen en ook op afstand. Wij zijn inmiddels getrouwd, maar leven nog steeds ' op afstand', hoewel ik tzt haar kant op wil gaan en om samen een nieuwe stek te kopen (mijn werkplek gaat nl ook die kant op). Maar net als jij: eerst een huis verkopen valt de laatste tijd niet zo mee.
Nu kom ik bij mijn eigenlijke punt: jij breekt af om dat straks niet te hoeven doen en de kamer ' te herstellen'. Je hebt me een beetje bang gemaakt, want ik ben net een kamer aan het maken, om toch nog even met de treinen te hobbien, voordat ik ga verhuizen (want e.e.a. zit al 9 jaar in de dozen). Nu twijfel ik toch weer of ik zal beginnn, maar aan de andere kant....sommige huizen staan wel 4-5 jaar in de verkoop en om nu zo lang te wachten???
Jij staat straks misschien ook een tijd ' droog'  :-(. Vind je dat niet erg?

groet, Gertjan
Re: Acido's Bouwverslag (Update 28-01-2014: De bovenverdieping eraf (2))
Hallo Martijn,

Ja, zo blijft er weinig over. Ik was wel verbaast om te lezen over die reedcontacten die de schaduwstationschakeling (nog steeds een leuk scrabble woord) aansturen. Ik dacht dat je alle reedcontacten had vervangen door de zwaardere marklin versies. Er staat namelijk ergens in het verslag dat je alle contacten had vervangen door zwaardere. Dat zou waarschijnlijk betekenen dat je toen nog niet alle contacten die wissels aansturen had vervangen door zwaardere.
Trouwens is het nog nodig de zwaardere marklin contacten te gebruiken voor de wissels aangezien je er relais tussen gezet hebt ?

Wel mooi dat je de camping hebt kunnen redden, dat is een mooi stukje scenery.
Ik zie uit naar de volgende update

Met vriendelijke groet
Rick
Re: Acido's Bouwverslag (Update 28-01-2014: De bovenverdieping eraf (2))
Hallo Gertjan,

Dank voor je uitgebreide reactie. Ik begrijp je twijfels en ik denk dat ik je wel wat adviezen kan geven.

Het belangrijkste advies is denk ik wel dat je, als je het gevoel hebt dat je iets met je treinen wilt gaan doen, je vooral niet moet laten weerhouden. Zeker niet als het al negen jaar in dozen zit en het toch echt begint te kriebelen :wink:

In de periode tussen de baan die ik in 1989 had en deze baan woonde ik op kamers en had ik domweg niet de ruimte om iets permanents te bouwen. Alles was netjes in dozen ingepakt maar dat weerhield me er niet van om gemiddeld eens per jaar een vloerbaantje aan te leggen. Gewoon om er weer eens lekker mee te rijden en de locs onderhoud te geven. Dat bleef dan een paar weken liggen en dan pakte ik alles weer in. Ik heb, ook op dit forum, van meer modelbouwers gezien dat ze dit zo doen. Zoek maar eens op het forum op "vloerbaan"...

De baan waar ik in 2006 mee begonnen ben, ben ik gaan bouwen omdat ik er heel graag weer eens mee bezig wilde zijn, er eindelijk de ruimte voor had en toch vooral ook als tijdverdrijf. Ik was vrijgezel en ik had geen idee hoe lang dat zo zou blijven. Aangezien ik geen andere reden dan een eventuele partner kon verzinnen om weg te gaan uit dit huis, heb ik de baan echt als permenent gebouwd. Dat alles zeer degelijk is aangelegd, vooral om storingen te voorkomen, blijkt wel uit dit bouwverslag. Dat zorgt er automatisch voor dat het veel werk is om het (netjes) te 'slopen'... :wink:

Kortom: als je graag iets met een baan wil doen maar je niet zeker bent hoe lang je nog woont waar je woont, is de manier waarop ik deze baan gebouwd heb misschien niet de beste. Maar: tussen mijn degelijke bouwsel en een vloerbaantje zijn nog wel wat alternatieven te vinden.

Je kunt de baan zo bouwen dat deze makkelijk te demonteren is. Demonteren kan dan betekenen dat je alles uit elkaar haalt en opbergt, zoals ik aan het doen ben. Je kunt de baan ook zo bouwen dat deze in een aantal delen te verhuizen (of op te bergen) is, zodat hij later weer in elkaar gezet kan worden.

Ga je daar nog een stapje verder in, dan zou je ook kunnen kiezen voor een echte modulebaan. Of een baanmodule, om mee te beginnen. Bouw hem volgens de standaarden en je kunt er nog eens mee naar een beurs ook :wink:

Tot slot: Ik wil het Analoge Speeltuintje behouden zolang ik hier woon, dus helemaal droog kom ik niet te staan :smile: Gebeurt dat wel, dan is er altijd nog de mogelijkheid van af en toe een vloerbaantje of een semi-permanent iets op een tafel of bureau of zo. Daarnaast ben ik aan het kijken naar een mooie vitrine waar ik mijn favoriete materieel in kan uitstallen in de woonkamer.

Kortom: Ga vooral lekker plannen, knutselen en rijden, maar bouw het met de gedachte dat je het snel en eenvoudig moet kunnen opbergen of verhuizen. In ieder geval alvast heel veel plezier gewenst! :biggrin: :thumbup: Ik besef me geregeld, terwijl ik de boel aan het demonteren ben, dat ik er zeer veel plezier aan heb beleefd, en dát neemt niemand me meer af! :mrgreen:

Veel succes,

Martijn :cool:
Re: Acido's Bouwverslag (Update 28-01-2014: De bovenverdieping eraf (2))
Hallo Rick,

Ik zou het in mijn eigen verslag moeten napluizen... ik weet het niet precies meer. Ik weet wel dat ik verschillende soorten geprobeerd heb. Het kan dus goed zijn dat ik ze allemaal een keer door zwaardere heb vervangen, nog voordat ik met die van Märklin aan de gang ging. Uiteindelijk heb ik de reedcontacten die de wissels schakelen voor de zekerheid (en omdat ik besefte dat het later bijzonder lastig zou worden om defecte reedcontacten te vervangen!) voorzien van een hulprelais. Of daarmee de zwaardere Märklin-contacten echt nog nodig zijn, weet ik niet. Hoe dan ook, de uiteindelijke combinatie heeft jaren foutloos gewerkt :wink:

Martijn
Re: Acido's Bouwverslag (Update 28-01-2014: De bovenverdieping eraf (2))
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Update 28-01-2014: De bovenverdieping eraf (2))
Dag allemaal,

Ik volg je sloop ;) project al de hele tijd, en daarvoor ook, maar had gemist waarom je het deed.
Nu snap ik het. Zit zelf ook met het probleem dat ik straks uit huis ga (lijkt erop iig) en geen vaste baan wil,
want wie weet nu hoeveel ruimte je straks nog hebt.

Denk wel dat k binenkort vast wel een ander project van je zie, Martijn, al is t de Analoge speeltuin  :P
Blijf t volgen en succes.

#martijn, wat zijn volgens jou dan die standaard maten voor bijv. beurzen/tentoonstellingen?

gr Simon
Re: Acido's Bouwverslag (Update 28-01-2014: De bovenverdieping eraf (2))
Ha die Martijn.
Nu gaat het allemaal wel héél erg hard en vliegen de spijkers, schroeven en ander materiaal je om de oren! 8o
Bijzonder leuk dat er toch wat delen zijn die je in zijn geheel bewaard, de camping om te ontspannen en de analoge speeltuin om te .......ehhh spelen? :D

@Gertjan.
Ook wij hebben boerderij en bedrijf te koop staan en daarom de baan in aanbouw alvast afgebroken maar wel een kleine demo/testbaan bestuurd door Koploper, laten staan om toch te kunnen rijden en iets te kunnen demonstreren.
Daarbij eens alles goed uitgezocht en ook regelmatig wat kopen of verkopen! ;)

Martijn, veel succes met de "laatste loodjes"! :thumbup:

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.   
Re: Acido's Bouwverslag (Update 28-01-2014: De bovenverdieping eraf (2))
Citaat van: Simon v.d. Tang op woensdag 29 januari 2014, 22:52:59
#martijn, wat zijn volgens jou dan die standaard maten voor bijv. beurzen/tentoonstellingen?
Geen flauw idee! Ik heb me nooit echt verdiept in modulebanen, maar ongetwijfeld dat je hier iets kunt vinden: KLIK

Citaat van: AlbertJan op donderdag 30 januari 2014, 07:49:21
... en de analoge speeltuin om te .......ehhh spelen? :D
Precies! Al staat het nu zo vol met analoge locjes dat er nauwelijks nog iets kan bewegen daar, dus ik zal wat ruimte moeten maken :wink: Ook moet ik even kijken of ik nog iets kan maken waar ik heen kan rijden vanuit de speeltuin...
Re: Acido's Bouwverslag (Update 28-01-2014: De bovenverdieping eraf (2))
Sorry Martijn ik kom niet veel meer op jou draadje want dan springen de tranen mij in de ogen! Het afbreken van de scenery kan ik echt niet aanzien, je had zulke prachtige dingen gemaakt !
Groet Arend.
Re: Acido's Bouwverslag (Update 28-01-2014: De bovenverdieping eraf (2))
Gelukkig hebben we de foto's nog, Arend... Heel veel foto's! Ik zit al over de 1400 in dit topic :razz:
Re: Acido's Bouwverslag (Update 19-02-2014: Ontmantelen schaduwstation (1))
Hallo allemaal :smile:

We ontmantelen vrolijk verder... Het begint op te schieten: ik ben nu dingen aan het ontmantelen die bij de eerste werkende zaken van deze baan horen.



Er ligt nog een heel klein stukje binnenbaan, dat tevoorschijn is gekomen met het weghalen van de grote plaat die nu als werkblad dient.


Dat restje is snel geruimd, inclusief seintjes.


Daarna is het de beurt aan schaduwstationsporen van de buitenbaan, te beginnen met het uiteinde aan de rechterkant van de tafel. Dat kan inclusief wissels opgebroken worden want ik heb de wissels aan de linkerkant nog om eventueel van spoor te wisselen met de werktrein.


Rails en kurk zijn verwijderd...


...en al snel ook het hout. Tevoorschijn komen de ringleiding en één van de relais die dienen ter ontlasting van de reedcontacten die ik eerder al verwijderd heb.


Een bescheiden stukje wat het schoonmaken van de onderkant betreft :wink:


Al komen wel overal draadjes tevoorschijn, zoals onder dit plankje dat onderdeel uitmaakte van de ondersteuning van de helling.


Zo onderhand begint de werktrein aardig vol te lopen!


Tijd om de werktrein te legen. Dit is één van de redenen waarom dat stukkie spoor daar nog ligt, op de helling :smile:


Via dat uithaalspoortje gaat de 2275 op weg naar de Analoge Speeltuin.


De wagens worden naar de losweg gerangeerd om ze - inderdaad - te lossen :razz:


Het is al donker als de lading per vrachtwagen wordt afgevoerd.


Werktrein.


Even een overzichtsplaatje.


De spulletjes verzamelen zich op het werkblad.


Onder de tafel was het nog een behoorlijke bende. Samen met mijn vriendin heb ik daar maar eens wat aan gedaan :smile:


Da's al een stuk beter zo :razz:


De volgende stap is namelijk het ontmantelen van de bedrading van het schaduwstation, en dan moet ik er onder de tafel wel fatsoenlijk bij kunnen.


De draden die tot nu toe onder de tafel vandaan gekomen zijn, zijn door mijn geliefde op kleur gesorteerd :smile:


Goed... waar te beginnen? Bij het hart maar... Dit is de aansturing van het binnenbaan-gedeelte van het schaduwstation. Aangezien de hele binnenbaan nu weg is, kan dit er allemaal uit.


De schakeling is, zoals vaker vermeld, in zijn geheel te verwijderen. Daarvoor moeten wel eerst alle aansluitingen los...


Meteen daarna kan het hele ding er zo afgehaald worden :smile:


Wat de rest van de draden betreft... dat is een kwestie van rijgen.


Alle draden die ergens door een dwarsbalk lopen moeten eruit, voordat het MDF blad eraf getild kan worden.


Dit is de achterkant van de aansluiting voor het bedieningspaneel. Dat is met drie kabels aan met de baan verbonden, waarvan één voor de binnenbaan (deze).


Omdat veel van de draden door een balk in het frame lopen, moet het grootste deel verwijderd worden voordat de plaat eraf kan. Dat is nog een hele klus!


Alles wat eraf komt wordt netjes verzameld. Dit is de oogst van een avond onder de tafel werken. Het is ongeveer alle bedrading die gerelateerd is aan de binnenbaan, maar dat is minder dan de helft van wat er onder de tafel zit :razz:


In de volgende update gaan we verder met de rest van de bedrading en de laatste drie schaduwstationsporen. Wordt dus vervolgd :wink:

Martijn :cool:

Re: Acido's Bouwverslag (Update 19-02-2014: Ontmantelen schaduwstation (1))
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Update 19-02-2014: Ontmantelen schaduwstation (1))
Hoi Martijn,

Blijft toch apart om de demontage te lezen, meestal wordt er opgebouwd maar jij draait het om.
Ik zag schitterende dingen uit elkaar gehaald worden, daar zul je af en toe toch wel moeite mee hebben.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re: Acido's Bouwverslag (Update 19-02-2014: Ontmantelen schaduwstation (1))
Ha die Martijn.
De "bodem" komt nu ook letterlijk in zicht en zou, normaal gesproken, weer het begin van een nieuwe baanbouw kunnen inluiden!? :?
Hopelijk hoe je niet al te lang tegen deze lege ruimte aan te kijken en komt er spoedig een mooie nieuwe ruimte voor in de plaats.

Veel succes met de laatste ontmanteling van jouw (eens) zo mooie baan in aanbouw.

vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Acido's Bouwverslag (Update 19-02-2014: Ontmantelen schaduwstation (1))
Goed nieuws: de kamer gaat weliswaar als slaapkamer ingericht worden, maar er zal ook plaats zijn voor wat nieuw knutsel- en (jawel!) scenerywerk :smile: Zoals bekend blijft de Analoge Speeltuin bestaan, maar deze zal ook, naast het toevoegen van de camping, een kleine uitbreiding gaan krijgen waarvoor al enkele leuke ideeën bestaan :wink:

De hoofdbaan zelf is intussen helemaal weg, ik loop wat achter met de updates... Eens kijken of ik er morgen weer eentje kan plaatsen.

Martijn
Re: Acido's Bouwverslag (Update 19-02-2014: Ontmantelen schaduwstation (1))
Hoi Martijn,
goed om te horen dat er van al dat moois nog wat bewaard gaat blijven.
Ik ben benieuwd naar je plannen,
geniet er van!
groet,
Paul
Re: Acido's Bouwverslag (Update 19-02-2014: Ontmantelen schaduwstation (1))
Nou ik ben benieuwd Martijn wat je er van gaat maken.

Groetjes Jac.
Re: Acido's Bouwverslag (Update 19-02-2014: Ontmantelen schaduwstation (1))
Zeker goed nieuws dat er een gedeelte voor je over blijft. :thumbup:
En kom maar op met de update's ik zit er klaar voor. ;)
Re: Acido's Bouwverslag (Update 24-02-2014: Ontmantelen schaduwstation (2))
Citaat van: h0_miessie op zaterdag 22 februari 2014, 15:58:24
En kom maar op met de update's ik zit er klaar voor. ;)
Bij deze het vervolg van de ontmanteling van het schaduwstation:


Deze hebben we in ieder geval niet meer nodig. Nadat eerst de binnenbaan buiten gebruik is gesteld, is het nu de beurt aan de buitenbaan. Wat ik hiermee ga doen, weet ik nog niet... Voorlopig blijft de schakeling intact voor hergebruik, maar de kans is uiteraard klein dat het er precies zo bij komt te liggen als op het tableau is aangegeven. Het tableau zelf is dankzij de Heki-blokjes wel aan te passen maar hoe groot die uitdaging wordt is nu niet te voorspellen :wink:


De eerste stap is weer het loshalen van de bedrading die naar het hart van de schakeling loopt.


Alle draadjes zijn los.


Daarna is het weer een kwestie van rijgen om de lange draden eruit te halen.


Al snel hangt er vanalles los onder de tafel...


Dit deel moet ook nog, maar nu nog niet :wink:


De solderingen van de aansluitingen naar het bedieningspaneel wil ik intact houden want dat was een hele klus :razz:


Meer en meer bedrading verdwijnt van onder de tafel...


...waarmee ook de aansluitingen van het bedieningspaneel vrij komen.


De plaat met de schaduwstationschakeling kan nog niet verwijderd worden want er zit nog wat aan de achterkant :wink:


Dit is alles wat er aan bedrading kan blijven zitten wanneer de plaat eraf getild wordt. Alle andere bedrading zit vast aan de aansluitingen van het bedieningspaneel of liep ergens door een gat in een balk heen.


Ondanks alle verdwenen bedrading kan er nog altijd gereden worden. Een deel van de werktrein is zolang geparkeerd in de keerlus. De 2400-en worden opgestart om hun treindeel uit te wisselen met dat van de 2275.


Na enig rangeerwerk staan de 2400-en klaar om te assisteren bij het opbreken van de laatste rails van het schaduwstation.


Ondertussen in de Analoge Speeltuin... :smile:


De 236 en de 89 028 maken gezamelijk ruimte vrij in het stationnetje om de 2275 met een deel van de werktrein te kunnen ontvangen.


De 2200 en deze wagens verlaten voorgoed de hoofdbaan, op weg naar de Speeltuin.


De trein wordt zolang op spoor 2 gezet...


...waarna het tijd is voor wat welverdiende rust voor de 2275 bij het werkplaatsje van de museumclub die op het stationnetje gevestigd is.


In het schaduwstation is het ontmantelen van start gegaan, te beginnen met de laatste seintjes...


Ook hier zitten nog diverse reedcontacten in het spoor, vaak vastgezet met wat lijm. Ze worden voorzichtig verwijderd.


Dat gaat niet altijd goed :razz: Het aantal gesneuvelde reedcontacten is nu twee, en daar zou het ook bij blijven. Dat valt me nog best mee :smile:


Al snel is alleen het spoor waar de werktrein op staat nog over.


Overzichtsplaatje. De werktrein staat - buiten beeld - weer in de keerlus en de laatste sporen van het schaduwstation zijn opgebroken.


Rails weg, kurk opstapelen...


(foto 1500!)
...en dan kan eindelijk de plaat omgedraaid worden :smile:


Veel draad zit er niet meer op, maar des te meer soldeeroogjes en kabelhouders...


Nog één keer voor de liefhebbers :razz:

:idea2: Soldeeroogjes: Conrad 531928-89 klik
:idea2: Kabelhouders: Conrad 211035-89 klik



Het is een bijzonder landschap, zo... :wink:






Eerst worden alle resterende draden verwijderd.


Er is al heel wat draad uit die baan gekomen :smile:








Zo. Genoeg leuke plaatjes gemaakt. Hier ligt nog een leuk klusje, want ze moeten nog op kleur gesorteerd worden, net als wat er rechts op de "tafel" ligt. Gelukkig vindt mijn Geliefde dat leuk om te doen :smile:


Nu de bedrading weg is, kunnen de schroefjes losgedraaid worden. Alle 239.... ik heb ze geteld! :eek:


Als de plaat weg is, blijft het frame over, waar alleen nog wat 220V-bedrading in zit.


De trafo die daar zat is niet meer nodig...


...en ook het stopcontact maakt plaats zodat de schakeling eraf gehaald kan worden.


En daarmee is de ontmanteling van het schaduwstation zo goed als voltooid.


De regelaar is tijdelijk aangesloten op het eind van de ringleiding, zodat er nog steeds gereden kan worden. Het is nog steeds mijn bedoeling dat de laatste trein, op het laatste moment, de baan rijdend zal gaan verlaten, en dat lijkt te gaan lukken :wink:


Volgende keer: de keerlus. Wordt vervolgd! :wink:

Martijn :cool:
Re: Acido's Bouwverslag (Update 13-03-2014: De laatste loodjes...)
Hallo allemaal,

Tijd voor de laatste update in het kader van de demontage van mijn modelbaan. Het zal niet de laatste update zijn, maar de volgende keer wordt er weer iets gemaakt in plaats van afgebroken :smile:

Voordat het zover is, moeten we nog even door de laatste loodjes:


Deze wisselgroep is is als eerste aan de beurt.


Bij het opbreken ervan kwamen de laatste reedcontacten vrij. Helaas is er toch nog eentje gesneuveld, waarmee de teller nu op drie staat.


Om afscheid te nemen van de keerlus, het laatste stukje van de hoofdbaan, maakt de werktrein er een ritje door. Twéé ritjes, want na dat ritje stond-ie verkeerd om :razz:


Daarna verdwijnt ook de keerlus.


Daarmee komen we ook bij het laatste stukje ballast dat nog verwijderd moet worden, en tevens het enige stukje K-rails dat in de ballast ligt.


Dat zat allemaal flink vast :confused:


Tot mijn schrik bleek roest behoorlijk te hebben toegeslagen onder de rails. Gek genoeg niet overal, maar dit is wel een duidelijke aanwijzing dat het ballasten van K-rails niet zonder risico is! Als iemand nog goede tips heeft op dat gebied hou ik me aanbevolen :idea2:


Het verwijderen van de ballast is uiteraard meer werk dan bij C-rails, maar met behulp van een schroevendraaiertje ging dat goed en vrij makkelijk. Dit overigens dankzij het feit dat ik steen-achtige ballast gebruikt heb en geen op kurk o.i.d. gebaseerd strooisel. Dat was ongetwijfeld een klein drama geworden...


Bij gebrek aan rails om op te rijden, wordt het tijd voor de werktrein om zich uit de voeten te maken. Speciaal daarvoor is dit stukje helling met spoor intact gebleven.


Het was altijd mijn bedoeling geweest dat de laatste trein op het laatste moment de baan rijdend zou verlaten. Dat is gelukt en nu is dat moment gekomen... :cry:


Het heeft geen zin om daar heel lang bij stil te gaan staan, dus snel verder met de laatste restjes rails.


Nu de laatste trein van de baan is, kan het uithaalspoor als allerlaatste worden opgebroken.


Het juk aan het eind van het spoor naar de Analoge Speeltuin is nu echt the end of the line, dus tijd voor wat bufferkissing :wink:


Voor de 2400-en met de werktrein zit het erop; ze voegen zich bij het andere werkmaterieel, waarmee het kleine stationnetje nu écht vol is :razz:


Er zit nog één plaat MDF op en die gaat er nu ook af.


Daarmee komt nog een restje bedrading tevoorschijn, maar ook dat is nu klaar.


Blijft over: het frame.


En dat frame zit best grondig in elkaar :razz:


Tijd om mijn trouwe Makita weer aan het werk te zetten en één voor één alle schroeven eruit te halen.


Meer en meer balkjes komen los...


Dat gaat lekker snel en al gauw is alleen de buitenrand nog over.


Ondertussen groeit de stapel ijzerwerk :wink:


Hier is de achterkant weg...


...en niet veel later is dit alles wat er nog over is :eek:


Hier moest ik even stoppen omdat er nog het e.e.a. aan stroomvoorziening zit. Die moet behouden blijven, want daar draait de Analoge Speeltuin op.


Tot hier en niet verder! Alleen de balk rechts in beeld moet er nog uit.


De onderdelen stapelen zich op... Er zou nog best wat tijd in gaan zitten om dit allemaal uit te zoeken (met hulp van mijn Lief) en in dozen te doen belanden.


Omdat ik toch ook de mogelijk wil houden om digitaal te rijden (niet alle digitale locs lusten analoge voeding) en het emplacementje toch al omschakelbaar is, heb ik de digitale betsuring er gewoon bij gezet :smile:


Dáár moet de camping komen, maar die laatste balk zit nog in de weg.


Eerst moest er iets geregeld worden om het 'analoge' spoortje te behouden.


Dit pootje heeft exact de goede hoogte, dat kwam mooi uit.


Met dat pootje eronder komt het spoortje mooi waterpas te liggen :smile:


Na nog wat 220V-spul verplaatst te hebben...


...kon dan ein-de-lijk die laatste balk eruit. Leuk detail: dit was ook de allereerste balk die gelegd werd :smile:


Dit blijft en hier ga ik wat mee doen, binnenkort.


Hiermee zijn we aangekomen bij het allerlaatste plaatje van de demontage. Alles wat gedemonteerd moest worden is gedemonteerd. Wat je hier ziet blijft en gaat nog een kleine uitbreiding krijgen óók :wink:


Kortom: wordt - nog altijd - vervolgd! :mrgreen:

Martijn :cool:

Re: Acido's Bouwverslag (Update 13-03-2014: De laatste loodjes...)
Hoi Martijn,

Ik heb genoten van de demontage van je baan, mooi in woord en beeld gebracht, al blijft het wel jammer.
Ben wel benieuwd wat je weer gaat maken.

Groetjes Jac.
Re: Acido's Bouwverslag (Update 13-03-2014: De laatste loodjes...)
Bedankt voor de "roest-tip" van de K-rails.

Onderkant voortaan eerst met blanke lak behandelen??
Re: Acido's Bouwverslag (Update 13-03-2014: De laatste loodjes...)
Hoi Martijn.
Mooie fotoreportage en verslag van "de laatste loodjes"! :thumbup:
Mooi dat je op de brede vensterbank nog iets kunt behouden en daar weer wat op wil bouwen! :thumbup:

Dat de onderkant van K-rails weleens willen gaan roesten, was mij ook al opgevallen maar zo erg nog niet, waarschijnlijk toch vrij lang in de (natte) lijm gelegen?

Hopelijk met de volgende "update" weer een stukje opbouw.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Acido's Bouwverslag (Update 13-03-2014: De laatste loodjes...)
Hallo Martijn, ik vond het heel leuk hoe je dit in beeld hebt weten te brengen.
Ik ben zeer benieuwd hoe je nieuwe project wordt, het heeft wel wat weg van een vensterbankbaan.
Succes en veel plezier,
Groet,
Paul
Re: Acido's Bouwverslag (Update 13-03-2014: De laatste loodjes...)
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Update 13-03-2014: De laatste loodjes...)
Even voor mijn beeldvorming (en zonder weer helemaal terug te hebben gebladerd): dit afbouwtraject was toch vanwege een evt. verhuizing naar een ruimere woning? Is dat nu van de baan, of nog niets gevonden, of...? Kortom: kunnen we binnenkort een groots nieuwbouwproject verwachten, of blijft het bij de gedigitaliseerde analoge speeltuin waarmee wij als vaste fans (:D) het in de toekomst moeten doen?
Re: Acido's Bouwverslag (Update 13-03-2014: De laatste loodjes...)
Hallo Martijn,

Zoals altijd weer geweldige foto's met een mooie tekst erbij. Maar als Monteur elektrotechnische installaties (bijna(eind van het jaar examen)) moet ik toch aanwijzen dat je geen 230 Volt aders aanraakbaar mag hebben :P Maar echt daar moet je mee oppassen 230 is niet fijn (zeggen andere studenten). Dat is het enige wat ik anders zou hebben gedaan.
Wat constructie in de volgende update is ook weer leuk om te zien.

Met vriendelijke groet,
Rick
Re: Acido's Bouwverslag (Update 13-03-2014: De laatste loodjes...)
Citaat van: Bas op donderdag 13 maart 2014, 22:31:46
Onderkant voortaan eerst met blanke lak behandelen??
Dat is misschien een optie... Insmeren met vaseline wellicht? Iemand andere tips om roestvorming aan de onderzijde van K-rails-in-ballast te voorkomen?

Citaat van: 1200Blauw op zaterdag 15 maart 2014, 13:36:04
dit afbouwtraject was toch vanwege een evt. verhuizing naar een ruimere woning? Is dat nu van de baan, of nog niets gevonden, of...?
De verhuizing is niet van de baan maar wel op de langere baan, zeg maar. De treinkamer wordt echter evengoed omgebouwd tot slaapkamer... maar dan wél eentje met een modelbaan(tje) erin :smile:

@Rick: Ik weet hoe het voelt, niet fijn :wink: Maar nergens is bloot koper aan te raken hoor. Het is misschien niet helemaal volgens jullie regels, maar het is wel zorgvuldig en veilig aangelegd :idea:

Martijn
Re: Acido's Bouwverslag (Update 13-03-2014: De laatste loodjes...)
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Update 13-03-2014: De laatste loodjes...)
Citaat van: Acido op zondag 16 maart 2014, 20:43:34
.... Iemand andere tips om roestvorming aan de onderzijde van K-rails-in-ballast te voorkomen?
Wapenolie van Ballistol wellicht?

Groeten,

Erik.
Re: Acido's Bouwverslag (Update 13-03-2014: De laatste loodjes...)
Hallo allemaal,

Het is een zomertje stil geweest hier maar ik kan niet ontkennen: het kriebelt hier weer. De treinkamer is nu slaapkamer geworden en ook als zodanig in gebruik. De Analoge Speeltuin is er nog maar is lange tijd met folie afgedekt geweest omdat de raamkozijnen hoognodig geschilderd moetsen worden. Daar heb ik deze week de laatste hand aan gelegd waardoor het folie er definitief vanaf kon. De rails is gepoetst en de locjes hebben onderhoud gehad en daarmee is het 'museumbedrijfje' weer tot leven gekomen :smile:

Elke avond voor het slapen gaan wordt er even een slagje gereden of wat gerangeerd. Helaas is er maar anderhalve meter 'hoofdspoor' beschikbaar, dus de treintjes kunnen niet echt ergens heen... :confused:

Daar moet natuurlijk verandering in komen. Al een tijdje geleden is het plan geboren om de lijn door te trekken langs de wand waar voorheen de treintafel tegenaan stond (die met de pictogrammen), met een klein kopstationnetje in de hoek van de kamer.

Hoe ik het precies ga doen weet ik nog niet, maar het borrelen is begonnen en langzaam vormt zich een plan in mijn hoofd. Dat is (samen met het ombouwen van de kamer) ondertussen zo ver gevorderd dat binnenkort de eerste werkzaamheden van start kunnen gaan :smile:

Heel snel zal het allemaal niet gaan omdat ik nog altijd weinig thuis ben, maar het modelbouwseizoen staat weer voor de deur... Dus jullie kunnen weer af en toe een update verwachten in dit topic, dat inmiddels al bijna acht jaar loopt :razz:


Martijn :cool:
Re: Acido's Bouwverslag (Update 13-03-2014: De laatste loodjes...)
Yeehah!!!  :thumbup: :-) :thumbup: :-)